Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juho-M

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6
121
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 25.01.09 - klo: 11.41 »

Ei se 1/18 auton hinta ole paha, mutta ne ylläpito ja virityskustannukset :grin:
Keltä ei lähtis lapasesta se touhu..  :tongue:

Mulla on se onnellinen tilanne että ei tavi harkita pikkuskaalan autoa kun pede nielee kaiken liikenevän rahan. mambamaxin hankinta seuraavaksi.. Sitten mulla himoittais se dataloggeri. Sillä sais roimasti hyödyllistä dataa moottorin ottamasta sähkötehosta eri välityksillä, noparin asetuksilla, eri akuilla jne..
Moottorin kierroksista, lämpötiloista.. akkujen purkuvirroista..




122
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 22.01.09 - klo: 12.50 »

Rata ois påp!
Varaosia pitäisi varmaan alkaa jo valmiiksi hamstraamaan varastoon :grin: ainakin näillä ajotaidoilla.
Tai sitten tulevasta mamba maxista säätämällä tehot mahdollisimman alas.. Se taitaa olla loppupeleissä järkevä toiminto.
Tai sitten joku mahdollisimman vähän virtaa vievä harjaton kone kiinni. Ei kuitenkaan pysty huipputehoja käyttämään radalla.


Mitähän castlen koneet vievät virtaa? Velineonille ilmoitetaan 65A jatkuvaa ja 100A piikkeinä. 12.6 voltilla käsketettynä siitä pitäisi irrota ihan kivat tehot, ainakin teoriassa.
Dataloggerillahan tuo selviäisi, olisi muutenkin mielenkiintinen kampe. Pro-meininki pitää läppäriä mukana ja pistää aina pienen ajorundin jälkeen piuhat kiinni autoon ja dataa tutkimaan ja säätämään noparin asetuksia :grin:

123
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 20.01.09 - klo: 21.51 »

Mie oon joskus vuosia sitten käynyt siellä model-expossa ja siellähän on tosiaankin vaikka mitä mielenkiintoista nähtävää ja ostettavaa :grin:

Onhan tuo kallista, vaikka istumapaikoilla junalla matkustelis. VR,n hintalaskuri kertoi pelkän meno lipun hinnaksi 78.50€ tai näin ainakin siitä ymmärsin..

124
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 19.01.09 - klo: 13.56 »

Kuulostaa hyvältä toi RY.

Nyt täytyy ottaa puheeksi gyro, varsinkin kun tiedän, että Jyrki innostuu tästä :grin:
Eivät taida olla kuitenkaan aivan hinnan kiroissa, alle 50€ pitäisi jo irrota autokäyttöön sopiva. Eiväthän noi hulvattomat harjattomat takavedot ole juurikaan hallittavissa ronskilla kaasunkäytöllä. Gyrolla voisi pede tai firestormi alkaa liikahtamaan sinne, mihin kuski haluaa. Hauska kapine sellainen varmasti olis, ainakin voisi kokeilla :smiley:


125
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 16.01.09 - klo: 19.22 »

Olishan tuohon Stampaxiin kuluneen rahan voinut käyttää johonkin pätevään rata-ajokkiin, mutta jotenkin on nuo ylitehokkaat monsut lähellä sydäntä. En tiedä olenko jotenkin vajaa :grin: kun tykkään kaahailla tuolla päämäärättömästi eturenkaat ilmassa..  Olen siis sellainen pihasudittelija :p Vähän niinkuin tuolla sukelluspiireissä sanottaisiin, "aurinkoräpylä" tai "sunnuntaisukeltelija" ainahan ne tekkimiehet kettuilivat, jos oli laitteessa vääränlaiset remmit, vääränpituinen letku, yms

En mie ainakaan ole vetänyt hernettä nenään, kyllähän sellaiset pienet kettuilut kuuluvat asiaan. Jokainen harrastaa niin kuin tahtoo, eikä se ole aina rahasta kiinni, vaan siitä mihin tahtoo satsata. Mulla on ainakin kaksi sellaista harrastusta, jotka ovat rc-autoilua mieluisampia ja ne ovat etusijalla. Toivon vaan että täällä ei ala ilmapiiri tulehtumaan, annetaan kaikkien kukkien kukkia. Ajoipa sitten 2000€ kalustolla, tai muutaman kympin Nikkolla, niin mukaan mahtuu, eikä kieroon katsota.

