Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - OLRA

Sivuja: [1] 2
1
Ilmoitus!
Mahdollisuus aja sähköautoilla Haapamäen yhteiskoulun juhlasalissa,
lauantaisin klo.10 - 21 ja sunnuntaisiin klo.10 - 16.
Ajomattoja käytettävissä noin 200m2.

HUOM! Jos kiinnostusta on ja halu tulla ajelemaan niin ilmoittakaa tänne tai e-maili: rc.kerho[at]keurua.fi , koska ajomattoja ei välttämättä joka viikonloppu ole levitetty, pienen kysynnän vuoksi. Rata rakennetaan vain jos tulijoita on, min. 3 ”kuskia”.

Kaikki lajistaan kiinnostuneet ovat tervetulleita!

2
Hyviä uutisia Haapamäen rc-kerhon toiminnalle!

 Tänään kävin keskustelemassa Keuruun kaupungin vapaa-aikatoimen päällikön kanssa, mahdollisuudesta käyttää Haapamäen yläasteen liikuntasalia jatkossa.
Tavoitteena oli että saataisi vakio vuorot käyttöön ensi lukukaudelle (2008–2009). Ehdotin vuoroja, lauantaille ja sunnuntaille. Ehdotus sai vihreätä valoa, joten jätän virallisen käyttövuorohakemuksen huomenna Keuruun kaupungille.
 Tästä hetkestä eteenpäin voisi yksittäisiä varauksia pyytää tapauskohtaisesti, mahdollisuudet siihen näyttäisivät myös olevan olemassa.
Eli, jää vaan toiveeksi että jatkossa varatuille päiville saataisi mahdollisemman hyvä käyttöaste.

 Koululla näytti olevan myös joutilasta luokkatilaa, joten yritän saada sieltä myös vakio tilat rc-kerhollemme käyttöön (tämä on toistaiseksi vain meikäläisen visio).
Siinä voisi sitten pitää viikolla kerhoiltoja ja viikonloppuina pääsisi sitten ajamaan.

3
Vapaa keskustelu / RC-tapahtuma Haapamäellä
« : 31.03.08 - klo: 16.49 »
Tapahtuma taisi olla mieluinen. Ehkä se jopa herätti joissakin mielenkiintoa tämän tyyppiseen harrastukseen?
Vieraita kävi karkeasti arvioi teen molempina päivinä yhteensä noin 70 hlö.
Kuskeja olisi voinut olla enemmän, mutta hyvää näin. Olihan meitä siellä ajamassa kymmenkunta.

Kiitokset kaikille, mukana olosta ja avusta järjestelyihin!
Erityis kiitokset naisväelle kahvituksen järjestelystä!

Voisitte laittaa palautetta tilaisuudesta tänne.
Ja jos jollakin on kuvia, niin niitäkin voisi tuoda esiin.

..., jäikö tämä tilaisuus ajella isommalla radalla tähän viikonloppuun?...

Ei jäänyt. Hyviä uutisia tulossa, seuraa tätä keskustelua http://rc10.fi/index.php?topic=26661.0


Olavi

4
Vapaa keskustelu / RC-tapahtuma Haapamäellä
« : 25.03.08 - klo: 12.00 »
Majoitus mahdollisuudet:


5
http://rc10.fi/index.php?topic=26614.0

Tästä on hyvä jatkaa ...

Kerätään tänne tämän seudun tarpeet, toiminnat ja tapahtumat.

6
Vapaa keskustelu / RC-tapahtuma Haapamäellä (Keuruu)
« : 25.03.08 - klo: 02.34 »
..., jotta suuren yleisön harhakäsitykset poistuisivat ja tietoisuus lisääntyisi.

Tämä on juuri tän tapahtuman tarkoitus, joten kaikki mukaan!

KIITOS Jankka kun aloitit topikin!

Joten...
Viikonlopun aikana olisi tarkoitus:
- Esitellä yleisölle sekä sähkö- että polttis-kalustoa ja rc-harrastuken mahdollisuuksia.
- Kerätä Haapamäen-Multian-Keuruun-Ähtärin-Virrtain-Mäntän-Vilppulan-Jämsän (toki muualtakin saa tulla) harrastajat yhteen ja pitää hauskaa rc-tapahtuma.


