RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jämsä - 12.11.16 - klo: 15.09
-
Moi kaikki,
Kesällä järjestetään neljän osakilpailun Finnish Open 2017 harjoituskilpailusarja seuraavilla paikkakunnilla.
Kilpailupäivät ja paikat:
Turku 20.5.2017
Nokia 2.7.2017 (SUNNUNTAI)
Vaasa 22.7.2017
Vantaa 19.8.2017
Sarjan yhteyshenkilö:
Kai Jämsä (RC10 Jämsä) kai.jamsa @ luukku.com
Säännöt:
Kilpailulisenssiä ei vaadita, koska kyseessä on harjoituskilpailusarja.
Kilpailijan on hyvä kuulua johonkin AKK:n jäsenseuraan.
M8-luokka
Kuten viralliset M8 SM-sarjasäännöt, seuraavin poikkeuksin (mukaanlukien ajoformaatti).
- Pakoputkessa ei vaadita ns. Efra leimaa/nro, mutta putken on oltava vähintään kaksikammioinen.
- Kokoluokkaa .21 (3,5cc) suuremmat ensiasennusmoottorit sallittu (RTR).
- M8 tyyppisiin autoihin tarkoitetut bensiinimoottorit sallittu.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
M8 SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow (https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow)
M8e-luokka
- M8e-luokka on tarkoitettu nelivetoisille 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
- Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
- Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, jotka ovat muutettu sähkökäyttöisiksi omavalmiste- ja/tai teollisilla komponenteilla.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
- Ajoformaatti saattaa poiketa SM-sarjan yhteydessä ajettavasta M8e-luokan kilpailusta.
M8e SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74 (https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74)
M8e luokan akku:
- Akut (tai akku) tulevat olla kovakuorisia LiPo- tai LiHV-akkuja, joiden yhteenlaskettu maksimijännite ladattuna (4S) on 16.8 volttia (V), autoon asennettuna.
- Akkuja voi olla myös useampi (esim. 2S + 2S) mutta niiden tulee olla saman valmistajan samaa mallia sallitun maksimijännitteiden mukaan ja maksimi summajännite ladattuna on 16,8V.
- 3S-akut ovat myös sallittuja. 3S akun maksimijännite ladattuna on 12,6V.
- Maksimilatausvirta valmistajan suosituksien mukaan eli esim. 1C, joka tarkoittaa 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
- Akkujen lataus tapahtuu suojapussissa!
- LiHV-akkuja voi käyttää, mutta nekin voidaan ladata maksimissaan 4,2V/kenno kuten LiPo-akutkin.
(4S tarkoittaa neljä kennoa sarjassa. 2S tarkoittaa kaksi kennoa sarjassa.)
M8e -luokan moottori:
- Vapaa 1/8 luokkaan tarkoitettu sähkötoiminen moottori tai jokin vastaavan kaltainen. Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot on kielletty!
Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Useimmin käytetty transponderi on RC4 hybridi-mallinen.
Kilpailijanumero:
Kilpailut ajetaan kilpailukohtaisilla kiinteillä numeroilla. Tämä on ilmoitettava kutsussa.
Sarjaa tai kilpailua varten ei tarvitse varata numeroa etukäteen. Finaaleja varten ei vaihdeta numeroita.
M8 ja M8e nostamisesta:
Nostajana voi toimia siitä vuodesta lähtien, jolloin kilpailija täyttää 15-vuotta.
Nostajana on oman turvallisuuden vuoksi vältettävä avonaisia kenkiä esim. sandaalit.
Päivän kulku ja ajoformaatit:
Aamulla tullessa kisapaikalle Eräharjoitus on ryhmitelty kuljettajien silloisen kokonaistulostaulukon mukaisten sijoituksien mukaan. Hitaat kaverit ensimmäisessä erässä, nopeat seuraavissa.
Sähköautot ensimmäisissä erissä ja polttomoottoriautot jälkimmäisissä.
Ensimmäisessä kisassa eräharjoitusryhmitys voidaan katsoa viime vuoden kokonaissijoituksen mukaan. Alkuerät tulevat reseedin avulla kuntoon jo toisessa eräharjoituksessa.
Ensimmäinen eräharjoitus (7min)
Vapaaehtoinen nostotoiminta. Toivottavaa on silti nostaa, jotta harjoittelusta tulee mielekästä.
Toinen eräharjoitus (7min)
Nostajat ovat paikalla.
Ajetaan kolmen kierroksen tulosta reseedinä alkuerää varten. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana.
Ajajakokous
Ajajakokouksessa kerrotaan miten sähköautot ja polttomoottoriautot ajavat lopun päivän. Kerrotaan muut tärkeät asiat ja esitellään kilpailun järjestäjän henkilöstö. Alkuerälistat laitetaan esille. Ne, jotka eivät saa reseediä ajettua, laitetaan hitaimpiin eriin eräharjoituksen listojen perusteella.
