RC10.FI

Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: IIVONEN - 03.11.15 - klo: 08.48

Otsikko: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: IIVONEN - 03.11.15 - klo: 08.48

Hoblaa.....

Bensapuolen krosihärveleille 2 uutta luokkaa!!! SC 2WD ja SC4WD.

Maksimi konekoko 30cc. Minimipaino 14kg ja maksimi 20kg. Minimipituus 850mm ja maksimi 1000mm!!!

Leveys 480 - 530mm. Ei muuta kuin suomen losi- ja bajamiehet kohti kansainvälisiä kisoja.

Onko kiinnostuneita ajamaan kilpaa ko. autoilla kesällä 2016 ?
Kirjoitelkaa mielipiteenne tänne.

Ps. Efran säännöt seurailee pääosiltaan OR5 sääntöjä. paitsi kone , auton koko  ja kori.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Habaku - 04.11.15 - klo: 11.46
Pohjoisin paikkakunta missä kilpailuja järjestetään ?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: IIVONEN - 04.11.15 - klo: 12.06
Taitaa olla Korpilahti Jyväskylän lähellä.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Welho - 04.11.15 - klo: 12.37
Eihän pohjois-suomessa järjestetä mitään kisoja näille vehkeille eikä täällä päin ole edes alan harrastajia.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 04.11.15 - klo: 13.53
Siis mikä estää welhon järjestää ne kisat pohjoiseen..? Eihän siinä vaadita kuin kunnon rata ja järjestäjät. :afro:
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Habaku - 04.11.15 - klo: 14.41
Juu... kohtuu kaukana on jyväskylä torniosta. Varsinkin jos yksin kustantaa. Hmm... toisaalta nämähän vie jo niin tuhottomasti tilaa autosta että yksinpä se melkeen on matkustettava.
Täällä ei rataa ole eikä varmaan tule ellei yksityinen henkilö satu alkaan harrastaan ja omistaa samalla kunnon palstan johon radan voisi kyhätä. Eli harrastajia todella vähän. Ei kannata kunnalta kysellä mitään.

Ketuttaa kyllä nämä välimatkat.

Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Welho - 04.11.15 - klo: 14.47
Siis mikä estää welhon järjestää ne kisat pohjoiseen..? Eihän siinä vaadita kuin kunnon rata ja järjestäjät. :afro:
Sinäpä ne syyt jo sanoit ja lisäksi täälläpäin ei juuri harrastajia ole ja tuskinpa etelästä porukka lähtee ajaan 500-800km kisoihin
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Lehtibakka - 05.11.15 - klo: 08.29
Kyllä mä ainakin olen valmis matkustamaan 500km kisaan jos se vaan on sarjaan kuuluva osakilpailu.

