RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: bcan - 04.09.15 - klo: 11.59

Otsikko: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.09.15 - klo: 11.59
SC Winter Cup 2015-2016 on kilpailusarja 2WD ja 4WD Short Course autoille.

Alustavat Kisapäivät:
21.11 Turku, TUA, HPI-Areena
9.1 Nokia, PRCA, Nirk
27.2 Helsinki, PKSRCA, Bunkkeri, HUOM, Muuttunut päivämäärä
5.3 Ulvila
9.4 Nokia, PRCA, Nirk

Sarjan yhteyshenkilöt:
Sami Suokas (Bigbear)

Facebook:
https://www.facebook.com/SCFinland (https://www.facebook.com/SCFinland)

Web:
http://shortcourse.fi/ (http://shortcourse.fi/)

Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat:
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku:
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa).

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Lisäksi sarjassa on käytössä AKK:n Pienoisautoilun yleiset säännöt
http://www.autourheilu.fi/saannot/ (http://www.autourheilu.fi/saannot/) -> Pienoisautoilu

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. 2015 Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle.

Ajoformaatti (ALUSTAVA):
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 3 kertaa 5 min joista paras lasketaan.
Finaalit 4-5 kertaa riippuen aikatauista (Laskenta, 2/4 tai 3/5). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.
Kaikki finaalit ajetaan yhtä monta kertaa.
Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00

Kilpailupäivän vapaa aamuharjoittelu kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari pakollinen. Alkuerissä tuomarointi kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur / luokka.

Palkinnot:
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee.

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY (http://bit.ly/WCMbTY)

Sarjaa tukee EuroRC
(http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/1500x1500/eurorc_logo.PNG) (http://fi.eurorc.com)
Sarjaa tukee myös:
Kymppikatto (http://Kymppikatto.fi/)
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.09.15 - klo: 12.00
Varattu
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 04.09.15 - klo: 13.24
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 04.09.15 - klo: 13.39
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.

Sama

Toisaalta huutoäänestyksellä ei saa kuitenkaan yksimielistä tulosta.. Ehdotan, että kokeillaan samaa kuin kesällä ja vaihdetaan jos kuskit sitä yksimielisesti vaativat.



/Sami




Toinen vaihtoehto olisi 3x4min alkuerät samalla kolmen parhaan kierroksen systeemillä
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.09.15 - klo: 13.59
Tarkensin tonne sääntöihin vielä että kyseessä on kolmen perättäisen kierroksen tulos

Kisoissa kun formatista on ollut juttua niin pääsääntöisesti ollaan oltu tämän kolmen perättäisen kierroksen kannalla. Totta kai niitäkin on ketä mielummin ajaisi aika-ajot perinteisellä formatilla.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 04.09.15 - klo: 18.49
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.

Sama

Toisaalta huutoäänestyksellä ei saa kuitenkaan yksimielistä tulosta.. Ehdotan, että kokeillaan samaa kuin kesällä ja vaihdetaan jos kuskit sitä yksimielisesti vaativat.



/Sami




Toinen vaihtoehto olisi 3x4min alkuerät samalla kolmen parhaan kierroksen systeemillä

Vaikken sarjaa ajakaan, enkä anna mielipidettäni kumpi parempi niin eikös tuo yksimielisesti samaa mieltä ole hieman hölmöä?

Yksikin on eri mieltä niin olkoot vaikka sata muuta kuskia toista mieltä niin sen yhden ääni on se ratkaseva...?

Eikös näitä sääntöjä yleensä duunailla ennemminkin sen mukaan mitä mieltä valtaosa porukasta on?

Yksimieliseen päätökseen ei ton asian suhteen pääse ikinä.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 04.09.15 - klo: 20.06
Aika-ajo/alkuerä formaatista oli ajatus "keskustella".

mielipiteitä aiheesta.

Itsehän pidän tuosta 7min ja 3 nopeita kierrosta tavasta enemmän.

Sama

Toisaalta huutoäänestyksellä ei saa kuitenkaan yksimielistä tulosta.. Ehdotan, että kokeillaan samaa kuin kesällä ja vaihdetaan jos kuskit sitä yksimielisesti vaativat.



/Sami




Toinen vaihtoehto olisi 3x4min alkuerät samalla kolmen parhaan kierroksen systeemillä

Vaikken sarjaa ajakaan, enkä anna mielipidettäni kumpi parempi niin eikös tuo yksimielisesti samaa mieltä ole hieman hölmöä?

Yksikin on eri mieltä niin olkoot vaikka sata muuta kuskia toista mieltä niin sen yhden ääni on se ratkaseva...?

Eikös näitä sääntöjä yleensä duunailla ennemminkin sen mukaan mitä mieltä valtaosa porukasta on?

Yksimieliseen päätökseen ei ton asian suhteen pääse ikinä.

Päästään Pohjois Koreassakin 😋. No kaksimielisesti sitten. Tai sitten pidetään äänestys ennen jokaista kisaa 😁
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 04.09.15 - klo: 23.17
Tällanen tasasen hidas puurtaja ajaa mieluummin täyttä viittä minsaa. Paremmin se finaalivauhti siinä kai ilmenee, kuin kolmessa läpissä.. Finaalit vois olla 7 tai 8 min..
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 07.09.15 - klo: 10.20
Kolmen läpin bässäys formaatti on ihan persiö. Ei sinänsä vaikuta mun ajamisiin tai ajamattomuuksiin, mutta ei siinä silti mitään järkeä ole jos ajatellaan miten kisassa pitäis ajaa. Koko kesähän tuota on jo kokeiltu ja nyt pitäius kokeilla koko talvi? Mitä talven tulevassa kokeilussa ilmenee mitä kesällä ei jo nähty?
Otsikko: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 07.09.15 - klo: 10.29
Multa ääni myös perinteiselle 5min alkuerille. Opettaa ajamaan tasaisesti kovaa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 07.09.15 - klo: 10.39
Kerron mielipiteeni vaikka en sarjaa tällä kaudella aja (eikä ketään ehkä kiinnostakkaan...).

Kolmen peräkkäisen kierroksen tulos toimii hyvin reseedissä. Silloin saadaan suunnilleen samaa tahtia etenevät autot oikeisiin alkueriin.
Viiden minuutin tulos kertoo paljon enemmän finaalinopeudesta, eli miten kuljettaja saa tehtyä tulosta finaaleissa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 07.09.15 - klo: 12.05
Ajoformaatteja on erilaisia.
Perinteisen sähkökrossin alkuerissä taidetaan useasti laskea 2/3 tai 2/4 kenties myös 3/5. Varsinkin tuo 2/3 on aika raju tapa laskea finaalisijoitukset.
 
Ratapuolella on käytössä esim 1/4, joka antaa kuvan nopeista kuljettajista ilman, että tekniikka murheet tai huono nostotoiminta heti pilaa lopputulosta.

Ilmeisesti ratapuolella on myös superpole, jossa ajetaan sitä parasta kierrosaikaa.

