Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jarkko

Sivuja: 1 ... 65 66 67 [68] 69
2011
Sähköautot / Touring säätövinkkejä
« : 24.08.05 - klo: 12.41 »
Onkohan "nuorempi mekaanikkonne" jo tutustunut tähän erinomaiseen tietolähteeseen
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/saato/setup.html

Muuta suomenkielistä koottua materiaalia touring-auton säätämisestä ei ole tullut ainakaan allekirjoittanutta vastaan. Tilausta olisi junnukuskien piirissä varmaan enemmänkin.

2012
Kilpailijoiden kanava / Lähtöjärjestys 1. alkuerässä
« : 08.06.05 - klo: 17.34 »
Eräharjoitusten parhaan kierroksen mukaan mentäessä korostuisi kotikenttäläisten etu melko voimakkaasti. Pitkämatkalaiset hakevat ensimmäiset pari akkua tuntumaa rataan ja säätöjä viilataan. Se puhuisi tuota systeemiä vastaan. Vaikka se tuottaisikin mahdollisimman reaaliaikaisen kuvan kuskin tasosta, niin em. häiriö on merkittävämpi.

Edellinen kisatulos voisi toimia melko hyvin. Ei reaaliaikainen tasomittari, mutta kuitenkin melko hyvä.  Jos ei syystä tai toisesta ole osallistunut järjestyksessä viimeksi olevaan FT-kisaan, niin sitten tulisi JOTENKIN huomioida kuskin viimeinen FT-kisatulos. Konkreettinen esimerkki oma kuskimme, joka ei kipsatun käden vuoksi voinut ajaa Kuusankoskella. Sen sijaan tuloksia on kaikista talvisarjan kisoista.

2013
Sähköautot / Asso Talk
« : 30.05.05 - klo: 13.10 »
Yläpuolella hehkutetaan:
Associated on edelleen paras kilpa-auto!


Hmmm, tulikohan sittenkään tuota todistettua....

...ja kumpikohan ratkaisikaan enemmän, autojen välinen ero vai kuskit.  

Itse olisin valmis myöntämään asso-ketjulle palkinnon erinomaisten kuskien rekrytoinnista sekä siihen liittyvästä suunnitelmallisuudesta, pitkäjänteisyydestä jne. ansioista.

2014
Sähköautot / Asso Talk
« : 25.05.05 - klo: 09.22 »
8)[/quote]
Milloinkohan 1 (yksi) Yokomo pärjää Suomessa ? :mrgreen:[/quote]


Cai, isossa maailmassahan pärjääminen on jo alkanut. ;-))

Suomessa Yokomo-kuskien määrä on jäänyt virissä HYVIN vähäiseksi. tähän asti tarjolla olleet mallit eivät ehkä olekaan olleet 100% kilpailukykyisiä siellä, toisin kuin stanussa.

Suomen melko pienissä viripiireissä vaikuttaa automerkkien esilläoloon vahvasti muutkin seikat kuin vain kulloinkin tarjolla olevien mallien suorituskyky.
Maailmalla isoissa kisoissa pääsevät eri merkit/mallit tasapuolisemmin osoittamaan kilpailukykyisyyttään.

Mielenkiintoista nähdä alkaako tilanne muuttua syksyllä. Aineksia siihen ainakin on.

2015
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 30.04.05 - klo: 20.49 »
Talven Finntrack-kisojen kierron yhteydessä on useampaankin otteeseen mietityttänyt tämä lisenssoidun huoltajan vaatimus.

Säännöissä sanotaan, että alle 18v kuskilla tulee olla huoltaja - ja tämä on ihan OK. Huoltajan olemassaolo ei kuitenkaan riitä, vaan säännöt edellyttävät että tällä huoltajalla tulee olla huoltajalisenssi, jonka numero pitää ilmoittaa järjestäjille.

