RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 17.24

Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 17.24
Joo, eli nyt nolona kyselen että mitä nämä diffit oikein ovat, miten ne toimivat ja miltä ne näyttävät. Täytyy sanoa nyt niin nolona että en tajua sitten pätkääkään noista diffeistä. Miten ne öljyt vaikuttavat? Minulle ei kerro mitään tuo selitys joka on l150040:n sivuilla... :oops:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Sinervo - 19.11.04 - klo: 17.41
diffi=tasauspyörästö
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Niki - 19.11.04 - klo: 17.48
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: HVoltage - 19.11.04 - klo: 17.57
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Ja vastaavasti vähentää kääntyvyyttä...
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 18.33
öö...
Ulostulot....Vetoakselit.... :shock:
Tasauspyörästön tiesin ja sen, että se siirtää enemmän voimaa toiselle pyörälle jos se sutii, mutta, eh...

Minua kiinostaisi sen toiminta...
Ja että mitä iloa on ostaa uudet diffit?
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: MarkusH - 19.11.04 - klo: 18.51
Jos vanha diffi(tasauspyörästö) on rikki, voi joutua uusimaan koko diffin.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Sami L - 19.11.04 - klo: 18.57
Yksi kuva kertoo....
(http://www.zonecentral.org/rcprojects/savage03/maxmzrdiffs.jpg)
...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 19.11.04 - klo: 19.13
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 19.43
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Yksi kuva kertoo....
(http://www.zonecentral.org/rcprojects/savage03/maxmzrdiffs.jpg)
...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: GolluB - 19.11.04 - klo: 19.49
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Yksi kuva kertoo....
http://www.zonecentral.org/rcprojects/savage03/maxmzrdiffs.jpg
...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.

Ne neljä pientä ratasta on tuolla sisällä, samoin kuin öljykin.   Mainitsemasi "joku ratas" on tuossa näkyvä ratas ja kuvassa näkyvän diffin päissä on diffin ulostulot
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 20.23
ok :shock:
Saisikos kuvaa tuon diffin sisältä?
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Matias V - 19.11.04 - klo: 20.33
(http://80.222.76.13/kuvia/rc/CGM/New%20Folder/siella_se_diffi_on.jpg)

Jos et nyt tajuu, niin sit suosittelen aloittamaan uutta harrastusta...
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Matias V - 19.11.04 - klo: 20.34
Ja huom, ylläoleva auto on Yokomo CGM, ja se on Touring-auto, jolla ajetaan VAIN JA AINOASTAAN matolla ja asfaltilla!
Lisää kuvia -> http://80.222.76.13/kuvia/rc/CGM/New%20Folder/
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Matias V - 19.11.04 - klo: 20.37
(http://www.4x4abc.com/4WD101/img/diff.jpg)
Ja
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/61/Differential_free.png)

...
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 19.11.04 - klo: 20.48
No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: GolluB - 19.11.04 - klo: 20.50
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:


Tuskin sen mini-Z:n diffejä tarvitseekaan sen enemmin säätää. Anna olla vaan, ettei mene rikki.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Niki - 19.11.04 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Scrap - 19.11.04 - klo: 23.53
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi)

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Scrap - 19.11.04 - klo: 23.55
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi) => VÄHEMMÄN tehoa sutivalle pyörälle.

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: k_ingman - 20.11.04 - klo: 00.09
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Tässä on oikea vastaus.. Kuten myös muutama yläpuolella oleva vastaus..
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: blenheim - 20.11.04 - klo: 09.15
Ja asia erikseen ovat Spider, Torsen, TCD ja LSD (ei se huume vaan Limited Slip Differential), jotka "ajattelevat" ja siirtävät tehon sille pyörälle millä on pitoa enemmän. Nämä ovat kuitenkin melko yksinkertaisia kapistuksia, mutta hyödyllisiä ainakin pitävillä radoilla(?) sillä tehoa ei mene hukkaan niin paljoa. Suositellaan vain kokeneille kuskeille, sillä auto muuttuu ärhäkkäämmäksi.

