Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 ... 42 43 44 [45] 46 47 48 ... 51
1321
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Niin oon kyllä vielä niin aloittelia eli kai tuo syndicatekone taitaa olla se oikea valinta. Onko tietoa koska ajetaan sitä "pro stocia"? siihen minulla on jo sitten moottori, mutta kuinka usein kesällä on noita syndicate kisoja

Syndicate-luokkaa ajetaan aina ja vain VAU:n kerhokisoissa. Talvikaudella 6-7 kisaa ja kesäkaudella 4-6.

ProStockia ei ole ajettu vielä kertaakaan, vaan se on aivan uusi luokka. Sitä tullaan kokeiluluontoisesti ajamaan valtakunnallisen FinnTrack-sarjan yhteydessä täyteluokkana. Kuitenkin niin, että kun varsinaiset kilpailuluokat TJ ja TS ajetaan lauantaisin, niin ProStock (ja TSF ja C-12) ajetaan sunnuntaisin. Näihin kisoihin on oltava kilpailulisenssi. Kerho- ja aluekerhokisoissa lisenssipakkoa ei ole.

1322
Tulokset / Muistitko ilmoittautua?
« : 17.11.02 - klo: 22.24 »
Ilmoittautumisaikaa on jäljellä kaksi päivää - päättyy tiistaina.

1323
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Nyt vaan on kysymys Vakiokone vai Syndicatekone?

Riippuu ihan siitä, missä aiot osallistua kisoihin. Jos VAU:n kerhokisoissa (seuraava sunnuntaina 24.11.02), niin sitten ilman muuta Syndicate, koska näissä kisoissa ei TJ-10:a tällä hetkellä ole. Tosin TJ-moottorilla saa osallistua Syndicate-luokkaan.
Jos aiot kisata missä tahansa muualla, kuten Alue8-kerhocup, mitkä tahansa muut kerhokisat, tai FinnTrack, niin sitten TJ-kone on ehdottomasti oikea valinta, koska niissä ei ole Syndicate-luokkaa.

1324
Tulokset / TJ- ja ProStock-moottorien tehot
« : 17.11.02 - klo: 19.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
VesaK: Tietääkseni nyt ollaan etsimässä nimenomaan sitä vakiokoneen korvaajaa vakioluokkaan. Eli ProStock-kone korvaisi vuoden tai kahden sisällä TJ-10:n vakiokoneet - oli ProStock-kone sitten 17, 18, 19 tai 20 kierroksinen.

Uutta TJ-moottoria on pohtimassa varmasti viisaita tieteenharjoittajia, mutta pientä mietiskelyä silti kotikatsomostakin.
Jos ajatellaan, että nykyinen TJ-kone on teholtaan noin 130W luokkaa ja TS-kone noin 230W vaiheilla, niin kysymys kuuluu, minkälainen uuden TJ-koneen on oltava? Suurempitehoinen, pienempitehoinen vai nykyisenlainen, vaikka lankaluku ja ajoitus muuttuisivatkin?
Oikea vastaus riippuu nähdäkseni ainakin kahdesta tekijästä:

1. Halutaanko koneen olevan nykyistä sopivampi kokemattomille vasta-alkajille? Jos kyllä, tehon on oltava nykyistä pienempi tai korkeintaan yhtä suuri.

2. Nähdäänkö tulevaisuudessa kaksi vai kolme touringluokkaa? Jos kolme, tehon on oltava nykyistä pienempi tai korkeintaan yhtä suuri. Jos kaksi, teho voi olla nykyinen tai suurempi - unohtamatta kuitenkaan kohtaa 1.

Näin pitäisi ProStock-moottorinkin teholle hakea luonnollinen paikka. Nythän moottori epävirallisesti sovittiin 17-lankaiseksi, mikä ihan näppituntumalla antanee tehoa jossakin 200-210W vaiheilla. Voisi olla vähän vähemmänkin, ehkä 180-200W olisi sopiva. Mutta kuten on tullut useaan otteeseen todettua, tuleva kausi on kokeilua ja oikean asetelman etsimistä.

1325
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 17.11.02 - klo: 18.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Vihrea"
tungen tämän nyt tähän samaan topicciin, miks kaikilla on stratuksen kori ??? (tai no ei iha kaikil, mut suurimmal osal) miks ei esim Volvo-S60 tai S40 tai jotai Ford Mondeon koreja ??? mä oon itte kyllästyny noihin stratuksen koreihin :D

Kokeneet kuskit tuntevat autonsa käyttäytymisessä selviä eroja eri korien välillä. Lähinnä on kai kysymys siitä, tekeekö kori autosta yli- tai aliohjaavan vai neutraalin. Samasta syystä varsinkin kesäkauden ulkoradoilla samojen kuskien näkee käyttävän eri radoilla eri koria, joka on valittu radan ominaisuuksien mukaan (pito, profiili).

Niin kauan kun omassa ajossaan eroja ei havaitse, ei asiaan tarvitse kiinnittää paljoa huomiota. Tai oikeastaan toisinpäin: vaikka onkin tylsää, että useimmat käyttävät Stratusta, se on varma valinta niillekin, jotka eivät vielä ole oppineet korin merkitystä tunnistamaan. Kuten meikäläinen.

Edit: Jaahas juu... juniori tossa ohimennessään ilmoitti väsyneellä äänellä, että "sää muuten ajat Alfalla..."

