Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - goos

Sivuja: 1 ... 66 67 68 [69] 70 71 72 ... 78
2041
Tässäpä olisi eilen Goosin kanssa ideoitu profiili. Rakentelimme sen myös ajotestiä varten mollista ja muutamasta paloletkusta.

Erittäin kapea paikkapaikoin mikäli kyse on tuosta videolla näkyvästä hahmotelmasta.

ei oo kyllä kapeata nähnykkää :) kapein kohta tais olla 2m ja suurinosa 2,5m ja pääsuora 3m

2042
Ikkunoiden teippaaminen tms. on kallista ja tässä tapauksessa ehkä liian riskaabelia, tuo iso juliste toimisi mielestäni parhaiten. Toiset julisteet sisälle ajajakoroketta vastapäätä jotta ajoja seuratessa ne osuvat silmään. Meillä on duunissa seinänaapurina digipaino, voin kysyä tarjouksen/sponsorointia julisteista jos tähän päätetään ryhtyä.

Yleensä yrityksillä on myös omaa mainosmateriaalia eli itse kannatan että pyytää heiltä ensin.

2043
Ajatukset yllä äärimmäisen hyviä, mutta asiassa on yksi pieni ongelma - meidän vuokrasopimus on 1 kk irtisanomisajalla. Eli me ei voida myydä mainostilaa pitkillä sopimuksilla.

Toki tuota ajatusta kannattaa kehittää pitäen edellä mainitun seikan mielessä.

Edit: ja vielä siis sen verran, että mitään kalliita bannereita ei myöskään kannata alkaa teettämään juurikin sen takia, että voi olla että meillä ei ole tuota tilaa kun ne tulevat painosta. Jos jonkun teippausfirman kanssa saisi diilin aikaiseksi niin se voisi toimia.

Joo ei me voida taata mitään mainostilaa, sikshän se hinta onkin mitä on. Mut tässä on se pieni lisäporkkana millä voidaan saada se epäröivä tukija tukemaan.

2044
1) Etsikää maksajia kannatusmaksuille, kaikki raha tulee meidän itsemme käyttöön ja varmasti palvelee kaikkia harrastajia. Esim. jos oletetaan 100 maksavaa harrastajaa, joista jokainen hommaa 100€ kannatusmaksun, saamme noilla rahoilla jo komeasti maksettua koko kesäajan vuokrat, eli ottakaa asia rohkeasti puheeksi, ei se ota jos ei annakkaan.

2) Maksakaa lokakuun ratamaksuja, jos olette tulossa ajamaan, siis 25€ per nokka, varmaan kenenkään käshflouta se ei merkittävästi heikennä.
IsoMyyrissä on 2.2 miljoonaa kävijää vuosittain. Meillä on isot ikkunat paraatipaikoille ja näiden yläreunaan voi varmaan hyvin laittaa ihan oikeita mainoksia ja saavat varmsti hyvää näkyvyyttä verattuna hintaan. Mainokset näkyvät siis ulospäin.

Jos rc-puolen tukeminen tuottaa ongelmia yrityksessä voit tarjota oikeeta hyötyä. Normaalit ulkomainokset maksavat siis tuhansia euroja lyhyellä ajalla, joten esim 500e mahdollisesti vuoden diilistä lienee hyvä sijoitus mille tahansa firmalle joka on kiinnostunut tämmöisestä mainostamisesta.

2045
Onko joku tänään paikalla?

2046
Nyt vaan jäädään odottamaan kuvia minkälaisen profiilin on
vanhat viisaat taikoneet matolle.

En tiedä vanhoista ja viisaista mutta profiili on tehty ja todettu toimivaksi. Seuraavaksi tarvii vaan "lankkuja", "nurmikkoa" ja muuta sälää että saa tehtyä radan joka pysyy kasassa.

Katvealueiden huomioiminen oli suurin haaste mutta ihan ok ratkaisut saatiin mun mielestä.

Unohdin myös porakoneen ja vasaran mestoille jos joku ihmettelee kenen ne on.