SÄHKÖKASIT -ajoformaatti (M8e)
Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi max. 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Alkuerissä lähdetään lentävällä lähdöllä omaan tahtiin kuten on totuttu polttomoottoriautojen alkuerissä. Halutessaan voi lämmittelyn aikana käydä varikolla.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. 10-12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 10-12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Finaalit 3 kpl 10min, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti.
Kilpailijat järjestetään finaaleihin alkuerien kokonaistulosten (pisteiden) mukaisesti. 10 nopeinta A-finaaliin, seuraavat 10 B-finaaliin jne. Hitain ja toiseksi hitain finaali järjestellään Maastosarjan finaalikaavion mukaisesti tai kilpailunjohtahan halutessa ajetaan hitain finaali yli 10:llä kuljettajalla.
Finaaleissa ajetaan mies-miestä vastaan. Lähdetään ruudukosta. Aluksi max. 3min lämmittelyaika.
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)
Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.
Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.
Poikkeukset ajoformaattiin:
Huonojen sääolojen tai muiden kilpailua viivästyttävien syiden takia alkuerät voidaan ajaa 1/2 pistein tai 1/1 pistein.
Jos kilpailu joudutaan keskeyttämään, niin lopputulokset lasketaan sen hetkisten kokonaistulosten mukaan. Esim. alkuerien 1/3 mukaisesti tai finaalien lähtöjärjestyksen mukaisesti.
Kilpailut aloitetaan eräharjoittelulla aamulla klo 9 ja pyritään lopettamaan viimeistään klo 20. Alkueräkierrokseen kuluva aika on vähintään 1 tunti ja 10 minuuttia. Näin tulee mahdollisesti lyhyitä taukoja pitkin päivää ja varsinaista erillistä ruokataukoa ei tarvita. Finaaleita ennen on kuitenkin aina pieni tauko, jotta saadaan tulokset selville ja sähköautoille 1 tunnin latausaika edellisestä erästä.
Muut ohjeet:
Edeltävän sähköerän aikana ei käynnistellä/lämmitetä polttomoottoria ajajakorokkeen alla. Nitrojen eriä varten auto käynnistetään ilmoitetulla käynnistysalueella ja tullaan ajajakorokkeen alle vasta 3min lämmittelyyn. Moottorin säätäminen ja lämmittäminen käynnistelyalueella päivän mittaan on normaalia kisapäivän toimintaa. Sitä ei ole tarvetta rajoittaa. Ei ole toivottavaa käyttää moottoria varikkoalueella.
Palkintojen jako:
M8 -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
M8e -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
Kannustuspalkinnot
Molemmissa luokissa palkitaan muistopalkinnoin 1-2 kpl "paras oman tasonsa ylittäminen".
Sarjapalkinnot
Molemmista sarjoista palkitaan muistopalkinnoin 10 parasta.
Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta (3/4 laskentatapa), tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Sen jälkeen viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus.
Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.
Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur
Kilpailuorganisaatio on minimissään:
Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja.
Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä tai sähköpostilla. Osoite on viestin yläosassa.
Tervetuloa!
t. Kai Jämsä
Tälläkin kaudella Finnish Open sarjaa on tukemassa:
(https://www.dropbox.com/s/00b2lys0mk3n7la/Kymppikatto.JPG?raw=1)
EDIT: 19.4.2017 sarjainfoa tarjolla. SM-säntölinkit päivitetty. M8 info vielä puuttuu.
EDIT: 6.5.2017 M8 ajoformaatti esillä. Sarjapalkintoihin lisätty, että samoissa sijoituksissa viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus ratkaisee. Lisätty Muut ohjeet -kohta. Lisätty tietoa nostotoiminnasta.
-
Kilpailut näköjään kaksipäiväisiä. Jos näin on, niin oliko ajateltu että ajetaan luokka/päivä tai jollain muulla tavalla?
-
Jos se toinen on varapäivä? Vai onko luokat eri päivinä?
-
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.
-
yes!
-
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.
Hyvä, eli oletuksena kisat on yksipäiväisiä ja lauantaisin?
-
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.
Hyvä, eli oletuksena kisat on yksipäiväisiä ja lauantaisin?
Kyllä
-
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?
-
Moi,
Onko kisapaikat ja päivämäärät pysyneet aloitusviestin mukaisina?
Kesän kalenteria vaan yritän kasata ja olisi kiva päästä muutamaan kisaankin...
-
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?
Mikäs olis hyvä syy olla ajamatta 45min😯😯
Jerzi
-
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?
Mikäs olis hyvä syy olla ajamatta 45min😯😯
Jerzi
Se että aurinko laskee enenkuin tullaan maaliin
-
Ok. Kesällähän aurinko kyllä on aika myöhäänkin hereillä.
