1
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)
« : 14.08.12 - klo: 13.05 »
SKS:ltä ja Mekanexilta saa laadukkampia pyöriä.
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Pientä päivitystä. Motonetistä ostin öljynpainemittarin ja asteikko riitti 5,6 baariin. Ilokseni jouduin toteamaan että asteikko ei meinaakkaan riittää jos pumppua pyörittää yli 300rpm. Kysyn vielä uudelleen että kuinka nopeaa nuo kaupalliset pumput pyörii?
Tervehdys kaikille,haluisin samallaisen nosturin oisko vinkkejä
hienoa huomata että Suomestakin löytyy kavereita jotka rakentelevat erilaisia työkoneita ja kuorma-autoja(kiitos Juupeli72 vihjeestä). Harrastusta aloitellessani noin 10 vuotta sitten tunsin olevani suunnilleen ainoa.
Mutta asiaan, viimeisin "valmistunut" projektini on neliakselinen Scania R620, joka on varustettu Palfinger nosturilla.
Auto perustuu Tamiyan 2-akseliseen puoliperän vetäjään, runkoa on jatkettu, ja pari akselia lisätty.
Nosturi on itse rakennettu esikuvan mukaisesti hydraullisesti toimivaksi.
Projektista löytyy paljon kuvia jos jotakuta kiinnostaa. Liitän tähän aluksi pari kuvaa valmiista värkista.
on vaa nii helkkarin kova homma rakentaa ite tollane kaivuri.
kyllä mun mielestä tollasia O&K kaivureita saa valmiiks jostain.
Nonii, meikäläisen rojekti ei oo edenny yhtään, kun tuli mieleen että missä/mistä saa leikattua noita metallin palasia. ku rautasahalla tulis epätarkkaa ja rumaa jälkee. alottaessani suunnittelua aattelin että onnistuuhan tää ku on hitsilaitteet mutku pitäis saada palasia mitä hitsailla. Ja, minkä kokoset renkaat johonkin pyöräkuormaajaan pitäs laittaa, kai kokosuhteessa 1:12. Tutkailin raktoreita ja totesin että eikös jos on kauha takavedossa ja paljon painoa kauhassa niin takarenkaissa ole huono pito->se ei liiku? Joten suunnittelin etuveto pyöräkuormaajaa jonka runko kääntyy.Tässä muutama paikka, joista saa levyosia leitattuna;
Servoja tarviit 2: ohjaukseen ja vaihteisiin. Aivan perus servo käy vaihde servoksi, miksei myös ohjaukseen. Vakio servo riittää, mikäli ajelet tasaisella lattialla. Pehmeällä ajettaessa tarvii sitten voimaa hieman lisää. Lisäksi voit rakentaa tuon vetopöydän servolla toimivaksi, eli kärryn saa jätettyä pois radio ohjauksella. Siihen käy vakioservo.
Paketissa tulee Tamiyan perus moottori. Ilmeisesti sama kuin kaikissa Tamiyan malleissa, esim. minissä. Nopeutta on liikaakin tuossa vakiona. Suosittelisin vaihtamaan vakio moottorin johonkin cravler malliin, mahdollisimman suurella T-luvulla olevaan. Omassani T75 moottorilla oli mielestäni vielä liikaa vauhtia joten asensin kardaanin tilalle alennusvaihteiston sekä 2 lyhkäisempää kardaania. Tuolla nopeus putosi neljännekseen alkuperäisestä, joten kärryn kanssa peruuttaminenkin onnistuu paremmin.
Akku. Tuossa trukki yksikössä ei ole lipo cutoffia eli en suosittele sen kanssa lipo akkua. 7.2V NiMH mieluummin. Ja perus pötköakullehan on paikkakin auton alla.
no saksasta tietenkin!
Joo, tuota ehdotin modeille. Eli tiedustelin, että saataisiinko tänne oma osio työkoneita ja kuormautoja varten. Tuonne sitten voisi jokaisesta projektista tehdä oman ketjun. Helpottaisi tiedon etsimistä ja uusille olisi paljon helpompi. Mutta kylmää olkaa tarjoiltiin. Pitäisi kuulemma tehdä tuonne sähköautojen sekaan samalla tavalla. Mielestäni kuitenkin nämä on ihan omaa luokkaansa, moni tekee käytännössä ajopelit aika pitkälti käsin ja näin nämä ei ehkä istu tuonne Traxxas - keskustelujen keskelle. Mutta tällä mennään. Oma foorumi olisi hieno mutta taitaa suomessa olla jo riitttävästi radio-ohjattavien keskustelupalstoja.
Sattuipa silmään:
http://store.rc4wd.com/Heavy-Machinery_c_154.html
Eli rc4wd:kin alkaa tekemään scale-työkoneita
84 caprice farmari karvalakkivarustuksella
huomenna tarkotus ottaa yhteen eri auton puskurin kanssa josko sen sais caprikseen siirrettyä.
Taas tuntu oman projektin rahat menevän amerikkalaisen kunnostukseen.
mutta toisaalta asiat tärkeysjärjestykseen
Fendt saa vanteita.
https://picasaweb.google.com/apidabi/Fendt936#5594955021000171922
Toinen puoli melko valmis, puuttuu vielä
Hienot vanteet on tulossa
Testailin vähän tuota kippiä ja kytkentöjä, vivut on nyt säädelty suht oikeisiin kohtiin, moottorilla voi vielä vaikuttaa nopeuteen ja voimaan.
Älkää noita liitäntöjä ihmetelkö