126
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 16.01.09 - klo: 16.24 »
No oo sitte mielummin ajamatta, ihan sama mulle.

Sehän on selvä, että jos mie nyt alan ajelemaan laina-purplebullilla, niin ajohimot kasvaa niin älyttömiksi, että mie tilaan sen mamba maxin heti :grin:. Nyt on kuitenkin viime kesän kesätyösäästöjä budjetoitu tärkeämpiin asioihin ja pienoisautoilun budjetti on ylittynyt moninkeraisesti. Oonhan mie jo viime ajokerroilla saanut rikki kaksi harjatonta noparia ja yhden moottorin :tongue:

Mutta on mulla se mamba maxin hankinta mielessä ja kun hyvä tilaisuus iskee, niin mie sen ostan. Joskos se olisi sellainen kampe, että tehoa saa ilman karanneita toimintasavuja. Jyrkillä taitaa olla vain positiivista sanottavaa kyseisestä noparista.

Niistä Jyrkin aiheuttamista herneistä nenukissa olen jotenkin kuullut aiemminkin :roll: taitaa tyypit ottaa liian tosissaan sun jutut :laugh:

127
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 16.01.09 - klo: 14.48 »

Todennäköisesti siinä lipon hyytymimisessä on takana hyvin virtaa antava maxamps(ei lämpene), sekä vähän virtaa ottava tampax(3500Kv kone ja piskuinen pinjoni)

Joskus pidän lipon povitaskussa siihen asti kunnes olen saapunut ajopaikalle, jottei lipo kylmety kylmässä autossa. Tosin se on vain niin paljon kivempaa koota ennen lähtöä se auto sisällä lämpimässä ajokuntoon, eikä paljain käsin ulkona. Pitäisi vaan tunkea se tampaxi johonkin lämpimään paikkaan ajopaikalle matkustamisen ajaksi..

Asiasta toiseen.. Niin ja Niila, kiitos tarjouksesta siitä purplepullista, mutta mie tartten tehoa :grin:
Tehosta päästäänkin siihen tärkeään kysymykseen, että tuleeko mamba maxin noparin mukana se ohjelmointikaapeli? Combo setissä se tulee mukana, sen tiedän, mutta miten pelkän noparin kanssa?

128
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 14.01.09 - klo: 21.05 »
Ei siitä  stampeden  akkukotelosta tarvi loppuen lopuksi paljoa jyrsiä pois niin se zippy mahtuu siihen. Juho vaan nyt laskee aina varman päälle. Tosin mulla ei nyt moni muukaan asia ongelma kun on pelit ja vehkeet millä työstää, jos ei sovi. (siis ei mulla ole, mutta koulu ja työharjottelupaikka)


Dremelillä olen työstänyt runkoa ja tähän mennessä se on riittänyt hyvin. Kyllä siihen leveyttäkin saa vaikka dremelillä tehtyä lisää, mutta ongelmana on tosiaankin se että sitä runkoa pitäisi jyrsiä ehkä turhankin reilusti, minä nimittäin olen havainnut villasukkapatentin toimivaksi pakkaskelin suojaksi lipolle ja se vaatii ratkaisevat pari milliä sitä leveyttä lisää. Voi kuulostaa hassulta, mutta lipon hyytymiset pakkasella loppuivat kun aloin käyttämään lipoa sukan sisällä. Toki, jos lipolla on taipumus lämmetä ajossa, niin silloin menee ilmankin.

Nyt Pedessä on taaimmainen väliseinä jyrsitty pois, sekä vastarin paikka, joten akulle on pituussuunnassa ruhtinaallisesti tilaa, eikä kotelon kapeus tuota ongelmia Rhinolla.


