Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Niko

Sivuja: 1 ... 72 73 74 [75] 76 77 78
2221
Polttisautot / Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista
« : 25.10.04 - klo: 18.50 »
Joo en usko, että sillä on suurta merkitystä onko auto 3700 vai 3600. Tietenkin jos autoa saa reilusti kevennettyä, niin asia erikseen.

Uusi Xray ja uusi tuleva Hyper vaikuttaisivat jo ratkaisevasti kevyemmiltä. Tottakai pitää olla ensi perusajotaito, että eron huomaa.

2222
Polttisautot / Aloittelijalle M8- crossari
« : 25.10.04 - klo: 15.01 »
Olen käsittänyt näin, että xray xb8:ssa ja Hyper 7 autoissa ei ajettavuudessa ole suurta eroa. Suurin ero lienee xb8:ssa olevat erilaiset säätöpalikat. Kuullut myös, että Hyper 7 kääntyy paremmin. Huom, en ole koskaan ajanut itse Xraylla. Näin olen kuullut parempien kuskien sanovan, joten turha syyttää mua tästä lausunnosta :)

2223
Polttisautot / Painogallup
« : 25.10.04 - klo: 14.51 »
Oma Hyper 7 PCR Pro autoni painoi viimeisissä Lavangon kapinoissa 3545 ajovalmiina tankki tyhjänä. Rakennettu suoraan paketista muuten, paitsi laitoin Lunsfordin titaanivanttiruuvit, joista ei painon suhteen ole hyötyä. Ihan tavallisilla teräsruuveilla rakennettu. Radiolevyn ja servosaverin tukilevyn ruuveina kaytin senkattuja ruuveja (tein itse upotukset levyihin), joka tämäkään ei montaa grammaa kevennä painoa...
Myllärin Veikko sanoi heidän Kyosho Inferno 777 auton painavan 5 grammaa enemmän.

Mun kohdalla ei ollut hyötyä senkatuista radiolevynruuveista ym kevennyksistä, kun nousufinaalissa irtosi ohjausservon sarvi, joten asiat tärkeys järjetykseen!

Hyperistä saa painoa pois laittamalla CVD vetoakselien tilalle alumiiniset koiranluuakselit (siis kardaanit ja takavetoakselit), sekä korvaamalla kaikki linkkien teräskuulat kovapinnoitetuilla alumiinisilla (HoBaon oma uusi viritys-sarja). Sarjaan kuuluu myös alumiiniset jarrukammet, servosaverin alutolpat, kallistuksenvakaajien kuulat ym ym. Lisäksi saatavana myös kevennetyt pyörän navat + mutterit, jotka eivät yksistään kevennä autoa juuri lainkaan, mutta kuulasarjan kanssa yhdessä lähtee painoa pois jo kiitettävästi.

Titaaniruuveista vielä sen verran, että titaani ei sinänsä ole vahvempaa kuin teräs, mutta sitkeämpää kyllä. Todella pirullista ainetta työstää. Kannattaa miettiä pari kertaa mihin titaaniruuveja laittaa. Esim oma kokemukseni on Yokomon SD SSG sähkötouringautostani, jossa sain mukana titaaniruuvisarjan, että ei ole kannattava ratkaisu esim iskarin kiinnitysruuveina. Ruuvit vääntyvät kovin helposti jopa pienistä kolhuista. Vastaavissa tilanteissa kovat teräsruuvit (mustat) eivät koskaan ole vääntyneet. Ruuvit siis eivät ole kovia, mutta erittäin sitkeitä. Todella vaikeita esim lyhentää kotikonstein. Olen myös käyttänyt polttiskrossikoneessa kampiakselin päässä kytkimenruuvina titaaniruuvia, mutta siinä käytössä taas ruuvin kannat menevät helposti pyöreiksi. Titaaniruuvit kyllä toimivat varmasti jossain radiolevyssä ym, mutta onko vastaavaa hyötyä sijoittaa ruuveihin niin paljon rahaa...

