Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Turhala

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6
121
Lainaus
...NM ajetaan tod.näk. alle 16vee, niin kuin se on tähänkin asti ollut...


Kysynpä että miksi? Mitä järkiperusteita koko ikärajan olemassaoloon on?

Montaa perustetta en asialle keksi, johtunee omasta tyhmyydestä(?), yhtenä sen että onko ajatuksena alleviivata viriluokan merkitystä?
Selvää on, ettei vakioluokan mestariksi helposti ajeta - vaikka autot ovat helpompia ajaa, sama lähtökohta se on kaikille kisaajille ja muita vastaanhan sitä kisaa ajetaan. Ja jos ikärajoite poistettaisiin, voisi samalla luokan nimen vaihtaa iskevämpään.

Olisiko ikärajoitteiden poistaminen sitä kuuluisaa lajia hengissäpitävää kehitystä?

122
Vapaa keskustelu / Tais tulla sakot...
« : 12.06.03 - klo: 23.43 »
Tämä tarina on tosi. Nimet yms. epäolennaisuudet muutettu:

"Espoon kenttäryhmän partio 702, yk. Paldan ja vk. Kohtala, kiinnittivät huomiota keltaiseen henkilöautoon, joka ajoi vauhdikkaasti Lauttasaarentietä kohti Espoota. Auto ajoi vauhdikkaasti Katajaharjunsillalla alas Länsiväylälle. Länsiväylällä henkilöauto, rek.nro. XXX-XXX, ohitti partion heittämällä. Nopeusrajoitus 80km/h vauhtia oli yli 100 km/h. Auto nousi Länsiväylältä ylös Otaniemeen. Kuljettaja piti vasemmassa kädessään GSM-puhelinta.

Karhusaarentien ja Keilaniementie risteyksessä auto ajoi kiihdyttäen päin punaisia. Etäisyys opastimesta valon vaihtuessa punaiseksi, noin 10 metriä. Nopeusrajoitus 60 km/h, vauhtia yli 100 km/h.

Kalevalantiellä auto ajoi 50 km/h nopeusrajoitusalueella 100 km/h. Kalevalantiellä henkilöauto kääntyi jarrut savuten oikealle Tietäjäntielle, jossa vauhtia n.120 km/h. Nopeusrajoitus kyseisellä tiellä 40 km/h.

Tietäjätien ja Valkjärventien risteyksessä kuljettaja teki lukkojarrutuksen ja leikkasi risteyksen vasemmalle käännyttäessään vastaantulijoiden kaistalle. Vauhti oli niin kova mutkikkaalla tiellä, että auto ajautui vastaantulevien kaistalle. Valkjärventiellä on erittäin huono näkyvyys. Nopeusrajoitus 40 km/h, ajoi 100 km/h.

Käännyttäessä Louhentielle, leikkasi jälleen risteyksen vastaantulevien kaistaa käyttäen ja vauhti kohosi 160 km/h, vaikka nopeusrajoitus oli 40 km/h.

Louhentien varrella on bussien kääntöpaikka (yksi bussi oli pysäkillä ja toinen juuri kääntymässä vasemmalle), risteyksiä, suojatie sekä ravintola.

Louhentien liikennevaloissa auto pysähtyi punaisiin liikennevaloihin, jolloin partio pystyi ensimmäisen kerran näyttämään henkilöauton kuljettajalle, Poliisipysäytysmerkkiä. Kuljettaja ajoi autonsa tien sivuun. Kuljettajaksi osoittautui X. Pysäytyshetkellä kuljettaja puhui edelleen GSM-matkapuhelimeensa.

Autossa ei ollut matkustajia.”

Mitä tästä opimme?
Muistakaa aina puhuessanne puhelimeen autossa käyttää Hands Free:tä. Poliisit on nyt ottaneet kovan linjan HF:n käytön suhteen. Tuli varmaan isot sakot ja paljon luppoaikaa kun ei muistanut käyttää HF:ä.
Ja muistakaa ajaa varovaisesti ravintoloiden läheisyydessä.

123
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 29.05.03 - klo: 00.35 »
Lainaus
Erittäin hyvä aloitusluokka on esim. Touring-Ralli (TSR-10), jossa kaluston merkitystä on säännöillä saatu vähennettyä.


Jep. TS-10:ä enemmän tehoa, röykkynen rata, taatusti huonot ajo-ominaisuudet sekä muiden vasta-alkajien puute... kyllä, sieltä kannattaa aloittaa!

124
Vapaa keskustelu / Tomaattipeli hyvillä palkinnoilla :D
« : 23.05.03 - klo: 23.06 »
Jos ruvettais tomaattien sijaan kasvattaan hasista?

125
Vapaa keskustelu / Pienoisautot AKK-Motorsport-lehdessä
« : 23.05.03 - klo: 23.02 »
Ihan hyvä että tällasia artikkeleita tulee..
Vielä kun sais vastaavia suurilevikkeisiin silkkiterveiden lehtiin (kuten TM), saattais tehdä oikeasti hyvää lajille ja harrastajamäärille. Kellään olis hyviä kontakteja, joista lähteä junailemaan moisia juttuja?