Niin ja tuosta Tampaxin ratakelpoisuudesta.. Sehän on suoraan sanottuna ajo-ominaisuudestaan syvältä *naalista, mutta yleiseen soramontturälläykseen erittäin kiva vekotin maavaransa ja joustojensa puolesta ja sellaiseen toimintaan me ne Nilen kanssa hommattiinkin, ennenkuin rata-ajo mahdollisuuksista edes uskallettiin uneksia.

Toki sellainen asson 1/18 trukki pitää joskus hankkia :grin:

129
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 14.01.09 - klo: 13.27 »

Fillarimiehellekin lipot autoon, niin kulkee :evil:

Hobbycitystä saa lipoja keskiverto NiMh akkujen hinnalla. Harmi kyllä, ne kovakuoriset zippyt ovat tällä hetkellä loppu.

Ymmärtääkseni laatuakut, kuten Maxamps ovat kyllä parempia, virranantokyky on selvästi parempi. Stampede kiikku ei kuitenkaan voi hyödyntää koskaan sitä lisätehoa, koska se keulii itsensä ympäri, ynnä muuta hallitsematonta menoa jo kiinanlipoillakin.

Oma 3s 4.9Ah Rhino vaikuttaa ihan pätevältä, mutta aika lailla sai dremelöidä runkoa että se mahtui. Kumminkin pituutta saa helpommin lisää Peden akkutilaan kuin leveyttä. Siksi valitsin Rhinon 5Ah zippyn sijaan, olis pitänyt tehdä runko melko ohkaiseksi reunoistaan jotta se zippy olisi mahtunut..
 


130

Tuntuiko siinä sellaisia eräänlaisia "pykäliä" akselia käsin pyörittäessä? Omassa edesmenneessä kiinanmotissani oli niitä uutena ja ajattelin sen johtuvan vain magneetin ja käämien välisestä vetovoimasta. Moottori hajosi ekalla käyttökerralla, joten saattoi tosiaankin ollakin, että ne "pykälät" eivät olisi hyvä merkki.

131
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 10.01.09 - klo: 20.41 »

Voin kyllä varauksetta suositella tota mun uutta halpiskonetta: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7190&Product_Name=EZ-RUN_Bushless_Motor_13T_3000Kv , toimii paljon paremmin ku alkuperänen miljuunan euron castlen oma 5700  :mrgreen: Ja 3000kv tuntui riittävän aivan hyvin näille nakkisormille.



Mulla paloi omat EZ-run vehkeet suurinpiirtein heti kun avasin pakkauksen :grin:
Taitaa nuissa laatu vaihdella melkoisesti.

132
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 08.01.09 - klo: 23.04 »
Kyl jossain muualla alkaa oleen vika jos monta noparia on jo kärynnyt. Ei mallin vaihto siinä auta.

Mutta missä?

-Voimansiirto tsekattu.
-Akut kummallakin poksumiskerralla erit(2s ja 3s lipo)
-moottorit erit(velineon ja Ez-run 4000Kv)

EZ-runin tapauksessa epäilen viallisen moottorin käräyttäneen noparin, koska moottori paloi(EZ-run 4000Kv) Toisaalta voiko kiinannopari sekoilla virranjaossa moottorin eri vaiheille, polttaen moottorin?

Upouusi Ez-runin setti muuttui arvottomaksi ensimmäisellä ajokerralla 3s-lipolla. Sitä ennen testasin sitä kerran 2s-lipolla.

Kyllä nämä laitevioilta haiskahtaa, se pitäisi korjaantua toimivalla noparilla.

133
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 08.01.09 - klo: 22.18 »

Mikä harjattoman nopeudensäädin kannattaa laittaa vxl-stampedeen? Mamba max vai vxl-3(uusin versio) vaiko sidewinder vai jokin muu, mikä?

Aikaisenpi VXL-3 paloi. Seuraavaksi kärys hobbywingsin EZ-Run 60A. Kolmannen pitäis kestää.