2224
Polttisautot / Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista
« : 24.10.04 - klo: 23.30 »
Servoista sen verran, että jos radalla käy ahkerasti ajamassa niin kyllä kannattaa sijoittaa sen verran, että saa myös kaasuun voimaservon. Vakioservolla pärjää aluksi. Hobbylinnalla on jotain edullista Futaban voimaservoa, joka on hintaansa nähden todella laadukas ja hintakin vain noin 35 euroa. Vääntöä oli yli 6 kg. Tätä samaa servoa käyttää meidän kerhossamme moni myös ohjauksessa. Mikäli on varaasijoittaa, niin kannattaa ostaa ohjaukseen joku vielä nopeampi servo ja vahvempi servo.

Itselläni on ollut monta vuotta Futaban 9050 digitaalinen voimaservo ohjauksessa. Tänä vuonna meni yksi muovinen "sulakeratas", koska servosaver oli liian kireällä. Muutenkin oli sen verran jo klappia, että laitoin uudemman 9451 servon. Myös erinomainen servo.

Lisäksi Futaballa on uusi polttiskrossareihin tarkoitettu voimaservo 9350, joka vääntää vielä enemmän (10 kg/6v). Itse aion ajaa tällä servolla ohjauksessa ensi kaudesta eteen päin.

2225
Polttisautot / Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista
« : 24.10.04 - klo: 23.22 »
Starttbokseista kun puhutaan, niin minulla on huonoja kokemuksia kaikista ns. 2 moottorisista bokseista. Olen omistanut 2 erilaista, joista toinen Serpent ja toisen merkkiä en tiedä. Serpent oli ensinnäkin hiton kallis ja moottorin päädyt sulivat saman tien. Virtalähteenä ihan hommaan kuuluvat 2 sähköauton ajoakkua. Toisessa kävi samalla lailla, mutta ei sentään ensimmäisellä käynnistyksellä vaan toisella.

HoBaon boksista sen verran, että remmin saa pitämään hyvin, kun kumipyörän telineen alle sähkömoottorin puolella olevien kiinnitysruuvien kohdalle laittaa sopivan kokoiset prikat. Silloin remmin saa tarpeeksi kireälle ja remmi ei luista vaikka onkin muovinen laatikko.

2226
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 20.10.04 - klo: 13.15 »
Rob Kuijper on ainakin ollut Serpentin Team kuski, ei tosin tarkoita, että olis mikään huippu krossissa, enkä sitä tarkoittanutkaan. C-8:lla ajaa muistaakseni enimmäkseen.

2227
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 20.10.04 - klo: 13.06 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niko"
Mulla on niitä parin viikon päästä. Vasta sain tilauksen tehtyä HoBaolle.


Hieno homma. Pistänpäs tilausta tulemaan kun keksin mitä muuta vois tilata samalla.

Kuinkas paljon noilla sitä Casteria saa pienemmäks?


En tiedä tarkalleen kuinka paljon saa vähemmän kasteria. Tää keskustelu alkaa mennä vähän ohi aiheen. Jatketaan näitä muita keskusteluita vaikka tuolla Hyper 7 threadissa.

2228
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 20.10.04 - klo: 13.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Stumpelo"
noh kysyn täs nyt samal ku tulee toi uus niin kannataako mun sitte ees ostaa jouluna HoBaon PRO mallia jos tulee parempi :?:


Jos kisaa ajat, niin kyllä odottaisin uutta autoa. Jos pihalla ajelet, niin sitten ei ole väliä mikä Hyper malli.

2229
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 20.10.04 - klo: 01.57 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niko"
HoBaolta pitäis olla tullut uudet etuylätukivarret, jotka sallii vähemmän casteria ja delrin pallot (kevyemmät) pivotteihin.


Siis mikäli oikein ymmärsin niin ois tulossa siis Pivot jousitukseen uudet ylätukivarret.

Mikäli näin on niin milloin olisi odotettavissa.
Tahtoo heti yhdet, jos ei jopa kahdet että saa vara-autoonkin.
Mulla siis tällähetkellä kaks identtistä PCR PRO:ta 8porttisilla Boost moottoreilla.  :wink:

Ei haittaa enskaudella kun meinasin alkaa ihan kisaamaankin vaikka treenaissä menis toinen solmuun kun pläjäyttää toisen käyntiin ja hanaa vaan.


Mulla on niitä parin viikon päästä. Vasta sain tilauksen tehtyä HoBaolle.

2230
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 18.10.04 - klo: 16.28 »
Nyt on sitten ajajalista Indoor Hollandin sivuilla. Kohtuullinen porukka Suomesta. USA:laiset sitten suurimmaksi osaksi jättivät kisat väliin, kun samana viikonloppuna on The Dirt Challenge jenkkilässä, mutta eiköhän kisat saada pidettyä ilman USA:laisiakin ;-)

Näyttäis olevan muutamia kovia polttisratakuskejakin uskaltautunut mukaan.

2231
Polttisautot / 1/10 Polttistouring saloon-luokka???
« : 18.10.04 - klo: 01.34 »
Tietääkseni jossain päin maailmaa ajetaan niin sanottua touring saloon luokkaa. En tiedä onko luokka oikealta nimeltään touring saloon, mutta käytettäköön kyseisestä luokasta nyt kyseistä nimitystä. Joka tapauksessa tarkoitan luokkaa, jossain auto on normaali polttistouring auto, mutta moottori rajoitus onkin 3 porttisen .12 koneen sijasta .15 ilman muita moottorirajoituksia, kuten porttien lukumäärää ja kampiakselin aukon halkaisijaa. Polttoaineena en tiedä käytetäänkö 16% vai 25%, mutta vauhti luultavasti riittä 16% löpöllä tai mikäli halutaan luokan olevan oikea viriluokka, niin 25% polttoaine voisi olla sallittua minun mielestäni. Koreina käytetään niin sanottuja siipikoreja, eli saman näköisiä koreja, kuin C-8 luokassa käytetään. Esimerkkeinä mainittakoon Lola ja Porche 962.
Ohessa muutama kuva Serpentin tekemistä 1/10 200 millin siipikoreista:
http://www.mytsn.com/products/desc.asp?prid=2271
http://www.mytsn.com/products/desc.asp?prid=2343

Ajan nyt tässä takaa semmoista asiaa, että mahtaisiko Suomessa joku muu minun lisäkseni olla kiinostunut ajamaan kyseistä luokkaa normaalin TP-10 luokan lisäksi, vaikka ei mitään sen ihmeellisempää sarjaa olisikaan. Luokalla tuskin kuitenkaan on EFRA luokitusta ainakaan toistaiseksi. Luokka olisi siitä helppo, että samalla autolla periaatteessa voisi ajaa kahta luokkaa. Lisäksi luokka on huomattavasti huokeamman hintainen, kuin esimerkiksi C-8 ja vauhtia on luultavasti enemmän kuin tarpeeksi.

2232
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 11.10.04 - klo: 21.37 »
Joo noi Hyperin pannut on tajuttoman piukkoja uutena. Kun muutaman tankin saa käytettyä, niin notkistuu kummasti.

2233
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 11.10.04 - klo: 00.00 »
Kaikki muu on turhaa, paitsi kyoshon, hobaon tai hong norin siniset jouset.. niin ja valkoiset :)

Mul on muuten tällä hetkellä Hyperissä ton tulevan auton CNC ohjauspalat. Paransi kääntymistä aika tavalla. Sopivat siis suoraan Hyper 7 kärryyn. Noi uudet ohjauspalat korvasivat Hyper 7 CNC ohjauspalat, eli siis samalla tuotenumerolla saa nykyisin samaan hintaan noi uudet palat. Koitan ottaa kuvan huomenna

2234
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 10.10.04 - klo: 21.41 »
GS:llä ainakin on vissiin, mutta tuskin tulee autossa tommoisia mukana, eikä ole edes HoBaon valmistamat varmaankaan...

2235
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 10.10.04 - klo: 21.17 »
Olen kerännyt kuvia MM-kisoissa nähdyistä prototyyppiautoista. Katsokaa linkki: http://www.sanderssona.com/omat/hyper%20w04/

On muuten sit tiettävästi markkinoiden kevyin auto, mikäli tuotantoautojen paino ei paljoa poikkea prototyyppiautoista. Paul Colemanin auto oli MM-kisoissa punnituksissa jotain 3250 gramman luokkaa muistaakseni. Ei ollenkaan pöllömmin. Myös säätäminen helpottuu. Tulee ilmeisesti noita Xrayn tapaisia säätösysteemejä, mutta erilaisia =D

2236
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 10.10.04 - klo: 20.40 »
HoBaolta pitäis olla tullut uudet etuylätukivarret, jotka sallii vähemmän casteria ja delrin pallot (kevyemmät) pivotteihin.

2237
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 10.10.04 - klo: 20.15 »
Kyllä pivot ball ripustus ihan hyvä systeemi on. C-palaripustuksessa on se, että mielestäni auton saa C-paloilla kääntymään paremmin. Pivoteissa toi aurausten ym säätäminen ei kyllä käy ihan niin yksinkertaisesti, kun pitää olla setuppipöydät ym, mutta ei missään tapauksessa huono systeemi. Takana tykkäsin tosi paljon pivoteista, kun saa aurausta portaattomasti säädettyä. Pivot ball ripustus on jonkin verran painavampi c-paloihin verrattuna. Ne pivot ball kuulat kun ovat melko painavia.

2238
Polttisautot / HoBao GPX4 polttistouring auto
« : 10.10.04 - klo: 13.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Moottorin koko  ilmeisesti .12 tai .15?   Silloin sopisi jo .18....   Mutta saako sopimaan .21 konetta?  Kilpaa ei ole aikomustakaan,joten säännöt ei rajoita hauskan pitoa...


12. kone ja kulkee varmasti riittävästi .12 koneella. .15 kone sopii myös, mutta ei ole tarpeen. .21 kone ei sovi, eikä ole mitään järkeä laittaa niin isoa moottoria noin pieneen autoon. Tehoa ei saa hyödynnettyä mitenkään.

2239
Polttisautot / HoBao GPX4 polttistouring auto
« : 10.10.04 - klo: 11.21 »
On muuten ihan kivan kevyt toi GPX4 Pro. Mun kärry korilla ja Futaban radiokamoilla ja Ripmax vastarinakulla muutaman gramman alipainoinen. Parempi niin päin

2240
Polttisautot / HoBao GPX4 polttistouring auto
« : 10.10.04 - klo: 11.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Aloitetaan.  Olenkin tuota autoa sillä silmällä jo katsellut..
Mitäs  todella tärkeää tuosta sarjastasi puuttuu muuta kun moottori ja servot? Kori ostettava erikseen?
Mikä moottori tuohon pitäis laittaa että kulku olisi takuulla tarpeeksi karmeaa?


En ole vielä korista 100% varma, mut saattaa tulla mukaan kisakori.

Lisäksi tarvitaan moottori, startteri ja sähköt. Kaikki muu sitten löytyykin kisavaatimukset täyttävästä inline kisapillistä ja renkaista lähtien. Pilli vaikuttais joltain Piccon pillin kopiolta, eli kyllä ihan oikea kisapilli on. Ymmärrän kyllä miksi on Piccon pillikopio, sillä Ofna tuo USA:an Piccon pannuja omalla nimellään, joten autosarjassa tuleva pilli ois syytä olla toimiva niiden myymien koneiden kanssa.

HoBaolta tulee kanssa polttistouringkone, joka on kyl varmasti sopivan hintainen kanssa. Täytyis ehtiä testaamaan semmoistakin vielä ennen talvea.

Tossa muuten kuvia mun GPX4 Pro kärrystä:
http://www.sanderssona.com/omat/gpx4/

Autosta tulee muuten myös halvempi RTR versio, jota tuskin ainakaan toistaiseksi tulee Suomeen. RTR on kyllä melkoisesti rakenteeltaan erilainen.

2241
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 10.10.04 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Kerros sit samalla Hyper 7 pron ja  Ofna/Hong Nor/Hobao? 9.5pron erot?


Ofna on USA:n HoBaon ja Hong Norin maahantuoja, sekä osallistuu myös suurelta osian suunnitteluun.

Hong Nor ja HoBao ovat taas kaksi täysin erillista autotehdasta Taiwanissa. Ei mitään kytköksiä tiettävästi.

Speed 9,5 Pro on Hong Norin kärry. Hong Norilta on tulossa ihan oikeakin kisakärry lähiaikoina nimeltään X1-CR. Jenkeissä tunnetaan Jammin X1-CR nimellä. Speed 9,5 ei tietääkseni ole kovinkaan loistava.

