Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - AMI

Sivuja: [1]
1
Päivää kaikille driftingistä kiinnostuneille!

Kirjoitukseni pontimena on viime viikonlopun RC drifting kilpailu joka järjestettiin Turussa ja tuomareita kun alettiin haalia niin arpakone osui minuun Ami Aalto (nopeustuomari) ja tiimikaveriini Janne Veikkaseen (ajolinja tuomari) sekä Kenneen (kulmatuomari) joka tutumpi varamasti näissä ympyröissä monilta vuosilta.

Lähtökohtana minulla ja Jannella oli että ei oltu koskaan nähty RC drifting kilpailua ja treeniäkin vain jonkusen kierroksen verran. Plussana taas on että 1:1 driftingistä meillä on kilvanajo kokemusta yhteensä 12 kautta Suomessa ja ulkomailla sekä yhteensä 3 kautta Suomen Drifting Ry hallituksessa joten melko hyvät tiedot tarttuneet miten arvostelu toimii isommilla autoilla.

Asia josta lähdin nyt kirjoittamaan on että vaikka koitin netin syövereistä en löytänyt mitään kirjelmää siitä miten drifting kisoissa on tuomaroitu tähän mennessä. Se hankaloittaa tuomareiden vaihtuessa linjan pitämistä yhtäläisenä sekä kuskit on aina ihan kuutamolla siitä että miten heidän oletetaan ajavan. Tämä opittu monesti 1:1 maailmasta.

Ajattelin laittaa siis tähän asioita miten tehtiin muistilapuksi kiinnostuneille ja myös keskustelun pohjaksi.
Lähtökohtana päätettiin siis käyttää SM kisoistakin tuttua kaavaa 30+30+30+10 kaavaa ja koitan tässä selostaa mitä siis tuomaristo arvosteli tuossa kisassa.

Nopeus (maks 30 pistettä)
Koska nopeustutka ei tullut kyseeseen ja selvästi entry ei ole näissä kisoissa niin merkityksellinen koitin päättää mitä käyttäisin nopeuden mittaamiseen. Keksin ottaa sekkarilla aikaa arvostelualueen alusta loppuun. Yleensä nopus skaalataan treenien mukaan jotta kuskit saa tavoiteajan jo ennen kisaa mutta mittasin siis lajittelujen kierrokset ja skaalasin ne pisteiksi. Koska olin päättänyt antaa maks15p kierrosajasta ja maks15p kaasunkäytöstä muodostui kierrosaika matriisi 24s -0p , 25s -3p, 26s-6p, 27s -9p  jne. Paras kierrosaika kisassa oli 24,2 ja heikoin 27,5 muistaakseni.
Kaasunkäytössä koitin alkuun laskea pumppauksia, mutta nopeasti tein siinä pumppaamisten härdellistä päätöksen katsoa ekan kuskin vedon ja skaalata kavereita siihen verrattuna. Vähentäviä pisteistä siis pumppailevasta kaasusta ja liiallisesta hidastamisesta kurveissa eli pitkään pyörät lukossa tulemisesta. Tasaisesta kaasusta boonusta, ei pakko ajaa hana pohjassa mutta nykivyys pahasta. Kaasunkäyttöön muodostuu varmasti joskus vielä parempi tapa arvostella.

Ajolinja (maks 30p)
Radalle tehtiin treeneissä 3 clipping pointtia jotka nyt siis periksiantamattomia kartioita teipattuna mattoon. näihin piirrettiin tasajaolle 3 viivaa. joka clipistä maksimi virheet -6p eli ekan viivan sisään -0p, tokan viivan sisään -2p jne. näistä siis maksimi -18p joten 12p tuli radan yleisestä käytöstä jossa painotettiin leveitä ajolinjoja ja erityisesti seinän läheltä ajamista.

Kulma (maks 30p)
Kenne vois laitta tästä jotain koska se hankalin osa-alue meille 1:1 driftaajille. Normaalisti halutaan nähdä noin 45 asteen kulmaa ettei saa pistevähennyksiä poislukien suorat joissa mieto kulma linkittämisen takia välttämättömyys. Ajattelisin että tuomarit voisi ottaa pari mutkaa jossa erityisesti haluaa nähdä suurta kulmaa esimerkiksi entryssä oli suuria eroja kulmassa tässä kilpailussa. myös ajon jouhevuus ja linkitys ilman välisuoristumisia olisi kulmatuomarin heiniä joten arvosteluperusteissa suurella kulmalla ajaminen 15p ja jouhevuus/linkittämiset/nopeat transitiot 15p. Ero 1:1 autojen kanssa tulee siinä että nelivedolla tapana on "peruuttaa" mutkaan sisään.

Show pisteet (maks 10p)
Kulman ohella tämä oli meille hankala paikka koska savun ja silminnähden agressiivisen ajon puuttuessa Kenne opasti meitä arvostamaan painopistettä enemmän autojen ulkonäköön ja detaljeihin jota autoissa on. Ollen tälle lajille ominaista kuulosti olevan varsin käypänen peruste arvostelulle tässä lajissa otimme pääpainon siihen näissä show pisteytyksissä. Tähän voisi keksiä vielä tapoja arvostelulle.

Sivuja: [1]