Vai odotellaanko fo kisoihin enemmän kuskeja kuin aikaisemmin??
Jerzi
-
Ok. Kesällähän aurinko kyllä on aika myöhäänkin hereillä.
Vai odotellaanko fo kisoihin enemmän kuskeja kuin aikaisemmin??
Jerzi
Syyskuuta lähinnä tarkotin, tänä vuonnahan FO:t aika hyvin saatu mahtumaan keskemmälle kesään.
Ja aurinkohan paistaa 24/7 :grin:
-
Morjesta vaan kaikille,
Pääsiäinen on vietetty ja aletaan suuntaamaan kesää kohti.
Olen varmistanut kisaviikonloput järjestäjiltä. Päivämäärät ovat samat kuin aiemmin on sovittu.
Kisaviikonlopuista sen verran, että ne kestävät yhden päivän. Kilpailut ajetaan lauantaisin,
paitsi Nokia, joka ajetaan alustavan suunnitelman mukaan sunnuntaina.
Kirjaan nämä myös tuonne ekaan viestiin.
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
ja käytetään finaalien kilpailijamäärissä Maastosarjan kaaviota
ja siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
3 kpl 10min finaalia (lasketaan 2/3 pistein)
POLTTIKSET:
-vielä pientä hiomista ennen ajokaavion julkaisua
t. Kai
-
Morjesta vaan kaikille,
Pääsiäinen on vietetty ja aletaan suuntaamaan kesää kohti.
Olen varmistanut kisaviikonloput järjestäjiltä. Päivämäärät ovat samat kuin aiemmin on sovittu.
Kisaviikonlopuista sen verran, että ne kestävät yhden päivän. Kilpailut ajetaan lauantaisin,
paitsi Nokia, joka ajetaan alustavan suunnitelman mukaan sunnuntaina.
Kirjaan nämä myös tuonne ekaan viestiin.
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
ja käytetään finaalien kilpailijamäärissä Maastosarjan kaaviota
ja siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
3 kpl 10min finaalia (lasketaan 2/3 pistein)
POLTTIKSET:
-vielä pientä hiomista ennen ajokaavion julkaisua
t. Kai
Moi... Mitäs ihmeen hiomista tos polttisten ajoformaatis on??? Sehän oli viimekesänä vallan mainio...
Perus treenit, siihen perään kunnolliset alkuerät, ja sokerina pohjalla 45min finaali kaikille,,, eikä vaan top10 äijille...
-
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
Tämä on käytännössä sama asia kuin tuloksen ajaminen, ellei sitten erikseen määritellä, että tasapisteissä ratkaiseekin 2/3.
-
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
Tämä on käytännössä sama asia kuin tuloksen ajaminen, ellei sitten erikseen määritellä, että tasapisteissä ratkaiseekin 2/3.
Saanen olla eri mieltä. Esimerkkikeissi:
- ekalla alkukierroksella rata on yön sateiden jäljiltä liukas, ja paras tulos on vaikkapa 8lap 5:30 kuskin X toimesta.
- tokalla ja kolmannella kierroksella rata nopeutuu ja muut kuskit alkaa lämmetä ja siellä 6 muuta kuskia ajaa 8lap 5:10-25 tuloksia. Herra X tuskailee auton kanssa ja ei paranna tulostaan Q1:stä.
Jos lasketaan 1/3 pistein kuten Kaitsu totesi, niin tällöin kuski X saa Q1:ltä 0 pistettä kierroksen parhaasta ja tuloksesta ja on sillä alkuerien toinen tai kolmas (tasapistein muiden kierrosten voittajien kanssa).
Jos lasketaan vain paras tulos, niin tällöin kuski X:n tulos oikeuttaa vasta 7:n sijaan koska kuusi muuta on ajanut tuon tuloksen alle.
En tiedä kumpi on parempi tai onko sillä mitään väliä, Kaitsu päättäköön.
PS. Pahoittelut ylidramaattisesta selvityksestä, pää käy ylikierroksilla surkeiden EC5-liittimien juottamisesta, nyt nukkumaan :-)
-
Joo, noihan se menee...
-
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)
- julkaistaan pian
Koska saataisiin tuo M8 formaatti ?
-
Mistä saa kilpailijanumerot kun näyttävät olevan kilpailukohtaiset ?
Nuo olisi hyvä olla kilpailijoilla tiedossa että saavat ilmoittautumiseen mukaan ja saadaan vähennettyä ajanoton säätöä aamulla kun on muutakin tekemistä
-
Moi,
Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.
Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.
http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)
Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.
Numerot on tilattu.
t. Kai
-
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)
Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.
Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.
ja ajoaikana polttiksille siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
1 kpl 15min semifinaali
1 kpl 30min finaali
-
Lisäsin pari ohjetta viime vuoden infosta.