Sisällä ruvetaan rataa rakentamaan la. (29.3.) klo 10.00 ja klo 12.00 olisi tarkoitus aloittaa ajelu.
Polttis autoilla ajetaan koulun takapihalla, jos vaan keli ja pihan kunto sen sallivat (mahd. pihalla loska).
Kruisailua jatketaan klo. 18 asti molempina päivinä.

Radalla (sisällä) on myös kierroslaskenta järjestelmä (Robitronic Lap Counter). Pondereitä käytettävissä 15kpl kerralla. Ponderi tarvitsee virtaa, joten siihen tarvitaan joko vastarissa ylimääräinen vapaa servonpaikka tai servon y-johto.

Jos joku on kiinnostunut ajamaa aikaa-vastaan tai haluaisi muuten vaan ajaa omalla kalustolla niin olisi kivaa jos ilmoittaisit ennakkoon, olavirannala@gmail.com.
Laita viestiin:
- Omat tiedot (nimi, ikä, paikkakunta, ...)
- auton koko/luokka (esim. 1/8,1/10,1/18,Mini-Z,...)
- radion taajuus
- auton merkki ja malli (jos tiedossa)

Tarkempi ohjelma suunnitellaan paikan päällä. Ohjelma riippuu porukoitten määrästä ja aktiivisuudesta.

Myös sisätiloihin sopivat lentävät härvelit ovat tervetulleita!

Tarkempi paikka:
Keuruun kaupunki Haapamäen yhteiskoulu
Riihontie 15, 42800 HAAPAMÄKI(Keuruu)
http://www.eemeli.net/yritys/haapam%C3%A4ki/549954/keuruun%20kaupunki%20haapam%C3%A4en%20yhteiskoulu%20ja%20lukio/

Huom. tapahtuma on kaksipäiväinen.

TERVETULOA!

7
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 28.02.08 - klo: 07.38 »
JK, oletko hyödyntänyt tehtaan tarjoamaa kevennys vaihtoehtoa ...
linkki sivuille http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/menueefi.htm -> New Products ...
"E0142 - Al. King Pin Ball (4pcs.), The weight is 21.5g (4pcs.) lighter than C0160 standard balls.
It will be effective in the bumpy or wet (high grip) track."

Minulla on käytössä, (E0142) on melkein 50% kevyemmät kun alkuperäiset(C0160).

8
Osta valkoinen ja anna spray purkin laulaa :)

 Tämä ei varsinaisesti kuuluu tänne, mutta halusin ottaa kantaa koska siiven väri ei aina ole vain sen ulkonäkö kysymys.
On huomattu, että väri vaikuttaa tuotteen kestoon. Muoveissa väriaineella on vaikutusta perusaineen (muovin) kemialliseen koostumukseen ja sitä kautta mekaanisiin ominaisuuksiin.
En tarkoita pintamaalauksia vaan jos väriaine lisätään tuotteen valmistus vaiheessa, eli raaka-aineen sulatus vaiheessa.

9
Kyosho / Vs: 1:8 GT onroading
« : 04.01.08 - klo: 17.07 »
Moro Mika, taisit herättää vanhan kärpäsen henkiin …  :grin:
Aloitin aikoinaan v.86 rc-autoilun vastaavanlaisella kalustolla: 1:8, 21-kone, 2-vaihteineen. Kalusto oli omatekoinen, rungon ”raato” on vieläkin tallessa. :roll: Mutta, se siitä …
Täytyy lisätä GT luokka muiden aktiivisten joukkoon ja päivittää hankintalistat tukemaan tavoitetta.
Uskon että törmäillään tässäkin luokassa. :wink:

10
Olen tutkinut erästä TeamMagic M1B autoa hyvin läheltä ja ajattelin esittää muutmia näkemyksia vehkeestä.
Ensivaikutelma oli hyvää.  Erittäin innovatiivinen paketti. Onko se sitten plussa tai miinus on vaikea sanoa, sen näyttää aika.
Minulle jäi tutkittaessa autoa vaakakuppeihin asioita mitkä ovat hyvin kuskin/harrastajan kohtaiset riippuen siitä mitä arvostaa.

