Tietäiskös taas joku mulle lääkkeen sellaiseen vaivaan, kun tossa yhtenä päivänä ajeltiin pihalla (lämpötila +5 ast.) niin alussa koneesta ei meinaa lähteä tehoja millään, mutta sitten kun tankista löpö vähenee, alkaa konekkin kulkea hullun lailla. Sitten taas kun lisää löpöä, hyytyy auton meno. Löpö on mitä ilmeisimmin viileetä ja pakoputkelta tuleva lämmin ilma lämmittää löpöä ja kun se on vähissä, siis lämmintä, kone kulkee taas kovaa. Polttoaineen pidän sisällä lämpösessä (+20). Joku sano, että vedä pidempi paineletku tankkiin pakoputkelta ja säädä yläkierroksien neulaa rikkaammalle? Pitäiskös lämpöeristää myös tankki jollain telttapatjalla?
Jaahas.
No ihan ensin koneen toimintaan vaikuttaa sen oma lämpötila.
Eli ensin kylmästartti ja sitten viileällä kelillä lämmönnousu kestää pidempään kuin esim. +20 asteessa.
Joten alussa on tehot kadoksissa ennenkuin optimilämmöt löytyy.
Jos vain voit niin esilämmitä vaikka föönillä.
Anna käydä lämpimäksi rauhassa ennen ajoa. Pidä pytystä käsin kiinni ja kun kuumottaa on ajovalmis.
Kun motti on kunnolla lämmin lopputankkia kohden on toiminta parempaa.
Voipi myös olla että sun säädöt on alhaalta rikkaalla.
Sitten vielä Savagessa on sellainen kuin "puolentankin laihennus" tyyppivika tai ominaisuus, miten sen ottaa...
johtuu tankin muodosta ja sijainnista...
Eli eka puolitankkia on hyvät säädöt ja lopun puolikas meneekin jo laihalle.
Se pitää säädöissä kompensoida.
Ja muuten, Savagessa on pakoputki eripuolella kuin tankki joten ei se sitä lämmitä.
Myöskään paineletkun pituus ei vaikuta tähän asiaan.
Vaan vika on moottorin käyntilämpötiloissa ja polttoaineen seossuhteessa.
Myös tulpan kunto ja laatu sekä lämpöarvo vaikuttavat paljon asiaan.
Eli...
-Katso että tulppa on kunnossa ja käytä mielellään hieman kuumempaa tulppaa kuin kesällä.
-Lämpöeristä moottoria hieman jotta jäähdytystä ei olisi liikaa. Keittiöstä foliota tai sitten alumiiniteippiä... ei kuitenkaan älyttömiä,kaksi kierrosta foliota kannen ympäri kevyesti...
-Tarkista kaasarin säädöt, vasta kun olet ajanut moottorin kunnolla lämpimäksi, alat säätää. Ja vain pieniä säätöjä kerrallaan. 1/8 kierrosta max. kerrallaan.
-Sava on hyvä säätää siten että vasta puolitankin jälkeen on säädöt kohdallaan ja tankin alussa hieman rikkaalla.
-Tarkista myös letkut, että ovat ehjät ja vuotoja ei missään ole.
Mukaanlukien tankki ja moottori itsessään.
-Kylmällä on myös otettava huomioon se että kaikki lämpötilaan perustuva säätäminen ei oikein toimi. Korvalla se säädetään. :lol:
Mittarilla ei oikein voi viiden asteen pakkasella ja hangessa mottia säätää.
Motti on pinnasta kylmä ja sisältä kuitenkin kuuma, seos saattaa olla laihalla vaikka mittari näyttää +90 astetta.
Myöskin polttoainesuhde voi olla ihan oikea ja siten voitelun määrä hyvä vaikka moottori olisikin vain +65 astetta mittarilla mitattuna kannesta.
Tosin silloin moottoria pitäisi saada kuumemmaksi eristämällä jotta saadaan oikea lämpötila aikaiseksi ja oikeanlainen lämpölaajeneminen jottei kulu tai hajoa ennenaikaisesti.
Myöskin suorituskyky paranee tällöin huomattavasti oikeanlaisen sytytysajoituksen ja palamistavan myötä.
Toivottavasti sait jotain selkoa... 8)
:mrgreen: