Itse ainakin koen että teknisten sääntöjen tarkoitus on tasapuolistaa suorituskykyeroja. Joissain entry-luokissa myös muuhun kuin suorituskykyyn vaikuttavia rajoituksia voi olla, mutta munmielestä M8 ei todellakaan ole mikään entry-luokka, eikä siitä sellaista saa hand-out renkaallakaan.
Rehdin pelin ja yleisen tasapuolisuuden ohella näkisin, että sääntöjen laadinnassa esim. moottoreihin, renkaisiin jne liittyen yksi pyrkimys on keskittää kilpailutilanteessa huomio niihin tekijöihin, mistä halutaan ensisijassa olevan kysymys kilpailemisessa.
Jos esim. rengas on määrätty säännöissä vakioksi, niin halutaan poistaa rengasvalinnan kanssa pelaamisen vaikutus tuloksista >>> siis halutaan korostaa enemmän ajamisen ja auton säätämisosaamisen jne muiden ei-vakioitujen tekijöiden vaikutusta.
Jos jossain luokassa halutaan nimenomaan pitää rengasvalinta yhtenä tuloksiin vaikuttavana tekijänä, niin silloin rengas jätetään vapaaksi. Syyt voivat olla tietty myös kaupallisia tai "poliittisia".
Sen sijaan syy renkaan pitämiseen vapaana ei ainakaan Argentiinan MM-kisojen tyyppisissä olosuhteissa voisi olla se, että rengasvalinnalla ei olisi merkitystä.
Omien mekaanikon roolissa tehtyjen havaintojeni perusteella rengasvalinnalla (rengasmalli ja kovuus) on Suomen radoilla useinkin merkitystä.
Summa summarum: Sääntöjen laatijan yksi tarkoitus on antaa rengasvalinnan vaikuttaa tuloksiin.