Joskus kannattaa katsoa lajia hiukan avarammin ja ottaa vaikutteita muultakin. Edelleen harvassa 1/1 autokisassa lähtöjärjestys määräytyy kisamittaisen tai pahimmillaan kolmen kisa mitan tuloksen mukaan.

Samat kaverit siellä kärjessä ajaa oli formaatti mikä tahansa. Kolmen peräkkäisen kierroksen tapa vaan antaa enemmän anteeksi ja oo meno oli ainakin kesällä leppoisampaa kuin perinteisellä formaatilla ja saatiin ajaa enemmän mies miestä vastaan kilpailua.


Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: junuoti - 07.09.15 - klo: 13.53
Olen Samin kanssa täysin samaa mieltä. Enkä kiistä sitä, etteikö oma tasoni olisi mahdollisesti noussut tästä formaatista johtuen.
Lähtökohtaisesti tuntuu kuitenkin siltä että kesäformaattissa tekniikka murheet ja muutamat epäonnistuneet kierrokset eivät pilanneet kokokisaa ja lähtöpaikkaa. Ei finaalilähdöissäkään tarvita 100% onnistumista vaan kyllä siellä voi pari kierrosta epäonnistua ja silti pärjätä kohtuullisesti. Lisäksi mukavaa oli, ettei finaaleita lähdetty tahkoamaan niin myöhään vaan pääsi mies miestä vastaan ajamaan aikaisemmin ja enemmän.
Kaikenkaikkiaan oma mutuni on että kokeilu sai kyllä enemmän positiivista kannatusta kuin negatiivista palautetta.
Mielestäni tämä asia täytyy ehdottomasti ratkaista lippuäänestyksellä, niiden henkilöiden kesken ketkä sarjaa kiertää, eikä täällä huutelemalla. Ehdotan että Turun kisojen jälkeen, kun nähdään miten kesäformaatti toimi sisällä, suoritetaan äänestys. Tällöin saamme demokraattisen päätöksen asiasta.

Juuso
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 07.09.15 - klo: 15.58
Itse olen vanhan alkueräsysteemin kannattaja, lämmittelyissä voisi ajaa 3 peräkkäistä ja niiden jälkeen reseed. Mut miks ei finaalitkin voisi olla 7 min...

Kokeilemisen arvoinen vois olla 2x5min lämmittely, ajetaan 3 peräkkäistä nopeinta. Sitte 2x5min alkuerä vanhaan malliin. Lopuksi sitte xx7min finaalit???

Syy miksi en kannata tuota 3 peräkkäisen kierroksen ajoa talvella on yksinkertaisesti liian ahtaat radat. Samalla estyy aika-ajoissa 3 kierroksen välein tapahtuva mahdollinen kamikazesyöksy...

Ja jos halutaan ajaa 3 peräkkäistä. Niin sitte pitää talvella ajaa alkuerät useemmassa erässä jolloin autoja vähemmän radalla kerrallaan...

-Janne
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 07.09.15 - klo: 17.24
Ratapuolella on käytössä esim 1/4, joka antaa kuvan nopeista kuljettajista ilman, että tekniikka murheet tai huono nostotoiminta heti pilaa lopputulosta.
Ratapuolella tuntuu pidon vaihtelut tekevän melkoista lottoa, millä kierroksella parhaat tulokset ajetaan ja jos epäonnistut sillä "nopealla" rundilla niin sitten jäät kauas kärjestä. Tosin polttiksissa on mahdollista nousta finaaleista..
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 07.09.15 - klo: 18.20
Kolmen peräkkäisen kierroksen tapa vaan antaa enemmän anteeksi ja oo meno oli ainakin kesällä leppoisampaa kuin perinteisellä formaatilla ja saatiin ajaa enemmän mies miestä vastaan kilpailua.

Mitä enemmän aika-ajoformaatti "antaa anteeksi" ei mielestäni ole pelkästään hyvä asia. Voit ajaa paalulle vaikka auto tai kuski ei kestä ku pari minuuttia kasassa.. sähköt voi savuta joka lähdössä mutta ei haittaa tuloshan saatiin jo kolmesta läpistä. Auto katolleen katsomon alle, veneen kylkeen tai metriseen heinikkoon kadotukseen jokaisessa aika-ajossa, mut ei haittaa.  eli formaatti sallii koheltamista, yliyrittämistä ja suosii riskinottoa.. ja kuitekin finaaleissa kaikki edellä mainittu on pahasta lopputuloksen kannalta? Miksi siis kannustaa siihen aika-ajoissa?

Samalla estyy aika-ajoissa 3 kierroksen välein tapahtuva mahdollinen kamikazesyöksy...

Ponderilinjan sijoitus voisi olla säännöissä semmoinen, ettei kamikaze systeemiä voi hyödyntää missään vaiheessa kisaa. Muutamassa kesäsarjan radassa oli erittäin hyvin kamikaze keijoilua suosiva linjan paikka. Eikä aiempien talvien kisoissakaan ennen näkemätöntä.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: niemis - 07.09.15 - klo: 18.37
[humoristisen sarkastisesti, tai ainaki yritetty]
Jos halutaan vaan selvittää kuka ajaa 5min nopeesti ja kaatamatta niin miksei ajeta pelkkiä alkueriä ja unohdeta se kilvan ajaminen kokonaan  :tongue:
[/humoristisen sarkastisesti, tai ainaki yritetty]

En ole ku pari kisaa ajanut aika-ajo systeemillä mutta mun mielestä se tuo paljo enemmän taktikointi ja kilpahenkeä kisapäivään. Erän aikana voi vähä tunnuselta tuulioloja, venttailla sopivaa rakoa radalla, kuunnella vähä miten muilla menee jne.

Riippuen radan pituudesta 7min aika-ajossa on teoreettiset mahdollisuudet vetää åbuut 12-18 kovaa stinttiä (jos kaks eräkierrosta). Mun mielestä aika-ajo formaatti tasaa kotikenttä etua sillä että on varaa mokata moneen kertaan ja silti on vielä runsaasti yrityksiä jäljellä. Perinteisellä alkuerä formaatilla, laskenta tavasta riippuen, ei ole varaa mokata kun kerta tai pari.
Jos haluaa aika-ajo formaatista vähemmän anteeks antavan niin lyhentää sen pituutta, 4min setissä alkaa jo tasasuus korostuun kun teoreettisten stinttien määrä vähänee.

eli multa "ääni" aika-ajolle. Jos jotain halutaan kokeilla niin vois lyhentää aika ajoa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 07.09.15 - klo: 19.43
Jeph...

Otan sittenkin kantaa vaikka ei pitäny...

3 kierroksen tulituksessa ei järjen häivää ja sen esim Tervo toi esille.

Mutta jos SC porukka kokee sen 5 minuutin alkuerätahkoomisen epämiellyttävänä niin miksi ajetaan 5 minuuttia????? Miks ei pudoteta sitten vaikka kolmeen tai kahteen minuuttiin???

