4
« : 09.08.11 - klo: 10.32 »
On todella mahtava luokka. Mukavaa että ihmiset kirjoittaa kokemuksistaan.
Ehkä hieman edellisistä poiketen olen sitä mitä että mekkaamista tässä luokassa on ihan tajuttomasti. Tämä jos haluaa, että auto on todella kilpailukykyinen. Asia riippuu myös treenin määrästä. Jos ei treenaa paljoa, ei auto kulukkaan niin paljoa jolloin tietysti huoltoa ja korjausta on vähemmän.
Välillä tuntuu myös, että ollaan tekemisissä nitro lotteryn kanssa, niinkuin Jeppe sanoi. Joskus vaan korjausta ja mekkausta tulee liikaa ja alkaa turhauttaa. Eli autoa hajoo radalle vaikka huoltoa on tehty kuinka paljon. Tämä on tietysti monesti kiinni siitä kuinka hyvin autoa on huollettu mutta välillä tuntuu että mikään määrä huoltoa ei oikein auta.... Varsinkin vaihteita ja remmejä menee "solkenaan".
Sitten on myös tullut vastaan se sama mikä sähkötouringissa, että ne säädöt on aivan oleellinen juttu. Että siis auton saa kokonaisuudessaan juuri sellaisiin säätöihin että sillä alkaa meno maittaa. Tässä ei ole kyseessä pelkästään rungon säädöt, vaan myös koppa on oleellinen ja erityisesti renkaat.
Luulen että vanhalla autolla pärjää tässä luokassa oikein mainiosti kunhan siinä on kaikki osat hyvässä kunnossa ja säädöt kohdallaan. Tämä tarkoittaa esim. kaikkien hihnapyörien, hihnojen ja rattaiden erinomaista kuntoa. Kaikki laakerit on syytä tarkistaa ennen jokaista kilpailua. Iskarit myös kuntoon ennen jokaista kilpailua.
Moottorit on nykyään "ihmeellisen" kestäviä. Ei tainnut tämän kauden kisoissa mennä monellakaan moottori rikki (?) Tämä vaikka moottori pitää säätää melko laihalle jotta vauhtia saadaan tarpeeksi. Ja voiteluhan näissä tietysti perustuu polttoaineen öljyyn (liian vähän polttoainetta --> liian vähän voitelevaa öljyä --> liian suuri kitka....poks). Mutta siis koneet kestää aika hyvin.
Renkaat kuluu kuulemma vähän (luokkaa 1mm / tankki) kun ei paina kunnolla kaasua.... Kuulun siis itse tähän liian vähän kaasua painavien luokkaan ;) Toki renkaiden kuluminen muuttuu myös radan mukaan. Itse ajoin kaikki semit 35/37 renkailla ja renkaiden puolesta homma tuntui toimivan. Tein ilmeisesti kuitenkin mekkausta liian vähän koska teknisiä ongelmia riitti ;)
Ensi kesää odotellessa.