Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 ... 43 44 45 [46] 47 48 49 ... 51
1351
Kartanpalanen löytyy täältä, judopojat antanevat anteeksi karttansa lainauksen:
http://www.jukara.sci.fi/judo/dojo.html
Rajatorpan kallioluola löytyy täsmälleen kartan "Tatami"-kohdassa.

1352
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Olisi mukavaa jos joku vastaisi aikaisemmassa viestissä olevaan transponderi aiheiseen kysymykseen.

Tarkoitat, onko siinä pientä akkua? Taisinpa jo vastata siihen, mutta: "ponderissa" on pieni akku, joka ladataan ennen kisoja.

Ponderi on muuten juttu, jonka kai jokainen ainakin kerran unohtaa laittaa autoonsa. Ja vielä usempi unohtaa ottaa sen sieltä pois heti erän jälkeen.

1353
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 11.11.02 - klo: 15.37 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
VesaK:
Älä ota marttyyrin roolia, se vain tulehduttaa ilmapiiriä. Mitä muiden puolesta puhumiseen tulee, niin ilmaise mielummin vain oma mielipiteesi. Niin me kaikki muutkin teemme. Yksi ääni per sierainpari. Antaa muiden kertoa itse omat mielipiteensä.

Olet oikeassa, marttyyriksi ei pidä heittäytyä.
Mutta monien äänellä olen puhunut: kerhoilloissa ja kisoissa tulee aina juteltua asioista, ja tiedän, että vain häviävän pieni osa mielipiteistä tulee näkyville tässä keskustelussa. Tämä koskee juuri nyt erityisesti rengassääntöä ja TJ:n 4 min ajoaikaa.
En pidä sitä vääränäkään, että tuon kuulemiani näkemyksiä esiin. Ainakin omat näkemykseni muodostuvat paljon sitä kautta, että kuuntelen ja jutustelen monien muiden kanssa.

1354
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 11.11.02 - klo: 15.02 »
Tuohon voi todeta vain sen, minkä elämä jokaiselle joskus opettaa: kun asiaperusteet loppuvat, tai niitä ei edes ole, keskustelu siirtyy asiattomuuksiin ja henkilökohtaiseksi mollaamiseksi. Jääväthän itse aihe ja virhepäätökset silloin vähemmälle huomiolle.

No, kuten jo aiemmin totesin, tiesin asettuvani ukkosenjohdattimeksi laittaessani itseni peliin monien muiden puolesta.

Kaikkein eniten ihmettelen lajin yläkerran agressiivista suhtautumista kentältä tuleviin kyselyihin ja näkemyksiin. Ehkä tämä sitten on lajimme tapa.

1355
Vantaan autourheilijat VAU järjestää
Alue8 -kerhocupsarjan 3. osakilpailun lauantaina 23.11.2002 klo 9:00 alkaen.

Osoite: Rajatorpan väestösuoja, Rajatorpantie

Ajo-ohje: n. ½ km Rajatorpantien ja Vihdintien (Porintie) risteyksestä Myyrmäen suuntaan. P-paikka pienen puistikon keskellä.
Väestösuojaan kävellen sisään, pitkää luiskaa alas, kulman ympäri vasemmalle, sählykentän ohi, viimeinen ovi hallin perällä.

Kilpailupaikan ovet avataan klo 8:30
 
Muutamia pöytiä ja tuoleja on tarjolla kerhon puolesta, mutta kilpailijoiden on kuitenkin syytä tuoda mukanaan omat pöytänsä, tuolinsa, jatkojohtonsa ja eväänsä.


Ilmoittautumiset, jossa mainittava
- nimi
- luokka, johon ilmoittautuu
- kerho (jos on)
- automerkki
- kolme kidetaajuutta (vasta-alkajien osalta kiteiden määrässä joustetaan mahdollisuuksien mukaan, kokeneiden kuljettajien kohdalla ei)
- yhteystiedot: puhelinnumero ja/tai sähköposti

viimeistään tiistaina 19.11.2002, ensi sijassa Leif Malmströmille, Leif.Malmstrom@saunalahti.fi, tai faxilla RC Piste Ky 019-430129.


Luokat ja säännöt kuten kisakutsussa kerrotaan. Kisakutsut on jaettu kerhoille, mutta sen löytää myös esim. Power Racingin sivuilta
http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=19&mode=nested&order=0&thold=0


Vasta-alkajien opastusta, ajo-ohjeneuvontaa paikan päälle, ja yleistä trouble shootingia: Vesa Koskivuo vtk@avenet.fi  p.040-5462425 iltaisin. Ilmoita, jos haluat ensikertalaisten "kisa-opastusta" kisoissa tai sitä ennen.  


Mahdollisen suuren osanottajaryntäyksen varalta kisajärjestäjät varaavat oikeuden rajoittaa osallistujien määrän noin 40:een kisakutsussa kerrottujen kriteerien mukaisesti. Jos niin tapahtuisi, heille, jotka mukaan eivät mahtuisi, ilmoitetaan asiasta. Ei siis ole erikseen välttämätöntä soittaa ja tarkistaa omaa osallistumistaan.

