Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mr Cale

Sivuja: 1 ... 45 46 47 [48] 49 50 51 ... 53
1411
Vapaa keskustelu / Synteesiradioista
« : 17.03.03 - klo: 17.11 »
Eiköhän nuo hyväksytä. Käytännössä homman luulis toimivan siten, että kilpailija ilmoittaa taajuuskaistan. Järjestäjä katsoo sitten sopivan taajuuden, mitä kilpailija voi käyttää. Ja kuten tähänkin asti se on sitten kilpailijan vastuulla, että autossa on oikea kide/taajuus. Ei sen hankalampaa.

Ja mitään tuollaisia jaksolukumerkkejä tai viirejä antenneissa ei ole käytetty kilpailutoiminnassa ainakaan niihin 13 vuoteen, kun minä olen ajanut kilpaa. Vapaa harjoituksessa on joskus käytetty "pinnataulu-systeemiä". Eli on olemassa taulu, jossa on jokaista kidettä vastaava pyykkipoika, mikä sitten ajamaan mennessä laitetaan omaan antenniin kiinni. Tuokaan tosin ei ole ollut käytössä yli kymmeneen vuoteen.

1412
[offtopic]Ongelma on se, että sama keskustelu kahdessa paikassa yhtä aikaa ei toimi.[/offtopic]

1413
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
anteeksi off-topiccia mutta onkos tässä mitään järkeä että keskustelua samasta aiheesta käydään sähköautoissa ja kilpailijoiden herranterttu :wink:, palstalla ja itse kilpailumoderaattori linkittänyt keskustelun.


Ei ole  :)

1414
Kyllä mulla 22:t on repeilly ihan alusta asti. Ei siis mikään uusi ilmiö. Mä olen ihan tyytyväinen tulevaan 27 sääntöön.

1415
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Hetkinen, täällähän mainittiin muussa yhteydessä, että 3000 akkujen kapasiteetti on yli 3000 jne. Mistäs nämä eriväisyydet johtuvat?

Ladatessa, kuten myös purettaessa kapasiteettia/energiaa "hukkuu" lämpöön.

1416
Polttisautot / Re: hmm
« : 13.03.03 - klo: 08.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"

Sitten viellä tohon formula juttuun, että kyllä ainakin f1 autot käyttää ihan tavallista lyijytöntä 95:ttä.


Formula ykköset käyttää kaikkea muuta kuin tavallista bensaa. Bensa on toki lyijytöntä, mutta oktaaniluku saa olla 95 - 102. Eli käytännössä oktaaneja on 102. Muiltakin osin kyseinen polttoaine poikkeaa tavallisesta "pumppubensasta" huomattavasti.

1417
Vapaa keskustelu / kisaajia/ratoja kotkan seudulla?
« : 12.03.03 - klo: 21.36 »
Ja olihan se polttiskrossaaja Koskimiehen Kai kanssa jostain siitä läheltä.

1418
Vapaa keskustelu / kisaajia/ratoja kotkan seudulla?
« : 12.03.03 - klo: 21.02 »
Kotkan seudulta löytyy kisaajia muutama kappale. He edustavat Kymen pienoisautokerhoa ja käyvät ajelemassa Kuusankoskella.

1419
Kilpailijoiden kanava / Re: Yläkiteet ja alakiteet
« : 12.03.03 - klo: 20.01 »
Lainaus käyttäjältä: "APK"
Todellakin ihmettelen minkälaista laimiinlyöntiä näissä kideasioissa on ollut, koska kuulin/luin tästä virallisesta kaistalistasta vasta kun se tuli syksyllä ilmi.
En ole varma, mutta sääntökirjassa sallitut taajuudet ovat varmaan olleet ennenkin. Voi toki olla, että ne ovat tässä viime vuosina muuttuneet.