Parhaimmillaan on tullut käytyä Hollannissa saakka ajamassa yksi bensavehkeiden viikonloppukisa ihan vaan harrastemielessä. Eipä tuokaan reissu aivan halpa kokonaiskustannuksiltaan ollut mutta sitäkin hienompi kokemus jota voi muistella pappana kiikkustuolissa istuskellessa.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Welho - 05.11.15 - klo: 11.13
Joo kyllä varmaan jotkut on valmiita matkustaan sen matkan mutta saisko kuitenkaan niin paljoa kisaajia tulemaan että ois kannattavaa järjestää.
Ite keväällä yritin saada Merilapin alueelta porukkaa tekemään kunnon rataa johonkin mutta kiinnostusta ei ollut kun ois pitänyt sijoittaa rahaa ja joutunut tekemään radan eteen töitä ja kun sellanen paikka mihin olisi saanut pysyvän radan rakentaa olisi ollut muiden mielestä liian kaukana keskustasta (10-20km).
Porukka päätti ottaa myytävän tontin keskustan läheisyydestä kaupungilta lainaan ja jotain tehdä sille ja siinä rällätä. Sekin vissiin loppu lyhyeen kun ei ole kuulunut mitään koko kesänä.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: pöllölaakso - 05.11.15 - klo: 17.20
No no kyllä täällä pojoisessa harrastajia sekä rata löytyy😊 Facebook fire wheels rc Center löytyy lisä infoa.muutaman vuoden olen kyseisiä luokkia seurannut ja voin vakuuttaa että on todella hienoa touhua😉
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Welho - 06.11.15 - klo: 09.05
Pihtipudas pohjoisessa? Kyllä mun mielestä on etelässä tai keskisuomessa. No eipä sillä väliä en mä kilpaa oo alkamassa ajamaan kun ei kiinnosta joka kisa paikkaan ajaa 500-800km
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Habaku - 06.11.15 - klo: 09.15
Juu, varsinen kilpailu varmaankaan ei tulisi itelläkään kyseeseen. Mutta kyllä haluja/ kiinnostusta olis kuitenkin käydä edes se 1 kisa ajamassa. Saa nähdä koska.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: pöllölaakso - 06.11.15 - klo: 12.37
No juu eihän tää pohjoisessa ole vaan keski-suomessa😊 paljon maailmalla järjestetään ns.kokoontumis ajoja joiden yhteydessä pientä kilvan ajoa. Tapahtumillahan on saada alan harrastajat viikonlopuksi "saman katon alle"pitämään hauskaa😊 eikä kaikille kisaaminen sovi välimatkojen/aikataulujen tai taloudellisista syistä. Kuitenkin nämä harrastajatkin olisivat kiinnostuneita tulemaan vapaaseen tapahtumaan "kisaamaan"muiden harrastajien kanssa.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 08.11.15 - klo: 14.08
Ei muuta kuin kisa kasaan .. Yks baja olis viivalla :wink:
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Ghostman_132 - 22.12.15 - klo: 20.04
Jaa mitä? Joko Bajallekin löytyisi kisoja? Voi veljet!
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: 69sale - 22.12.15 - klo: 21.02
On LÖYTYNYT JO ja TULEE LÖYTYMÄÄN.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Lehtibakka - 23.12.15 - klo: 10.53
Pikkaisen lisätietoa vielä ainakin bajamiehille.

Eli Efra määrännyt auton minimi akseliväliksi 600mm ja bajassa muistaakseni vakiona 570mm, eli jos haluaisi 2wd corriluokassa ajaa 5t bajalla tulisi autoa jatkaa tuon puuttuvat 30mm. Suomen säännöt varmaankin antaa anteeksi nuo puuttuvat millimetrit auton akselivälin mitassa, mutta esim em-karkeloihin joutuu autoa jatkamaan.

Itseäni ihmetytti kyseinen mittakikkailu suuresti, koska tuntuu että mitat on otettu Losi 5 autosta ja kaikki muut automerkit unohdettu kokonaan. Myöhempi tarkastelu osoitti että minimi mitat on todennäköisesti tehty tarkoituksella normaalia suuremmiksi jotta kenellekään ei tulisi houkutusta ajaa krossaripohjaisella autolla pelkästään koria vaihtamalla corriluokkaa.

Auton raideleveyttä en jaksanut tähän kaivella koska bajaan löytyy erinomaisia levityssarjoja joilla varmasti saadaan auto täyttämään efran vaatimukset.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Ghostman_132 - 23.12.15 - klo: 11.55
Mitäs kisoja bajoille sitten nykyään löytyy? Aikoinaan oli niitä "loose rim"? kisoja, mutta sen jälkeen tuli hiljaista. Ja kun joskus myöhemmin kyselin, niin käskettiin ostaan vain se joku smartechin 2wd vehje, jos halusi tuuppareilla kisata. Tiedä sitten onko kyseinen luokkakisa kuihtunut kasaan?

Mitä järkeä on tehdä 2wd luokka, jossa baja on jätetty ulos? Mitäs muita 2wd vehkeitä on tarjollakaan?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Lehtibakka - 23.12.15 - klo: 12.07
Mitä järkeä on tehdä 2wd luokka, jossa baja on jätetty ulos? Mitäs muita 2wd vehkeitä on tarjollakaan?

Efran päätöksistä on ollut joskus hiukan hankala järkeä löytää. Ehkä tuo mainitsemani krossaripohjaisten corrien ulos torppaaminen on ajanut auton mitat kyseisiin lukemiin. Onhan noita 2wd vehkeitä tehty myös losistakin jättämällä etuveto pois tai jopa konvertoimalla bajan osilla takavetoiseksi.

