Hieno trolli.
Sellainen ei ole tarkoitus olla, mutta yritän suhtautua asioihin varauksella. Radio-ohjattavissa suhtautuminen vielä hankaloituu, kun suuri osa faktoina kirjoitetuista asioista perustuu tunteisiin tai luuloihin faktojen sijaan. Tällaista silti esiintyy muidenkin harrastusten parissa. Radio-ohjattavissa tilanne on ehkä keskivertoa pahempi ja suuntaus voidaan huomata jopa valmistajan tekemässä materiaalissa asiakkaan aliarvioimisena. Joissakin leluun markkinoitavissa optio-osissa on vedätyksen meininki. Optiojarrut, joiden mainostetaan perustuvan oikeiden autojen jarruihin, saa nousemaan karvat pystyyn.
Eikö olisi pirusti parempi, että jarru olisi rc:ssä mahdollisimman hyvä, eikä olisi saman näköinen kuin henkilöauton valurautakimpale?
Luin jonkin verran foorumia, eikä tarkoitus ollut osallistua kirjoittamalla. Ajattelin monia viestejä lukiessa "Ei s*****a". Kuitenkin harrastajilla oleva tieto ja kokemus sai mielen niin pehmeäksi, että päätin rekisteröityä. Harrastuksesta saa enemmän irti, jos ei yritä mennä terve edellä puuhun, vaan hyödyntää muiden kokemusta.
Jos on koskaan autohifiä tai ylipäätään äänentoistoa harrastanut ja ymmärtää mitään refleksikotelon toiminnasta niin tietää että refleksiputken pituuden muuttaminen ei välttämättä muuta hirveesti äänessä hommia välttämättä kovin kummoisesti huonoon suuntaan, mutta tehonkestossa ja tasaisessa vasteessa tapahtuu pahimmillaan raju notkahdus...
Eli verrattavissa polttomoottoriin, tehonkestoa voisi verrata hyötysuhteeseen... siis juuri tehoon ja polttoaineen kulutukseen, ja tasaista taajuusvastetta vois verrata polttomoottorin hyvään toimintaan... Eli toimii hyvin sekä tyhjäkäynnillä, pienelä kaasulla, puolella kaasulla... isommalla kaasulla ja kaasu pohjassa jne.
Jos näitä sotkee niin toiminta huononee aina jostain kohdasta...
Varsinkin jos ei tosissaan tiedetä mitä ollaan tekemässä ja haetaan parannusta asioihin.... Tässä selvästikään ei olla asioista täysin perillä, ei tiedetä mitä tapahtuu ja miksi... Eli en suosittele tekemään noita virittelyitä, koska nuo vain huonontaa toimintaa joka sit tosiaan näkyy joko isompana polttoaineen kulutuksena tai koneen huonompana toimintana... tai molemmat.
Joka tietysti vaikuttaa suoraan harrastuksen mielekkyyteen.
Voi olla, että kaiutinkotelon ja 2t -pakoputken mitoituksesta löytyy yhteisiä piirteitä, mutta kuulostaa melko kaukaa haetulta. Refleksiputkella on jokin viritystaajuus, jonka valinnassa suunnittelija huomioi tilanteesta riippuen useita asioita. Jos kyseessä on auton suppariviritys, ei suunnittelijan tarvitse huomioida tai ymmärtää juuri mitään, vaan voi vaan tyytyä siihen viritystaajuuteen, joka kivalta tuntuu tai on kaverilta kuullut.
2t-putken mitoituksen epäilen olevan refleksiputken mitoitusta hankalampaa. Alkuperäisen muoviputken suunnittelussa ensisijainen tavoite on ollut, että millään kierrosnopeudella ei saada pakoputken ansiosta kovin hyvää täytöstä palotilaan, jotta olisi yksinkertaista suunnitella ja myydä viritysputkia moottorin kaveriksi. Tähän perustuen väitän, että jos alkuperäistä putkea lähtisi muokkaamaan, olisi varsin todennäköistä, että siitä tulisi alkuperäistä parempi ainakin jollakin kierrosnopeudella. Itse voisin siis yhtä todennäköisesti odottaa pakoputken paranevan tai huononevan loppupillin pidentämisellä. Onhan 2t -koneen loppupilli isommissa bensamoottoreissa yleensä huomattavan pitkä, eli kummemmin asioihin perehtymättä olisi helppo luulla pillin pidentämisen tekevän pakoputkesta alkuperäistä paremman.