Lainaus käyttäjältä: "APK"
Toivon että Tumppi/lajiryhmä saa ali- ja ylikiteille luvat, muuten ei homma suju ollenkaan.
Tämä on totta. Harjoituksia ei voida viedä läpi nykyisessä muodossaan ja ennen finaaleita on hirveä säätö kiteiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: "APK"
Toinen asia on taas tuo kolmen kiteen sääntö. Itse olen ajanut kompuutteriradion hankintapäivästä kahdella kiteellä tähän päivään saakka ja on pärjännyt ilman sitä kolmatta. Periaatteessa nuukuus kolmannen kiteen oston suhteen on iskenyt, koska käyttöä ei tulisi juuri pahemmin olemaan. Toki ymmärrän sen että kolme kidettä ilmoitettuna kisajärjestäjän työ on helpomoaa, mutta juuri nämä yli- ja alikiteet mahdollistavat sen että vähemmällä määrällä kiteitä "pärjää"
Aivan taatusti kisajärjestäjän erien kiteiden järjestystyötä lisäisi se, että kaikki virikuskit ilmoittaisivat nykyiseltä lailliselta kaistaväliltä kolme kidettään (sanotaan nyt vaikka 40.665 ja 40.695 sekä 40.715).
Voin eräjärjestelijän ominaisuudessa kertoa, että vain 2 kidettä ilmoittaneet kuskit ovat todellinen päänvaiva. Harmaita hiuksia tulee parikymppisellekin. Jos kaikki ilmoittaisivat vain kaksi kidettä ei homma onnistuisi ollenkaan. JA MILLÄ IHMEEN ERIVAPAUDELLA JUURI SINÄ APK OLISIT SE, KENEN EI TARVITSE OSTAA KOLMATTA KIDETTÄ? Tuo on se asenne mikä ihmetyttää ja ärsyttää. Nykyäänkin vain 2 kidettä ilmoittaneet mahtuvat omilla kiteillään mukaan lähinnä sen ansiosta, että monet ilmoittavat neljä tai viisikin kidettä.  

Huomaa, että on katkeran miehen avautumista. Kattelin just meidän kisojen kidelistaa ja yllättäen APK:lta löytyi vain kaksi kidettä ja vieläpä molemmat laittomia. Joten edessä lienee reissu kidekauppaan ennen seuraavaa kisasuoritusta, parhaassa tapauksessa kolme kidettä ostoslistalla. ;)

1420
Vapaa keskustelu / Re: NO VOI HELLUREI!
« : 12.03.03 - klo: 15.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"

EN_OLE_RC_KRUISAILIJA VAAN MINUN PIKKUBROIDI!!!!!!!!!!


Tässä mehukas lainaus vaikka signatureksi.  :wink:

1421
Sähköautot / Re: .
« : 12.03.03 - klo: 13.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Off topik.. Mut ottaahan 205 pösöt vieläkin yhteen kisareissuilla :)
Ja kesäkauden avautuessa herää Asconakin taas kisapoluille.

1422
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 11.03.03 - klo: 18.31 »
Luokkaa ajettiin krossareilla. Krossituohu hiipui pahasti tuossa 90-luvun puolessa välissä. Rallicrossin kulta-aikoina nelivetokuskeja (2 div.) oli yli 20 ja takavetosia (1 div.) yli 30. Loppu puolella 4-vetosia oli pahimmillaan 3 ja takavetosia n.10.

Nykyään rallicrossin perinnettä jatkaa Touringrally.

1423
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 11.03.03 - klo: 15.27 »
Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...

1424
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 15.23 »
Mä olen ainakin sitä mieltä, että mennään sääntökirjan mukaan ja silloinhan 40 MHz - laitteissa pelkkä CE merkintä riittää.

1425
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 10.09 »
Kuten varmaan monet teistä on jo kerhojenne vetäjien kautta kuulleet, tullaan kilpailuissa tästä lähtien Radiosääntöihin suhtautumaan tarkemmin. Eli toisin sanoen säännön noudattamista aletaan valvoa.

