RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: _valtsu_ - 20.04.16 - klo: 21.38

Otsikko: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: _valtsu_ - 20.04.16 - klo: 21.38
Lähinnä tässä olisi tarkoitus kartoittaa olisiko ko. luokalle kysyntää. Tällainen luokka olisi mahdollista ajattaa maastosarjan kisojen yhteydessä ns. harjoituskilpailuna, jolloin lisenssiä ei tarvita. Säännöt pohjautuisivat Ruotsissa käytössä oleviin sääntöihin.
Esim. 2WD:
Models limited to production year 1994 and earlier.
No minimum weight.
Brushless motor limited to 17.5 turn.
Brushed motor limited to 19 turn.
ESC must be set to Forward/Brake only, no reverse.
Batteries limited to 2S LiPo or 6 cells NiMH. Also limited to 7.4 volts (only 3.7 volt LiPo cells are allowed).
Allowed front tires: Schumacher Cut Stagger LP, yellow compound, with no inserts (U6770). Or pre-glued on wheels with 12mm hex: U6801.
Allowed rear tires: Schumacher Mini Pin, yellow compound (U6817 or old part no. U6608), Schumacher medium blue inserts (or U6747). Or pre-glued on wheels with 12mm hex: U6792.
Other electronics like radio, speed control and steering servo are open.
Maximum total width is 250 mm.

Examples of cars: AE RC10 Worlds, Schumacher Topcat, Schumacher Cougar 2000, Fabiix 2000, Kyosho Turbo Ultima, Kyosho Ultima II, Traxxas TRX-1, Team Losi JrX2, Team Losi XX.

Tuo ylllä oleva siis suora lainaus Ruotsin säännöistä. Renkaat toki maastosarjan luokan kanssa yhtenäiset ja nollaennakkosäädin.

Tuolta löytyy Ruotsissa käytössä olevat säännöt: http://www.ymr.no/NVC/rules.htm (http://www.ymr.no/NVC/rules.htm)

Toki kaikenlaisia ehdotuksia säännöistä kuunnellaan.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: jon.lindgren - 20.04.16 - klo: 21.48
Miksi pitäisi olla nollaennakkosäädin ja rajoittaa moottoria?
Viivalle voisi saada enemmän autoja jos turhat rajoitukset jätetään pois.
Mulla ei ole sopivaa kalustoa enkä sitä ole hankkimassakaan, kunhan vaan ihmettelen.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Mölli - 20.04.16 - klo: 22.16
Miksi pitäisi olla nollaennakkosäädin ja rajoittaa moottoria?
Viivalle voisi saada enemmän autoja jos turhat rajoitukset jätetään pois.
Mulla ei ole sopivaa kalustoa enkä sitä ole hankkimassakaan, kunhan vaan ihmettelen.

Mitenköhän vintaget kestää jos matolla revitään tehomyllyillä?
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Metsäläinen - 21.04.16 - klo: 06.56

Mitenköhän vintaget kestää jos matolla revitään tehomyllyillä?

Ainakaan vielä ei maastosarjaa ajeta matolla. :wink: Mutta veikkaisin että huonosti kestää.

2WD Stadium trukit olisi mielestäni parempi luokka ottaa mukaan maastosarjaan.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: kyoshodbx - 21.04.16 - klo: 07.10
Mitenkäs tässä suhtaudutan uusiotuotanto autoihin.kyosho scorpio ynnä muut?edellä mainittu löytyy hyllystä niin enää tarviis vapaan päivän ja kisoihin mars.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Joppe75 - 21.04.16 - klo: 07.23
Mitenkäs tässä suhtaudutan uusiotuotanto autoihin.kyosho scorpio ynnä muut?edellä mainittu löytyy hyllystä niin enää tarviis vapaan päivän ja kisoihin mars.