126
Sähköautot / 2WD touring?
« : 23.05.03 - klo: 22.47 »
Jep, TSR-10 on hieno luokka. Ajo-ominaisuudet peittoo normaali-turistin mennen tullen, sladejakin saa ihan mukavasti aikaan... vielä jos olis ajotaitoja hallitsemaan niitä.

127
Sähköautot / Sähkömoottoreista yleensä
« : 23.05.03 - klo: 22.24 »
Lainaus
Toisaalla jos tahtoo oikein ärhäkän auton joka sutii ja kiihtyy kuin raivo härkä niin pitääkö valita joku tyyliin 34x5 kone vai esim. 13x2? Ja mitä ylipäätään jälkimmäisellä luvulla on merkitystä tuohon kiihtyvyyteen / tehoon?

Kun jos jostain nuo kestävämmät rattaat saan hunteriin, olis tarkotus tehdä siitä "Streetfighter", uudet leveät ja isommat renkaat alle missä pieni nappulakuvio, ja joku sopiva moottori että tulee tehoa tarpeeksi


Siitä moottorin tehosta kertoo lähinnä se ensimmäinen numero. Jos haluu hyvän kiihtyvyyden, lyhyet välit ja vähälankainen kone on avain. Sutimista taas edesauttaa huono pito, eli lakkaat renkaat ja kumia... eiku lakkaa polttamaan.

Streetfighter-rc-auto :lol:
Meinasitko pistää oikein faittermaskinkin? Swingiä lyhentää, keulakulmaa pienentää ja teettää satulasta S&M-mallisen :lol:

Lainaus
miten ennakko vaikuttaa moottoriin


Kato sitä moottoria päädystä. Kääntämällä päätyä vastapäivään lisäät ennakkoa ja toisinpäin toisinpäin. Siihen, kuinka ennakko vaikuttaa: testaa ja kokeile, sillähän se selviää. Lyhyesti, suurempi ennakko lisää moottorin kulumista, taipumusta palaa ja siirtää vääntöä suuremmille kierroksille.

128
Vapaa keskustelu / Ajaminen Tampereella!
« : 28.04.03 - klo: 16.31 »
Ei ole Tampereella rataa. Talvisin on mattorata sähköautoille.

129
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 28.04.03 - klo: 16.28 »
Henkinen ikä 18. Fyysinen ikä... epärelevanttia.

130
Kilpailijoiden kanava / Tulokset FT-7 Seinäjoki
« : 27.04.03 - klo: 23.58 »
+ Kisapaikka
+ Pito oli mukava koko päivän
+ Miko näytti stanu-B:sä mallia, ajamalla ansaittu voitto
+ Rata oli kiva ajettava - haastava - ja hyvin tehty, mutta...

- ...ohituspaikkoja oli heikosti ja pääsuoran kapeuden takia siellä oli pakko painaa jarrua, ohi ei siellä päässyt
- aikataulu
- radiohäikät. Kaks alkuerää ja molemmat finaalit piloille niiden takia ja yhden alkuerän ryssin ihan omatoimisesti.

131
Missään nimessä palkinnoilla ei saa olla merkittävää aineellista arvoa. Maine ja kunnia on oikea palkinto.
Sillä raha- yms. arvopalkinnot tekisivät kilpailusta liian totista. Porukka panostaisi kalustoonsa, huijaisi, lahjoisi katsastusta, ajaisi sikaa jne. vaikka kuinka paljon voittaakseen - silloin katoaisi mukava, avoin ilmapiiri joka varikolla vallitsee. Sitä tuskin kukaan haluaa?

Mitä pokaaleihin tulee, niin stanussa ne ovat mielestäni hyviä.

132
Sähköautot / model expo / HMR paikalla?
« : 17.04.03 - klo: 00.30 »
Ajatus, tuli mieleen tuota VesaK:n Racing Videota katsellessa...
...nimittäin vois olla aika kova juttu hankkia erilaisiin rc-autokisailuesittelytapahtumiin - kuten tämä model expo - telkkari, videot/dvd ja pistää tämä Racing Video/DVD pyörimään.
Antaisi varmasti messuvieraalle mielenkiintoista kuvaa lajista nähdä jotain LRP-kisoja telkkarista ja katsella viereisellä pöydällä nököttäviä turistiautoja. Ei tarvitsisi koko ajan vastailla tyhmänä että "kulkee ihan riittävästi, ei nää leluja ole vaikka näyttävätkin niiltä.." vaan kuva puhuisi puolestaan.

133
Sähköautot / Touring Rally
« : 09.04.03 - klo: 23.17 »
Weaponiin on rallimuutossarja olemassa. Suomessa niiden saatavuus on tosin heikonpuoleista...

134
Sähköautot / Tekin 100 laturi ongelma
« : 29.03.03 - klo: 21.48 »
Trickle on todellakin vain ylläpitolataus. Kun Nicd-akun lataa ennen erää vaikka viidellä amppeerilla ja se tulee täyteen, siirtyy laturi ylläpitolataukselle. Ylläpitolataus tapahtuu pienellä virralla, omassa laturissani 50 milliamppeerilla, ja sitä (ylläpitolatausta) voi käyttää vain NiCd:le. NiMh-akut kärsii tricklestä.
Idea on, että akku pidetään ylläpitolatauksessa aivan viime hetkeen asti, sillä akun jännite rupeaa tippumaan välittömästi latauksen loputtua ja sillä on merkitystä, ottaako akun latauksesta kymmenen minuuttia vai minuutin ennen erää.
Eli trickle-lataus loppuu silloin kun sen lopettaa, ei omia aikojaan. Ei kannata käyttää treenaamisessa ja muussa sen tapaisessa trickleä, ero mikä sillä saadaan on pieni ja merkityksetön muussa kuin kisailussa.

