268
« : 08.04.12 - klo: 13.59 »
Tässä hiukan sisäänajo ohjeita (rb tm323 motin ohjeita,mutta uskoisin että pätee pää piirteissään muihinkin moottoreihin)
Moottorin sisäänajo
Huolellinen ja oikein suoritettu sisäänajo on erittäin tärkeä koska se vaikuttaa moottorin myöhempään suorituskykyyn ja elinikään. Sisäänajo suoritetaan siksi, että moottorin kaikki liikkuvat osat hioutuvat toisiinsa. Älä koskaan aja sisään ajossa moottoria laihalla seoksella, tämä heikentää voitelua, moottori käy kuumana ja menee helposti ylikierroksille. Moottorin ikä laskee ja moottori sattaa vaurioitua. Käytä aina moottori tyypillesi suositeltua polttoainetta, myös sisäänajon aikana. Älä vaihda polttoainetyyppiä, pitäydy samassa koko moottorin eliniän ajan.
Kaasuttimen perussäätä on tehty helppoa käynnistymistä ajatellen, se ei ole sama kuin sisäänajosäätö.
Kaasuttimessa on 3 neulaa:
Pääneula (johon polttoaineletku tulee) säätää seoksen täydellä kaasulla.
Pohjaneula (kaasuttimessa) säätää polttoaineen ala- ja välikierroksilla
Tyhjäkäyntineula (kaasuttimen rungon sivussa) säätää tyhjäkäynti kierrosluvun.
1:Kun käynnistät moottorin anna sen käydä matalilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä, kuluttaen vähintään 125cc polttoainetta, tasaisella kierrosluvulla. Jos kierrokset laskevat, kierrä pohjaneulaa kiinni (1/4 kierrosta kerrallaan) Jos kierrokset nousevat avaa neulaa (1/4 kierrosta kerrallaan) Tee tämä jotta moottorin kierrosluku pysyy vakaana
2:Kun moottori on kuluttanut 125cc polttoainetta tasaisella tyhjäkäynnillä, sammuta moottori ja anna sen jäähtyä.
Käynnistä moottori uudelleen ja avaa pääneulaa 1 kierroksen sen alkuperäisestä asennosta. Tässä tilassa tulee ajaa varovasti ja rauhallisesti, ei rajusti revittäen. Moottorin tulee käydä laiskasti ja niin rikkaalla seoksella, että palamatonta polttoainetta tulee pakoputkesta. Jos nostat kierroksia ja jos moottori vastaa reilusti, avaa pääneulaa 1 lisäkierros.
Aja tällä säädöllä 375cc ( 3,75dl)
3:Tämän jälkeen voit kiertää pääneulaa kiinni (1/4 kierrosta kerrallaan) ja voit varovasti nostaa kierroksia. Aja tällä säädöllä 375cc (3.75dl), kun tunnet, että moottori vastaa reilummin kaasuun ja samalla moottori käy rikkaalla, savuttaa reilusti ja pakoputkesta tulee palamatonta polttoainetta
4:Nyt voit ruveta kuormittamaan moottoria, kierrä pääneulaa kiinni 1/4 kierrosta asteittain kunnes tunnet, että moottori alkaa saavuttamaan 90-100% tehostaan. Katso tarkoin, että moottori ei ylikuumene, että malli liikkuu herkästi. Moottorilla tulee olla vakaa ja tasainen tyhjäkäynti koko sisäänajon ajan.
Moottorin Säädöt
Kirjoitan myöhemmin