Sekin kuvastaa paremmin kuskin finaalivauhtia ja karsii järjettömät kamikazet pois hyvin vahvasti.

Kolmen kierroksen järjettömyydestä itsellä omakohtainen kokemus kun viimeksi messuilla ajettiin reseediä nelkuissa.
En meinannu pienellä radalla saada minkään valtakunnan kierroksia täyteen koska jatkuvasti joku oli katollaan tai tuli reikäpäänä takaa jne.
Kun vihdoin sain kolme suurinpiirtein ajettua kierrosta aikasiks, ja nostin tahtia entisestään niin johan joku vetäs pelit edessä poikittain juuri pahimmassa paikassa ja osat lens.
Onneksi ehdin tosiaan juuri saada ne kolme kierrosta ajettua tai olisin ollut missälie alkuerähiitissä.
Eli en pidä reseedistäkään silloin jos se ratkaisee alkuerän... Jos se ratkaisee vain omassa hiitissä lähtöjärjestyksen itse alkuerään niin ei haittaa mitään.

Mutta että reseedaus tyylillä ratkastaan ajatko ylipäätään edes A finaalissa... Juu ei ikinä kiitos.

En ole nyt hetkeen corria ajanutkaan kun ei ole vaan jaksanut joka viikonloppu olla jossain kisoissa, mutta jos reseedaus tyylillä ratkaistaan lähtöruutu ja jopa finaali niin enpä edes harkitse osallistumista.

Muutenkin kun se tilan saaminen on kyseisessä luokassa ollut niinä vuosina kun olen edes ajanut... ollut usein aika haastavaa... Niin ei ny hittovie tule mitään kun edessä kaveri vetää omaa kolmen kierroksen tulosta ja mun pitäis päästä ohi... juu ei onnistu.

Ulkoradat isompia niin ongelmat on harvemmassa... Pienet sisäradat... Voi hel...
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 07.09.15 - klo: 20.47
HOKE kiteytti hyvin yhteen viestiin kaikki ton 3 peräkkäisen ongelmat... Tuo alkuerän lyhennyskin voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu... :wink:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 07.09.15 - klo: 21.11
Tai sitten rata-auto tyyliin vain yksi alkuerä lasketaan.
Tosin 2x7 min ajossa voi tulosta yrittää vähintään 16kertaa. Eli luulisi radalla löytyvän siihen mahdollisuus. Mutta vanhoja perinteitä ei saa muuttaa :)

Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 07.09.15 - klo: 21.12
Minun ehdotus :wink:
Aika ajot kuten entisaikaan oli formuloissa eli 2 tuntia aika ajo aika ja yksi paras läppi lasketaan.
Saat mennä radalle milloin haluat.
Ja tuolla systeemillä pääsee nopeasti kotiinkin.
Jerzi
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: uijui - 07.09.15 - klo: 21.22
Minun ehdotus :wink:
Aika ajot kuten entisaikaan oli formuloissa eli 2 tuntia aika ajo aika ja yksi paras läppi lasketaan.
Saat mennä radalle milloin haluat.
Ja tuolla systeemillä pääsee nopeasti kotiinkin.
Jerzi

+1  :afro:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 07.09.15 - klo: 21.24
Ja tuolla systeemillä pääsee nopeasti kotiinkin.
Jerzi

Entä jos on jäänyt kotiin kisapäivänä, mihin tuo silloin vaikuttaa?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 07.09.15 - klo: 21.35
Eikö kannattaisi arpoa finaali paikat heti aamusta. Kaikki laittaa nimen paperilapulle ja lapun kylän isoimpaan hattuun, sitten miss maitokori tulee nostamaan finaali paikat.
Pääsee ajamaan suoraan finaaleita.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 07.09.15 - klo: 21.46
Eikö kannattaisi arpoa finaali paikat heti aamusta. Kaikki laittaa nimen paperilapulle ja lapun kylän isoimpaan hattuun, sitten miss maitokori tulee nostamaan finaali paikat.
Pääsee ajamaan suoraan finaaleita.

Oskari. Minun formaatilla ajettaisi vähän enemmän😂😂
Jerzi
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: niemis - 07.09.15 - klo: 22.03
Mun mielestä kumpikaan formaatti ei estä ajattelemattomien urpojen keijoilua radalla.
Siihen auttasi enneminkin avomielisyys opettelemaan uusia ajoformaatteja ja tapakasvastus koko rc-scenelle.
Jos taas haluaa aika-ajo/alkuerä-formaatin jossa muiden kekeily ei vaikuta ajoon olisi ajettava yksitellen.

nimim. ajattelematon urpo keijoilija  :grin:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa - 08.09.15 - klo: 16.35
Tervon ja Hoken kanssa täysin samaa mieltä.
Eiks tätä bestläppi kohellusta nyt riittäny jo yks kesä, kuinka ihmeen kauan tätä pitää kokeilla et voidaan päättää jotain...

Edelleen toivon perinteistä 5min tulosta. Tasaista pyörillään ajamista pitäisi suosia enemmin kuin kolme kierrosta pyörillä, loput katollaan...
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Kipsi - 08.09.15 - klo: 18.19
Ulkoradoilla tuo 3 x nopeeta peräkkäistä kierrosta ainakin toimi kuluneella kaudella. Talvi ja sisäkisoihin en ota kantaa koska niitä en oo vielä ajanu.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: junuoti - 08.09.15 - klo: 18.32
Tossa kesäsarjassa en ainakaan itse huomannut täällä mainittuja ongelmia. Ihan yhtä terveestä on ajaa 5 min alkuerää kuskin kanssa joka on sua nopeampi mutta kaataa jatkuvasti ja on kokoajan ruinaamassa et päästä ohi. Tällaista kävi talvisarjassa itselleni ainakin jatkuvasti. Tossa 3 nopeen setissä kaikki varmasti löytää sen aukon tehdä ne kolme nopeeta jos on vähänkin pelisilmää.

Kuten jo aiemmin sanottu, ni äänestetään asiasta ni kaikki varmaan hyväksyy enemmistön päätöksen ja loppuu ruinaus.