Hyper 7 Pro mallit: Alkuperäinen Hyper 7 Pro, sitten tuli Pro-R johon tuli myöhemmässä vaiheessa uudemmat kiiltävät vetoakselit mustien karkastujen tilalle ja pidemmät tukivarret. Sitten tuli Hyper 7 Pro Special Edition (SE). Muuten sama kuin Pro-R, mutta kevennetty pidempi alusta tuli mukana (87313L). Tämän jälkeen on tullut Hyper 7 PCR Pro, jossa vakiona CNC iskaritornit hiilikuituisten sijaan, (meidän versiossamme myös uudet HoBaon pitkät iskarit) ja autoa on ollut saatavana pivot ball ja C-pala ripustuksella. Suomesta saa tällä hetkellä vain C-palaripustuksella, koska se on käyttäjä ystävällisempi helpomman säätämisen takia, koska on vähemmän mitään mitä voisi sekoittaa :-) Pivot ball ripustuksen saa kyllä erillisenä päivitys-sarjana ne ketkä ne haluavat. C-palat ovat huomattavasti yleisesti suositumpia.

2242
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 10.10.04 - klo: 10.47 »
Ja missä on jo virallinen lista. Ei tietääkseni missään...

2243
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 09.10.04 - klo: 18.49 »
Ei laske. Korkeintaan jos hyllyssä on kauhean monta autoa jäljellä vanhaa mallia, niin sitten, mutta omalta kohdaltani sanon sen, että ei laske. Onhan auto muutenkin jo hyvin hinnoiteltu kilpailijoihinsa nähden. Hyper 7 valmistusta jatketaan huolimatta uuden auton markkinoille tulosta.

2244
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 09.10.04 - klo: 18.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
Alkoi ihan kiinnostamaan ko. tapahtuma.
Kunhan saan vanhemmat positiiviselle ajattelukannalla noista kisoista ja matka jäjestymään, niin eiköhän sit olla ajamassa.


Kaikki kisapaikat menivät parissa päivässä. Jollekkin varasijoille varmaan ehkä pääsee, mutta tuskin mukaan.

2245
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 09.10.04 - klo: 18.15 »
Ei pitäis juurikaan olla kalliimpi.

2246
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 09.10.04 - klo: 16.57 »
Niin ja viralliset kisasivuthan löytyvät osoitteesta: http://www.indoorholland.com

2247
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 09.10.04 - klo: 16.52 »
Pistetäänpä keskustelu myös HoBaon tulevalle polttiskrossiautolle. Kaikki voivat jakaa kysymyksensä ja kokemuksensa täällä. Auto pitäisi tulla myyntiin helmi- maaliskuussa. Nimi ei ole vielä selvillä. MM-kisoissa nähdyt W04 nimeä kantaneet autot olivat prototyyppiautoja, joten myyntimalliin tulee vielä joitakin parannuksia.

2248
Polttisautot / HoBao GPX4 polttistouring auto
« : 09.10.04 - klo: 16.45 »
Pistetään nyt otsikko kyseiselle autolle, kun ei siitä täällä vielä ole paljoakaan ollut juttua. Kenties saadaan kunnon keskustelu syntymään aiheesta. Kaikki aiheeseen liittyvät kysymykset ja kokemukset tänne rohkeasti. Auto pitäis tulla myyntiin ensi kuussa.

2249
Tulokset / Indoor Holland 2005 polttiskrossin hallikisat
« : 09.10.04 - klo: 16.39 »
Ketä kaikkia nyt sitten on ilmoittautunut helmikuussa pidettäviin Indoor Holland polttiskrossin hallikisoihin? Ainakin Jose, Airolan Topias ja minä (Niko Andersson) olemme ainakin ilmoittautuneet. Tietääkseni Vantaan suunnasta on tulossa enemmänkin porukkaa. Saadaan kunnon Team Finland pystyyn.

Missä aiotte yöpyä ja millä tavoin menette kisapaikalle? Jose puhui jotain, että viime vuonna oli ainakin ollut vähän heikkoa toi polttoaineen saanti kisapaikalta. Itse en ole vielä päättänyt millä tavoin itseni ja mekaanikkoni saan paikalle raahattua + kalusto...

2250
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 18.09.04 - klo: 22.39 »
Juha Sartesuo voitti pääkilpailun ja samalla Suomen mestaruuden. Junnukisan voitti Aki Mertsola ja samalla varmisti junnusarjan voiton.

Sivuja: 1 ... 72 73 74 [75] 76 77 78