Toimin oman juniorin (11v) mekaanikkona ja olen kisapaikalla koko kisan ajan.  Olen välillä ollut myös huoltajalisenssinumerona useammallekin seuramme varttuneemmalle juniorille.
Lisenssoidun huoltajan vaatimus on ihmetyttänyt esim. kun
-kisajärjestäjä haluaa neuvotella alaikäisen kuskin kanssa kisaorganisaation virheestä ja sen vaikutuksesta kisaajan "oikeusturvaan". Huoltajaa ei kutsuttu mukaan keskusteluun
-alaikäisen kuskin ilomoittautuminen onnistuu ilman huoltajalisenssin tarkistamista
-kukaan ei ole ollut kiinnostunut huoltajan läsnäolosta.

Olen sitä mieltä että perheet osaavat ilman AKK:n määräyksiä hoitaa asianmukaisella ja riittävällä tavalla sekä alaikäistensä valvonnan ja edustamisen RC-kisoissa että myös osaavat kantaa vastuun riittävästä vakuutusturvasta ilman AKK:n  pakottamista.

Summa summarum, en keksi pitäviä perusteluja moiselle huoltajan lisenssoimisen vaatimukselle.

Yllä olevia esimerkkejä kisaolosuhteista ei tule käyttää asiansa osaavien kisajärjestäjiemme moittimiseen millään tavalla.

2016
Meillä on Fusion phase 4 ollut käytössä talven ajan ja kovasti tyytyväisiä ollaan oltu. Välillä on kannussa ollut 12x2 ja välillä 12x1 ankkuri. Voimaa on kannussa runsaasti verrattuna pariin muuhun virikoneeseemme.

2017
Tulokset / LRP Masters
« : 25.04.05 - klo: 06.27 »
Hieno suoritus koko porukalta - onnea!

Muut A-finaalin autot on jo todettukin, mutta Yokomon uusi BD oli siis ainoa auto 415 ohella, joita oli A-finaalissa 2 kappaletta.

Pienemmissä puitteissa Model Expossa Helsingissä eilen BD:t voittivat neljästä kisasta kolme;  stanun, viriluokan ja syndicaten.

2018
Sähköautot / Ensimmäiset kisat uudella Yokomolla takana
« : 18.04.05 - klo: 17.40 »
Nostetaan topikki esille nyt, kun ensimmäiset kisakokemukset on saatu.

Laukaan kisoissa viime viikonloppuna olivat uudet Yokomo BD:t ensimmäistä kertaa viivalla tosi kovassa kisaseurassa (toivottavasti ei kovin tosimielellä kuitenkaan. :lol:

Kaikki neljä mukana ollutta autoa (ja kuskia) toimivat upeasti. Tulokset olivat  BD-kuskien osalta vahvassa noususuunnassa sarjatilanteeseen verrattuna.

Lauantain huippusuorittaja oli Viljami Kutvonen, joka kovan kisan jälkeen vei voiton Stanuissa (TSS-10) kovimmassa mahdollisessa seurassa.
Stanuissa muutkin BD:t olivat A-finaalissa ja tulivat sijoille 4 (Matias Vikstedt) ja 6 (Matias Kuusinen).

Viriluokassa Nappe Fager ylsi BD:llä vuoden parhaaseen FTT-tulokseensa ollen B-finaalien 5.

Seuraavaksi Yokomo BD:t ovat mukana Model Expon kisoissa ensi viikonloppuna.

2019
Vapaa keskustelu / että näi
« : 08.04.05 - klo: 08.56 »
HVoltagen idea on minusta erinomainen, oikeasti.

Foorumin lukijoiden kannalta AITOjen positiivisten (palvelu)kokemusten tuominen esille on huomattavasti hyödyllisempää kuin niiden huonojen ruotiminen.

Kauppiaiden vinkkeli: positiivista näkyvyyttä tulee niille, jotka sen ansaitsevat esim. panostamalla aidosti asiakkaiden palveluun ja parhaassa tapauksessa alan monipuoliseen kehittämiseen muutenkin.

Manipulointikaan tuskin onnistuu, koska täällä "totuus" tulee kuitenkin esille  :D

2020
Tarkistaisin, tarkoittaako solid oneway tässä samaa kuin lukkodiffi eli spool?

2021
Molemmat mainitut radiot ovat huippulaitteita. Meillä on myönteistä kokemusta Futaba 3PK:sta puolen vuoden ajalta.

Jos tarkoituksesi on kilpailla, niin kannattaa hankkia Suomessa hyväksytty radio (radiosta löytyy CE-merkintä). Lisää tietoa esim AKK:n sivuilta (http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm).
CE-merkintää tuskin löytyy EU:n ulkopuolelta ostetuista radioista.

