RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: hmort - 17.09.15 - klo: 11.39

Otsikko: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: hmort - 17.09.15 - klo: 11.39
Suomalaisilla iso panostus EOS kisaan Siltanen, Haatainen, Silpola, Salmela, Mört, Valander, Niinivirta. Toivottavasti siinä oli kaikki... Tänne alle saattaa ilmaantua tarinaa kisoista...😜
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: JoukoH - 18.09.15 - klo: 10.26


Tulokset 2WD --> http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/22167/155319 (http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/22167/155319)
            4 WD --> http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/22167/155321 (http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/22167/155321)

Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: hmort - 18.09.15 - klo: 23.24
Tänään oli aikamoinen yllätys... Uusi matto sairas pito mutta rengas ei kulu ollenkaan... Jouduttiin aloittamaan auton säätö ihan alusta.. Tuuppi alkoi oleen jo aika hyvä mutta nelkun kanssa vielä tuskaillaan... Joka jantteri on ajanut eturenkaista ulkoreunasta vähintään 3 riviä ja sisäreunasta 2
Riviä piikkejä... Takarenkaista muutama rivi ulkoota ja muutama sisältä... No huomenna sen näkee kuinka tuuppi menee ja Sunnuntaina toivotaan että löydetään autoon hyvä setup.. Onhan Nürburing hieno paikka...
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 19.09.15 - klo: 00.53
Tänään oli aikamoinen yllätys... Uusi matto sairas pito mutta rengas ei kulu ollenkaan... Jouduttiin aloittamaan auton säätö ihan alusta.. Tuuppi alkoi oleen jo aika hyvä mutta nelkun kanssa vielä tuskaillaan... Joka jantteri on ajanut eturenkaista ulkoreunasta vähintään 3 riviä ja sisäreunasta 2
Riviä piikkejä... Takarenkaista muutama rivi ulkoota ja muutama sisältä... No huomenna sen näkee kuinka tuuppi menee ja Sunnuntaina toivotaan että löydetään autoon hyvä setup.. Onhan Nürburing hieno paikka...
Sama hyvä matto kun Hudy areenalla oli keväällä. Ite ajoin koko kisat yhdellä setillä silloin.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *remppa* - 19.09.15 - klo: 10.11
Tänään oli aikamoinen yllätys... Uusi matto sairas pito mutta rengas ei kulu ollenkaan... Jouduttiin aloittamaan auton säätö ihan alusta.. Tuuppi alkoi oleen jo aika hyvä mutta nelkun kanssa vielä tuskaillaan... Joka jantteri on ajanut eturenkaista ulkoreunasta vähintään 3 riviä ja sisäreunasta 2
Riviä piikkejä... Takarenkaista muutama rivi ulkoota ja muutama sisältä... No huomenna sen näkee kuinka tuuppi menee ja Sunnuntaina toivotaan että löydetään autoon hyvä setup.. Onhan Nürburing hieno paikka...

Koittakaa saada selville maton tarkat speksit ja mista voi ostaa ja se että miten kestää. Hommataan meillekin samanlaiset, jos suinkin kestävät päivittäistä pommitusta.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 19.09.15 - klo: 10.33
Koittakaa saada selville maton tarkat speksit ja mista voi ostaa ja se että miten kestää. Hommataan meillekin samanlaiset, jos suinkin kestävät päivittäistä pommitusta.

Matto maksaa ~10k yhdelle radalle, Uwe:lta saa tarkat tiedot firmasta ja matosta. Idea matossa on se että karva on looppi ja lyhyt karvainen.

tässä on tarkempi kuva matosta missä näkyy looppi
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153385658712722&set=o.1581521188755385&type=1&theater (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153385658712722&set=o.1581521188755385&type=1&theater)
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nikoprkl - 19.09.15 - klo: 10.35
Eka alkueräkierros ajettu.

Joel todella hienosti 8. sijalla (kaatoi kuulemma kerran) ja Joona 12.
Siltasen Jarno 19. ja Max 21. Karri 29. Toni 35. ja Touko 38. Eli kaikki suomalaiset reilusti nopeemmassa puolikkaassa!

Kärjessä virkistävästi "uusi" nimi, eli Cohelo on piessyt uuden tuuppireiskan aika vinhaan vauhtiin. On se kova jätkä näemmä ajamaan luokassa kuin luokassa.

-N
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nikoprkl - 19.09.15 - klo: 13.37
Kolme ajettu.

Joona hienosti tasaisen nopeilla vedoilla 9. sijalla ja kiinni finaalipaikassa. Joelilla ollut pari huonoa erää loistavan ekan jälkeen ja tällä hetkellä tuloksissa 15. Vielä ihan oikeat mahkut kyllä finaaliin Joelillakin.

Lee ja Coelho taistelee kovasti vielä TQ paikasta vikaan erään asti. Molempien vauhti ihan omaa luokkaa, vähemmän virheitä tekevä vie.

Muut suomalaiset:
24. Jarno Siltanen
31. Max Mört
35. Karri Salmela
46. Toni Niinivirta
47. Touko Silpola

-N

Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nikoprkl - 19.09.15 - klo: 15.17
Alkuerät ajettu ja Coelho otti kuin ottikin paalun Leen nenän edestä!

Joona hienosti finaaliin 10. ruutuun!
Joel B-fin,
Jare C-fin ja
D-finaalissa Max, Toni ja Karri.
Touko E-fin.

-N
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: JoukoH - 19.09.15 - klo: 22.06

Tuupin A finaalit --> https://www.youtube.com/user/RedRCLive/videos (https://www.youtube.com/user/RedRCLive/videos)
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: hmort - 19.09.15 - klo: 22.24
Kyllä oli vaikea päivä tänään... No jos jotain positiivista hakee niin löydettiin ihan ok setup kun päivä oli ohi 😜 No huomenna pitäis löytää nelkkuu setup.. Joona sai parhaat kannustukset finaalissa 😜
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Testikuski - 20.09.15 - klo: 09.57
Kovasti jaeltas stoppareita suomen kisoissa tuolla tyylillä  :grin: Hienosti ne vetää.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 20.09.15 - klo: 10.30
Lee Martin sai kyllä niin paljon kontitusta osakseen että tuskin pystyny istumaan vieläkään.

Aivan puhdasta ja päätöntä sikailua parit tilanteet.
Heti täysillä päin kun ollaan iskuetäisyydellä.

Oikea jätkä voitti tuupin.
Ajo nätisti perässä odottaen tilaisuutta kun taas tuoreet eurooppamaisterit sikaili kaasu pohjassa läpi.

En tykkää
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jarkko - 20.09.15 - klo: 10.47
Katsoin 2wd finaali 3:sen. Hienoa ja tarkkaa ajoa voittajalta.

Muuten touhu ei näyttänyt kovin järkevältä. Krossimaisuus oli kyllä onnistuttu minusta hukkaamaan ihan kokonaan ja tämä oli todellista pompputouringia.

Ei ihmetytä, että renkaiden onnistunut virittely on ollut tärkeässä roolissa ajon onnistumisessa. Minkäköhänlaista tuo olisi ollut handout-krossirenkailla - varmaan kaatoja kaatojen perään.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.09.15 - klo: 11.19
Jarkko on niin oikeassa. Niin on tapettu ja tapetaan entistä enemmän jatkossakin.
Tuolla pärjäisi ihan hyvin hybriidi touringkrossi autolla.
JA MISSÄ STOPPARIT.
Kohelo kaverille olis pitännyt ties kuinka monta stopparia antaa mutta ei. Onhan se nopea mutta varikolle vähäksi aikaa lepämään.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 12.26
Ei ihmetytä, että renkaiden onnistunut virittely on ollut tärkeässä roolissa ajon onnistumisessa. Minkäköhänlaista tuo olisi ollut handout-krossirenkailla - varmaan kaatoja kaatojen perään.
renkathan ovat handout, eli kaikilla on samat vanteet+insertit+kumit. Toimivat tolla matolla kun niistä leikataan ne tietyt rivit pois. Tärkintä hommaasa on se että sulla on oikeenlaiset pihdit, jotka leikkaavat tasan eikä jätä pientä nysvää kun perus sivuleikkuri. Silloin renkaat kaatavat.

eli tämmöiset pihdit: http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/900x600/cutter.jpg (http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/900x600/cutter.jpg)

Omasta mielestä tuo matto on erittäin onnistunut uudistus ja mielyttävä ajaa, ilman sitä EOS sarja olisi lopetettu. Nyt voi ajaa kisat 1-2 sarjalla sen 5-8 sarjan sijaan.

Eihän tuo ole samaa kun savella ajais, mutta sitä harvoin matolla ajettavat kisat on.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: iippo777 - 20.09.15 - klo: 12.35
Itse tykkäsin kovasti tosta tuupin menosta.

Just hyvää änkeemistä ja tosissaan ajamista. Kyllä tossa top3 jokainen kuski tuuppasi kerran tai toisen ja ainakin ne yritti. Coelhon tyyli oli kyllä loistava ja onhan se ihan sairaan nopea. Samaa herraa on täälläkin parjattu, kun ajaa "likaisesti" itse kyllä tykkäsin ja onhan näyttävää.

Itse olen noviisi näissä asioissa, mutta voittekos kokeneet arvon herrat selventää:
1. Mikäli crossia ajetaan matolla niin se automaattisesti on muutaman tahon mielestä hyppytouringia, mutta mikäli Tattiksella ajettiin hetki sitten kisat Correilla turistia niin miksi se ei sitten ollut tasamaa crossia tms ?

