Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - CAi

Sivuja: 1 ... 35 36 37 [38] 39 40 41 ... 43
1111
Kilpailijoiden kanava / Tuomarointi
« : 15.03.03 - klo: 21.35 »
Meillä Mäntsälän FT:ssä on kolme radiota käytössä.
Muutenkin tuomarointiin (sen helpottamiseksi) kiinnitetään huomiota.

Meillä on erikseen:
Kilpailunjohtaja, Tony Raikas
Kuuluttaja, Seppo Kankainen
Tulospäälikkö, Erkki Similä

Eli kaikki voi keskittyä omaan hommaansa 100%:sti.
Lisäksi kilpailunjohtajalla on langaton sankamikrofoni

1112
Majoituksen hinta 15€ yö sis. aamupalan.
Max 20 henkeä mahtuu.
Omat lakanat mukaan.

1113
Tulokset / Crossiradan maa-aines
« : 14.03.03 - klo: 10.14 »
Selvästi tulevaa huippukuski ainesta !

1114
Ilmoittautuneet  päivitetty

1115
CS-27 ovat meillä testeissä toimineet hyvin.
Kierrosaika on laskenut vain vähän
Auto on loogisempi ajaa ja etupää ei ole niin määräävä.
Tietenkin auto pitää säätää uudelleen.
Renkaat myös kestävät hyvin
Seteillä on voinut ajaa jopa 20 akkua ja ominaisuudet ovat pysynyyt hyvinä. vrt. CS-22 noin 3-6 akkua ja ominaisuudet aivan eri kuin ekalla akulla.

1116
Minulta vois myös lainata Foam Renkaita !

1117
Tulokset / Majoittuminen
« : 04.03.03 - klo: 10.10 »
Majoituspaikka ksoissa on Ahvenlammen leirikeskus.
(eri paikka kuin syksyn kisoissa).
Majoitus sisältää Saunan, iltakahvin ja aamupalan.
Matkaa kisapaikalle on n. 4km.

Huoneita on toistakymmentä.
Hinnan ilmoitan myöhemmin.

1118
Tulokset / Kiimingin kisatunnelmat
« : 03.03.03 - klo: 15.15 »
Kiitokset järjestäjille.
+ Pito
+ Profiili suhteessa tilaan
+ Fiilis
+ Ruokailu
+ Memo
+ Katsastus asiallinen

- Poronkusemaa pitempi matka

Erityisesti Foam luokan ekan finaalin taistelu Kalle vs. Christer jäi mieleen.
Jo sen takia kannatti ajaa Ouluun ja yleensä treenata.

1119
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
joo, asia on näin soitin sinne ja ne sano et kortin kans menee vielä noin kuukausi, mut on minulla sen kuitti vielä jäljellä joten enköhän tule mäntsälään ajamaan.


Kuitti riittää osallistumiseen !

1120
Mäntsälän  TOURING 2003 FinnTrack Kilpailukutsu

Mäntsälän Seurakunta ja Mäntsälän MiniRacing ry kutsuu kaikki sähköautoilijat 29.3.03 Mäntsälään Touring 2003 FinnTrack kisoihin.

Aika: La 29.3.2003

Paikka: Mäntsälän monitoimitalo

Kilpailun AKK-lupanumero:______

Rata: neulehuopamatto, profiili luokalle sopiva jouheva tuoring- tyylinen.

Luokat:
Tj-10
TS-10

Ajotapa
3 x Alkuerät
3 x A-finaali
2 x muut finaalit

Osallistumismaksu 20 EUR / luokka. Maksetaan kilpailupaikalla

Valvoja: Jouko Saarinen LohUA

Tuomarit: Valitaan kisapaikalta

Kilpailunjohtaja: Tony Raikas, KyPak
Kuuluttaja: Seppo Kankainen LMM
Viestipäällikkö: Olli Andersson MäntSRK / MMR
Katsastus: Alvi Lehtinen, Juha Sorjonen MäntSRK / MMR
Tulospäällikkö: Erkki Similä, HyvSRK
Ratamestari: Juha Sorjonen, MäntSRK /MMR
Kierroslaskenta: AMB

Alustava aikataulu:

Pe 28.03:
Harjoittelu, ainoastaan FOAM -renkailla  (aika ilm. myöhemmin)

La 29.03:
- ilmoittautuminen 8:00 - 9:00
- vapaaharjoitus 8:30 - 10:00
- ajajakokous 10:10
- pakollinen eräharjoitus alakaen 10:30

Tarkempi aikataulu ilmoitetaan kilpailupaikalla.

