Kiitos jätkät!
Goldin kumarrus
Suuret kiitokset!
2009 kevät ja 22v poikanen otti riskin ja muutti tyttöystävän kanssa Joensuuhun. Työtä oli tarjolla 1kk ajaksi ja tsiksillä koulut kestäisi 5-50v. Oli kuitenkin muutakin mukana ja kolmantenapyöränä asson B4 olisi käytettävä jatkossakin ulkona useammin kuin kerran viikkoon. Aiempien SM-kausien sijoitukset 15 ja 10. Siispä samantien tiedustelemaan ajopaikkoja ja radanjämä löytyikin Ylämyllyltä. Kasvoi horsmaa minkä hiekkakenttä voi kasvaa... ohjaajakorokkeesta sentään oli jotain jäljellä. Siinä sitä ensimmäinen kesä ajeltiin käytännössä yksin ja tuli touhuttua jotain eurolava hyppyri virityksiä. SM-kisat kiertelin loppusijalle 5. Oltiin kuitenkin selvitty (Suvin kanssa) talveen asti ja ihmetelty mm. ladojen määrää sekä kielimuuria ihan paikallistenkin kanssa :D Noh ajopaikka piti kuitenkin saada talveksikin ja kesällä käydessäni ajamassa Joensuun Karting Centerissä uusia ”pohja-aikoja” sain yhteystiedot firman vetomieheen. Kilautinpa Arille ja sen jälkeen maanantaisin pääsi hieromaan ajolinjoja varmasti nopeimmalle sisäpikkuautoradalle Suomen historiassa =) Tälle sisäkaudelle sain myös ensimmäisen auton tiimintuella ja kyseinen rassi oli X-factoryn X-6 squared. Tuli kesä ja porukkaa oli mukana jo kymmenkunta. JoeUA:n päättäjien kanssa alkoi olemaan hyvää pataa ja pääsinkin hallituksen varajäseneksi ja sain avaimet tontille. Radan käyttöön tuli kaikilta vihreää valoa ja vastaanotto oli positiivista :) Nyt sai kesän reenata niin paljon kuin kerkesi ja saatiin rataa sekä koroketta kunnostettua. Monta hyvää kaveria on noilta ajoilta jo lopettanut ajohommat, mutta mm. Ville, Jukka, Heikki, Kaitsu ja Janne on jo touhunnut aktiivisesti mukana :) Suomen kisat ajettiin lähinnä Hessun ja Villen kanssa ja jos en ihan väärin muista niin 10. taisin sarjassa olla. Ensimmäiset PM-kisat käytiin Norjassa ja siellä nykäsin A-finaalin kolmanteen ruutuun vaikkakin se kunnon loputtua finaaleissa vaihtui 8. sijaan niin huippu reissu tuli heitettyä ja kuljettaja intoa täynnä. Tuuppia ennen vanhaan vaan ajoin ja nelivedot tuli kuvioihin vasta seuraavalla sisäkaudella. Toinenkin talvi meni Karting Centerin tiloissa ja nyt saatiin myös vuoro sunnuntaille eli kahtena iltana viikossa pääsi tykittelemään sisätiloissa. Nyt siis kahden auton voimin, sillä tiimiltä tuli Schumacher CatSX2 neliveto krossari ajettavaksi äXän rinnalle. Jotain hyviä tuloksia tuli talvella vedettyä ja kesälle oli kovasti mestarin paineet niskassa :) Parit ensimmäiset kesät Ylämyllyllä osoittivat, että meidän rata on auttamatta kehityksestä jäljessä ja muutenkin sijainniltaan erittäin huonossa paikassa. Isommilta radoilta tuppas hiekkaa savelle enemmän kuin ehti lakaisemaan ja sitämyöten renkaat ja muu vetokalusto vaati enemmän kunnossapitoa kuin muillamailla. Siispä kateltiin porukalla mestoja ja ei tarvinnut kauas mennä kun sopiva paikka löytyi lähes kivenheiton päästä. Siihen oli myös hallitus enemmän kuin suostuvainen, koska jokkis puoli oli kasvavien osallistujamäärien takia ollut ahtaalla varikonpuolesta ja luonnollisesti tulisi laajenemaan vanhan radan päälle. Kesä ajettiin kuitenkin vanhalla radalla ja SM-titteli jäi vielä haaveeksi, takavedossa 2 ja nelivedossa 4?????. PM-kisat kävin ainoana suomalaisena Tanskassa ja sieltä sijat 6 ja 8. Oli myös 2011 Suomen MM-kisat Vaasassa ja sieltä hyvä suoritus takavedon 30. Finaalin keskeytyksellä 7 ruudusta. Nelkku auto oli vaihtunut uudempaan SX3 malliin kesän aikana ja opetteluksihan se meni ;) Vauhti oli kasvamaan päin ja sama näkyi myös seuran pikkuautojäsenten määrässä, sillä kasassa oli yli 20 henkeä ja toiminta alkoi