Spectrumin 2.4 GHz systeemi kiinnostaa minuakin. Kansainvälisillä keskustelupalstoilla näkyy jonkun verran kirjoittelua myös systeemin kanssa vastaan tulleista ongelmista. Itse meinaan vielä odotella ennen tilaamista.
Valmistajan sivuilla (http://www.spektrumrc.com/) kerrotaan sen sopivan seuraaviin laitteisiin:
-Graupner/JR R-1, R-1 Pro, and 756
-Sanwa/Airtronics M-8
-KO Propo EX-10 Helios and Mars
-Futaba 3PK and 3PJ
-Hitec Aggressor CRX, Lynx, and SRX

Jos haluat korkealaatuisen radion nyt ja samalla varautua myöhempään spectrumin käyttöön, niin tuossa listassa on monta Suomessakin myytävää radiota.

2022
Kilpailijoiden kanava / FTT -talvi 2006 visiointia
« : 11.03.05 - klo: 15.55 »
Erinomainen ehdotus, kannatetaan.

Olemme nyt ensimmäistä vuotta mukana stanuluokassa FT-tourilla. Juniorin kanssa olemme kiertäneet kaikki kuluvan kauden kisat, ja ehdotettu malli tuntuu monelta osin ratkaisevan nykymallissa koettuja pikkuongelmia.

Jospa vaikka saataisiin yksi eräharjoitus lisää ohjelmaan, sekin olisi tervetullut.

2023
Tulokset / Mihin aikaan ovet aukeavat lauantaina
« : 03.03.05 - klo: 14.52 »
En löytänyt pikaisella vilkaisulla mainintaa siitä, mihin aikaan lauantaina pääsee sisään.  Varmaan se tieto siellä jossain kuitenkin oli.

Ei muuten kiirettä, mutta allekirjoittaneen mekaanikon pitäisi klo 08.07 mennessä saada auto kuskille ajokuntoon.

Tapaamisiin pian  :D

2024
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT I 2005 + C-12 SM I 2005
« : 26.01.05 - klo: 15.12 »
Erinomainen tapahtuma kaikenkaikkiaan ja hienoa kisaamista.

Kiitos järjestäjille huolella rakennetusta kokonaisuudesta, johon tiimien oli mukava tulla ja jossa kisaamisesta saatiin todella paljon irti.

Oma tiimimme osallistui ensimmäistä kertaa kisoihin tällä tasolla.
Hienojen kokemusten innostamana sekä kuski että mekaanikko/tiimipäällikkö odottavat pääsyä seuraavaan Fintrack-kisaan.

Nähdään Mäntsälässä!

jarkko

2025
Vapaa keskustelu / Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 31.12.04 - klo: 13.23 »
Xpress'in varaosia on Suomessa paljonkin, mutta ne ovat lukkojen takana maahantuojan haettua firmansa selvitystilaan vajaa vuosi sitten.

Meilläkin on yksi Xpress Mike Swauger edition, jota emme ole kehdanneet laittaa myyntii (=vahinkoa kiertämään).  

Jos aiot ajella alkuun Xpressillä ja tarvitset varaosia, niin tukivarsia, vantteja, pallokuppeja ja pinioneita löytyy. Hihna on tosi kestävä ja sitä tuskin kaipaat kovin pian.  Koriksi käy melkein mikä vaan ehjähkö 190-200 mm leveä kori.

Pidemmän päälle l150040 edellä antama neuvo on varmasti oikea. Kannattaa ehkä mennä katsomaan lähellä oleviin RC-treeneihin millä autoilla siellä ajellaan ja kuulostella vinkkejä USEAMMALTA henkilöltä. Varaosien helppo saanti on minusta kaiken a ja o. RC-netti listaa linkit osiossa alan kauppoja joista voi hakea lisää tietoa autoista ym.  
Autoa hankkiessa kannattaa myös katsoa, mitä löytyy käytettynä tämän foorumin myyntiilmoituksista.