134
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 08.01.09 - klo: 20.38 »
Asiaa tutkittuani, vaikuttaa siltä että kuumaliima ei ollut syynä moottorin ja nopeudensäätimen tuhoutumiseen. Vika saattoi olla moottorissa jo tehtaalta tullessaan. Joko kone meni oikosulkuun tai laakerien pettäessä moottori alkoi tarvitsemaan niin paljon virtaa, että se poltti moottorin. Toisaalta, on sekin mahdollista että nopeudensäädin ei jakanut virtaa oikein moottorin eri vaiheille ja tämä kuormitti moottoria liikaa. Jos näin, niin voin kiittää onneani ettei velineonin motti poksunut. Kolmantena vaihtoehtona on että voimansiirrossa jokin alkaa vastustamaan kovilla kierroksilla ajettaessa ja se kuormittaa sähkövehkeitä yli niiden keston.

Viimeisin vaihtoehto selittäisi kahden harjattoman nopeudensäätimen poksumisen peränjälkeen. Tosin tuntuu kummalta että vxl-3, jolle luvataan 200A jatkuvan virran kestoa ja 300A piikkinä, antautui ennemmin kuin velineonin moottori.

Jos olette harkitsemassa halpoja kiinanmoottoreita, niin nyt yhtä kokemusta rikkaanpana ja monia euroja köyhempänä varoitan mahdollisesta nopeudensäätimen tuhoutumisesta moottorivian seurauksena. Onneksi tässä tapauksessa oli uhrina edullinen nopeudensäädin, eikä esim mamba max. Tosin tätä edellisellä ajokerralla paloi mamba maxin hintainen nopari :shocked:

Taidanpa huvikseni laittaa traxxasille sähköpostia ja kysäistä mitä mieltä he ovat siitä ensiksi kärynneestä nopeudensäätimestimestäni, eli vxl-3,sta. Se nimittäin kärys ihan kunnolla :evil:

On vissiin muillakin ollut ongelmia vanhemman mallin vxl-3 nopeudensäätimen kanssa. traxxasi on jo useampaan otteeseen pukannut parempaa versiota markkinoille. Uusin alkaa olla vissiin jo ihan pätevä vekotin. hintaahan nuilla vanhemmillakin malleilla on ollut saman verran kuin mamba maxissa.


135
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 06.01.09 - klo: 18.49 »
Siitö noparista ei sitten tullu toimivaa peliä? :sad:

Saanko mie kattoa sitä että saanko siitä toimivan vielä?

Kyllähän siitä toimivan varmaan saisi kun pari kärähtänyttä komponenttia vaihtaisi. Se ei vaan ole kovin helppoa kun siinä on kolme piirilevyä päälleikkäin ja ahtaasti pakattuna. Niiden väliset liitossillat pitäisi ensin irroittaa, jotta pääsisi lämpöä saaneisiin komponentteihin käsiksi. Monta pientä juotosta pitäisi irroittaa ja liittää uudestaan. Sittenkään ei olisi vielä takeita toimivuudesta, joten en tiedä vastaako tarkoitusta, kun on tällainen halppisnopari kyseessä.

Lämpenemisen seurauksena meni pakki, katosivat äänet, ohjelmointi ontuu, pätkii, meno hyytyy 5-10 sekunnin välein.

Kun kaikenkukkuraksi ohjelmointikin sekoilee (parametrit ovat mitä sattuu, eivät aina vaihdu ohjelmoitaessa), kannattaako tuolla viallisella halppiksella riskeerata arvokasta lipo-akkua tai velineonin moottoria. En yhtään ihmettelisi vaikka lipo cut off toimisi miten sattuu ja nopari sekoilisi virranjaossa käräyttäen moottorin..

Banskuliittimet on nyt vaihdettu parempiin ja muutkin liitokset on tsekattu ja kaikki päällisin puolin kunnossa. Noparin sisälle vilkaistaessa näkee selvästi että pari komponenttia on saanut lämpöä yli tarpeen.