Majoituspaikka ksoissa on Ahvenlammen leirikeskus.
(eri paikka kuin syksyn kisoissa).
Majoitus sisältää Saunan, iltakahvin ja aamupalan.
Omat lakanat.
Matkaa kisapaikalle on n. 4km.
Majoituksen hinta 15€ yö. sis aamupala, max 20 henkeä !


ILMOITTAUTUMISET: Kirjallisesti ilmoittautumiskaavaketta käyttäen, tai sähköpostilla ke 25.3.2003 mennessä.

Ilmoittautumisessa oltava:
Nimi, osoite, seura, puh.nro, luokka, väh. 3 taajuutta, otetaanko majoitus ja aamupala.

Osoitteella:
Olli Andersson
Isolakeentie 9
04600 MÄNTSÄLÄ
Sähköposti: olli.andersson@oilon.com
044-7576 401

Säännöt: AKK-vuosikirja 2003.

Huom.
Alle 16 v huoltajan allekirjoitus sekä lis.nro (myös kisapaikalla mukana).
.
Kilpailijalla oltava voimassaoleva lisenssi mukana. Jälki-ilmoittautumiset otetaan mukaan mikäli eräjärjestelyt sallivat, maksu 30 EUR / luokka.

Vastuu:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä. Järjestäjä ei ota vastuuta kilpailussa tai sen harjoituksissa sattuneessa vahingossa.

Sähkö: Kilpailupaikalla on saatavilla sähköä.

Muuta: Omat tuolit ja pöydät sekä jatkojohdot mukaan.

Kahvio: Kahvia, sämpylää ym

Yhteinen Touring-Pizza tilaus on järjestetty halukkaille erikoishintaan paikallisesta pizzeriasta.

Harjoittelu perjantaina ainoastaa FOAM-renkailla on mahdollista myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Kartta tulee sivuille myöhemmin.

Kaikki mukaan !

TERVETULOA !

Ilmoittautuneita 23.3.03 klo. 21.00:
TJ-10    21kpl
TS-10   29 kpl

1121
Vapaa keskustelu / charz on poissa...
« : 24.02.03 - klo: 09.42 »
otan osaa

1122
Sähköautot / Re: diffi
« : 24.02.03 - klo: 09.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"
kiiltäviä CVD:tä.... ja niiden kanssa paukkuu taas diffi :mrgreen:


MIP:en vetarit ei nyt oo mitään verrattuna TiR:rän (Titanium Racing) vetareihin!!

UPs meni off-topiciks  :oops:


Me ajetaan nykyään Asson alumiini (originaali) vetareilla, eikä ongelmia.

Parivuotta siiten kokeiltiin erivaihtoehtoja aikas paljon...
MIP kiiltävä menee tosi helpolla poikki, kun taas TIR vetarien tappi, joka tulee ulostuloon kuluu yhdessä kisassa lähes poikki.
Yhdet vetarit teetin kelloseppäkoulussa mutta materiaali oli liian pehmeää..

Nyt ajamme tosiaan alumiinisilla eikä ongelmia. Vaihdamme ne n. joka neljäs kuukausi, koska ne kiertyvät ajan mittaan kieroiksi pituussuunnassa, tosin ajamme todella paljon, n. 4-6 kertaa viikossa.

Jotta saa vetarit kestämään pitää muistaa ottaa kaasu pois päältä ennenkuin auto laskeutuu mollan päältä takasin maton pintaan :lol:

1123
Tulokset / Tuomarointi
« : 23.02.03 - klo: 19.06 »
Tuomarointi on todella paljon kilpailun johtajan varassa. Syynä tähän on puuttuvat "lällärit", jolloin muiden tuomareiden tuomiot eivät ole reaaliajassa tai ne eivät mene perille !
Kilpailun johtaja ei lisäksi saa olla kilpailutilanteiden kuuluttaja vaan hänen pitää keskittyä ainoastaan tuomitsemiseen. Kuuluttaja tulee olla erikseen.

