Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Julle

Sivuja: [1]
1
Samaa mieltä Jessen kanssa.
Kun SM-sarjat aikoinaan poistettiin ei kukaan kysynyt kilpailijoiden mielipidettä :( SM-sarjat vain poistettiin.

Sarjamuotoisen SM:n ansiosta kisojen keskimääräinen taso nousee ja kisaajien taso levenee. Huippu tuskin enää kovenee, kun on niin pirun kova jo nytkin :-) Joka tapauksessa huipuillekin on hyviä kisoja tarjolla enemmän nyt myös kotimaassa.

Siihen voisi pyrkiä, että turisti SM-kisat ja M-8 SM kisat eivät olisi päällekäin, ettei molempia lajeja ajavien tarvitse joutua ikävän valinnan eteen.

Tässäkin haarassa on puhuttu ProStock luokasta, minusta tällainen olisi mainio lisä. Avoimena luokkana siinä voitaisiin ajaa myös SM-arvosta. Tosiasia lienee kuitenkin, että tehdaskuskeja on mahdoton haastaa nykyisessä TS-10 luokassa - ProStock luokassa tämä ei ainakaan jäisi kamoista kiinni jos säännöt olisi laadittu riittävän tiukasti. SM-arvo varmasti houkuttelisi yrittäjiä :-)

Julle

2
Kilpailijoiden kanava / CS-27
« : 28.08.03 - klo: 12.54 »
Niin, oliko se sitten paras tyyppi jolla Juho ajoi? Vai mahtoikohan ajotaidolla olla mitään osuutta asiaan :)

Perinteisestihän suurkisoissa käy aina niin, että lähes kaikki kuskit ajaa samoilla snagoilla kuin ns. isot pojat, koska niiden on oltava parhaita kun isot pojatkin ajaa niillä niin kovaa :) Jos tätä sopuliilmiötä ei esiintyisi, niin miksi rengasvalmistajat yleensäottaen sponssaisivat munkkeja kenellekään?

Sinänsä ei voi kuin ihmetellä tuollaista yksityyppirengasta, jota löytyy noinkin montaa sorttia, kuinka ratkaisevia nuo erot sitten todellisuudessa ovat olleet, niin se lienee se todellinen kysymys?

3
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 12.45 »
Pitääkö crossiluokat säilyttää vai annetaanko kuolla pois?
Pitää säilyttää, ovat ns. ajajien luokkia.

Tarvitaanko kilpailuita vai riittäkö takapiha-ajot?
Kilpailuja tarvitaan. Uskon, että sähköcrossi lähtee uuteen nousuun kunhan vaan kisoja saadaan ja SM-sarjakin palaa kuvioihin.

Miksi et ole osallistunut?
Osallistunut keskusteluun vai kisoihin :) Olen ajanut polttiscrossia viime vuosina, mennyt naimisiin ja hankkinut lapsen - ollut vähän kiirusta :). Mutta yksi on kaksi, jos poika innostuu RC-autoista, niin ekana skabataan takaveto sähköcrossarilla, se on ajajan luokka.

Voisitko joskus osallistua?
Aivan varmasti osallistun, nyt kun SM-sarjakin palaa, niin tiedä vaikka innostuis enemmänkin.
 
Mitä pitäisi tehdä asian hyväksi?
Hyviä baanoja pitäisi olla. Ne jotka ovat päässeet ajamaan crossia kunnon baanalla, niin tajuavat, että mukavampaa touhua ei housut jalassa pysty oikein harrastamaankaan.

Tattarisuollekin tuli rata-auto rata, mutta rahat loppuivat kun tuli crossiradan vuoro?
 
Omistatko crossiautoa tai aiotko hankkia?
Omistan kaikenlaisia autoja :-)

4
Polttisautot / Inferno MP-7.5 Kanai Edition II
« : 04.08.03 - klo: 12.30 »
Mitä moottorin sisäänajoon tulle, niin parempia ohjeita kuin O.S.:n mukana tulee ei tarvita - ne ovat mainiot. Niitä kannattaa siis myös noudattaa.

Moottorin ensikäynnistykseen pari vinkkiä:
1. Ennen ensikäynnistystä pistä palotilaan tulpan reiästä fuilia sisään.
2. Älä kiristä tulppaa ihan kiinni asti, vaan jätä noin puoli kierrosta/kierros auki - jaksaa pyörittää paremmin. Heti kun käynnityy, niin hehku irti ja tulppa kiinni. Kone käy todella rikkaalla tässä vaiheessa, että muista kaasuttaa riittävästi, jotta pysyy käynnissä.
3. Moottoria on hyvä lämmittää esim. föönillä ennen ekaa käynnistystä, niin ei ole ihan niin tiukka.

Uusi kone on tiukka vielä sisäänajon jälkeenkin. Siksi ennenkaikkea kohta 2. on hyvä pitää mielessä pidempäänkin, jos strtteri ei jaksa pyörittää.

Ns. ryypytys on hyvä tehdä aina ennen käynnistystä. Tulppa löysäksi, kaasu auki ja sormi pillin eteen ja koneen pyöritystä ilman hehkua kunnes kone herkistyy. Tällöin järjestelmässä on polttoainetta. Sitten vaan tulppaa kireemmälle ja hehku kiinni. ja mylly pörisemään. Käynnistyksessä kaasuttaminen ei ole välttämätöntä - palotilassahan on nyt "kakkua". Kun kone käy niin taas tulpan kiristys, jos  kohta 2. käytössä.

Eli eikun tervetuloa vaan sinne Lavankoon :-)

5
Polttisautot / Inferno MP-7.5 Kanai Edition II
« : 30.07.03 - klo: 09.42 »
Hyvät vehkeet olette hankkineet :)
Kyosho on hyvä joskin aika kallis auto. Siihen ainakin yhdet säädöt löytyvät sivulta:

http://www.kyosho.com/cars/setup.html

Motit on molemmat hyviä. RB:n S7 on luotettavin RB-moottori mitä löytyy ja tehojakin on mukavasti, OS on taattua laatua. kannattaa lukea ohjeet huolella ja noudattaa niitä, niin moottorien odotettu ikä pysyy mahdollisimman pitkänä.

Ei muuta kuin reeniä vähän ja kisoihin mukaan :-) Ohessa linkki kuvaan Vantaan baanasta:
 
http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/images/Lavanko1.jpg

Julle

6
Polttisautot / motissa jotain vikaa!
« : 25.07.03 - klo: 13.25 »
Beats me,

paha mennä näin chatin välityksellä paljoa enempää neuvomaan :(

Jos on varaa (kukkarossa), niin ruuvaa sitten vaan piikimmälle. Mitä voit hävitä? Yhden huonosti toimivan moottorin...

Muista kuitenkin huolehtia jäähdytyksestä, ettet päästä kuumenemaan liikaa. Maksimi käyttölämpö tuommoiselle kiukaalle lienee noin 140 astetta, silloin liikkunee varmasti, turvallisempaa on käyttää 100-120 asteisena, kaikki koneet ei kuitenkaan näin kylmänä vielä anna tehoja ulos.

Toivottavasti saat sen toimimaan.

7
Polttisautot / motissa jotain vikaa!
« : 24.07.03 - klo: 14.27 »
Moi Miksu,

se voi olla kieltämättä ongelmallista :(
Oikeanlaisella hanhenkaulalla sen luulisi onnistuvan, mutta sitten se ei välttämättä mahdu korin alle. Ainakin kannattaa tutustua idikseen ja kyhätä vaikka pienennetty vedos tuollaisesta. Ilmanputsarin tärkeyttä krossarissa ei voi korostaa liikaa.