Kyllähän täällä härmässä on yritetty outlaw luokkaa herätellä henkiin mutta huonolla menestyksellä.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Ghostman_132 - 23.12.15 - klo: 13.07
Losista takaveto. Toimiikohan kuinka hyvin? Luulisi perän olevan vielä bajaakin kevyempi.

Täytyy yrittää päästä osallistumaan, sitten kun on noita outlaw kisoja. Mielestäni bensakisoista saisi olla myös täällä bensa puolella juttua. Toi kisakutsut osio on kovin sekavan oloinen, eikä sinne muutenkaan pahemmin asiaa ole.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Jukka J. - 13.01.16 - klo: 21.54
Onkohan noiden mittojen suhteen oltava kovinkin tarkkana suomessa jos haluaisi tulevaisuudessa johonki kilpailuunki osallistuu? olen hankkimassa bensapeliä ja baja 5b oli yksi vaihtoehto, mutta se vissiin pitää unohtaa?
:(... Kumpihan olis vaikka varteenotettavampi vaihtoehto? HPI baja 5sc 2wd vai Losi 5ive 4wd? Nii ja kumpi luokka on suositumpi suomessa?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Lehtibakka - 14.01.16 - klo: 08.37
Onkohan noiden mittojen suhteen oltava kovinkin tarkkana suomessa jos haluaisi tulevaisuudessa johonki kilpailuunki osallistuu? olen hankkimassa bensapeliä ja baja 5b oli yksi vaihtoehto, mutta se vissiin pitää unohtaa?
:(... Kumpihan olis vaikka varteenotettavampi vaihtoehto? HPI baja 5sc 2wd vai Losi 5ive 4wd? Nii ja kumpi luokka on suositumpi suomessa?

Suomen outlaw kisoissa riittää suunnilleen että on 1/5 tai 1/6 kokoluokan auto.

Suomessa ei tällä hetkellä ole kovinkaan suurta kiinnostusta ollut outlaw luokan ukoilla. Jos kisaamaan haluat suosittelen ostamaan or5 tai rc jokkis luokan auton. Niille riittää varmasti kisoja ja kisakumppaneita.

Jos noista kahdesta pitäisi itse valita niin ehdottomasti Losi, mutta tämä onkin vain henkilökohtainen mielipide.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Ghostman_132 - 14.01.16 - klo: 16.22
Varmaan tarkoitit BC5 luokkaa? Missä siis ajetaan pelkillä FG 2WD kuplilla. Mutta eikös FG mennyt nurin ja osien saatavuus vähän kyseenalainen? Vai ostiko joku sen konkurssipesän ja rupes tahkomaan miljoonia?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: 69sale - 14.01.16 - klo: 16.38
Ei mennyt nurin vaan herra FG myi toiminnan T2M tehtaalle ja homma jatkuu. Juttelin Matthieun kanssa ja marder jatkuu tuotannossa. Suomessa ei ole tiettävästi montaa kuljettajaa 2wd luokkaan joten ei olla enää järjestetty kisoja ks. luokalle. Outlaw:ssa saa ajaa melkein millä tahansa bensa-autolla, joskin niissäkään karkeloissa ei hirveemmin osallistujia. Tuleva kesä tuo Outlaw kisoja.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Jukka J. - 15.01.16 - klo: 07.47
Nii mää ku yritän miettiä bensatötteröö ratakayttöön harraste mielessä ja miksei sitä johonki pikkukisoihinki voisi sillä sitte osallistua. Baja 5b nyt kai vissiin sit ei ole niinkään radalle tarkoitettu vaan hiekkadyyneille... toki varmasti toimii radallakin. siihen eka meinasin rahani laittaa, mutta olisko sitten kumminkin baja 5sc vai losi 5ive-t? kummatkin on alkukustannuksiltaan suht saman hintaisii mutta kestävyydestä ei ole mittään hajua... losissa on difffejä 3 ja bajassa 1 kpl joihin jossain vaiheessa losin kohdalla varmasti uppoo enemmän tuohta... noh toki ajajahan itse pitkälti määrittelee paljon auton männöö rahaa mutta ylimalkasesti kiinnostais kokemuksienne/tiedon pohjalta tietää vähän autojen hyviä/huonoja puolia ja onko oikeesti jotain heikkoja lenkkejä jotka vaatii heti päivitystä että uskaltautuu rällään?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Lehtibakka - 15.01.16 - klo: 08.15
No Losi ei paljoa päivityksiä tarvitse. En ole saanut muovidiffiä koskaan rikki. Heikoin lenkki taitaa olla Losissa tuo pinjonin ja spurrin välinen ratasvälys. Kunnon tuki keskidiffiltä kytkinkellon kannakkeeseen hoitaa asian.