2026
Vielä tarkistus KyPak:in tarjoamaan mahdollisuuteen sunnuntain "luokkakokeilusta".

Koska sunnuntaina ei ole mahdollista ajaa juniorimme omaa luokkaa (TSS), heräsi ajatus viriluokkaan osallistumisesta.

Juniorimme ajaa TSS-luokassa jokatapauksessa ainakin tämän alkavan kauden ja sen vuoksi ennen ilmoittautumista tarkistan vielä vaikutaako sunnuntain virikisailu mahdollisuuteen jatkaa kisaamista tulevissa stanukisoissa?

Edellä kirjoitetusta nimittäin voisi vetää kahdenlaisia johtopäätöksiä.

2027
Polttisautot / Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
« : 30.12.04 - klo: 19.21 »
Siiven eli takaspoilerin merkitys on 1:10 touringissa erittäin suuri.

Se kuinka suuri selvisi meille viime kesänä Kuusankosken Touring Rally kisan yhteydessä. Päivää ennen kisaa olimme harjoittelemassa ko. radalla ja kuskimme (11v.) oli tosi tyytyväinen autoon. Allekirjoittanut mekaanikkokin tykkäsi, että asetukset toimivat melko hyvin.
Radalla samaan aikaan harjoittelemassa ollut toinen kuski kiinnitti huomiota automme siipeen, joka oli normaali Subarun WRC koriin kuuluva siipi. Saman kokoisilla ajetaan touringin muide luokkien kilpailuja. Meiltä oli jäänyt huomaamatta, että Rally Touringin säännöt sallivat vain melko pienen siiven. Takaisin mökille päästyämme oli edessä siiven melko radikaali pienennys sekä lyhentämällä että kaventamalla. Näin päästiin sääntöjen edellyttämiin mittöihin.

Seuraavana aamuna kisapaikalla ensimmäinen treeni oli shokki. ainoa muutos, jonka autoon teimme oli siiven selvä pienentäminen. Edellisenä päivänä hyvin toiminut auto oli yhtäkkiä aivan mahdoton ajaa. Alkuerät meni  miten meni - onneksi kuskin pinna juuri ja juuri kesti, vaikka kyllä harmitti koko tiimiä.
Olemme harjoitelleet säätämistä vasta melko lyhyen aikaa ja omat neuvot  olivat vähissä. Kokeiltiin erilaisia muutoksia ilman merkittävää parannusta.
Onneksi pari kokeneempaa kuskia tuli ennen viimeistä finaalia jeesaamaan ja heidän neuvoillaan teimme jousitukseen ja renkaisiin muutoksia, joiden avulla viimeisen finaalin ajo jo onnistui kohtuullisesti.

Oppia tuli siis roimasti siiven merkityksestä ja vaikutuksesta.

Toinen paikka havaita siiven merkitys on silloin, kun siipi kesken kisaa irtoaa kokonaan tai osittain. Auto muuttuu erittäin vaikeaksi ajaa.

1:10 kokoisten autojen nopeus on parhaimmilaan suorilla jopa 70 km/h. Jos kerrotaan se skaalan mukaan luvulla 10 päästään nopeuteen 700 km/h. Formula I ja muut nopeat 1:1 autojen luokat käyttävät poikkeuksetta autoissa siipeä ja sielläkin se on olennainen osa aerodynamiikkaa vaikka nopudet ovat vain "puolet" pienoisautojen skaalanopeuksista.

Kannattaa kokeilla erilaisilla siivillä. Vaikutus kasvaa nopeuden mukana.

2028
Yleinen keskustelu / Tilaaminen ulkomailta
« : 28.12.04 - klo: 16.50 »
Jokainen tilaus ulkomailta kannattaa harkita myös sitä taustaa vasten, että kotimainen alan tarjonta ja tuki harrastajille pysyy pystyssä vain asiakkaidensa avulla.
Jos laskee kaikki sivukulut mukaan (ml. bensat tullikäynneillä jne) ja antaa omalle ajalleen jonkun arvon niin se ulkomaanhankinnan edullisuus voikin näyttää toisenlaiselta.

Itse hankin myös ulkomailta RC-tavaraa, mutta vain sellaista, mitä käyttämäni kotimaiset kauppiaat eivät pysty toimittamaan.

Varaosien yms hankinta ja samalla koko harrastus muuttuu vielä hankalammaksi, jos omalla toiminnallamme aiheutamme kotimaisten kauppojen vähenemisen.

2029
Sähköautot / Protoform Stratus 3.0
« : 20.12.04 - klo: 12.49 »
Poikkeuksellista kylläkin, mutta nyt voisi ottaa ruotsalaisista mallia. ;-)

Voipi olla, että viriluokan kärkikahinoihin uusien korien testaaminen olisi turhan tuntuista puuhastelua.
Uskon kuitenkin, että lieväkin rentoutuminen korisäännöissä toisi tervetullutta vaihtelua stanuun, missä virikuskien mukaan korilla ei ole merkittävää roolia menestymisessä.
Samoin Prostock luokkassa voisi olla modernimmatkin korit luvallisia.

Voisihan jopa ajatella niin, että Prostock luokka toimisi uusien korien testaamistienä ennen niiden hyväksymistä virissä käytettäväksi. Luokkien vauhdit ovat melko lähellä toisiaan.

2030
Tulokset / 30.10 VAU Kerhokisat Rajatorpassa
« : 19.12.04 - klo: 14.07 »
Hienoa, että oli niinkin paljon porukkaa paikalla.
Kivat pikkujoulukisat ja tosi mukava tunnelma.
Kiitos ajanottajille ja Power Racingille tarjoiluista.

Hyvää joulua kaikille tiimeille

Team Kuusinen

2031
Olen Kurtin kanssa samaa mieltä nimestä, mutta kategoria olisi ehkä "Eniten yleisöä viihdyttävä".
Viime lauantain "Similä show" pappaluokan finaalissa oli vertaansa vailla. Kullan värisen Asson meno oli sellaista, yleisön kannustushuudot ja naurunremakat houkuttelivat sitkeimmätkin mekkaajat katsomaan kisaa.
Mahtavaa meininkiä koko pappaluokka. Itse meinaan ehdottomasti kevään puolella mukaan, kunhan ensin harjoittelen joululomalla virtuaalisesti.
 :D

2032
Olisi mukava kuulla missä hengessä lajiryhmässä on pohdittu EFRAn listan täydentämistä kotimaisilla valinnoilla.  Onko asia ollut käsittelyssä ja kuinka esim. tämän topicin tulokseen on suhtauduttu?

Itse kannatan kotimaista harkintaa EFRAn korilistan täydennykseksi.

jarkko k.

2033
Vapaa keskustelu / Foorumin päivitys
« : 08.12.04 - klo: 08.43 »
Uusi ilme on merkittävästi selkeämpi kuin vanha. Ja jo pelkkä uudista-/tuminenkin virkistää  :wink:

PS. hymiö ei näytä onnistuvan. Pitääkö laittaa jotain asetuksia toiseen asentoon?
EDIT. onnistuihan se kuitenkin tuossa esillä olevassa versiossa - no problem!

2034
Listalla ovat ilmeisesti ne kuskit, joilla on tulos vuodelta 2003.

Miten määräytyvät kilpailunumerot niille uusille kuskeille, jotka ovat aloittaneet tänä vuonna ja ovat innokkaina jatkamassa vuoteen 2005?  

Juniorimme sai syksyn Mäntsälän kapinoihin numeron 186, joka viittaisi siihen, että on olemassa porukkaa myös välillä 132 - 185.

Jatkammeko samalla numerolla, kun meinaamme olla aktiivisesti mukana kisailuissa myös ensi vuonna?

2035
Kiinnostavaa. Mukana voisi olla myös avoin luokka, missä olisi hyvin vähän rajauksia.
Vakio HPI-micron ohella olemme toteuttaneet Action-RC:n modauksen, missä runko vaihdetaan ja autoon saadaan näin 540-sarjan kone ja 4/5 sub-C kennoja 6 kappaletta. Kerran ollaan ehditty kokeilemaan ja vauhtia piisaa. Ajo-ominaisuudet tuntuvat kohtuullisen hyviltä, tosin suorituskyvyn rajoja ei ole vielä ehditty hakea.

