Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Veepee

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Re-newbie kysymys radioista
« : 20.11.04 - klo: 12.09 »
Moro.

On tullut vietettyä hiljaiseloa RC-rintamalla noin 15 vuotta ja olis varmaan aika kaivaa wanhat vehkeet esiin ja uudistaa niitä hieman.

Okei, myönnettäköön, en jaksanut käyttää hakua kuin 2 kertaa enkä löytänyt mitä halusin, joten nöyrimmät pahoittelut, jos tästä on juuri keskusteltu tai jos tää löytyy jostain faq:sta joka pitäis lukea...

Eli kysymys koskee radioita - lähinnä lennokkikäyttöön: Hain paikallisen RC-kaupan esitteen, jossa noita radioita on tarjolla ja koska tulevaisuutta ei tiedä, niin ajattelin ostaa heti 6-kanavaisen että riittää. Nyt kuitenkin noissa monissa radioissa lukee esim "kolme mallityyppiä lennokki/liidokki/heli" tai että kolme ohjelmaa heli/liito/lento... Tarkoittaako tuo että sama radio  sisältää noi kaikki vai että siitä samasta radiosta on todella erilaisia versioita, joka pitää tietää tilatessa?

Kysymys 2. Taajuusalue? Nykyinen Graupnerin radioni on 27MHz ja häiriöaltis kuin mikäkin. kaupunkialueella ei tarvita kummoisiakaan matkoja kun radion ja vastaanottimen keskustelu menee puuroksi ja servot jatsaavat villinä. Eli onko 35/40MHz radiot häiriöttömimpiä ja kumpi noista parempi? AM/FM?

Kysymys 3. Mitkä merkit ovat radioissa osoittautuneet hyviksi hintaansa nähden. Omat tietoni noista rajoittuvat Futabaan ja Graupneriin (kokemusta) ja myöskin Hitec on merkkinä tuttu. Ovatko noi kaikki ok?

Viimeinen kyssäri. Koska kielitaito ei ole ongelma ja kaikkea muutakin on tullut ulkomailta tilattua, niin mistä EU-alueelta noita radioita saa järkihintaan? Nopea vilkaisu verkosta antoi esim Hitec Laser 6 radiolle suomi-hinnan 245€ ja Saksassa 150€...

Tiedosta kiitollisena...

2
Polttisautot / Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« : 25.09.03 - klo: 21.17 »
Moro.

Nurkkia siivoessani löysin wanhan polttiscrossarini, joka on seissyt toimettomana pitkän ajan - noin 15 vuotta  :D

Avasin vähän konetta ja huomasin, että kone on silmämääräisesti priimakunnossa. Muistelin, ettei sillä aikanaan ole ajettu paljon ollenkaan ja sitä on aina säilytetty lämpimässä autotallissa. Kone tuntui ilman tulppaa pyörittäessä hieman tahmealta (kuinka ollakaan ;-), joten uitin sitä hieman uudella menovedellä ja kas - jo pyöriminen notkistui.

Mietin, josko koneen sais käyntiin , koska ohjaimesta se aikanaan sammutettiin , eli laitettiin seisontaan toimivana. Kaasutin näytti olevan puhdas ja vetreytin senkin toimintaa polttoaineella. Servotkin toimivat kuin junan vessa , joten eikun kokeilemaan.

Tulppa toimi. Pyöritin konetta ilman tulppaa startterilla ja uitin hieman menovettä liukkauden takaamiseksi ja sitten eka yritys: Kone pörähti juuri siksi aikaa, kun kaasuttimessa riitti "ryyppyä". Samalla kone imi bensaletkun täyteen, joten homma näytti hyvältä. Lisää ryyppyä kaasariin ja pienen pyörittelyn jälkeen toinen pörähdys. Kone kuitenkin sammui heti hehkun irroitettuani. No , ajattelin että annetaan vanhukselle lisää starttiaikaa.

Seuraava yritys pienen tauon jälkeen ja kone lähti käymään noin puolikaasulla ja tuntui kiertävän aika iloisesti. kone kävi noin 10 sekuntia ja kun irroitin hehkun, se sammui heti.

Tämän jälkeen en saanut konetta enää pörähtämään käyntiin yrityksistä huolimatta. Pimeä pääsi yllättämään.

Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä, jolla tuon keksinnön saa käymään pidempään. Seuraavassa tekniset tiedot ja faktat:

- Kone : OPS 21 Car (3.5cc , 2.1 hp @ 31500rpm)
- polttoaine : metanoli + risiini , 10% nitroa (uutta bensaa)
- tulppa NovaRossi R numero 4 (medium)
- Hehku katsottu silmämääräisesti "vanhasta muistista"
- Neulaventtiili auki noin 1½ kierrosta
- Kokeilut tehtiin ilman ilmanputsaria
- Kaasutin on sellainen liukutyyppinen (onko niitä autokoneissa edes muita?)
- Kaikki säädöt pitäisi olla samoja, jolla kone kävi OK kauan sitten


Polttoaine, jota aikoinaan käytin, ei ole muistissa, joten se saattaa olla erilaista kuin nyt. Kaikki muut asiat pitäisi olla samoja kuin ennen.

Onko koneen oikuttelu ainoastaan kiinni käyttämättömyydestä vai onko teille "pomminvarmoja" kikkoja , millä tuon keksinnön sais käymään. Koneesta on olemassa "tervetuloa OPS-käyttäjäksi"-läystäke ja räjäytyskuva, muttei varsinaista käyttöohjetta, joten esim suositusarvo neulaventtiilin asennolle ei ole tiedossa , vain tuo nykyinen asetus.

Kaikista vinkeistä kiitollisena,

// Veepee

Velipekka Soini
Ylöjärvi

Sivuja: [1]