2. Onkos kaikki kehitys / erilaisuus pahasta tässä Nokialandiassa ?

Itse en ymmärrä mitään RC-kisaamisesta, joten puhun mistä tiedän, eli pelasin aikoinaan peinttiä ja ihan tosissaan rundattiin ympäri Eurooppaa vuosia. Ei siellä pärjännyt olemalla se herrasmies joukkue vaan pelaamalla samalla tasolla ja kovaa. Mikäli sinne meni kumartelemaan niin ei sieltä päässyt edes alkusarjasta jatkoon. Toki värikuulien ampuminen ja rc-autoilla ajaminen on kuin yö ja päivä, mutta kilpaileminen on aina kilpailemista.

Enivei upeat puitteet ja ilmeisen kova taso. Erityisen hienoa, että jengi rundaa tuolla. Tuolla Ringillä itse muuten lopetin peintin kilpaa pelaamisen Euroopassa vuonna 2007 sen jälkeen pelasin Suomessa liigan loppuun ja jäin peintti-eläkkeelle.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 12.41
Itse tykkäsin kovasti tosta tuupin menosta.

Just hyvää änkeemistä ja tosissaan ajamista. Kyllä tossa top3 jokainen kuski tuuppasi kerran tai toisen ja ainakin ne yritti. Coelhon tyyli oli kyllä loistava ja onhan se ihan sairaan nopea. Samaa herraa on täälläkin parjattu, kun ajaa "likaisesti" itse kyllä tykkäsin ja onhan näyttävää.


Cohelolle pitäisi antaa mustalippu jo pelkästään kisapaikalle tulosta. Tolla tyylillä ei todellakaan pidä ajaa!!!!!!!!!!!!!!!
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 12.47
Suomessa opetetaan hyville tavoille ja hyvään ajokulttuurin, Ikävä kyllä kun mennään KV kisoihin niin meno on kohtuu erilaista ja siinä menee hetki opetellessa uudet pelisäännöt.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.09.15 - klo: 12.56
Matto mikään uusi juttu ole.
Ajettiin jo -80luvun keskellä matoilla ja yhtä p*skanmarjaista oli jo silloinkin.
Matolla voisi ajaa jos löytyy sellainen matto joka olis edes vähän liukas.
Nyt voi ajaa touring autolla krossiradalla ja srkös olis hauskaa vai.
Ei pahalla mutta ällön näköistä menoa mutta ymmärrän jos olet vain harrastanut vain lyhyen ajan. Käännetään tää soppa. Laitetaan touring autot ajelemaan todella liukkaalla radalla missä krossarit ennen ajoi. Olisko sitten heillä kivaa ajella kuin auton petä on kokoajan luisussa.
Jerzi

ps matot=paskin juttu ever krossipuolella.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 13.03
Matto mikään uusi juttu ole.
Ei varmaan ole uusi juttu, mutta tuo matto on uusi EOS sarjalle.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 13.04
Suomessa opetetaan hyville tavoille ja hyvään ajokulttuurin, Ikävä kyllä kun mennään KV kisoihin niin meno on kohtuu erilaista ja siinä menee hetki opetellessa uudet pelisäännöt.

Tää on varmasti totta, mutta ei Coelhon tyylillä.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 13.06
ps matot=paskin juttu ever krossipuolella.

Etkö sinä just rakentanut mattokrossiautoa? :wink:
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 13.13
Tää on varmasti totta, mutta ei Coelhon tyylillä.
jep, en ottanut kantaa Coelhoon, vaan yleisellä tasolla mistä on itellä kokemusta ulkomaan kisoista.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jarkko - 20.09.15 - klo: 14.09
Itse tykkäsin kovasti tosta tuupin menosta.

Just hyvää änkeemistä ja tosissaan ajamista. Kyllä tossa top3 jokainen kuski tuuppasi kerran tai toisen ja ainakin ne yritti. Coelhon tyyli oli kyllä loistava ja onhan se ihan sairaan nopea. Samaa herraa on täälläkin parjattu, kun ajaa "likaisesti" itse kyllä tykkäsin ja onhan näyttävää.

Itse olen noviisi näissä asioissa, mutta voittekos kokeneet arvon herrat selventää:
1. Mikäli crossia ajetaan matolla niin se automaattisesti on muutaman tahon mielestä hyppytouringia, mutta mikäli Tattiksella ajettiin hetki sitten kisat Correilla turistia niin miksi se ei sitten ollut tasamaa crossia tms ?

2. Onkos kaikki kehitys / erilaisuus pahasta tässä Nokialandiassa ?

Itse en ymmärrä mitään RC-kisaamisesta, joten puhun mistä tiedän, eli pelasin aikoinaan peinttiä ja ihan tosissaan rundattiin ympäri Eurooppaa vuosia. Ei siellä pärjännyt olemalla se herrasmies joukkue vaan pelaamalla samalla tasolla ja kovaa. Mikäli sinne meni kumartelemaan niin ei sieltä päässyt edes alkusarjasta jatkoon. Toki värikuulien ampuminen ja rc-autoilla ajaminen on kuin yö ja päivä, mutta kilpaileminen on aina kilpailemista.

Enivei upeat puitteet ja ilmeisen kova taso. Erityisen hienoa, että jengi rundaa tuolla. Tuolla Ringillä itse muuten lopetin peintin kilpaa pelaamisen Euroopassa vuonna 2007 sen jälkeen pelasin Suomessa liigan loppuun ja jäin peintti-eläkkeelle.

Sarjan nimi EOS = European OFFROAD series. Edelleen minusta tuo ei ollut offroad-ajamista. Siitä kritiikkini, ettei toteutus ole lähempänä offroadía.

@goos: pääsääntöisesti handout renkaan käyttöön kisarenkaana kuuluu rajoitus "renkaiden ja vanteiden muokkaaminen on kielletty" jolla pyritään siihen että porukka ajaa samanlaisella rengastuksella. Handout renkailla kisattaessa tulokseen ei pitäisi olla vaikutusta sillä minkälaiset pihdit pakista sattuu löytymään vaan tulokset ratkotaan radalla tasaväkisellä rengastuksella.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 14.49
@goos: pääsääntöisesti handout renkaan käyttöön kisarenkaana kuuluu rajoitus "renkaiden ja vanteiden muokkaaminen on kielletty" jolla pyritään siihen että porukka ajaa samanlaisella rengastuksella. Handout renkailla kisattaessa tulokseen ei pitäisi olla vaikutusta sillä minkälaiset pihdit pakista sattuu löytymään vaan tulokset ratkotaan radalla tasaväkisellä rengastuksella.
Tuo on tietty ideaali tilanne, mut kyseisellä matolla ei pysty muokkaamatomalla minipinillä ajamaan.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 15.02

Sarjan nimi EOS = European OFFROAD series. Edelleen minusta tuo ei ollut offroad-ajamista. Siitä kritiikkini, ettei toteutus ole lähempänä offroadía.


Minua kiinnostaisi tietää, että miten tasaiselle pohjalle rakennetusta mattoradasta saadaan enemmän offroadia kuin se EOS kisoissa on?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: iippo777 - 20.09.15 - klo: 15.54
Vähän aikaa olen harrastellut, mutta mielestäni hyvä juttu nimenomaan kaikille pohjoismaalaisille sekä muille ei lämpimissä maissa asuville. Eikös tuo ole hyvä, että sama matto on hankittavissa ja teoriassa (vain budjetti rajoittaa) on mahdollista treenata tosissaan vastaavissa oloissa ja koittaa tähdätä huipulle ympäri vuoden myös Suomessa.

Esimerkkinä eräässä toisessa lajissa ennen kisoja julkaistiin kentän layout n. Kuukautta ennen skaboja, jolloin kaikki saivat vapaasti mahdollisuuksien mukaan harjoitella etukäteen vastaavissa oloissa ja en ihmettelisi vaikka tähän rc-jutuissa mentäisiin myös vaikka se tuntuu nyt täysin mahdottomalta niin mistä näistä koskaan tietää ?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jarkko - 20.09.15 - klo: 15.56

Sarjan nimi EOS = European OFFROAD series. Edelleen minusta tuo ei ollut offroad-ajamista. Siitä kritiikkini, ettei toteutus ole lähempänä offroadía.


Minua kiinnostaisi tietää, että miten tasaiselle pohjalle rakennetusta mattoradasta saadaan enemmän offroadia kuin se EOS kisoissa on?

Alustan tasaisuutta ja samalla pidon tasaisuutta voi "murtaa" muutenkin kuin varsinaisilla hyppyreillä, esim. vaihtamalla paikoittain alustan materiaalia, laittamalla maton alle nypyä tai ohutta rimaa (=pyykkilautaa) rikkomaan pitoa, lisää mutkiin vaikeutta nopeilla kallistusten vaihdoilla jne.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 20.09.15 - klo: 16.19
Aina kun mattokrossista on kyse niin kuuluu tuo sama laulu... Uutta blaa blaa blaa.
Viimeksi 2009 ajettu suomessa matolla fomirenkaalla tai krossirenkaat dremelöitiin sileeksi ja pidotettiin.
Eli tuossa ei ole mitään uutta vaan tuo on juuri sitä mikä haluttiin pois koska krossi oikeasti ajetaan savella. Eli pidolla missä ei ole mitään samaa kuin tuossa touhussa.
Pito on kovempi kuin keskiverto turistikisoissa.
Eikä ole mitään hienoa että painetaan kaasu pohjaan ja ajetaan kaverista silmät kiinni läpi heti kun päästään iskuetäisyydelle.
Se ei kuulu mihinkään urheilulajiin.
Lätkässä verrattavissa rynnimiseen, laitataklaukseen, polvitaklaukseen ja poilittaista naamatauluun... Kaikki samanaikaisesti.

Tosi hienoa ja matot on uutta.