Tässä muutamia asioita jotka nousivat erityisesti esiin:
  • Vastaottimeen sijoitus?
Jos joutuu vaihtama kiden tai kytkemään ponderin (vuokra) nopeasti niin joutuu suorittamaa ylimääräisiä  purkutoimintoja vaikkakin irrotetaan vain sokat, kuten irrottamaan tankin ja radiolevyn (huom. servo huovat irrotettava). Nyt vasta pääse itse vastarin kotelokannen ruuveihin käsiksi.
  • Akku kotelon kannen avautuminen?
Kaasu/jarru vipu rajoittaa kannen avautumista, aukene noin 45°.
  • Keskidiffin ison hammaspyörän alla oleva suojakotelo?
Ajatus hyvää mutta jonkinmoinen riski, mitäs jos koteloon mene kivi?
  • Diffien säätö kitkalevyillä?
Säädetään kiristämällä kuusiokolo ruuveja mitkä puristavat sylinterimäisiä pintoja toisiinsa. Jotenkin tunnoton säädettävä ja miten käy jos kitkalevyt joutuvat ääri olosuhteisiin (erän mestarin keskidiffi finaalin jälkeen 146°C :grin:)
  • Islarin kiinnitys pisteitten ja iskarimännän liikesuunan välinen kulmaero?
Pieni kylläkin mutta synnyttää ylimääräisen turhan vääntömomentin iskarin rakenteisiin.
  • Etu- ja takajarrun välisen tehoeron säädön puuttuminen.

Sanoisin että autosta näkee että suunnittelussa on pyritty painopisteen saamiseks mahdollisemman matalaksi.
Mielestään nerokkaat ratkaisut ovat:
  • Alatukivarsien sisätappien kiinitys/laakerointi
  • Suhteellisen nopea pääsy diffeihin käsiki
  Ei tarvi purkaa tukivarsien rakenteita.
  • Diffikoteloitten tiiveys
  • Etuiskarien  yläosien suojaus
  • yms.


11
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 08.09.07 - klo: 17.22 »
Se on auton oma osa ja se on autosarjassa vakiona mukana. Eikö sitä ollut auton mukana kun hommasit sen? Niitä on mukana vielä kahta mallia, toinen ruuvikiinnitteiselle ja sokkakiinniteiselle transponderille. Ruuvikiinnitteisen (AMBrc) kiinnikkeen varaosa numero on E0802F. Voisit tiedustella osan saatavuutta Mugenin maahantuojalta Future-RC (http://www.rc-kauppa.com/)

12
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 07.09.07 - klo: 23.02 »
 Hieno juttu! :azn:

Kyllä, asiat selviä ajajakokouksessa varsin hyviin ja jos jokin jää askarruttama niin kyllä neuvoja tulee jos vaan kysy.
Täältä löytyy jotakin http://rc10.fi/index.php?topic=5454.0 ja oikein virallista tekstiä löytyy täältä http://www.akk-motorsport.fi/saannot/menu8.htm

Omassa ensi kisassa sain hyviin neuvoja ja rakentavaa palautetta, kiitokset kuluvat Mika R:lle ja muille kokeneille kuskeille

13
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 07.09.07 - klo: 15.35 »
Tarttis vaan ostaa kiteitä, mulla kun ei ole kuin yksi pari.

Jos kisailu on tuosta kiinni, niin voin toki lainailla sinulle pari settiä kiteitä. (Oletan että sinulla 27MHz radiot..?) Tosin ei ne kiteet kalliitakaan ole, olisiko kymmpi per pari? (eli yksi radiooon, toinen vastariin..)

Voisin myös auttaa kide ongelmassa jos laitteistosi vaatii 40MHz kiteitä. Minulta löytyisi niitä vaikka 4 paria. Itse kun siirryn 2,4Ghz sakkiin joten yksi kidekäyttäjä taas joukosta pois.
 Jos tarjous kelpaa niin voit ottaa yhteyttä vaikka sähköpostitseen. Tiedän sitten ottaa niitä varmasti mukaan kun tuleen Lavankolle.