Tervetuloa

1356
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tuo kuulostaa nyt aika helpolta ja yksinkertaiselta mutta entä sitten kisoissa keskittyy omaan ajoon eikä tajua että tuohan ohittaa minut kierroksella jolloin pitäisi päästää ohi. Toivottavasti kuulutukset ovat "oikeissa" kisoissa hieman kova äänisempiä sillä itse en useimmista kuulutuksista saanut mitään selvää jolloin taas ei noudata käkyjä tai sitten noudattaa jollekin toiselle annettuja käskyjä.

Olet ihan oikeassa. Rajatorpan kisoissa on varsin tuttavallinen ja "vakiintunut" meininki, ja siksi myös kuulutuksetkin ovat "epämuodollisia". Isommissa kisoissa kiinnitetään jo enemmän huomiota kuulutuksiin ja kuuluvuuteen. Toivottavasti mahdollisimman moni uusi tulokas pääsee katsomaan tai osallistumaan Alue8-osakilpailuun Rajatorpassa 23.11.02. Laitan siitä vielä tänään ilmoituksen näkyville.

On myös tosi, että varsinkin uudempi tulokas kisoissa keskittyy niin omaan ajoonsa, että ei ole enää ajaessaan selvillä, kuka on ohittamassa kierroksella, ja kuka ei. Erissä, jossa on kokemattomampia mukana, tämä on aivan normaalia, ja se tietenkin ymmärretään hyvin. Ei siis pidä ottaa paineita, tuntuma kyllä kehittyy itsestään kokemuksen karttuessa.

1357
Tulokset / Re: Sääntömuutokset
« : 11.11.02 - klo: 13.56 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

1. Tj jakaantuu koleem eri tyyppiin kuskeja
- Aloitteijat
- harrastajat
- Kilpakuskit
Te olette selvästikin ns. harrastaja kastissa joten teidän ei tarvitse laittaa vehkeitä viimisen päälle, kyse onkin sen ehkäisisystä

Jutut haahuilee täällä sinne tänne ilman selkeää päämäärää, joten en aio osallistua keskusteluihin täällä netissä enää, vaan siirryn selvästi kasvavaan passiivisten (netissä) ihmettelijöiden joukkoon. Siellä on jo kaikki lajiryhmän jäsenet (poislukien Tumppi) ja kaikki muutkin asioista jotain tietävät.

Somaa, että vastaat Tumpin puolesta, vaikka kirjoitukseni oli hänelle osoitettu.

1. Kuten olet nähnyt, olemme mukana sekä isoissa kisoissa että alueemme pienissä kisoissa. Pidämme itseämme lajin harrastajina ja kilpakuskeina, siinä missä kaikki muutkin. Miten muuten asiat sitten voivat olla? En ymmärrä lainkaan TJ-kuskien lokerointiasi.


Jutut eivät muuten haahuile sääntömuutosasiassa sinne tänne, CAi. Ainoastaan lajiryhmä haahuilee. Ja pahasti. Kysymys on kentän taholla ainoastaan siitä, miksi sääntöjä muutettiin eri suuntaan, kuin mitä kyselyyn vastaajat ovat vastanneet. Perusteluja vain on pyydelty, CAi, ei haahuiltu. Sen olette hoitaneet te siellä lajiryhmässä.

Olet itse niin syvällä tässä soossissa, että et osaa tai halua nähdä asiaa rivimiesten suunnalta. Jos olet itse ollut lobbaamassa kentän mielipiteen vastaista päätöstä, niin kanna siitä myös vastuu.

"siirryn selvästi kasvavaan passiivisten (netissä) ihmettelijöiden joukkoon. Siellä on jo kaikki lajiryhmän jäsenet (poislukien Tumppi) ja kaikki muutkin asioista jotain tietävät".
Juuri tämä tässä enää puuttuukaan, mutta sopii taudin kuvaan. Lajiryhmä tekee kyselyn ja saa odotukset nousemaan. Ja sitten sääntömuutoksia tapahtuu vastoin kentän selvää tahtoa, ja perusteluita päätöksille on puristettava väkisin. Ja sääntömielivaltaa vastustavat mollataan ja heitä uhataan lisenssin menetyksellä. Ja sitten "siirrytään passiivisiksi ihmettelijöiksi".
Aiotko sinäkin nyt vetäytyä "en tätä kommentoi enää uudelleen ja uudelleen" -verukkeen taakse?


Jos olet sattunut huomaamaan, niin täällä keskustelussa tehdään jatkuvasti juniorityötä ja vasta-alkajien neuvontaa. Siellä lajin yläkerrassako on jo vallalla asenne, että tikullakaan ette koske näihin juttuihin, vaan vetäydytte passiivisina sivulle ihmettelemään?

Lajin tulevaisuuden eteen ei tehdä työtä vetäytymällä syrjään, yrittämällä vaientaa keskustelu omista virheistänne, eikä nyrpistämällä nokkaa ylpeästi harrastajien kysymyksille. Yrittäkää edes kantaa oma vastuunne.

1358
Vielä lisäys kisakäsikirjoitukseen, koska Rajatorpan kerhokisa ei tätä tuonut esiin:

Stop and Go -rangaistus eli stoppari
Auton aiheuttaessa kanssakilpailijoille haittaa, kuten kiivaassa ajorytmissä usein helposti tapahtuu, käytetään kisoissa "stop and go" -rangaistusta. Rataan on merkitty tätä varten alue, ja se myös osoitetaan kisan alussa ajajakokouksessa. Rangaistuksen saanut (kuulutuksella erän aikana) auto ajaa tälle alueelle ohittaessaan paikan seuraavan kerran, pysähtyy siihen, ja lähtee liikkeelle vasta, kun kuulutus antaa luvan. Pysähtymisaika on yleensä parin-kolmen sekunnin luokkaa.