2047
Tässä tulikin oikeastaan tärkeä asia esille, mitä kaikki eivät ehkä tiedä. En ainakaan itse.

Ketkä päättävät esim. nyt tulevan kauden TSS-luokan säännöistä ?
Lajiryhmä, heillä on myös apunaan luokkayhteishenkilöt.

2048

Tämä on ei kyllä nyt vastannut kysymykseeni! Mikä on kriittinen massa, missä on se raja? Mikä nykyisissä luokissa on vikana? Miksi ei voi pohtia uusia luokkia ilman että nämä määreet täyttyy (mitkä ne sitten ovatkaan)?

Mitä tulee noihin espoo/vantaa kehäkolme viittauksiin niin pitää ottaa huomioon että suuri osa suomen harrastajista asuu siellä. Heistä suurin osa kuitenkin ajaa vain ihan paikallisissa sarjoissa, kannattaisi varmaan kysyä että miksi?
Jos teet uusia luokkia se myös karsii nykyisiltä luokilta osallistujia, jos ne ovat just ja just yli kriittisen massan ne saattaa tipahtaa sen alle. Sen jälkeen on vanha luokka joka ei toimi ja uusi luokka joka ei mahdollisesti ota tuulta.

Mihin perustat väitteesi että ajaisivat vaan kerhokisoja? Itse sanoisin että UAU oli varsinkin viime vuoden FTT kisoissa todella aktiivisia(muista vuosista ei ole havaintoakaan). Melkeen kaikki ketä näin radalla/kerhokisoissa olivat myös kiertämässä sarjaa sisäkaudella, isompi kato oli ns vanhoissa ketuissa jotka ovat jo vuosia ajaneet ja eivät jaksaneet enään lähtee kiertämään.

2049
Pitäisköhän järjestää kysely
jossa näkyis kenellä oikeesti on näitä stanu mattiksia ja on valmiina ajamaan kisoissa.


Johan semmonen pidettiin... oliko siellä joku 50-60 nimee

2050
Sähköautot / Vs: World GT
« : 15.09.10 - klo: 23.01 »
Nuo vaihtoehdot edellä kuulostaa hyvältä  :grin:

Mutta olisiko moottori vapaa 10.5 tai 13.5 vai rajattu joihinkin tiettyihin merkkeihin/ malleihin, esim vastaaviin kuin turistissa?

ei tässä sarjassa tarviita niin tarkkoja sääntöjä, tuut nyt vaan ajamaan sillä mitä on ja pidät hauskaa :)

2051
Mikä itseisarvo on se että yhdellä luokalla on mahdollisimman paljon kisaajia? Eikö itseisarvo olekkaan saada mahdollisimman paljon kisaajia yhteensä?

Jokainen luokka tarvitsee ns. kriittisen massan että se on toimiva. Ensiksi laitetaan tän hetkiset luokat toimimaan kunnolla ja sitten pohditaan tarvitaanko lisää.

2052
TQRacingin mattis-kisan kutsusta ilmenee kalifornialainen speksi 1/12 puolelle, mutta turistiinkin tästä poimittavissa selkeälinjainen speksaaminen.

1/12 stock/vakio on kans vakio > ei turboa, ei dynaamista ennakkoa, ei ajoituksen säätöjä noparissa ja kiinteäpäätyinen 17,5T moottori vakioennakolla

1/12 (ikäänkuin expert-luokka) nopari vapaa ja moottori vapaa 13,5T
Lisänä Jarkon hyvään katsaukseen:

USAssa ajetaan yleensä kolmea luokkaa:
- mod 1/12, eli meidän viri
- "superstock" tuo 13.5t vapaa säädin
- amateur stock 17.5t+0ennakko

Yleensä siellä on ns. vapaa moottori eli saa säätää moottorin kiinteetä ennakkoa kannusta kaikissa luokissa.

2053
Sähköautot / Vs: Mattoauton noparit
« : 13.09.10 - klo: 13.54 »
Luetelkaas parhaat mattiksen noparit. Onko uusia, joissa olisi jänniteboosteri sisäänrakennettuna?

LRP ja hobbywing on ainoot missä "dual BEC" ominaisuus mun tietääkseni.