14
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 06.09.07 - klo: 16.55 »
Aivan …

Pööki, ei muuta kun mukaan vaan. :smiley:

Itselläkin kunnon ajokokemusta polttis grossilla (tarkoitan oikeilla radoilla ajo, piha sudittelua ei lasketa koska sillä ei ole mitään tekemistä radalla ajamisen kanssa, tai noh … tietää ainakin missä on kaasu ja minne se kääntyy :roll:) vastaa 3x, mitä nyt kesällä kerkisi kisoja kiertää.
Hankala on tä harjoittelupuoli, kun lähin kunnon rataa oli alku kesään saakka 260km päässä (Lavanko), nyt onneksi vaan vaivaiset 120km (Tampere) ja ehkä ensikeväällä 1km. Sitä ennen, kisa missä olin viimeksi mukana, on noin 20v. sitten ja se oli 1/8 asfaltti polttis.
Onneksi radion kanssa on tullut leikitty kuitenkin koko ajan, vaan erinäisillä lentävillä vehkeillä.

Joten ei kun mukaan vaan, kaikki kynnelle kykenevät.

On muuten ollut tosi tyytyväinen kun tuli alkukesästä hankittu uusi Mugen MBX5R ja Ninja kone. On toiminut kuin unelma, jos vielä oppisi ajamaan. Tä 3-4m leveä rataa ei vaan millään meinan piisata varsinkin mutkissa :wink: ja hyppyrit on aivan onnen kauppaa  :shocked:.

Kisoista sen verran vielä. Tärkeintä on (mielestään, minkä olen huomannut) että jos tekniikka pelaa, auto on radalla suurimman osa ajasta pyörät alaspäin ja se liikkuukin vielä kaiken lisäksi, silloin on mahdollisuudet menestyä skaboissa olemassa. Ainakin omalla kohdalla on näin.

15
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 06.09.07 - klo: 11.15 »
No hyvää jos oli apua.

 Onhan se totta, jos osta käytetyn ja ei oma aikaisempaa kokemusta alasta ja lähi naapurikaan ei tunne asiasta tuon taivaallisempaa, niin vaikeata on. Valitettavan usein juuri tästä syystä hyvää, mielenkiintoinen ja palkitseva harrastus loppuu lyhyeen.
 Toivottavasti, nämä ikävät tilanteet voitaisiin välttää vaikka keskustelupalstojen kautta. Ja toiseksi, en tiedä oletko jo …, mutta suosittelen yleisesti, kannatta tullaa ulos kotipihasta ja osallistumaan alussa vaikka katsomalla lain kisoja. Seuraavat semmoiset on esim. Vantaalla, la 15.9 http://rc10.fi/index.php?topic=23165.0 .
 Siellä näkee ja voi rohkeasti kysellä asioista mitkä askarruttaa. Itselläkin on aikomus osallistua kyseiseen skabaan. Ja onhan siellä puuhaa vaikka ei itse ajaisikaan jos vaan on omaa aktiivisutta. Esim. nostajana toimiminen, niistä on lähestulkoon aina pulaa ja jos on vasta ”vihreä” niin pienen perehtymisen (suosittelen) kautta jonkun vanhemman kuskin kanssa, hommaan pääse mukavasti sinuksi.

16
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 06.09.07 - klo: 01.23 »
Ajattelin laittaa muutamia vinkkejä/kokemuksia aiheeseen, jos ne vaikka vähäsen lieventäisi tuskiasi ...  :wink:

Pinjonin välys:
 Papereita on monia paksuuksia. Itse olen eka kertoina käyttänyt sanomalehti paperia ja myöhemmin ilman, kun on tullut kokemusta sormituntumaan. Sanoisin että tulostinpaperi (80g/m²)on liian paksua. Paperia käytettäessä pitää moottoripukin ruuvien kiristyksen aikana hammasparit saada tosi tiukasti toisiinsa puristettua, koska välys paperin kanssa pitäisi olla täysin nolla. Lisäksi kannatta tarkastaa silmä määräisesti että moottorin akselinlinja ja keskidifin linja on yhdensuuntaisia päältä katsottuna. Lopuksi kun paperi on poistettu (itseltään poistunut palasina) pitäisi ratasparin pyörii kevyesti eikä takerrella (hammasparin ei saa pohjata). Vielä kannattaa testata, pitämällä toisella kädellä vaikka isoa ratasta paikalla ja toisella yrittää pyörittää pinjonia edes takasi (lonksuttaa), jos välys tuntuu sormissa mutta ei lonksu, homma OK.
 Mikä liittyy ”sirinään” niin se voi kuulua etu- tai taka-perästä eikä see välttämättä haittaa. Henkilökohtaisesti suosittelen, että keskiratas parista putsaat vaseliinin pois, koska se ei pysyy siinä keskipakovoiman vaikutuksesta mutta kuitenkin kaikki likaa ja hiekanpöly tarttuu rattaisiin ja se syö ne ennen aikoja. Kuivavoitelu tai teflonpitoiset sprayöljyt voisivat olla sopivammat.