Lisäksi etu- ja takadiffin pinjonin laakereista kannatta pitää hyvää huolta. Jos laakeri menee jumiin niin pikkuratas on ainakin sökö ja huonolla tuurilla diffin lautasratas menee samalla.

Baja mulla oli ekana bensa-autona mutta sillä tuli loppujen lopuksi ajettua niin vähän että kokeneemmat saavat valistaa sen auton heikoista kohdista.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Jukka J. - 15.01.16 - klo: 18.14
Jaa... No sitä yx losi 5ive-t... Suomesta ei vissiin sille tukkurii ole ku eurorc:ki ilmoitti että ei uutta malli enää ota myyntiin ku on niin pitkät toimitus ajat. Mistä hän ulkomaan liikkeestä vois luottavaisen mielen kera harkita ostavansa itselleen hän lelun nam :-D .

Onkos tuo kokoonpano ohjainten ja laitureiden suhteen sama... ?Tilaa sen si vai .UK
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 15.01.16 - klo: 18.55
Jollet Suomesta löydä uutta esim. Rc center Kaarina  tai käytettyä.
Ottaisin täältä. http://rc-car-online.de/shop/en-startseite.html (http://rc-car-online.de/shop/en-startseite.html)
Luotettava ja nopea
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Jukka J. - 15.01.16 - klo: 19.42
Tuleeko tuolta rc-car-online tutkimista jotain tullin omaista lisäkustannetta?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 15.01.16 - klo: 19.46
No eiköhän Saksa kuulu edelleen eu:hun :wink:
Itse tilannut tuolta osia fg:een ja bajaan. Nopea toimitus
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Ghostman_132 - 15.01.16 - klo: 19.47
No Losi ei paljoa päivityksiä tarvitse. En ole saanut muovidiffiä koskaan rikki. Heikoin lenkki taitaa olla Losissa tuo pinjonin ja spurrin välinen ratasvälys. Kunnon tuki keskidiffiltä kytkinkellon kannakkeeseen hoitaa asian.

Lisäksi etu- ja takadiffin pinjonin laakereista kannatta pitää hyvää huolta. Jos laakeri menee jumiin niin pikkuratas on ainakin sökö ja huonolla tuurilla diffin lautasratas menee samalla.

Baja mulla oli ekana bensa-autona mutta sillä tuli loppujen lopuksi ajettua niin vähän että kokeneemmat saavat valistaa sen auton heikoista kohdista.

Tässä tulikin aika hyvin esille se miksi en ole aikoinaan losia hankkinut. Voimansiirrossa liikaa osia ja suunnittelun kukkasia. Käytännössä savage uudestaan: Diffin välykset liian suuret ja heikko laakerointi. Aina sai tehdä diffien purkamisen gallonen välein. Jos ajoi enenmmän, niin poskilaakerit petti diffeistä. Losissa ei myöskään taida olla diffin ulostulot laakeroitu mitenkään, toisinkuin bajassa? Kupit rupeaa nopeasti heilumaan diffinkuorissa ja vuotamaan ölpät ulos. Losissa ei taida olla myöskään vetoakselien päissä suojakumeja? Tälläkin on suuri vaikutus varsinkin kuppien kulutuskestävyyteen. Toki, en puolustele bajan diffikuppikumien kestävyyttä. Niitä saa kokoajan vaihtaa, mutta on se silti pieni vaiva diffikupin vaihtamiseen useammin.