Ja nuo diffit eivät heikennä kääntymistä tai muita ajo-ominaisuuksia (ellei kuski itse heikennä niitä...) tietääkseni. Tietävämmät korjatkoon jos olen väärässä.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Scrap - 20.11.04 - klo: 10.03
Juuri näin. Thorsen on tasauspyörästö joka rajoittaa nopeammin pyörivän pyörän nopeutta. Muistaakseni tehty ruuveilla ja ideana se että ruuvi pystyy pyörittämään ratasta mutta ratas ei ruuvia.

Jos olen oikein ymmärtänyt ton spider-diffin, niin onko se vain pienemmillä välyksillä tehty diff? Tästähän seuraa että löysempi öljy aiheuttaa saman jäykkyyden kuin jäykempi öljy isommilla välyksillä.

LSD on yleisnimitys kaikille "ajatteleville" diffeille.

TCD:hen en ole ehtinyt pahemmin perehtyä.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Jasu92 - 20.11.04 - klo: 13.50
Noniin, nyt kun minulle selvisi diffien salaisuus niin tästä voidaan tehdä topic jossa löpistään Diffeistä :wink:
Juuri niinkuin nyt on puhuttu, jatkakaa samaan malliin!
(Luulisin että minä siirryn tässä topicissa takavasemmalle...) :)
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 20.11.04 - klo: 14.52
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.


Nyt olet Niki pahasti pihalla asiasta.
Lue muidenkin vastaukset ja ajattele hetki.
Mieti edes ensin diffin perustoiminta ennenkuin kerrot vääriä "faktoja".

Yksinkertaisesti jos ajatellaa niin että ainoastaan toinen pyörä osuu maahan ja toinen on ilmassa.

Tilanne 1:
Diffissä erittäin lirut öljyt.
Ilmassa sutivalle renkaalle siirtyy lähes kaikki veto ja auto ei liiku.

Tilanne2:
Diffissä paksut öljyt.
Öljy hidastaa sisällä olevien rattaiden pyörimisnopeutta ja vetoa siirtyy enemmän maassa olevalle renkaalle jolloin auto liikku.

Siis paksummalla öljyllä siirtyy vetoa enemmän pitävän renkaan puolelle ja sutivan renkaan veto vähenee.

Lukitussa diffissä vetoa menee sekä ilmassa olevalle että myös maassa olevalle täysin sama määrä.

Ja tämä on täysin fakta vaikka kuinka väittäisit muuta.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: k_ingman - 20.11.04 - klo: 14.54
Kyllä se näin on!

Ei tästä enää kannata jankata..  :mrgreen:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Niki - 21.11.04 - klo: 12.35
On on, kirjotin väärin... Eli pitävä pyörä saa nauttia tehoista silloin kun on se jäykempi öljy, kirjotin taas näköjään väärin... Sori. Tarkoitin juuri tuota, mutta kirjoitin näköjään väärin. :oops:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Juuzmo - 15.09.05 - klo: 20.46
Ei kai 5,000 öljyt diffissa ole liian liirut että sutii vaan toisella renkaalla eikä liiku?  :shock:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 15.09.05 - klo: 20.57
Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Juuzmo - 15.09.05 - klo: 21.41
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.
Jos ei ole monsteri tai krossari vaan st?  :lol:
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 03.11.06 - klo: 21.28
e.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 03.11.06 - klo: 21.36
Samat mitä M-8 krossariinkin...
Eli ylempää löytyy vastaus.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 10.46
*
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: bluebeetle - 04.11.06 - klo: 11.17
Veikkaan että hoken tietämys sillointällöin jopa ohittaa esim. kyöstin ohjekirjat... Sillä 5000 saat vaan pikkasen jäykemmän diffin, jolloin ei pidottomalle pyörälle karkaa ihan kaikki veto...

Ja minä en tiedä tästäkään asiasta mitään, kunhan kirjoittelen...
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 11.24
*
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.06 - klo: 11.38
Voi elämänkevät.

En edes viitsi sanoa mitä tästä haluaisin sanoa, koska sillon olen ansiannut bannia.

Ohjeet....

Voi helv....