Korjaus: tietysti Speedpassionissa myös

2054
IIC:t ajettu ja setuppeja alkaa vuotamaan nettiin. Huomattavaa on että 0-ennakko ja 17.5t  autoilla ajettiin alta 3 välityksillä... Tämä siis feigao pohjaisilla moottoreilla. Vähän yli 3 välityksellä moottori ei ollut niin kuuma, joten oli turvallisempi mutta hitaampi.

Novak balisticilla ajettiin sitten 3,9 välityksellä joka oli nopeempi.

Onko joku laskenu mikä on pisin välitys mikä tän päivän autoihin menee? Ja kuinka pitkät välitykset esim ulkoradoille tarvitaan? Voittaako se joka saa pisimmän välityksen autoon?

2055
Sähköautot / Vs: World GT
« : 12.09.10 - klo: 19.52 »
Jaco Lilac ei ole ainoa WGT luokkaan hyväksytty yksityyppirengas vaikkakin me täällä Suomessa olemme pitäytyneet ajamaan vain sillä. Muut hyväksytyt renkaat ovat:
-CRC 2300 eturengas ja 2302 takarengas
-BSR Lilac

ParmaPSE ja Mobgums on myös Jacon valmistamia, eli niilläkin voi ajella.

2056
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 12.09.10 - klo: 00.24 »
Oma auto alkaa oleen kasassa, miten muilla? Nyt kun vielä pääsisi ajamaan :)

Itse investoin käytettyyn CRC gen XL autoon. Tuli mukana pari Protoform koria, renkaita, 3 akkua ja servo.

0-ennakkolla mennää vanhalla 10.5t poromoottorilla. Säätimenä Hobbywingin 1s, jossa sisäänrakennettu boosteri. Softapuolella pitäisi löytyä v508 jossa olisi vilkkuvat valot. Säädin on hiukan iso mutta sopii just ja just kun sen kääntää vähän ettei osu linkkiin.

Servona toimii futaban 9602 joka on kuulema paras, veikkaan että on muitakin jotka on käyttökelpoisia?

Akut ovat IP:n 5000mAh/40C mut eiköhän näillä "mopoilla" aja stockia hyvin.

Mitäs varaosia ylensä autoihin kannattaa hankkia? Puskuri lienee myös hyvä päivitys alkuun ainakin? Kattelin myös että MM skabois oli käytännös kaikilla strut bar asennettuna, onko tästä hyötyä hitaimilla autoilla?


2057
Sähköautot / Vs: World GT
« : 09.09.10 - klo: 21.24 »
2s+17.5t on myös vaihtoehto masters of foam racingissa. Tätä comboa löytyy jo monelta kaapista ja voi olla ihan hyvä tapa tulla mukaan WGT luokkaan. Näköjään saksalaiset ovat testanneetkin kun kerran uskaltavat päästää 10.5t+1s ja 17.5t+2s samalle viivalle.

Ei tosin oo mitään havaintoo miten 2s akku laitetaan wgt autoon, kait se tulee niinku krossiin?

2058
Sähköautot / Vs: World GT
« : 08.09.10 - klo: 22.17 »
Tämä olisi mukava tietää, nopariralli ei kiinnosta pätkääkään tässäkään luokassa.

en ymmärrä miksi dynaamista ennakkoa aina yhdistetään nopariralliin. 0-ennakko voi olla jopa isompi nopariralli koska kellään ei ole siitä kokemusta.

2059
Nyt kun ajetaan näillä Feigo pohjaisilla koneilla ja niissä on iso mekaaninen ennakko joka on muistaaksen 30 asteen luokkaa.
Mistä tämä väite? Speedpassionin 17.5t moottorissa pitäisi olla 12 astetta ennakkoa, euroopan diilerilta kysytty. GM:n uudessa 10.5t:ssä taas 30 astetta, suunnittelijalta varmistettu tieto. Feigao pohjaisilla kun on kohtalaisen matala ennakko mun kokemuksien mukaan. Esim lrp:n x12 kiertää 30% enemmän kuin SP:n moottori.

2060
Voisiko pro stockissa ajatella 17,5T + vapaa säädin yhdistelmän lisäksi esim. 13,5T + 0-ennakkosäädin? Vauhdin puolesta vois mennä aika yksiin? Tällöin stanusta "nousevat" voisivat jatkaa viime vuoden kalustolla, mutta jos softien päivittäminen ei kiinnosta, olisi tarjolla myös "yksinkertaisempi" vaihtoehto.

Komppaan tuossa -  myös pro stock:ssa pitäisi olla vaihto-ehto ajaa ilman softa päivityksiä. Se pitäisi varmasti kynnyksen matalemmalla siirtyä ko. luokkaan.
Ei se nyt niin vaikeeta ole kun on jo kausi ajettu. Ostat säätimen, kysyt myyjältä mitkä on asetukset, laitat asetukset ja ajat. Jos sit haluut hinkata niitä viimeisiä kymppejä niin sit säädetään säädintä. Tähän pätee niinku kaikkeen turha hinkata säädintä josset pysty ajamaan koko erää virheittä. Perusasetuksilla olet kyllä kilpailukykyinen jos paketti on muuten kondiksessa.

0-ennakko toimii hyvin stanussa missä pitää madaltaa kynnystä ja vähentää muuttujia. Pro-stock luokassa kaikilla on jo kummiski jo osaamista ja asetusten laitto kerran tai kaks ei tuota ongelmaa. Jos ei löydy osaamista ehkä pitäisi sitten ajaa stanuluokassa?

2061
No jo jos mennään asiaan niin viime kausihan alkoi tuolla
säätimien uusilla softa versiolla ja säätimien uusilla versiolla
joista tuli joka kisaan uutta.
Joten kisan kahdessa harjoituksessa piti aina koittaa paljonko paremmat
vehkeet on nyt käytössä.
No aina ne parani mutta myöskin se limitti milloin vehkeet kulkee paremmin tai
kärähtää tai alkaa nykimään tai pätkimään meni todella pieneksi.

Joten jos porukka on edelleen sitä mieltä että tälläinen softa ralli
kuuluu pienoisautoiluun niin vähän kyllä ihmettelen.
Tekin RS:n julkaistiin v203 softa uutena vuotena. Eli reilusti ennen ekaa kisaa ja v208 (seuraava versio) tuli juuri ennen vimeistä osakilpailua. Joten Tekinin osalta tämä ei ainakaan pidä paikkaansa ja suurinosa kärkipään kuskeistahan sillä ajo. Tekinillä ei myöskään ollut nykimis tai kuumemis ongelmia, vaikka moni ajoikin yli 9 välityksillä ja tappisäädöillä.

Softarallista en puhuisi, mutta paljonhan säätöjä testattiin kisojen välissä. Jos harjoittelee ja testaa tietää myös kuinka lujaa auto kulkee kun mennään skaboihin.

2062
Niin ratkaisee varsin moni muukin asia... jos kustannuksia halutaan laskea, niin silloin pitää miettiä muitakin asioita kuin pelkästään noparia - stanuluokan pitäisi olla helpoin ja edullisin luokka, johon uusien harrastajien olisi helppo päästä mukaan. Nyt hahmoteltu ehdotus säädinten osalta näyttää siinä mielessä järkevältä, että ei tarttisi hankkia uutta noparia. Se, että onko vauhdin pudotus riittävä, jotta luokkaan voisi osallistua aloittelija / vähän harrastanut onkin sitten toinen juttu. Onko jollain vertailudataa 0-ennakkosäätimillä ja stanukoneella vs. nyt kaavaillut poro säännöt (Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)) vs. viriluokka?

0ennakko 17.5t:llä on luultavasti hitaampi kuin SPX+17.5t, vapaa säädin+17.5t on reilusti paljo nopeempi kuin SPX+17.5t. Vapaa säädin +17.5t on noin 1s viriä hitaampi 11s kierrosajassa.

2063
Ei varmaankaan ja on ihan perusteltua, jos valmistus lopetetaan, että merkkiä pitää vaihtaa. Kuitenkin voisi miettiä, että vakioluokassa saisi ajaa myös aiemmin hankituilla "vanhoilla" renkailla uuden mallisten lisäksi niin halutessaan, jolloin kustannuksia ja osallistumiskynnystä saadaan madallettua.
Tämä tekee vaan haittaa kehittyvälle juniorille/aloittelijalle. Säätöapu ja muiden kanssa yhteneväisyys häviää jolloin hän jää yksin painimaan ongelmien kanssa. Parempi on että panostaa sen 25e rengassettiin ja ajaa samoilla kuin muutkin. Näin on helppo vastaanottaa apua ja sitä löytyy myös paljon paremmin pienemmiltä paikkakunnilta. Tällöin pääsee keskittymään oleellisen eli oppimaan asioita. Ei kannata tehdä asioista turhan vaikeita kun haastetta riittää aloittelevalle kuskille muutenkin riittävästi.

Tulipa OT taas, pysytään säädinasioissa, vaikka tuo pätee tosin myöskin säätimiin. Helpompi parempi, opittavaa riittää muutenki tarpeeks.

2064
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« : 06.09.10 - klo: 08.52 »
ei sekään hyvä ole että yksi kauppias vaan hyötyy joka myy sitä tiettyä rengasta.
Kyllä ne omenat jakautuu joka vuosi vähän eri toimittajalle. Jälleenmyyntiä harrastetaan myös, joten kyllä siitä kakusta riittää kaikille jotain. Eikä se ole huono asia että kauppiaita kilpailutetaan ja haetaan se paras rengas.

isommat erät ja ennustettavuus muuttavat seuraavia asioita kauppiaalle:

halvempi sisäänostohinta
halvemmat rahdit
parempi suhde toimittajaan

Näiden asioiden pitäisi sitten näkyä kuluttajalle:
parempana saatavuutena sekä alempana hintana lopulliselle tuotteelle.

Näin kun valitaan ykstyyppirengas kilpailuttamalla.

Jos rengas valitaan ilman kilpailuttamista, voi käydä niin että kuluttaja jää nuolemaan näppejä ja kauppiaat ottavat kaiken hyödyn irti nousseesta katteesta.

2065
Eikös se pitäs olla niin päin että vehkeet pysyy viileempänä nolla ennakolla? Ainakin oma käsitys/kokemus on näin. Toki välitykset saattaa mennä överiksi, mutta tuskin sekään kuumentaa konetta niin paljon kuin tuo boostilla yli rajojen kierrätys.

Toimii juuri toisinpäin.
Tässä lyhyt ote säädinsuunnittelijalta:

Lainaus
Intelligent timing is good engineering. It allows the motor to run cooler, puts less strain on the batteries and allows gearing that actually fits in the cars. This increases reliability and customer ease of use and makes the power more tuneable and driveable to turn faster laps. It is also how we are able to drive the bloated SC trucks that are so popular without burning up spec motors every run.

http://www.rctech.net/forum/7735965-post16079.html
löytyy koko postaus.

Viime vuoden IIC skaboissa ajettiin SPX:llä 17.5t 2s touring luokassa 3.86 välityksellä. Skabat ovat alkaneet tänään, joten eiköhän sieltä ala valuamaan hiljalleen tietoa millä välityksillä ajetaan nyt hitaimilla 0-ennakko profiileilla.

~3.8 välitys on siis esim xray t3 autossa 70 spurri ja 35 pinioni, tai 78/39(tämä ei mahdu autoon, maksimi yhteenlaskettu hammasmäärä on 111). 64p puolella on tosin paremmat vaihtoehdot.

2066
Eli, jos kisaaja rukkaa koneeseen ennakkoa niin se on huijaamista. Jos säädinvalmistaja tekee saman 0 ennakolliseen nopariin niin se on moralisesti hyväksyttävää koska se on "tehdasviritys"?

Vilppi ja vilunki on aina tuomittavaa, tehtiin sitä näkyvästi tai näkymättömästi.

Ymmärsit väärin. Huijaaminen on aina huijaamista mutta säätimien kanssa voi käydä niin ettei kisaaja itse edes tiedä huijaavansa.

2067
Jos 0 ennakko säätimistä ei pystytä valvomaan ennakon todellisuutta niin miten valvotaan moottoreiden ennakoita? Ei ole kovin kaksinen homma muuttaa ennakkoa sallituista stanukoneista ja taas mennään kovempaa kuin vakiopannulla.
Huijaaminen on aina huijaamista, moottori puolella sitä tekisi itse kisaaja. Säädin puolella voi vaan käydä niin että valmistajat lisäävät ennakkoa koska voivat siten myydä enemmän säätimiä. Kuluttaja eli kisaaja näkee asian vain siten että tämä on nopeempi kuin tuo toinen.

Jos säätimien "piiloennakosta" tulee vastaava kilpailu kuin lipo akkujen C arvoista(joissa on tänä päivänä paljon heittoa) voi käydä niin että jokaiseen kilpailuun voit ostaa uuden säätimen kun he päivittelevät softia kilpaa. Tämän jälkeen ihmetellään missä se raja menee että kuplapuhkeaa.

2068
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« : 05.09.10 - klo: 20.11 »
Ei pliis aloteta taas tosta hinnasta puhumista.
Viimevuoden rengas ja halpa ei mahdu samaan lauseeseen.

Joo joo... moni vois maksaa enemmänkin kulumisen takia jne jne jne.
Silti kyseinen hinta ei kyllä halpaa nähnytkään.
Jos hinta neuvotellaan etukäteen sen pitäisi kaiken järjen mukaa olla _halvempi_ kuin mitä semuuten olisi. Ei tässä otettu kantaa onko kyseinen rengas halpa vai ei, vaan kerrottiin miksi rengassääntöjä tehdään.

2069
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« : 05.09.10 - klo: 19.25 »
Ihan turistina tätä keskustelua olen seuraillut kun meinasin talvella kokeilla miltä kilpaileminen maistuu. Itselläni ei ole kokemusta ainoall RC-autollani (Short Course) sisällä ajamisesta, mutta joka tapauksessa ihmettelen miksi noita renkaita pitäisi niin kovin säännellä, vieläpä sellaisiin renkaisiin joita en omista tai josta en ole kuulutkaan. Mutta ei ne renkaat ihan oikeasti nyt niin paljon maksa, voin toki sellaiset ostaa jos niitä on pakko käyttää. Tämä siis ihan aidon amatöörin näkemys asiaan, kun tuntuu että suurin osa keskustelijoista on vanhoja tekijöitä jotka pääasiassa olettavat asiota amatöörien puolesta.

Ykstyyppirenkaista on monta hyötyä. Niistä muutama mainitakseni ovat:
Halvempi hinta
parempi saatavuus
vähempi ihmettelemistä aloittelijoille
vähempi testaamista konkareille

Haittapuolista lienee suurin se että niistä aina halutaan vääntää forumeilla pitkä tovi ja päätökset tekee sit kummiski ihan eri ihmiset kuin ne jotka niistä vääntää. Toinen haitta lienee se ettei voi ajaa niillä mitkä sattuu löytymään kaapista.

Yhteenvetona voi sanoa että rengassäännöistä hyötyy kuluttaja sekä kauppias.

2070
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« : 03.09.10 - klo: 08.43 »
3-racingin ongelmana lienee, että sitä ei juuri saa liimaamattomana, eli niitä saa vaan suoraan vanteille liimattuna.

Joo, ei ole liimaamattomana valmistajan omilla sivuilla. Eli joku muu laatalla pitävä rengas pitää löytää tai sitten Vantaalla pitoaine...
Tuoko kukan tätä rengasta maahan riittäviä määriä? Eikös rengasvalinnoissa pyydetä aina kauppiaita tarjoomaan renkaita ja sitten niistä valitaan? Näin voidaan neuvotella renkaille hinta sekä varmistaa saatavuus, 2 tärkeetä asiaa kun valitaan yks/kakstyyppi renkaita. Nyt tuntuu kun porukka menisi terveellä puuhun.

Sivuja: 1 ... 66 67 68 [69] 70 71 72 ... 78