Julle

8
Polttisautot / motissa jotain vikaa!
« : 24.07.03 - klo: 08.18 »
Vielä Miksulle,

mitä ilmansuodatinta olet käyttänyt? Oletan Kyoshon vakiofiltteriä. Oletko öljynnyt sen? Erityisesti jos vastaus jälkimmäiseen kysymykseen on kielteinen, niin on ERITTÄIN todennäköistä, että moottorisi on haukannut pölyä sisäänsä.

Jo muutaman minuutin ajo huonolla filtterillä voi pilata koneen. Pölyn ja polttoaineen muodostaman hiomatahnan ei tarvitse kauaa sylinteriputkea hioa niin se on entinen.

Tätä kulumista et pelkällä kannen ylösnostolla voi todentaa. Mitään naarmuja koneeseen ei välttämättä jää.On vain otettava mylly auki ja tarkistettava kuinka syvälle sylinteriputkeen mäntä sujahtaa. Tämäkään ei vielä yksin kerro mitään, sillä vielä pitäisi tietää kuinka syvälle mäntä uppoaa toimivassa koneessa.

Jos ymmärsin oikein, että kyseessä on krossiauto, niin suosittelen käyttämään tuplavaahtomuovisuodatinta, jonka molemmat kerrokset öljytään rissalla. Tällainen kunnon filtteri löytyy 1/8 kisavehkeistä, ja sellaista voi kysellä vaikka Timpalta Iso-Hepasta.

Julle

9
Polttisautot / motissa jotain vikaa!
« : 23.07.03 - klo: 20.11 »
Alkaa siis vaikuttaa siltä, että sun myllyssä on tod. näk. sisäkalut entiset, eli se on väljä.

Onko mahdollista, että olet ajanut sillä liian piikillä ja kone on ylikuumentunut ja sylinteri ei ole enää palautunut alkuperäiseen muotoonsa?

Joka tapauksessa, yleensä on niin, että mikäli perustekijöiden tsekkauksenkaan jälkeen kone ei vieläkään toimi, niin silloin se on mitä ilmeisemmin kulahtanut.

Lähinnä mun pointti on se, että kunnossa olevaa konetta ei tarvitse kovin paljoa säätää. Jos homma menee säätämiseksi, niin silloin jossain perustekijässä on vikaa.

Julle

10
Tulokset / KILPAILUKUTSU M8 SM-KISOIHIN 26-27.7.2003 VAU
« : 23.07.03 - klo: 14.36 »
Vihdoinkin sadetta :)
Pidot senkuin paranee :-)

Julle

11
Polttisautot / motissa jotain vikaa!
« : 23.07.03 - klo: 14.34 »
Miksu,

yleensä ottaen koneen säätöihin ei juuri tarvitse koskea jos ns perusasiat ovat kunnossa. Näitä ovat:
1. tulppa (hehkuu), usein hyvä tapa tsekata tulpan toimivuus on sellainen, että jos kone käy hehkun kanssa, mutta ei ilman niin tulppa on sökö. Joskus se voi olla niin pahasti sökö, että hehkukaan ei auta
2. letkut, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
3. filtterit, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
4. laakerit, horahtaneet laakerit aiheuttavat pahaa jälkeä...
5. tankki ja sen paineistus (korkin tiiviste)
6. polttoaine (ei vettä, öljyt ja nitrot kohdallaan - polttoaineen vaihto johtaa yleensä moottorin HIENOsäätöön)
7. kone ei väljä - säädöt eivät pysy väljässä kiukaassa ja sammuu lämmettyään

Tässä muutamia vinkkejä. Kun perusasiat ovat kunnossa kone toimii tasan varmasti. Se, että koneesi vaikuttaa olevan rikkaalla voi johtua mm:
1. Tulppa sökö, fuili ei pala yhtä tehokkaasti kuin ennen - pitää laihentaa seosta jotta jaksaisi polttaa
3. Ilmansuodatin tukossa motti ei saa happea, ja menee siksi törkeän rikkaalle - yritä hengittää suodattimen läpi.
6. oletko vaihtanut polttoainetta

Julle

Sivuja: [1]