Mistään  en mitään tiedä, mutta oma laturini (Propeak Supernova) tuppaa huonoja NiCadeja ladatessa lopettamaan latauksen valepiikin takia melkein heti aloitettuaan latauksen ja siirtyy automaattisesti trickleen. Ettei vaan laturisi tee samaa? Tarkista laturin säädöt (jos siinä on) ja kokeile toisella - hyvällä - akulla.

135
Vapaa keskustelu / Hoh-hoijaa
« : 27.03.03 - klo: 17.07 »
Jos olen jotakuta ylenkatsonut tai loukannut, niin anteeksi. Ei ollut tarkoitukseni. En mielestäni ole myöskään arvostellut ketään, lähinnä yrittänyt sanoa että en näe moniakaan yhdistäviä tekijöitä itseni ja jonkun muun välillä.

Käsittääkseni foorumin kohderyhmän määrittävät lähinnä käyttäjät itse. Se, miksi "alkuperäisessä "rc-netissä"" oli lähinnä kisakuskeja, ja minkä takia heitä ei paljoa enää ole - jaa-a? Voisin heittää arvauksen, mutta varmaan parempi etten yritäkään. Rekisteröityminen oli silloinkin vapaata, joten tuskin johtuu siitä.

136
Sähköautot / Lataamisen laskukaavat
« : 26.03.03 - klo: 22.24 »
Lainaus
Turhala kirjoitti:
Lainaus:
sellaisen laturin mikä näyttää kauanko lataukseen menee vielä aikaa


Tollasen laturin määkin haluan  


 .... Ostakoon sitten laturin mikä katkaisee Delta Peakista, lämmöstä tai vaikka ajasta (tai niistä kaikista).


Kyllähän omassa laturissani Delta-piikki on, lämpölatausta ikävä kyllä ei sillä sille olisi käyttöä. Ei se silti kerro kauanko lataukseen menee vielä aikaa, eikä kyllä yksikään laturi kerro. Eihän ne voi tietää paljonko niihin akkuihin menee mah:ja.
No joo, pilkunviilausta - eikö olekin inhottavaa ;)

Asiaan, omia AA- ja AAA-akkuja olen tavannut ladata C/3-virralla. Jos on jonkinlainen kiire, niin C/1-virralla. Enpä ainakaan vielä ole saanut mitään nesteitä (tai mitä niissä nyt oikeastaan onkaan) akuista pihalle, että ei kai ne paljoa voi kärsiä tuollaisista virroista...

137
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 26.03.03 - klo: 22.03 »
Lainaus
Mikalla ja Jannella on yhtä paljon yhteistä kuin Mikalla ja Pertillä. Janne ja Pertti sitten taas ovatkin samalla viivalla. Mika on (lienee) ammattilainen, nuo kaksi ovat harrastajia - piste. Jos ei tätä eroa ymmärrä, niin ei sitten.


Näen asian toisin. Mika ja Janne pitävät kovaa ajamisesta ja rajojensa hakemisesta, toisin kuin Pertti. Kumpikaan Mikasta ja Jannesta ei ole koskaan ollutkaan Pertin tapainen, mutta Mika on aikoinaan ollut Jannen tapainen tulevaisuuden lupaus. Molemmat ovat ajaneet kovaa jo silloin kun mopon saivat, Pertti taas ei.
Ja tässähän tämä mielipide-ero syntyy. Näen yhdistävänä tekijänä Mikan ja Jannen välillä asenteen, en niinkään tasoeroa. Sinä Mre taas näet erona tason, jolla Mika ja Janne kisaavat.

Lainaus
Miksi ihmeessä sinne radalle pitää ängetä silloin kun siellä on "pappa betalar" -miehet ajamassa? Toisaalta jos radan omistaja on päättänyt, että ajamaan pääsevät kaikki jotka maksavat ratamaksun, niin ei voi mitään. Pitää varata koko rata itselle tai rakentaa oma. Tai ruveta tallikuskiksi.

Turha siitä on katkeroitua, jos jollain on rahaa ostaa kallis prätkä tai mikä muu laite hyvänsä ja itsellä ei ole. Eihän se voi sen toisen henkilön vika olla? Kuitenkin molemmat harrastavat vain omaksi ilokseen. Toinen kisaamalla ja toinen rantabulevardilla.


Enpä sinne radalle haluaisikaan ängetä muulloin kun silloin, kun siellä on vain samantasoisia kuskeja kuin minä. Valinnanvaraa vain ei ole, joten pakko sinne on yrittää jotenkin sopeutua.

Niin, miksi katkeroitua vaikka jollakulla olisikin asiat paremmin kuin itsellä? Kateus on tuskaa itselle ja suomalainen kansantauti. Enkä näe että lajivalinta olisi loppujenlopuksi rahasta kiinni, harrastevälineen laatu sen sijaan on. Voi sillä 20 000 eurolla ostaa ihan yhtä hyvin katupyörän kuin kisapyörän, kuinka hyvän saa on eri asia.