Lainaus

AUTOURHEILUN SÄÄNTÖKIRJA, PIENOISAUTOILUN SÄÄNNÖT

3.3. RADIOLAITTEET


3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet

Radio-ohjauslaitteen on oltava jonkun seuraavassa mainittujen hyväksyntämenettelyjen mukainen.

a) Kansallisen tyyppihyväksyntä, minkä tunnuksena lähettimessä tulee olla THK:n hyväksymismerkkitarra. Tarrassa mainitun tyyppimerkinnän ja taajuusalueen on täsmättävä lähettimen kanssa.

b) ERC:n eli Euroopan Radiokomitean päätöksen mukainen hyväksyntämenettely, minkä tunnuksena lähettimessä on seuraavan sisältöinen merkintä:

Rxxxx SRD 1c tai Rxxxx SRD 8a (27 MHz taajuusalue)
Rxxxx SRD 1d tai Rxxxx SRD 8c (40 MHz taajuusalue)

Merkinnässä xxxx tarkoittaa hyväksynnän antaneen tarkastuslaitoksen tunnusnumeroa. Lisäksi lähettimessä tulee olla CE-merkki.

c) Radio- ja telepäätelaitedirektiivin 1999/5/EY mukaiset laitteet.

27 MHz:n lähettimessä tulee olla seuraavanlainen vaatimustenmukaisuusmerkintä:

CE tai

CE xxxx , missä xxxx on valmistajan käyttämän arviointilaitoksen tunnusnumero.

40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraava merkintä:

CE tai

CE tai

CE xxxx

Lähettimen lisäksi em. merkintä löytyy myös pakkauksesta ja käyttöohjeesta.

Käyttöohjeessa tai sen liitteessä tulee käydä ilmi direktiivin olennaisten vaatimusten täyttyminen, esimerkkinä suomenkielinen mallilause:

[Valmistaja = manufacturer] vakuuttaa täten että [type of equipment =laitteen tyyppimerkintä] tyyppinen laite on direktiivin 1999/5/EY oleellisten vaatimusten ja sitä koskevien direktiivin muiden ehtojen mukainen.

3.3.2. Kauko-ohjaustaajuudet 27 ja 40 MHz taajuusalueilla

27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet:

26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,255 MHz

40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660-40,790 MHz.

3.3.3. Muut määräykset

Ajajan nimi on merkittävä lähettimeen. Vaihdettava jaksoluku (kide) on pakollinen, ilmoittauduttaessa kilpailuihin on ilmoitettava vähintään kolme taajuutta, joista järjestäjä valitsee alkuerässä käytettävän taajuuden, joka ilmoitetaan ajajalle kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Finaaleissa voi joutua käyttämään myös muita taajuuksia. Ajajien jaksolukutiedot voivat olla kilpailun aikana salaisia ja vain kilpailunjohdolla on niistä lista.

Taajuusväli on vähintään 10 KHz, 27 MHz alueella (varsinkin vanhoilla AM laitteilla) suositus on vähintään 20 KHz.

Kilpailupaikalla on kaikkia lähettimiä säilytettävä järjestäjän osoittamassa radiosäilössä. Vapaassa harjoituksessa on käytettävä jaksolukumerkkejä ("pinna" antennissa) tai varaustaulua, jotta kaikki harjoitukseen osallistuvat tietävät mitkä jaksot ovat käytössä.

Ajon jälkeen on lähetin palautettava välittömästi säilöön. Lähetintä ei saa käyttää kilpailuerän aikana kuin merkityllä ajajapaikalla ja sen vieminen radalle tai varikolle on kielletty.

Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.


Erityisesti huomioitavia seikkoja ovat seuraavat.