Kyllä se seuraava nopari jonka tuohon pirssiin pistän on joku laadukkaampi malli.

Muokkaus: Nopeudensäädin katkaisee menon sen 5-10 sekunnin jälkeen. Servo toimii, mutta auto ei kulje. Hetken kuluttua se lähtee pätkien liikkeelle kunnes muutaman sekunnin kuluttua hyytyy, jopa minuutiksi. Aivan kuin nopari heittaisi lämpösuojat päälle. Voi olla että se pääsee jostain sisältä kuumumaan tavallista enemmän, ehkä vaurioituneen komponentin myötä(karkea arvaus) tai "TEMP  Cut" raja on siirtynyt sinne 30 asteen tietämille :laugh:

136
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 06.01.09 - klo: 17.44 »

Taidan laittaa stampeden talviteloille ja katella sitä uutta noparia keväämmällä/kesällä uudestaan. On vähän pakko katkaista tämä loputun rahanmenon kierre vähäksi aikaa, koska opintotuella tässä elellään. Myöhemmin sitten kunnon vehkeet alle, joilla pääsee oikeasti ajamaankin visan vinguttamisen sijaan. On tämän harrastuksen kuluissa jo 1000 € raja rikkoontunut alkuivestoinnit mukaan luettuna ( aloitin lokakuun alussa), joten se alkaa jo ylittämään kipukynnyksen. Harmi vaan että en sitten päässyt ollenkaan hyödyntämään sitä monden tilaa.

137
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.01.09 - klo: 21.38 »
Purin hajonneen moottorin ja sitä kuumaliimaa ei ole päässyt valumaan lainkaan sinne motin sisälle. Taitaa olla vaan sitä kiinanlaatua, ei kestänyt kuin korkeintaan 10 minuuttia. Jos halpa kiinanmoottori hajoittaa noparin nuin helposti, niin en kyllä suosittele käyttämään niitä minkään laatunoparin kanssa.

138
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.01.09 - klo: 21.19 »

Joo voihan se olla se kuumaliima, mutta en kyllä uutta kiinansettiä uskalla ostaa enää. Harmi vaan että katos uus tuliterä setti savuna ilmaan. No opintotuella saa lisää leluja :tongue:

139
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.01.09 - klo: 19.56 »

Tilasin Hobbywingsin EZ-Run 60A/4000KV moottori/ohjelmointikortti combon. Ensitestit stampedella 3S lipolla.
Tulos: Moottori paloi, meni todennäköisesti oikkariin. Nopari kuumui siinä samalla niin että ei toimi enää niin kuin pitäisi. Pakki katosi, piipitykset katosi, pätkii ja ajo on katkonaista. Aukaisin nopeudensäätimen ja pari komponenttia näyttää palaneelta.

Ainoa virhe mitä saatoin tehdä on se, että eristin moottorin johtojen lähdöt kuumaliimalla. Voiko se johtaa sähköä ja saada siten koneen oikkariin?

Edellisellä ajokerralla tuhoutui traxxasin vxl-3, joten voi tätä onnea. Mikäköhän nopeudensäädin kannattaa tuhota seuraavaksi?

140
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 05.01.09 - klo: 15.35 »

Kiinanmotista tuli entinen hyvin nopeasti. Tiedä sitä johtuiko siitä, että eristin johtojen ulostulot kuumaliimalla?
Niila meinas että voi olla sellainen mahdollisuus että saattaa kuumaliima johtaa sähköä, varsinkin kun on suuret virrat kyseessä. Sen virheen tein että katkaisin vain virran kytkimestä, pakkasin kamat autoon ja ajelin kotia. Kotona moottori oli aivan mahottoman kuuma, nopari muoviosistaankin todella kuuma :shocked: Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt moottorin oikosulussa kuumennutta noparia jäähdyttää sen omalla tuulettimella hetken, moottorinjohdot irroitettuna tietty. No mitä nyt pakki hävis uudesta noparista ja kaikenlaiset piippaukset katosivat.