Iskarit:
 Epäilen että iskarin tanko on kiero.
Iskarin kanssa kannatta olla muutenkin tarkkana. Tarkista että tanko on suora. Vinkki: poista mäntä varresta ja vedä varsi ulos, irrota myös muovinen kiinnityslenkki toisesta päästä, laita tanko(pelkkä ”tappi”) lasipinnalle (meikkipeili) ja rullaa sitä siinä, jos se vierii siinä hyviin niin OK,  jos se pysäyttelee niin ilmeisesti on mutkalla, jos oikaisu itseltään ei onnistu niin uusi tilalle.
Iskarien kasaaminen ja täyttäminen öljyllä onkin sitten oma taiteen laji. Se ei äkkinäiseltä onnistu oikein. Itse kasasin ensimmäiset iskarit kolmeen kertaan (aina jäi ilmaa iskariin) ennen kuin opin tekniikan.
 Asiasta on hyvää luettava alanlehdessä, Pienoismalli 4/04 ”1/8 Polttiscrossarin säädöt, osa 2/3”. Sarja on kolmiosainen PM 3-5/2004, suosittelen tutustumista artikkeliin muutenkin ja kiitos hyvästä artikkelista kuuluu JQ-lle.

Toivottavasti asia selvisi ja siitä oli apua.:azn:

t.Olavi

17
Onnittelut Arille voitosta!

18
Tulokset / Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« : 04.08.07 - klo: 02.38 »
Muuten, mietin tässä, miksi kuskit laistaa nostovelvoitteesta?

Onko se tietämättömyyttä, unohtamista tai muuten laiskuutta/välinpitämättömyyttä.

 Itselleni on muutaman kerran meinannut unohtaa kun on tullut tohkeissa ajajan korokkeelta. Onneksi on kuulutettu; ”missä nostajat on!” ja kerran kaveri muistutti; ”eikös nyt ole sinun nostovuoro?” ja sitten tulikin kiire.
Ymmärrän, jos joudutaan menee kaveria mekkaamaan, tai on jokin muu este, esim. jokin este tai vamma mikä estää/vaikeuttaa nostajana toimimisen. Mutta nostovelvoite olisi kuitenkin hoidettava, koska se kuuluu toimintaan.
 Mielestään jos kerran pyydetään apua mekkaamiseen niin voihan kaveria pyytää myös avuksi nostovuoron täyttämiseen. Onhan se huomattavasti vähemmän kokemusta vaativa kun mekkaaminen, toki siellä pitää olla skarppina ettei jää vaan kisaa seuraamaan ja unohtaa miksi on radalla, näinkin on käynyt.

 On toki muutamia kertoja pyydettykin nostamaan puolestaan. Kerran jouduin kylläkin kieltäytymä koska olin menossa seuraavaan ajovuoroon ja valmistelut olivat pahasti keskeen. Mutta mielestään on paljon mukavampi jos pyydetään ja voi olla avuksi, kun että täyttää radalla olevan tyhjän nostajapaikan vapaehtoisesti.


19
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 04.08.07 - klo: 00.58 »
Lainatakseen itseän

  Jos henkilö on ilmoittautunut (ilmoittautuminen paikanpäällä) ja keskeyttää kisan on hänen siitä huolimatta hoidettava nostovuorot. :police:

Kommenttina en tarkoittanut ketään henkilönä, vaan yleisenä muistutuksena kisojen säännöistä.

Jos osallistuja haluaa/joutuu poistuma kisoista on hyvää ilmoittautua kilpailu johdolle ja pyytää lupa lähteä (eihän sota yhtä miestä kaipaa :wink:).
Joten Ilmari_s, toimit oikein, pahoittelen jos tulin väärinymmärretyksi ja aiheutin närkästystä Sinulle.:undecided:


20
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 31.07.07 - klo: 17.28 »
Muuten, buggy finaali hetkellä keli oli loistava. Ikään kuin palkintona aikaisemmista "kärsimyksistä".
Tosiaan, jose teki valinnan, jättämällä semin kesken ja täten joutui nostamaan ja seuraaman mahtavaa finaalia hyvässä säässä. Voi olla, että häntä "vähään" harmittaa.


