Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Heuli

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 111
211
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 01.01.13 - klo: 17.17 »
Jep peukut ylös, turhan moni maalaa autonsa pelkällä yhdellä värillä mutta noin parilla eri värillä saa ihan eri näköä autoon.

212
Käytännössä ei haittaa, jos kone on esim. ihan säätimen vieressä niin reunimmaisten johtojen välillä saa olla vaikka kaksinkertainen ero johdon pituudessa.

213
Jep otan samantien 2 viikkoa lomaa moderoinnista! Hoken mielipide on jo kuultu moneen kertaan eikä hän tuonut keskusteluun mitään uutta. Pelkkää saman vanhan jankkaamista.

EDIT: Jos jollain on jotain valitettavaa foorumin moderointipolitiikasta niin sille on oma aiheensa Vapaan keskustelun puolella. Tämä ei ole Pohjois-Korea mutta joku järki tässä kirjoittelussa pitää pitää.

214
HOKE: Sinä se sitten et osaa koskaan lopettaa tuota vääntämistä. Sinullekin on tarjottu polttiscrossin luokkayhteyshenkilön tehtävää muttet huolinut koska mukavampi vääntää foorumilla? Seuraavat pari viikkoa voidaan keskustella täällä tästä asiasta asiallisesti koska sinut on nyt päästetty lomalle rauhoittumaan.

215
Minua ainakin on hämännyt nuo Orionin 90C-arvot, missään ei sanota suoraan että ne tarkoittavat vain lyhytkestoista C-arvoa. Olen nyt kolmatta vuotta sähköcrossin luokkayhteyshenkilönä ja tavoitteenani on ollut kehittää joka vuosi aina lisää ja lisää. Tämä on mielestäni hyvä parannus jos saadaan valmistajat ilmoittamaan yhdenmukaisesti C-arvot esim. kuten LRP:llä 50C/100C, se on on paljon selkeämpi kuin Orionin pelkkä 90C.

Jos Hoke kokee että olen ylittänyt luokkayhteyshenkilönä valtuuteni niin ainahan voit hakea hommaa lajiryhmältä jos koet pystyväsi kehittämään suomalaista sähköcrossiautoilua paremmin. Netissä on paljon helpompi lässyttää höpöhöpöjä kuin tehdä oikeasti luokan eteen töitä.

216
HOKE: Jos viittaat minuun niin kuten olen jo sanonut minulla ei ole mitään Orionia vastaan. Sen sijaan kuluttujan harhaanjohtamista vastaan minulla on ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen asiaan niin tottakai käytän sen hyväksi. Eli tarkoitukseni on saada EFRA-lista sellaiseen muotoon että siitä näkee akkujen C-arvot ilman markkinamiesten hölynpölyä. Tällöin tavallisen kuluttajan on paljon helpompi vertailla akkuja.

217
Ennen tätä keskustelua olen ollut siinä uskossa että kaikki valmistajat ilmoittavat aina joko jatkuvan ja hetkellisen C-arvon tai vain jatkuvan C-arvon. EFRA-lista olisi paljon parempi jos sinne hyväksytään vain akkuja joissa on ilmoitettu JATKUVA ja HETKELLINEN C-arvo tai pelkkä JATKUVA C-arvo, mainosmiesten HETKELLISEN C-arvon mukana markkinoivia akkuja ei enää hyväksyttäisi listalle. Nykyisestä listasta kun saa sen käsityksen että toiset akut on "tuplasti parempia" joten moni menee halpaan ja joutuukin maksamaan enemmän kun ne ovat n. 50% muita merkkejä kalliimpia. Ajattelin ottaa asian esille Oulun EM-kisoissa Efran Paul Worsleyn kanssa ja tehdään sitten mahdollisesti virallinen esitys EFRA:lle tästä muutoksesta.

Oman kokemuksen perusteella ainakin uskallan sanoa että Gens Acen, GM:n, LRP/Nosramin, Reedyn ja SMC:n akuissa tuntuvat C-arvot olevan ainakin sinnepäin ja niitä pystyy jollain tasolla vertailemaan keskenään. Koheltajan kommenteista ymmärrän että kyseiset merkkiakut olivat juuri Orionit? Se on vaan tyhmää maksaa liikaa  :wink:

"Huonoja" akkuja voi kompensoida pykälää tehokkaammalla koneella, mutta siinä tulee se ikävä puoli että auto muuttuu erän aikana. Alussa auto ampuu mutkasta todella tehokkaasti, mutta loppuhiitistä kun akut puutuvat niin pitää muuttaa omaa ajotyyliä ja ajolinjoja. Paljon helpompi ajaa puhdas ja tasainen erä kun akussa on riittävästi potkua ja voi ajaa hieman miedommalla moottorilla koko erän samanlaisella kaasutuntumalla.

218
50C/100C, noin se pitääkin ilmoittaa että ensin jatkuva ja sitten hetkellinen. Orionin kannattaisi tehdä kuten muutkin valmistajat niin ei leimautuisi kusettajaksi. Kannattaa muuten korjata nuo tuotetiedot Hobbyfactoryn sivuille Orionin akkujen osalle, niiden virranantokyky 90C kun on vain hetkellinen.

219
HOKE: Katsoppa tarkemmin, tuo ei ole V3 säädin vaan corrisäädin. Lähinnä kysymys siitä että tietyt valmistajat pyöristävät lukuja ylöspäin ja jotkin toiset ilmoittavat ne totuudenmukaisena. Orionia vastaan minulla ei ole mitään, olen ko. merkillä ajanut vuosia ja Oscar Jansenilta on saanut aina kisoissa hyvää palvelua kun sillä vielä ajoin.

Mutta akkuihin ja niiden C-arvoihin palatakseni kysymys missä on 100C kisalaillisia akkuja tarjolla? LRP:ltä joku sanoi löytyvän mutta mistä? EFRA-listalla nVision, Hacker ja Orionin akut ovat ainoita joissa on 90C arvo, muiden valmistajien akut ovat 75C tai alle.

220
Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
Tämäkö on totuus?
Kyllä siellä eri fettejä on säätimessä sisällä eri määrä verrattuna ainakin valmistavan tehtaan omiin tuotoksiin ja eri kuoriinkin on pakattu koko laite.

-Juho-: Katsoppa esim. tämä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-nopeudensaatimet-ja-tarvikkeet-nopeudensaatimet/team-orion-vortex-r8-1-8-brushless-esc-2-4s-sensorless-0765104 ja vertaa sitä tähän: http://fi.eurorc.com/product/1607/hobbywing-xerun-sct-pro-esc-blue

Tämä on sitä markkinointia kun "valmistaja" muuttelee arvoja myyntiesitteisiin. Korjaa toki jos olen väärässä eli jos kyseessä on erilaiset säätimet sisuskaluiltaan?

221
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.12.12 - klo: 07.05 »
Onko akku noissa lukemissa esim. normaalin 10 minuutin ajon jäljiltä? Jos se tekee täyteen (balansoinnin läpi) ladattuna ajon jäljiltä noin ison jännite-eron kennojen välille niin kannattaa hommata uudet tilalle.

222
Kazaams: Tuo on vaikeaa pelkästä nimimerkistä arvioida että millaista kirjoittelua on luvassa. 2011 kesällä oli kova spämmibottien hyökkäys foorumille ja jouduin reilun kuukauden ajan hyväksymään käyttäjiä foorumille manuaalisesti. Käytännössä siis selasin bottien joukosta oikealta kuulostavia jäseniä ja aktivoin tunnukset. Tuosta sitten oli välillä hirveä itku kun olin Vaasan MM-kisoissa ajamassa ja joku joutui odottamaan aktivointia 48 tuntia. Tuohon ralliin en kovin mielelläni enää lähtisi.

Lisäsin nyt englanninkielisen rekisteröintiselosteen tilalle foorumin säännöt. Eli kun uusi käyttäjä haluaa rekisteröidä itselleen tunnuksen rc10:iin niin eteen avautuu foorumin säännöt ja siitä pääsee eteenpäin vain painamalla nappia sääntöjen alla "Hyväksyn rekisteröintisopimuksen ehdot". Toivottavasti tuo auttaa uusia jäseniä sisäistämään foorumin säännöt paremmin. Kiitos Garrettille hyvästä vinkistä!

