Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Penguin

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 84
211
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 19.01.11 - klo: 23.12 »
Kai se on toi Slashiin tarkoitettu Manta taas laitettava, kun Liquidillakaan ei SCRT10:iin tarkoitettua ole näkynyt. Täytyy nyt vielä käydä katsomassa Hobbyfactorylla, jos siellä olisi Prolinen Silverado. Slashin kori sekin ja varmasti liian pitkä, mutta perästä voi aina leikata ylimääräisen pois. Suuressa osassa koreista on turhan teräviä kulmia ja kokemuksen mukaan sellainen kori on hyvin nopeasti päreinä, kun sisällä ajaa. Siellä kun ne koriin tulevat iskutkin taitavat olla kovempia kuin ulkoradoilla.

EBaysta katselin tuota SCRT10:n Mantaa, jos sellaisen tilaisi, mutta vasta kolmesta tai useammasta korista alkaisi postikulut per kori olla edes jotenkin siedettävällä tasolla. Sittenkin kolmella korilla vielä $10 pintaan per kori.

212
Hetkinen. Näistä VXL-3s ongelma noparin omistajista toiselle oli sanottu, että se on ostettu kaksi kuukautta sitten, ei siinä mitään takuuta ole enää ja sillä selvä. Montako viikkoa kaverin pitäisi odottaa tuon jälkeen ennenkuin alkaa viemään asiaa eteenpäin. Hänellehän on vain neuvottu miten asian kanssa voi edetä askel kerrallaan. Kaveri otti uudelleen yhteyttä RF:ään ja kummasti alkoi sitä virhevastuuta löytyäkin. Minä en ole kuullut sitä keskustelua, joten en voi tietää mitä tarkalleen on sanottu, mutta oletan että jotain tässä kirjoittelussa esille tullutta on sanottu.

Jos myyjä, enkä nyt ota siihen kantaa kuka, jatkuvasti pyrkii välttämään vastuut ja onnistuu siinä, sehän mahdollistaa joko paremmat katteet tai kilpailutilanteessa halvemmat hinnat ja paremman kilpailuaseman verrattuna toisiin, jotka kantavat ne vastuunsa. On täysin selvää että tehtaan antaessa laitteelle 30 päivän takuun, se ei korvaa vanhemman tuotteen hajoamista, oli sen hajoamisen syy mikä tahansa. Maahantuoja tai myyjä voi silti joutua korjauttamaan tuon tai antamaan tilalle uuden, korjatun tai korvaavan tuotteen. SItä en osaa sanoa toimiiko RF aina, kuten tässä tapauksessa, mutta tiedän varmuudella että se ei ollut ensimmäinen, eikä toinen kerta kun vastuuta yritettiin välttää, kiistämällä ettei tuotteessa ole enää takuuta. No tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti ei olekaan, mutta se menee sitten jo saivartelun piikkiin, jos asiakkaan pitää osata tasan oikealla termillä perätä oikeuksiaan. Niin sitä hintatasoa voi sitten nostaa se, jos myyjä joutuu kovasti omalla kustannuksellaan korvaamaan hajonneita autonosia. Jostain se kate on kuitenkin saatava ja se saadaan sitten nostamalla hintoja. Se kun on niin että joko se asiakas maksaa, jonka laitteet hajoavat tai kaikki asiakkaat maksavat yhdessä ne hajonneet laitteet. Jälkimmäinen toteutuu silloin kun tehdas suostuu jotain takuuseen korjaamaan/vaihtamaan.

Tässä alkuperäisessä tapauksessa on kyse tuotteesta, josta tehdaskaan ei ota selvää onko sitä käytetty oikein vai väärin, ellei selkeitä fyysisen väärinkäytön merkkejä näy jo noparin päältä. Ne näkee myyjäkin. Tähän nopariin ei mitenkään kirjaudu sitä hajosiko se siksi, että jokin komponentti oli valmiiksi viallinen vai siksi että sitä käytettiin väärin. Olen ennenkin ihmetellyt itsekseni, nyt ääneen, mitä siitä nyt sitten selviää, että pyydetään lähettämään se auton vakiosähköihin kuuluva nopari ja moottori. Juu, voihan se moottorikin olla viallinen ja siksi nopari hajoaa, mutta mitäs jos vika onkin muualla autossa tai käyttäjä on muuttanut autoa siten, että syy onkin siellä. Se ei selviäisi muuten kuin lähettämällä myyjälle koko auto, kaikilla niillä rojuilla joilla sitä käytettiin kun se hajosi. Sittenkään se selviä missä ja miten sillä todellisuudessa ajettiin.

En minä ole missään väittänyt että kahden viikon odotusaika olisi liian pitkä. Kuukausi alkaa olla jo siinä rajoilla, etenkin kesällä kun ajokausi ei tässä maassa niin kovin pitkä ole.

Hoke: se on ihan sun oma valinta puhutko totta vai et. Myyjän pitää kuitenkin lähteä siitä että asiakas puhuu totta ellei sitten selkeästi pystytä osoittamaan että asiakkaan selitys ei pidä paikkaansa. Mitä tulee kuluttajaneuvojaan yhteyden ottamiseen, niin sen voi tehdä vaikka ensimmäiseksi. Sieltä saa neuvoja miten asian kanssa kannattaa edetä. Koska yhteyttä yleensä ei saa vain soittamalla tai kävelemällä ovesta sisään, niin se ei ehkä kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu. Valitettavasti sitäkin joutuu Suomessa käyttämään aika usein, kun myyjät, enkä tarkoita nyt vain rc-kauppiaita, viittaavat kintaalla velvollisuuksilleen.

Nicke: tämä ei ole mikään minun henkilökohtainen ristiretki RF:ää vastaan, eikä minun huonoilla kokemuksilla kyseisestä kauppiaasta ole mitään tekemistä asian kanssa, sen enempää kuin mahdollisilla hyvilläkään kokemuksilla kyseisestä kaupasta. Satuin nyt vaan aloittamaan tämän aiheen keräämällä Slash 4x4 -aiheeseen asiasta kertyneen keskustelun yhteen aloitusviestiin tässä aiheessa, jotta näistä takuu- ja virhevastuuasioista voitaisiin keskustella yleisemminkin.

Mitä merkitystä sillä on koskeeko tämä asia minua mitenkään? Kyllä minua ainakin kiinnostaa miten eri kauppiaat hoitavat takuu- ja vastuuasiat. Hoitivat ne sitten hyvin tai huonosti ne, niin kyllä se myös minua koskee siten, että tiedän sitten kaupan joko hyväksi ostopaikaksi tai välteltäväksi.

Kun meidän juniori aikanaan näitä rc-autohommia aloitteli, niin en tiennyt näistä laitteista yhtään mitään. Alkuvaiheesta jäi niin paljon huonoja kokemuksia useammastakin kauppiaasta, kun asioista tietämätöntä aloittelijaa suoraan sanoen yritettiin kusettaa. Aloitteleva harrastaja nähtiin vain rahastuksen kohteena. Sattuneesta syystä en näiden kyseisten kauppiaiden kanssa halua olla enää missään tekemisissä, mutta sanotaan se nyt selvyyden vuoksi, että RF ei näihin kauppiaisiin kuulu.

213
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 19.01.11 - klo: 22.05 »
Keppien suojaksi käy Jaton shock bootsit. Toki ne eivät pidä lunta ja jäätä pois jousien ja linkkien välistä.

214
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 19.01.11 - klo: 21.58 »
Mitäs SC-koreja olette käyttäneet tässä autossa? Meillä on ajettu päreiksi yksi orkkiskori, yksi Slashille tarkoitettu JConcepts Manta -kori ja yksi Traxxasin Slash 4x4 -kori on nyt niin riekaleina, että uutta pitää saada tilalle ja pian.

Noita Slashin koreja on pitänyt lyhentää merkittävästi takaa, muuten ne on heti soseena. Manta löytyisi myös SCRT10:lle tehtynä, mutta ei oikein tahdo löytyä mistään sellaisesta kaupasta, josta sen saisi inhimillisillä postikuluilla.

215
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 19.01.11 - klo: 21.44 »
Jos käytössä 27Mhz TQ radio, niin vastaanottimen kide on todennäköisesti ottanut kipeetä.

Slash 4x4:ää ei ole koskaan myyty 27 MHz AM-radioilla, joten jos jätetään ne kommentit kirjoittamatta, kun ei autosta mitään tiedetä.

216
Ne kuluttajan oikeudet eivät kuitenkaan katoa sillä, että joku saattaa valehdella.

217
Minulla on oletusvaluutaksi määritelty USD, eikä mitään valuutanvaihtoja tarvitse määritellä maksaessa.

218
Kyllä minä olen ainakin kolme kertaa vaihtanut Philipsin TV:n kaukosäätimen takuuseen. Säädin hajosi joka kerta samalla tavalla muutamassa viikossa, käytti sitä tai ei. Kolmannella kerralla sain puhuttua vaihdon eri malliin, joka on sitten kestänyt. Kaksi kertaa olen myös vaihtanut JVC:n videonauhurin kaukosäätimen takuuseen. Se hajosi kun siihen laittoi paristot uutena paikalleen ja uusi säädin hajosi suoraan huoltoliikkeessä, kun siihen laitettiin paristot paikalleen. Kolmas yksilö sitten jo toimi. On noissakin sentään jonkinlainen vastuu.

219
RC-kerhot ja -radat / Vs: Vantaan Isomyyrin sisärata
« : 19.01.11 - klo: 11.32 »
Avaan ovet lauantaina klo 10 ja olen itse paikalla ainakin klo 17 asti.

220
Jos kuluttajaviraston mukaan koira on kulutustavara tai ainakin sitä koskee samanlainen virhevastuu, niin mikä se rc-auto on jos ei kulutustavara?

Kuluttajaviraston sivuilta löytyy aika hyvä dokumentti, jonka sisältö ainakin jokaisen myyjän olisi hyvä lukea ja ymmärtää: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.

Olen Matin kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Tuo ohjeasia mielestäni ei tänä päivänä ole kuitenkaan noin yksiselitteinen, vaikka se joskus olisikin ollut. Tuossa yllä linkitetyssä dokumentissa kirjoitetaan "Ohjeiden on oltava ostajan äidinkielestä riippuen suomen- tai ruotsinkielisiä. Englanninkielisiä ohjeita voidaan pitää riittävinä vain, jos kyse on hyvin rajatulle, erityistä asiantuntemusta omaavalle asiakaspiirille tarkoitetusta tavarasta." Minun mielestäni tuo rajattu asiakaspiiri ja erityisen asiantuntemuksen vaatiminen on aika paljon kiinni siitä mitä myy, missä myy ja miten myy. Traxxasin RTR:ää ei voi pitää mitenkään rajatulle ja erityistä asiantuntemusta omaavalle asiakasjoukolle tarkoitettuna. Jotain Xray:n 1/8-polttista taas pitäisinkin hyvinkin sellaisena. Toisaalta esim. K-kauppiaan tuotteissa löytyy molemmat kriteerit täyttäviä laitteita.