Lainaus
Lainaus:
...yleensä he ovat lähinnä esittelemässä menopeliään.

Väärin. Yleensä he ovat ylpeitä menopelistään ja viis veisaavat mitä muut siitä ajattelevat. Mulla on nyt vain käynyt niin hyvä tuuri, että on ollut varaa hankkia asioita / laitteita, jotka tuovat minulle hyvän mielen. Se etten kisaa tai edes ajattele kisata niillä, ei varmaan kuulu kenellekään. Olen tavannut fillariretkilläni useita SM-tason pyöräilijöitä ja poikkeuksetta kaikki ovat olleet erittäin ystävällisiä ja avuliaita.


Tietysti sitä urheiluautoaan saa käyttää miten lystää ja niinhän ihmiset tekevätkin. Kun eräs nimeltä mainitsematon tamperelainen ajelee kesäpäivät Hämeenkatua Ferrarilla edes-takas hän tehnee sen eri syistä kuin se, joka ajaa Porschellaan motarilla kaks markkaa ja risat lasissa.
Jostain syystä en erityisemmin kunnioita kyseistä Ferrari-kuskia, tuskin hänellä kovin hyvin menee jos saa nautintoa muiden kateudesta. Mutta omapa on asiansa, ei kuulu mulle.
Ja tottakai mäkin ajaisin ennemmin upouudella kuus tonnia maksavalla kevarilla, vaan ei ole varaa. Mitä sitten? Se vanha louskukin joka mulla on toimii aivan yhtä hyvin ja olen siihen tyytyväinen. Ehkä mä joudun useammin korjaamaan sitä - olen silti onnellinen että mulla edes sellainen on.

Ja mitä Mika Kallioon tulee, niin Nelonen rupee ens kuun lopusta esittämään Road Racingia, johtuen pitkälti juuri Kallion menestyksestä. Saa nähdä millainen kilpailija RR:tä tulee maikkarin F-1:le, oma valintani kumpaa aion katsoa on täysin selvä. RR:sä sentään tapahtuukin jotain, mikä katsojaakin kiinnostaa.

--------------------------------------

Lainaus
Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä että ikävä asenne.


Niin on, mutta toisaalta sentään rehellinen - ja liioiteltu. Ja toisaalta, onko maailma yleensäkään ei-ikävä paikka?

Lainaus
Olen aivan varma että rc-harrastajissa on paljon kuskeja jotka syystä tai toisesta eivät osallistu kisoihin mutta ovat panostaneet aikaa ja vaivaa harrastukseensa.Heillä voi olla paljon annettavaa esim. aloitteleville kisakuskeille kokemuksensa vuoksi mutta myös kysyttävää.


Oikeassa olet, tai ainakin olen samaa mieltä. Vielä kun nämä jaksaisivat olla vastailemassa aloittelijoiden kysymyksiin.

Rc-maailman perustivat kisakuskit. Rc-maailmassa keskusteltiin lähinnä kisakuskeja kiinnostavista asioista, ja asiantuntevia käyttäjiä oli paljon. Mutta sitten alkoi kehitys huonompaan päin, foorumi täyttyi p*skasta ja nämä asiansa osaavat häipyivät, suurin osa ainakin. Nyt on sentään alkanut jonkinlainen kehitys parempaan. Kisailijoiden kanavan avaaminen oli konkreettinen askel kisakuskien kiinnostuksen foorumia kohtaan palauttamiseksi.

Niin ja lisään vielä selvyyden vuoksi: jos joku tulee kysymään multa neuvoa jossakin, liittyi se sitten autourheiluun, rc-touhuihin yleensä tai ei kumpaankaan edellisistä, totta kai mä neuvon minkä osaan. Kyllähän kaikkia kanssaihmisiä - sekä tuntematonta että omaa äitiä - kohtaan pitää olla kohtelias. Yleensä vain tavataan olla vielä kohteliaampia niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat itselle läheisempiä/tärkeämpiä.

138
Sähköautot / Lataamisen laskukaavat
« : 24.03.03 - klo: 22.41 »
Lainaus
sellaisen laturin mikä näyttää kauanko lataukseen menee vielä aikaa


Tollasen laturin määkin haluan ;)

139
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 24.03.03 - klo: 22.31 »
Koko tuo viestini oli provo... ja näytti vielä olevan hyvä sellainen. Selitänpä lisää.

Lainaus
Jos tämän Turhalan asenne on yleinen kisaajien keskuudessa


Ei ole, eikä ole oikeastaan munkaan mielipiteeni noin rankka. Kärjistin viestin tahallani - saadakseni viestin sisällön selväksi.

Henkilökohtainen kärjistetty mielipiteeni on, että näen selvän rajan huonoimmankin kisailijan ja experteimmänkin sankaripihasudittelijan välillä. Ajatellaanpa vaikka Road Race-touhuja vs. katuprätkän ajo.