Ei niin mitään uutta ja tahallinen kolarointi ei kuulu edes tähän lajiin.

Ps... Renkaatkin on 80 luvulta... Okei jos pilkkua viilataan niin joo... Taka ja nelkun eturenkaat koki aikanaan pienen uudistuksen nykyaikaiseen vannekokoon, mutta tuupin eturengas on suoraan 80 luvulta... Jopa pienempi 1.8" vannekoko.

Seuraava kehitysaskel onkin sitten se foami rengas. Ai mut se oliskin jo uutta teknologiaa ja me vanhat jäärät ollaan vastaan kaikkea uutta kehitystä...

Eiku mitenkäs päin se menikään
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 16.49
Alustan tasaisuutta ja samalla pidon tasaisuutta voi "murtaa" muutenkin kuin varsinaisilla hyppyreillä, esim. vaihtamalla paikoittain alustan materiaalia, laittamalla maton alle nypyä tai ohutta rimaa (=pyykkilautaa) rikkomaan pitoa, lisää mutkiin vaikeutta nopeilla kallistusten vaihdoilla jne.

Nypyt ja ohuet rimat, tämmöisiä pinnan muotoja jos on saviradassa ne yritetään saada pois radasta.
Matto rataan ne taas pitäisi lisätä, olen todella hämmentynyt! :shocked:
Kallistuksia mutkiin on aika hankala toteuttaa vanerista ja laudoista samallalailla kuin saviradoilla voi tehdä.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, että valittaako noi maailman huippukuskit jotka EOS sarjaa kiertää
pintamateriaalista ja ettei radat ole tarpeeksi "offroadia".
Onko joku paikalla ollut todistanut tämän kaltaista keskustelua?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jarkko - 20.09.15 - klo: 17.09
Alustan tasaisuutta ja samalla pidon tasaisuutta voi "murtaa" muutenkin kuin varsinaisilla hyppyreillä, esim. vaihtamalla paikoittain alustan materiaalia, laittamalla maton alle nypyä tai ohutta rimaa (=pyykkilautaa) rikkomaan pitoa, lisää mutkiin vaikeutta nopeilla kallistusten vaihdoilla jne.

Nypyt ja ohuet rimat, tämmöisiä pinnan muotoja jos on saviradassa ne yritetään saada pois radasta.
Matto rataan ne taas pitäisi lisätä, olen todella hämmentynyt! :shocked:
Kallistuksia mutkiin on aika hankala toteuttaa vanerista ja laudoista samallalailla kuin saviradoilla voi tehdä.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, että valittaako noi maailman huippukuskit jotka EOS sarjaa kiertää
pintamateriaalista ja ettei radat ole tarpeeksi "offroadia".
Onko joku paikalla ollut todistanut tämän kaltaista keskustelua?

Elämä on usein monimutkaista ja asiat hankalia toteuttaa, eikä hämmennykseltäkään aina välty.
Kun on itse tilanteessa ja toiminnan sisällä, ei ehkä helposti nosta tarkastelukulmaansa kokonaisuuden tasolle luokan perusasioihin. Ajan kanssa pohdinnat varmaan syventyvät ja laventuvat.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 17.18
Kun tiedot ja taidot puuttuu siirrytään filosofiaan.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.09.15 - klo: 17.22
Ei vaan foamirenkaisiin😂😂
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: valanhar - 20.09.15 - klo: 17.35
Kuinkahan moni teistä kommentoijista oli paikanpäällä....
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 17.38
Olisi myös mielenkiintoista tietää, että valittaako noi maailman huippukuskit jotka EOS sarjaa kiertää
pintamateriaalista ja ettei radat ole tarpeeksi "offroadia".
Onko joku paikalla ollut todistanut tämän kaltaista keskustelua?

Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.09.15 - klo: 18.00
Kuinkahan moni teistä kommentoijista oli paikanpäällä....
Tarkoitatkos että paikanpäällä se näytti enemmän krossilta miltä se video antoi ymmärtää😂😂
Varmasti oli teillä hauskaa siellä mutta perus lähtökohtana tuo matto ei ole krossia nähnytkään vaikka autot niin näyttäkn olevan.
Off road eli pois kadulta/tieltä😂😂😂
Tuo on selvästi ONCARPET😉 kisailua.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 20.09.15 - klo: 18.28
Tais tulla coelholle sanomista ekasta nelkkufinaalista, ajoi kaksi seuraavaa sen verran siististi.

Finaalit:

https://www.youtube.com/user/RedRCLive/videos (https://www.youtube.com/user/RedRCLive/videos)
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: hmort - 20.09.15 - klo: 18.38
Kaikinpuolin todella hienot kisat. Sitten näille viisaille ketkä haukkuu sarjaa niin voin sanoa tulkaa kokeilemaan ja kertokaa sen jälkeen mielipide. Videosta ette näe lähellekkään kaikkea. Joka ikininen kuski kuka Suomalaisista oli kisassa oli sitä mieltä että rata, järjestelyt kaikkiaan sairaan hienot. Tervetuloa Hudy Arenalle seuraavaan kisaan kokeilemaan.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jarkko - 20.09.15 - klo: 18.52
Filosofiaa jonkun mielestä tai ei, mutta minusta korkealaatuisen videon perusteella on mahdollista muodostaa hyvä käsitys radasta ja tapahtumista radalla. Videon kautta nähtynä mikään ei tietenkään vastaa aitoa kokemista paikanpäällä. Toivottavasti kuitenkaan kukaan ole sitä mieltä että keskustelu ja kommentointi tulisi rajata vain siihen piiriin, joka on oikeasti ollut paikan päällä.

Hienoa, että tapahtumaan osallistuneet ovat tyytyväisiä. En muuten huomannut kenenkään haukkuvan sarjaa.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nitropaimen - 20.09.15 - klo: 21.05
kaunis ja siisti ajotyyli on tietenkin hienoa ja tyoivottavaa kansallisella tasolla. maailmalla tilanne on kitenkin toinen. ENS nitro kasi kisoissa jos jäit ihmellelemään niin täysillä persuksiin tulivat, antoivat ymmärtää että väärässä erässä ajat, niin sitten ajoitkin kun auto lensi parikytä metriä...ja sijoitus parikytä åykälää listassa alespäin...OLEN SITYÄ MIELTÄ ETTÄ KAIKKEEN TÄYTYY VARAUTUA JA OPPIA HALLITSEMAAN.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jon.lindgren - 20.09.15 - klo: 21.27
Krossissa on helppo ajaa perään, tasamaan hommista en tiedä. Peräänajaminen on kusipäisyyttä pahimmillaan eikä siihen voi varautua. Mutkaan on pakko jarruttaa ettei mene pitkäksi. Paitsi jos käyttää edelläajavaa jarruna :angry:

Hyvä jos on löytynyt toimiva matto. Piikkien leikkaaminen on tavallaan turhauttavaa mutta voihan joku kehittää ko. matolle toimivan renkaan.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: valanhar - 20.09.15 - klo: 21.30
Mä en nyt oikein ymmärrä, miksi te, jotka ette näissä kisoissa edes käy, arvostelette ratoja ja tätä sarjaa. Ei tänne olla tultu mihinkään Joensuun hiekalle ajamaankaan. Kyllä jokainen kuljettaja tietää millaiset olosuhteet ovat ja hyväksyvät sen. Ei sinne kenenkään pakko ole lähteä, kyllä te ootte niin pihalla, että ihan sääliksi käy.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nikoprkl - 20.09.15 - klo: 21.33
Kyllähän tuolle matolle sopivammat renkaatkin on jo nelkkuihin olemassa (kaato ongelmaa siis nelkuissa vain koska edesä rankaana minipin). Staggeria saa nelkkuihin eteen siinä missä tuuppeihinkin ja niillä autot pelaisivat paljon paremmin. Staggerithan on myös japanin MM kisoissa nelkun eturenkaana turffilla.
Oli viime kauden päätöskisassa hudy areenalla jo juttua että nelkkuihin vaihdettaisiin sarjassa rengas, mutta näemmä vain minipinneissä halusivat pysyä.
Itse myös EOS kisan ajaneena en voi kuin kehua formaattia ja matolla ajaminen toimi hienosti, kutsuu sitä hyppyturistiksi tai miksi haluaa. Itse tuota ajattelen omana lajinaan ja kesällä ajetaan sitten krossia. Hienosti on tilaa tällekin hommalle ja helkutin hauskaahan se on kun saa ajaa isoa kovaa krossiautollakin.
 
-Niko
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Testikuski - 20.09.15 - klo: 21.44
Videoista huomaa, että puhetta lienee ollut sikailusta kulisseissa. Tuuppi-päivänä ei selostaja jäähdytellyt kuskeja, mutta nelkussa usempaan kertaan kuulutteli siistiä ajoa.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 20.09.15 - klo: 22.10
Videoista huomaa, että puhetta lienee ollut sikailusta kulisseissa. Tuuppi-päivänä ei selostaja jäähdytellyt kuskeja, mutta nelkussa usempaan kertaan kuulutteli siistiä ajoa.

