151
Yleinen keskustelu / Vs: Gambler Racing
« : 22.02.13 - klo: 19.26 »
Nyt löytyy Xray XB4 setup sheet sivuilta...
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
hmort: Jos jakamani bannit ovat mielestäsi naurettavia niin sille löytyy oma paikkansa foorumista - lue siis foorumin säännöt. Jos kilpailussa huutaminen ja toisen päälle ajaminen on mielestäsi normaalia toimintaa ja niiden kritisointi on naurettavaa niin lue AKK:n säännöt.
Aina kun ilmoitat Maxin kisoihin tulet luvanneeksi kilpailunjärjestäjälle osaavasi säännöt. Jos rikot sääntöjä (esim. huutelet radan reunalta, epäurheilijamainen käytös) niin sinut voidaan poistaa kisapaikalta. Jos haluat käyttäytyä huonosti niin mene vaikka HIFK-Jokerit peliä katsomaan, sama meininki ei kuulu rc-radoille.
Voi juma, JQ:lla petti renkaasta liimaus...
[/quote
p****a tuuria...
Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.
Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?
Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.
JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.
Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...
IFMAR Worlds
2012 IFMAR Fuel Buggy World Championships
Buggy (1/4 Odd Main)
Race #16
20 Minute Race
Qual # Car # Driver Laps/Time Freq
17 1 Savoya, Renaud 418=124 2.4ghz
19 2 Drake, Adam 414=136 2.4ghz
21 3 Cavalieri, Ryan 411=126 2.4ghz
23 4 Kortz, Jeremy 402=131 2.4ghz
25 5 Mitch, JR 398=126 2.4ghz
27 6 Quagraine, Joseph 387=112 2.4ghz
29 7 Leino, Teemu 384=119 2.4ghz
31 8 Adachi, Shinnosuke 378=117 2.4ghz
HANAAA SUOMALAISET !!!!!!!
Huh, onpas kovaa sakkia JQ:n ja Tempan vauhtia kirittämässä... Ketäs veikkaatte nousijoiksi Suomiedustuksen lisäksi, Reno ja Drake?
SS Turkuun ja Lavankoon. Mielenkiintoista.
Noniin - nyt konkretisoituu koko homman ydin - kesällä kun tilasin uudet M-8 kamat valmiiksi ens kesää varten, kyselin mikä on se rengas joka tarvii hommata jolla ajetaan. AKA Cb SS. Muuta et tarvi. Mulla ei kisabudjetti kaadu yhteen rengassettiin, eikä kahteenkaan. Mutta eikö tässä vaiheessa kellot soi, että millä tilanteesta saisi helpompaa uudelle kuskille?
Meinasin jo kirjoitella vastinetta viime päivien "aikuismaiselle" rengaskeskustelulle, mutta onneksi Jarkon viimeisin kirjoitus pelastaa teidät.Jumalauta Tuukka sä oot kova äijä !!! Tota tarinaa ei olis voinut paremmin kirjoittaa TÄYSIN SAMAA MIELTÄ !!
Kysymys on nimenomaan laatia säännöt niin, että ne sopivat lajin henkeen. Vesa joskus heitti tässä keskustelussa, että olisiko oikein, että tultaisiin 0,27 koneilla kisaan. Minun puolestani voisi tulla, koska lisätehosta ei ole hyötyä kuin harvoin alkuerissä, nousufinaalissa pelkkää haittaa lyhyemmästä tankkivälistä johtuen. Sen sijaan 0,19 koneet pitäisi mielestäni harkita kiellettäväksi. Siinä voi saavuttaa paksulla lompakolla etua muihin nähden.
MM-kisojen alkueriä jos oikein ja oikeaa listaa tulkiten, niin 11 ensimmäistä ajoi 6 eri rengasmerkillä ja ties monellako kuviolla ja kumilla. Yksityyppirengastajien mielestä kyseessä on iso haitallinen rengasrumba. Itselleni se vain kertoo, että ei ole olemassa mitään yhtä toimivaa rengasta, jolla se voitto tai hyvät sijoitukset tulee.
Rata muuttuu ja kosteus/pito vaihtelee, jolloin hän, joka tietää miten toimia on vahvoilla. Ja siinä oikea rengasvalinta on myös ratkaiseva. Esimerkiksi rataan tulee ison kisan edetessä jyrkkäreunaisia kuoppia. Rengas, jolla kisa on ehkä aloitettu, muuttuu liian haukkaavaksi ja alle laitetaan pyöreämpi reunainen/pitoinen kumi alle, jottei auto lähde alle nanosekunnin selälleen. Voitte yrittää guruilla miten tuo ominaisuus krossiauton pelillä säädöillä poistetaan ilman että kokonaisuus ei kärsi liikaa.