Vielä noista ohjeista ja takuista sen verran, että Biltema myi jonkin aikaa ainakin HBX:n autoja, joita voi sitten ihan vapaasti pitää rc-autoina tai olla pitämättä, radiolla niitä kuitenkin ohjattiin. Autojen mukana tuli käyttöohjeet suomeksi, ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi käännettynä ja ainakin Helsingin myymälästä sai pyymällä ohjeet myös venäjänkielisinä. Autolle annettiin 2 vuoden takuu, joka kattoi käytännössä kaiken. Oli sitten vanne halki, tukivarsi poikki tai nitrokone leikannut kiinni, niin huolto- ja palautustiskillä kaveri totesi, että tuota osaa ei löydy varaosana ja antoi tilalle kokonaan uuden auton. Jokainen lukija voi jo tässä vaiheessa arvata miksi tämä on menneessä aikamuodossa ja miksi noita autoja ei myydä enää Biltemassa. Sen jälkeen kun autojen myynti loppui, sai takuutapauksessa autosta halutessaan rahat takaisin.

221
Olen tälläkin foorumilla neuvonut varmasti kymmeniä aloittelevia harrastajia, joiden kielitaito ei riitä alkuperäiskielisen ohjeen kanssa. Foorumin ulkopuolella vähintään saman verran. Ei siinä hankintatilanteessa ole mitenkään mahdollista kysellä kaikkea, kun kaikki on muutenkin uutta, uudelle harrastajalle. Uudenlaisen auton kohdalla monelle sellaisellekin, jolla jo jokin auto on ollut.

Toki tiedän, että kaikenlaista valittajaa riittää. Niitä riittää kaikessa muussakin kaupassa, niin miksi ei olisi myös rc-kaupassa. Osa ihan tietämättömyyttään, osa ihan vain kokeillakseen myyjää.

Tosiaan, en enää muistanut että K-autoissa on tullut suomenkieliset ohjeet mukana. Eihän ne toki pakolliset ole, mutta mikäli sitä ei tavalliselle kuluttajaostajalle tehdä selväksi kaupantekovaiheessa, on hänellä oikeus perua kauppa niin kauan kun tuotetta ei ole käytetty. Tavallisella kuluttajalla tarkoitan sitä pihasuttaajajuniorin isää tai äitiä joka ostaa jälkikasvulle auton, eikä ymmärrä niistä yhtään mitään ja sitä junioria, joka ehkä jotain ymmärtää, mutta siitäkin paljon on mutua ja vähän faktaa. Näitä on aina vaan enemmän ja enemmän ja merkit kuten Traxxas on oikein markkinoitu tavalliselle kuluttajalle.

Minulla on itselläni myös hyviä kokemuksia kotimaisista kauppiaista. Eräässä tapauksessa ihmettelin kun 1/8-auton ratasdiffissä ei rattaa kestä ehjänä ja ulostuloakselit vääntyvät mutkalle. En ollut mitään vailla, kunhan vaan kauppiaan kanssa aiheesta keskustelin, kun kiinnosti enemmän se miksi näin käy. Toki tiesin ja kauppias tiesi, että nitroauton diffi oli asennettuna ihan toisen merkkiseen autoon jota kuljetti tehokas sähkömoottori suoravedolla ilman mitään kytkintä eli kuormitus aivan toista piikkeinä kuin nitrossa. En tiedä, kauppias näin epäili. Lopulta selvisi, että olen shimmannut diffin valmistajan ohjeiden mukaan, mikä ei riitä. Sain myyjältä "takuuseen" uudet rattaat ja shimmiprikat ja laitoin ne myyjän ohjeiden mukaan, jonka jälkeen rattaat on kestäneet kaksi vuotta ajoa. Ei varmasti ollut mitään tuotevastuuta kauppiaalla tässä casessa, mutta oma ja edustetun tuotteen maine kuitenkin ja ennen kaikkea halu auttaa harrastajaa ongelman kanssa. Voin sanoa, että tuo myyjän itse ottama vastuu varmasti maksoi takaisin, kun olen sen jälkeen ostanut samalta myyjältä useamman uuden auton ja ohjannut aika monta muutakin harrastajaa samoille kaupoille.

Kokemusta on myös muutamista muista ennenaikaisesti hajonneista ns. kulutusosista ja kyllä oman merkkinsä tunteva ja asiakkaita arvostava kauppias on niissäkin tapauksissa hoitanut homman himaan. Ehkä ottanut vähän takkiin antamalla uudet osat takuuseen, mutta varmistanut hyvän maineen vastuullisena kauppiaana. Olen myös Traxxasin kanssa asioinut suoraan muutamien selkeästi valmistusviallisten osien osalta ja saanut heiltä uusia osia ilmaiseksi tilalle. Toki näissä tapauksissa on ollut kyse ihan materiaaliteknisistä neuvoista ja havainnoista osien suhteen ja ne muutamat osat sinänsä ovat olleet mitätön korvaus, mutta arvostan silti symbolisena eleenä. Toisaalta itse ei ole tarvinnut ostaa uusia osia rikki menneiden tilalle.

Mielestäni nämä virhevastuu / takuu säännöt EU:ssa ovat toisaalta ihan asiaa, verrattuna vaikka jenkkien perävalotakuu käytännöille, joista suhteellisesti vain muutama valmistaja/myyjä eroaa edukseen. Toisaalta näissä takuuasioissa on menty EU:ssa liian pitkälle, kun virkamiesten ja poliitikkojen toimesta on vastuuajat määritelty nykyisen mittaisiksi ja keskustelua niiden pidentämisestä käydään parhaillaan. Mitä yleisemmin jotain tuoteryhmää myydään ja mitä suurempia määriä, sen pidempiä takuuaikoja ollaan vailla. Jossain vaiheessa tämä sama iskee todella myös rc-kauppaan ja sitä pahemmin mitä vähättelevämmin kauppiaat asiaan suhtautuvat ja mitä enemmän yrittävät vastuutaan välttää.

