Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JL

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 23.55 »
Voiko auto olla pohjalevyä lukuunottamatta omavalmiste, vai pitääkö olla muitakin autosarjaan kuuluvia osia esim. voimansiirto, tukivarret tms.?
Jos käytän esim. Kyosho IGT2 pohjaa, pitääkö myös muiden osien olla Kyoshon kyseisen automallin vara- tai optio-osia vai voinko kayttää myös omavalmisteisia tai muiden valmistajien osia?

Mitä osia saa vaihtaa vapaasti?

Moottorin ja renkaiden osalta olisin kaivannut yksityyppisääntöä. Moottorit olisi varmaan saatu edullisesti yhteishankintana kaikille sarjaan osallistuville kauden alussa. Joku kunnollinen EI rtr moottori, niin ei tarvitse keskustella virittelyistä.
Tai vaihtoehtoisesti moottori täysin vapaaksi.

Renkailla saattaa olla suurikin merkitys, joten ne pitäisi ainakin rajata yleisesti Suomessa myynnissä oleviin ja saatavuus varmistaa myös kilpailupaikalla.

Moottorin ja renkaiden osalta asia tulikin jo hyvin selväksi, mutta noihin varsinaisiin kysymyksiin vielä kaipailisin vastausta...

Eli kuinka paljon auton pitää sisältää noita GT8/M8 osia, jotta se on sääntöehdotuksen mukaisesti hyväksyttävä "M8 luokan auton alustaan ja tekniikkaan perustuva GT konversio"

2
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 19.59 »
Hei, pliis, kato vaikka tämä video.
Ajoimme **kaikki** RTR moottoreilla. Tätä samaa "RTR moottori on huono eikä kelpaa" ruikutusta oli samalla tavalla viime vuonna ennen kuin oli ajettu metriäkään ja todistimme sen turhaksi rutinaksi.

Jos ei muuta sanottavaa, niin pliis älä sano. Tule sen sijaan radalle katsomaan kun radat aukeaa, vaikka Tattarisuolle.

edit: Voitimme RTR moottereilla myös ne jotka eivät ajaneet sellaisella, vaan esim. SH .28:lla, viimeisessä kisassa kun kaikki koemielessä sallittiin. Todistimme samalla senkin että RTR moottorilla voi voittaa.


Joo hienosti ne menee.
Tarkoitus on vain keskustella. Valitsen moottorin sitten siltä listalta mikä lopullisissa säännöissä on.

Tattarisuolle tulen varmasti katsomaan.

3
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 19.33 »
JL:

"Kyosho IGT -luokka oli ajatuksena houkutteleva, mutta ilmeisesti sielläkään ei ajeta Kyoshon RTR autoilla "suoraan paketista"."

En tiedä mistä tämmöinen kuva on tullut mutta sekä Kyosho -luokassa että tässä luokassa autolla suoraan paketista voi tulla - ja pitääkin tulla - kisaamaan. Näin tapahtui viime vuonna ja tapahtuu edelleen. Se on tämän luokan perusta.

Toki, mutta jos sääntöjen puitteissa voi esim. radiolaitteet ja servot vaihtaa, niin varmasti haluan sen tehdä.
Niillä on kuitenkin merkitystä, mutta aloituskustannukset nousee heti 300-400e. Lisäksi renkaat ym. "pakolliset" optio-osat. RTR menettää merkityksen jos ei pysytä kaikilta osin siinä. 

Samoin tässä luokassa, jos ei tarvitse ajaa RTR autolla niin en todella aja, mutta säännöt pitäisi olla selkeät, että tiedän millä voin osallistua. En halua ostaa RTR autoa vain siksi, että tiedän sillä varmasti pääseväni kisoihin.


4
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 19.20 »
Yksi tärkeä syy että ei valita yksityyppimoottoria on se, että alottelijoiden ei tarvitse panostaa enempää rahaa enää auton oston jälkeen vielä erikseen moottoriin, kun autojen mukana jo tulee moottori...

Ymmärrän tämän... ehkä ongelma onkin siinä, että yritetään kilpailla RTR autoilla.

Pitkällä aikavälillä luulisin yksityyppimoottorin ja -renkaiden tuovan kuitenkin säästöä.
Harrastuksen aloittaminen on aina kallista ja kilpaileminen vielä kalliimpaa.

Entä jos RTR moottorille olisi yksi vaihtoehtoinen "kunnon" moottori?

5
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 18.36 »

Kun et näköjään ole ihan kartalla koko luokan suhteen niin valaistaanpas sullekin jälleen....

Joo kiitos. Olen palaamassa harrastuksen pariin 16 vuoden tauon jälkeen, mutta luokka on vielä hakusessa.

Kyosho IGT -luokka oli ajatuksena houkutteleva, mutta ilmeisesti sielläkään ei ajeta Kyoshon RTR autoilla "suoraan paketista".