Tyypillisiä rangaistuksen ansaitsemiskeinoja ovat
- varaslähtö
- peräänajo, josta edelläajanut auto kärsii
- varomaton radalletulo, josta jokin toinen auto kärsii (kun on itse ajanut ulos radalta, niin paluu sille tapahtuu helposti varomattomasti pienessä paniikissa)
- tien sulkeminen nopeammalta ja kierroksella ohittavalta autolta (harvoin käytetty, vaikka syytä olisi)
Sen sijaan tietämäni mukaan autojen kylkikosketuksesta ei rangaistusta määrätä, vaikka toinen auto ajaisi sen seurauksena ulos, ellei tilannetta ole katsottu tarkoitukselliseksi kiilaamiseksi.

Tuomarilinja ja -työskentelyn tarkkuus vaihtelee huomattavan paljon. Kerhokisoissa (VAU) rangaistuksia ei yleensä ole ollut käytössä, sen sijaan huomautuksia on jaeltu. Alue8-kisoissa rangaistuksia on käytetty maltillisesti, ovathan kyseessä uusille ja kokemattomille kisaajille tarkoiteut "harjoituskilpailut".

Toiselle aiheutetun vahingon voi hyvittää myös pysähtymällä ja odottamalla, että kärsinyt auto pääsee taas jaloilleen ja edelle. Tämä on paitsi hyvin fiksua, myös epävirallinen käytäntö välttää "stop and go".

Mutta eräs käytäntö on syytä opetella jokaisen uuden tulokkaan: selvästi nopeammalle autolle, joka on ohittamassa kierroksella, on aina annettava tietä!
On tuskin olemassa tehokkaampaa tapaa häiritä ja ärsyttää kanssakilpailijoitaan, ja saada itse tumpelon maine, kuin kisailla auton kanssa, joka on ohittamassa kierroksella tai useammalla! Tätä eivät yleensä vasta-alkajat ja kaikki vähän kokeneemmatkaan ymmärrä tehdä, koska ovat itsekin yrittämässä ajaa mahdollisimman hyvää tulosta. Mutta niin se vain on.
Asian tärkeyden ymmärtää kunnolla vasta sitten, kun on itse samassa tilanteessa: oma ajo sujuu hyvin, takaa-ajajat ovat lähellä, ja sitten hitaammat autot sulkevat tien, eivät päästä ohitse, ja pahimmassa tapauksessa kilkkaavat nopeamman auton ohitusyrityksessä pöpelikköön.

Tien antaminen tapahtuu yksinkertaisesti vähentämällä nopeutta sopivassa kohdassa ja tekemällä ajolinjalle tilaa. Mutkat ovat usein sopivia paikkoja, jolloin väistävä auto hidastaa vähän ja ajaa ulkokaarretta pitkin.

Miltä kuulostaa?

1359
Kiitos kiitoksista pojat.
Aina ei tarvitse erikseen kiittääkään, mutta joskus on kiva saada palautetta, että jollekin on ehkä ollut hyötyäkin näistä jutuista.

1360
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Kuinka paljon ennen erää pitoaine laitetaan, riippuu pitoaineesta. On sellaisia, jotka laitetaan noin 20+ minuuttia ennen erää, ja sellaisia, joiden annetaan vaikuttaa vain viitisen minuuttia tai vähemmän.

Pitoaine vaikuttaa pehmittämällä renkaan kumia. Jo tästä voi päätellä, että ne eivät ole varsinaisesti terveyttä edistäviä aineita, joskin tietoa niiden haitallisuudestakaan ei juuri ole. Olen kuullut kerrottavan, että allergioista kärsiville pitoaineet eivät ehkä ole sopivia aineita käsitellä.
RC-autoharrastuksessa pelaillaan valitettavasti useilla muillakin kemikaaleilla, joiden käyttö sisäilmassa ei ole itselle eikä ympäristölle kovin terveellistä: puhdistusaineet, pikaliimat, pikaliiman kovettimet.

Pitoainetta laitetaan renkaisiin ennen jokaista erää.
On myös ratoja, joilla pitoaineiden käyttö on kielletty ympäristön ja mattojen sotkeentumisen vuoksi, esim. VAU:n Hiekkaharju.

1361
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
öö... mitä hyötyy siitä pitoaineen kuivaamisesta on? eikö se silloin huononna pitoa?

onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Renkaiden sudittamisesta on se hyöty, että liian märät renkaat kuivuvat liiasta pitoaineesta. Sinänsä vähän kyseenalainen tapa, jonka seuraukset näkyvät pian matossa. Fiksumpaa on pitää mukana rättiä, johon liika pitoaine kuivataan juuri ennen erän alkua.
Ei siis kannata alkaa erikseen opetella tätä tapaa.