Olen myös huomannut, että näihin asioihin suhtautuu kovin eri tavalla kun oppii rc-laitteista enemmän. Ensimmäisen auton kun pojalle ostin, niin en tiennyt mitään näistä laitteista. Silloin muutaman kympin hajonnut osa tuntui kalliilta, olihan se helposti 10-20 prosenttia hankitun pihasuttausauton hinnasta. Nyt kun näihin laitteisiin menee enemmän kuukaudessa, kuin tuo ensimmäinen auto maksoi, niin sitä ikäänkuin on tottunut siihen että osia hajoilee. Toisaalta niitä osia löytyy varastosta kotoa ja autoja on niin monta kuin on, niin varaosat kulut ovat vain osa harrastuksen kustannuksista. Silti pyrin itse ymmärtämään sitä uutta harrastajaa, joka vasta aloittelee ensimmäisen auton kanssa. Joka on kenties laittanut suuren osan säästöistään autoon ja jolla on 150 euron nopari hajalla viikon käytön jälkeen. Tiedän miltä se tuntuu ja sitä en välttämättä moni pitkään harrastanut enää muista. Jokainen tietää kuitenkin sen miltä se tuntuu kun ajamaan pitäisi päästä, osat on rikki ja juuri nyt ei ole rahaa ostaa uusia.

222
Jälkeen ja lomassa. Tarkoitus ei ole pitää kaikkia ratoja suljettuna samaan aikaan, vaan haitata mahdollisimman vähän itse ajamista.

223
Ajatus siitä ettei seuraa käyttöohjeita ja rikkoo vehkeensä ja tuntee olevansa oikeutettu valittamaan ja saamaan uudet tilalle on outo.
...
Ajaminen laparenkailla hiekkamontulla ei ole normaalia käyttöä.
...

Onko joku nähnyt että RC-auton mukana tulisi suomenkieliset ohjeet? Myyjän on aivan turha vedota mihinkään ohjeisiin, jos niitä ei ole toimitettu asiakkaalle kotimaisilla kielillä.

Minä on toisille normaalia ei välttämättä ole sitä toiselle ja toisinpäin. Minäkin voisin listata monia asioita, jotka mielestäni eivät ole normaalia käyttöä, mutta en nyt viitsi. Mainitsemassani tapauksessa valmistaja oli tietoinen kaikista tapaukseen vaikuttaneista tekijöistä kuten ajamisesta laparenkailla hiekkamontulla, mutta oli silti sitä mieltä että noparin olisi pitänyt kestää sellainen normaali käyttö ja halusi korjata virheellisen tuotteen.

Näköjään tämä keskustelu palvelee myös sitä tarkoitusta, että voi muodostaa käsityksensä siitä minkä myyjien kanssa asioi jatkossa ja kenet kiertää kaukaa.

224
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 18.01.11 - klo: 21.12 »
Jammin SCRT10:n moottoripukilla menee isompi ja pienempi pinioni, kuin tällä Hong Norissa olevalla HV pukilla. Kuva tuollaisesta Jamminin pukista joitakin sivuja aiemmin tässä samassa aiheessa.

225
Saahan sitä tulla tilalle uuden sijaan korjattuakin.

Ei minusta siinä ole mitään ihmeellistä, jos valitetaan siitä ettei laitteet kestä sitä minkä luvataan. Jos kenelle tahansa kuluttajalle tarkoitettu RTR-auto on äärimmilleen viritetty ja toimii tuurilla, niin kyllä sen pitää olla enemmän valmistajan, maahantuoja ja myyjän ongelma, kuin kuluttajan joka on sortunut laitteen ostamaan.

Ajatus siitä että ei saisi valittaa, kun laitteet eivät kestä on mielestäni outo. Olen itse valittanut valmistajalle, kun Kiinasta itse maahantuomani nopari hajosi toisella akullisella. Vaikka olikin autossa laparenkaat ja hiekkamontulla ajeltiin, niin valmistaja korjasi noparin ilman vastaväitteitä, eikä missään vaiheessa annettu ymmärtää että valitan turhaan, päinvastoin.

226
onko ketään maksanut tilisiirrolla hobbycityssä?

Ei kannata. Sillä tavalla ei ole mitään turvaa, jos tavara jostain syystä ei koskaan tulekaan perille. Kun maksu on suoritettu Paypalillä tai edes luottokortilla, niin maksettu summa on mahdollista saada takaisin maksun välittäjältä.

227
Kauppiailla on Suomessa iso vastuu, mutta niin on myös kuluttajilla. Kuluttajien tulee käyttää tuotteita oikein, näin harvoin käy. Mutta se on kauppiaan vastuulla osoittaa että tuotetta on käytetty väärin.
...

Erittäin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan ja kiteyttää oleellisen takuusta ja myyjän vastuusta!

Mitä tulee tähän Slash 4x4 -tapaukseen, niin Traxxasin sivuilta lainattu teksti ei hirveästi rajoita sitä miten tuotetta kuuluu käyttää oikein:

Lainaus käyttäjältä: Traxxas.com
Only Traxxas lets you experience brushless-powered 4WD excitement year-round, no matter what mother nature has to offer. Water, mud, and snow don't slow down Slash 4X4; its electronic speed control, receiver box, and high-torque digital steering servo are all waterproof for no-worry fun in wet conditions that send other trucks running for cover. Drive Slash 4X4 where you want, when you want—the only limit is your imagination.