Kyllä siellä Uwe ja Scotty puuttuu asioihin radan ulkopuoellla. Kevään Hudy Areena kisoissa pari kuskia tais olla puhuttelussa mitä sivusta katselin. Keskimäärin vaan meno on vähän roisompaa ja kylkikontaktia tulee ja siihen pitää varautua kun kisoihin menee.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: SS - 20.09.15 - klo: 23.03
Itse joskus krossia kokeilleena totean että voi kun budjetti antaisi myöden ajaa noita kisoja, kyllä ne niin hienoja tapahtumia ovat! Ei mulla saven lapiointia talven aikana ikävä tule ja mieluummin ajan kovapitoisissa tasapuolisissa olosuhteissa kilpaa.
Sähkökrossi on rc-autoilun monista muodoista juuri se jota voidaan ajaa minkälaisella alustalla tahansa. Ovatko kovapitoisella astroturffilla ajavat britit väärässä kun ovat keksineet ajaa helppohoitoisella radalla kilpaa? Kehtaavat vielä tulla saareltaan voittamaan lajin mestaruuksia savialustalle...
Radan ja kilpailumuodon tuomitsevat kommentit voi mielestäni jättää melko vähälle huomiolle, jos niiden julkaisijoilla ei ole minkäänlaista käsitystä koko touhusta...ja tämä ei ole suunnattu ajotapoja kritisoineille, päälle ajamista en minäkään hyväksy. En oikein ymmärrä miksi näiden lajien ympärille on löydettävä jotkut kehykset, joiden sisään niiden on mahduttava kun näin hienoja tapahtumia ja mainosta lajille saadaan yhdistämällä elementtejä.

Terveisin Sami, tunnetun maailmankaikkeuden persaukisin maailmanmestari!
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: JiiIii - 20.09.15 - klo: 23.15
Eiköhän sovita ettei enää "lähetetä" suomalaisia noihin karkeloihin. Parempi mieli kaikilla.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 21.09.15 - klo: 00.21
Erittäin hyvin kyllä Sami kirjoitettu.
Jotenki vain tuntuu että tuo pito on liiallinen että löytyisi joku rengastus joka olis liukkaampi, ja hiukan enemmän noita pomppujakin voisi olla. Miten joku liukas kohta.
Esim se tennismatto joka oli käännetty harkkaradalla, olikos se yhtä huono kuin betoni. Tai betoni oli minun mielestä hyvä mutta ei siitä sen enempää.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: T.S - 21.09.15 - klo: 01.23
Nämä siis minun ensimmäiset ulkomaankisat. Autot saatiin kelvolliseksi ja miellyttäviksi ajaa. Pääsin shut lujaa, mutta oli liikaa virheitä..
Paikka ja kilpailun laatu oli aivan huikea, minun mielestäni kilpailu on yksi osa näissä reissuissa, erittäin mukavaa tämä matkustaminenkin on muiden suomalaisten kesken!
Matto pintana tekee kisasta tiukempaa ja pienistäkin ohjausvirheistä voi kärsiä paljon, eli oppii todella paljon, ajolinjat joutuu suunittelemaan hyvissä ajoin ennen mutkaan tuloa mikäli nopeasti aikoo ajaa.
Itselleni tästä EOS kisasta jäi erityisen positiivinen kokemus.

Terveisin Touko Silpola
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Potski - 21.09.15 - klo: 07.49
Erittäin hyvin kyllä Sami kirjoitettu.
Jotenki vain tuntuu että tuo pito on liiallinen että löytyisi joku rengastus joka olis liukkaampi, ja hiukan enemmän noita pomppujakin voisi olla. Miten joku liukas kohta.
Esim se tennismatto joka oli käännetty harkkaradalla, olikos se yhtä huono kuin betoni. Tai betoni oli minun mielestä hyvä mutta ei siitä sen enempää.
Jerzi

Moi,

Loppuu tuolta Euroopastakin resurssit kesken jossain vaiheessa. Pojat pääsee rataa rakentamaan torstaina jossain vaiheessa. Perjantai aamuna pitäisi rata olla redi ilman sen kummempia mahdollisia "katastrofi" kohtia. Tämä näkyy radoissa, mutta tuolla onkin johtoajatuksena se, että kenen tahansa on pelipaikalle helppo tulla ja ajaa tasapuolisissa oloissa kilpaa tasapuolisella radalla, josta kenelläkään ei ole metriäkään ajokokemusta.

Viimevuonna ajettiin osa kisoista eri matolla kuin nyt, jolloin pinta oli kyllä liukkaampi, MUTTA renkaat kului ja ennenkaikkea matot kestivät vain yhden kisan. Tälle vuodelle ottivat tavoitteeksi laskea harrastajan kustannuksia valitsemalla maton, joka kuluttaa renkaita vähemmän, jolloin voivat laskea rengassettien määrää, ja jotka samalla kestävät kisasta toiseen. Sivutuotteena näemmä kova pito. Se on kuitenkin mielestäni pienempi paha kaikkien hyötyjen rinnalla.

Onko se sitten krossia? On. Onko se erilaista kuin savella ajaminen? On. Onko se hauskaa? On! Onko kisoissa spekulointia rengassettien eroista? Ei.

Samppa
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 21.09.15 - klo: 09.21
Onko se sitten krossia? On. Onko se erilaista kuin savella ajaminen? On. Onko se hauskaa? On! Onko kisoissa spekulointia rengassettien eroista? Ei.

Samppa
+1
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 21.09.15 - klo: 10.57
Kuinka tässä määritellään krossi?

Onko krossia jos on hyppyri vai jos ajetaan krossarilla?

Minä en kommentoi enkä arvostele kisaa mitenkään joten siihen on kenenkään turha takertua.
Kisat varmasti mahtavat.

Mutta jos otetaan tarkasteluun sana off road.
Törkykovalla mattopidolla ajo ei ole sitä lähelläkään.
Ei vaikka miten haluais.
Sanan varsinaisessa merkityksessä ei siis kohtaa luokan nimeä mitenkään.

Entä mistäs sana krossi tulee???
Oliskohan se kenties cross country.
No ei tuo kovapitomatto ole sitäkään.

Ei siihen tarvitse paikanpäällä käymistä ymmärtämään että jos lähdet vaeltelemaan niin ei siellä sua kokolattiamatto odota.

Mahtavat kisat todellakin... Siitä ei mulla kyse pätkääkään... kunpa voisinkin olla paikalla.
Mutta offroadia... juu ei lähelläkään. Ei vaikka minkä kielen sanakirjaa selaisin.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 21.09.15 - klo: 11.11
Kuinka tässä määritellään krossi?

Onko krossia jos on hyppyri vai jos ajetaan krossarilla?

Minä en kommentoi enkä arvostele kisaa mitenkään joten siihen on kenenkään turha takertua.
Kisat varmasti mahtavat.

Mutta jos otetaan tarkasteluun sana off road.
Törkykovalla mattopidolla ajo ei ole sitä lähelläkään.
Ei vaikka miten haluais.
Sanan varsinaisessa merkityksessä ei siis kohtaa luokan nimeä mitenkään.

Entä mistäs sana krossi tulee???
Oliskohan se kenties cross country.
No ei tuo kovapitomatto ole sitäkään.

Ei siihen tarvitse paikanpäällä käymistä ymmärtämään että jos lähdet vaeltelemaan niin ei siellä sua kokolattiamatto odota.

Mahtavat kisat todellakin... Siitä ei mulla kyse pätkääkään... kunpa voisinkin olla paikalla.
Mutta offroadia... juu ei lähelläkään. Ei vaikka minkä kielen sanakirjaa selaisin.

Tää  on just se pointti, käsitteet oikeiks. Ettei kukaan edes kuvittele  ajavansa matolla krossia, koska Suomessa
siitä vedetään herneet nenään.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: transewaves - 21.09.15 - klo: 11.16
Ei niitä herneitä kannata nenään tunkea,heittelee herneet matolle niin sitten on crossia.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 21.09.15 - klo: 11.24
Ei niitä herneitä kannata nenään tunkea,heittelee herneet matolle niin sitten on crossia.

Ei voi olla on crossi koska matolla ajavat se on ON CARPET.
Hoke. Kaipa se on krossia jos krossiautolla mennään😂

Mitäs itse kisaan tulee niin kysymys.
Olikos paikalla DUMAREITA paikalla. Jos oli niin miksi ei annettu stoppareita😯😯
Jopa puolisokea Jerzikin näkee että surutta ajetaan päälle. Vai onko näin että TODELLA isosta rikkeestä vain sakotetaan.
Kuin ajettiin päälle niin ei jääty odottelemaan.
Ihme ajokulttuuria. Varsinkin tuon Cohelon ajotyyli on sitten niin sikamaista.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: valanhar - 21.09.15 - klo: 11.24
Täytyy laittaa niille viestii, et vaihtaa sarjan nimen, ettei täältä Suomesta joku ruutipipo lähde sinne touring auton kanssa.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 21.09.15 - klo: 11.37
Täytyy laittaa niille viestii, et vaihtaa sarjan nimen, ettei täältä Suomesta joku ruutipipo lähde sinne touring auton kanssa.

Oma veikkaus on että touring autolla mentäisi jopa ihan hyvää vauhtia tuolla😉
Onko kukaan nähnyt sen jenkkikaverin joka ajaa touring autolla todella sileällä saviradalla. Ja meni kovaa kaiken lisäksi.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 21.09.15 - klo: 11.55
Täytyy laittaa niille viestii, et vaihtaa sarjan nimen, ettei täältä Suomesta joku ruutipipo lähde sinne touring auton kanssa.

 :laugh:

Pakko tunnustaa että repesin.

Mutta hei siis oikeesti.
Jos jotku ihmettelee ja kommentoi tuota mielettömän pidon omaavaa mattoa ja toteaa ettei tuo nyt kyllä enää täytä krossin specsejä sanan varsinaisessa merkityksessä niin onko se jotenkin kiellettyä tai pihalla olemista?
Noin niinku tour de franceen osallistuminen maastopyörällä ei tee hommasta mun mielestä maastopyöräilyä.
Ehkä se vois olla siisti jos tykkää ja saispahan porukka nähtävää.