Pertti ostaa 20 000 euroa maksavan Suzuki GSX1000R:n. Katulaillisista prätkistä urheilullisin mitä löytyy ja kulkee niin maan p********ti. Uusmotoristina hän ei kuitenkaan ole mitenkään aikomassa Road Racea ajaa, tuskin käykään radalla.
Sen sijaan pyörä toimii hänelle ns. jatkeena. Upea menopeli, varmasti aiheuttaa kateutta naapureissa & muissa tutuissa. Ajotaidottomuutensa vuoksi Pertti ei missään nimessä ole kykeneväinen käyttämään pyörän potentiaalista kuin murto-osan ajatellen nopeaa ajoa, mihin pyörä on tehty, kunhan nauttii pyörän mahtavasta tehopotentiaalista ja ajo-ominaisuuksista omien hyvin rajallisten taitojensa varassa kuvitellen saavuttaneensa kadonneen nuoruutensa takaisin vaikka vain hyvin pieniksi hetkiksi.
Janne ostaa Honda RS 125-kisapyörän 7000 eurolla. Laite on suunniteltu jokaista prikkaa myöten olemaan radan ympäri kiertämisessä nopea sääntöjen puitteissa, ajoasennon ja haastavien ajo-ominaisuuksien vuoksi pyörän ajaminen jokapäiväisesti liikenteessä olisi lähinnä tuskaa, laittomuudesta puhumattakaan. Hän kuluttaa vapaa-aikansa paljolti nauttien rata-ajon haasteista, harjoitellen ja silloin tällöin kisaten, jopa kohtuullisella menestyksellä.
Sitten on Mika Kallion tapaisia, pyörä jalkojen välissä syntyneitä taitureita. Tuskin tarvii enempää selittää. Jos et tiedä kuka Mika Kallio on, häpeä.

Jannea ja Mikaa yhdistää se, että molemmat haluavat ajaa kovaa, käydä muiden kanssa tiukkaa kisaa ja menestyä. Heitä molempia kiinnostaa se, millä kierrosajasta saisi vielä sadasosan pois.
Pertin tapaisia, enempi-vähempi motoristeja on Suomessakin todella paljon, Jannen ja Mikan kaltaisia kourallinen.
Mutta mikä yhdistää Perttiä ja Jannea, muu kuin että menopelissä ei ole ylimääräisiä renkaita?

Jos Janne on harjoittelemassa radalla ja Pertti tulee sinne ajelemaan huvikseen hyvissä olosuhteissa, ei Pertistä ole Jannelle oikeastaan muuta kuin harmia, kun Janne muutaman kierroksen välein joutuu hakemaan huonoja ajolinjoja päästäkseen Pertistä ohi.
Tietysti Janne on virallisesti sitä mieltä että on hyvä, että tavallisetkin motoristit tulevat radalla kokeilemaan taitojaan ja laitteitaan. Heillä on siihen täysi oikeus ja se on hyödyllistäkin, kun hallitsee prätkänsä ja on paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä, kun joku autoilija taas tulee kolmion takaa suoraan eteen risteyksessä. Saattaapi joku heistä jopa innostua kisailemaan.
Julkisesti hän ei sitä sano eikä näytäkään kenellekään millään tavalla, mutta Jannen rehellinen mielipide on että hänelle henkilökohtaisesti on pelkkää haittaa rataa kansoittavista liikkuvista shikaaneista. Menee vain harjoittelu pilalle kun pitää joka toisessa mutkassa harjoitella squidien ohittelua, vaikka ajolinjojen opettelu olisi varmasti tuhat kertaa hyödyllisempää.

Kaikki henkilöt olivat fiktionaalisia, tai ehkä ei ihan kaikki. End of story.

Lainaus
Meinasin kesällä yrittää mennä radalle E-Maxxilla kokeilemaan, mutta antaa olla, ei siellä minua tarvita.


Ei minulla ole yhtään mikään sitä vastaan että tulee radalle ajamaan, kunhan noudattaa rataetikettiä. Voit uskoa että ei ole kivaa treenata kun joka toinen kierros ajaa täysillä päin jotakuta ajolinjalle parkkeerannutta. Jos väistää ajoissa eikä haittaa muiden harjoittelua, niin silloin ei aiheuta kellekään pahaa mieltä.

Lainaus
Ai niin, mulla on kyllä kahdessa maastofillarissa yhteensä n. 5000€ kiinni, uskaltaakohan niillä nyt enää ajella ihmisten ilmoilla valoisaan aikaan?


Miksei uskaltaisi? Yleensä Ferrareilla ja Porscheilla kylällä ajelevat vaikuttavat olevan lähinnä ylpeitä - eivätkä ihmiset paljoa osoittele että "kato tolla on kallis auto, onkohan se vähän tyhmä". Jos jollakulla on kallis auto, prätkä, fillari, rollaattori tai vaikka helikopteri, yleensä he ovat lähinnä esittelemässä menopeliään. Monet köyhät ovat kateellisia, kun heillä/heidän vanhemmillaan ei ole varaa kustantaa heille yhtä hienoja laitteita.

Lainaus
taitaa olla suunnattu vain paremmalle väelle. No, mitäpä tässä rupusakki vinkumaan


Kuka on sanonut että kisaajat olisivat jollakin tavalla parempia kuin pihasudittelijat?
Ja vielä Mre vertauksestasi; millä tavalla tietokoneiden näplääminen tai leikkiautoilla kisaaminen ovat verrannollisia asioita? Käsittääkseni tietokoneilla ei kilpailla kovinkaan monessa asiassa, joten kisailijoita ja harrastajia erottavaa rotkoa ei voi olla.