Lisäksi löytyy Traxxasin videoita siitä miten tuollakin autolla voi miltei sukeltaa ja ajaa mudassa, lumessa ja ties missä olosuhteissa. Noparissa mainostetaan olevan suojaukset kaikkea mahdollista vastaan, paitsi käyttäjän tyhmyyttä. Niin kauan kun auto on vakio, niin ei pitäisi olla hirveästi mitä käyttäjä olisi voinut tehdä väärin. Eri asia sitten, jos ajaa päin puiston pelkkiä tai aidan tolppaa ja valittaa ettei auto kestänyt. Näitäkin on nähty ja kuultu.

228
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 18.01.11 - klo: 11.45 »
Laitoin tämän keskustelun tuonne kaupankäyntiosioon, niin voidaan jatkaa vääntöä takuusta siellä: http://rc10.fi/index.php?topic=54035.new#new, vaikka se nyt tässä tapauksessa koskeekin otsikon mukaisen auton takuuta.

229
Keskustelun alku kopioitu Slash 4x4 -aiheesta, jossa keskusteltu RC-auton vesitiiviiksi mainostetun nopeudensäätimen takuusta ja myyjän virhevastuusta säätimen hajotessa ennen aikaisesti:

Jos auto on ostettu Suomesta, niin riippumatta Traxxasin näkemyksestä normaali tuotevastuu on voimassa ja tuollaisen noparin ja moottorin tulee kestää pidempään kuin kuukausi. Takuu ei siis rajoitu mihinkään kuukauteen, kun vaan pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Ajoin vähän aikaa kunnes huomasin, ettei pakki toimi. Laitoin muutaman kerran päälle ja pois virran, jonka jälkeen pakki toimi HETKEN

Racing Factorysta on tilattu. Tilauksen lähetyspäivä on:29.10.10

Meneekö vielä takuuseen???

Ota yhteyttä Racing Factoryyn ja kerro heille tuosta viasta ja kysy tai vaadi että saat takuuseen.

juu, ajattelin maanantaina soitella sinne. Toivaottavasti olis sen verran hyvä palvelu, et laittais sen takuuseen. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että kuinka kauan kestää ennen kuin saan noparin takaisin.  :huh:

5.1 laitoin noparin+moottorin takuuseen rf:lle eli kyllä tuossa varmaankin saa vielä ens viikon vartoilla. puhuivat puhelimessakin jostain 2 viikosta

Eli loppupelissä ei mitenkään kovin hyvää palvelua. Tietävät joutuvansa joka tapauksessa antamaan uuden noparin tilalle, niin sen olisi voinut hoitaa myös paluupostissa heti kun laitoit rikkinäisen sinne. Tyypillistä suomalaisille kaupoille.

Meneekö vielä takuuseen???

Menee ja jos RF:llä ymmärretään mitä kuluttajansuoja on, niin eivät edes ryppyile. Kyllä tuollaisen noparin voi olettaa kestävän huomattavasti kauemmin kuin muutama viikko.

Juu, takuu kun ei ole se millä nimellä noita pitää hoitaa vaan virhevestuu. Ja uskoisin että tuollaisella tuotteella se varmaan on sen 1v verran. Kuluttaja-asiamieheltähän voi varmistusta kysellä jos siltä tuntuu ja kauppias ei ole yhteistyö haluinen.

Tuossa tulee se ero ulkomailta ostetun ja suomesta ostetun välille. Suomesta ostetulla on virhevastuu voimasssa ja ulkomailta ei muutakuin tehtaan määrittämä takuu.

Soitinpa äsken racing factorylle. Sanoivat että sähköjen takuu on vain 30 päivää  :evil: . Oma slässi on n.60 päivää vanha. Kyllä harmittaa. Uus nopari täytyy varmaan hommata, joten linkkiä hyvistä nopareista saa laittaa.  :mrgreen:

Takuu ehkä, mutta virhevastuuta ei tällaisessa tuotteessa voi rajoittaa yhteen kuukauteen. Soita seuraavaksi kuluttaja-asiamiehelle. On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Toki joutunet jotkut korvaavat sähköt keksimään, jotta pääset ajamaan, mutta ei pidä luovuttaa sillä että myyjä yrittää venkoilla vastuustaan.

Varsinkin kun kosteudellakaan ei voi pestä liike käsiään tästä hommasta, kun tehtaan puolesta luvataan vesitiiviiksi. Kannattaa tuosta myös mainita kuluttaja-asiamiehelle jos sinne on yhteydessä.

Meinaan tämä on se etu minkä saa, jos ostaa tuotteet suomesta. Laki kun on kuluttajan puolella näissä asioissa.

Lainaus
Mikä on tavaralle annetun takuun merkitys?

Jos tavaralle on myönnetty takuuaika, tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos virheellisyys johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Myyjän on osoitettava edellä mainitun seikan todennäköinen olemassaolo.

Takuutuotteen virhevastuun kannalta ei ole merkitystä sillä, kuka tavaran tuotanto- tai jakeluketjussa takuun on myöntänyt. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.

Takuu ei rajoita muuta kuluttajan suojaksi säädettyä virhevastuuta. Virheisiin on oikeus vedota takuista riippumatta.