- Radiolaitteen lupamerkinnät pitää olla kunnossa. Yllä selvät säännöt

- Vain sallitut taajuudet hyväksytään. Tämä asia on varmaan kaikkein ongelmallisin.Viestintäviraston määräysten mukaan  27MHz taajuuksilla vain yllä mainitut kiteet ovat laillisia. Kaikki yli- ali- ja välikiteet ovat laittomia. 40MHz taajuuksilla käytettävissä oleva taajuuskaista on yllä mainittu 40,660 - 40,790 MHz. Määräysten mukaan rajat ovat ehdottomia koska esim jo 40,800 on varattu viranomaiskäyttöön. Kuitenkin (suuri) osa kisoissa käytetyistä 40MHz kiteistä on määrätyn taajuuskaistan yläpuolella. Lajiryhmä ilmeisesti keskustelee vielä kideasioista, mutta voimassaolevat säännöt ovat kuitenkin nämä.

- Jokaisen kilpailijan on ilmoittautuessaan ilmoitettava vähintään 3 taajuutta.

Ylläolevat siis sellaisia seikkoja, joissa on ollut puutteita tähän asti.

Itse en ole näistä asioista päättämässä. Tästä sääntökohdasta tuli sähköpostitse huomautus/muistutus kaikille kilpailujärjestäjille ja ilmeisesti myös suurelle osalle kerhojen vetäjiä ja aktiivikisaajia. Siltä varalta, ettei joku ollut vielä asiasta kuullut ajattelin kirjoitella asiasta myös tänne.

1426
Vapaa keskustelu / Re: Foorumi on muuttunut ajan myötä
« : 10.03.03 - klo: 18.19 »
Lainaus käyttäjältä: "APK"

Mre ja jokin muu otti esiin sen että onko se lisenssi pakollinen ns. PRO-alueelle. Mielestäni ei, ja niin sitä ei ollakaan järjestämässä tietääkseni.


Kyseessä on kai jo tämän topicin otsikon sekä uuden alueen nimenkin mukaan keskustelualue aktiivikisaajille. Käytännössä tämä merkkaa sitä, että kaikilla kirjoittajilla on lisenssi - tottakai. Itse en näe mielekkäänä, että porukka jaetaan "fiksuihin" ja "ei niin fiksuihin", siten että vain "fiksut" saavat kirjoittaa uudelle alueelle.

1427
Ilmeisesti uusi osio ei tule olemaan lisenssi riippuvainen. Aktiivikisaajat tunnistetaan muutenkin ja jos VesaK pääsee jakamaan kirjoitusoikeuksia ei ongelmaa pitäisi syntyä. "Suljettu" ei ole aivan totta, sillä pääseväthän kaikki halukkaat sitä lukemaan.

Mre:
Kuten kirjoitit, ei sinulla ole mitään tarvetta hommata lisenssiä. Perustelut olivat varsin mainiot. Mutta miksi sinun pitäisi sitten päästä kirjoittelmaan kisaajien keskusteluihin?

Itse en koe ei-lisenssiharrastajien juttuja yhtään sen vähempiarvoisena. Kun idea tuotiin julki, pelkäsin juuri sitä, että jotkut ei-kisaajat saattavat ottaa tämän loukkauksena. Mutta kisaajien ja ei-kisaajien lähtökohdat ja prioriteetit ovat ainakin joiltain osin täysin poikkeavat. Mieleen tulee mm. kommenttini juuri Mre:n virittelemiin akkukutistemuoveihin. Kisakäytössä täysin turhat ja jopa typerät, mutta Mre:n käyttötarpeisiin aivan loistavat. Ei tullut silloinkaan heti mieleen, että ehkä tämä kaveri ei ajakkaan kisaa "hampaat irvessä".  Mielestäni on siis aivan luontevaa, että kisaajat keskustelevat omista jutuistaan omissa keskusteluissa. Ei mene puurot ja vellit sekaisin.