pyörimään jo ihan omillaan =) Puut lähti syksyn aikana uudelta ratatontilta ja suunnitelmat sen osalta valmiit. Uusien jäsenten määrä mahdollisti kiinteän sisäradan ideoinnin ja eipä aikaakaan kun sellainen neuvoteltiin läheltä keskustaa teollisuuskadulta. Pieni, mutta sitäkin kompaktimpi tila osoittautui onnistuneeksi vedoksi kaikin puolin. Madratteja alkoi pyörimään jo mukavasti ja mm. Topi, Totte ja Toni löysi radalta uusia haasteita :) Ite tuli reenattua parhaimmillaan 2 viikkoa putkeen, joka ilta vähintään 3 tuntia reenaten!! Sitä kannattaa sitten jokaisen parisuhteessa elävän puntaroida ihan oikeesti... jooo kalusto vaihtui talven aikana onneksi vaan pikkuautoissa ja merkki kaikille tuttu Team Associated. 2012 lähtikin huikeasti käyntiin ja kuljettaja luotti tekemiseen enemmän kuin koskaan. Talven reenit näkyi ja voittoja napsahteli mukavasti. Uuta rataa painettiin niskat limassa kerhon poikien kanssa, ja kisat oli tulossa. Onneksi mukaan oli tarttunut muunmuassa Kämäräinen Racing team, sillä sieltä niitä vetoja löytyy! Kotikisat Joensuussa!! Meikäläisen johdolla tuo piti viedä läpi ja voi veljet, että pukkas ressiä! Oli oikeesti iso juttu saada kisat ylipäätään järjestettyä, mutta mikä oli aivan huippua, niin palaute oli positiivista ja kilpailijoiden yhteishenki ja oman porukan yhteen puhaltaminen ja vielä voitto molemmista luokista niin kaikki toiveet oli ylitetty! SM-sarjasta vihdoin voitto ja kerralla molemmista sähkökrossiluokista. Oulun PM-kisoista voitto. Päätavoite oli kuitenkin jo aiemmin laitettu Itävallan EM-kisoihin ja sieltä oli tarkoitus napata A-finaalipaikka, kuitenkin omat tavoitteet vielä korkeammalla.... noh B-finaalin paalua sieltä tarjottiin ja sijoituksen sain pidettyä B-finaalissa ekana, mutta pettymys oli suuri. Samalla oli kaveri polttanu itsensä aikalailla loppuun radan kanssa äheltämisestä ja runsaasta kilpailemisesta, pettymys oli niin suuri ettei siitä jaksanut toipua... oikeesti oli leluautot niin iso juttu... ja lopettamis päätös oli tosiasia. Sanotaan nyt näin, että tämä kerhotoiminnan pyörittäminen on kuitenkin ollut se pelastus tälle harrastukselle omalla kohdalla. Ja näin se vaan on... hyvien tyyppien kanssa tää vaan on niin mukavaa, ettei voi lopettaa vaikka kuinka ei ajaminenkaan enää kiinostais. Seuraavaksi talveksi sain puhuttua radan taas teollisuuskadulle ja porukkaa kävi mukavasti ajamassa. Uusia kavereita saatiin mukaan kesänkisoista innostunut Jolkkonen ja myöhemmin talvella Mikko ”the sensei”, sekä satunnaisia kävijöitä :) Jengi on vaan vetänyt puoleensa ja vaikka ajohommat ei juuri maistunut vanhaan tyyliin niin ruuvattavaa ja loputonta kyselyn määrää ei voinut väistää :) Vielä kun Topi sai puhuttua ilmoittautumaan MM-kisoihin. Siitä se ajatus sitten lähti. Aika paljon iisimmällä otteella on tultu tähän kauteen 2013 ja sen uskon näkyneen kaikessa tekemisessä. Kesän aikana tapahtui taas radan parissa isoja askeleita ja tulokset oli myös kisoissa kovia. SM1 molempiin luokkiin oli tavoite joka täytyi helposti. MM-kisat oli lähinnä turisti reissu jo ennakkoon ja sellaiseksi se myös jäi ;) On ollut aivan mahtava kesä jätkien ja tyttöjen kanssa radalla ja nää muutamat vuodet! Läksiäiset on pidetty Pekan mökillä ja siellä oli mun elämän rakastamani tyypit ja suuret kiitokset teille, että ootte jaksanu katella niin huonot kuin hyvätkin päivät. Nää kekkerit ei kuitenkaan tähän lopu ja tavataan radalla ja sen ulkopuolella myös jatkossa! Kiitos kaikille, erityisesti Kaitsulle ku heittäyty mun ”babyä” hoitamaan jatkossa! Ja Topi i love juu! Jyväskylä ei oo kuitenkaan kun sen samaisen kivenheiton päässä :)
-Petri ”Goldi” Ström