Ja tuossa vielä kuningaskuluttajan linkki selkokielisempään juttuun...

näin tulkittuna tuota virhevastuuta ja tuosta siteerattuna

"kuluttajalla on oikeus kuuden kuukauden aikana saada korvaus, jos tuote on virheellinen, ellei siis myyjä pysty todistamaan, että tuote oli virheetön ostohetkellä,
Kuuden kuukauden virhevastuusääntö lähtee siis oletuksesta, että tuotteessa on ollut jo myyntihetkellä vika"

Tämä on pätenyt käytettyihin 1:1 autoihin ja tuota olen itse hyödyntänyt. Miten tätä sovelletaan uuteen tuotteeseen? voiko myyjä todistaa ettei virhettä olisi ollut?

Mutta ei kannata asiaa kuitenkaan tuohon jättää, ostaa uuden noparin ja sittten koittaa saada viallisen vaihtoon. RF vetoo tuohon jonka traxxas jo minullekkin sanoi eli 1kk takuu on ja noparin korjaus tuon jälkeen maksaa 50$ +5$-lähetyskulut.

rcliquidilla oli vxl-3s+velineon yhdistelmä "edullinen" Mutta jos iteltä rikkoutuis vielä niin hankkisin tilalle castlen (menevät ilmeisesti helpommin takuuseenkin?)

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

Lukeeko Missään, että sähköillä on vain kuukauden takuu? Onko autolla takuuta ollenkaan?

Kyllä kaikissa traxxasin autojen ohjekirjoissa mainitaan 30 päivän vaihtotakuu, ja myöskin se että korjaus maksaa sen jälkeen tuon 50 taalaa plus postit.

Autolla on takuu jos sattuu hyvä myyjä joka ottaa vahingon omaan piikkiinsä.

On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Kaikki harrastajat kiittävät varmasti don quijotea..

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

No ei tämä nyt niin kauheata mutuilua ole. Kaupasta yksityishenkilönä ostetun tuotteen kun pitää kestää vähintään se 6kk. Oli kyseessä mikä tahansa laite, pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden oletettu kestoikä jo ostaessa on alle 6kk.

Kauppiaalla maahantuojan suuntaan ei tälläistä palvelua ole. Joten kauppiaan pussista menee takuun  ulkopuoliset virhevastuu tapaukset. Siksipä ei välttämättä sitä hyvän asiakkaan mitallia itselleen saa jos virhevastuuta lähtee tuotteelle kyselemään. Ja kauppias normaalistihan ei ole koskaan kuullukaan virhevatuusta, mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen soitto(ruuhkainen paikka) hoitaa homman kotiin.

Ja vihevastuu ei ole sama kuin takuu. Takuun hoitaa maahantuoja/tehdas ja virhevastuun myyjä.

Mutuilua on mitä suuremmissa määrin silloin, jos näyttöä asian käytännön toimivuudesta ei ole. Oletko varma, että kuluttaja-asiamies "hoitaa homman", jos kyseessä on tuo mainitsemani 5kk "vanha" palanut nopari esimerkiksi? Itse väitän (mutuilua), että liian vaikea asia edes kuluttaja-asiamiehen hoidettavaksi. Toisaalta, eipä sitä kauppiaskaan voi todistaa, että tuote on ollut virheetön ostohetkellä. Onpa kinkkinen tilanne...

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

Tätä juuri tarkoitin edellisessä viestissäni. Ei taida auttaa vaikka kuinka olisi 6kk virhevastuu näissä tuotteissa. Eli todennäköisesti kuluttaja-asiamies ei hoida hommaa kotiin ;) Loppuu OT omalta osaltani tähän.

Kyse ei ole vai n siitä onko tuote ollut ehjä ostettaessa, vaan mikä on kyseise  tuotteen oletettu käyttöikä. Onko se pihasuttaukseen tarkoitetulle vesitiiviiksi mainostetulle yli 100 €:n noparille alle 2 kk. Minun kokemuksen mukaan ei ole.

Tilanne muuttuu heti, jos tuotetta on muokattu tai sitä on käytetty kilpailemiseen tai sellaisen harjoittelemiseen. Seuraan kuulumattoman ja kisoja koskaan ajamattoman harrastajan ajelut eivät tuota kuitenkaan ole. Näyttövastuusta on syytä huomata, että se on yksistään myyjällä eli ostajan ei tarvitse todistella tuotteen virheettömyyttä.

Traxxasin mukaan RF:n myymät autot on ruotsalaisen maahantuoja kautta tuotuja ja virhevastuun ollessa EU:n laajuinen asia se koskee myös tuota maahantuojaa.

Jos olisi minun auton noparista kyse niin veisin tuon asian loppuun asti, silläkin uhalla, että Suomesta loppuu RTR-autojen kauppa tai hinnat nousee pilviin. Nyt hintaerot eri kauppiaiden välillä on suuret ja erot tuotevastuun hoitamisessa samoin suuret. Osa hintaeroista johtuu tästä, osa muusta.

Mitä tulee mutuiluun, niin itselläni on aiheesta kokemusta Traxxas-auton osalta, tosin muiden sähköjen kuin noparin osalta. Pienen vakavasävyisen keskustelun jälkeen myyjä kaivoi uudet korvaavat osat vajaa 2 kk vanhojen rikkinäisten tilalle ja raha ei vaihtanut omistajaa. Takuun päättymiseen tai sen olemattomuuteen vetoaminen on vain maan tapa ja sillä suurin osa asiakkaista luovuttaa.

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

On voinut sisältää piilevän vian joka on ilmennyt vasta 5kk jälkeen. Ja mistä sen tietää jos onkin ollut vaikka ensimmäinen ajo vasta 5kk jälkeen. Milläs sen kukaan todistaa. Mutta tällä nyt sinäsä ei ole väliä, kun oletettu kestoikä vaikka ajaisit sen 24/7 on tuotteella vähintään 6kk. Ja tämä pätee kaikkiin tuotteisiin pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden eliniän ei uskota olevan 6kk. Mutta ainakin itse jos ostaisin uuden 4x4 slashin odottaisin sen eliniän olevan pidempi kuin 6kk.