Joku foliohattu varmaan pystyy luomaan sellasen äänestys hässäkän johon ei voi vastata ku kerran. Tai sit mennään turussa kesäsarjan mukaan ja äänestetään siellä jatkosta.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 08.09.15 - klo: 18.36
Ennen turkua äänestetään ja sen perusteella ajetaan turussa,,, Siis jos asia äänestyksellä ratkaistaan... Jos sarjavetäjä päättää et ei äänestetä ni sitte ajetaan niin ku sarjavetäjä päättää ja ollaan turpa kiinni... :police:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 08.09.15 - klo: 19.01
Ainakin jossain vaiheessa puhuttiin, että tämä SC-luokka olisi tarkoitettu aloittelijoille helpoksi luokaksi
päästä mukaan kilpailu toimintaan. Eikö olisi järkevää pitää säännöt jollain tapaa yhteneväisinä muiden luokkien
kanssa. Kaikissa muissa luokissa alkuerissä kuitenkin pitää ajaa vähintään viiden minuutin tulosta.
Mihin tällä "uudistuksella" pyritään, onko tarkoituksena yrittää ujutta tätä kolmen kierroksen alkuerä systeemiä
myös muihin luokkiin?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 08.09.15 - klo: 19.09
Kesällähän ei ajettu mitään bestläppi aika-ajoa vaan kolmen perättäisen kierroksen aikaa. Kolmen kierroksen ajat taisi kaikilla radoilla olla yli minuutin niin kyllä toi jo ainakin jonkun viitteen antaa kuskin nopeudesta. Jos joku vähemmän hyvä kuski sattui ajamaan tuurilla kolme itselleen maagista läppia ja sillä pääsi ylempään finaaliin kuin muuten olisi päässy niin kyllähä sekin ihan mukava juttu on ainakin kyseiselle kuskille.

Mutta totta on sekin että talvisarjassa radat on ahtaampia ja lyhymepiä joten ohitettavaa tulee enemmän ja se on vaikeampaa. Tästä syystä on varmaan parempi ajaa talvikausi perinteisellä systeemillä mutta painottaen siten että finaaleja saadaan ajettua vähintään neljä. Paljon tuon kolmen läpin aikaa on kiitelty siitä että se antaa mahdollisuuden ajaam viisi tai jopa kuusi finaalia. Mutta ei nyt lyödä asiaa lukkoon vielä, tilavilla radoilla tuo voisi olla toimiva talvellakin.

Kiitokset porukalle palautteista mutta keskustelu voisi kuitenkin kuitenkin tämän tiimoilta.

-Tero

PS. Voi tosta aika-ajo systeemistä jonkun gallupin järjestää, oisko kenelläkään mitään kyselyä valmiina jossa ois joku autentikointi mukana
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 08.09.15 - klo: 19.32
Ainakin jossain vaiheessa puhuttiin, että tämä SC-luokka olisi tarkoitettu aloittelijoille helpoksi luokaksi
päästä mukaan kilpailu toimintaan. Eikö olisi järkevää pitää säännöt jollain tapaa yhteneväisinä muiden luokkien
kanssa. Kaikissa muissa luokissa alkuerissä kuitenkin pitää ajaa vähintään viiden minuutin tulosta.
Mihin tällä "uudistuksella" pyritään, onko tarkoituksena yrittää ujutta tätä kolmen kierroksen alkuerä systeemiä
myös muihin luokkiin?
Ei mun mielestä erilainen ajoformaatit tee luokasta vaikeaa aloittelijoille, onhan muissakin sarjoissa erilaisia ajoformatteja. Tärkeintähän on kuitenkin saada aloittelijoita opettelemaan kisoissa ajamista muita vastaan, ei silloin formatilla niin väliä ole.
Jos ei mitään uutta kokeile niin ei mikään asia mene eteenpäin eikä toisaalta taaksekkaan päin. Tosta kolmen läpin aika-ajosta on kuitenkin tullut paljon hyvää palautetta kisoissa joten ei se ainakaan ihan huono ole, ainakaan kaikkien mielestä.

Enpä usko että SC sarjassa kokeiltu aika-ajo tai mikään muukaan erilainen asia helposti ujuttaudu mihinkään muuhun luokkaan, sen verran juurtuneita formatit on osassa luokkia.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: junuoti - 08.09.15 - klo: 19.39
https://www.kyselynetti.com/s/418cdab (https://www.kyselynetti.com/s/418cdab)

Siinä linkki kyselyyn sovitaan vaikka et päättyy 30.9 ja toimitan ruutukopion vastausen jakaumasta tänne. Ja ne ketkä ei osallistu sarjaan ni ei tartte vastata.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 08.09.15 - klo: 19.51
Saako vastata, jos ajaa yhden kisan vai pitääkö kiertää koko sarja? Kysymys ei ole esitetty minään ..ttuiluna.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 08.09.15 - klo: 19.52
Saako vastata, jos ajaa yhden kisan vai pitääkö kiertää koko sarja? Kysymys ei ole esitetty minään ..ttuiluna.
Saa vastata  :wink:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 08.09.15 - klo: 20.35
Saako äänestää kahdesti jos ajaa molemmat luokat? :-)
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: mamyllyn - 08.09.15 - klo: 21.04
Luettuani tän keskustelun nyt läpi, niin aika vahvasti jakautuu mielipiteet tässä asiassa. Perusteluina on sellaisia joita on itse tullut koettua puolin ja toisin, eli noita en lähde toistelemaan.

Tuo Juuson äänestyslinkki on hyvä: nyt pitäisi vain tehdä se homma siten, että jokainen äänestäjä antaa nimensä ja kisanumeron äänestyksen yhteydessä. Ei ole mitään mieltä siinä, että himasta huutelijat äänestävät miten me kisamme ajamme?

Itse kannatan uutta systeemiä: kolme nopeinta PERÄKKÄISTÄ kierrosta. Yhdessä kisassa tätä ei voitu noudattaa ja se yllyttää juuri siihen pommitteluun mitä ei haluta vaikka ajetaankin kovin. Se montako minuuttia tuota kolmea kierrosta ei mun mielestä ole kovinkaan ratkaisevaa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 21.09.15 - klo: 07.20
Saattaahan tuo olla, että ainakin yksi SC-kilpailu tulee talvella ajettua. Olisitteko niin ystävällisiä että kertoisitte mikä rengas olisi perushyvä valinta sisäradoille ?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 21.09.15 - klo: 07.27
Saattaahan tuo olla, että ainakin yksi SC-kilpailu tulee talvella ajettua. Olisitteko niin ystävällisiä että kertoisitte mikä rengas olisi perushyvä valinta sisäradoille ?

Shumacher Minipin yellow seos
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: iceracer - 21.09.15 - klo: 08.39
Mulla on toiminut minipinnin ohella myös dbootsin nanobyte ja terrabyte.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 21.09.15 - klo: 08.50
dBootsit toimii hyvin mattoradoilla, kuten esim. PKSRCA:n sisäkrossiradalla bunkkerissa. Liukkaammilla alustoilla (esim. betoni) ne on aika toivottomat, silloin Minipin Yellow on ainoa oikea ratkaisu. Nelkussa on todistettavasti kovaa myös Staggereilla, mutta ne vaatii runsaasti sisäänajoa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 21.09.15 - klo: 09.43
Mulla on toiminut minipinnin ohella myös dbootsin nanobyte ja terrabyte.
Olikos dbootseja kahta eri seosta? Kumpi toimii?

Meillä oli Tikkurilassa jonkin verran haasteita dbootsien kanssa kun ne halkesi keskeltä, siitä kohtaa missä renkaan sisällä on valupurse. Tämän leikkaamalla pois myös ongelma poistui.