Uusi yritys velineonin motilla ja vekotin liikkuu noin 5-10 sekuntia kerrallaan ja hyytyy hetkeksi. Välillä pätkii kovasti? Pitää vielä käydä kaikki liitokset läpi. Sisäajovuoron jätän väliin taas, koska kyllästyttää lähteä puolikuntoisella autolla ajamaan.

141
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 04.01.09 - klo: 15.04 »

Traxxasin vxl-3 ei kovin pitkään pitänyt käyttösavuja sisällään vaikka "merkkinopari" onkin ja useimmilla toiminut hyvin. Mieluummin ostan sen maanantaimallin halvalla kuin kalliilla :grin: Sen verran on jo osia hajonnut ja rahaa palanut harvoihin ajokertoihin nähden että budjettiratkaisut on nyt paikallaan.

Fillarimiehen kanssa aloitettiin samoihin aikoihin ja mie ostin uuden vxl-stampeden, maxampsin lipoakun ja kaikki tarvittavat hilppeet uutena ja kalliilla ja FM osti edullisen käytetyn xl-1 stampeden latureineen ja akkuineen. Nyt noin kolmen kuukauden jälkeen FM on saanut ajettua ainakin kolminkertaisesti sen mitä minä ja todennäköisesti kolme kertaa edullisemmin :grin: vaikka nyt on autokin jo vxl-mallia vastaavaksi päivitetty. Ollaan molemmat mälläilty autoillamme melkoisesti, mutta mulla se tuntuu niitä osia napsahtelevan. Servonkin akseli katkesi vaikka servosaveria käytänkin.. Eivät ne kalliimmat tuotteet ole tuoneet mulle mitään lisäetua tähän asti.

Yhden akullisen verrat testasin uutta harjatonta settiä ja hyvin pelitti. Korin liekkitarrat eivät oikein meinanneet pysyä menossa mukana kun muutaman kerran kippas auto ympäri. Auto onkin nyt tyylikkään pelkistetyn musta ja aika pornon näköinen piikkirenkaineen. Lipo pysyi vetreänä villasukan sisällä ja antoi pakkasesta huolimatta hyvin virtaa.

Toivottavasti miekin pääsen huomenna ajamaan ensimmäistä kertaa omalla autolla siellä mondella.

142
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 04.01.09 - klo: 00.01 »

Pelkkä moottori postit mukaan luettuna irtoaa 45 dollarilla. Euroissa se on nykyisellä dollarin kurssilla noin 32.5 euroa.
Moottori+nopari+ohjelmointikortti setti tuli kotiin noin  80 eurolla

143
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 03.01.09 - klo: 22.54 »

Mulla alkaa olla taas Pede ajokuntoisena. Tilasin Hobbywingsin 60A noparin ja yhden 4000Kv moottorin ja halvalla tulivat honkongista tullin ohi. Kohta pääsevät kiinanihmeet kestotestiin :grin:

144
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.12.08 - klo: 23.09 »


Ja todellisuudessa yks sukka ei taida tuntua missään, tai tietty riippuu sukasta, mut mullei ainakaa semmosia ihmesukkia ole.

Kyllä se sukka auttaa pitämään sen pienen lämmön, mikä siitä akusta lähtee. Jos se sukka ei mitään auta, niin voi vain ihmetellä miksi sukkien kanssa ei jalkoja palele yhtälailla kuin avojaloin :azn:

145
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 17.12.08 - klo: 23.01 »
Nyt kun tuli uuden nopeudensäätimen hankinta ajankohtaiseksi, niin on tullut vilkuiltua nuita Hobbywingsin EZ-Run nopareita.
60 amppeerin malli vaikuttaa speksien valossa pitkälti vastaavalta kuin castlen sidewinder. Jos vielä sopivasti livahtaa tullin ohi niin ei kovin paljon hintaa Combolle tulisi Rcmartista tilattuna.
Mitä nyt netistä on tullut luettua, niin aika positiivisia kommentteja tuosta on ollut. Jos se osoittautuu huonoksi niin ei siinä kovin paljoa menetä. Enempi harmittaisi ostaa kallis säädin ja huomata että siinäkin on omat ongelmansa. Aikaisempi nopeudensäätimeni on tarjonnut melkoisesti ongelmia ja se ei ole mistään halvimmasta päästä. Myös muissakin "paremmissa" nopareissa näyttää olevan niitä maanantaiversioita liikkeellä.