1326
Tulokset / Nopeudensäädin
« : 17.11.02 - klo: 16.35 »
Tiedoksi heille, joilla on käytössään nopari, jossa on lankalukurajoituksena 17t: ainakaan käytössäni ollut halpa ja hyvä LRP Sprinter -perusnopari ei sovellu ProStock-moottorille. Sprinterin lankalukurajoitus on 17, jonka se on hyvin kestänyt Syndicate-koneella, mutta jostakin syystä ProStockin 17 lankaa on sille liikaa. Nopari kuumenee kovasti ja sen oma lämpötilasuojaus katkaisee menon. Vaurioitumista ei ole tapahtunut, ja meno jatkuu, kun nopari on vähän jäähtynyt. Kisoissa jäähdyttelytauot viiden kierroksen välein eivät kai oikein istu.
On kokeiltu kahdella eri ProStockilla, joissa on Syndicate-koneen 17-lankaiset ankkurit ja virikoneiden pannut.

Omalta kohdaltani ongelma poistui, kun onnistuin pääsemään hyvän kerhokaverin kanssa sopimukseen hänen varanoparistaan. Kiitos, Kim!

1327
Vapaa keskustelu / paljonko rc-autot kulkee
« : 17.11.02 - klo: 16.21 »
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"
mikä on hiiletön kone? :oops:

Hiiletön kone on nykyaikainen tapa toteuttaa sähkömoottori. Käytössä se on ollut teollisuuden isoissa moottoreissa jo iät ja ajat, rc-vempeleissä vasta lähinnä lentokoneissa, edullisen teho/paino -suhteensa ansiosta.

Hiilettömässä koneessa magneetit ja käämit ovat vaihtaneet paikkaa: ankkurissa on kestomagneetti ja moottorin rungossa on lankakäämit. Perinteisessä hiilimoottorissa hiilet jakavat virran vuorotellen jokaiselle kolmesta käämikimpusta kollektorin kolmen kupariliuskan kautta. Hiilettömässä moottorissa nopeudensäädin huolehtii elektronisesti käämikimppujen saaman virran jaksottamisesta.

Etuja ovat hiilettömyys (hiiliä ei travitse vaihtaa, koska niitä ei ole, eikä myöskään mitään sorvattavaa ole), suuri teho, keveys ja pitkä kestoikä, koska ainoat kuluvat osat ovat laakerit.
Huonoja puolia ovat hinta (varsinkin nopeudensäätimet ovat kalliita), joka tosin on laskemassa, ja se, että moottoreille ei ole (vielä) mitään luokituksia rc-autokäytössä. Perinteisten moottoreiden ja hiilien valmistajat tietenkin eivät ole innoissaan... Mutta varmaa on, että tulossa ovat.

Myös autoihin tullee muutoksia hiilettömien myötä, koska nykyiset voimansiirrot ovat suuremmille tehoille alimittaisia.

1328
Tulokset / AKK tutuksi
« : 17.11.02 - klo: 15.16 »
Unohdin lisätä tuohon edelliseen, että toivoisin, että lajiryhmästä joku todella kertoisi kysytyistä asioista.

Vastausta odotellessa pientä ajatusleikkiä. Aivan varmasti lajiryhmä on järkevästi koottu ja edustaa lajimme parasta mahdollista asiantuntemusta. Esitän silti yhden mallin, mitä näkökulmia lajiryhmässä voisi olla edustettuna:
- AKK
- kilpakuljettajat, kansainvälinen taso
- kilpakuljettajat, kansallinen taso (TS-taso)
- aktiiviharrastajien taustaryhmät eli isäpappa tai äitimamma
- mahdollisesti vasta-alkajat/äskettäin aloittaneet, eli isäpappa/äitimamma

Tämäntyyppinen kokoonpano nähdäkseni korostaisi lajin nuorisoharrastus-luonnetta, jota varten se nauttii yhteiskunnallista tukeakin (vai nauttiiko?).
No, tämä oli siis vain ajatusleikkiä, tarkoitus ei ole alkaa masinoimaan vallankumousta.

1329
Tulokset / AKK tutuksi
« : 17.11.02 - klo: 11.40 »
Väärin arvattu, tämä ei ole provosoiva kirjoitus. Jos sen sellaiseksi haluaa ymmärtää, vika on lukijan silmissä.

Kipinän aiheeseen antoi toisessa topicissa esiin tulleet näkemykset, että tavalliselle ruohonjuuritasoiselle harrastajalle AKK on jäänyt etäiseksi. Olen aiemmin yrittänyt virittää keskusteluja samasta aiheesta, tai itse asiassa tarjota mahdollisuutta tiedon jakamiseksi, mutta ne eivät ole johtaneet mihinkään.
Kerran mm. kysyin AKK:n pienoisautoilu-budjetista, paljonko se saa (tai maksaa) rahaa AKK:lta tai valtiolta, paljonko rahaa kuluu ja mihin se kuluu jne. Tumppi vastasikin, että hän ottaa selvää ja palaa asiaan. Ei ole palannut, mutta enpä ole viitsinyt uudestaankaan kysyä. Koska se kuitenkin ymmärrettäisiin väärin.

Tuolla toisessa topicissa esitettiin myös toivomus sada tietoa, millä tavalla pienoisautoilun edustajat valitaan edustamaan lajia? Mielestäni tämäkin kysymys on ok, eikä pitäisi aiheuttaa mitään väärinymmärryksiä. Samoin esitettiin ajatuksia, voisivatko lajin harrastajat itse päästä jotenkin vaikuttamaan edustajiensa valintaan? Ja edelleen ajatus esim. kilpailujen yhteydessä järjestettävästä keskustelutilaisuuksista, joita mielestäni Tumppi "taloon tullessaan" jo itsekin esitti.