Suomessahan ajetaan talvella Winter Jumps sarjaa.
Nimi ei viittaa mihinkään muuhun kuin hyppimiseen.
Eli mä miellän touhun WJ kisana oli ajoalusta mikä tahansa.
Jos sarjan puuhamiehet haluaa ajattaa sarjan mahdollisimman krossimaisella alustalla pidollisesti niin se on sitten sitä mitä se on tähänkin asti ollut. Ei kovapitoisella matolla ajaminen vaan mitenkään ole verrattavissa siihen "oikeaan" krossi alustaan pidollisesti.

Mutta euroopan off road sarja ei kyllä kuulosta korvaan mitenkään sitä että ensimmäisenä odottais kovapitoisella matolla menoa.

Nimen vaihto ei ehkä olis paha idea... mutta toisaalta tällähetkellä aika mahdotonta kun sarja on kuitenkin saavuttanut jo melkoisen statuksen.
Eli se on sitten EOS jota ajetaan hyppytyristialustalla.
Fine.

Mut onko minipinni matolla joku uus tulevaisuuden keksintö? No ei. Se on tuttua jo 80 luvulta.

Onko ihminen jotenkin pihalla ja lamput himmeenä jos ihmettelee mihin krossi on taas menossa.
Ilmeisesti sitten niin  :shocked:
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: ToniNii - 21.09.15 - klo: 12.03
Oma veikkaus on että touring autolla mentäisi jopa ihan hyvää vauhtia tuolla

Joo o. Lähes jokaisella kuskilla Team Xrayta lukuunottamatta oli vaikeuksia saada laitteet ländäämään hyvin niin flätille kuin alastuloonkin. Ja veikkaan että ongelma ei johtunut säätötaidon puutteesta kun kyseessä oli kuitenkin henkilöitä jotka suunnittelee näitä pirssejä oikeasti. Että en tiedä minkälaisen touring-auton itse hiilikuitukeisari olisi baanalle tehnyt ja vielä saanut toimimaan hyvin.

Ja sitten kisasta muuten. Omalta osalta ensimmäinen EOS kisa takana ja erittäin positiivisin tunnelmin lähdössä takaisin kohti Suomea. Kisat oli äärimmäisen hyvin organisoitu, ja kisapaikka sekä tunnelma oli aivan uskomaton.

Sikailusta ja päälleajoistakin täällä joku jaksoi kovasti pollettaa. Itse katsoin paikanpäällä lähes jokaisen finaalin ja kumma kyllä ei silmiini osunut sellaista toimintaa. Kyllähän sitä formuloissakin joskus osuu ja kolisee mutta se on sitä motorsporttia vai miten se oli. Ja kyllä sitä joskus Suomen kisoissakin näkee tilanteita joissa lyödään lappu lattiaan ja silmät kiinni kun oma ajo on mennyt jo pieleen. Mielestäni se on huomattavasti suurempaa sikailua kuin kilpailutilanne jossa tahattomasti kolisee.

Ja joo, euro OFFROAD series. Kyllä on junteilla tylsää kun pitää tähän sarjan nimeen jämähtää. Eihän se todellakaan mitään ulkona ajettavaa krossia vastaa, läheskään. Mutta voi voi, kyllähän sen jokainen joka nettiä osaa käyttää tietää millaisilla radoilla siellä ajetaan.

Lähtekää kaikki parin kuukauden päästä Slovakiaan kokeilemaan niin voitte jutella itse Uwen kanssa sarjan nimestä.

-Toni
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 21.09.15 - klo: 12.13
Lähtekää kaikki parin kuukauden päästä Slovakiaan kokeilemaan niin voitte jutella itse Uwen kanssa sarjan nimestä.
Xrayn tehdaskierrokselle pääsee myös.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: C1S F1 - 21.09.15 - klo: 12.14
Minkälainen haloo siitä tulee sitten, kun joskus vaihdetaan ne matot pois maailmalla. Kun siihen mennesä jokainen rc-kerho on ostanut ne matot ja se on niin hieno juttu. Mutta eihän meillä, joilla ei ole rahaa/aikaa kierellä EOS-sarjaa ole näköjään oikeutta ilmaista mielipidettä millainen ajoalusta vastaisi off-road luokkaa. :lipsrsealed:
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 21.09.15 - klo: 12.18
Ja joo, euro OFFROAD series. Kyllä on junteilla tylsää kun pitää tähän sarjan nimeen jämähtää. Eihän se todellakaan mitään ulkona ajettavaa krossia vastaa, läheskään. Mutta voi voi, kyllähän sen jokainen joka nettiä osaa käyttää tietää millaisilla radoilla siellä ajetaan.

Lähtekää kaikki parin kuukauden päästä Slovakiaan kokeilemaan niin voitte jutella itse Uwen kanssa sarjan nimestä.

-Toni

Lähden heti jos siihen on mahdollisuus.
Mut että nyt ollaan jo juntteja.

On junttia heittää oma mielipide siitä onko matolla ajaminen krossia vai ei... okei.

En kyllä olis arvannu että näin hirveesti porukan tunteisiin uppoo että netissä höpisevien mietteet kirvoittaa lähes haukkumiseen.

Onks tää ny tulevaisuutta vai mitä jos olet juntti kun kommentoit millään tavoin ristiin jonkun henkilökohtaiseen mielipiteeseen?
 :laugh:

Joo... annan olla.
Eipä olis pitäny alottaakaan.
Sorry... en tajunnut että porukka ottaa näin raskaasti

Edit:
PS: Mua ei kyllä henk kohtasesti nappais yhtään jos lähtisin ajamaan ja joku kommentois että olen mattohyppelyihin lähdössä... Tai mitä kukakin nimeksi keksiikään.
No sitähän se on... Mitä sitten? Se on siistiä jos se on kisaamista. Ei täällä sentään kukaan ole kisoissa käyneitä millään tavoin nimitellyt tai arvostellut.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 21.09.15 - klo: 12.18
Minkälainen haloo siitä tulee sitten, kun joskus vaihdetaan ne matot pois maailmalla. Kun siihen mennesä jokainen rc-kerho on ostanut ne matot ja se on niin hieno juttu. Mutta eihän meillä, joilla ei ole rahaa/aikaa kierellä EOS-sarjaa ole näköjään oikeutta ilmaista mielipidettä millainen ajoalusta vastaisi off-road luokkaa. :lipsrsealed:
kait jokainen kerho voi itse päättää oman ajoalustansa, ei kukaan sano että on pakko tehdä niinkuin EOS sarjassa tehdään. EOS kisat on kerhokisat siinä missä WJ tai DHI cup Tanskassa.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: TTKoo - 21.09.15 - klo: 13.34

Aioin ehdottaa nimeksi   "european winter jumps"  mutta sitten olisi syntynyt sota tuosta, onko talvi, siispä ehdotan että  " european indoor jumps"   :cool:

En ollut paikalla, mutta jotenkin yksi asia jäi mieleen videoista, ei tainneet olosuhteet muuttua päivän (-vien) aikana, ei eri erien välillä.  Eli kaikki saivat ajaa tasapuolisissa olosuhteissa koko kisojenajan, varmaan tarkemmin kuin touringkisoissa olosuhteet pysyy.
Ja kiitos, ei sotaa nyt siitä, että pitäisi muuttua.
Kesällä sitten, kun ajetaan kaatosateessa, tihkusateessa, hirveässä helteessä, loppupäivä reikäradalla, joskus jopa liian tasaisella savella.  Aina sieltä löytyy kuitenkin ne törpöt jotka ajaa konttiin, tai muuten vaan päälle, kun eivät älyä väistää, tai jäädä kotiin tykkänään.  :shocked:
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: valanhar - 21.09.15 - klo: 21.00
englich version :

last weekend the EOS seaaon-opener took place at legendary Nuerburgring.
Wonderful location with the ADAC Blancpain- Masters, race in 1:1 !

One of the most important experiences we did in all our EOS years was the brandnew carpet!

Without any tests before, we used as usual in our "no risc - no fun" - style that brandnew carpet with same surface as in HUDY ARENA, but not as plates. We bought same carpet in rolls. The result was the same as in Trencin, so we will use for all 4 races same surface !!

Most positive facts are for example :

grip from the first battery!!
no powder in your car at any time!!
easy to fix on the ground, because the 30 meter-rolls are absolutly streight, when you roll the carpet out.

But the best fact :

absolutly less tyre-wear, you can race easy for all heats and finals only
1 (one) set!

That means for all EOS races in the future :

only maximum 2 sets are allowed for heats and finals !! 


If you are interested in that carpet, here some facts :


name :  EXPO TEXWAY
width :  2  or  4 meters
length :  30 meters
color   :  only black
price   :  Euro 4,50 / m²  ( excl. transport and VAT )


DEALER:   same as ETS carpet !!

HEBO Flooring Solutions BV
Mr. Bob Jannink
+31 320 260190
email : bob@heboflooringsolutions.nl


If you need more info, please check the drivers-list from last weekend.
For sure, you know anyone of these drivers. Ask them, that´s better!! 


Keep racing,

your Uwe
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 21.09.15 - klo: 21.45
Loistavaa ettei rengas kulu ja pito on sama alusta alkaen.
Keksispä ne vielä renkaan jolla pito ei olis noin kova. Olisko se esim mini spike joka on ymmärtääkseni valittu myös turffi MM kisoihin renkaaks.

Eli tähdennetään nyt vielä kerran mitä mieltä olen matoista.
Olkoot matto, savi, vaikka parketti tai mikä tahansa... Kannatan. Jos vaan pito saadaan edes hieman vastaamaan krossia, eli menee sladissa, puskee jne mikä on yks selkeä elementti krossissa.