-nostajat
-muut ohjeet
-numeroista
Jos tulee jotain kysyttävää tai kommentoitavaa, niin laittakaa mulle mieluiten mailia.
Osoite löytyy tuolta ekasta viestistä.
t. Kai
-
Moi,
Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.
Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.
http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)
Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.
Numerot on tilattu.
t. Kai
Tämä numerosysteemi aiheuttaa kyllä kovasti töitä ajanoton valmisteleviin töihin. Olisi parempi jos, numerot ovat niinkuin SM-sarjassa tai sitten henkilökohtaiset, jolloin kilpailija ilmoittaa oman numeronsa ilmoittautumisen yhteydessä.
Toki tässä voisi nyt velvoittaa osallistujat ilmoittamaan sen hetkisen kilpailijanumeron ilmoittautumisen yhteydessä, mutta historiasta opittuna, voin todeta, että se olisi hauska nähdä. Varma on kuitenkin se, että aamulla on asian parissa hässäkkää...
Nyt kun esim: uudella kuskilla ei ole numeroa, mistä hän sen saa tai näkee mitkä on vapaana? Kisajärjestäjä katsoo parhaansa mukaan = ylimääräistä hommaa ja selvittämistä?
-
Miksi 45min finaaleista on luovuttu???
Tämä sarja oli ainoa jossa tusinakuskit pääsi koittamaan ison maailman meininkiä.... Nyt kun hyvä formaatti on pilattu, niin joku syy olisi mukava kuulla...
-
Itseä ihmetyttää ainoastaan että miksi eräharjoitus on 7 minuuttia eikä yhtä pitkä kuin alkuerä eli 8min???
Eräharjoituksen tarkoitus on olla nimenomaan harjoitus myös alkuerää varten.
Leikkaamalla minuutin pois, korkeintaan sotketaan rutiinia ja voitetaan aikataulullisesti vain muutama minuutti.
Turhaa ja korkeintaan alottelevia kuskeja vielä enemmän sotkeva... "eli miten mä nyt sit ajankaan alkuerässä"
Huomattavasti helpompaa kaikille kun eräharjoitus menee täysin samalla idella alkuerän kanssa, eli 3+5 min... Porukka saa koneet lämpöseks, kuulutetaan minuutti... ja aika käy.
Selityksenä tähän saa varmaan taas "päivät on lyhyitä jne."
Mutta kun meillä ei ole niin montaa kuskia että saatais tolla 7 minuutin eräharjotuksella edes kymmenen minuutin hyötyä aikatauluun niin tuo on vain turhaa.
-
Moi,
Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.
Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.
http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)
Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.
Numerot on tilattu.
t. Kai
Tämä numerosysteemi aiheuttaa kyllä kovasti töitä ajanoton valmisteleviin töihin. Olisi parempi jos, numerot ovat niinkuin SM-sarjassa tai sitten henkilökohtaiset, jolloin kilpailija ilmoittaa oman numeronsa ilmoittautumisen yhteydessä.
Toki tässä voisi nyt velvoittaa osallistujat ilmoittamaan sen hetkisen kilpailijanumeron ilmoittautumisen yhteydessä, mutta historiasta opittuna, voin todeta, että se olisi hauska nähdä. Varma on kuitenkin se, että aamulla on asian parissa hässäkkää...
Nyt kun esim: uudella kuskilla ei ole numeroa, mistä hän sen saa tai näkee mitkä on vapaana? Kisajärjestäjä katsoo parhaansa mukaan = ylimääräistä hommaa ja selvittämistä?
Tällä hetkellä kukaan ei tiedä numeroaan koska en voi tietää tuleeko kaikki ajamaan ketkä oli mun edellä viime kaudella. Eli ilmoon en voi laittaa mitään numeroa vaan kaikki työ jää Turun kisan ilmoittautumiselle etsiä kaikille sopivat numerot.
-
Moi,
Kiitos kommenteista.
Tarttee vielä tarkistaa tuo 7minuuttia eräharjoituksessa. Muistaakseni viime kesänä oli jonkinmoinen lämmittely ensin ja sitten 7minuuttia harjoitusta kellon kanssa.
Numerot selviävät tarkemmin ilmoittautumisajan loppuessa.
t. Kai
-
Moi,
Kilpailunumerot on jaettu. Samalla saatiin Kymppi-Katto sarjan sponsoriksi.
Saatte numerot aamulla kilpailupaikalla. Jos haluatte tarkastella niitä etukäteen, niin Turun FO topikista löytyy.
http://rc10.fi/index.php?topic=100709.msg812281#msg812281 (http://rc10.fi/index.php?topic=100709.msg812281#msg812281)
Kiitokset Kymppi-Katolle!
t. Kai
-
Moi,
Laskin sarjapisteet.