Taitaa nimenomaan tarkoittaa wintage autoja joita on nyt ruvettu valmistamaan uudestaan. En ainakaan itse ota hyllystä 25vuotta vanhaa autoa ja lähde ajamaan :grin:  Saattaa olla että muoviosat on vähän hauraita :smiley:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: iceracer - 21.04.16 - klo: 07.30
Nyt kuulostaa hyvältä!
Pittääpä alkaa worldsin päältä mattopölyjä pyyhkimään... :afro:
Joko Valtsu saa numeroo hakee?-täältä tulis vintage 2wd hakemus... :wink:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Sampsa76 - 21.04.16 - klo: 07.51
Kannatetaan!
Säännöt näköjään sallivat jonkin verran modailuja, kuten hiilikuituiset repro-osat sekä slipperit myös alkuperäisiin autoihin.
Renkaat varmaan olisi samat kuin maastosarjassa, vai miten minipinnit toimii savella?
Löysät koneet on varmaan juurikin rattaiden keston takia. Pääasiassa Ruotsin puolella ajettavissa kisoissa autot näyttävät olevan niitä alkuperäisiä.

Kai sitä täytyy Optima mid, Lazer tai Ultima laittaa kisakuntoon  :grin:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: kisaaja - 21.04.16 - klo: 09.17
Vapaa rengas ja vapaat moottorit ja sähköt. Vois sit ajella niillä oikeilla vintage sähköillä ja renkailla. Tehoja voi jokainen pudottaa jos pelkää ettei kalusto kestä. Pelit olis täydessä tikissä noilla sääntömuutoksilla :azn:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 21.04.16 - klo: 13.58
Kiinnostaa kyllä jos vaan aikaa riittää...
Ajoin 2014 Maastosarjan vikan kisan Hyvinkäällä vintage replicalla. Lähdin liikkeelle 17.5T koneella, vaikka silloista stanu-luokkaa ei erikseen ajettukaan vähäisen kiinnostuksen takia. Päivän edetessä vaihdoin 10.5T koneeseen ja autosta tuli itseasiassa helpompi ajaa, koska potkua oli paremmin tarjolla pitkiin tupliin yms. Nollaennakkosäätimellä siis ajoin. Kyllähän 17.5T autoillakin hyvät kähinät saa aikaan, mutta ehkä silti liputan vähän puhdikkaamman koneen puolesta. En boikotoi vaikka "vanhat" stanu-sähköt pitäisikin ruuvata kiinni.

-Niki-
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: iceracer - 21.04.16 - klo: 14.05
Täällä kans löysä vanha 10.5 kone peltiassossa kiinni. Kiva keulitella :cool:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 21.04.16 - klo: 14.12
Hauska detalji... replicani on erikseen mainittu naapurien säännöissä :)

"Option parts that were on the market back in the day are also allowed. For instance a mid motor conversion kit for 2WD or a MIP 4WD conversion kit for the RC10. Also prototype option parts that were in use on team cars. Reproductions or copies of such parts and kits are also allowed (for instance NIX91, which is a Worlds'91 replica). Option categories that were not invented back in the day are banned, such as big bore dampers. It may be a good idea to ask the organizer before you do a big modification or conversion as to if it's seen as legal or not."
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: kisaaja - 22.04.16 - klo: 06.43
Uuuuh :roll: Yks putos... se olikin -94 ja aiemmin valmistetut autot. Asson b2 ei ihan mennyt tuohonkaan sääntöön (-95) :afro:
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Testikuski - 22.04.16 - klo: 06.59
Näkisin tuon luokan järkevänä ilman mitään sen isompia rajoituksia. Toki joku vuosiluku rajaksi, mikä rajaa turhan uudet pois. Esim. 20v.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 22.04.16 - klo: 09.11
http://vintageoffroadnationals.com/rules/ (http://vintageoffroadnationals.com/rules/)
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Jämsä - 22.04.16 - klo: 09.58
Mielenkiintoinen tämä Vintage -kisa.
En tiedä antaako kuitankaan aika myöden osallistua.

Tuohon moottoriasiaan vaan kommentti, että muistaakseni ajoin tuolloin (90-luvulla) Cougar 2000 -tuuppiakin jollain 11 lankaisella LRP-hiilikoneella savi/nurtsi -radalla. 17,5 lankaisella tapaisella ajoin joskus mattoautoa stanuluokassa. Niin ja silloista krossin stanuluokkaa ajettiin 27 lankaisilla koneilla.

Pitääpäs katsoa vielä nuo linkitetyt ohjeet/säännöt läpi.

Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Sampsa76 - 29.04.16 - klo: 08.28
Mahtaako tälle asialle sääntöpohdintojen suhteen tapahtua jotain?
Mikä instanssi yleensä näistä päättää? Asiaa tuskin kannattaa vatvoa liian pitkään, porukalla alkaa kuitenkin kesän kalenterit täyttyä :)
Itse suosin sääntöjen suhteen vapaampaa linjaa, moni tuskin alkaa ostamaan moottoreita jne. tämän kisan takia, jos just sääntöjen mukaista myllyä ei nyt satu olemaan hyllyssä!