223
Erittäin harvoin vaan löytyy laadukkaalta firmalta akkuja jotka olis samaan aikaan markkinoilla, samoja kapasiteetiltaan jne mutta vain C arvo on hieman eri.
Kaksi kertaa olen tällaisen tapauksen päässyt näkemään ja yllätys oli melkoinen kun 5C eroa lähdettiin testaamaan...
Ns. tykimmäksi luvattu akku ei ollutkaan tykimpi.

Minulla ainakin on tuosta päinvastaiset kokemukset. Gens Acen 5000 mAh 50C ja 65C akut ovat muuten samanlaiset, mutta C-arvossa on eroa tuo 15 yksikköä. Virituristilla tuon eron huomaa, jos ei selkeästi ajaessa niin ainakin kellosta.

Se on kyllä totta että eri merkkien akkujen arvoja ei voi vertailla keskenään. Suorituskyvyltään toisiaan hyvin lähellä olevat CRC 6300 mAh 50C 1S ja Reedy 6800 mAh 65C 1S on arvojensa puolesta kuitenkin erilaiset. Se on vain markkinointimiehistä kiinni mitä siihen akkuun lukemaksi laitetaan.

RC-alan pahin "rikollinen" tässä asiassa on kyllä Orion, kukaan tuskin uskoo 90C-akkujen pitävän paikkaansa? Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:

224
Vastataanpa vielä uudelleen kysyjän kysymykseen ettei tieto huku trollaajien viestien alle.

hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?

Akun kapasiteetti kun kerrotaan C-arvolla saadaan akun luovuttama maksimipurkuvirta eli noissa tapauksissa seuraavasti: 4 Ah * 25C = 100A ja 4 Ah * 90C = 360A

Jos nuo akut on tulossa esim. nelkkucorriin niin kannattaa valita nuo järeämmät, 100A purkuvirta riittää kyllä laskennallisesti mutta voi jossain tilanteessa jäädä hieman vajaaksi mikä ilmenee huonompana kiihtyvyytenä.

225
Hoke: Kerro faktaa suorittamastasi testistä. Jos oikein ymmärsin niin se tehtiin 10,5t koneella ja 0-ennakolla ja vertailtavina akkuina olivat 5000 mAh 30C ja 5000 mAh 35C akut? Ymmärrän tuon jälkeen miksi sinulle on jäänyt harhakuvitelma ettei C-arvo merkitsisi mitään.

Kuten sanoit "Menkää ja kokeilkaa" niin näin on tehty ja on todettu että suuremman purkuvirran omaavasta akusta on hyötyä kilpailukäytössä: enemmän virtaa vievissä luokissa (C-12 ja TSM-10) ero on suurempi kuin vähemmän virtaa vievissä (TSP-10, TSS-10, M4-10, M2-10 jne).

226
Tästä kaikki lähti:

hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?

Eli kyseessä oli SAMALLA KAPASITEETILLA olevat akut ja ainoa ero oli C-arvossa. Hoke on vääntänyt täällä aivan eri asiasta. C-arvo todellakin vaikuttaa, varsinkin rata-autojen viritetyissä luokissa huomaa eron josta Hokella ei taida olla kokemusta?

227
Ilmoittautuneet:

TSS-10
Henry Kanerva TamUA
Pirkka Jokela TamUA
Niklas Laurunen
Jukka Laine RiiUA
Mikko Ylinen PRCA
Eetu Laaksonen MäntsMK
Jukka Laaksonen MäntsMK
Tero Hakkari EPUA
Janne Vuorela VUA
Mika Pylväläinen LahUA
Petri Hoffman PKSRCA
Petteri Langenoja PRCA
Timo Hilpi PKSRCA

TSP-10
Niko Putkonen TamUA
Petri Hartoma TamUA
Matti Korvenmaa PKSRCA
Kai Lindgren EPUA
Teemu Salminen EPUA

TSM-10
Pauli Helin TamUA
Miko Teponoja TamUA
Joni Minkkinen LMM

C-12
Lari Jäppinen TamUA
Panu Vehniäinen TamUA
Sami Munck TamUA

228
Hyvä idea jos...
a) onnistuu vain teknisesti toteutus, ainakaan itse en löytänyt asetuksista tuollaista
b) löytyy riittävästi moderaattoreita hyväksymään jäsenten kirjoituksia

229
Eli höpöhöpö kisakuskien ylimitoitus spekuloinneille ja että isompi C arvo tarkoittaisi tottakai nopeampaa kiihtyvyyttä ja suurempaa huippunopeutta.
Käytännössä todistettu jo monia kertoja.

Tuo on niin käsittämätöntä soopaa mitä kirjoitit että oli pakko oikaista. Höpöhöpöjä oli aluksi kisakuskit sinun mielestäsi mutta sinun juttusi ovat sitä mielestäni paljon enemmän. Sinulla on toki mielipiteeseesi oikeus ja nimenomaan mielipiteeseen koska mitään faktaa sinulla ei ollut esittää. Fiktioita saat harrastaa muualla joten jätä sotkemasta näitä asiakeskusteluita jatkossa - kiitos!

230
HOKE: Tuolla samalla periaatteella kun joku kysyy foorumissa että kestääkö 4000 mAh vai 6000 mAh akku pidempään ajoa voi vastata että ei ole merkitystä akun kapasiteetilla. Tuo 4000 mAh voi olla vaikka 4S paketti jolloin ei tarvita niin kireätä konetta kuin 2S 6000 mAh lipon kanssa.

Mutta onhan tää mukavaa vääntää näinkin turhasta asiasta, toivottavasti asia on selvinnyt Hoken viesteistä huolimatta alkuperäiselle kysymyksen esittäjälle.

231
HOKE: Tässäpä nämä sanasi:

RangerWalker: Hoke nimenomaan testasi samalla kapasiteetilla olevia akkuja eli olivat 5000 mah 30C ja 35C. Noin pientä eroa on vaikea huomata varsinkin vakioturistilla.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Kaikki jotka epäilevät tätä asiaa niin suosittelen kokeilemaan mattoautolla, sillä huomaatte varmasti eron eikä asiasta tarvitse enää vääntää kun on itse kokenut asian! Testin onnistumisen kannalta tärkeää että valitsee kireän virikoneen mikä vie akun äärirajoille ja että akkujen välillä on riittävästi eroa maksimipurkuvirrassa, esim. tuplat parempi toiseen niin eron huomaa selkeästi varsinkin loppuhiitistä.

232
Ajanotosta sellainen tarkennus että kyseessä on MYLAPS RC4 eli se toimii vanhemmilla AMB RC2 ja uudemmilla MYLAPS RC4 pondereilla mutta ei MRT-pondereilla. Lainapondereita on tarjolla 5 eur / kpl hintaan (12 kpl yhteensä), muista pyytää ilmoittautumisen yhteydessä jos ei ole omaa RC2 tai RC4 ponderia.

233
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä on suosikki pelisi?
« : 30.12.12 - klo: 10.02 »
NFS Porsche Unleashed oli kyllä ratilla ja polkimilla hieno ajaa. Sen jälkeen on tullut myös paljon NFS:iä ajettua ja kokeiltua ratilla ja polkimilla mutta kaikkia ollut parempi ajaa padilla (paitsi Shiftit toki). Onneksi on Gran Turismo 5 sitä varten jos haluaa realistisempaa ajelua.

234
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 30.12.12 - klo: 09.49 »
Taitaa olla kello väärin asetettu dekooderiin, laitan Rikulle muistutuksen tuosta :)

EDIT: Tai taitaakin olla oikeassa? Innokkaita ovat  :tongue:

235
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 30.12.12 - klo: 09.37 »
Nyt löytyy Suomesta useampia nettiin yhdistettyjä dekoodereita: 2 Vaasasta, 2 Nokialta ja 1 Kuopiosta

Kierrosaikoja pääsee seuraamaan ratakohtaisilta sivuilta esim. http://www.mylaps.com/practice/showTrack.jsp?tid=1430 (Nokian crossiradalla käytössä vanhempi RC3 dekooderi eli toimii myös sillä)


236
Kiti on uudistunut aikalailla, mutta hyvältä uudistukselta vaikuttaa. Lisenssin saa tilattua samaan malliin kuin ennenkin vasta sitten kun seuran jäsenmaksu on maksettu. Kannattaa hoitaa nyt hyvissä ajoin vaikkei ajaisikaan SM-kisoja alkuvuodesta vaan Winterjumpseja, SC Cuppia tai muita kerhokisoja, koska niissäkin on vakuutusturva voimassa kunhan kisajärjestäjä on vain kilpailuista ilmoittanut AKK:lle.