Jos on kysyttävää, niin laittakaa minulle sähköpostia. (kai.jamsa at luukku.com).
Finnish Open sarjatulokset Turun ja Nokian kilpailujen jälkeen.
M8
Sija Nimi Pisteet
1 Honkanen Markku 157
2 Koski Ari 151
3 Jämsä Kai 129
4 Langenoja Ilari 126
5 Valtonen Heikki 105
6 Salonen Tomi 100
7 Lehtojärvi Jethro 98
8 Hietaoja Jaakko 98
9 Haahti Kasper 94
10 Viander Jere 93
11 Heinonen Ari 90
12 Poutiainen August 90
13 Hyvärinen Joonas 82
14 Lindgren Tuomas 82
15 Piipponen Tero 82
16 Liljeqvist Tony 76
17 Halme Jarmo 72
18 Iivonen Pekko 72
19 Maula Mikko 66
20 Thusberg Tom 66
21 Vacklin Tommi 63
22 Mört Max 54
23 Paasonen Marko 52
24 Alho Tommi 52
25 Heinonen Aapo 44
26 Träskelin Miro 42
27 Lempiäinen Joona 42
28 Savolainen Aki 40
29 Hartlin Tommi 40
30 Träskelin Benjam 38
31 Niemistö Ossi 34
M8e
1 Virtanen Ilkka 172
2 Koski Ari 159
3 Suokas Sami 154
4 Myllyntaus Martti 148
5 Lehtojärvi Jethro 139
6 Nuotio Juuso 129
7 Josefsson Niki 126
8 Tammi Marko 123
9 Manninen Jarno /Vanninen? 117
10 Vilkman Aleksi 108
11 Saarelainen Samuli 102
12 Lamminsivu Ilari 90
13 Saarelainen Teemu 80
14 Maula Mikko 76
15 Salonen Teemu 74
16 Kekkonen Joonas 74
17 Mäkelä Mikko 72
18 Lindgren Jon 72
19 Teittinen Ilkka 66
20 Tammi Juuso 60
21 Saarinen Konsta 57
22 Salonen Mikko 54
23 Suontausta Heikki 52
24 Hietaoja Jaakko 48
25 Häkämies Jukka 48
26 Salminen Jori 46
27 Ruuskanen Jukka 46
28 Toivonen Jari 44
29 Lotila Jon 40
30 Lehtiö Mika 38
31 Halonen Keijo 30
32 Träskelin Daniel 26
33 Josefsson Max 24
-
Onko sarjatilannetta Vaasan jälkeen laskettu?
-
Sarjatilanne on tulossa, jotta pääsette spekuloimaan kuinka kovaa pitää ajaa.
En kuitenkaan itse pääse osallistumaan tämän kauden viimeiseen FO-kisaan. Perheen muut menot vaikuttavat, ei suinkaan oma heikko suorittaminen viime kisoissa. ;)
Sarjapalkinnot on tilattu ja toivottavasti saan ne jonkun turkulaisen mukaan kisapaikalle.
Kilpailunumeroiden olinpaikka pitää selvittää. Kenellä ne on tällä hetkellä?
t. Kai
-
.
-
Ja tässä uudet päivitetyt listat.
Huomatkaa, että liitetytyissä pdf-dokumenteissa on tasapisteissä jotkut sijoitukset väärin. Laitoin kuitenkin tällaiset tarkemmat listan, jotta voitte spekuloida tulevan kisan tavoitesijoitustanne.
ja tässä on oikeat sijoitukset ja sarjapisteet:
M8
1 Honkanen Markku 257
2 Koski Ari 241
3 Jämsä Kai 201
4 Heinonen Ari 172
5 Hietaoja Jaakko 164
6 Lehtojärvi Jethro 161
7 Piipponen Tero 142
8 Langenoja Ilari 126
9 Heinonen Aapo 113
10 Valtonen Heikki 105
11 Salonen Tomi 100
12 Träskelin Miro 96
13 Haahti Kasper 94
14 Viander Jere 93
15 Poutiainen August 90
16 Hyvärinen Joonas 82
17 Lindgren Tuomas 82
18 Liljeqvist Tony 76
19 Savola Jarkko 76
20 Halme Jarmo 72
21 Iivonen Pekko 72
22 Maula Mikko 66
23 Thusberg Tom 66
24 Vacklin Tommi 63
25 Mäki Oskari 57
26 Mört Max 54
27 Paasonen Marko 52
28 Alho Tommi 52
29 Lempiäinen Joona 42
30 Savolainen Aki 40
31 Hartlin Tommi 40
32 Träskelin Benjam 38
33 Niemistö Ossi 34
M8e
1 Koski Ari 231
2 Lehtojärvi Jethro 229
3 Myllyntaus Martti 217
4 Suokas Sami 211
5 Virtanen Ilkka 172
6 Lamminsivu Ilari 172
7 Saarelainen Samuli 168
8 Saarelainen Teemu 132
9 Nuotio Juuso 129
10 Josefsson Niki 126
11 Tammi Marko 123
12 Manninen Jarno /Vanninen? 117
13 Suontausta Heikki 115
14 Vilkman Aleksi 108
15 Hietaoja Jaakko 102
16 Luopajärvi Jussi 100
17 Luopajärvi Mikko 76
18 Maula Mikko 76
19 Salonen Teemu 74
20 Kekkonen Joonas 74
21 Mäkelä Mikko 72
22 Lindgren Jon 72
23 Träskelin Daniel 70
24 Teittinen Ilkka 66
25 Hyppönen Ville 60
26 Tammi Juuso 60
27 Saarinen Konsta 57
28 Salonen Mikko 54
29 Roine Petri 50
30 Alkula Petri 48
31 Häkämies Jukka 48
32 Salminen Jori 46
33 Ruuskanen Jukka 46
34 Träskelin Benjam 46
35 Toivonen Jari 44
36 Lotila Jon 40
37 Lehtiö Mika 38
38 Halonen Keijo 30
39 Josefsson Max 24
t. Kai
-
Saiskohan tännekin lopullisen sarjataulukon?