Näitä viri-HPI laitteita löytynee muiltakin.

2036
Tulokset / Mäntsälän Kapinat Tulokset ja jälkipuheet
« : 24.10.04 - klo: 22.02 »
Hieno tapahtuma, upea kilpailu! Kiitokset erityisesti järjestäjille, mutta myös kanssakilpailijoille.

Tämä oli meille ensimmäinen osallistuminen suureen kilpailuun ja nyt on sekä kuskilla että allekirjoittaneella mekaanikolla kova into mukaan seuraaviin kisoihin.

Erityiskiitos Napelle asiantuntevasta avusta perjantaina, kun harjoittelu nosti esiin isoja ongelmia auton säädöissä.

2037
Tulokset / MÄNTSÄLÄN KAPINAT 2004, kilpailukutsu
« : 19.10.04 - klo: 17.43 »
Linkkien takaa löytyy hienoja numeroita, mutta osaako joku neuvoa, kuinka ensikertalainen valitsee tuosta itselleen numeron?

Juniorimme on nyt ensimmäistä kertaa ajamassa tämän tason kisoissa.

2038
Kiitoksia järjestäjille hyvistä kisoista.

Meidän tiimille tämä oli ensimmäinen kokemus kisaamisesta oman kerhon ulkopuolella ja kuskimme totesi jo alkuerien jälkeen, että eiköhän laiteta samantien ilmoittautuminen sisään Mäntsälän kapinoihinkin. Ja laitettiin.

Opittiin paljon (varsinkin mekaanikko) ja todettiin kotiin ajaessa, että onpa kivaa porukkaa tässä lajissa.

2039
Kilpailijoiden kanava / Miksi 17 lankainen?
« : 07.09.04 - klo: 06.15 »
Missä muualla ajetaan 17T koneilla luokkaa, ProStock tai muuta?

Isossa-Britanniassa on SuperStock luokka, jota ajetaan 19T koneilla.

Näyttäisi lyhyen kotimaan/ulkomaan nettikauppakierroksen ja sieltä tulleiden kommenttien perusteella siltä, että 17T koneet eivät ole kovin yleisesti saatavilla olevia pannuja.
HPIn erinomainen syndicate -luokkamme kone on 17 lankainen, mutta tehty vähähuoltoiseksi eli esim pääty ei ole irroitettavissa sorvausta varten.

Miten päädyttiin juuri 17 lankaiseen koneeseen? Mistäköhän niitä saa?

2040
Tulokset / AKK tutuksi
« : 02.07.04 - klo: 10.37 »
Kuinka AKK on panostamassa pienoisautoilun kehittämiseen?

Taustaa kysymykselleni:
Juniorimme (11v) on osallistumassa heinäkuussa ekaan kisaan, jossa edellytetään lisenssiä. Tämä tarkoittaa AKK:n määräysten mukaan lisenssiä sekä kilpailijalle että huoltaja/mekaanikolle.

Lisenssin hankinnan monimutkaisuuden ja tähän liittyvien kustannusten selvittyä pyöri mielessä melkoisen aikaa kysymys siitä, mitä saamme vastineeksi yhteensä 152,50 euron merkittäville kustannuksille (lisenssin saaminen edellytti koko tiimi liittämistä AKK:n alaiseen seuraan, liittymismaksujen osalta tosin kertakustannus).

Seuran osalta on jo kertynyt vuoden verran kokemusta ja tiedän saavani siltä puolelta aitoa vastiketta.

AKK:lle menee lisenssikustannusten ohella ymmärtääkseni osa seuran jäsenmaksusta ja kilpailumaksuistakin.

Tältä pohjalta kiinnostaisi kovasti kuulla, mitä "oma liittomme" AKK on tekemässä erityisesti JUNIORIEN puolella pienoisautoilun kehittämiseksi maassamme.

Sivuja: 1 ... 65 66 67 [68] 69