237
Tarina mattoautokuljettajasta, akkujen C-arvosta ja niiden merkityksestä kilpailun lopputulokseen

Saipa kerran pieni maa pohjoinen koko Euroopan alueen mestaruuskilpailun rata-autoista pienimpien ja mittakaavaan suhteutettuna nopeimpien järjestettäväkseen. Tuleva kilpailu olisi keräävän koko Euroopan parhaimmiston ja oman maan eliitin. Kisoihin aikaa vielä hetki ois, joten salatreenaamaan kotimaan kuskit päästettiin oitis.

Kilpailussa pito ei huikea vielä ollut kuskien jäädessä murto-osaan normaalista. Akkua kulutettiin vain 5000 mahhia vaikka jenkkifirman akkuun indeksikorotuksen jälkeen oltiin kirjoitettu komea lukema 6800. Samoin C-arvo huikeat 65 vaikka laskennallisesti 25 olisi aivan riittävä.

Kävipä tarinamme kuskille niin ettei onnistunut kolmessa ensimmäisessä alkuerässä virheettömästi ajamaan ja tie oli viemässä kaikista pahimpaan eli B-finaalin paalulle. Viimeisessä erässä kuski kuitenkin ryhdistäytyi ja ajoi lähes virheettömän 8 minuutin erän. Teki hän kuitenkin yhden parin sekunnin virheen, mutta riittipä tuo tuomaan hänelle ilon ja A-finaalin viimeisen ruudun.

Mutta mitäpä jos kuskimme ei olisikaan ostanut uusia akkuja kisaan vaan olisi ajanut tyytyväisenä laskennallisesti täysin riittävillä 6000 mAh 25C akuilla? Jos kuskimme olisi ajanut vielä paremmin ja pystynyt ajamaan aivan täydellisen erän ilman virheen virhettä niin hän olisi saattanut päästä A-finaaliin. Tai sitten hänen autonsa olisi hieman alkanut puutumaan loppuerästä ja olisi hidastunut muutaman sekunnin. Tuon tietäen kuljettaja olisi varmasti viisastunut ja ostanut seuraavaan kisaan paremmat akut, koska huipputasolla ajaessa ei ole varaa antaa yhtään tasoitusta akuissa.


(Tämä tarina perustuu kirjoittajan kokemuksiin 2 viikon takaisesta mattoautojen SM-osakilpailusta eli tämä tarina on tosi toisinkuin muiden foorumin satusetien)

238
Selvä homma mutta jospa pysyttäisiin aiheessa  :police:

239
RangerWalker: Hoke nimenomaan testasi samalla kapasiteetilla olevia akkuja eli olivat 5000 mah 30C ja 35C. Noin pientä eroa on vaikea huomata varsinkin vakioturistilla.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Kaikki jotka epäilevät tätä asiaa niin suosittelen kokeilemaan mattoautolla, sillä huomaatte varmasti eron eikä asiasta tarvitse enää vääntää kun on itse kokenut asian! Testin onnistumisen kannalta tärkeää että valitsee kireän virikoneen mikä vie akun äärirajoille ja että akkujen välillä on riittävästi eroa maksimipurkuvirrassa, esim. tuplat parempi toiseen niin eron huomaa selkeästi varsinkin loppuhiitistä.

240
Säännöistä on tullut kysymyksiä uusien kuskien osalta. Renkaiden ei ole pakko olla Sweepejä, se on vain suositus kaikille kuskeille mutta pakollinen FTT-sarjaa kiertäville. TSS-10 luokkaan voi osallistua myös VTR- ja FWD-autoilla sekä RTR-autoilla joiden leveys on hieman normaalia leveämpi (esim. 200mm).

Tässä videota TSM-10 luokan autoista tältä päivältä:
Nokian mattorata 29.12.2012

Kisoissa ajetaan samaa profiilia. Rata rakennettiin viikko sitten ja siinä ei  vielä ole kovin paljoa pitoa. Vaikka matot ovat samanlaiset kuin Tikkurilassa niin kaatopitoa ei varmasti kisoihin mennessä pääse vielä syntymään.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 111