Sorry ja kiitos!
-
Moi kaikki,
Saatiin neljä hyvää FO-harjoituskilpailua ajettua. Kiitos osallistujille koko kaudesta.
Kiitos myös seurojen aktiivisille tekijöille, jotta kilpailut saatiin järjestettyä.
Uusia harrastajia tuli mukaan kauden mittaan ja kilpaharrastajat saivat hyvää treeniä.
Sarjaa tuki tänäkin vuonna Kymppi-Katto.
Tässä Finnish Open 2017 -harjoituskilpailusarjan lopputulokset:
M8
1 Honkanen Markku 276
2 Heinonen Ari 272
3 Koski Ari 241
4 Jämsä Kai 201
5 Hietaoja Jaakko 164
6 Salonen Tomi 163
7 Lehtojärvi Jethro 161
8 Heinonen Aapo 155
9 Poutiainen August 144
10 Piipponen Tero 142
11 Viander Jere 137
12 Mört Max 136
13 Lindgren Tuomas 134
14 Haahti Kasper 134
15 Langenoja Ilari 126
16 Vacklin Tommi 123
17 Valtonen Heikki 105
18 Träskelin Miro 96
19 Haatanen Joona 90
20 Lempiäinen Joona 90
21 Hartlin Tommi 86
22 Hyvärinen Joonas 82
23 Savola Jarkko 76
24 Liljeqvist Tony 76
25 Ahoniemi Simo 72
26 Halme Jarmo 72
27 Iivonen Pekko 72
28 Ruotsalainen Lauri 69
29 Träskelin Benjam 68
30 Maula Mikko 66
31 Thusberg Tom 66
32 Mylläri Petri 57
33 Mäki Oskari 57
34 Paasonen Marko 52
35 Alho Tommi 52
36 Åfelt Markus 50
37 Savolainen Aki 40
38 Niiranen Mika 38
39 Saarela Mika 36
40 Turunen Harry 34
41 Niemistö Ossi 34
42 Koro Aapo 32
M8e
1 Suokas Sami 239
2 Lamminsivu Ilari 238
3 Koski Ari 238
4 Lehtojärvi Jethro 229
5 Myllyntaus Martti 223
6 Virtanen Ilkka 222
7 Vilkman Aleksi 198
8 Josefsson Niki 189
9 Saarelainen Samuli 178
10 Saarelainen Teemu 132
11 Nuotio Juuso 129
12 Kekkonen Joonas 126
13 Tammi Marko 123
14 Salonen Teemu 122
15 Häkämies Jukka 117
16 Manninen Jarno /Vanninen? 117
17 Suontausta Heikki 115
18 Träskelin Daniel 112
19 Ruuskanen Jukka 103
20 Hietaoja Jaakko 102
21 Hyvärinen Joonas 100
22 Luopajärvi Jussi 100
23 Hyppönen Ville 98
24 Salonen Mikko 88
25 Luopajärvi Mikko 76
26 Maula Mikko 76
27 Mäkelä Mikko 72
28 Lindgren Jon 72
29 Teittinen Ilkka 66
30 Tammi Juuso 60
31 Saarinen Konsta 57
32 Hyytiäinen P-J 54
33 Roine Petri 50
34 Alkula Petri 48
35 Pesonen Max 46
36 Träskelin Benjam 46
37 Salminen Jori 46
38 Sukanen Kimmo 44
39 Toivonen Jari 44
40 Träskelin Miro 40
41 Lotila Jon 40
42 Lehtiö Mika 38
43 Kuuse Meeme 36
44 Halonen Keijo 30
45 Josefsson Max 24
Jos lopputuloksissa on epäselvyyksiä, niin laittakaa YV:tä tai sähköpostia.