Tätä on todella vaikea muotoilla siten, että herkkähipiäisimmätkään eivät tulkitsisi väärin, mutta yritän kuitenkin: pieni avoimmuus AKK:n ja lajiryhmän suunnasta ei olisi yhtään pahitteeksi.

1330
Tulokset / Ajoaikamuutoksen taustasta
« : 17.11.02 - klo: 11.14 »
Keskustelu sääntömuutoksista julkisesti on ymmärrettävästi vaiennut. Mutta se on jatkunut sähköpostitse ja yksityisviesteillä erinomaisen laadukkaana, jossa hyvät argumentoinnit saavat hyväksyntöjä, ja vasta-argumentteja esitetään, ja niitä saa esittää.
Asian ylle on jo laskeutunut pölyä täällä julkisella puolella, mutta tiedän, että monelle jäi päällimmäiseksi kasa kysymysmerkkejä. Laitan siksi paloja käydyistä privaattikeskusteluista esille, koska ne auttavat ymmärtämään ajattelua molemmin puolin. Tässä on kysymys ainoastaan TJ:n ajoaikamuutoksesta.

Yhden kirjeenvaihtokavereistani, Mr Calen luvalla lainaan hänen tekstiään, koska se auttaa ymmärtämään sitä ajattelua, mikä päätöksen takana on ollut. Huom. Mr Cale ei ole ollut millään tavalla mukana muutosta sorvaamassa, vaan tämä on hänen yksityisajatteluaan.

----
"Tulevat muutokset suosivat aloittelijoita ja pienentää kaluston merkitystä kaikkiaan. Kilpaileminen on edullisempaa ja mahdollisuudet pärjätä paremmat.

Ehkä lajiryhmässä (ja käsittääkseni myös "kentällä") on pidetty ongelmana sitä, että TJ-luokka nykyisellään on aloittelijoille liian vaikea. Ja luokkaa on nyt sitten profiloitu enemmän aloittelijaluokaksi.

Ongelma voisi pohjimmiltaan olla se, että nykyisellään Suomessa kärjen taso Touringissa on todella kova. Tästä johtuen koko TS-10 taso on noussut. Jos TJ:n ja TS:n väli pyritään pitämään kohtuullisena, on taas kynnys aloittaa TJ-luokassa suuri.

Voisiko harrastuksen kannalta olla parempi se, että saadaan uutta porukkaa kilpailutoimintaan mukaan, kun alkupanostukseksi riittää pienempi rahasumma? Ja suurempi rahallinen panostus tulisi vasta siinä vaiheessa kun ollaan varmoja harrastuksen mielekkyydestä ja valmiina siirtymään viritettyyn luokkaan.

Toisaalta tässä saattaisi olla sen "kolmannen touringluokan" paikka. Se vaan vaatisi lisää harrastajia. Mielestäni uusitut TJ:n säännöt ruokkivat nimenomaan uusien harrastajien mukaansaantia kilpailutoimintaan."

----
Hyvin ja ymmärrettävästi muotoiltu.


Ja laitan samaan pötköön myös niitä ajatuksia, mitä itse olen sääntömuutosta vastustavien suunnalta kuullut. Mr Calen ylläoleva teksti on itse asiassa vastaus tähän kopioimaani omaan viestiini:
----
"* Kun 5 min on jo ollut vallitseva käytäntö, siirtyminen 4 minuuttiin koetaan takaperoiseksi kehitykseksi. Koska samaan aikaan akkuteknologia kehittyy eteenpäin, muutos on "luonnonvastainen".
Tosi on, että uusien tulokkaiden kynnystä madalletaan ajoaikaa leikkaamalla. Toisaalta, vasta osaava kuski pystyy saamaan 2400-akun tyhjäksi 5 minuutissa: minulla esimerkiksi riittää 2000-akku, ja siihen jääkin vielä n.300 mAh, ja Juho taas käyttää samalla radalla 2400-akun täysin loppuun. Uudet tulokkaat eivät pitkään aikaan tiedä mitään kapasiteettiongelmista. Eikä heillä konekkaan lämpiä kovin ihmeellisesti.

Jos 4 min ajetaan iso-kapasiteettisella akulla, tulee akun tyhjentämisestä loppuun asti uusi riesa. Kaikki eivät sitä edes osaa tehdä kunnolla, vaan pilaavat akkunsa.

* Kun stanun kärkipojat kukin vuorollaan siirtyvät viriin, on heillä ainakin siirtymävaiheessa jo olemassa sopivat akut ja niille sopiva laturi. Jos siirtyminen tapahtuu 4 min stanusta 5 min viriin, on edessä paljon kalliita hankintoja.

* Kysymys on myös psykologinen. 4 min erällä korostuu ero TS-luokkaan ja se, että kysymys onkin tutti-luokasta. Tämä kolhaisee nykyisiä TJ-poikia pahasti. "

----

Että silleen. Tämä siis vain tiedon lisäämiseksi siitä, mitä ajatuksia aiheen takana on ollut. Kaikille se ei ole ollut lainkaan selvää, joilla tarkoitan lähinnä TJ-kuskeja, heidän isäpappojaan, ja niitä keskustelua seuranneita, jotka lähitulevaisuudessa voisivat kuulua jompaan kumpaan ryhmään.