Rajatorpan (VAU:n) kisoissa vakiomoottorit ajavat Syndicate-luokan mukana, mutta jos niitä on useampi, niillä on silloin oma luokkansa. Tänään taisi yhdessä autossa olla vakiomoottori, jota muuten ajoi todella hienosti aivan ensikertalainen, uusi lupaava kyky! Hän pääsi heti Syndicate-luokan A-finaaliin varsin kovatasoisessa seurassa ja tuli siellä kuudenneksi! Uskomaton suoritus. Yhteensä luokassa oli 13 osanottajaa.

Transpondereissa on tosiaan pienet akut, jotka on ladattu ennen kisaa tai ladataan sen aikana.

Rata pysyy Rajatorpassa pääsääntöisesti samanlaisena. On ollut yritystä vaihtaa profiilia välillä vaihtelun ja mattojen tasaisemman kulumisen vuoksi. Tämä ei ole niiden ajajien mieleen, joilla on pitkältä ajalta vertailudataa samalle profiilille, jolloin he voivat tutkia pienimpienkin muuttujien merkitystä kierrosaikoihinsa. Toinen asia on, onko kerhon ja muiden kerholaisten tuettava tätä toimintaa, sillä kenttätestaamisen tulokset menevät tallikuskien kautta myös heidän työnantajiensa eli autojen ja varusteiden valmistajien hyödyksi.

Rajatorpassa monet käyttävät CS-27 -renkaita hyvän pidon vuoksi.

1362
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Otin VesaK:oon vinkistä vaarin ja kävin tänään katsomassa VAU:n kerhokisoja Rajatorpassa. Onko noissa kerhokisoissa yleensäkkin noin paljon kolarointia kuin tuolla oli? Voihan se olla että tuo oli ihan normaalia mutta kun en itse ole koskaan nähnyt touring autoa livenä liikkeellä saati sitten itse ajanut mikä toivottavasti korjautuu ensi viikolla.

Laskettiinko tuolla nyt sitten vain paras alkuerä suoritus? Mitä silloin tapahtuu kun keskeyttää jommassa kummassa finaalissa? Joutuuko vain finaalin viimeiseksi ja voi jatkaa seuraavassa finaalissa?

Itse kiinnitin huomiota tuohon kun joka iikka sudittelee paikallaan ennen lähtöä. Tasoittaako tuo kenties jontenkin pitoaineen vai mitä hyötyä siitä on?

Kyllä kisoissa tapahtuu kolarointia. Sitä enemmän, mitä kokemattomampia ajajat ovat. Jos huomasit, niin TS-erän osaavat kuljettajat eivät mukeloineet juuri lainkaan, kun taas me siellä Syndicaten loppupäässä...

Alkueristä noteerataan paras suoritus ja se määrää lähtöruudun finaalissa.

Keskeytystä ei sen kummemmin noteerata, ainoastaan kunkin erän tulos, eli miten pitkälle on ajanut. Jos keskeyttää puolessa välissä, tulos jää tietenkin laihanlaiseksi. Seuraavassa finaalierässä lähtöpaikka on taas kuten ekassa erässäkin, alkuerien perusteella.

Sudittelulla tosiaan tasataan ja vähän kuivataankin renkaita pitoaineesta.

1363
Tulokset / Sääntömuutokset
« : 09.11.02 - klo: 11.49 »
Tumppi,

Kiitos omasta puolestani vastauksestasi 4.11.02, jota olin ollut pyytämässä.
Paljon näkyy asiaa on jo viikon varrella väännettykin, mutta parit kommentit vielä.

4 min ajoaika TJ-luokkiin
Esittämäsi perustelut ovat hyvät, ja linjassa perusajatuksen kanssa tehdä luokasta halvempi harrastaa. Päätös oli rohkea, koska sillä kävelit kentän enemmistön ylitse. Voi vain kysyä, pitääkö hyväksikin nähdyn sääntömuutoksen tapahtua ylhäältä vastoin kentän tahtoa, koska kysymys on kuitenkin vain vapaaehtoisesta harrastuksesta, jossa se viimeinenkin ajominuutti maksetaan vapaaehtoisesti.
Itse asiassa se ajoajan ensimmäinen minuutti on se kallein: joka leikkiin mukaan lähtee, on jo maksanut kohtalaisesti. En tiedä, missä meidän tallimme tekee ”väärin”, mutta en ole huomannut erän 5. minuuttia kalliimmaksi kuin ne 2.-4. minuutit ovat. Samoilla moottoreilla olemme ajaneet ilman ainuttakaan uudelleen magnetointia niin kauan kuin kollektoreissa pintaa riittää, ja ihan riittävän kivasti on mennyt.
Itselleni asia on sinänsä samantekevä. Ihmettelen ainoastaan sitä, että teet mahtipäätöksen ”asiantuntijasi” neuvomana, vaikka kyselysi selkeästi kertoi toista. Miksi yleensä kysyit koko asiaa, jos mielipiteillä ei ole mitään merkitystä?