Ainakin silloin kun losi tuli, niin bajan voimansiirto vaikutti paljon enemmän kulutustakestävämmältä ja siksi tykkäsin siitä. Puhumattakaan yleisesti 1/6 autojen varaosien hinnoista. Eikä ole tähän päivään mennessä mennyt mitään muuta voimansiirrosta rikki kuin päärattaita, mutta senkin vaihdoin metalliseen, niin eipä ole enää senkään kanssa ollut ongelmia. Kaikki laakerit vaihdan kerran vuodessa talviajojen jäljiltä, ettei tule turhia keskeytyksiä kesällä ja väkisinkin keräävät kosteutta sisäänsä.

Muita ongelmia ei pahemmin ole ilmennyt. Melkeimpä eniten on ongelmia ollut moottorien kanssa. Milloin kytkin kuumennut tai runkolaakerit pettänyt jne.

Muutamia viriosia olen hommannut kestävyyden lisäämiseksi, vaikka ei ne vakionakaan rikki menneet. Ehkä suurin vaikuttaja tähän on ajotyyli. Rauhallisempia ja kankeampia, niin ei nämä kutoset mielestäni sovellu niin korkeisiin hyppyihin ja pahassa maastossa ajamiseen, kuin 1/8 autot. Tietty jokainen tyylillään.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Fire Wheels - 15.01.16 - klo: 19.50
Pienet postitus kulut tulee kun laittava metrin paketin suomeen tulee,varmaan satkun paikkeilla
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 15.01.16 - klo: 19.56
Ehkä kannattaisi ottaa selvää,ennen kuin pistää mutu tuntumaa.
http://rc-car-online.de/shop/en-service_versand.html (http://rc-car-online.de/shop/en-service_versand.html)
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Jukka J. - 15.01.16 - klo: 20.06
Niin niin...kuuluhan se... Postit päälle si 43,5€ Miten hän tuo modelsport mahtaa toimia ku sieltä saman paketin sai 150€ halvemmalla?? Losi kehutaan....bajaa kehutaan... Kummassakin varmaan on hyvät ja huonot puolensa, mutta alan kallistuu kuitenkin nelivedon puolelle ja käsittääkseni senkin vetosuhdetta pystyy keikkailee :-) 
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Fire Wheels - 15.01.16 - klo: 20.11
Omasta kokemuksesta voin sanoa että losi kyllä kestää.mitä tulee laakereihin ym kulutus osiin niin kyllähän niitä menee kun autoa käyttää :grin: Itse ajoin koko viime kesän omalla radalla DTT.n kanssa joka täysin sama auto losin kanssa ilman mitään vikoja.diffeistä ei kesän aikana pisaraakaan ulos,pinjonin ratas vieläkin toimintakunnossa,syksyllä kauden loputtua purin kummankin auton atomeis ja vaihdoin kaikki laakerit vaikkakin toimintakuntoisia olivat vielä nekin,mutta mikäli haluaa autonsa toimia niin huoltaa pitää.ja voin vakuuttaa että oma ajoni radalla ei ole aivan hiljaisimmasta päästä.koneet menee vaihtoon kun valmistuvat tehtaalta.29cc ja 38cc koneet tulee ensi kahdeksi.
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 15.01.16 - klo: 20.22
Sullahan fw oli se rata jossain siellä susirajan takana :grin:
Mites olis skapat siellä ens keväänä ? Joko ens kesä suunniteltu?
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Fire Wheels - 15.01.16 - klo: 20.31
Ajamaan pääsee kyllä ja mikäli kuskeja löytyis niin pidetään ns.kokoontumis riennot bensakuskeille kesällä.heti keväällä iso kaivuri tulee muokkaamaan radan uuteen kukoistukseen😉
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Andrimus - 15.01.16 - klo: 20.35
Kunhan viikonloppu ei mee päällekkäin rc jokkis kisojen kanssa. Ei se 450 km oo paha hyvästä ajopäivästä tai viikonlopusta :grin:
Otsikko: Vs: EFRA:lta Large Scale:een uudet luokat SC 2WD ja SC4WD
Kirjoitti: Fire Wheels - 15.01.16 - klo: 21.45
Järjestely kymysys :grin: