Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mop

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13
151
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 10.05.10 - klo: 13.39 »
40 taitaa olla se suurin sallittu jos oikein muistan.

Riippuu kait vähän valmistajasta, mitä suosittelevat, mutta noin yleisesti 60 astetta alkaa olemaan aika kriittinen lämpö. 40 astetta on vielä ihan siedettävä, mutta kannattaa ehkä hetken antaa jäähtyä ennen kuin laturiin heittää.

152
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 07.05.10 - klo: 16.08 »
Muutaman akullisen oon ajanut SC10:llä siellä ja kun takakumeiksi vaihtoi JC:n goose bumpsit, niin alkoi olemaan hauskaa touhua. Rauhallisina hetkinä on tolla tuupillakin ihan hyvä ajaa. Paremman pään kierrosajat oli 50 sekunnin hujakoilla, että semmosen 10 sekkaa jää krossareille kierroksella. Ruuhka-aikaan ei tosiaan kannata sekaan mennä. On se takaveto-sc niin arvaamaton pujottelutötsä ja tuskin nauttii kontakteista polttisten kanssa (tai päinvastoin).

153
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
« : 06.05.10 - klo: 11.46 »
Perinteisen näköiset caster ja-ohjauspalat. Muista merkeistä poikkeava saranatappien kiinnitys vaikuttaa käyttäjä ystävälliseltä kenttäolosuhteita silmällä pitäen. Eli itse saratapissa lukitus kierre, jolloin pikku ruuveilta ja e-klipseiltä säästytään.

Itseasiassa on kovin Traxxas-tyyppinen ratkaisu. Toimii hyvin, kunhan varmistaa, ettei ohjauspalan kääntöliike hivuta tappia hitaasti auki.

154
Team Associated / Vs: Asso SC10
« : 03.05.10 - klo: 13.33 »
Olis se vakaaja siinä "filkkarin mutkassa" voinut jeesata. Tossa RPM:n puskurissa on tosiaan hyvä paikka vakaajatelineelle. Tulee vaan se lisäpaino sitten aikalailla etuakselin etupuolelle.

Tuli hommattua noi kössin kepit ja elämä helpottu (kun rahapussi keveni) kummasti. Sopivat assoon melkein heittämällä, kun laittaa vaan ne lyhemmät "pallokupit" yläpäähän. Ovat aavistuksen asson iskareita pidemmät ja takapäästä voi muutamalla prikalla vähentää ulosjoustoa. K:n jouset on edessä samanmittaiset ja takana 5 mm pidemmät kuin assossa. Sisähalkaisija on sama, joten assot jousetkin sopii vielä hyvin. 

155
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 02.05.10 - klo: 22.24 »
Assoon näkerretty etuvakaaja, kaikkee ne keksii.

Ei tuo uutta täällä pohjolassakaan ole. Yritti eräs etuvakaajallinen Asso taistella Nokian sc-kisoissa kärkipaikasta. Ja taidettiin se viritys nähdä Espoossakin talvella.

156
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 02.05.10 - klo: 13.04 »

Se se ei muuten tuo akun c-arvo vaikuta sihen nopeuteen yhtään mitään.....

Li-po akussa c-arvo tarkoittaa kuinka paljon virtaa akku pystyy antamaan, eli 5000mAh 20c pystyy antamaan ulos 100A parhaimmillaan 5000mAh 25c 150A parhaimmillaan.

Ainut mikä tuohon nopeuteen vaikuttaa on tuo sinun kv500 enemmän kiertävä motti, jonka takia uskon että yli 70km/h menee, vaan sitä en usko että menisi 20km/h tunnissa kovempaa kuin tuo minun autoni.......

Nopeuteen tuo akun c-arvo ei vaikuta sen takia, koska akku ei "työnnä" sitä virtaa noparille ja moottorille.
Vaan nopari ottaa virtaa akusta, sen verran kun se kulloinkin sattuu tarvitsemaan.
Omassa Spedessä mitattu 65-70A piikkejä Eagle tree car dataloggerilla.

Juuri tähän tapaukseen en sano mitään, mutta noin yleisesti sillä C-arvolla on kyllä merkitystä, vaikka vertailtavat akut kummatkin kykenevät luovuttamaan motin maksimissaan tarvitsemaan virran. Isomman C-arvon akun jännite notkahtaa kuormituksessa vähemmän ja tämä luonnollisesti vaikuttaa suoraan moottorista saataviin maksimikierroksiin, kunhan vain koneen teho/vääntö riittää ja välitykset on ns. "sielläpäin".

Voisi kysyä, että miksi muuten tuolla kisapuolella suosittaisiin noita 40C+ akkuja, jossei sillä suurella purkukyvyllä olisi mitään merkitystä...


157
Radiolaitteet / Vs: Acoms Technisport 2,4 ghz
« : 01.05.10 - klo: 11.32 »
Saako tosta acomsin 2.4ghz vastarin tyhjästä paikasta 6v ulos valosarjalle,

Saa.

158
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« : 29.04.10 - klo: 00.53 »
Poimitaampas tämä nyt esiin, niin ei tule yllätyksenä kenellekkään:

Eli
Lauantai: M2-10 SM + M4-10 kansallinen
Sunnuntai: M4-10 SM + SC10 2WD/4WD yhdistettynä kansallinen

Onkos pointtina se, että SC on mukana, vai se että nelkku ja tuuppi on samassa?

Ihan jees, että koppiautot on täytteenä mukana, mutta sääli että ei pääse tuupeilla kunnolla kisaamaan. Niitä on kuitenkin ollut ainakin noissa sisäkerhokisoissa nelkkuja enemmän. On se näin SC10-kuskin näkökulmasta vähän tylsää ajaa kisaa ihan eriluontoisia autoja vastaan. Varsinkin liukkaalla alustalla noi autojen suorituskyvyn erot on huomattavat. Ehkä se on aika sitten harjootella välillä tota krossarilla ajoa, ellei sitten satu käsiin vaikka joku halpa honkkari jostain.

159
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 28.04.10 - klo: 23.52 »
Sävoxilta löytyy myös edullisempi vaihtoehto (SC-0254MG 7,2 kg ja 0,14 s) joka riittää ihan ok tuuppi-sc:hen, myös radalle. Radalla tai kisoissa heikko BEC ja virranahne servo saattaa aiheuttaa ongelmia kierroslaskentaan, kun ponderi satunnaisesti pätkii BECin kyykätessä.

Kannattaa tosiaan ensin tsekata ne Traxxasin servon rattaat. Tuppaa muovisina olevan kulutustavaraa ja uusi setti ei ole kallis, löytyy traxxasin tuotenumerolla 2072.


160
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 28.04.10 - klo: 14.18 »
No missä nettikaupassa noita hongnorreja löytyy? En ite löytäny

RC-Garage: http://rc10.fi/index.php?board=24.0

161
Sähköautot / Vs: PINIONI JA ISORATTAANI ONGELMA!
« : 28.04.10 - klo: 10.01 »
Tossa on taulukko Lazerin välityksistä, niin voi sitten tarkastaa laskujensa lopputuloksen.  Mutta tosiaan 24/76 on sieltä pidemmästä päästä jo tälle autolle.

Hammasjaolla ei ole laskuissa mitään merkitystä, jos kumpikin ratas on samalla jaolla. Ja jos ei ole, niin sitten ei kannata edes laskea ;)

162
Sähköautot / Vs: Ez-run 60a edullinen esc. Kokemuksia?
« : 28.04.10 - klo: 01.05 »
Noihin mainittuihin pakkiongelmiin voi auttaa se kaasutrimmin pieni säätö, vaikka noparin kalibrointi olisikin tehty täysin oikein. Jotkut noparit on todella tarkkoja siitä ohjaimen neutraaliasennosta ennen kuin pakki lähtee toimimaan.

Tätä noparia kalibroidessa neutraalikohta määritetään ensimmäisenä, eli kaasuvipu on siis todennäköisesti ollut levossa jonkun aikaa tai palautettu kaasulta keskiasentoon. Pakittaessa on taas yleensä painettu ensin jarrua ja sitten palautettu vipu keskelle. Jos kaasuvivun jousi ei palauta jarrulta prikulleen samaan kohtaan, ei nopari välttämättä aina tulkitse kaasun olevan neutraaliasennossa ja pakki ei toimi.

Huippuradioilla tämmöistä ei tietenkään pitäisi esiintyä, mutta itsellä varsinkin Acomssin radiot ja Losin nopari oli semmoinen yhdistelmä, jolla kaasutrimmin sai säätää kalibroinnin jälkeen tarkasti pari pykälää plussalle, että pystyi pakittamaan. Myös Spektrumin DX3S:llä olen huomannut neutraaliasennossa pientä "klappia". Kannattaa kalibroinnin jälkeen vähän heilutella kaasuvipua ja seurata sitä noparin valoa, mistä näkee, että vipu todella palautuu aina neutraalille. Jos ei onnistu, voi noparista koittaa säätää "Neutral Range"-asetusta suuremmalle.

Acomsseissa taisi myös olla semmoinen hieno ominaisuus, että epan säätäminen vaikutti myös neutraaliasentoon ja sitä piti sitten korjata taas trimmillä...

163
Sähköautot / Vs: PINIONI JA ISORATTAANI ONGELMA!
« : 27.04.10 - klo: 16.37 »
Mä en lähtisi tosta (24/76) enää välitystä pidentämään. Riippuu tietenkin vähän ajotavasta ja alustasta, mutta tuskin nuo välitykset liian lyhyet on. Ajele nyt noilla rattailla alkuun ja seuraa välillä koneen lämpötilaa. Jos tuppaa kuumenemaan herkästi, kannattaa harkita ennemmin pari piikkiä pienempää pinjonia kuin spurrin pienentämistä.

164
Yleinen keskustelu / Vs: Transponderi
« : 27.04.10 - klo: 14.54 »
Noita MRT:n rc3-yhteensopivia pondereita voi tilata suoraan valmistajalta yksittäin n. 60 € hintaan posteineen. Oma tuli alta viikossa. Jos ottaa 10, niin saa vähän alea.

165
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 27.04.10 - klo: 14.26 »
Helpottaisi kovasti, jos kertoisit, mitä kalustoa sinulla on...auto, laturi?

Nimimerkistäsi päätellen auto voisi olla "Maverick Atom XB RTR 1/18 buggy" (?) ja siltä pohjalta seuraavaa: Paketissa tuleva laturi ei sovellu lipoille. En laittaisi myöskään autoon 3s lipoa. Ehdottamasi 4600 mAh akku on tod.näk. ulkomitoiltaan liian iso tuohon autoon.

Suositteleen kysymään autoa myyvästä liikkeestä eri akku/laturivaihtoehtoja.

166
Olen melko varma että Losin rengas olisi pitänyt tuollakin, ilman pitoaineita. Ei kai tuolla kukaan Calibereilla koittanut ajaa? Piikkimalliset renkaat ei vaan pidä kovalla pinnalla eikä se Losikaan sitten varmasti hiekalla.

Vaan eipä pitänyt. Tuli perjantaina ennen kisoja kokeiltua slashin, asson ja losin vakiokumit SC10:ssä. Kaikilla melkoista spinnailua. Kyoshojen renkaat vaikutti ainakin sivusta katsoen toimivan tuolla. Kisoissa pitoaineilla läträys teki radasta ihan ajettavan tuupillekin. Nelkkukrossilla oli silti hauska liutella minipinnillä.

167
Ja tossa määritetään edelleen vaan se tiedon tallennusväli. Sen, miten tallennettua dataa on suodatettu tai käsitelty ennen tallennusta tietää vain sirun tai loggerin softan valmistaja.

168
Mistähän tuollaista teipillä kiinnitettävää velcroa mahtaisi löytää?

Rautakaupat, clasut, biltemat, motonetit, tms. kaupat. Kiinnitys/teippihyllyn peruskamaahan tuo on.

169
[Tilaa se gps-tikku, niin ei tarvi englantia tai matikkaa opetella ;-)
Noissa loggereissa (itsellä Venture) on se ongelma että ottavat samplen kerran sekunnissa, jolloin saatetaan tarvita esim 3sec ajoa täysillä jotta saadaan kunnon luotettavat lukemat. 100km/h vauhdissa auto kulkee jo melkoisen matkan 3sec aikana eikö ole helppoa löytää sopivaa pätkää jossa tuo onnistuisi. (

Luotettavuus riippuu ihan käytettävästä loggerista, signaalin laadusta ja sisällä ruksuttavasta softasta. Se, että palikka tallentaa dataa kerran sekunnissa, ei välttämättä tarkoita, etteikö se käsittelisi raakaa gps-dataa tiuhempaan. Jos jokaisessa tallenteessa on mukana nopeustieto, on sekin useammasta samplesta laskettu ennen tallentamista ja softan algoritmit ovat toivottavasti suodattaneet täysin väärät koordinaatit pois.

Mutta tosiaan, jos saa tota mittausdataa enemmän tallennettua, eli ajaa pidempiä vetoja, voi siitä päätellä ainakin jotain loggerin tarkkuudesta.

170
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 22.04.10 - klo: 09.22 »
Eikös just ne hallitsemattomat liian nopeet laidasta laitaan ohjausliikkeet saa sen auton heittelehtimään? Kyllä tolla hitaammallakin mutkista selviää. Kuskin näpeistä se kuitenkin on aika pitkälle kiinni.

171
Jos ne renkaat vähänkään palloontuvat, niin tolla periaatteella toimiva mittari näyttää aina jossain kohdin väärin. Maksiminopeuden mittausta varten se pitäisi kalibroida pallootuneille renkaille. Saattaa olla hankalaa mitata renkaan halkaisija tarkkaan siinä tilassa.

Kyllä ne parhaimmat tavat saada edes sinnepäin olevia mittaustuloksia on tutka ja gps.

172
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 08.04.10 - klo: 12.19 »
Sellanen huomio muuten vielä, että auto on kisalaiton jos siinä ei ole niitä koritukia sivuilla. Sun pitäs joku korokepala rakentaa ja sitten vaan pulteilla tjsp kiinni.
pyh.. itellä oo koskaa ollu moiset paikallaan

Jaahas, protestia kehiiin ja pytyt kiertoon vaan sitten  :p

173
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.04.10 - klo: 11.55 »
Voiko kovakuorista zippy flightmaxia käyttää enään, kun keikkuu tasasella pöydällä enemmän, kun toinen samanlainen zippy + näyttää hiukkasen pullistuneelta.

Jos kyseessä on se 5200 mAh 2s2p malli, niin hiukkasen ahtaat kuoret taitaa kuulua ihan akun ominaisuuksiin. Tuppaavat hiukan pyöristymään alkuun muutamien lataussyklien jälkeen, muuta toimivat silti hyvin.

Kannattaa seurata käytöstä latauksessa (niinkuin aina). Ja jos se ottaa virtaa ihan normaalisti sisäänsä, eikä lämpene, niin ajoa vaan.

174
Olikos se jollain Harrastajalisenssi nimellä ja jossain luki pienellä präntillä pienoisautoilu? Hinta on 26 euroa niin siitä tunnistaa ainakin.

Jeps... joku tommonen hankalasti huomattava se oli...
Toi hinta oli hyvä pointti... siitä sen tunnistaa.

Ihan selkeesti se siellä kilpailijalisenssien ostovaihtoehdoissa mun mielestä esillä on:
Lainaus
Peruslisenssi/Pienoisautoilu  (26,00 €)

175
Äntligen!  :mrgreen:
Just nu jag ska gå till k-butiken och köpa en nya japansk radioapparat kontrollerande automobil.

e: jag fixade stavfelet

176
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: LiquidRc
« : 01.04.10 - klo: 00.08 »
Vertasin tammikuun lopulla Paypalin ja Visan kursseja yhden ~40 dollarin tilauksen yhteydessä. Katsoin ensin, millä kurssilla Paypal eurot veisi ja sitten vaihdoin Paypalin laskuttamaan visaa suoraan dollareissa. Lopullinen hinta taipui visan kurssilla muistaakseni jopa pari centtiä edullisemmaksi.

Eli eipä pikkutilauksilla pääse merkittävästi säästämään. Jos Paypal hoitaa muunnoksen, on siitä se ilo, että näkee Paypalin maksuvahvistusmaileista suoraan, millä lopullisilla eurohinnoilla tavaraa on kulloinkin ostanut. 

177
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.03.10 - klo: 14.14 »
Akuille suositellaan 3,85V varastojännitettä.

Per kenno? Eli 2s 7.4v akku ladataan laturilla 3.85 volttiin? Olenko ymmärtänyt oikein?

Per kenno. Eli 2ässälle 2 x 3,85 = 7,7 v.

178
Ei siellä taida useampia nimiä vielä olla. Kaippa noita tonne tulee, kun näyttää muutkin luokat kovin vajailta vielä edellisiin skaboihin verrattuna ja ilmoaikaakin on melkein viikon päivät jäljellä.

ToniP:lle vinkiksi, että jos muuttaa sitä kuvan osoitetta viestissään lisäämällä esim. ?123 heti jpg-päätteen perään ja muokkaa tuota numeroa aina erilaiseksi listan päivityksen jälkeen, niin ei jää se kuvapäivityksestä huolehtiminen lukijan harteille.

Sitten sääntöihin liittyen: Kun tuo Maverick Strada ei taida mitoiltaan ihan nelkku-sc:hen mennä, niin saako sillä osallistua truggy-luokkaan? Onhan se kuitenkin valmistajan mielestä 1/10-kokoinen truck..

 

179
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 26.03.10 - klo: 14.27 »
En tiedä on ollut aiemmin tässä ketjussa esillä, mutta itse olen käyttänyt Rustlerissa sopivaksi leikeltyä JC:n banditille tarkoitettua koppaa ns. suojakorina oman korin alla.

Talvikeleillä on sohjo pysynyt kivasti poissa akkutilasta ja nopari on huolehtinut tämän suht. tiiviin kotelon sopivasta lämmityksestä. Eli Akku ja nopari on olleet yleensä kuivia ajon jälkeen. Myös lumikuorma korien väliessä on pysynyt aika kevyenä.

Kesän kurakeleillä toi viritys ei tietenkään lämpöjen vuoksi ainakaan tollasenaan toimi.

180
La 27.3.2010 - Su 28.3.2010  Jyväskylän Kirjamessut 2010 - Jyväskylän Messut Oy: Jyväskylän Paviljonki (Jyväskylä)
La 27.3.2010 - Su 28.3.2010  Viini 2010 - Jyväskylän Messut Oy: Jyväskylän Paviljonki (Jyväskylä)
La 27.3.2010 - Su 28.3.2010  Kirjamessut, Viini, Vapaa-aika, Muoti ja Hyvinvointi - Jyväskylän Messut Oy: Paviljonki (Jyväskylä) 

Listaan vois lisätä vielä pari luistelijaa ja huoltojoukot. Muutama tuhat ylimäärästä henkee kylässä.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13