21
Esimerkkinä voisi kukin miettiä sellaista tapausta, että kokenut ohjaaja x saa osakilpailussa 1 varoituksen nostovuoron laiminlyönnistä; osakilpailussa 3 ohjaaja x laiminlyö jälleen nostovuoronsa. Kyseessä on tahallinen laiminlyönti, jonka tuomaristo havaitsee. Mikä on nyt sanktio? Äänestetäänkö siitä vaikka?

Mielenkiintoista ... Onko kyse arvo kisasta (SM tai vastaava) vai kerho kisa?
Itse arvelen seuraavasti:
     - arvo kisa, tuomaristo päättää sanktiot, nojaten sarja sääntöihin.
     - kerho kisa, järjestäjä/valvoja päättää sanktioista.

Laajempi äänestys voisi olla mielenkiintoinen :smiley:, mutta sen voisi järjestää vaikka sähkö-postin välityksellä, ettei tämä topiikki paisuisi turhan isoksi.

Aapeli, olisiko sinulla ehdottaa jokin e-mail osoite minne äänet voisi kerätä? Yhteen vedon voisi sitten tietyn ilmoitetun aikarajan täytyttyä julkaista, vaikka tänne jatkoksi. Näin myös äänten anonyymisuus säilyisi. Vai miten ...


22
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 31.07.07 - klo: 13.53 »
No haloo hei, kerhokisa.

Vaikka onkin kerhokisat on mielestään hyvää nojautua sääntöihin jotka on kuitenkin lain kuuluvat.
Eihän säännöt ole keksitty ketään vastaan, vaan että kilpailut sujuisivat hyviin ja jokainen voisi siitä nauttia.
Myös että jokainen tietäisi mikä kuuluu kenelle ja kenen kuuluu olla ja missä. (no johan oli lause :wink:)
Toki seuraamukset voisi soveltaa kerhokisan kohtuulisiksi ja näin ehkä onkin.

Mielestään viime kisassa suurin syy loppuselkkaukseen oli valvonnan/järjestäjän hermostuneisuus ainaisen nostajien metsästyksen. Uskoisin että jos jokainen olisi hoitanut oman nostajan velvoitteen kunnioitettavasti niin lopputuloskin olisi ollut miellyttävämpi.
Tämä on ihan minun oma mielipide ja näkemys tilanteesta jota seurasin kun olin itsekin kilpailemassa ja nostamassa.


23

Lainaan tähän "AKK:n Pienoisautojen kilpailusäännöt" muutamia kohtia:

1.11. RADALLENOSTAJAT

Ajajakokouksessa on ilmoitettava radallenostojärjestelmä. Nostajaksi voidaan määrätä myös kilpailija, ei kuitenkaan seuraavassa erässä ajava.
Radallenoston laiminlyönti on kilpailujohdon määräysten noudattamatta jättämistä ao. seuraamuksin.


1.5. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA

Sen lisäksi mitä yleisissä säännöissä on sanottu, on pienoisautoilussa:

Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita ovat mm:

    * ...
    ...
    * radalle nostovuoron laiminlyönti
    * ...
    ...

Radioautoilussa:

    * ...
    ...
    * Nostovuoron laiminlyönti: parhaan tuloksen mitätöinti ja jopa AKK:n virallinen varoitus


Mielestään aika rajut on nuo AKK:n säännöt (http://www.akk-motorsport.fi/saannot/pienoisautot.htm#saannot). Suosittelen jokaiselle tutustumista sääntöihin muutenkin. :police:

Olisi tosi hyvää jos joku voisi tänne laittaa nostovuorojen taktiikan, miten ne muodostuvat. Lähtien eräharjoituksista - finaaliin.
Minulla kun tämä tieto on toistaiseksi epäselvä  että voisin niitä tällä julkaista, varsinkin finaalivaiheet.


24
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 31.07.07 - klo: 11.06 »
...
.., niin lähdin sitte kotio. Oliko tyhmä teko? =)

...