Tarpeeksi aktiivisia tuomareita ei yksinkertaisesti ole saatavana. Jos sitten joku yrittää pitää kovaa linjaa, niin haukut tulee varmasti.

Kokeillaan Mäntsälässä pitää kovaa linjaa. Tuomareiksi saa ilmoittautua.
Jos Vesa et aja tule ihmeessä kokeilemaan. Ei ole välttämättä helppoa, vaikka itse aolet ajanutkin 8)

1124
Polttisautot / On-board lämpömittari?
« : 23.02.03 - klo: 18.52 »
Jotenkin muistan nähneeni noita RC-pisteessä ?
Soittamalla selviää !

1125
Tulokset / JQ & TJ GO AMERICA!!!!!!!
« : 20.02.03 - klo: 20.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Tommosii ratoja kujn olis Suomessa niin menis turisti myyntiin ja krossari hankintaan! :mrgreen:


Suomessa on hyviä ratoja Krossareille... :wink:


Okei toi sana 'krossari'  :?  kuulostaa hiukan oudolta elikkä vaikka M2-10 luokkaan sopivan auton. Niin missäpäin Suomea niitä hyviä crossiratoja on?

Esim. Hyvinkää, Lavanko, Turku(masku), ja Vaasa.
Hyvinkäällä mm. on 5 osakilpailun kerho cup, samoin Lavankossa. Maastosarja ajetaan taas ensi vuonna. Mäntsälän MiniRacing järjestää Crossi SM-kisat Hyvinkäällä. Eli toimintaa on .... 8)

1126
Tulokset / Tuomarointi
« : 20.02.03 - klo: 13.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...


Aika erikoinen kommentti sinulta! Käsittääkseni ne isät jotka uhrautuu tuomitsemaan (koska ketään muita ei suostu !), eivät tuomitse niitä eriä, joissa oma poika ajaa.

Tietenkin voit itse kiertää tuomaroimassa jos nykyinen homma ei mielestäsi toimi ja isät ovat puolueellisia ? Itse todellakin mieluimmin mekkaisin pojan kanssa rauhassa autoa, kuin ottaisin vastaan lässytystä jälkikäteen, miten olis pitänyt tuomaroida jne.

1127
Niin, kantsii muistaa että auton hankinta on murto-osa lajin kokonaiskuluista.....

1128
Teemu12: perinteisesti ottaen Kuusankosken ja Turun radoilla ei juurikaan ole yhtäläisyyksiä.

Milloin saamme näkyviin erälistat ?

1129
Tulokset / LRP Masters
« : 12.02.03 - klo: 09.09 »
Olen yrittänyt varata hotellia Eppelheimiin, mutta Hockenheimissä on isojen autojen DTM-kisa samana viikonloppuna, joten voi mennä teltta hommiksi :lol:

1130
Tulokset / Minne on hävinnyt C-8 kisat ja ajajat?
« : 10.02.03 - klo: 08.52 »
Kustannukset nousi pilviin ???
Eikös C-8 auto ole kuitenkin suht yksinkertainen? verrattuna Touring autoon ?

1131
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 08.02.03 - klo: 21.09 »
Niin tuon magneetti zäpperin hintahan on 695$ eli täällä kotosuomeessa veroineen ja rahteineen (painaa paljon jos on hyvä laite!)  n. 1000€.
Kone on muuten 110V. Eikä sekoteta Magneetti ja akku zäppäreitä keksenään.

1132
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 15.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"

Cai: Tuo Similän zäppäys hommasta vielä sen verran että ihmetyttää se niitten politiikka: "että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" Muistan kysyneeni joskus aikoinaan Erkiltä, että zäpäättekö te akkuja kun teillä on vehkeet? Vastaus kuului: Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu. Vastasin että ei ole, johon Erkki loihe lauseman: EI onnistu!!!! Asiasta ei sen koommin ole tarvinnut keskustella.