Hymiöt oikein käytettyinä ovat erittäin hyvä tapa kuvata kirjoitusten sävyjä. Liiallisesti käytettyinä ärsyttäviä. Lähes yhtä ärsyttävää on myös hymiöiden käytöstä valittaminen ja *hymiö* -tyyppiset ratkaisut. *halipusi tarjoaa kahvikupin aivastus*

1428
On varmaan niin, että CS-22 on pro-kuskille selvästi parempi (=nopeampi) vaihtoehto. Mutta jos puhutaan pelkän kierrosajan lisäksi renkaan muista ominaisuuksista, niin CS-27 on mielestäni selkeästi parempi. 27 on kestävämpi (kuluu hitaammin eikä repeile) ja säilyy  melkolailla samanlaisena koko elinkaarensa ajan. Ja ainakin itse olen törmännyt tänä talvena CS-22:n kanssa laatuongelmiin.  Täysin samoista osista (vanteet, insertit) kasattut settit toimivat aivan eri tavalla. 27:n kanssa en tähän ole törmännyt.

Liukasta tai ei - kaikille sama.

1429
Vapaa keskustelu / F1 Manager
« : 09.03.03 - klo: 15.55 »
Tilanne Australian GP:n jälkeen

1. TurboRellu 31                
2. Speedwork Ltd 27        
3. TrackMonsters 26                
4. Matin tiimi 25            
5. Cale GP Engineering Ltd 23                
6. Team-Associated 21              
6. Xraycers 21              
6.  TeamRubber 21                
6. VegetableRaceTeam 21                
10. Team Scherman 20                
11. Kera 19                
12. Team C4 18                
13. Team Yippo Racing 17            
14. Gonzarelloz 14                
15. Team Naatanen 13              
16. Hellgren racing 12              
17. Team Rc-netti                
18. -SS-                  
19. HC Team

1430
Vapaa keskustelu / F1 Manager
« : 06.03.03 - klo: 18.27 »
Huom huom. Vielä kerkiää alusta asti mukaan.

1431
Tulokset / FinTrac pisteyts?
« : 05.03.03 - klo: 17.15 »
En silti pitäisi pahana, että sarjaa "hypetettäisiin" vähän enemmän. Tätä kautta saataisiin vähän enemmän arvostusta sarjalle. Hieno juttu olisi toimivat kotisivut, mistä löytyisi kilpailukutsut, tulokset, sarjatilanne, kisakuvat sekä tulostietoja edellisiltä vuosilta.

Itse olen mielessäni suunnitellut vastaavaa sivustoa Touringrallille. Sisältönä yksinkertaisesti säännöt, tulokset,  sarjatilanne, tulosarkisto ja kenties kilpailijaesittelyt. Kun vaan aikaa (ja taitoa) löytyisi...

1432
Sähköautot / Ensimmäinen
« : 04.03.03 - klo: 21.31 »
Matto maksaa uutena 6-12 euroa neliö, riippuen maton tyypistä.

Täältä löytyy ilmoitus myynnissä olevista vähän käytetyistä matoista.

1433
Mutta jos harjottelee, niin on pakko harjotella foameilla.

1434
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 04.03.03 - klo: 17.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"

Huomatkaa list-tagi oikeaoppisessa käytössä

Tämä on huomattu. Todella esimerkillistä toimintaa.

1435
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 04.03.03 - klo: 13.51 »
Tämäpä vasta hauskaa muisteloa:

"lelut" (1985-1990):
- Taiyo Mercedes-Benz 190E
- Nikko Turbo Panther
- Nikko Turbo Panther, leveät nappulaetupyörät
- Taiyo Jet Fighter 27km/h
- Tamiya QD Midnight Pumpkin