1331
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 17.11.02 - klo: 09.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
 VesaK: Oletko edelleen kolmen virallisen touringkisaluokan kannalla Suomessa? Mielestäni edelleen järkevin ratkaisu on vapaa viriluokka (nykyinen TS-10 12-koneilla) ja vapaa vakioluokka ilman mitään ikärajoja jne. (eli kaavailtu ProStock). Vakiomoottorit kannattaisi poistaa mielestäni kokonaan touringautoista, mutta kuitenkin siten, että ProStockkia voisi ajaa vanhoilla vakiokoneilla vuoden verran eli olisi ns. siirtymäkausi TJ-10:stä ProStockkiin.


Esitit yhden ydinkysymyksistä, jota olet pohdiskellut ennenkin. Sivumennen sanoen, ihailen tapaasi tuoda asiat esille asioina, asiallisesti, johdonmukaisesti ja rauhallisesti. Siinä meillä monilla on paljon opittavaa. (Tätä älköön kukaan tulkitko ainoastaan itsekritiikiksi :wink: )

Mutta siihen asiaan. Onko kolmelle touringluokalle tilaa, riippuu varmasti paljon siitä, miten käy TJ-10:n. TJ tulee jo alkavalla kaudella menettämään osanottajia erilaisista syistä, mutta toisaalta uusiakin osallistujia on tulossa, A8-kisoista päätellen. Pysyykö luokasta poistuvien ja siihen tulevien määrä pitkällä aikavälillä tasapainossa, on avainkysymys.
Sääntöjen muuttaminen vasta-alkajaystävällisemmäksi on riskaabeli yritys, jonka toivon onnistuvan. Riskaabeli siksi, että "viipymäaika" luokassa lyhenee, eli taitojen kehittyessä siirrytään vaativampiin luokkiin nykyistä nopeammin, ainakin jos luokkia olisi kolme. Mutta jos tulijoita saadaan näin enemmän, luokka voi hyvin ja hetken kuluttua koko lajimmekin voi paremmin.

Kaksi touringluokkaa on tietenkin varma ja koeteltu ratkaisu. Mutta se toinen ei voisi olla ProStock kaavaillussa muodossaan muuten kuin osanottarajoitusten osalta, joita siis ei ole. Et varmasti tarkoittanutkaan, että ProStock 17-lankaisella ajoitettavalla moottorilla olisi TJ:n seuraaja. Siihen se on tietenkin liian tehokas, ja karkottaisi vasta-alkajat.

Kolmen luokan osalta yksi arvoituksista on, minkälaisen vastaanoton ProStock saa nykyisten TS-kuskien keskuudessa. Ei olisi mikään suuri ihme, jos osa TS-väestä havaitsisi ProStockin mielekkäämmäksi luokaksi. Ratkaisevaa on, minkälainen "kriittinen massa" siihen muodostuu, koska se ylläpitää luokkaa ja vetää siihen väkeä. Jos kisapäivä olisi lauantai, olisi oma arvaukseni aivan selvä.
Mutta alkava kausi on kokeilukausi ja se myötä saamme kaikki tietää, miten luokka istuu suomalaiseen rc-autoiluun ja mitä eri ryhmät siitä pitävät. Hatunnostio Kuusankoskelle, joka on luvannut järjestää ensimmäisen kilpailun.

Lopuksi lainaan erään suuresti arvostamani rc-kuljettajan muotoilemaa määritelmää: "17-lankainen moottori on teknisesti lähellä optimia. Kaikki sitä vähempilankaiset moottorit ovat modifioituja lämmityslaitteita."

1332
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 16.11.02 - klo: 11.16 »
Katsohan. mitä Winqqu kirjoitti tuossa n. 10 cm ylempänä.

1333
Vapaa keskustelu / Yksityisviestien lähetys
« : 16.11.02 - klo: 10.34 »
Miten yksityisviestien lähetys toimii? Kun olen kirjoittanut viestin ja "lähettänyt" sen, se saattaa näkyä pitkänkin aikaa lähtetettävien viestien, vaan ei lähetettyjen viestien kansiossa. Ellen väärin muista, olen joskus nähnyt "lähetettävissä" jopa usean päivän vanhan viestini. Se tuntuu vähän harmilliselta, kun viestinsä toivoisi menevän suht vilkkaasti saajansa silmien eteen.
Vai teenkö jotakin väärin?

1334
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 16.11.02 - klo: 08.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Luokkaa tulee ajaa kokeiluina muutamia, jotta saadaan varmuus sen sopivuudesta myös aivan uusille kuljettajille. Kynnys ei saa olla liian suuri kisoihin lähtemiseen. Jos 17 koneet viritetään aivan huippuunsa, niin nehän kulkevat erittäin kovaa.

Juuri niin. 17t-moottorilla auto tosiaan kulkee niin kovaa, että esim. meikäläisen, joka taidoissaan sijoittuu TJ:n häntäpäähän, koko ajosuoritus keskittyy kaasusormen hillitsemiseen. On muuten ollut hienoa löytää kaasuliipasimen ON- ja OFF-asentojen väliltä erilaisia muitakin vaihtoehtoja :wink:

On tietysti sellainenkin pointsi, että vähemmän kokemusta omaavan ei tietenkään ole pakko laittaa autoonsa omia taitojaan ylittävää moottoria, vaan sen ajoitus voi olla pienempitehoinen ja moottoria säästävä, tai koko moottori voi toki voi olla mikä tahansa muukin >17t.
Ajotaidollahan on täysin ratkaiseva merkitys, joka kokemattomassa päässä täysin kumoaa tehoeron moottoreissa: kokeillessani omaa ProStock-konetta Torpassa saatan suoralla tehdä kaulaa takana tulevaan TJ- tai Syndicate-autoon, mutta mutkaosuudella olemme jälleen puskuri puskurissa. Tämä toistuu, kunnes minä ajan ulos :oops:

ProStock-luokka tarjoaa siis sisääntulon myös kokemattomammille aikuisharrastajille, jotka ajavat vähemmän kovaa. Kuten VesaK. Karista, Jaskasta, Pasista, Roopesta puhumattakaan. Winqqu sen sijaan menee jo aika lujaa, mutta olisittepa nähneet hänetkin vielä vähän aikaa sitten... Jokomon varaosakaupassa tiedettiin aina, milloin Winqqu oli käynyt radalla.