Onko muilla ollut vastaavia juttuja dbootsien kanssa?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: iceracer - 21.09.15 - klo: 10.08
A-seosta olen käyttänyt ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 21.09.15 - klo: 17.33
Saattaahan tuo olla, että ainakin yksi SC-kilpailu tulee talvella ajettua. Olisitteko niin ystävällisiä että kertoisitte mikä rengas olisi perushyvä valinta sisäradoille ?

Shumacher Minipin yellow seos

Kyse oli perushyvästä renkaasta jonka todennäköisesti jokainen valitsisi jos yhdellä rengastyypillä pitäisi lähteä mille tahansa Suomen sisäradalle ajamaan.


Edit: Edit: ja sliksinä asfaltille
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 22.09.15 - klo: 07.58
kiitoksia vastauksista, selvitti ja helpotti asiaa jo paljon
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 25.09.15 - klo: 09.42
Alkaa talvi lähestymään ja sisäkausi alkamaan joten halukkaat kilpailujärjestäjät voisi ottaa yhteyttä minuun niin aletaan katsomaan koska ajetaan missäkin.

Alustavat kisapäiväthän on nämä:
21.11 Turku
9.1
13.2
5.3
9.4
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 29.09.15 - klo: 11.45
Nyt olisi hakusessa SC sarjalle uusi yhteyshenkilö, homman mukana tulee hyvinkin epävirallinen SC luokan luokkayhteyshenkilön titteli.
Olen tätä hommaa vetänyt jokusen vuoden ajan ja on sellainen olo että kun löytyy hyvä, innokas ja aikaansaava henkilö jatkamaan niin siirryn mielelläni taka-alalle. Vinkkejä ja opastusta saa aivan varmasti.

Toivomus tai jopa jonkinlainen vaatimus jatkajalle on että ottaa huomioon SC luokan tähänastisen tavan ja jatkaa sitä samaan suuntaan.

Jos on kiinnostusta niin ottakaa rohkeasti yhteyttä YV:llä tai meilillä niin keskustellaan lisää.

T:Tero
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 03.10.15 - klo: 21.11
Turun talvenavauskisassa oli juttua rengassäännöstä etenkin mattoradoille SC4 sarjaan,,, ja miksei tuuppareihinkin...

Ideana oli et mattoradoilla ajonopeuksiin tulisi hiukan "skaalamaisuutta" nykyisen laatikkoformulan sijaan...

Mielipiteitä???

Renkaaksi tulisi siis kaikille sama ja joku mikä ei tarjoa tollasta minipin tyylistä turistipitoa... Jeppe ainakin ajo turussa Traxxaksen vakio BF Goodricheillä, ja ajo ei kärsinyt hirveämmin. Muuten meno oli "skaalamaisempaa".

Tällä myös saataisiin kustannuksia alas aloitusluokasta, kun samoilla renkailla ajaa melkeen koko talven...

Teaserina vielä video https://www.youtube.com/watch?v=9nc90y5CeBk (https://www.youtube.com/watch?v=9nc90y5CeBk)

Mun mielestä corrittelun tulis näyttää tolta...(ilman kolaamisia)


-Janne #84 (nimim. 11akullista ja minispiket ajokelvottomat turussa...) :wink:

Ja tämä olisi vain mattokisoissa, eli nokialla ja muilla betoniradoilla ajettaisiin edelleen vapaalla rillukalla...
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: SepiMies - 03.10.15 - klo: 21.21
Ehdottomasti kannatan. Turistipito ei kuulu mihinkään luokkaan jota kutsutaan off-roadiksi.

Mikko #87
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 03.10.15 - klo: 21.34
Oliko sliksi minispike täysin ajokelvoton Turun matolla? Bunkkerin/Tiksin tennismatolla sliksi minipinni on paras treenirengas ja muut maastorenkaat enemmän tai vähemmän huonoja.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 03.10.15 - klo: 21.41
Treenirenkaana varmaan menee mahtavasti,, mut kilpailukykynen ei missään nimessä ole...

(tai sit vaan ajan jaskasti) :wink:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: C1S F1 - 03.10.15 - klo: 21.52
Kannatetaan sillä varauksella, että rangas sopii myös takavetoisiin ettei tartte liukastella ihan älyttömästi.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: JaniR - 04.10.15 - klo: 08.18
Minispike on ohuempi materiaaliltaan kuin pinni ja sitä kautta myös löysempi rungoltaan.
Hajoaa paljon nopeammin kuin minipinni.
Shumin staggeri matolle?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mr-Chat - 04.10.15 - klo: 09.38
Huomasin jani,,, ihmetytti oikeen et miten nä nyt tälleen sulaa alle, ku sileellä pinnillä kuitenkin pystyy ajamaan...

Toi Staggerkin vois olla hyvä vaihtoehto matolle...

Sarjanvetäjältä nyt vaan päätöslausetta ni tietää et millä kummilla alkaa reenata SC-wintercup avaukseen...
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 04.10.15 - klo: 10.29
Huomasin jani,,, ihmetytti oikeen et miten nä nyt tälleen sulaa alle, ku sileellä pinnillä kuitenkin pystyy ajamaan...

Toi Staggerkin vois olla hyvä vaihtoehto matolle...

Sarjanvetäjältä nyt vaan päätöslausetta ni tietää et millä kummilla alkaa reenata SC-wintercup avaukseen...

Stagger on oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto jos jotain mattorengassääntöä on tarve vääntää koska sillä pystyy ajamaan myös muilla pinnoilla.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 04.10.15 - klo: 10.40
Mietittiin myös Turussa että rengassääntö koskisi vain mattoratoja. Nokian kaltaisilla betoni/multisurfaceradoilla voisi olla sitteen vapaa rengas.

Lisätaustana vielä tähän, että tuo Turussa oleva turistimatto/huopamatto on selvästi kovapitoisempi uudella pinnillä kuin PKSRCA:n nykyinen tennismatto. Piikit selvästi purevat mattoon kunnolla ja auto ei luista yhtään. Toki bunkkerissakin tilanne tullee olemaan sama kuin saadaan EOS-matot paikalle.

Buggyillä ajaminen vielä menettelee, kuin niissä painopiste on alhaalla ja renkaat yms. pienimassaiset.

Stagger voisi olla hyvä vaihtoehto. Saatavuus on hyvä, ja hintakin keskitasoa. Tuupissa rengassääntö voisi koskea vain takarenkaita, eturengas voisi olla vapaa (WJ-tyyliin).
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 04.10.15 - klo: 11.00
Mietittiin myös Turussa että rengassääntö koskisi vain mattoratoja. Nokian kaltaisilla betoni/multisurfaceradoilla voisi olla sitteen vapaa rengas.

Lisätaustana vielä tähän, että tuo Turussa oleva turistimatto/huopamatto on selvästi kovapitoisempi uudella pinnillä kuin PKSRCA:n nykyinen tennismatto. Piikit selvästi purevat mattoon kunnolla ja auto ei luista yhtään. Toki bunkkerissakin tilanne tullee olemaan sama kuin saadaan EOS-matot paikalle.

Buggyillä ajaminen vielä menettelee, kuin niissä painopiste on alhaalla ja renkaat yms. pienimassaiset.

Stagger voisi olla hyvä vaihtoehto. Saatavuus on hyvä, ja hintakin keskitasoa. Tuupissa rengassääntö voisi koskea vain takarenkaita, eturengas voisi olla vapaa (WJ-tyyliin).

Harrastajaystävällisin (ml. kisoja aloittelevat) vaihtoehto olisi stagger kaikille pinnoille.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 04.10.15 - klo: 11.20
Eikös se ole vapaan renkaan paremmuutta, että ei ole pakko ajaa sillä tökkivällä minipinnillä, jos ei se luonnistu. Ei varmaan joka radalle kannata alkaa miettiä omaa "specci-rengasta", menee ihan metsään koko luokan ajatus helppoudesta ja halpuudesta. Nythän voi siellä matolla ajaa vaikka niillä traxxaseilla jos tykkää.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Tony_L - 04.10.15 - klo: 13.30
Mä olen Juhon kanssa kyllä samaa mieltä. Ainut mitä voisi miettiä niin mun mielestä voisi rajoittaa yksi sarja renkaita per kisa. Se laskee kustannuksia ja tasoittaa kilpailua. Esim tiksissäkin viime talvena oli pakko ajaa 2 sarjaa renkaita jos halusi ajaa kilpaa kärjessä.

Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Screwed - 04.10.15 - klo: 13.34
Juuri SC-tuupin hankkineena ja kisoihin tulevana tuen ehdottomasti ideaa yhdestä setistä renkaita per kisa, oli ne renkaat sitten mitä vaan. Niistä en osaa kommentoida kun ei ole mitään kokemusta.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.10.15 - klo: 14.14
Tässä on nyt alle vuorokausi mennyt talven ekasta kisasta ja testiä ei ole juurikaan tehty, on vaan mielipiteitä miten eri rengas toimii eri autoissa joissa on erilaiset säädöt.

Joten vähän malttia, testailua ja keskustelua ensin. Treeneissähän voi ajella millä renkaalla vaan ja kisoihin sitten se nopeampi gummi. Nyt kun mattoratoja on enemmän niin aloittelijoiden RTR renkaatkin toimii eikä välttämättä tarvitse ostaa toisia renkaita kun lähtee kisoihin kokeilemaan.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.10.15 - klo: 14.15
Suokkaan Sami aka Bigbear on lupautunut ottamaan SC sarjan sekä SC luokan epävirallisen yhteyshenkilön hommat itselleen. Sami on SC luokan konkareita ja on ajanut SC sarjaa sen alusta asti joten homma jatkuu hyvissä käsissä tästä eteenpäin.

Omasta puolesta haluan kiitää joka ainoaa kun on SC sarjassa yhdenkin kisan ajanut, henki on todella hienoa ja porukka todella mukavaa.
En ole SC sarjaa todellakaan jättämässä, kisoja kierrän kuten tähänkin asti ja Samille olen luvallut olla taustalla ja auttaa jos tarvitaan.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 05.10.15 - klo: 10.46
Kiitos Terolle Sarjan vetämisestä tähän päivään saakka.

Tällähetkellä on kolme avaintekijää vielä ratkomatta.

1. Missä kisataan ja milloin.

TUA järjestää ensimmäisen kisan ainakin alustavan suunnitelman mukaan.
PKSRCA tulee järjestämään myös kilpailun ja toivon mukaan Nokia myös.
Entä Viro?

Ne ketkä haluavat pitää SC kisan tänä talvena ottakaa minuun yhteyttä ASAP!

2. Alkuerä formaatti

Kesällä ajettiin kolmen parhaan peräkkäisen kierroksen formaatilla ja siitä on ollut paljon keskutelua, josko sitä voisi käyttää myös talvella. Turun viimeviikonlopun kisassa ajettiin perinteisellä 5min alkuerällä ja porukka oli ihan tyytyväisiä.

Jatkossa formaatti siis voisi olla 3 alkuerää a' 5min ja paras tulos ratkaisee eli eräänlainen kompromissi. Tätä ei vielä lukita.

3. Renkaat
Nykyisellään suuntaus on mattoratoihin, jolloin pito paranee roimasti. Nyt sitten ollaan sitä mieltä, että pitoa on liikaa ja sitä pitäisi rajoittaa renkailla.

meillä on kolme vaihtoehtoa.
1. Mennään vapaalle rengastuksella
2. Mattoradoilla yksityyppirenkailla
3. Rajoitetaan rengas sarjojen määrää.


Yksityyppi renkaat ja rengassarjojen rajoittaminen tuo mukanaan muutamia lieveilmiöitä ja vaatimuksia kisaorganisaatiolle. Jos edettäisiin näillä, niin katsastus (molemmissa vaihtoehdoissa) ja renkaiden merkkaus(jos sarjojen määrää rajoitetaan) olisi pakollista.

Meillä ei ole riittävästi tietoa mikä yksityyppi rengas toimii kaikilla autoilla ja kaikilla matoilla ja myös "likaisilla" keinoilla voisi saavuttaa merkittävää etua. Esim Traxxasin vakio rengas toimii paljon paremmin pidotettuna kuin ilman sitä. Kuka näitä sitten valvoo?

Rengassarjojen rajoittamisella taas jokaiselta pitää löytyä pakista useita erilaisia renkaita (kuten nytkin) ja sitten aloittelijankin pitäisi pystyä valitsemaan se oikea rengas kahden 5 min treenin pohjalta. Eli liian vaikea ja lisänä vielä katsatus/renkaiden merkkaus.


Eli menemme vapaalla renkaalla. Renkaan ei tarvitse myöskään olla MUSTA

T.Sami

yhteydenotot yv:llä jos on ideoita/ajtuksia/huomautuksia jne. Toki vapaa keskustelu on sallittua kuin ennenkin  :grin:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 07.10.15 - klo: 08.48
Samin kanssa ehdottomasti samoilla linjoilla, eli vapaalla renkaalla.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Ljungqvist100 - 22.10.15 - klo: 19.44
saisko varattua numeron 99 ja luokka SC2-10 ?


-Jerry Ljungqvist
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 27.10.15 - klo: 19.19
Nyt kaikki on valmista tulevaa kautta ajatellen. Katsokaa ensimmäisestä viestistä kisa kalenteri/paikat. Myös kilpailuformaatti on lyöty lukkoon.