P.S. Ei kannata ottaa hernettä nenään, verenpaine vaan kasvaa. Jos joku minun kaltaiseni ylimielinen kusipää kirjoittaa epämukavia viestejä, ei hänestä pidä välittää vaan antaa hänen olla omassa rauhassaan hostiili luonne. Vai pitääkö?
Eikä missään nimessä pidä yleistää, vaikka mä kirjoitinkin tuollaisen viestin niin miksi olettaa että muillakin on samanlainen asenne. Niin ja vielä, en mä oikeesti yläasteikäisiä tuolla tavalla halveksu. Yläasteilla vaan tuppaa yleensä olemaan useitakin kusipäitä, pilaten näin kaikkien yläasteikäisten "maineen". Nuoriso on itsetuhoista ja kaikki ne viikonloppuisin hengailee jossakin juomassa ja tuhoamassa paikkoja, eikös? Eihän kukaan esim. käy hampurilaisella ja tee läksyjä viikonloppusin?

140
Sähköautot / Teho?
« : 23.03.03 - klo: 22.12 »
Mulla taas tuli mieleen vain että auton välitykset ei kestäisi. No varmaan oot oikeessa, jos nrm kertoo itse totuuden niin sitten tiedetään...

Aiheeseen: vaihda nopari ja moottori.

141
Ittellä on pari 2400-akkua ollu treenikäytössä jo pari vuotta. Latauksia on kertynyt paljon, kolminumeroinen luku. En tiedä millä numerolla edes alkaa, mutta hyvin toimivat yhä. Ajan mittaan laturi on työntänyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän amppeeritunteja latauksessa, ilmeiseti sisäinen vastus on kasvanut (?). Tai ehkä niissä on enemmän kapasiteettia, lihaksetkin kasvaa käyttämällä :)
H7:la purkaen yleismittari kertoo purkujännitteeksi n. 7,50 - 7,30 volttia. Ihan purun alussa tietysti paljon enemmän ja lopussa vähemmän.

Lainaus
Veikkaisin että kennovalmistajilla (Sanyo, GP jne) on kyllä nämä tekniikat, joilla kapasiteettia saadaan kasvatettua samaan mittoihin, mutta he eivät heti tuo markkinoille tyyliin 5000 mAh kennoa, koska rahastavat tekemällä pieniä hyppäyksiä kapasiteetissa.. Isossa kuin pienessä maailmassa MONEY TALKS.


Kartelli? USAn oikeussysteemin tuntien, voiskohan tolla tehdä itsensä rikkaaksi ;]

142
Sähköautot / Teho?
« : 23.03.03 - klo: 21.55 »
Lainaus
tuskin kestää nopeammin kiertävää


Mikä kestä? Nopeammin kiertävää mitä?

143
Sähköautot / Torppaan cs-22 vai 27?
« : 23.03.03 - klo: 21.49 »
Lainaus
Miten sitten vanne? Täytyykö Cs27:lle olla joustavampi vanne vai käykö tavallinen ei-niin-fleksaava vastaava. Vanteitahan on erilaisia joista valita, Team Orion JB vanne, Prolinen axis, gumby, velocity vai Xray:n Starburst? Haluaisin liimata nuo renkaat sellaisille vanteille että niistä olisi iloa mahdollisimman pitkään.


Kestävyydestä...
Ittellä on renkaita liimailtuna Xrayn vanhoille vanteille. Xrayltahan on tullut ainakin yksi evo-versio vanteestaan, en tiedä miten se uudempi toimii tai kestää.
Sitten on renkaita liimattuna Welocityn umpivanteille.
Ja kolmantena mulla on jotain umpivanteita. Nimeä en tiedä, niissä on kolme pisaran muotoista reikää. Tuskin voi erehtyä kun näkee.

Xrayn vanhat vanteet on osoittatunu onnettomiksi. Saa todella nopeasti rikki eikä varmana saa liimattua kasaan. Ei voi suositella.
Ne "jotain umpivanteita" on kohtalaiset, saa kyllä tosissaan pommittaa että ne sais rikki.
Welocityt on osoittautunu loistaviksi. Kestää kestää ja kestää.

Tietysti vanteilla on muitakin ominaisuuksia...
Maalaisjärjellä kuvittelis että umpivanteet on aerodynamiikaltaan parhaita. Keveys on toinen selkeä tekijä, vähempi parempi. Kolmas mikä tulee mieleen on liimausten pysyminen, olen ollut huomaavinani että toisilla vanteilla liimaukset pysyy ihan eri tavalla kuin toisilla. Näppituntumalla vaikuttaisi että eri vanteet tehdään eri muoveista, varmasti vaikuttaa...
Niin ja tärkein kaikista [ :) ]: kattilaan vanteet ja Dylon-jauhetta ja hellalle, niin saa kauniin värin, ehkä. Toiset vanteet värjäytyy melkein vahingossa, toiset korkeintaan muuttaa sävyä (eri muovi...). Mutta ei kannata paljon keitellä, pehmentää vanteita huomattavasti ikävä kyllä. Tuli huomattua että värjätyt vanteet meni rikki aika paljon helpommin kuin värjäämättömät, puhumattakaan siitä mitä pehmeys vaikuttaa ajo-ominaisuuksille...