TJ-luokan moottorisäännön uudistajat joutuvat ymmärtääkseni vakavasti miettimään TJ:n profiilia. ProStock-luokan syntyminen osui siinä mielessä vähän huonoon saumaan, että kenen kristallipallo kertoisi, tuleeko ProStockista todella välivaihe TJ:n ja TS:n välille, vai eikö tule? Jos tulee, uuden TJ:n on kai oltava nykyistä selkeämmin vasta-alkaja- ja kisatoimintaan sisääntuloluokka, myös moottoriltaan.
Ajoaikamuutos viittaisi siihen, että tähän suuntaan mennään. Ja se taas ennustaa ProStockille vahvaa asemaa lähitulevaisuudessa.
Ehkäpä siis kävikin niin, että ProStock ei osunutkaan huonoon saumaan vaan erittäin hyvään.

1335
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 23.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
Sääntökirjan mukaan :?:  :?: Eli nykyisten luokkien pohjaltako? Kumman mukaan?

Millainen moottorin rakenne voisi olla. Onko lankarajoitus ainoa rajoitus, vai pitäisikö rajoittaa laakerointia, ennakkoa tai päädyn kiinnitystä tms. Entä sallitaanko käsinkäämityt ankkurit? Itselläni on käsitys että konekäämityissä koneissa on laatueroja ihan saman merkin saman mallin sisällä.

Sitten on rengassääntö, millaiset rajoitukset siihen tulisi (kai sitä jotenkin rajoitetaan, ettei dremelöintiin palata). Mielestäni olisi hyvä jos sallittaisiin kaikki nykyään sallitut renkaat, eli kaikki CS:sät ja lisäksi ne joita Touring-Rallissa käytetään. Näin niiden jotka aikovat ajaa useampaa luokkaa olisi helppoa osallistua myös ProStockiin.

Enpä ole nyt tsekannut, erotteleeko sääntökirja TJ:n ja TS:n, josko mitenkään. Jos erottelee, niin TS on toki lähempänä.

Mielestäni moottorissa ei tarvitse ola muuta sääntöä kuin lankalukurajoitus. Tietenkin samoin pykälin "harvinaisista maamagneeteista" kuin TS/TJ. Ajoitus on oltava vapaa, sillä sehän juuri aiheuttaa TJ-luokassa yhden suurimmista päänsäryistä. Samoin ankkuri voi mielestäni olla myös käsinkäämitty.

Renkaiden osalta ajatuksesi suuresta vapausasteesta on hyvä, mutta  yksinkertaisuuden vuoksi sekin kannattaa sitoa voimassaolevaan sääntökirjaan.

ProStock on vasta alkamassa ja jotta alku olisi sääntöjenkin osalta helppo, ei mitään ylimääräisiä pykäliä kannata harkita. Ensimmäinen talvikausi on kokeilujakso, jonka aikana ja jälkeen voidaan sitten keskustella, pitäisikö sääntöjä fililata joiltakin osin.

1336
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Onko asia niin, ettei valmiita prostock moottoreita ole oikein saatavilla? Jos moottorit kasataan virin kannuun, niin silloinhan myös ennakko on säädettävissä? Entä onko ankkuritkin itse käämittyjä? Silloinhan katsastajilla on ongelma selvittää, onko niissä todella 17-kiekkaa. Ilmeisesti valmiita ankkureita on saatavilla.

Olen havainnut, että myös viripuolella on kiinnostusta ProStock-luokkaan.
5 min ajoaika vaikuttaa järkevältä.
Kuinkahan paljon sarjasta kiinnostuneita mahtaa löytyä?
Sunnuntai kilpailupäivänä saattaa rajoittaa kyllä osallistujia.

Kyllä 17-lankaisia moottoreita on saatavilla, mutta koska sellaisilla ei ole kilpailuissa ajettu (paitsi Syndicate), eivät Suomeen tuodut mallit välttämättä ole mitään erikoisen hyviä, vaan pihasudittelu-kalustoa. Ostin nimittäin itse yhden sellaisen, jossa oli säädettävä ajoitus, mutta teho oli pettymys, heikkojen magneettien vuoksi. Eipä ollut hintakaan hirveä, ja saanhan siitä hyvän ankkurin. Mutta tarkkana silti kisakonetta ostaessa!
En ole vielä sen kummemmin kysellyt kauppiailta, ainoastaan kuulin, että eräs kauppa on tilannut kunnon kisakoneita.

VAU:n treeni-illoissa on siis muodissa vanhan Syndicate-moottorin ankkurin laittaminen vanhaan virirunkoon. Ei ole hinta kovin paha, koska uusikin Syndicate-moottori maksaa muistaakseni 35 €, ja virikannuja saa TS-pojilta ilmaiseksi. Moottori on tosiaan vapaalla ajoituksella, kuten saa ollakin. Sehän tuo ajoitus-oppia TJ-pojillekin, jotka luokkaa kokeilevat.