Lainaus/kopio, Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla. http://rc10.fi/index.php?topic=22416.msg214887#msg214887

Muuten, olen kuullut kentältä (Imatra M8 SM) säännön:
  Jos henkilö on ilmoittautunut (ilmoittautuminen paikanpäällä) ja keskeyttää kisan on hänen siitä huolimatta hoidettava nostovuorot. :police:

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt asian väärin.



25
Muuten, olen kuullut kentältä (Imatra M8 SM) säännön:
  Jos henkilö on ilmoittautunut (ilmoittautuminen paikanpäällä) ja keskeyttää kisan on hänen siitä huolimatta hoidettava nostovuorot. :police:

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt asian väärin.


26
Kopion tämän kirjoittamani ohjeen tuolta toisesta topicista.
...

Kiitos, se on hyvää! :azn:

27
Tulokset / Vs: Tulokset ja pulinat M-8 SM Imatra 7.7.
« : 15.07.07 - klo: 19.13 »
...

Tähän vois ehdottaa jo että jokainen jolla on nostovelvollisuus A finaalissa, joutuu tulla henkilökohtaisesti tuomaristolle ilmoittautumaan ...
....
Eiköhän ala pikkuhiljaa homma toimia.


Asiasta toiseen...
...
Auto kaatui eteeni... Menin nostamaan ja kuski pumppasi kaasua niin että sora lens silmille.
Nostin auton välittömästi kun kaasun survonta loppui, ...

Autoa ei nosteta mikäli kuljettaja kaasuttaa...

....
... ei ole nostajan vika mikäli tällaisessa tilanteessa auto sammuu.
....

Olen aivan samaa mieltä *HOKE*:n kanssa ja tuen hänen ehdotusta ilmoittautumisesta tuomaristolle.
Vielä ehdottaisin että jokaisen kilpailun alussa ajajan kokouksessa kerrattaisi ajajan ja nostajan toiminnasta ja pelisäänöistä. Vaikka useat on jo kokenut kilpailijat, niin monella on tuo yllämainittu tieto/taito hukassa.

Ajatuksia tänne nostajan toiminnasta…  http://rc10.fi/index.php?topic=22416.0


28
Ajatukseni...
 Ei se haittaa jos auto on mennyt katolle ja sen jälkeen kaasutta että herättää esim. nostajan huomiota. Mutta kun nostaja on auton lähellä (ottamassa autosta kiinni)olisi todella hienoa jos kuski vetää hetkeksi jarrut päälle ja jatkaa vastaa kun auto on laitettu pyörille ja nostaja on irrottanut otteensa. Tähän ei mene kun muutama sekunti, mikä on kaatumiseen menneestä ajasta vain murto osa.

 On todella hieno ja turvallista kun on ottamassa autosta kiinni jos sen pyörät on lukkiutunut. Silloin voi vaikka ottaa pyöristä kiinni ja kääntää auton ympäri turvallisesti ja nopeasti. Näin on mielestään paljon turvallisempi myös autolle ja nostajalle.
Muussa tapauksessa voi esim. nostaja polttaa sormensa pakoputkessa, vahingossa sammuttaa moottorin jos sormi osuu vauhtipyörään (nimimerkillä kokemusta on ja pahoittelin tapahtunutta ajajalle ajon jälkeen) tai tukkii kädellä pakoputken minkä tuloksena on taas moottorin sammuminen.

Mielestään kuskin maltti tilanteessa on kaikin puolin paras ratkaisu.



29
Tulokset / Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« : 15.07.07 - klo: 18.50 »
Ajattelin perustaa oman topikin aiheesta, mikä tuntuu olevan ongelmana melko usein.

Tänne siis ajatuksia, kommentteja ja viittauksia aiheeseen.

30
Tulokset / Vs: HoBao Cup II Vantaa BUGGY Lopputulokset
« : 04.07.07 - klo: 19.44 »

Kiitos *HOKE* kun selitit asian.
Kun nääs osui justiinsa omaan nilkkaan.
Huomasin kyllä itsekin puutteita poikien toiminnassa ja olen pahoillaan maa-veljesten puolesta.
Yritän viestittää asian heille että toiminta tapaa parantuisi. Tutustuin itsekin heihin vasta kisoissa.
Omasata puolestani asia on kuitattu ja toivottavasti törmäillään seuraavissa kisoissa.

Kiitos vielä kerran kaikille mahtavasta viikonlopusta.

Sivuja: [1] 2