151
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 25.04.12 - klo: 09.15 »Kerroppas herra tohtori että mikä on pikku e-revon noparissa (Velineon 3M) vikana kun parin akun jälkeen zippaa, ei minkäänlaista toimintaa. Luin foorumeilta että kun akku on ollut pitkän aikaa autossa kiinni konkat saattaa ladata ihtensä liian täyteen -> menevät rikki. Tuli nopari avattua ja ainakin päällisinpuolin konkat näyttivät ehjiltä
Enpä ole koskaan pyöreen 20 vuoden harrasteluaikanani tuollaiseen törmännyt että konkat ylilatautuu... Vaikka olen kyllä unohtanut piuhat kiinni joskus reilusti pidemmäksikin aikaa kuin pari tuntia.
Kisoissa vaihdan hiitin jälkeen autoon tuoreen akun valmiiksi ja kytken johdotkin paikoilleen, vaikka seuraava erä alkaisi reilun tunnin päästä.
Minkäs takia esim telkkarin tai vahvarin konkat eivät pauku vaikka töpseli on seinässä ilman että laitteita edes käyttäisi...?
Jos konkat tollasesta savuaa niin sanoisinko että aika susi tuote kyseessä.
Jonkinsortin ylikuumenemiselta tuo kuulostaa jos jonkun ajan ajelun jälkeen pimenee ja taas ajan päästä toimii.
Ps: itse ajelen tällähetkellä nelivetokrossia ilman säätimen kondensaattoreita ja täysin ongelmitta.
Ei konkat tosiaan mitenkään "liian" täyteen lataudu koskaan, eri asia jos sinne syötetään ylijännitettä vr. speksattuihin arvoihin mistä tässä ei ole kyse. Pääasiassa tuolla MMM topicissa käyty sitä läpi että jos konkat on entiset, niin voivat vissiin mennä oikosulkuun jos ovat pitkään käyttöjännitteessä kiinni, mutta eipä tämä ongelma siltä vaikuta silloin yleensä menevät vissiin sen verran kunnolla oikosulkuun että savu kyllä kertoo asian.
Kyllähän fyysisesti konkat joutuu yleensä aika koville näitten kyydissä ja toisekseen konkathan ei vissiin tykkää yhtään tässä alkupiikistä mikä ainakin näillä isommilla akuilla (6s tms) tulee esille eli aina kun pistää akun kiinni niin kunnon sinistä reilua kipinää lyö aina kun pistää johdot kiinni, kun konkat latautuu samaan jännitteeseen mitä akun jännite on. Tätähän muistaakseni MGM compro ohjeissaan jopa kehottaa estämään tekemällä erillisen hyppypiuhan missä on vastus sarjassa ja sillä voidaan ensiksi ladata konkat jännitteeseen ja sitten vasta yhdistetään "oikea" akun plus piuha ja irroitetaan tai ollaan irrottamatta tuo vastus hässäkkä. Luulen vaan että aika vähissä on ihmiset ketkä jaksaa noin menetellä :)
Tuota monet sanovat syyksi miksi varsinkin 6s ja isompia jännitetteitä käyttävistä säätimistä konkat meinaa lahota joskus nopeastikkin. RC akku kun tunnetusti tarjoo melkosesti virtaa tuohon konkkien lataukseen. Jos ei tuo konkan "kuivaminen" tms aiheuta tuota pitkään akut kiinni olevaa oikosulkua noparissa, mistä kuviakin MMM topicissa, niin vaikee kyll arvailla mikä muu säätimessä sais "standby" tilassa tuollaisen oikosulun aikaan että esim. akulta tuleva piuha sulaa irti piirilevyltä.
Tässä nyt tuskin on kyse mistään tollasesta lipo-cut, lämpöongelmat ja vastari tulee tosiaan ekoina mieleen, niinkun Hope mainitsikin. Lipo.cut on aika yleinen ongelma ollut mitä vastaavia ongelmia tullut vastaan, mutta tässä tuskin siitä kyse jos akkuna 2s ja vielä jos on heti koittanut uudella akulla kun laite on "himmentynyt". Kalibrointi toki kans kaasulle uusiks, niinkun juttua oli.
Sen jälkeen se melkein on nopari entinen, monestihan näissä on tärinän yms takia pettäneitä tinauksia tai peräti irti kokonaan jotain komponentteja. Ikävän monestihan tälläset ongelmat on lämpötilan vaihteluista johtuvia kylmäjuotosten pettämisiä yms. Eli laitteet pelaa hyvin yleensä kylmänä ja kuumana sitten alkaa jotkut ongelmat. Samat ongelmathan on ihan virivahvareissa yms. muissakin paikallaan olevissa sähkölaitteissa mitkä kuumenee vielä erikoisen paljon.
Ilman noita pääkonkkiakin nopari luultavasti toimii niinkun HOKE kertoili, konkathan on pääasiassa tehty auttamaan/suojelemaan akkua ja noparia ajossa. Konkilla saadaan tasattua jännitettä mitä akusta otetaan, tuo akku ei taida kuitenkaan yleensä pystyä antamaan niin nopeasti virtaa kun hakkuri sitä hakkaa. Näin ollen kun hakataan nopeasti virtaa moottorille niin saadaan tasaisempi jännite mistä sitä hakataan kun konkat pystyy antamaan virtaa, jos akku ei kerkeä sitä hakkurin tahdissa koko aika antamaan.
Vastaanottimessa on ainakin selvä ero itsellä Savoxin servon kanssa onko siellä vastarin käyttöjännitteen kanssa rinnan konkka vai ei. Oskilloskoopilla tilannetta kattelin konkkia tais olla 10kpl erilaisii ja beccejäkin testattiin muistaakseni 4kpl erilaista. Virta kaikissa riitti spectien mukaan hyvin. 6volttia syötettiin ja sitten paikallaan vaan rattia linkusta linkkuun. 3kpl beceistä tiputti ilman mitään konkkaa vastarin jännitettä 3.5-5volttiin. Vastari siis sammui jo huonoimman becin kanssa muutaman kerran. 10v 10000uF konkka rinnan käyttö jännitteen kanssa ja kaikki becit piti sen jälkeen vastarin jännitteen 5.8-6voltissa teki ohjauksella sitten mitä vaan. Melkonen ero siis jo nopeudessakin servon toiminnassa kun jännite ei 30-40% alemmaksi normaalista käännön jossain vaiheessa. Noparin konkat ei täysin samanlailla toimi, liittyvät enempi ison hakkurin "suodatukseen" ja toiminnan parantamiseen, tämä vastarin konkkahan pelaa pääasiassa isolla kapasitanssillaan. Tuota jännite vaihtelua ei ikävä kyllä yleensä yleismittarilla pysty katsomaan tietysti riippuu yleismittarin nopeudestä, oskilloskoopilla tilanne oli kuitenkin aivan selvä :S