Enpä uskalla arvailla luokasta kiinnostuneiden määrää laajemmin, mutta omasta lähipiiristä laskin ketterästi 10-12 heppua, jotka ovat esiintyneet hehkuvin poskin, ja lisäksi muutama varovaisempaa innostusta osoittanutta.

On totta, että sunnuntai on kisapäivänä huono. Mutta hyvä edes niin.

1337
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 17.05 »
Joo-o, mutta pidetään mielessä, että ProStock on

* sellaisten harrastelijoiden luokka, jotka eivät "kuulu" TS- eikä TJ-luokkaan.
* TJ-kuskeille vauhdikkaamman ajon kokeiluluokka, "mini-viri". Ehkä myös välivaihe siirtymisessä TS:iin.
* hauskanpitoluokka TS-kuskeille
* TS- ja TJ-kuskien "kohtaamispaikka"
* kuka ties mitä siitä vielä kehittyy

Kahden ensimmäisen ja varsin tärkeän ryhmän vuoksi mielestäni ajoaika ei voi olla 5 min enempää, akkujen vuoksi.
Sääntöjen pitää myös olla mahdollisimman yksinkertaiset, ilman poikkeuksia: moottori 17-lankainen, muuten sääntökirjan mukaan.

1338
Tulevana lauantaina Torpassa on ilmeisesti vilkasta, koska perinteisesti ennen kisoja käydään paikan päällä tutustumassa maastoon. Mahdollisuus tähän on klo 11-17.

Tiedoksi mahdollisille uusille tulokkaille, jotka ehkä epäröivät mennä vauhdikkaiden TS-treenaajien sekaan: Torpassa on ajoaikavuorottelu hitaampien ja nopeampien luokkien välillä toiminut hyvin, kun väkeä on paljon. Tällöin noudatetaan joko itsestään muodostuvaa vuorottelua tai sitten tilan seinällä olevaa valmista "lukujärjestystä".

Ja lopuksi pieni vihje: lipsumisesta ei tarvitse kärsiä.

1339
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 14.11.02 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
mielestäni varsinkin teknisiin asioihin liittyvät "mielipidekyselyt" ovat enemmänkin suuntaa antavia. Kenties jopa turhia...

Oho.
Kyseiset pari tapausta olivat kyselyn keskeisimpiä kysymyksiä.

Siis että vaikka presidentin vaaleissa kansa äänestäisi oman suosikkinsa, mutta koska kansan tietämystaso asioista vaihtelee, pressa kuitenkin valittaisiin asioista paremmin ymmärtävien sisäpiiripäätöksellä? Tämä toki toimisi ja saattaisi kieltämättä olla lopputulokseltaan joskus jopa parempi menetelmä, mutta eikö silloin kannattaisi jättää koko vaali järjestämättä?

Ei tarvitse huokaista eikä haukotella eikä imaista hernettä eikä edes vastata. Leikkiä se vain oli  :D

1340
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 12.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ainakin Kuusankoskella ajetaan.

Hyvä! Kerrassaan erinomaista.

Ihan vain väliaikatietona: VAU:n treeni-illoissa on kovasti sytytty ProStock-luokasta, ja radalla on pörrännyt ainakin 5 tulevaa kisaajaa itse väsätyillä moottoreilla: Syndicate-koneen 17t-ankkuri vanhan virikoneen pannussa. Tehoa riittää niin hyvin, että TS-luokastakaan tulevilla kuskeilla ei pitäisi olla valittamista vauhdin suhteen.
On jutusteltu, olisiko lankaluku pitänyt olla isompi, mutta eiköhän näin ole hyvä: ProStockin pitääkin olla selkeästi TJ-moottoria tehokkaampi, ja nyt se istuu TS:n ja TJ:n väliin todella hyvini. Edellytykset toimia siirtymävaiheena TJ:sta TS:iin ovat siis hyvät, sen lisäksi, että luokkaan tulee varmasti paljon sellaisia, jotka eivät kisoissa aja kumpaakaan perinteistä luokkaamme.
Viiden jo harjoitelleen kisaajan lisäksi tiedossani on omassa lähipiirissä toiset viisi varmalta vaikuttavaa osallistujaa, kaikki pelkästään VAU:sta siis.

ProStock-moottori on siis helppoa ja halpaa tehdä osista itse, mutta olen myös kuullut ainakin yhden kauppiaankin jo tilanneen valikoimaansa 17t-moottoreita.

Kannatan 5 min ajoaikaa samasta syystä kuin Winqqu esitti.

1341
Totta kai, eihän tämä niin ehdotonta ja vakavaa ole. Kaikessahan on takana jokin tarkoituksenmukaisuus, kuten tässä tapauksessa radiosäilön tarkoituksena on estää tahaton ohjaimen päällelaittaminen tai -unohtuminen.

Radiosäilöllä käydään ilman muuta vaihtamassa kiteet, jos siihen on aihetta. Tai ohjaimen akkuja/pattereita. Eräkierrosten välissä on käytännössä myös mahdollista käyttää omaa ohjaintaan esim. korjatun tai uudelleen säädetyn auton ohjauksen testaamiseksi. Tällöin kuitenkin on kysyttävä tähän lupa joltakin kisajärjestäjistä, joka sen myös aina antaa.

1342
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Kas, olenkohan ymmärtänyt väärin, eikö 5 mm olekaan vaatimus?