FOAM-luokka
Jos tarkoitit ”ulkopuolisella joka ko. luokaa ei aja, ei halua että ko. kilpailuja järjestettäisiin” minua, koska olen asiasta useaan otteeseen kysellyt, voin vain kehottaa lukemaan kommentini uudelleen. En ole missään enkä koskaan ollut luokkaa vastaan, päinvastoin kertonut olevani kaikenlaisten järkevien kokeiluiden kannattaja. Minua kiinnosti ainoastaan se, että mistä luokka putkahti aivan yhtäkkiä, ilman sen kummempia keskusteluja. No, nyt tiedän nämäkin mekanismit.
Mutta yksi juttu: mistä alkaen mahdollinen ylimääräinen lisäluokka, jota ei ole vielä kertaakaan ajettu, saa AKK:n sääntökirjassa heti virallisen statuksen? Tätäkään vastaan minulla ei ole mitään, lupaahan se pikaista virallistamista Pro Stock 17 –luokallemme, jolla tullee olemaan moninkertainen osanottajamäärä.

Vastauksesi PJEP:lle
Tässä kohdassa täällä alkoi kiehua yli. Vatsauksesi PJEP:lle oli ala-arvoisinta, mitä olen aikoihin näillä pelikentillä nähnyt.
Olet samanlainen tavallinen pulliainen kuin me muutkin, ja ylilyönnit täytyy siksi yrittää ymmärtää. Mutta, sinut on valittu lajimme ylimmäksi viralliseksi edustajaksi, ja kun sellaisena esiinnyt, sinun pitää tietää, mitä se esiintymiseltäsi edellyttää.
Sinänsä on hienoa, että olet valinnut linjaksesi osallistumisen keskusteluihin kentän kanssa. Siitä nostan sinulle vilpittömästi hattua.

PJEP kirjoitti ainoastaan kentän tuskastuneen ja turhautuneen näkemyksen siitä, miltä sääntömielivalta kentän suunnasta näyttää. Yhden monista näkemyksistä, ei suinkaan minkään ”pienen äänekkään vähemmistön”, mitä yrität jatkuvasti todistaa. Taustalla ovat kolme kertaa 1½ vuoden aikana muuttunut rengassääntö, sekä viimeisimmät sääntömuutokset, joista itse olet vastuullinen.
Vatsauksestasi PJEP:lle paistaa, että sinun tai AKK:n päätöksiä eivät lajin harrastajat saa vapaasti kritisoida. Eletäänkö sielläpäin mahdollisesti vielä DDR-ajassa?

Uhkauksesi lisenssien menetyksestä oli ala-arvoisuudessaan ja mauttomuudessaan huippu. Jos se todellakin kuvaa kattojärjestössämme vallalla olevaa ajattelutapaa ja suhtautumista tavallisiin harrastajiin, niin niitä lisenssejä ei tarvitse tulla hakemaan, niitä alkaa kohta tulemaan vapaaehtoisesti takaisin.

Sinun housuissasi harkitsisin lusikan ottamista kauniiseen käteen ja lakkaisin potkimasta harrastajia, joilla on jotakin sanottavaa.

1364
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 07.11.02 - klo: 14.57 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Luulen, että ne jotka kannattavat 22:sia matolle, eivät aja millään kovin pitävällä radalla.


En nyt mitään ratojen/seurojen nimiä halua sanoa mutta, ainakin nillä millä tänätalvena olen ajanut niin jollakin on saanut tapella sitä vastaan että ei perä irtoa (huomatkaa, ajoin stanulla ja 22:lla). eli niillä radoilla menee varmaan 27:lla ajo ihan luisteluksi  :(

Juho

1365
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 05.11.02 - klo: 15.01 »
Rengassääntö tuli: 1.5.2001

Juho

1366
Tulokset / Alue-8 -kisat LOHJALLA 3.11.2002 + TULOKSET
« : 04.11.02 - klo: 22.35 »
Kokeilkaas Quick Timea, sillä minulla ainakin pyörii  :shock:

Juho

1367
Tulokset / siis...
« : 03.11.02 - klo: 19.50 »
Jos halutaan että säästetään kuluja niin tuo että sisälle cs-27 renkaat on ihan älytön!
 esim. viime talvena kun ostin assoni (tammikuu) ajoin siitä lähtien samoilla renkailla (22) sekä kisat että treenit, ja kestivät kunnes siirryttiin ulos. Eli tuolla säännällä ei haeta muuta kun että viedään ajo iloa, ja yllytetään käyttämään kaikkia kivoja mömmöjä, mielummin rajoitettaisiin renkaat yhteen satsiin/kisa.
 minusta tuolla ei säästetä mitään, päin vastoin, uusien renkaiden merkitys vaan korostuu.

Juho

1368
Tulokset / TULOKSET 3
« : 03.11.02 - klo: 19.18 »
MN-10

1   Ainasoja Hannu   HySRK      57   60               117
2   Termonen Kari   HySRK      60   55               115
3   Säilä Jaakko   VAU      54   57               111
4   Saarinen Jouko   LohUA      55   52               107
5   Tarvainen Pasi   VAU      52   53               105
6   Hägerström Kari   RiiUA      50   54               104
7   Similä Erkki   HySRK      51   51               102
8   Kupari Jorma   LohUA      49   49               98
9   Otsawaara Aleksi   VAU      53                  53
10   Ranta Petri   LohUA         50               50