Huomatkaa, että liitteenä olevissa .pdf -dokumenteissa on sijoitukset väärin, mutta pisteet ovat oikein.
Niiden takia ei tarvitse laittaa YV:tä tai sähköpostia. ;)
t. Kai
-
Huhut kertoo että FO sarjaa ei olla ensi kesänä järjestämässä.
Jos huhut pitää paikkansa niin aika huono juttu on ainakin niille M8 kuskeille kenelle ei M8 SM kisoissa treenejä, alkueriä ja nousufinaalia enempään rahkeet riitä. FO sarjana oli loistava paikka aloitteleville sekä hitaammille kuskeille saada kokonainen kisapäivä M8 autolla.
Onhan neljä SM ja FO kisaa kesässä on paljon eikä kukaan varmaan kaikkia tulisi ajamaan mutta kyllä viime kesänäkin molemmissa sarjoissa osallistujia oli.
Jos FO jää ajamatta niin SM kisojen osallistujamäärä varmaan kasvaa mutta mahdollisesti M8 kisailojoiden kokonaismäärä laskee.
Itse ainakin harkitsen kannattaako jo myydyn auton tilalle uutta ostaa kun SM sarja ei formaattinsa puolesta oikein innosta reissaamaan kisoissa.
-
Harmittavaa jos huhu pitää paikkansa. FO-kisat ovat olleet hyviä treenejä SM-kisoja varten, varsinkin kaikille kuuluvien pitkien finaalien takia.
-
Sit vaan sm-kisat järjestävät kerhot pitämään kertsi kisaa ennen sm-kisoja niin varmasti tulee porukkaa ajamaan kilpaa treenin tilalle ja formaattikin voi olla ihan mitä vaan.
-
Jos ei ole sarjaa niin ei ainakaan niin paljon harmita kun jäi m8e-autodiili saamatta, kun meinasin tätä varten :wink:
-
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
-
M8 SM-sarjojen säännöt ovat juuri nyt työn alla. Jos haluatte tehdä ehdotuksia sääntöihin, kannattaa olla yhteydessä sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com tai soittamalla o4oo-viis82128. Hyvin perustellut ja aikataulupohdinnan sisältävät ehdotukset harkitaan vakavasti.
Muutenkin toivoisin että aikaisemmin Finnish Openiin osallistuneet rohkaistuisivat ja tulisivat ajamaan SM-kisoja. Mitä enemmin kuskeja, sitä paremmat kisat aina ovat. Silloin finaaleihin löytyvät aina ”oman tasoiset” kuskit ja tulee hyvää kisaamista jatkopaikoista. Ajoformaattipohdinnassa on myös sijoitusfinaali (kesto 15-20 minuuttia aikataulun salliessa) semeistä pudonneille nitrokuskeille.
M8e-kuskithan saavat kaikki yhtä pitkän ajoajan, kun kaikki finaalit ajetaan kolminkertaisina.
-
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
Periaatteessa toki joo, jos hommaa sen lisenssin ja kehtaa sitten vielä olla tientukkeena mestaruussarjassa :tongue:
-
Huhut kertoo että FO sarjaa ei olla ensi kesänä järjestämässä.
Jos huhut pitää paikkansa niin aika huono juttu on ainakin niille M8 kuskeille kenelle ei M8 SM kisoissa treenejä, alkueriä ja nousufinaalia enempään rahkeet riitä. FO sarjana oli loistava paikka aloitteleville sekä hitaammille kuskeille saada kokonainen kisapäivä M8 autolla.
Onhan neljä SM ja FO kisaa kesässä on paljon eikä kukaan varmaan kaikkia tulisi ajamaan mutta kyllä viime kesänäkin molemmissa sarjoissa osallistujia oli.
Jos FO jää ajamatta niin SM kisojen osallistujamäärä varmaan kasvaa mutta mahdollisesti M8 kisailojoiden kokonaismäärä laskee.
Itse ainakin harkitsen kannattaako jo myydyn auton tilalle uutta ostaa kun SM sarja ei formaattinsa puolesta oikein innosta reissaamaan kisoissa.
Minusta Tero osut oikeaan siinä, että nitroluokkaa pitää kehittää siihen suuntaan että siitä saadaan kiinnostavampi luokka kaikentasoisille kuskeille. Nythän on ollut niin, ettei nitroon juuri ole tullut uusia kuskeja viime vuosina ja nekin uudet kuskit ovat olleet lähinnä kokeneempia kuskeja jotka ajaa pääfinaalipaikoista.
Minusta kuitenkaan kisojen lisääminen ei ole oikea ratkaisu. Ensi kesänä on jo 4 SM-sijaa ja PM-kisat Suomessa, siihen kokonaisen kerhosarjan lisääminen olisi yksinkertaisesti liikaa. Oikea tapa on kehittää M8 sääntöjä ja ajoformaattia siihen suuntaan, että siitä tulee mielekkäämpi kaiken tasoisille kuskeille.
Perusongelmana on, että viime vuosina ollaan jämähdetty tilanteeseen jossa nitrojen osallistujamäärä on aina jotain 25-39:n välillä jolloin 1/8 finaaleja ei ajeta. Aiemmin (viimeksi vuonna 2013 SM-kisassa) kun ajettiin, niin tällöin syntyy tilanne jossa osa kuskeista ajaa sekä 1/8 finaalit että 1/4:t, tietenkään sulkematta pois mahdollisuutta nousua semeihin ja jopa pääfinaaliin. Tällöin ajo-aikaa kertyy jo 20+20 min, joka on enemmän kuin sähköluokassa yhteensä.
Olen tehnyt Jukalle ehdotuksen sijoitusfinaalista, joka ajettaisiin niiden kuskien kesken jotka tippuvat ulos semeistä. Käytännössä finaalissa jaettaisiin uudelleen sijat 25-39 ja se voisi olla pituudeltaan 15-20 minaa. Tällöin saataisiin enemmän vääntöjä samantasoisten kuskien kesken. Jos osallistujamäärät kasvavat yli 40 osallistujan, niin tällöin ajettaisiin 1/8:t normaalisti.
Muitakin ehdotuksia voisi pohtia, tämä oli yksi idea muiden joukossa.
-
Toivottavasti on vaan huhua.
Itse aloittelevana nitro-kuskina oon pitänyt fo-sarjaa loistavana kehityssarjana SM-sarjaa varten... Juurikin noiden kaikille olevien pitkien finaalien takia...
-
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
Periaatteessa toki joo, jos hommaa sen lisenssin ja kehtaa sitten vielä olla tientukkeena mestaruussarjassa :tongue:
Samat jätkät sitä sm-sarjaa ajaa kuin fo sarjaakin on ajanut. Lisenssi joo pitää olla mut 27€ ei ole iso panostus jos kiertää useamman kisan.
-
Samat jätkät sitä sm-sarjaa ajaa kuin fo sarjaakin on ajanut. Lisenssi joo pitää olla mut 27€ ei ole iso panostus jos kiertää useamman kisan.
No toki joo, mutta onhan se nyt SM-sarja totisempaa menoa, ikävämpi toheloida siellä. Oli se jo kerhokisojen mini-kisassa vähän noloa olla sekuntitolkulla seuraavaksi hitainta hitaampi.
Mutta katsoo nyt, se autodiili tosiaan lipesi käsistä kun myyjä pakitti varauksesta. Nythän tuolla taas oli/on tuo XRay XB8e tarjolla, mutta uppos pennoset SC-autojen varaosiin just päivää ennen kuin tuo tuli tarjolle :roll: Hyvä ajoitus.
-
Toi Micsan ehdotus on hyvä. Jos ei tule 1/8 nousuja niin voitas ajaa nuo sijoitusfinaalit. Jos taasen on enempi niin sitten ajetaan enemmän nousufinaaleja. Näin ei päivän pituus kasva turhan paljoa ja kaikki pääsevät ajamaan.
-
Kausi 2017 on käsitelty, vai jatkuuko se edelleen? Jos jatkuu niin ei sitten mitään, mutta jos suunnitellaan kautta 2018 niin mieluimmin omaan keskusteluun, kiitos.
Vai onko tälläkin foorumilla vain tarkoitus hämätä uusia mahdollisia kisailijoita?
-
bcan ja Mr-Chat ei tuo sarjan poisjääminen ole mikään huhu. Olen teille henkilökohtaisesti asiasta puhunut parin viikon sisällä kun kyselin kisajärjestelyistä. En ole kylläkään kirjoittanut siitä täällä foorumilla kun on järjestelyt kesken.
Laitan uuden topikin tästä.
-
bcan ja Mr-Chat ei tuo sarjan poisjääminen ole mikään huhu. Olen teille henkilökohtaisesti asiasta puhunut parin viikon sisällä kun kyselin kisajärjestelyistä. En ole kylläkään kirjoittanut siitä täällä foorumilla kun on järjestelyt kesken.
Laitan uuden topikin tästä.
Me ollaan viimeks nähty Turun WJssä, en oo sen jälkeen käyny kun kerran Areenalla ja silloin ei oltu samaan aikaan. Huhuna ton kuulin ja kun ei faktaa täällä ollut niin huhuna sitä pitää pitää kunnes vahvistuu.
Mutta nyt näyttää vahvistuneen, toivottavasti saadaan myös perusteluja tuolle päätökselle