1343
Muutamien rohkaisevien palautteiden innoittamana, joista kiitokset, kisa-käsikirjoitussarja jatkuu..

Radiosäilö
Kilpailun ajan kaikki kilpailijat säilyttävät radio-ohjaimensa järjestäjien osoittamassa radiosäilössä, ensimmäisestä alkuerästä tai eräharjoituksesta alkaen. Ohjain haetaan sieltä vasta oman erän alkaessa ja palautetaan sinne heti oman erän jälkeen.
Tämä on ainoastaan kilpailun häiriöttömän kulun varmistamiseksi, että kukaan ei varikolla laittaisi radiota päälle, mikä aiheuttaisi yllättäviä tilanteita par'aikaa samalla taajuudella ajavalle kilpailijalle.

Heti oman ajoerän jälkeen muuten onkin pientä hässäkkää: transponderi irroitetaan ja palautetaan, ohjain viedään radiosäilöön, auto jätetään katsastukseen, ja ajaja itse siirtyy omalle (numeroidulle) nostopaikalleen ennen seuraavan erän alkua.

Usein tapahtuu, että ohjaintaan ei kisojen päätyttyä muistakaan hakea radiosäilöstä. Jo tästä syystä ohjaimet on aina varustettava omalla nimellä!

Katsastus
Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettavaksi.
Ei ole harvinaista, että katsastus tapahtuu jo ennen omaa ajoerää, ja transponderi luovutetaan vasta hyväksyttyä katsastusta vastaan. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa.

Katsastuksessa tarkastetaan, ettö auto on sääntöjen mukainen. Sääntökirja sanoo näin:

TS-10 ja TJ-10  
pituus (esikuvan mukaan)
leveys max. 200 mm
leveys ilman koria max. 190 mm  
akseliväli max. 273 mm
korkeus (ajokunnossa) min. 115 mm
renkaan leveys 18-26 mm
vanteen halkaisija max. 48 mm
siipikaaren pituus max. 40 mm
siiven leveys max. 190 mm
siiven sivulevy max. 40x25 mm
siiven takaylitys max. 10 mm
siiven maksimikulma  (esikuvan mukaan)
minimipaino  1500 g
ajoakun akkukennojen määrä 6 kpl

Olen lihavoinut ne mitat, jotka vähintään aina tarkastetaan. Kilpailusta riippuen muitakin mittoja käydään läpi. Onpa esimerkiksi moottoreitakin avattu ja tarkastettu.
Listasta muuten näkyy puuttuvan tärkeä mitta:
maavara (ajokunnossa) min. 5 mm

Kysyttävää?

1344
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 12.11.02 - klo: 22.31 »
Kiitos PJEP. Loistava kirjoitus!
Kannatan ehdotustasi normaaliin päiväjärjestykseen siirtymisestä!

1345
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 12.11.02 - klo: 21.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Kaikkiin hankaaliin kysymyksiisi on vastattu. Tästä huolimatta jatkat kyseenalaistamista ym.
...
Jos unohdetaa tuo kaikki (ainakin hetkeksi), niin ihan vakavasti, onko sinun mielestäsi VesaK jokin sääntömuutosseikka vielä jollain tapaa perustelematta tai epäselvä? Minusta kaikkiin kysymyksiisi on vastattu ja asioiden sääntöjen puolesta pitäisi olla hyvällä mallilla.

Tämä on keskustelufoorumi, ja täällä keskustellaan lajiamme koskevista yhteisistä asioista. Kirjoituksellani 09.11.2002 klo 12:49 jatkoin vilkkaasti käytyä keskustelua sääntömuutoksista, ja esitin siinä myös joitakin kysymyksiä. Sen jälkeen olenkin saanut vastaanottaa ainoastaan lapsellista mollaamista ja ala-arvoista vääristelyä. Omaa kirjoitustasi en tarkoita, sillä se oli terävää kritiikkiä, mutta sentään jokseenkin asiallisesti esitettyä ja perusteltua.

En ole tivaamassa mitään, viime aikoina lähinnä vain puolustautumassa. Jos jonkin asian haluaisin nostaa ylitse muiden, kun kerran kysyit, niin mitä ihmeen mieltä oli esittää kenttäkyselyssä kysymyksiä, joihin saaduilla vastauksilla ei ole ollut mitään merkitystä? Mikä on tulevien kyselyiden uskottavuus, jos kyselyn tekijät kuitenkin katsovat itsensä vastaajia viisaammiksi?

1346
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 12.11.02 - klo: 17.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Todella harmillista, että onnistuit karkoittamaan Tumpin tältä foorumilta.

Uskotko itse, että lajimme ylin järjestöedustaja alkaa boikotoimaan lajin yhteistä keskustelufoorumia yhden rivijäsenen vuoksi, joka on uskaltanut kysellä päätösten perusteista ja asettaa niitä kyseenalaiseksi? Huhhuh, millä tiellä lajimme on, jos niin olisi.
Jos selaat topiccia läpi, todellisetkin syyt mahdolliseen vetäytymiseen saattavat kirkastua.