Jos rengas palaa alle parin kolmen hiitin aikana ja pito on todella kova niin en vaan näe hommaa krossina vaikka krossareilla ajettaiskin.
Kivaa, loistavaa, mahtavaa jne... Varmasti... Mutta senhän luo ylipäätään onnistunut kisa.

Nyt on löytynyt matto missä on paljon plussaa.
Sit kun löytyy rengas millä saadaan vähän krossimpaan suuntaan sitä pitoa niin avot.

Nimittäkööt kuka tahansa sitä ajamista siloradalla mun puolesta miksi ikinä keksiikään... Sekin mulle aivan se ja sama. Vaikka puppelihyppelyks. Hah... Nimittäkööt jos se on kuvaavaa touhulle. Pääasia että kisaaminen on tiukkaa ja rehtiä.

Mut enemmän ja enemmän pitoa. Eih. Alkaa krossin perusasiat jäämään taka alalle ja jos rata on kuin turisti rata mihin on lisätty hyppyrit niin mikä sitä kuvaa paremmin kuin hyppyturisti.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: micsa.fi - 21.09.15 - klo: 22.17
Ottamatta kantaa tähän "kuumaan" mattokysymykseen ollenkaan, vähän asian vierestä:

Minkä verran Euroopassa on sisäsaviratoja? Luulisi että niitä riittäisi Eurooppaankin asti, kun jenkeissä niitä on kuitenkin useita. Käsittääkseni EOS:n pilottikisa 2011 järkättiin Ruotsissa Tomelillan saviradalla. Miksei savella jatkettu? Ei oo ratoja?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Potski - 21.09.15 - klo: 22.21
Mä ainakin puppelihyppelen tästä eteenpäin! Voin puppelihypellä sileellä ja nappulaisella, riippuen haluanko millaista luistoa. Täysiä mä silti hyppyytän, puskee eli ei.

Samppa
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 21.09.15 - klo: 22.28
Ottamatta kantaa tähän "kuumaan" mattokysymykseen ollenkaan, vähän asian vierestä:

Minkä verran Euroopassa on sisäsaviratoja? Luulisi että niitä riittäisi Eurooppaankin asti, kun jenkeissä niitä on kuitenkin useita. Käsittääkseni EOS:n pilottikisa 2011 järkättiin Ruotsissa Tomelillan saviradalla. Miksei savella jatkettu? Ei oo ratoja?

Kyllä niillä varmaan järjestettäisiin kisoja, jos semmoisia olisi. En ole törmännyt yhteenkään kisaraporttiin missä
olisi ajettu sisäsaviradalla Euroopassa. Ruotsin EM kisoja ei lasketa, koska ei ollut mikään pysyvä ratkaisu.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Volvospede - 21.09.15 - klo: 23.12
. Jos vaan pito saadaan edes hieman vastaamaan krossia, eli menee sladissa, puskee jne.

Kokeile mun säätämää autoa niin se tekee just tolleen ja todennäköisesti yhtä aikaa ja kokoajan...
Kaikilla renkailla ja alustoilla..!
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Bigbear - 22.09.15 - klo: 07.26
Miten nuo matot kesti kulutusta? Tuliko kisojen aikana reikiä tai viiltoja mattoon?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 22.09.15 - klo: 09.31
Miten nuo matot kesti kulutusta? Tuliko kisojen aikana reikiä tai viiltoja mattoon?

Finaali videoiden perusteella näytti, että ison hyppyrin lähdössä oli korjattu kohtia. Muuten ei radassa näytä olevan
korjaus teippiä.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Testikuski - 22.09.15 - klo: 09.51
Myös muiden hyppyjen  lähdöissä oli huomattavasti vaaleampi kohta. Millaisella maavaralla tuolla muuten ajellaan?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: goos - 22.09.15 - klo: 10.56
Miten nuo matot kesti kulutusta? Tuliko kisojen aikana reikiä tai viiltoja mattoon?
Matto on siis paksua, ei mitään paperinohutta. Eipä se juuri kulu.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Silppa - 22.09.15 - klo: 12.23
Miten nuo matot kesti kulutusta? Tuliko kisojen aikana reikiä tai viiltoja mattoon?

Finaali videoiden perusteella näytti, että ison hyppyrin lähdössä oli korjattu kohtia. Muuten ei radassa näytä olevan
korjaus teippiä.

Tuo ison hyppyrin lähtö oli aivan trampoliini. Varmaan vaikuttaa sekin ehkä kai vissiin. Mutta vastaavasti Hudy areenalla keväällä ajetussa kisassa ei tarvinnut mitään paikkailla ja sama matto siellä on edelleen paikallaan.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Bigbear - 22.09.15 - klo: 17.25
 Millä tavalla tuo EOS matto eroaa ajotuntumalta esimerkiksi PKSRCA:n mattoon tai messumattoihin?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: hmort - 22.09.15 - klo: 19.47
Millä tavalla tuo EOS matto eroaa ajotuntumalta esimerkiksi PKSRCA:n mattoon tai messumattoihin?
pito on kova matto ei kulu ja renkaat ei kulu... Max ajoi yhdellä setillä molemmissa luokissa koko kisan. Eli todella harrastaja ystävällinen ainoa mikä meillä tuotti päänvaivaa oli saada auto säädettyä sille mutta aika lähelle päästin jo. Matto on todella paksua melkein yhtä paksua kun tennismatto. En itse ainakaan nähnyt matossa mitään huonoa... Kisojen jälkeen 4wd autossa testattiin eri eturenkaita että saas nähdä muuttuuko eturengas..
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Mikko L - 23.09.15 - klo: 12.24
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 23.09.15 - klo: 14.24
Olisko Mikko niin että kauppiaat on maksaneet matot😂
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.09.15 - klo: 15.07
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.

Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: tonij - 23.09.15 - klo: 15.10
.mites jos kisat järjestettäis kelliksellä pyöreissä ja pehmustetuissa tiloissa?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 23.09.15 - klo: 16.18
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.

Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.

Niinkuin milloin ennen😯
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.09.15 - klo: 16.43

Niinkuin milloin ennen😯
Jerzi

Ennen tätä hetkeä.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nitropaimen - 23.09.15 - klo: 17.04
Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.
voin kertoa, miten on kun mikään ei "ole kuin niinkuin ennen":

lajit kehittyy mutta vain detaljitasolla, aalkaa "pilkunviilaamisen vaihe". tavallinen harastaja alkaa kutsua touhua "hifisrtelyksi" ja kyllästyy lajiin (tai luokkaan)Tulee "helpompia" luokkia kuten SC, porukka siirtyy joukolloa niihin kun ei jaksa tai kykene keskittymään entisten luokkien vaatimiin juttuihin.

Tämän takia on HYVÄ että kuviot muuttuu entisissä luokissa, uudet speksit tulee kehiin, jos aikoo pärjätä.. Tämä estää "pirstoutumisen" harrastajakentässä. ei ole hyvä että luokkia on liikaa. luokissa sisällä pitäisi olla enemmän hajontaa, Juniorimestaria, eri teknisiä spekselä mutta itse kisalaitteet ja luokat pysyisivät melko samanlaisina. Tämä on harrastukselle hyvä sekä hobbi että bisnes mielessä.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 23.09.15 - klo: 18.12
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.

Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.

No ei nyt ihan noinkaan.

Kestävyys ei ole kasvanut samassa tahdissa vauhdin kanssa.
Eikä kestävyys sinäänsä muutenkaan kuin joissain autoissa vain paranneltu.
Esim vanha peltiasso oli panssarivaunu kun taas välissä oli heiverömpää autoa ja nyt uusimmassa on sitten taas jotain tehty tuhdimmaksi.
Matskut ollu 10 vuotta sitten aivan samat... Vain vauhdit ovat kasvaneet.
Mitä kovemmasta vauhdista jysäytät, sitä herkemmin auto hajoaa, tai mitä kovempi pito sitä suurempi rasitus ja kuluma osissa.
Tämä ei ole muuttunut mihinkään.

Mitä vähemmän pitoa, sitä hiljaisemmalla vauhdilla pystyt törmäämään.
Mitä kovempi vauhti, sitä herkemmin sama teräs antautuu kuin 15 vuotta sitten.
Mitä kovempi pito, sitä kovempi vauhti ja sitä pidemmälle auto lentää siitä samasta sisämollasta kuin liukkaammalla... Kovempaa osut katollaan rötköttävään autoon kun ei kaatanut kuski saanut sanaa suusta jne.

Fysiikan lait on kuitenkin edelleen aivan samat kuin ennenkin.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.09.15 - klo: 18.35
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.

Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.


Matskut ollu 10 vuotta sitten aivan samat... Vain vauhdit ovat kasvaneet.


Muoveja kehitetään kokoajan kestävämmiksi samoin alumiinia ja hiilikuitua. Esimerkkeinä voi heittää Team C:llä muovien laatu vaihtui todella hauraasta erittäin kestäväksi vuoden sisällä, samoin tapahtui TLR:n muoviosille.

Kovapito mahdollistaa myös tarkemman ajon kuin liukaspinta. Auto pysähtyy silloin kuin pitää ja lähtee liikkeelle kun painaa kaasua. Tasaisessa pidossa on se hyvä ettei mitään yllättäviä lipsahduksia pääse sattumaan, esim. auto poikittain pääsuoralla ylläri liukkaan takia. Aina se on ajajan virhe kun auto hajoaa, se on ihan sama mitä
materiaalia radanpinta on.
Aina voi vähentää tehoja jos tuntuu siltä ettei pysty hallitsemaan autoa kovalla pidolla.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 23.09.15 - klo: 19.19
Kova pito, kova vauhti, tarkemmat ajolinjat = pienemmästä virheestä rokotetaan kovemmin.