Niin joo, kannattaa näyttää viilaa vanteen liimapinnoille ja puhdistaa ne kunnon myrkyillä ennen liimaamista. Renkaan liimapinta samaten rasvattomaksi.

144
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 23.03.03 - klo: 21.20 »
Lainaus
A. "Pihasudittelijat", joille rc-auto on leikkikalu, ei lajiurheiluväline. Tyypillisesti junnuja, iältään max. 12-13v.

B. "Harrastajakilpailijat + nuoret kisaajat + aikuisemmat harrastajat", jotka esim. ovat päässeet tai pääsemässä kilpailutoiminnan makuun, ja jotka ovat siitä ja rc-auton kilpailukykyyn liittyvästä tekniikasta kiinnostuneita. Tyypillisesti kouluikäisiä tai opiskelijoita + muutama nestori

C. "Huippukuskit", joille kysymys on ennen kaikkea ja ainoastaan kilpailulajista. He ovat tyypillisesti opiskelijoita...työelämässä, iältään alle kaksikymppisestä päälle kolmikymppiseen.


Olen eri mieltä, kisaaminen ja muu suhailu on kaukana toisistaan. Jos ei kisaile niin urheiluväline on pelkkä lelu. Maastofillariinkin voi upottaa vaikka 5000 euroa, vaikka varmasti halvemmallakin saa kelpoisen kisamankelin. Voiko tuhlatun rahan määrällä nostaa itsensä kisailijoiden joukkoon?

Mulle on p*skan hailee mitä 4000 € polttiskyoshoon tuhlannut (tai pappa betalar) tulee kyselemään, pihasudittelijoita Suomessakin on vaikka kuinka. Mutta jos sama nappula tulee kyselemään neuvoa alottaakseen kisailun, takuuvarmasti autan minkä pystyn.
Oli tän foorumin "tarkoitus" mikä tahansa, kisailijana olen kiinnostunut vain kisailijoita kiinnostavista aiheista. Pystyykö kukaan sanomaan yhtään hyvää syytä miksi olisinkaan kiinnostunut pihasudittelijoiden ongelmista?

Niin joo, se että viestistä näkyy lukemalla että sitä on hetken mietittykin mitä kirjoitetaan on eka edellytys sille että siihen viitsii vastata. Vaikka oliskin yläasteikäinen (tai jopa ala-aste-) niin pitäisi sen verran sivistystä/älliä löytyä että ymmärtää kirjottaa (melkein) kirjakielellä ja puhua (melkein) puhekielellä.
Ja jos niistä karanteeneista sanoisin mielipiteeni; ei toimi. Sen sijaan jos hymiöt olis kuukauden poissa käytöstä, ehkä jopa yläasteikäisetkin tajuaisivat että ymmärrettävää tekstiä voi kirjottaa ilman niitä?

P.S.
Lainaus
...ovat tyypillisesti opiskelijoita...työelämässä...

Opettajia?

145
Polttisautot / Onko futaba hyva ohjain?
« : 14.03.03 - klo: 23.47 »
On hyvä ohjain.

146
Polttisautot / 1:5 kokosee rc autoo 125cc crossin kone?
« : 14.03.03 - klo: 23.45 »
Jaa että CR:n tai PV:n konetta meinasit rc-autoon tunkea... onnea yritykseen, pistä kuvia jos valmistuu...
Meinaan mihin meinasit sijottaa pakoputken, kaasarin ja ilmanputsarin? Ja jos tuorevoitelun haluat mukaan niin öljytankki ja -pumppu tarvitaan kanssa. Jos en ihan väärin muista niin CR on vesipeli, eli tarvisit vielä kaikki jäähdytyksen komponentit mukaan.

Eiköhän sen PeeVeen moottori toimi parhaiten PeeVelissä. Mopoon mopon kone, moottoripyörään moottoripyörän kone, autoon auton kone, jumbojettiin jumbojetin kone, RC-autoon rc-auton kone; ei se sen monimutkaisempaa ole.
Joo-o, kaikkea ne mopopojat keksii. Onneksi oon ite jo päässyt tuosta elämänvaiheesta ohi.

P.S. Jos nyt tollasta meinasit viritellä, niin miksi hitossa sä pistäisit siihen katulaillisen motin?!

Edit: editoitu on

147
Sähköautot / mielipiteitä näistä tuotteista
« : 12.03.03 - klo: 13.33 »
Lainaus
Akkuja on hyvä olla useampia, jolloin ei tarvitse pitää pitkiä lataustaukoja. Kolmellakin akulla pääsee jo pitkälle. Hyviä ja halpoja akkuja on esim. Sanyon 2000 mAh ja 2400 mAh NiCd-akut. Nämä antavat hyvän ajoajan ja kestävät hyvinä jopa satojakin latauksia. Akkujen pitämiseksi hyvänä, kannattaa hankkia myös erillispurkulaite.