Jos myös viitsit katsella kirjoituksiani lähimenneisyydestä, näet huomattavan paljon sellaisia, joissa olen jakanut kiitosta ja suitsutusta Tumpille eri asiayhteyksissä. Tunnustusta on mennyt hänelle myös sähköpostilla, mutta sitähän et voi nähdä.
Näillä ei näköjään ole kuitenkaan mitään merkitystä, vaan parilla hankalalla kysymyksellä ansaitsin Tumpin sanoja lainatakseni kuvan: ”kyseenalaistan ja haukun kaiken” ja ”ilmeisesti ihan vain kiusaksi nostan turhaa meteliä ja haloota asiasta”. Pikkuisen erikoinen tulkinta, olettaen, että hän tarkoitti sillä minua.
Itse elän nähkääs maailmassa, jossa asioiden arvioiminen ja niistä keskusteleminen on sallittua, ja sitä pidetään jopa eteenpäinmenon edellytyksenä. Palautetta, niin positiivista kuin negatiivistakin, annetaan ja otetaan vastaan. Ja se kestetään.
En ole osannut kuvitella, että se ei tässä lajissa kuulu tapoihin, ja olen siitä pahoillani. Kuitenkin totean, että oma myönteinen-kielteinen –saldoni on vahvasti positiivisella puolella. Mutta kukapa siitä välittäisi.


PJEP kuuluu siihen tärkeään ryhmään, joka valitettavan vähän näkyy keskustelussa, nimittäin TJ-poikien isäpapat. Juuri heidän ja TJ-kuskien itsensä ääntä muuten olen tuonut esiin esim. hankalilla kysymyksilläni sääntömuutosten taustoista ja suoritetun kyselyn tarkoituksesta.
PJEP:n olen oppinut tuntemaan ”jalat maassa” –tyyppinä, joka harvakseltaan tulee esiin järkevin ajatuksin ja palauttein. Kun sitten näin Tumpin vastauksen PJEP:lle, loukkaannuin hänen puolestaan. Loukkaannuin, koska tiedän, että lajiryhmän pj. pystyy esiintymään junioreiden isäpapoille asiallisestikin, jos vain haluaa. Ryhmämme on muuten aiemminkin joutunut hänen antipatiansa kohteeksi, aiheetta, mutta kukaan ei ole siitä silti ottanut niin hernettä nenuunsa, että olisi alkanut boikotoimaan mitään.


Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Tästä olen täysin eri mieltä, enkä ole ainoa.

1347
Tulokset / Korin korkeus
« : 12.11.02 - klo: 16.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.

Tarkkana Mr Cale, ettet joudu epäsuosioon.

1348
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Millä luokilla siellä ajetaan onkos ne ne ts-10 ja tj-10

Juu,
* TS-10
* TJ-10
* MN-10 eli luokattomien luokka
* S2-10, joka ajetaan yhdessä MN-10:n kanssa, ellei osanottajia riitä omaan erään.

1349
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 11.11.02 - klo: 22.36 »
Luin tuossa vielä iltalukemiseksi tämän topicin jutut. Välillä nauratti, välillä itketti. Paljon on tarinaa isketty, asiasta, asian vierestä, ja välillä asiakastakin, mutta vain vähän on villoja kertynyt.

Sinulle, Tumppi, suosittelen samaa. Yritä asettua sivullisen asemaan, ota etäisyyttä asioihin, ja lue stoori läpi. Jos niin teet, niin näet melkoisen farssin koko komeudessaan. Tai karmeudessaan.
Jos tunnekuohut vielä estävät näkemästä, kopioi kaikki talteen ja katso se sitten, kun ajallista etäisyyttä on kertynyt niin paljon, että omakin teksti tuntuu vieraalta. Silloin viimeistään ymmärrät.

1350
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Ensimmäiset kisat tulevat varmaan olemaan Alue-8 kisasarjan viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Tuohon Rajatorpan kisaankin voisi muuten osallistua mutta varmaan menisi koko kisa pelkäksi kolaroimiseksi kun ajan touring autolla ensimmäistä kertaa todennäköisesti viikonloppuna Hiekkaharjussa ja kisa olisikin sen jälkeen heti seuraavana viikonloppuna.

Jep, kypsästi ajateltu.
Tosiasia on, että auton ajaminen radalla mahdollisimman lujaa ei ole ollenkaan helppoa. Ekalla kerralla se tuntuu hyvinkin vaikealta, sekä suoralla että mutkissa. Mutta uskomattoman nopeasti auton hallitsemiseen alkaa saada tuntumaa siten, että rataa pystyy kiertämään lujempaa ja lujempaa.

Kerho- ja aluekisoihin ovat tervetulleita myös aivan vasta-alkajat. Käytännön neuvona sanoisin kuitenkin, että ekasta kisasta jää itselle paljon parempi maku suuhun, yleensä jopa kisahimo, kun sinne mennessään on jo jonkin verran harjoitellut.
Luulen, että ymmärrät asian ansimmäisen ajokertasi jälkeen, kun olet jo käynyt kisojakin katsomassa.
Alue8-kisoissa muuten on ollut paljon vasta-alkajia, kuten tarkoitus onkin. Rajatorpassa oli nyt vain yksi kisa-ekakertalainen, joka tosin ajoi kuin vanha tekijä.

Ja vihjeeksi: ei pidä pelästyä, vaikka ekasta, toisesta, ja myöhemmin vielä monesta kerhoillasta lähdet kotiin rikkinäisen auton kanssa. Vasta-alkajilla on taipumus joutua radalla kuin radalla törmäyksiin, jossa jokin osa autosta rikkoutuu. Näin ainakin meille kävi, sekä juniorin, että omalla kohdallani.  Tästä ei pidä lannistua, sillä varaosien kulutus vähenee nopeasti ajokertojen myötä.

Nimim. Oma autoni särkyi Rajatorpan finaaleissa

Sivuja: 1 ... 42 43 44 [45] 46 47 48 ... 51