Aina voi tehoja laskea joo.
Tiedät kyllä että näinhän ei kukaan tee.

Ja taas käänteisesti.
Jos ei osaa kun auto vähän luistaa niin ainahan voi vähentää tehoja.

Blaaa blaa.

Jokainen kyllä ymmärtää että kovemmasta pidosta seuraa kovempi vauhti ja kovemmasta vauhdista lipsahdus päätyy aina kovempaan rysähdykseen.

Millä tavoin 7075 T6 alumiini on kehittynyt kestävämmäksi?
Se on eri asia jos joku valmistaja on aikaisemmin käyttänyt jotain huonompaa laatua kustannus syistä.
Vanha kunnon tamiya ämpärimuovitukivarsi kesti paremmin kuin yksikään tämänpäiväinen. Muista ominaisuuksista sit turha puhuakaan.
Jos tarkkoja ollaan niin on ennen ollu jopa kestävempiä materiaaleja käytössä kuin tänäpäivänä.
Jossain vaiheessa vaan kun yritetään tehdä jotain osaa paremmaksi että saavutettais kehitystä auton nopeudessa niin saattaa siinä kestävyys olla hieman kompromissi. Ja taas tajutaan kehittää nopeasta osasta myös kestävämpi.
Mutta edelleenkään se ei tarkoita että tänäpäivänä autot kestää enemmän kuin ennen.
Peltiasson takatukivarsi versus minkä tahansa tän päivän kymppikrossarin tukivarsi. Peltiasso vie voiton kestävyydessä.

Edelleen. Fysiikan lait on samat ja kovemmasta pidosta seuraa kovempi rysäys
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.09.15 - klo: 19.41

Millä tavoin 7075 T6 alumiini on kehittynyt kestävämmäksi?

Mutta edelleenkään se ei tarkoita että tänäpäivänä autot kestää enemmän kuin ennen.
Peltiasson takatukivarsi versus minkä tahansa tän päivän kymppikrossarin tukivarsi. Peltiasso vie voiton kestävyydessä.

Edelleen. Fysiikan lait on samat ja kovemmasta pidosta seuraa kovempi rysäys

En tiedä miten alumiinia kehitetään, en ole alaa opiskellut.

Tämän päivän autot on kestävämpiä ja se on fakta. Perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin.

Kovan pidon ja rysäyksen yhtälöä en ymmärrä. Onko täysin varmaa että kovalla pidolla rysähtää, jos näin on eikö
radat kannata pitää silloin mahdollisimman liukkaina jollain liukasteilla?
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jucca - 23.09.15 - klo: 19.57
Eikös savi olisi hyvä liukaste radalla.  Nojoo, meinasin eksyä aiheesta eli EOS ja mattorata, joten lopetan höpötykseni tähän.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 23.09.15 - klo: 20.07

Millä tavoin 7075 T6 alumiini on kehittynyt kestävämmäksi?

Mutta edelleenkään se ei tarkoita että tänäpäivänä autot kestää enemmän kuin ennen.
Peltiasson takatukivarsi versus minkä tahansa tän päivän kymppikrossarin tukivarsi. Peltiasso vie voiton kestävyydessä.

Edelleen. Fysiikan lait on samat ja kovemmasta pidosta seuraa kovempi rysäys

En tiedä miten alumiinia kehitetään, en ole alaa opiskellut.

Tämän päivän autot on kestävämpiä ja se on fakta. Perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin.

Kovan pidon ja rysäyksen yhtälöä en ymmärrä. Onko täysin varmaa että kovalla pidolla rysähtää, jos näin on eikö
radat kannata pitää silloin mahdollisimman liukkaina jollain liukasteilla?
Verrattuna minkä päivän autoon.

Mulla on täällä 90 luvun alkupään autoja joissa on paljon kestävempiä komponentteja kuin tämän päivän vastaavissa.

7075 T6 alumiini on tänäpäivänä yhtä kestävää kuin 15 vuotta sitten.

Oma ehkä lyhyehkö kokemus ei muuta mitään faktaksi.



Kova pito = kovempi vauhti.
Kovempi vauhti = kovempi törmäys.
Mollaan osuminen kova vs. hitaampi nopeus... no mene ja kokeile.

Sekä kovalla että liukkaalla pidolla rysähtää aina.
Kovalla pidolla rysähtää kovempaa kuin sama tilanne liukkaammalla... Koska liukkaalla et saavuta samaan kohtaan samaa nopeutta.

Mittaa seinästä matkaa vaikka 3 metriä.
Juokse täysillä seinää päin.
Tee sama liukkaammalla tai pitävämmällä lattialla.
Kerro kumpi aiheutti isomman vamman.

Radalla ajaessa kolisee aina. Se on fakta.
Oli liukasta tai pitävää aina kolisee.
Sama mutka samat mollat, sama seinä lähellä... Liukkaalla nopeus on hitaampi, ei kaadu samasta mollasta yhtä herkästi kuin kovalla pidolla... ei rysähdä läheiseen seinään yhtä kovaa... jos välttämättä vauhti ylipäätään riittä lennättämään seinälle asti, kun ei pystyny liukkaalla kiihdyttämään tarvittavaan nopeuteen.
Kovemmalla pidolla kovemmasta nopeudesta kolahtaa kovemmin.

Ihanko oikeesti et tätä ymmärrä?


Ps: tuo mulle yks sun 10 rossarin tukivarsi ja mä otan laatikosta reilu 20 vuotta vanhan auton tukivarren.
Testataan tämä kertomasi fakta  :wink:
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.09.15 - klo: 20.56
Aloitin harrastuksen 1988, harrastukseen tuli tauko 1994. En ajanut virallisesti kilpaa ainoastaan kavareiden kanssa oma tekemillä radoilla. Tuona ajan jaksona minulla oli erimerkkisiä autoja Tamiya, kyosho, marui ja schumacher. Ensimmäiseni Tamiya Blackfoot on edelleen käden ulottuvilla. Aloitin harrastamisen uudelleen 2011-2012 autoja on ollut nyt lyhyenä aikana 1xRetroracingiltä, 1xLRP:ltä, 2xSchumilta, 2xTamiyalta, 9xTeam C:ltä, 1x Team Associated, 2xTLR:ltä, 1xTeknolta, 2xYokomolta ja 1xXrayltä.
Uskoisin että on jonkin asteinen kokemus eri vuosikymmenien autoista. Näissä tämän päivän autoissakin on todella paljon eroa muovi-, alumiini- ja hiilikuituosien laadussa.  Tarkoitan kilpatason vehkeitä.
On mielenkiintoista rakentaa ja ajaa erimerkkisiä autoja ja nähdä miten joitain asioita on toteutettu eritavoilla.
En todellakaan väitä tietäväni kaikkea, mutta jotain kokemusta lajista on. Mulle tässäkin harrastuksessa suurimpana eteenpäin vievänä voimana on halu oppia uutta.

Mitä ratoihin tulee, niin en todellakaan pidä liukkaista sisäradoista. Sen olen oppinut lyhyen kilpailu urani aikana.

PS. olen huomenna menossa bunkkeriin testaamaan Yokomon ja Xrayn tukivarsien kestävyyttä.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 23.09.15 - klo: 21.25
Voisko ylläpito tehdä oma osia tästä eos matosta😉
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: nitropaimen - 23.09.15 - klo: 21.58
Komppaan HOKEa, ei ne materiaalit ole kauheesti muuttuneet. Kun asso RC 10 tuli martkkinoille oli siinä valkoiset NEITSEELLISTÄ NYLONIA  ripustusosat. Vähitellen meni trendi kierrätysmuoviin johon sekoitettiin kuituja joukkoon. T6 lentokonealumiini on ollut samaa aina mutta valmistajat on oppinut temperoimaan eli karkaisemaan alumiinia. eloksoinit vielä jäykistää sitä. Oma lukunsa on Hiilikuitu, niitä on satoja eri versioita , woven ja non woven graphite, miten eri kerrokset ja layerit menee. kaikkein kalleinta ja jäykintä on hiilikuitu jossa on nanokuituja joukossa. kaikki tämä heijastuu tuotteen hinnassa. ei voi kategorisesti sanoa että on parantunut. on niitä "kuttaperkkavehkeitä" ihan tarpeeksi edelleenkin.

JK: Yleensä kun valmistaja tulee markkinoille, se kilpailee hinnalla. Vähitellen se tajuaa mitä markkinat vaatii, palkkaa pro kuskeja kertomaan millainen sen auton tulisi OIKEESTI olla. Sitten alkaa tulla tuning osaa kuin turkin hihasta... Jos on balanssissa laatu, hinta ja markkinointikanavat, alkaa autot saada statusta.
Jamppojen täältä pitäis käydä josakin Shanghain RC messuilla jossa satoja taas satoja valmistajia tuuppaa autoa jotka "melkein näyttävät hyviltä", Jotkut niistä päätyvät täkäläisten kauppiaiden valikoimiin. ..Jokainen voi sitten itse päättää, hylkääkö Asson, Yokomon tai jonkun muun PRO merkin ja alkaa seikkailemaan "XYZ" merkillä, vaikka halvalla saa.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: *HOKE* - 23.09.15 - klo: 22.20
Aloitin harrastuksen 1988, harrastukseen tuli tauko 1994. En ajanut virallisesti kilpaa ainoastaan kavareiden kanssa oma tekemillä radoilla. Tuona ajan jaksona minulla oli ... jne jne
Eli harrastelemalla pystyy luomaan faktan vaikkei tiedä miten 7075 eroaa 20 vuotta vanhasta 7075 alumiinista.