Laita sinne vaikka rypsiöljyä ja iskareihin fairia.
Ihan sama mitä laitat, kunhan et kommentoi tuollaisia naurettavuuksia.
Työnnä ne ohjeet jonnekkin hyvin syvälle ja tee niinkuin vinkataan... tai ole tekemättä... Aivan sama se mulle on.

Ne ohjeet varmaan käskee laittamaan sekä eteen että taakse samaa kuraa...
Mjoo...

Laita taakse 3000 ja eteen 5000.
Tai jos haluat edelleen olla dorka ja haluat pitäytyä niiden naurettavien ohjeiden lukemien lähellä niin laita sitten vaikka taakse 1000 ja eteen 3000...

Just päätin että en tätä neropattia kyllä yhtään ohjasta... ja sit näköjään annoinkin lukemia.

Vedetään takas...
Jooooo... tee niinku ne ohjeet sanoo ku se on kuitenki just se millä auto toimii parhaiten ku insinöörit on sen kehittäny ku sillee se on paras...
niiii
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Nasty - 04.11.06 - klo: 11.44
pyh mulla on 200tonnista edessä ja takana ja sopii mulle kun nyrkki silmään.

mutta hetkeekään en epäile etteikö tuo hoken ehdottama 5000 /3000 toimis ukko taitaa olla jonkin sortin kuru noissa krossi hommissa.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 12.06
*
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Mika R - 04.11.06 - klo: 12.30
Huttunen..
Mulla on ollut FW04 rata-auto josta nuo diffit on tuotu myöhemmin TR15 autoon. Ongelma muistaakseni on ettei ne ole mallia "sealed". Itse sain pysymään niissä öljyt kun laitoin lautasrattaan ja diffikotelon väliin kierroksen silikonia (esim. biltema). Käytin rata-autossa kyllä huomattavasti paksumpaa jotain 20K eteen, keskidiffiähän ei ollut vaan laatikko.
Ei ole minusta ollenkaan huono laittaa vaikka 3000 öljyä kaikkin kolmeen ja lähteä siitä ja tiivistää silikonilla kotelo.
Toinen vaihtoehto on laittaa paksua diffirasvaa jota saa alan kaupoista. Se ei tietenkään ole ihan niin hyvä kuin öljy.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 12.46
*
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Mika R - 04.11.06 - klo: 12.47
Jees, itse asiassa 2 diffihän on tuossakin...
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.06 - klo: 12.57
JÄYKEMPÄÄ ÖLJYÄ ETEEN!!!!!!

Taakse se halvatun 3000 ja eteen jäykempää... PISTE.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 14.18
e.
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: dope - 04.11.06 - klo: 14.42
*Hoke* on jo monessa viestissä tolkuttanut sinulle että eteen 5K.
Onko se noin vaikeaa lukea neuvoja joita on laitettu...?
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: Joel P - 04.11.06 - klo: 14.45
*
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: -SS- - 04.11.06 - klo: 18.26
Eikös foorumin tarkoitus ole juuri neuvoa uusia harrastajia, eikä valittaa, jos uusi harrastaja ei vaan heti ymmärrä asian ydintä? Eli ei nyt aleta heti huutamaan, kun toinen ei ymmärrä asiaa, vaan koitetaan esittää asia ensin käytännön esimerkin kautta, niin säästytään turhilta moittimisilta ja lähinnä myös turhilta viesteiltä, joita ei jaksa selata aina..  :D
Otsikko: Diffit....
Kirjoitti: 4wdkanootti - 05.11.06 - klo: 22.05
Tää saattas siis olla se sivu jossa diffeistä todella tiedetään...
Onko olemasa nyrkkisääntöä tai vertailutaulua siitä, miten paljon diffirasvan numeroa muutetaan siirtyessä 4 planeettaisesta perusdiffistä spideriin?

Kysymys torsenista: Kestääkö se yhtä hyvin kuin spider, hullulla jolla on ylitehokas kone vaan ei taitoa säätää?
Ja jos semmosia on 1 kannattasko se panna keskelle/ eteen/ vai taa ?
Pehmeä rantahiekka karkeat kumit....paljon mäkiä joissa kova yläosa

käyttökohdekaan  ei ole minkään kilpa-standardin mukanen ;)

pliis tietoa eikä haukkuja...