S2-10

1   Ainasoja Jani   HySRK   Asso   60   60               120
2   Hynninen Toni   VAU         57               57


SEURAAVAT KISAT
VAU   23.11.02
HySRK   07.12.02
TAUK   02.02.03
JärvSRK   01.03.03

1369
Tulokset / TULOKSET 2
« : 03.11.02 - klo: 19.16 »
TS-10

1   Termonen Jouko   HySRK      50   60               110
2   Similä Mika   HySRK      53   53               106
3   Andersson Christer   MäntSRK      55   49               104
4   Ollinmäki Antti   JärvSRK      52   50               102
5   Quagraine Joseph   VAU      42   54               96
6   Joentakanen Aki   VAU      45   48               93
7   Westerlund Janne   VAU      47   46               93
8   Mäkinen Veini   JärvSRK      46   47               93
9   Saarinen Tomi   LohUA      48   42               90
10   Fager Carl-Magnus   VAU      37   51               88
11   Kupari Tero   LohUA      44   41               85
12   Hovi Jani   HyUA      39   44               83
13   Lehtinen Ville-Veikko   MäntSRK      43   39               82
14   Winqvist Peter   VAU      40   40               80
15   Kyyrö Kalle   VAU      41   36               77
16   Levänen Juho   RiiUA      60                  60
17   Koivula Pekka   TamUA      57                  57
18   Torikka Tommi   RauUA         57               57
19   Rinne Timo   TamUA         55               55
20   Kauppinen Teppo   VAU      54                  54
21   Tuominen Jesse   HMR         52               52
22   Raikas Tony   KyPAK      51                  51
23   Lemberg Kim   VAU      49                  49
24   Eskman Henri   TamUA         45               45
25   Muhonen Matti   HMR         43               43
26   Sinisaari Kari   HyUA      38                  38
27   Reittilä Pekka   JärvSRK         38               38
28   Sjöberg Maria   SomUA         37               37
29   Terviö Aapo   HMR         35               35
30                              0
      Kilpailijota / Kilpailu      21   23   0   0   0   0   
                              
Pistelasku: 1=60pist. 2=57pist. 3=55pist. 4=54pist. 5=53pist. jne…………..

1370
Tulokset / TULOKSET 1
« : 03.11.02 - klo: 19.14 »
TJ-10                              
                     
1   Salminen Ari   RiiUA      60   60               120
2   Torkkola Jussi   VAU      55   57               112
3   Koskivuo Juho   VAU      57   52               109
4   Salminen Marko   RiiUA      54   55               109
5   Känkänen Lauri   VAU      53   51               104
6   Kähkönen Jesse   HySRK      48   53               101
7   Laaksonen Tomi   MäntSRK      46   54               100
8   Sorjonen Teemu   MäntSRK      52   48               100
9   Myllynen Kari   VAU      50   50               100
10   Koskivuo Vesa   VAU      51   45               96
11   Nivaoja Riku-Ville   JärvSRK      41   49               90
12   Hägerström Joni   RiiUA      43   47               90
13   Sinisaari Heikki   HyUA      38   43               81
14   Suominen Petteri         49                  49
15   Sinervo Niko   RiiUA      47                  47
16   Susi Miika   LohUA         46               46
17   Autio Otto   RiiUA      45                  45
18   Otsawaara Tommi   VAU      44                  44
19   Makkonen Lauri   RiiUA         44               44
20   Di Rubbo Roope   VAU      42                  42
21   Kiiski Janne   JärvSRK      40                  40
22   Rahikkala Petri   VAU      39                  39
      Kilpailijota / Kilpailu      20   15   0   0   0   0   
                              
Pistelasku: 1=60pist. 2=57pist. 3=55pist. 4=54pist. 5=53pist. jne…………..

1371
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 23.05 »
Tumppi,

Olen ennenkin saanut olla ukkosenjohdattimenasi, kun olen omissa nimissäni esiintynyt kerho- ja kisaluokkakavereiden äänitorvena, ja voinpa tehdä niin nytkin. Parempi että yksi leimautuu narisijaksi kuin kaikki. Minullahan tuskin on suurta tulevaisuutta edessäni rc-tähtenä - tai mistäpä sen koskaan tietää :wink:

Tumppi, tiedän sinut parin kesäisen tapaamisemme perusteella ns. järkijätkäksi, jonka en lainkaan epäile tarkoittavan kaikessa toiminnassaan lajin parasta. Sinulla on tukeva pienoisautoilutausta, mutta koska se ei ole rc-autoilusta, tiedän, että et ole itse päätynyt nyt esiteltyihin sääntömuutoksiin, vaan ympärilläsi on "asiantuntijoita", lobbareita, entisiä lajiaktiiveja, muita lajiryhmän jäseniä ym., joiden näkemysten perusteella muodostat omat mielipiteesi. Olet myös sen verran pohjalainen luonteeltasi, että lajiryhmässä tekemienne päätösten suhteen olet lojaali, olipa oma kantasi ollut alunperin mikä tahansa, ja pysyt yhteisten päätöksienne takana. Tämä näkyy moneen kertaan toistamastasi "en niitä enää kommentoi uudelleen ja uudelleen" -vastauksestasi asioille, joita et ole itse asiassa kommentoinut vielä kertaakaan, ainakaan julkisesti. Tarkoittaa, että joko kompetenssisi ei ko. asioissa riitä, tai sitten olet itse alunperin ollut niistä toista mieltä.

