Toisaalta jostain syystä on iso kynnys heittäytyä mukaan. Hieman vielä taiteilen rajalla "katsotaan tämä kesä sivusta ja ajellaan muualla" tai "hankitaan vermeet ja kokeillaan kisaamista". On todellakin olo, että ensin pitäisi päästä jossain iltahämärissä nurkan takana treenaamaan, jotta ei aivan ensimmäiseksi nolaa itseään radalla. Mistä sitä tietää, pysyykö ollenkaan "kaiteiden välissä" ennen kuin pääsee kokeilemaan.
Paljolti on myös kyse ajasta ja harrastuspaikoista. Uudellamaalla on kaksi kerhoa ja tarjolla useita ratoja. Kustannuksia alkaa kertymään jos haluaa laajalla rintamalla tutustua harrastukseen, kuulua kerhoihin ja ajella aktiivisesti kaikkialla. Erään kokeneemmän foorumilaisen vinkki olikin ajella alkuun kertamaksuilla, katsella mikä paikka itselle sopii ja vasta sitten liittyä sopivaan jengiin.
Yhtenä mieleen tulleena kehityskohteena olisi lajin esille tuominen erilaisissa yhetyksissä. Kun nyt autoista puhutaan, lienee harrasteautotapahtumat hyvä paikka näyttäytyä.
Tutulta kuulostaa, samoja asioita tuli pähkittyä vuosi sitten.
Kukaan tuskin hyppää kilpailemaan ihan kylmiltään heti ensimmäisen auton ostettuaan. Joten harjoitusmahdollisuuksia täytyy olla. Mielellään paikassa missä olisi kokeneempaa porukkaa antamassa neuvoja, mutta kuitenkin turvallinen paikka ensi metrien kokeiluun.
Lippiksessähän oli toinen pienempi rata vieressä, missä pääsi kokeilemaan ensi alkuun jos saisi auton pysymään radalla ennen kuin meni muiden kanssa isommalle radalle. Itse käytin Rajatorpan palveluita joten en nähnyt miten homma toimi, mutta ainakin teoriassa tuon pitäisi madaltaa kynnystä. Vai?
Jos ratkaisu oli toimiva niin ainakin Rajatorpassa ja Tattarisuolla samanlainen järjestely olisi mahdollinen. Ei helppo järjestää, mutta mahdollinen. Rajatorpan radan vieressä on edelleen toinen huone mihin mahtuisi pikku rata ja Tattarisuolla ne kivituhka möykyt tasoittamalla ja vetämällä asfaltin päälle saisi tilaan mahtumaan pikku radan. Saman tyyppisiä mahdollisuuksia on varmaan monessa muussakin paikassa.
<OT> Lisäksi ainakin touring puolella lyhyemmille radoille tuntuisi olevan muutakin kysyntää. Minien, driftereiden ja VTR-autojen ajaminen pitkillä suorilla kun ei ole erityistä herkkua. </OT>
Harrastuspaikkojen esiintuominen ei todellakaan olisi pahitteeksi. Enoni perheineen asuu Rajatorpassa, viime talvena kerroin käyväni melkein heidän alakerrassaa ajamassa RC-autolla. Eivät olleet sitä ennen edes tienneet koko radasta. Myöskään tuonne Tattikselle ei ihan vahingossa eksy kukaan saamaan kipinää lajiin...
Ratoja tuskin saadaan tuotua kovin paljon paremmin näkyville paikoille, joten tuodaan sitten autot ja kerrotaan missä niillä pääsee ajamaan. Harrasteautotapahtumat kuulostaisi minunkin korvaan passelilta paikalta esittelylle.
Kaksi kerhoa näinkin pieniin ympyröihin ei varmastikaan tee aloittelijan valintoja yhtään helpommaksi...
Sitten itse kilpailutoimintaan osallistuminen. VTRssä on milestäni aika hyvä keppi&porkkana-systeemi. Koreja ja moottoreita saa halvemmalla kun sitoutuu osallistumaan kilpailuun. Muutaman kympin säätö saa kyllä harkitsemaan josko sinne kisapaikalle kehtaisikin lähteä vaikkei taidot vielä ihan voittoon asti riittäisikään. Samaa ideaa varmaan voisi käyttää muissakin luokissa?
Yksi asia mikä omalla kohdallani hidasti kisoihin osallistumista, on kaluston säännöt. Menin ostamaan lipot jo viime syksynä ja NiMHeihin ei sitten enää ollutkaan paluuta, eipä tarvinnut kisoihin osallistumistakaan pähkäillä kun akut eivät olleet lailliset. Tällaisia teknisiä murroksia on varmasti luvassa lisääkin, niissä tapauksissa olisi hyvä ettei uusien harrastajien tarvitsisi ostaa "vanhaa tekniikkaa" puoleksi vuodeksi päästäkseen mukaan kilpailuihin.