Onks mun sanominen nyt sit enemmän faktaa kun olen harrastanu pidempään, omistanu enemmän autoja ja kokeilen autoissani jatkuvasti jotain uutta kehittyäkseni sekä säätäjänä että kuskina???

Ajan alustalla kuin alustalla ja pyrin aina olemaan nopein.

En mä voi julistaa mitään omakohtaisia kokemuksia faktana.

Se on faktaa että kaikenlaista on ollut ja edestakaisin kokeiltu niin tukivarsien materiaalissa kuin muissakin.
Silti on ollut jo 20 vuotta sitten materiaaleja käytössä jotka on kestävempiä kuin nykypäivän autoissa... Mutta ei yhtä kevyitä eikä auto ole yhtä nopea näillä vanhoilla.

Kuten sanoin... tuo mulle tukivarsi niin tehdään testi.
Tuo sun Yokomon etutukivarsi niin otan mun ikuisuuden vanhasta yokomosta tukivarren. Lyödään vasaralla tai vaikka taivutetaan pihdeillä ja katsotaan kumpi kestää paremmin.

Kestävyys ei aina tarkoita toimivuutta jne, eli tämän takia on ollut käytössä kestävempiä materiaaleja kuin tänäpäivänä.

Tykkäätkös liukkaista ulkoradoista?
Lavangon maastosarjassa ei kyllä ollut kova pito... ei oo Vaasassa eikä tainnu kovin raju pito olla muissakaan maastosarjan kisoissa.

Tykkäs tai ei niin kovempi pito takaa kovemmat osumat ja omat kokemukset ei välttämättä ole faktan kanssa samalla linjalla.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Mikko L - 23.09.15 - klo: 22.26
Aivan en allekirjoittaisi kommenttia, että hyvällä pidolla ajaminen on tarkempaa... Joo, kyllä auto reagoi suunnan- ja vauhdinmuutoksiin paremmin, mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Säätäminen on todella paljon tarkempaa, kaatuminen pidosta, huono ländi hypystä ja taas rollataan tai kiinnitellään irronnutta linkkiä...

Materiaaleissa on toki vuosien saatossa tapahtunut kehitystä, mutta ei todellakaan aina kestävyyden kannalta. Toisinaan halutaan jäykempää ja kevyempää, joka harvoin tarkoittaa kestävämpää. Toisaalta on myös muistettava, että kaikki ei aja niillä kestävimmillä tai uusimmilla autoilla.

Kymppirossarit kakiken kaikkiaan ei kyllä ole kestävyydessä vauhtien kanssa samalla tasolla - jollein nyt 1-2 vuoden aikana ole tapahtunut jotain mullistavaa.

Mutta ehkä tämäkin asia on taas vaan kokeiltava, että uskotaan... Tuntuu, että samoja jo kokeiltuja asioita on vaan tehtävä aika ajoin uudelleen ja uudellee - eiköhän trumpettifarkutkin ole kohta taas muodissa...
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 24.09.15 - klo: 03.31


1. Onks mun sanominen nyt sit enemmän faktaa kun olen harrastanu pidempään, omistanu enemmän autoja ja kokeilen autoissani jatkuvasti jotain uutta kehittyäkseni sekä säätäjänä että kuskina???

2. Se on faktaa että kaikenlaista on ollut ja edestakaisin kokeiltu niin tukivarsien materiaalissa kuin muissakin.
Silti on ollut jo 20 vuotta sitten materiaaleja käytössä jotka on kestävempiä kuin nykypäivän autoissa... Mutta ei yhtä kevyitä eikä auto ole yhtä nopea näillä vanhoilla.

3. Kuten sanoin... tuo mulle tukivarsi niin tehdään testi.
Tuo sun Yokomon etutukivarsi niin otan mun ikuisuuden vanhasta yokomosta tukivarren. Lyödään vasaralla tai vaikka taivutetaan pihdeillä ja katsotaan kumpi kestää paremmin.

4.Kestävyys ei aina tarkoita toimivuutta jne, eli tämän takia on ollut käytössä kestävempiä materiaaleja kuin tänäpäivänä.

5. Tykkäätkös liukkaista ulkoradoista?
Lavangon maastosarjassa ei kyllä ollut kova pito... ei oo Vaasassa eikä tainnu kovin raju pito olla muissakaan maastosarjan kisoissa.

6. Tykkäs tai ei niin kovempi pito takaa kovemmat osumat ja omat kokemukset ei välttämättä ole faktan kanssa samalla linjalla.

1. En tiedä sun sanomisista, kerroin vain miten omat tietoni lajin parissa on kehittyneet.
2. Paljon kokeiltu ja paljon kokeillaan edelleen. Muovista ja alumiinista yritetään saada kestävyys ja keveys
irti samasta paketista. Kaikki kehittyy, niinkuin aluperin sanoin.



Vauhdit on kasvanut, mutta on autojen kestävyyskin parantunut huomattavasti.
Kaikki kehittyy, mikään ei ole enää niinkuin ennen.

3. Mulla ei ole varaa alkaa rikkomaan tukivarsia tarkoituksella. Tuo tukivarsi ja auto 20v. takaa voin ajamalla testata niiden kestävyyden. Jos tukivarsien kestävyyttä aletaan testaamaan pitää olla laite joka vääntä molempia tukivarsia samalla voimalla.

4. Kestävyys on parantunut ja se on fakta. Materiaalit (muovi, alumiini ja hiilikuitu)on muuttuneet ja tulee vielä muuttumaan

5. En pidä liukkaista ulkoradoistakaan, ulkona ollaan säiden armoilla. Sisällä asialle on mahdollista tehdä jotain,
laittaa matot lattiaan.

Miten eroaa 7075 20 vuotta vanhasta 7075 alumiinista? Haluan lisätä tämän tiedon fakta laatikkooni.

Aivan en allekirjoittaisi kommenttia, että hyvällä pidolla ajaminen on tarkempaa... Joo, kyllä auto reagoi suunnan- ja vauhdinmuutoksiin paremmin, mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Säätäminen on todella paljon tarkempaa, kaatuminen pidosta, huono ländi hypystä ja taas rollataan tai kiinnitellään irronnutta linkkiä...

Materiaaleissa on toki vuosien saatossa tapahtunut kehitystä, mutta ei todellakaan aina kestävyyden kannalta. Toisinaan halutaan jäykempää ja kevyempää, joka harvoin tarkoittaa kestävämpää. Toisaalta on myös muistettava, että kaikki ei aja niillä kestävimmillä tai uusimmilla autoilla.

Kymppirossarit kakiken kaikkiaan ei kyllä ole kestävyydessä vauhtien kanssa samalla tasolla - jollein nyt 1-2 vuoden aikana ole tapahtunut jotain mullistavaa.

Mutta ehkä tämäkin asia on taas vaan kokeiltava, että uskotaan... Tuntuu, että samoja jo kokeiltuja asioita on vaan tehtävä aika ajoin uudelleen ja uudellee - eiköhän trumpettifarkutkin ole kohta taas muodissa...

Liukkaammilla radoilla ei tarvitse huolehtia säätämisestä, kaataamisesta tai huonoista ländeistä? 

Matot hommataan sen takia että nuorilla kuskeilla on mahdollisuus treenata olosuhteissa jotka vastaavat millaisissa Euroopan suurimmassa talvisarjassa ajetaan. Ei vanhojen jäärien kiusaksi. En ymmärrä miksi tämä on huono juttu.

1-2 vuoden aikana on tapahtunut paljon kehitystä materiaaleissa. Nyt oikeasti kestävyyden suuntaan, koska ympäri maailman ajetaan kovapitoisilla radoilla ja kovaa.
Oli faktaa tai ei niin näin se joka tapauksessa on.

Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 24.09.15 - klo: 07.03
Ei millään pahalla mutta koska tiedän että
kyosho ultima/optima sarjan autojen
asson rc10 sarjan autojen
yokomon works/870 sarjan autojen
muoviosat olivat sellaiset että niitä ei yksinkertaisesti vaan saannut hajotettua.
Näissä autoissa ei ilmennyt sellaisia tuotevikoja mitäs tänäpäivänä näkee.
Voimansiirtokin oli yleensä 32dp ja ne kestivät, paitsi yokomossa oli 48dp.
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: Metsäläinen - 24.09.15 - klo: 07.36
Ei siinä mitään pahaa ole jos jotain tietää. Mulla ei ole kokemusta kuin ultimoista ja optimoista.
Pari kertaa viikossa kavereiden kanssa käytiin hakemassa varaosia Kyoshon maahantuojalta varsinkin ketjuvetoiseen optimaan. Siihen aikaan maahantuonti sijaitsi Roihupellon teollisuusalueella, sinne pääsi
pikkupoikana pyörällä mukavasti.
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: jerzirccar1 - 24.09.15 - klo: 07.52
Ja muoviosia et hakennut koska niiden kestävyys oli huippuluokkaa jos vaikka vertaat tämänpäivän muoviosiin😉
Jerzi
Otsikko: Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
Kirjoitti: APK - 24.09.15 - klo: 09.13
Kun aiheessa on kertakaikkiaan mahdotonta pysyä, vaan rönsyillään kaikenlaista, laitetaan tämä topikki lukkoon esimerkiksi.
On aika haastavaa jakaa tätä topikkia eri keskusteluihin, kun viesteissä keskustellaan ehkä 1-3 eri aiheesta, joista lähtee taas uusia keskusteluja tämän saman EOS aiheen sisällä.

Foorumi on tasan yhtä hyvä kun käyttäjänsä. Jokainen käyttäjä on vastuussa omilla kirjoituksillaan siitä millainen foorumi on. Uusien viestiketjujen perustaminen ei ole vaikeaa, silloin kun niille selvä tarve on.
http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0)

-ylläpito