Ja kanta lelusta saattaa muuttua kun hinta nousee yli 400€.

Tietty aina tällä propakandalla "älä kiusaa kauppiasta" saadaan kuluttajat olemaan tekemättä valituksia. Kun asiasta pitää vaieta.

Jatketaan OT:ta. Kuluttaja-asiamies ei ehkä ole se aivan oikea taho hoitamaan yksittäistä tapausta. Enempi hän hoitaa isompia yleisiä linjauksia ja ryhmäkanteita.
Ei muuta kuin yhteyttä kotipaikkakunnan Kuluttajaneuvojaan, joka on yhteydessä myyjään. Ja sitten tarvittaessa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan. Siltä tulee myyjälle suositus asian ratkaisemiseksi, jota jokainen vastuullinen myyjä noudattaa.

Kyllä noin 400€ hinataisen lelun tulee kestää enemmän kuin kaksi kuukautta. Lisäksi tuon kyseisen noparin rikkominen on käyttäjän toimin hyvin vaikeaa. Sehän on vesitiivis, siinä ei ole moottorirajoitusta ja oliko se vielä suojattu väärinkytkennältäkin. Eli tältä pohjalta, jos se menee rikki, siinä on joko valmistus tai suunnittelu virhe, tai sitten sitä myydään/markkinoidaan täysin virheelisillä ja harhaanjohtavilla tiedoilla.

Taisin itsekin muuta kirjoittaa, mutta kuluttajaneuvojaa toki tarkoitin.

Minusta tämä on sellainen asia, johon olisi hyvä saada oikeasti selvyys. Se voisi parantaa kotimaisen kauppiaan kilpailuetua ulkomaisiin verrattuna merkittävästi ainakin RTR-autojen kaupan osalta, vaikka riskinä toki on että hinnat nousevat, sillä "takuun" kustannukset maksaa aina asiakas. Joko yksin tai kollektiivisesti.

230
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 18.01.11 - klo: 10.01 »
Kyse ei ole vai n siitä onko tuote ollut ehjä ostettaessa, vaan mikä on kyseise  tuotteen oletettu käyttöikä. Onko se pihasuttaukseen tarkoitetulle vesitiiviiksi mainostetulle yli 100 €:n noparille alle 2 kk. Minun kokemuksen mukaan ei ole.

Tilanne muuttuu heti, jos tuotetta on muokattu tai sitä on käytetty kilpailemiseen tai sellaisen harjoittelemiseen. Seuraan kuulumattoman ja kisoja koskaan ajamattoman harrastajan ajelut eivät tuota kuitenkaan ole. Näyttövastuusta on syytä huomata, että se on yksistään myyjällä eli ostajan ei tarvitse todistella tuotteen virheettömyyttä.

Traxxasin mukaan RF:n myymät autot on ruotsalaisen maahantuoja kautta tuotuja ja virhevastuun ollessa EU:n laajuinen asia se koskee myös tuota maahantuojaa.

Jos olisi minun auton noparista kyse niin veisin tuon asian loppuun asti, silläkin uhalla, että Suomesta loppuu RTR-autojen kauppa tai hinnat nousee pilviin. Nyt hintaerot eri kauppiaiden välillä on suuret ja erot tuotevastuun hoitamisessa samoin suuret. Osa hintaeroista johtuu tästä, osa muusta.

Mitä tulee mutuiluun, niin itselläni on aiheesta kokemusta Traxxas-auton osalta, tosin muiden sähköjen kuin noparin osalta. Pienen vakavasävyisen keskustelun jälkeen myyjä kaivoi uudet korvaavat osat vajaa 2 kk vanhojen rikkinäisten tilalle ja raha ei vaihtanut omistajaa. Takuun päättymiseen tai sen olemattomuuteen vetoaminen on vain maan tapa ja sillä suurin osa asiakkaista luovuttaa.

231
Jos joku osais selvittää mistä ne löytyvät, niin tuplaisi jo sen kapasiteetin millä päästään kiipeilemään.

232
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 17.01.11 - klo: 16.32 »
Takuu ehkä, mutta virhevastuuta ei tällaisessa tuotteessa voi rajoittaa yhteen kuukauteen. Soita seuraavaksi kuluttaja-asiamiehelle. On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Toki joutunet jotkut korvaavat sähköt keksimään, jotta pääset ajamaan, mutta ei pidä luovuttaa sillä että myyjä yrittää venkoilla vastuustaan.

233
Talkoot La 22.01.11 klo 10 ->

Lauantaina olisi tarkoitus pitää talkoot, joissa poistetaan osasta lampuista ritilät, puhdistetaan pahimmat pölyt ja hämähäkinseitit pois ja vaihdetaan ehjiä lamppuja rikkinäisten tilalle.

Tarkoitus olisi aloittaa klo 10 aikoihin, jos vaan ovet saadaan jo silloin auki. Pyytäisin aktiivisia ajajia paikalle huolehtimaan käyttämänsä radan valaistuksesta. Samalla pääsee esittämään toiveensa mihin sitä valoa eniten tarvitaan lisää ja mistä voi vaikka tinkiä, sekä toteuttamaan tuota käytännössä.

Tarkoitus olisi aloittaa aamulla
  1) varikon valoista ja sen jälkeen edetä
  2) krossi- ja
  3) turistiradoille, rata kerrallaan.

Pyritään tekemään hommaa siten, yksi rata on pois käytöstä kerrallaan, eikä esim. yli puolta tuntia yhtäjaksoisesti. Toivon kuitenkin mahdollisimman monen osallistuvan talkoisiin, niin päästään kaikki nopeammin ajamaan.

Talkooapulaisten lisäksi tarvittaisiin paikalle pitkiä A-tikkaita tai vastaavia joilla pääsee kiipeämään yli 3 metrin korkeudessa oleviin lamppuihin. Itse tuon paikalle yhdet tikkaat, mutta jotta homma saataisiin joutuisammin tehtyä muutamat muut olisi varmaan tarpeen.

234
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 17.01.11 - klo: 14.15 »
Varmasti tuo riittää, sitä en osaa sanoa pitääkö lähtevä postilähetys pystyä yhdistämään sähköisesti tehtyy vienti-ilmoitukseen tullissa. Ainoa minkä olen tehnyt itse tullipostissa, ei kyllä sisältänyt mitään viittausta lähettämääni Ecomony International -kirjeeseen eikä toisinpäin. Toisaalta siinä tapauksessa tullivirkailija periaatteessa näki mitä lähetin, epäilen kyllä ymmärsikö yhtään mitään siitä.

235
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 17.01.11 - klo: 11.27 »
Todella OT: Joka kerta kun käyn lentotullissa asioimassa on viereisellä tiskillä tai useammalla joku amatööri yrittämässä jollain konstilla kiertää tulleja. Selitykset kuitittomuuteen tai kuitin erittelyn ja lähetyksen sisällön eroavaisuuteen ovat mitä mielikuvituksellisempia ja suorastaan surkeita. Osa voi toki mennä tietämättömyyden piikkiin, mutta osa on varmasti tietoista yritystä kusettaa tullia.

Mitä tulee siihen vienti-ilmoitukseen, niin tullin nettisivuilta ymmärsin, että sen voi tehdä sähköisesti myös yksityishenkilö eli ei tarvitse edes mennä tullin toimipisteeseen voidakseen tehdä sen. Sieltä vain valitaan "tavaroiden toimitus korjattavaksi ja palautus sen jälkeen", niin pitäisi palautuskin saada tulemaan suoraan kotiin.

OV:n tapauksessa ja muissa vastaavissa ei kun vaan soittamaan tulliin ja tarvittaessa toimittamaan heille Castlen kanssa käyty kirjeenvaihto ja kuitit korjauksesta, niin eiköhän se sieltä läpi tule ilman mitään maksuja. EFTA:n ulkopuolella teetetystä (korjaus)työstä kun ei peritä mitään tullimaksua, eikä ALV:tä Suomessa (EU:ssa).

236
Sen tiistain (tai minkä tahansa muun päivän) voi lisätä kuka tahansa, joka on rekisteröitynyt. Siitä vaan siis lisäämään ja nimi listaan, jos ajamaan haluaa. Eiköhän sinne joku avaimenhaltijakin ilmaannu.

237
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 16.01.11 - klo: 11.22 »
Kestääkö se kutistesukka ehjänä tuossa ja paljonko se haittaa kääntymistä ja vaikuttaa jousitukseen?

238
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 15.01.11 - klo: 23.29 »
Eli loppupelissä ei mitenkään kovin hyvää palvelua. Tietävät joutuvansa joka tapauksessa antamaan uuden noparin tilalle, niin sen olisi voinut hoitaa myös paluupostissa heti kun laitoit rikkinäisen sinne. Tyypillistä suomalaisille kaupoille.

Meneekö vielä takuuseen???

Menee ja jos RF:llä ymmärretään mitä kuluttajansuoja on, niin eivät edes ryppyile. Kyllä tuollaisen noparin voi olettaa kestävän huomattavasti kauemmin kuin muutama viikko.

239
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 15.01.11 - klo: 23.28 »
Mistä Slash VXL:n saa Suomesta alle 250 €:n? Harjallisessa ei mielestäni ole mitenkään hyvät sähköt. Lumessa ja hiekkamontuilla ajeluun neliveto on ehdoton. Sillä kun pääsee eteenpäin muutenkin kuin suoraan järjettömällä nopeudella. SCRT10:llä ajettiin viime kesä RC Formula Offroadia ja ei siinä hommassa tuupilla ollut mitään sijaa. Radalla on ihan makuasia kummalla haluaa ajaa ja muualla myös ihan miten tykkää.

Kun hetken aikaa on noita autoja ollut, niin on ymmärtänyt, että niillä vakiosähköillä ei ole mitään merkitystä, parempi vaan jos niitä ei ole. Silloin voi laittaa juuri haluamansa sähköt, joita muuten saa sekä uutena, että käytettynä muualtakin kuin riistohintaan valmistajan myyntipakkauksessa. Toki ymmärrän, jos ensimmäistä autoa hankkii, että RTR on helpoin tapa päästä alkuun. Sitä vartenhan niitä on kaupan.

240
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 15.01.11 - klo: 20.10 »
Ei kai noita varsiakaan ole kuin kahta pituutta nykyautoissa, samoin kuin runkoja. Toki siitä olen samaa mieltä, että hinta-laatusuhde on kohdallaan ja noita on varaa pitää varaosapakissa valmiiksi kasattuna, siltä varalta että sattuu öljyt tulemaan pihalle tai varsi vääntymään.

Korjaus: Runkoja on neljää eri pituutta, samoin kuin varsiakin. Näköjään 4Tecissäkin "samat" kepit. Yleisimmät pituudet kuitenkin Long ja XXL.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 84