Nyt on vain niin, että koko harrastajakunnan huomio sääntömuutosasioissa kohdistuu sinuun, koska olet lajiryhmän pj. Aivan kuten hallituksen pääministeri on vastuussa omien neuvonantajiensa ja alaistensa hölmöilystä, vaikka ei niihin olisi itse sotkeutunutkaan.
Edellä kyselemäni TJ-luokan ajoajan muutos 4 minuuttiin, vaikkakin on täysin selittämätön ja kentän mielipiteen vastainen päätös, on peanuts. Samoin peanuts on foam-luokka, joka tupsahti jostakin lobbareittesi tuomana.
Mutta CS-27 -rengassääntö, joka on täysin järjenvastainen (minäkin ymmärrän sen, vaikka en ole ajanut TS-luokassa metriäkään) ja kentän enemmistön mielipidettä halventava, on iso juttu. Sillä olet pahimmassa tapauksessa lamaannuttamassa lajia maassamme. Sitä en voi uskoa sinun haluavan.

Näytä edelleen sitä lajin aitoa kehityshenkeä, mitä olet osoittanut tähänkin asti, kuuntele kentän mielipidettä, ja tee siitä oikea johtopäätös.

Terveisin
VesaK

1372
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
 
Lehdessä ei siis ole ollut mitään uutta, mitä täällä ei olisi jo kommentoitu, (pl. C-12) ? En ko.  lehteä ole vielä nähnyt, mutta tuon mukaan nuo kaikki asiat ovat olleet jo täällä esillä, enkä niihin siis enää palaa. mm. rengassääntö ja ajo-aika, niitä on ihan riittävästi täällä spekuloitu, haukuttu ja perusteltu ja mitä vielä... Lukekaa vanhat topicit ko. aiheesta, ITSE en enää niitä kommentoi uudelleen ja uudelleen..


Otsikkosi ei ollut reilu, koska vastauksia puuttuu paljon, Tumppi! Se on tosiasia, vaikka monia asioita onkin vatkattu täällä.

On tosi, että rengaskeskustelu oli vilkasta. Menikö sääntömuutos kentän enemmistön mielipiteen mukaan, on toinen juttu, enkä sano siitä mitään.

Sen sijaan keskustelua TJ-10:n ajoajasta en ole nähnyt muuta kuin CAi:n ja Jassun muutaman kirjoituksen. Olisi mielestäni reilua, Tumppi, että kertoisit, miksi muutos tehtiin vastoin kentän selvän enemmistön toivomusta? Kerro myös, ajavatko he itse TJ-10:ssä, jotka ovat 4 min ajoaikaa halunneet, tai jotka ovat toimineet "asiantuntijoina"?

Olen tässä foorumissa kysynyt jo kahdesti aiemmin, mistä ja kenen aikaansaamana TSF-luokka tuli? Nyt kysyn kolmannen kerran.
TSF on kokeiluna ihan ok, enkä kritisoi sitä millään tavalla, sillä olen kaikenlaisen järkevän ja perustellun kokeilutoiminnan kannattaja. Haluan vain tietää, mitkä sellaiset mekanismit ja vaikuttajat lajimme piirissä toimivat, jotka saavat hiljaisen äänensä näin hyvin kuuluviin? Sitäkö ei voi kertoa?

1373
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Onko moottoreiden kannalta yhtää joustettavuutta kerhokisoissa ? Mutta saisko tälläisella ajaa kerhokisoissa ?

Tota, taisit laittaa tämän kysymysksen väärään topiciin. Yritetään pitää aiheet oikeissa lokeroissaan. Tähän topicciin tulee varmasti kohta paljon juttua koskien sääntömuutoksia.
A8-kisoissa ollaan kisakutsun mukaan joustavia:
"Kilpailuissa noudatetaan Pienoisautoilun sääntökirjaa ainakin seuraavin poikkeuksin. Lisenssiä ei tarvitse (AKKn tapaturmavakuutus on voimassa lisenssin omistajille), vakioluokissa joustetaan autojen mitoissa.... yms. Että kaikki pääsisi mukaan."
Moottorin kanssa voi olla siinä ja siinä. Jos olet tulossa Lohjan kisoihin, niin lainaan sulle sen kisan ajaksi TJ-koneen.
Jos vastaat, niin siirry vaikka tänne:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=1100

1374
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Lehteä en kyllä ole vielä nähnyt, ...

Koska postia ei jaeta pariin päivään, ja kun taas jaetaan, sinä taidat olla palannut metsäneläimeksi...
Hieron skannerin lämpimäksi ja lähetän sääntömuutos-jutun hetken päästä skannattuna sähköpostiisi.

Nimi. Sotapoikia pitää aina auttaa

1375
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Pitääkö nyt käyttää pelkkiä 6 kennon akkuja vai saako käyttää myös pienempiä ?

Ymmärrän muutoksen niin, että edelleenkin saa käyttää 4 kennon akkua nykyisin säännöin (joita en tunne), mutta mikäli käyttää 6 kennoa, on autossa oltava 27-lankainen vakiomoottori (sama kuin TJ-10).

1376
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.11 »
AKK-MOTORSPOT -lehden mukaan pienoisautoiluun on nyt sitten tulossa sääntömuutoksia, ilmeisesti kesällä tehdyn kenttäkyselyn seurauksena?