Entä ajettaisiinko vintage kisa kaikkien, vai yhden tietyn kisan yhteydessä?

Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: _valtsu_ - 29.04.16 - klo: 09.50
Kyllä on tarkoitus ajattaa ko. luokkaa. Sääntöjen suhteen varmaankin melko vapaa linja. Yritän ensiviikolla saada säännöt julkaistua.
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Testikuski - 29.04.16 - klo: 22.14
Eli vain tuuppi tulossa?
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: _valtsu_ - 09.05.16 - klo: 19.08
Kyllä vain tuuppi näin alkuun. Katsotaan ensi kaudella tilanne uudestaan. Säännöt lisätty: http://rc10.fi/index.php?topic=96147.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=96147.0)
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 09.05.16 - klo: 21.00
Tämän topicin alussa puhutaan nollaennakkosäätimestä, säännöissä ei ole mitään mainintaa. Oletan, että blinky-säätimillä on kuitenkin tarkoitus ajaa?
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: _valtsu_ - 10.05.16 - klo: 11.29
Juu nollaennakkosäädin, jos harjaton kone. Tuo päässyt unohtumaan. Lisätty sääntöihin.

Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Hegetus - 19.05.16 - klo: 12.10
Itse näkisin että maastosarjaan pitäisi saada kansallinen luokka takaisin.
Siinä on ollut kai eniten osallistujia varsinkin lauantaisin M4-10 luokassa. (tämä treenaamminen kyllä taisi olla syykin miksi eräät sen aikanaan pois halusi)
Kansallisessa m2-10 luokassa oli myös aika hyvin välillä osallistujia.

Syy miksi kansalliset luokat pitäisi takaisin saada, on selkeästi enemmän osallistujia ja järjestäjille lisää tuloja osallistumismaksuista joka lisää kisojen järjestämishaluja.

Ja nyt jos väen vängällä pitää jotain vintage luokkia mukaan tunkea, niin ottakaa nyt ihmeessä nuo 0-ennakkosäätimet ja moottorirajoitukset pois. Jokainen ajakoon milä tekniikalla ajaa. vehkeet kestää tai ei kestä. Eikö tässä sääntö Suomessa jo muutenkin määräillä liikaa?
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: kyoshodbx - 19.05.16 - klo: 15.28
Ja nyt jos väen vängällä pitää jotain vintage luokkia mukaan tunkea, niin ottakaa nyt ihmeessä nuo 0-ennakkosäätimet ja moottorirajoitukset pois. Jokainen ajakoon milä tekniikalla ajaa. vehkeet kestää tai ei kestä. Eikö tässä sääntö Suomessa jo muutenkin määräillä liikaa?
[/quote]

+1
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: iceracer - 21.06.16 - klo: 15.12
Noniin, -kohta saahaan vintaakiautot viivalle! :cheesy:

http://rc10.fi/index.php?topic=96860.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=96860.0)
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 27.07.16 - klo: 23.28
Preppasin kaksi autoa kuntoon Vantaan kisaa varten ja puhuin ympäri yhden "vintage" kuskin ajamaan toista autoani. Onko muita tulossa?

-Niki-
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: Silppa - 27.07.16 - klo: 23.53


Ainakaan vielä ei maastosarjaa ajeta matolla. :wink: Mutta veikkaisin että huonosti kestää.

2WD Stadium trukit olisi mielestäni parempi luokka ottaa mukaan maastosarjaan.

Tästä tulikin mieleeni että näitä lisäluokkia on nyt kokeiltu ja pyöritelty kesät talvet erilaisia niin joko olisi jo 2WD Stadium truckin aika taas tulla takaisin ??? Talvella en muista nähneeni yhtään lisäluokan kuskia ja kesällä tietty on säät sotkenut kuvioita.   
Otsikko: Vs: Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan
Kirjoitti: NJ - 08.08.16 - klo: 10.16
Ei tullut tungosta V2-10 luokkaan. No josko 40+ kisoissa sitten?
2wd kisatrukeille oma topicci, sekin on hauska (vanha) luokka.