"itsekoottavat" (1990-2012)
- Kyosho Turbo Rocky 4WD (krossi)
- Asso RC10 original (krossi)
- Asso RC10L (1/10 rata)
- Kyosho Lazer ZX-Sport (krossi)
- Asso RC12LW (matto)
- Asso RC10L Graphite (1/10 rata)
- Schumacher Bosscat Works '93 (krossi)
- Asso RC10LS (1/10 rata)
- Asso RC12LS (matto)
- Asso RC10 B2 (krossi)
- HPI RS4 Pro (touring)
- HPI RS4 Pro 2 (touring)
- Asso RC10 TC3 Team (touring)
- Asso RC10 TC3 Team Rally Edition 200mm (touringralli)
- Asso RC10 TC3 Factory Team (7 kpl) (touring)
- Asso RC10 TC4 Team (touring)
- Corally RDX (3 kpl) (touring)
- Corally RDX Phi (2 kpl) (touring)
- Tamiya Rover Mini Cooper Racing (Mini Cup)
- Corally RDX Phi'09 (touring)
- Asso B44 (krossi)
- Tamiya TRF 417 (touring)
- Asso B44.1 (2 kpl) (krossi)
- Tamiya TRF 417X (touring)
- Mugen MTX-4e (sähkö C-8)

Edit: päivityksiä

1436
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Mr Cale, mikä meni pieleen alkuerissä?


Lyhyesti, en ajanut tarpeeksi hyvin ja lujaa.  :wink:

Rata oli hyvin erilainen, kuin ne millä olen tähän asti talvella ajanut. Ajoin mutkiin liian lujaa sisään ja sen tähden mutkat meni jatkuvasti pitkäksi ja ajosta tuli vähän töksähtelevää. Eli en malttanut ajaa tarpeeksi hiljaa  :mrgreen: . Tilannetta ei auttanut myöskään se, että paikalliset hirmut olivat treenanneet radalla sen verran, että linjat olivat kohdallaan eikä virheitä tullut. Kaikki kunnia kuitenkin heille, sillä komeastihan kaverit ajoivat. Lopulta finaalipaikka kariutui viimeisen kierroksen voltteihin. Jäin sekunnin finaalipaikasta ollen alkuerien jälkeen 10. Ajo parani koko ajan ja finaaleissa vauhti oli jo aivan hyvää. Erilaisen ajotyylin opettelu vei tällä kertaa liikaa aikaa.

1437
Tulokset / Kiimingin kisatunnelmat
« : 03.03.03 - klo: 13.03 »
Kiitokset Oulun porukalle hienosti järjestetyistä kilpailuista. Oli kiva huomata, että teillä riittää paljon aktiivista porukkaa, niin ajamaan kuin rakentamaan kilpailujakin.

+ Hyvin rakennettu rata
+ Varikko. Pöydät ja tuolit ja runsaasti tilaa
+ kahvio. Hyvää ruokaa
+ Memo. Paljon hyvää ruokaa
+ Hinta/laatu -suhteeltaan loistava majapaikka
+ C-12 finaalit todella siistiä ja reilua kilvanajoa
+ Katsastus. Hyvät laitteet ja toimiva katsastus muutenkin

- Radan muoto (mielipide). Ei ollu turistilla varsinaista herkkua, mutta ymmärrän toki, että kyseessä oli c-12 SM ja rata sen mukainen.
- Lauantain aikataulusekoilut
- (iso miinus) TJ:n 3. A-finaalin tapahtumat. Ei tosin järjestäjän vika missään tapauksessa.
- kotietu  :mrgreen:  

Onnittelut Vesalle hienosta FinTrack voitosta ja Simolle kolmannesta peräkkäisestä c-12 suomenmestaruudesta.

1438
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Tämä poika lähtee kohti kisapaikkaa nyt.

...ja palasi himaan nyt.

Propsit kaikille aktiivisesti kilpailuissa käyville oululaisille.  :D

1439
Tämä poika lähtee kohti kisapaikkaa nyt.

1440
Kuinka myöhään sunnuntaina menee?

Sivuja: 1 ... 45 46 47 [48] 49 50 51 ... 53