Näin jälkeenpäin vaan mietin miksei niille raha kelpaa koska ei niissä muualta ostetuissa tuotteissa lie kovin suuria eroja voi olla Similältä ostettuihin? Aika moni muukin varmaan haluaisi käytää kyseistä palvelumuotoa, mutta jos ei käy niin minkäs teet. Viet sitten muualle missä ei valkata asiakkaita...


Tuskin Ferrari tekee mitään McLarenille, ja Toisaalta Veho ei huolla ns. maahantuojan ohi tuomia autoja. Miksi kauppias palvelisi ja hoitaisi muiden liikkeiden puolesta, jos liikkeet eivät itse pysty asiakasta palvelemaan ?

Tosin en ole kuullut että Similä voi AKKUJA zäpätä.

Ja omat moottorit Erkki zäppää veloituksetta !

1133
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 14.49 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Cruisaaja: Ihan asiaa mietiskelet. Mutta se vain on niin, että harrastajat harrastavat lajia erilaisista lähtökohdista ja erilaisin vakavuusastein. Varmasti tulee aina olemaan paljon eroja rahallisen (samoin kuin ajallisen) satsausten määrissä, luokasta riippumatta. Mutta kaikki mahtuvat hyvin porukkaan. Erilaisuus on rikkautta.

Eivätkä erilaiset harrastamistavat sulje pois sitä totuutta, että ennen kuin ajotaito ja auton säätämisen taito on todella hyvin hanskassa, ei rahallisella satsaamisella ole oikeastaan mitään voitettavissa. Eli pakista löytyvät kalliit vempeleet eivät tuo kenellekään menestystä, mutta huippukuskin pakissa olevat laadukkaat välineet ovat luonnollinen asia. Eiköhän se ole sama TS-luokassakin: taidot ja satsaukset ovat kai jonkinlaisessa suhteessa keskenään jokaisella osaamisen tasolla? Siten, että satsaukset ovat seurausta taitojen kehittymisestä, ei päinvastoin.



On ihan kiva muistella Sinun kirjoituksia n. 2 vuotta sitten kontra esim ylläolevaan ja todeta sinun saavuttaneen jonkinlaisen RC-kypsyyden

1134
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 14.33 »
Aivan oikein VesaK, ajotaito ja alustan säätö  on yli 90% suorituksesta, loppu on onnea ja muuta.

Uudelleen magnetisointiin tarvittavat laitteet on myyjistä ainoastaan
Yllätys, yllätys kellä muulla kuin RC-PISTEELLÄ. :shock:

He tekevät ko. toimenpidettä itse myymiinsä koneisiin.

Eli kantsii miettiä mistä laitteet ostaa ja myös ns. elinkaarikustannuksia...

Muistaakseni Laukaan Moottori miehillä on myös ko. laite ja sen huomaan poikien autojen kulussa ps. on heillä dynokin !

1135
Sähköautot / Moottorin viilentäminen
« : 05.02.03 - klo: 14.01 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.


CAi,
Oletko kokeillut dynossa pakastettua moottoria, olisi mielenkiintoista
nähdä erot tehossa/hyötysuhteessa ?


Olen kokeillut. Kun ajat konetta uudestaan ja uudestaan dynolla tehot laskevat n1-2% per ajo. Viilentämällä saat koneen takaisin alkuperäisiin tehoihin + hieman paremman hyötysuhteen sekä enemmän kierroksia.

Mieltä kohottaa myös koneen metalliseksi muuttunut ääni  8)

1136
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 13.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

quote]

Totta ja kyse on taas siitä, mitä haluat, jos haluat, että vehkeet on 10+ kunnossa joka kisoissa ne pitää tzäpätä aina ennen kisaa varmistaaksesi maks. tehon. Tämä on sitä nysväystä parhaimmillaa  :lol:

Samalla lailla ne magneetit häviää viri koneistakin.
10mm ennakkoa ja piiitkä välitys niin varmaa on, että kone ei erän jälkeen ole samassa kunnossa.
Ja ei kun partikkelit riviin tzäppäyksellä ja taas menee lujaa eli kannut saa aina takaisin samaan kuntoon kuin ne oli ostaessa.