Palataanpa meneillään oleviin MM-kilpailuihin. AKK teki esityksen renkaiden yksityypittämiseksi. Pyyntö ilmeisesti tuli meidän top-kavereiden pyynnöstä. Kysynpä nyt, että onko kavereiden 30 läheisyydessä oleva sijoitus alkuerien jälkeen johtunut renkaista? 6 eri rengasmerkillä, puhumattakaan kumista tai kuviosta, on päässyt 10 sakkiin, mutta ilmeisesti ei edes vahingossa ole tullut sitä oikeaa rengasta suomalaisten alle? Ei vaikka voi netistä lukea, että mikä rengas on alla, jos ei viitsi itse käydä katsomassa mikä rengas "niillä hyvillä" on. Hei! Ollaanpas nyt rehellisiä, suomalaisten sijoitus ei johdu renkaista.
Jatketaan ajatuksella, että mikäs se yksityyppirengas sitten näihin kisoihin olisi? Ja miten se toimisi läpi koko kisaviikon? Alkuviikosta oli kuumaa ja kuivaa tasaisella radalla - jokainen valitti jo nyt pidon puutetta vaikka sai laittaa pehmeää kuvioo alle. Keskellä viikkoa rata on rikkonainen ja onko kosteuttakin ollut välillä? Ja jatketaan sitten loppuviikon finaaleihin. Raspinen rata ja pitkä ajoaika. Itse olen ollut noin 50 SM tai EM kilpailussa enkä osaa sanoa yhtä rengasta, joka toimisi niin hyvin, että kisoista ei tule rengassäästelykisoja tai jotain muuta kuin kilvanajoa tavoitteena paras tulos. Toki jos luokan luonne halutaan muuttaa tilanteeseen sopimattoman "renkaankanssaelämiseksi", niin siitä vaan, jos se nyt sitten kohottaisi luokan kiinnostavuutta. Miten kisarenkaat saadaan kilpailijoille? Kukin ostaa kaupasta vai kisajärjestäjät ojentavat ne sinulle ettei pääse vilunkia tapahtumaan? Efra-lisenssi +kisamaksu + 10 settiä renkaita = 500 euroa, tervetuloa kisaamaan! Vai rajoitetaanko niitä renkaiden määriä? OK, mutta jos rengas on vähänkin liian hajoava, niin kisasta tulee ihan spedeilyä. Miten kabinetissa osataan valita kisarengas liki vuotta ennen kisaa tietämättä mikä on säätila ja radan pinta+kuluminen?
Lajin luonne. Jokainen rengasvalmistaja haluaa voittaa MM-tittelin. Se ajaa firmoja kehittämään tuotteitaan. He haluavat näkyvyyttä kisassa. Heillä on pro "super" staroja kuskeinaan. Ymmärtääkseni parikymmentä parasta on kokonaan tai osittain ammattilaisia. He ovat tämän lajin "näyteikkuna". Mielestäni he vievät lajia eteenpäin, joka palvelee meitä kaikkia. Toki me maksamme sen komponenttien kuluissa, mutta jokainen voi päästä sinne projampaksi jos haluaa. Se on vain itsestä kiinni.
Vaihdan mielipidettäni heti, jos näen yksityyppirenkaan palvelevan M8-luokkaa. 3,2 kg ja 2,5 hp kaiken alustan ja kaiken säiden hyppijän rengas on eri asia kuin muiden luokkien. Se mikä on hyvä muissa luokissa ei tarkoita automaattisesti, että sääntö soveltuu toiseen luokkaan. M8-luokka on iso, aletaanko sen erityispiirteitä kopioimaan muihin luokkiin? Toivottavasti ei vaan edetään sen luokan erityistarpeiden mukaan. Toki yhtenäistetään ne asiat mitkä on järkevää.
Oikea rengasvalinta on mielenkiintoinen juttu eikä joku kauhea mörkö, johon liittyy mystiikkaa tai salaseuroja. Lajin luonteeseen ei kuulu elää huonon rengasvalinnan kanssa vaan valita oikea rengas.
Eihän kyse olekaan sitä, että rengasvalinnalla selitettäisiin tappioita, vaan siitä että homma olisi helpompaa ja tasapuolisempaa kaikille jos rengas olisi "annettu".