Kysymyksilläni yritin selvittää sitä, kuinka paljon tämä luokka antaa vapautta muokata itse autoa. Kuinka paljon se oikesti eroaa tuosta Kyosho luokasta.

Tästä luokasta ei ole vielä KOKEMUSTA niin paljon että voitaisiin tehdä mitään järkeviä päätöksiä yksityyppi renkaan tai varsinkaan moottorin suhteen.
Yksityyppisyys ei muutenkaan ole aina paras ihdea harrastajan näkökulmasta.
Mikäli näin tehdään niin silloin jollain myyjällä on monopoli kyseiseen tuotteeseen.
Tämä aiheuttaa myös sen että mitään kilpailua ei ole, jolloin myöskään hinnat eivät voi halventua, vaan edustajalla on mahdollisuus jopa nostaa hintoja, kun sillä tuotteella on kuitenkin pakko ajaa.


Tuskinpa noiden kuuden listassa olevien moottoreiden myyjät hinnalla kilpailevat.
Tässä ajattelin lähinnä yhteistyötä GT-8 toimikunnan ja moottoritoimittajan välillä niin, että hinta saadaan sopivaksi.
Nythän Suomessa on muutenkin pienet markkinat ja kilpailusta on turha puhua... naamakerroin vaikuttaa hintoihin melkoisesti ja ainahan noita saa ulkomailta tilattua jos kotimaassa hinta ei miellytä.

Renkaiden suhteen kun ei olla kokeiltu kuin muutamaa tarjolla olevaa.
Eikä nekään testit ole kyllä niin laajoja että voisi oikeasti mitään päättää.
Renkaan kun pitää olla hyvä jokaisessa autossa ja jokainen joka tästä luokasta tajuaa edes vähän, tietää että autot ovat erilaisia aika paljonkin.

Luokka on uusi ja minä en siitä vielä tajua mitään, mutta yritän ottaa selvää. Sähköpuolella yksityypirenkaita kai käytetään ja ajatus tuli sieltä. Jos se ei tässä luokassa toimi niin asia selvä.

Ja miten ihmeessä keksitään aivan hatusta joku yksityyppimoottori???
Millä ihmeen yhteishankinnalla kun ei tiedetä montako moottoria kauden aikana tarvitaan... Entäs kun kesken kautta tulee lisää harrastajia.

Yhtä hatusta lienee keksitty, että listan kuusi sallittua moottoria vastaavat toisiaan?
Siksi moottori voisi olla myös täysin vapaa.

Ja yhteishankintana niille, jotka ilmoittautuvat mukaan kauden alkaessa. Kyllä kai moottoriksi valittaisin sellainen, jota kaupasta saa ihan normaalistikin.

Mutta nämä rengas- ja moottoriasiat olivat  vain ajatuksia. Jään mielenkiinnolla odottamaan lopullisia sääntöjä ja sen pohjalta teen sitten päätökseni mihin luokkaan osallistun ja mitä kalustoa hankin.





6
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 03.43 »

Näin järjestäjän roolissa toivoisin vielä sääntöihin jotain selkeitä teknisiä seikkoja, millä pystytään määrittelemään kelpaako joku auto luokkaan. Eli missä vaiheessa joku krossarimuunnos, ei olekaan enää krossarimuunnos vaan "liikaa rata-auto" (kardaani C-8). Samalla pitäen mielessä, että kuinka paljon noita RTR-autoja saa muuttaa (esim. tuo IGT 1:n pohjan suoristaminen ja tämän tyyppiset asiat). Muissa rataluokissa on enemmän tai vähemmän arkipäivää rakentaa autoihin uusia jousitusgeometriota ja sovittaa tukivarsia ja sen semmoisia muista autoista.


Tähän minäkin kaipaisin tarkennusta.

Voiko auto olla pohjalevyä lukuunottamatta omavalmiste, vai pitääkö olla muitakin autosarjaan kuuluvia osia esim. voimansiirto, tukivarret tms.?
Jos käytän esim. Kyosho IGT2 pohjaa, pitääkö myös muiden osien olla Kyoshon kyseisen automallin vara- tai optio-osia vai voinko kayttää myös omavalmisteisia tai muiden valmistajien osia?

Mitä osia saa vaihtaa vapaasti?

Moottorin ja renkaiden osalta olisin kaivannut yksityyppisääntöä. Moottorit olisi varmaan saatu edullisesti yhteishankintana kaikille sarjaan osallistuville kauden alussa. Joku kunnollinen EI rtr moottori, niin ei tarvitse keskustella virittelyistä.
Tai vaihtoehtoisesti moottori täysin vapaaksi.

Renkailla saattaa olla suurikin merkitys, joten ne pitäisi ainakin rajata yleisesti Suomessa myynnissä oleviin ja saatavuus varmistaa myös kilpailupaikalla.


Sivuja: [1]