Nyt vaan kovaa treeniä ennenkin sarja pyörähtää käyntiin!
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 18.11.15 - klo: 20.34
Huomioikaa sitten rengas säännöt.
Eli renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia

Pilkun viilaajille tiedoksi, että renkaan saa edelleen liimata vanteilla kiinni ja se on jopa suositeltavaa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 03.12.15 - klo: 13.52
Huomioikaa Muuttunut kilpalu kalenteri. Fullspeed RC:n kisa siirtyi 13.2>27.2 ajankohtaan. Siitä on sitten vain viikko Ulvilan kisaan, mutta eiköhön  SC kuskit tuosta selviä :)

Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 14.01.16 - klo: 10.31
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 14.01.16 - klo: 10.42
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Miro älä nyt vielä ole häviämässä kisaa kun ensimmäistäkään erää ei ole ajettu :)
Käsittääkseni jo nyt on ajettu kilpailuja 4wd>2wd konversiolla.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 14.01.16 - klo: 13.56
Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Mikään ei oo lyömätöntä. Vanha SC sananlasku. Kyösti vaan matalaks ja jämäkäks niiin kyllä säkin finaaliin pääset!  :grin:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 14.01.16 - klo: 14.52
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Miro älä nyt vielä ole häviämässä kisaa kun ensimmäistäkään erää ei ole ajettu :)
Käsittääkseni jo nyt on ajettu kilpailuja 4wd>2wd konversiolla.

No ehää mä sillä, vaan että alanko rakentaan autoa  :evil:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 14.01.16 - klo: 17.52
Rakennat tietenkin. Mikä kysymys toi edes oli  :tongue:
Treeneissä katsot kumpi on parempi.
Oikeesti, protoilla on saanut ajaa ennenkin ja autohan perustuu yleisesti myytyyn sarjaa.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 14.01.16 - klo: 19.52
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Miro älä nyt vielä ole häviämässä kisaa kun ensimmäistäkään erää ei ole ajettu :)
Käsittääkseni jo nyt on ajettu kilpailuja 4wd>2wd konversiolla.

No ehää mä sillä, vaan että alanko rakentaan autoa  :evil:

Reilun viikon päästä tulet sitten peittelemään nopeuttasi bunkkerin kerhokisaan, joohan? :grin:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: JyrkiL - 09.03.16 - klo: 05.00
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Krossissa nämä 2wd-konversioidut 4wd-autot kiellettiin joskus 90-luvulla (?) juurikin tästä syystä.
Tämän takia krossipuolella on tehty erikseen takavetoisia keski- ja "etu"moottorisia, nuo etumoottoriset siis käytännössä vastaavalla runkoratkaisulla kuin nelivetokrossarit. Esimerkiksi TeamC TC02C Evo vs. Team C TM2 V2

Kisat oli ja meni joten ei näitä vissiin vielä ehditty kieltää...  :wink:
En sano että pitäisi kieltää, mutta näin tilanne oli joskus kaukaisessa menneisyydessä että 4wd-rungot kiellettiin 2wd-luokassa.

-Jykä
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 09.03.16 - klo: 07.53
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Tuo bunkkerin kisa kun lähestyy niin mitenkäs on rajataanko ettei 4wd autolla saa ajaa takaveto luokassa ottamalla etu kardaani pois? Se kai on ihan lyömätön auto tuolle alustalle?

Krossissa nämä 2wd-konversioidut 4wd-autot kiellettiin joskus 90-luvulla (?) juurikin tästä syystä.
Tämän takia krossipuolella on tehty erikseen takavetoisia keski- ja "etu"moottorisia, nuo etumoottoriset siis käytännössä vastaavalla runkoratkaisulla kuin nelivetokrossarit. Esimerkiksi TeamC TC02C Evo vs. Team C TM2 V2

Kisat oli ja meni joten ei näitä vissiin vielä ehditty kieltää...  :wink:
En sano että pitäisi kieltää, mutta näin tilanne oli joskus kaukaisessa menneisyydessä että 4wd-rungot kiellettiin 2wd-luokassa.

-Jykä

Wj ja Eos sarjassa ilmeisesti kyseisiä kieltoja ei ole?
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Screwed - 09.03.16 - klo: 10.21
Krossissa nämä 2wd-konversioidut 4wd-autot kiellettiin joskus 90-luvulla (?) juurikin tästä syystä.
Tämä sääntö tuli aikoinaan siitä että Teemu Leino ja minä (Kim Elfström) ajettiin talvisarjaa matolla ja foumirenkailla Shumacher Catilla liian kovaa Similän mielestä joka oli silloin Asson maahantuoja. Muistaakseni oli vielä niin että tuuppipävänä ajettiin kovemmat tulokset kuin nelkkuluokassa. Tähän syy oli tietenkin se että tuolloin sähkö loppui aina kesken kun akussa oli kaikki 2000 mAh ja ajettiin tietenkin hiilikoneilla. Similällä, eli Asson maahantuojalla meni herne nenään ja lobbasi sääntömuutoksen. Intressit sääntömuutokseen olivat siis vain ja ainostaan yhden maahantuojan liiketaloudelliset syyt, ei mikään muu.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 09.03.16 - klo: 12.20
Ja kyseistä sääntöähän ei löydä nykyään mistään virallisesta sääntökirjasta.
Jo monesti ihmetelty etuveto auton luvallisuus 2wd luokassa on sekin selvä.
2wd luokassa ei määritellä missä nurkassa vetävien pyörien kuuluu olla, eli ovat sallittuja.

Meillä täällä suuressa mahtavassa Suomessa on vain tapana osoitella sormella asioita kun ei oma suksi luista.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 09.03.16 - klo: 12.27
Meillä täällä suuressa mahtavassa Suomessa on vain tapana osoitella sormella asioita kun ei oma suksi luista.

Niin ja lähteä kotiin kisoista, kun tippuu B-finaaliin.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: espoolainen - 11.03.16 - klo: 10.52
Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.
Tämä sääntö minun mielestä yksinkertaisesti sanoo sen että jos ei kyseinen auto valmistaja tee 2wd niin silloin
ei 4wd;stä voi tehdä 2 wd,tä toki voi olla että olen tulkinnut sen väärin mutta reilu peli olis aina paras...
ja sitten herättiin  :roll:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 12.03.16 - klo: 23.14
Vaikka miten moneen kertaan tuon luen niin en näe että siinä kiellettäisiin nelivedosta kaksi osaa poistamalla tehty 2wd auto.
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: JyrkiL - 19.03.16 - klo: 08.51
Pointti taitaa pyöriä sanojen "tätä tarkoitusta varten valmistettuun" ympärillä, 2wd valmistettu 2wd-luokkaan ja 4wd sitten 4wd-luokkaan.

Tosiaan, erittäin tulkinnanvarainen sääntö ja joku V-mäinen kilpailunjohtaja voisi halutessaan liputtaa 4wd-koversiot pois 2wd-lähdöstä koska kyseistä runkoa ei ole valmistettu SC2-sarjaan.