TJ-10, S2-10 ja S4-10: uusi eräpituus 4 min
Iha täysin en tätä ymmärrä, koska kyselyn tuloksista
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265
näkyy, että 9 vastaajaa kannatti 4 min eriä, 19 vastaajaa vastusti sitä, ja 7 vastaajalla ei ollut mielipidettä.
Ehkä Tumppi kerrot, mistä päätös 4 min eriin siirtymisestä tuli, ja miksi kentän mielipidettä ei seurattu?

TS-10F
Uusi foamiluokka. Tätäkin vähän ihmettelen, vaikka asia ei minulle kuulukaan. Samaisten kyselytuloksien perusteella solukumirenkaita halusi, olikohan se max 5 kuskia, mutta suuri enemmistö ei halunnut. Olen aiemminkin ihmetellyt, mistä foamiluokka putkahti ihan yhtäkkiä, kuin näkymättömän käden tuomana. Voisiko joku kertoa, kenelle tämä näkymätön käsi kuuluu?

TS-10 ja TJ-10 luokan ainoa rengastyyppi 1.5.2003 lähtien on CS-27
Kyselyssä tiedusteltiin yhden rengastyypin rajoitusta vakioluokkiin, ja se sai kannatusta. Itse ymmärsin tuon "vakioluokan" tarkoittavan ainoastaan TJ-10:ä, mutta ei TS-10:ä. Taisin ymmärtää väärin.
Olin odottanut, että eräänlaisena kompromissina olisi toteutettu hyvin monien kannattama ajatus: ulkona CS-27, sisällä CS-22.

Muitakin muutoksia on, mm. C-12 saa 6 kennon akun uhdessä 27-lankaisen moottorin kanssa, ym.

1377
Tulokset / Re: Kisoista..........
« : 01.11.02 - klo: 23.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Kun nyt nämä kerhokisat ovat alkaneet niin kannattaisko mennä kisaamaan mattoautolla vai krossarilla (kisailisin ekaa kertaa !)
Musta vähän tuntuu että mattoautoluokassa on aika kova taso ja taas kaverit ajaa krossareilla, koska heillä ei mattoautoja ole.
Minusta melkein olis kivempi ajaa mattoautolla, mutta heilun nyt siinä rajoilla että kumpaan menisin..

Riittääkö 4 akut kisoihin ? Jos taas ajaisin mattoautolla kisaa niin saisin mun 4 akuista noin viidet akut jos kun muuttaisin ne 4-kennoisiksi,kun en niitä kaikkia eri akkuja viitsi keskenään sekoittaa! Muutenhan niistä saisi 6 akut.

Entä kuinka pitkä aikaväli on yleensä omien ajovuorojen välissä?

Kiitos, on hyvä kuulla, että joku jaksaa lukeakin näitä.

Ekassa 8-kisassa oli yksi mattoauto ja kaksi krossaria. Samat kaksi taisivat olla ilmoittautuneet Lohjallekin.

4 akkua riittää niukin naukin kerhokisoihin, jossa ajetaan yhteensä 4 erää plus harjoittelut. Yleensä NiCd-akkuja ladataan vain kerran päivässä, mutta monet lataavat useamminkin, varsinkin, jos akut eivät ole mitään kalliita kisa-akkuja. Akun täytyy kuitenkin olla täysin jäähtynyt ennen uutta latausta.

1378
Lohjan Alue-8 -kisat on sunnuntaina. Olen menossa sinne.

1379
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Niin muuten saako tuolla Alue 8-Kisoissa käyttää vain ja ainoastaan hajutonta pitoainetta :?:  Ja mitä iskariöljyä muuten yleensä kisailijat pitää siis mitä 20w vai mitä ne käyttää yleensä :?:  (varmaan kuskin oma mielipide) :!:  :?:  :roll:

Just niin. Nykyisin kaikissa sisäkisoissa ainoastaan hajuttomat pitoaineet ovat sallittuja.
Iskariöljy on jonkin verran auto-, rata- ja kuskikohtainen juttu. Yleensä käytetään etuiskareissa vähän jäykempää (isompi W-arvo) kuin takana. Itselläni on edessä 60 W ja takana 40 W. Tämä siis sisäradoilla.

1380
Tulokset / Re: Kiteistä
« : 01.11.02 - klo: 19.36 »
Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"
Toi kidejuttu on vähän niin ja näin, mutta kyllä mieleeen tulee että jos kuskeja on 23 niin ei luulisi olevan mahdotonta järjestää eriä vaikka kaikilla ei noita kolmea kideparia olisikaan... nimim. kahdella parilla viimeiset 5 vuotta
PS. ajakaa ihmiset 27mhz radioilla niin ei satu samaa kidettä niin helposti! = )

Onhan se toki noinkin. Mutta mitäs jos pelattaisiin pelisääntöjen mukaan, jotka hyvin tunnemme, ja jätetään vain yhden kideparin omistusoikeus uusille tulokkaille, joilla ymmärrettävästi ihan alkuvaiheessa ei vielä ole kolmea paria.
Voihan huonolla säkällä käydä niin, että putoaa pois elämänsä finaalierästä siksi, että vaihtokiteitä ei ole.

Erien laatijat vaikuttivat ihan oikeasti tuskastuneilta, kun muutamilta puuttui kidevaihtoehtoja. Yritetään muistaa, että he tekevät hommaa meitä varten, ja omalla ajallaan.

Sivuja: 1 ... 43 44 45 [46] 47 48 49 ... 51