Stampedeen se olisi tarkoituksena asentaa ja käyttää 3S lipoa ja 4000 Kv kiinanmoottoria sekä velineonin 3500 myllyä. Ymmärtääkseni tuo 60A jatkuvan virran kesto ja 380A hetkellisenä riittää Stampedeen tuolla akulla ja moottorilla. Esim. sidewinderissä on myös ilmoitettu jatkuvan virran kestoksi 60A ja siinä tulee paljon suuremman Kv,n kone mukana.

Saahan tuota Ez-runia myös 6000Kv koneella, mutta taitaa olla turhan kireä 3s lipolla.

146
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.12.08 - klo: 22.38 »

Mulla on maxampsi aika mallikkaasti hyytynyt vaikka onkin ollut lämpimässä juuri ennen ajoa. Antaa hetken aikaa kunnolla virtaa ja sitten hyytyy selvästi.

147
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.12.08 - klo: 22.30 »

Taidan valita tuon Rhinon. Vaikka sen Zippyn saisikin juuri ja juuri ängettyä Stampedeen dremelöinti session jälkeen, niin se pitäisi vielä pystyä laittamaan sukan ja ilmapallon sisään, jotta se pysyisi talvella riittävän lämpimänä. Ei se varmasti mahduisi enää sen sukan ja ilmapallon kanssa kyytiin..

148
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 17.12.08 - klo: 21.56 »

Stampassa on viime aikoina ilmennyt outoa pätkimistä. En millään löytänyt syytä siihen, kunnes kävin pikaisesti ulkona kokeilemassa. Noparihan se vihoitteli ja veti ittensä oikkariin kun kunnolla revitin. Lämpes mukavasti ja helvetilliset katkut. Tuli kiire irroittaa lipo akku siitä alta :shocked: Onneksi ei sisällä tehnyt tuota :laugh:
En tiedä mikä siinä loppupeleissä kusi mutta olenhan mie joutunut tekemään siihen omia juotostöitä kun liittimet ovat irtoilleet piirilevystä. Tosin se on sen jälkeen toiminut hyvin tähän päivään asti. Noo ne on nuo RTR noparit :roll:

Nyt uutta noparia tilaamaan odottamaan niin pääsen seuraavalle ajovuorolle itsekin ajamaan.

Akku vaikuttaa kuitenkin olevan kunnossa, ei turpoillut ja jännitteetkin ovat turvallisen korkealla. Huonolla tuurilla olisi akkukin voinut menna basaksi..

149
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.12.08 - klo: 18.38 »

Ok, kiitos tiedosta!

Mitä mieltä olette Rhino lipoista?
HC,sta olen ostamassa ja tällaista harkitsen http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7298

Zippyn 3 s 5A lipo on muuten hyvä, mutta se ei sovi kunnolla leveys eikä pituussuunnassa Peden runkoon. Rhino ei sovi pituussuunnassa mutta leveytensä puolesta sopii. Rungosta kun dremelöi yhden väliseinämän pois niin sitten sopii hyvin.

150
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.12.08 - klo: 13.36 »

Zippyn lipojen balanceri-liitin on erilainen kuin maxampsin käyttämä. Maxampsin liittimissä on 5 paikkaa johdoille, joista 4 on käytössä(3-s lipo) Välissä on yksi tyhjä paikka. Zippyn 3s lipojen liittimissä on neljä paikkaa ja kaikki 4 johtoa ovat vierekkäin.

Minkälaista balanceri adapteria olette käyttäneet?

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6