Löytyykö noin V-mäisiä kilpailunjohtajia? Olis taas foorumeilla tohinaa :D
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: kyoshodbx - 19.03.16 - klo: 09.33
Anteeks ulkopuolisuuteni,mutta miksi ei voi olla kolmasluokka jossa näillä rakennetuilla autoilla voi ajaa?4wd,2wd ja modattujen oma erä?mielenkiintoinen keskustelun aihe muuten  :roll:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MiG-77 - 19.03.16 - klo: 11.08
Anteeks ulkopuolisuuteni,mutta miksi ei voi olla kolmasluokka jossa näillä rakennetuilla autoilla voi ajaa?4wd,2wd ja modattujen oma erä?mielenkiintoinen keskustelun aihe muuten  :roll:

Minä en taas ymmärrä mitä ihmiset luulevat siitä hyötyvän, että ajaa 4wd konversiolla (paitsi kestävyys)? Kyllä se yleensä niin on, että kevyempi on nopeampi. Ja jos ei siltä tunnu niin ainahan voi siihen omaan 2wd autoon laittaa niin paljon lyijy puntteja kuin omasta mielestä tuntuu hyvältä.

Kyllä tästä keskustelusta jää hyvin mieleen kuinka "rento ja aloittelija ystävällinen" luokka on kyseessä  :wink:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Hazard - 19.03.16 - klo: 14.25
Anteeks ulkopuolisuuteni,mutta miksi ei voi olla kolmasluokka jossa näillä rakennetuilla autoilla voi ajaa?4wd,2wd ja modattujen oma erä?mielenkiintoinen keskustelun aihe muuten  :roll:

Minä en taas ymmärrä mitä ihmiset luulevat siitä hyötyvän, että ajaa 4wd konversiolla (paitsi kestävyys)? Kyllä se yleensä niin on, että kevyempi on nopeampi. Ja jos ei siltä tunnu niin ainahan voi siihen omaan 2wd autoon laittaa niin paljon lyijy puntteja kuin omasta mielestä tuntuu hyvältä.

Kyllä tästä keskustelusta jää hyvin mieleen kuinka "rento ja aloittelija ystävällinen" luokka on kyseessä  :wink:

Ennen kuin tuomitsee koko keskustelua kannattaa huomata että iso osa ulisijoista ei edes aja tätä luokkaa. Sen huomaa kyllä kisapäivänä radan varressa, ei sielä puristeta mailaa rystyset valkoisina. 
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 21.03.16 - klo: 01.16
Anteeks ulkopuolisuuteni,mutta miksi ei voi olla kolmasluokka jossa näillä rakennetuilla autoilla voi ajaa?4wd,2wd ja modattujen oma erä?mielenkiintoinen keskustelun aihe muuten  :roll:

Minä en taas ymmärrä mitä ihmiset luulevat siitä hyötyvän, että ajaa 4wd konversiolla (paitsi kestävyys)? Kyllä se yleensä niin on, että kevyempi on nopeampi. Ja jos ei siltä tunnu niin ainahan voi siihen omaan 2wd autoon laittaa niin paljon lyijy puntteja kuin omasta mielestä tuntuu hyvältä.

Kyllä tästä keskustelusta jää hyvin mieleen kuinka "rento ja aloittelija ystävällinen" luokka on kyseessä  :wink:

Ennen kuin tuomitsee koko keskustelua kannattaa huomata että iso osa ulisijoista ei edes aja tätä luokkaa.

Meni tuo osa kommentista mulla jotenkin ohi...
Ainoat ulisijat on henkilöt jotka haluavat kiellettävän jotain ja he kyllä ajavat kyseistä luokkaa.

Minä esim en aja, mutta kalusto löytyy edelleen ja ilmestyn kisoihin taas kun sattuu aikataulu sopimaan.
Tosin... Sen verran kovaa mailan puristamista ja kiukuttelua on näkynyt luokkaan liittyen, tätä touhua ajavilta että enpä tiedä jaksaisko lähteä katsomaan kiukuttelua ihan paikanpäälle vaikka aikataulu sopiskin...
Noh. Aika näyttää

Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa - 21.03.16 - klo: 09.15
Tosin... Sen verran kovaa mailan puristamista ja kiukuttelua on näkynyt luokkaan liittyen, tätä touhua ajavilta että enpä tiedä jaksaisko lähteä katsomaan kiukuttelua ihan paikanpäälle vaikka aikataulu sopiskin...
Noh. Aika näyttää

On se Hokekin poistunut paikalta SC-kisoista alkuerien jälkeen kun ei ajot sujunu et sattuu sitä kiukuttelua ja pettymystä joskus kai kaikille...

Mutta totta on että mailanpuristus on lisääntynyt siitä mistä joskus alotettiin. Kuitenkin luokkia verratessa nää corrirallit on vielä aika lepposia, empä kyllä muista että olis mitään huutelua tai muuta tunteiden purkausta tapahtunu pitkään aikaan mitä taas  buggy kisoissa tapahtuu lähes joka kisassa.

Jos joku haluaa ängetä tuuppiluokkaan nelkulla niin aivan sama. Ilmeisesti noista ei ole hyötyä kuin näillä muutamalla tourinkiradalla jota sarjassa on mutta niihin kisoihin ei ole pakko osallistua jos asia liikaa harmittaa. Varsinkaan pk-seudun omasta SC-mestaruudesta on aivan turha kehäkolmen ulkopuolelta lähteä ajamaan, luokka kun tarvitsee krossiradan ollakseen mielekästä.

Hyvä kuitenkin että säännöt päivitettiin tämän nelkkutuuppi asian tiimoilta  :smiley:
Otsikko: Vs: SC Winter Cup 2016 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 21.03.16 - klo: 23.39
Tosin... Sen verran kovaa mailan puristamista ja kiukuttelua on näkynyt luokkaan liittyen, tätä touhua ajavilta että enpä tiedä jaksaisko lähteä katsomaan kiukuttelua ihan paikanpäälle vaikka aikataulu sopiskin...
Noh. Aika näyttää

On se Hokekin poistunut paikalta SC-kisoista alkuerien jälkeen kun ei ajot sujunu et sattuu sitä kiukuttelua ja pettymystä joskus kai kaikille...

Kyllä.
Olen häippässyt ja ehdin kotiin täydellisesti seuraamaan formuloiden aika-ajoa ☺
Yksi syy miksi en kyseistä luokkaa sittemmin enää ole ajellut, johtuu lähinnä siitä että tunnen itseni ja tiedän ottavani homman tosissani ja vaikka kuinka rennosti yritin ajella niin ei siitä mitään meinannut tulla.
Eli oli mielestäni parempi pistää kalusto jälkikasvulle.
Eli huomasin että luokka ei ollut minulle silloin.

Se nyt ei sinäänsä kyllä liity mitenkään siihen asiaan onko jotenkin luokan hengen mukaista kieltää ajamasta autolla joka on rampautettu nelivedosta jotta pääsee ajamaan myös tuuppia.

Eniten luokan henkeen kuuluis jopa poistaa säännöistä tuo kaupallinen pykälä.
Se kun on tehty kauan sitten ja tarkoitusperä oli silloin oikea. Nyt kun kalusto on muuttunut jo muutaman sukupolven niin sääntö on käytännössä turha.

Luokan hengen mukaista ei ole tiukentaa sääntöjä jopa tiukemmaksi kuin luokissa joissa mailaa puristetaan totisemmin. Se on mielestäni vain ristiriitaista.