Jos budjetti ei ole ihan senteistä eikä metreistäkään kiinni (1000 € on riittävä raha aloittelijan kalustoon), niin ostaisin samantien vähintään neljä pakettia. Kolme on omasta mielestäni turhan vähän, ei kerkee erillispurkaa ja jäähdyttää kennoja kunnolla ajojen välillä treeneissä.
Toinen pointti on kennojen tyyppi, treenaukseen ei tarvi jännitettä mutta kapasiteettia kyllä. 3000 Nimh-akut tarjoavat huomattavasti enemmän ajoaikaa kuin mitkään NiCadit, eivätkä taida paljoa enempää lohkaista lompakkoa kuin 2400-Nicadit.
Ainut mutta mikä tulee mieleen on, että kuinka NiMh:t tykkää latausvirroista. Suositusta sopivasta latausvirrasta olen kuullut monenlaista, NiCadit menee huoletta viidellä ampeerilla, mutta meneekö Nimh:t? Varmasti turhauttaa tappaa treeniaikaa liian pienellä latausvirralla.


Lainaus
Aloittelijan kannattaa aloittaa vakiomoottorilla, joka tarjoaa varmasti riittävästi vauhtia. Tällöin säästyy kalustoa ja oppiminen on tehokkaampaa. Hyviä vakiomoottoreita on esim. Reedy MVP, Trinity Green Machine 3, Peak Hellfire jne.


Kyllä, stanukone tarjoaa riittävästi vauhtia, mutta muuten ei voi suositella. Täysin liioiteltu ennakko (24 astetta) joka jokaisessa stanukoneessa on aiheuttaa kollektorin pikaisen päätymisen roskikseen, käsittääkseni heikentää moottorin hyötysuhdetta; ja lisäksi liukulaakerointi syö virtaa, ei hyvä.
Halpa, kuulalaakeroitu, löysä (about 19-lankainen) virikone pienellä ennakolla ja lyhyellä välityksellä on treenaukseen paljon parempi, ei tarvi läheskään niin paljon huoltoa. Ja kannattaa samantien ostaa niitä moottoreita kaks, toinen kuitenkin hajoaa ennemmin tai myöhemmin ja silloin on mukava jos voi kaivaa pakista toisen moottorin jonka vaan ruuvaa kiinni, niin ei treenit kekeydy turhaan.

Työkaluihin kannattaa panostaa, osta hyvät kahvalliset kuusiokoloruuvarit ainakin yleisimpiin ruuveihin mitä autosta löytyy. Bilteman kuusiokoloista on itsellä lähinnä huonoja kokemuksia - niin kuin koko mestasta yleensäkin -, joten hankkisin niitä työkaluja vain satunnaiskäyttöön tai anopille lahjaksi.

Auto kannattaa valita sen mukaan, mikä on kerholla yleinen. Varaosia & säätöapua hyvin saatavilla, molemmat tärkeitä kriteereitä.

148
Ideaa foorumista, johon vain "kisaajat" voisivat kirjoittaa ja kaikki voisivat lukea kannatan.

Mitenköhän kannattaisi toteuttaa nimimerkin takaa kirjoittaminen? Olisiko jokaisen foorumin jäsenen henkilöllisyys olla nähtävissä/ei nähtävissä/nähtävissä vain kisailijoiden kesken?
Mahdollisuus kirjoittaa nimettömänä saattaa joissakin tilanteissa olla hyvä juttu; toisaalta, jos on kirjoitettava nimellisenä niin se rajoittaa p*skaromaanin vääntämisen määrää.

Ja mahtaako lisenssin omaaminen olla oikea kriteeri "valittujen" joukkoon pääsemiselle? Ja; kiinnostaako foorumin ylläpitoa edes nähdä vaivaa moisen salaseuraosion luomiselle ja ylläpidolle?

Edit:
Lainaus
...ikärajaksi 18v...


Loistoidea! Ei tarvisi mun ja esim. Euroopanmestarin kaltaisten alaikäisten ipanoiden tekstiä lukea. Pelkkää sontaahan me kuitenkin vain kirjoitetaan, OK?

149
Tuolla "Kilpailut"-osiossa on topic "Talvisarja II TamUA", siellä on kisakutsu...

Eli aikataulusta...
Vapaat harjotukset alkaa 8.00 aamulla (eli varokaa zombeja :) )
Sen jälkeen alkuerät, finaalit, palkintojen jako ja kotiinlähtö; aikataulu tullaan laatimaan ja tuomaan "kilpailut"-foorumiin esille tällä viikolla.

Puhtaasti arvaten alkuerät ajettaneen klo 10:stä eteenpäin n. 4-5 tuntia, jonka jälkeen finaalit n. 2-3 tuntia. Finaalit on sitten sitä varsinaista kilvanajoa.

Tervetuloa!

150
Sähköautot / ...
« : 16.01.03 - klo: 18.11 »
Jees, kyllä on kaipuu rallia ajamaan, mainetta ja kunniaa niittämään... :lol:

Video ei näy! Tosin ääni kyllä kuuluu... Korjausehdotuksia? Käyttiksenä XP, soitto-ohjelmina vakio Media Player, Quicktime ja "Elecard MPEG2 Player", kaikilla sama vika.
Joillakin muillakin videoilla on esiintynyt samaa ongelmaa, tosin vain harvoilla sellaisilla. Veikkaisin että johtuu tiedostotyypistä... kone väittää tiedostotyypin olevan AVI.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6