1137
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 10.23 »
Cruisaaja: Käsitykseni mukaan viime vuoden kärki on noussut TS-luokkaan. Eli Christer, Tenhusen Henkka, Kilpeläisen Tomi ja Turo Mäkinen ??

1138
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 09.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Samaa mieltä Cain kanssa, mutta muutamia ajatuksia kuitenkin heitän. Dynottaminen niin mukavaa kuin onkin, ei vastaa ajamista esim 4min erää, koska eihän kilpailun aikana tule tasaista rasitusta koneelle vaan on kiihdytystä ja ilman kaasua ajamista. Toiseksi tämä lämpötilahan on ollut suuri ankkurissa ja magneeteissa, jo paljon ennen kannun kuoren kuumenemista. 4min ja 5min vaikutusta todellisuudessa on helppo mitata kellolla ja huomata, ettei kierrosajoissa tapahdu merkittäviä muutoksia edellyttäen että akut riittää.
.
Dynottaminen ei todellakaan vastaa todellista tilannetta, mutta olen yrittänyt miettiä mikä olisi keskimäärärinen kuorma radalla ja sillä tavoin löytää mahdollisimman todenmukainen ympäristö dynolla, jos mahdollista.

Stanu kone antaa eniten tehoa n. 16.000-17.000 kierroksen kohdalla ja 30-32 Amp kuormaa vastaan, kuitenkin tämä tilanne on radalla vain mutkasta kiihdyttäessä. On erittäin tärkeää, että ajetaan pyöreitä linjoja ejolloin kone ei kuumene (32 amp tilanne) ja käytetään ehkä 20 amp aluetta ja 20.000 kierrosaluetta. tämän keskimäärärisen kierroslukualueen voi laskea ratakohtaisesti esim. viime vuoden NM rata Laukaalla keskimääräinen koneen kierrosluku oli n. 18.600/min.

kyse on aloittelijaluokasta ja aloittelijasta  .... osaako hän ajaa pyöreästi ja kiihdyttää konetta tarkasti kuumentamatta sitä ? Joten varmasti viimeinen minuutti on kova koneelle ja magneetit on ns, sököt.
Varmasti kokeneilla kärkipään kuskeilla ei niin käy, kellollahan se selviää, tosin on niilä akuissakin potkua.

Kun kannun pintalämpötila kesken mittauksen nousee 60 asteeseen on ankkurin lämpötila jo lähes 100 astetta.

EDIT: lisäys asiaan liittyen toisen palstan jutustani:
"Snip"
Stanussa koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas  . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on "Snip"

1139
Sähköautot / Re: eristä
« : 04.02.03 - klo: 22.56 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Luulisin, että asiaa on dynamometrin avulla tutkittukin. Olisi reilua, että tuloksista kerrottaisiin niille, joita asia koskee - ainakin, jos se oli yhtenä syynä ajoaikamuutokseen.


Kyllä minä asiaa olen hieman tutkinut...
Eräs Green Machine 3 koneemme antoi 20 Amp. vastakuormalla 101W tehoa ja Hyötysuhde oli 68%.
Kun sitten ajoimme k.onetta 12 Amp vastakuormaa vastaan ja ja samalla reaaliajassa mittasimme infrapuna mittarilla kannun ulkolämpötilaa
huomasimme että n. 4 min. kuluessa lämpötila nousi yli 60 asteen niin teho tippui 80 W (12 Amp kuorma) äkisti 50 Amp. samalla hyötysuhde laski 50%:tiin eli energia muuttui nopeasti lämmöksi.
Testin jälkeen kun kone oli jäähtynyt ajoimme taas koneen 20 amp vastakurmalla sorvauksen jälkeen ja teho laski 93 W:tiin.

Eli kaiken A ja O stanussa on pyöreät ajolinjat ja mahdollisimman pitkä välitys. Ei kiihdytyksiä nollasta täyteen vauhtiin.
kone mahd. kylmänä ja akut piikattuna viime tingassa ja Huom. auto kannetaan lähtöviivalle ei ajeta!

1140
Sähköautot / Moottorin viilentäminen
« : 04.02.03 - klo: 13.47 »
Stanussa kesällä koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas 8) . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on

Sivuja: 1 ... 35 36 37 [38] 39 40 41 ... 43