Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Karvajalka

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11
241
Yleinen keskustelu / Vs: Endurance kisat
« : 07.05.09 - klo: 11.27 »
Syndicate-luokassa järjestettiin "tunnin kisat" viimeistä kertaa vissiin noin 4 vuotta sitten Rajatorpassa.

Syndicate-moottori oli varsin vähän huoltoa kaipaava 17-lankainen hiilellinen yksityyppimoottori suljetulla kannulla.

Formaatti oli varsin hauska. Akkua vaihdettiin ehkä noin 6-7 minuutin välein.

Löytyisiköhän turistiin uudestaan sopiva formaatti kestävyyskisaamiseen?

Stanun & VTRn käyttämä karvaton 17.5 kone plus lipot tuntuisi sopivan kestävyyskisaan varsin hyvin. 3200mAh LiPolla posottelee noin 20 minuuttia, eikä kone edes kuumene erityisemmin kunhan käyttää maltillisia välityksiä. Noilla ajoajoilla tunti tosin alkaa käymään lyhyeksi jos kyseessä on joukkueet useammalla kuskilla. Kyllähän kestävyyskisassa kuskin pitäisi puikoissa olla useammin kuin kerran kisan aikana.

242
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 07.05.09 - klo: 10.58 »
Kiitoksia Hoke & Jarkko, noin sitä itsekin olen itselleni antanut ymmärtää. Ei vaan ole koskaan päässyt näkemään miten homma toimii, ja sitä ennenhän ei mitään uskota  :smiley:

PS: Tänään koppaa ja renkaita hakemaan! Värivalinta edelleen mietityttää, kyllä se Smokey Yunick taitaa pitää loppuun asti...  :evil:

Tarkoittaako tämä nyt sitä että Hobbylinnassa (Espoo) on taas koreja ja renkaita hyllyssä?

243
Yleinen keskustelu / Endurance kisat
« : 07.05.09 - klo: 09.24 »
Lueskellessani tuosta Lippiksen kariutuneesta endurance-kisasta, heräsi muutama kysymys ihan käytännön asioista ko. kisatyypissä. Siis ihan puhtaasti mielenkiinnosta tuli asiaa pohdittua. Nopea haku foorumille paljasti että endurance kisoja on ilmisesti ennenkin yritetty järkätä, mutta aika huonolla menestyksellä, joten vastauksia ei oikein löytynyt.

Perusidealtaanhan endurance poikkeaa jonkin verran normaalista kisasta. Vaikka normi kisassakin tasaisen tappava tahti yleensä tuo hyvän tuloksen, niin endurancessahan se lienee pakollinen tyyyli. Ja kisan kesto tuo omat haasteensa.

Tulospalvelu:
Näissä kisoissa tilanne pitänee olla helposti tarkistettavissa. Kisaajillekin saattaa olla vaikeata pysyä kärryillä kuka on kenenkin edellä kuskien vaihtumisen ja huoltotaukojen takia. Tällähän voi olla suurikin merkitys koska nopea kuski voi olla muuutaman kierroksen hitaamman perässä mekkauksen takia. Silloinhan hitaammalla ei ole mitään tarvetta tehdä tietä nopeammalle. Paikalle kisan puolessa välissä saapuvalle katsojalle tilanne on tietenkin vielä sekavampi. Neljänkin tunnin kisan selostus taitaa käydä aika lailla naapurin "Kyllösen" kurkun päälle. Eli kuinka kansa pysyy ajan tasalla kisan tilanteesta?

Tiimin sisäinen kommunikaatio:
Sisätiloissa tämä tuskin on ongelma. Mutta esim Tattarisuolla mikroautojen pöristessä vieressä ja tuulen koittaessa puhaltaa kuskeja alas konttien päältä, voi olla ongelmallista kiinnittää grid girlin kanssa juttelemaan juuttuneen mekaanikon huomio, että voi infota aikeista tulla varikolle aikaisemmin kuin oli suunniteltu. Siis karjaisematta niin että muut kuskit tippuu lauteilta...

Rataprofiili:
Ilmeisesti tähän toimii paremmin luokalle normaalia pidempi rata paremmin kuin lyhyt. Veikkaisin että useemman tunnin lyhyen radan sahaaminen alkaa puuduttaa. Ja vaikka pitkät suorat ei minille tms hitaammalle kulkineelle kovin hauskoja ole, niin toiminevat pienenä hengähdystaukona. Ja jos mukana on Le Mans tyyliin parin eri luokan autoja, ei hitaampien tarvitse antaa tietä ihan joka kierroksella nopeammille.

Nostaminen:
Tuolla Lippiksen ketjussakin tästä puhuttiin. Mielestäni "tiimi nostaa oman autonsa" vaihtoehto sopii täman kilpailutyyppin henkeen hyvin. Tarkoitushan ei ole ajaa kierrosennätystä joka kierroksella, vaan mahdollisimman pitkä matka annetussa ajassa. Jos radalla on liikaa vilskettä nostajien parveillessa siellä, lajin perimmäinen idea ei taida olla ihan sisäistetty.

Akkujen vaihtaminen:
Sähköautoissa kun harvemmin kesken tavallisen kisan akkuja vaihdetaan, mutta endurancessa moneenkin kertaan, niin korin kiinnitys voi näytellä kohtuu isoakin roolia. Eli millä tavalla endurance pelin kori kiinnitetään? Normaalisti klipseillä vai onko fiksumpia tapoja?

244
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.05.09 - klo: 23.11 »
Jep, varmaan pystyy ajamaan huomattavasti pitempäänkin isolla lipolla, jos 3200mAhin Lipokin vei autoa jo 20 minuuttia. Ihan toinen asia on tietenkin se, että ainakin omalla kohdallani tuossa 20 minuutin kohdalla alkaa melko varmasti olemaan jo kuskin vaihto paikallaan. Joten paljon sitä pidempää sessiota akun ei tarvinne kestääkään. Tietty jos kestää tuplat niin ei tartte "tankata" niin usein autoa.

Rinkuloiden mukana tullut insertti meni renkaaseen kun ei mulla valinnan varaa ollut. Kun en paremmasta tiedä niin kelpaa mulle jatkossakin  :smiley:

245
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.05.09 - klo: 22.40 »
Tuossa Lippiksen Endurance-kisasta lueskellessa tuli mieleen että VTR varmaan sopisi enduranceen varsin hyvin myös... Tähän mennessä saatujen kokemusten perusteella kevyillä välityksillä konetta ei saanut lämmitettyä edes sitä vertaan että kohmaiset sormet olis sillä saanut sulatettua, lipoilla ajelee parikymmentä minuuttia putkeen ja renkaatkin kestää useamman tunnin ajamisen.

Ehkä kuitenkin edes ne ensimmäiset kerhokisat alle, ennen kuin endurancea aletaan ajamaan näillä  :grin:

246
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.05.09 - klo: 22.27 »
Ikävä kyllä, en taida ehtiä ainakaan pariin viikkoon testaamaan Castlen Sidewinderiä CSn kyljessä. Speksien mukaan koneen pitäisi sensorittoman noparin käskytyksessä kulkea, mutta pitää kokeilla kunhan palailen maahan. Tällä hetkellä kone on kiinni Novakin GTBssä ja siinä ainakin toimii hyvin.

Pahus kun ei tänään päässyt Jerziä kiusaamaan Tattikselle, akselin vaihto venähti vähän kun kaks(!) ruuvia napsahti poikki ja piti pistää puolet autosta atomeiksi, että sain ruuvin pätkät pois rei'istä. Se siitä 3Racing laadusta. Vai onko tuo jotenkin normaalia että titaaniruuvit tuolla tavalla napsahtelee poikki? En meinaan niitä mitenkään kovaa edes kiertäny kiinni.
Mistähän kannattaisi tommoset kuusiokoloruuvit hommata autoon? Näitä kokoja ei taida ihan joka kaupasta löytyä...

247
Yleinen keskustelu / Vs: Korit, mistää löytää?
« : 06.05.09 - klo: 15.18 »
HPIn # 3593 (WORK MEISTER S1 WHEEL 26mm CHROME) vanteet näyttävät olevan standardi kokoiset 1/10 touring vanteet (aika komeet offsetit tosin  :shocked: ).
Niihin ei sovi heittämällä vintage renkaat joista se profiilia näennäisesti korottava kumilippa löytyy. Vanteissa kun ei ole sille paikkaa. Vertaa esim. VINTAGE 8 SPOKE WHEEL jossa vanteen ulkoreuna on "porrastettu".

248
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 04.05.09 - klo: 18.59 »
Ja aikaisempi kyselyni tiivistäen: onko leveemmästä nakista edessä mitään hyötyä/haittaa?

Periaatteessa luulis että tuosta tulee eteen vähän lisää pitoa kun kitkapintaa on enemmän, joten auto vois kääntyä paremmin. Loogisesti ajatellen leveys varmaan myös tekee camberin säätämisen vaikeammaksi. Eikä noita kumeja ole muutenkaan suunniteltu autoa kääntämään, joten ylläreitä voi tulla vastaan. Lisäksi joutunee tekemään jonkinlaisia kommervenkkejä piilottaakseen 6mm rengasta korin sisään. Useimmissa rungoissa tulee varmaan runko vastaan rengasta kääntäessä kun sen saa tarpeeksi syvälle upotettua (esim hexiä hiomalla). Sitten ei taas ole paljon hyötyä pidosta edessä, jos renkaita ei pysty kääntämään kunnolla.

Ihan teoreettista pohdintaa vaan, en ole moista setupia kokeillut minäkään. Jossain rungossa tuo saattaisi toimia. Itse kyllä aion renkaat valita korin mukaan jatkossakin. Ihan mielenkiinnosta pitänee kokeilla mitä tuosta oikein tulee, kunhan joskus on neljä 31mm rengasta käytettävissä  :smiley:

249
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 04.05.09 - klo: 13.59 »
Onko kukaan testannut tuota CSn 17.5 konetta sensorittoman noparin kanssa? Itselläni pata on kiinni nyt Novakin GTBssä ja hyvin toimii. Tuossa olisi hyllyllä myös TT01n raato jonka luokkaan soveltuvuutta voisin testata. En vaan haluisi repiä kaikkia sähköjä irti TAsta pelkän testin takia, kun sensoriton nopari olis saatavissa koe käyttöön.

En vaan viitsi alkaa hommaan, jos sensoriton yhdistelmä on jo todettu kelvottomaksi. Muistelen että, varsinkin näissä miedommissa koneissa, oli joskus aikanaan ongelmia sensorittomien noparien kanssa.

250
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 03.05.09 - klo: 18.41 »
Totta erinomainen video on... Ja tuo kyllä selittääkin suuren osan niistä minun autooni salaperäisesti ilmestyneistä naarmuista. Tai no ei se taida niin salaperäistä olla kun itse sen kaadoin :grin:

251
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 03.05.09 - klo: 09.31 »
Tarttui tänään mukaan Classic Motor Showsta tuollainen Mk1 koppainen Escort ja kyllä ainakin sen mitä tuossa sitä on kerinnyt tutkiskelmaan niin laatu kyllä vaikuttaa varsin hyvältä. Vielä kun sen tässä kerkeää maalata ja saa koneen autoon niin pääsisi hieman kokeilemaan. Ja oli se kyllä niin mukavaa katsottavaa kun ihan aito Mk1 Twin Cam lähtee ek:lle.

Maalit päälle ja kone kiinni, noita Escort-koppia kun on näkynyt vain kuvissa. Sen verran hyvältä näyttää että livenä näkemistä ei malttaisi odottaa :azn:

252
Lainaus
Karvajalka: Oletko tutustunut kisaoppaaseen? Vaikka se onkin aika vanha niin pääpiirteissään pitää paikkaansa edelleen.

Jep jep, on tullut katsottua ja hyvää informaatiota siinä on edelleen. Meinasin noilla kisapäiväkirjoilla vähän samaa kuin matkaoppaalla ja matkakertomuksella. Oppaista selviää faktat, hyvin kirjoitetusta päiväkirjasta irtoaa huomattavasti persoonallisempi versio siitä miten hommat ihan oikeasti toimii. Esim. Itselläni olisi haaveena joskus päästä Kilimanjarolle pari matkakertomusta luettuani...

No joo, mutta kun tässä ketjussa ideoita harrastajien saamiseksi kisaamaan kysyttiin, niin tuo saattaisi auttaa madaltamaan kynnystä lähteä mukaan kun on jo vähän elänyt mukana tapahtumaa tai paria kertomusta lukiessa. Nykyaikaisempi versio olisi tietenkin kirjoitella blogia kisasta...

Kiitoksia jo etukäteen kisaraporteista. Minne niitä kasattaisiin etteivät huku kiinnostuneiden silmistä, kisan oman ketjun painuessa unholan puolelle?


Yleisesti ottaen tehokkain tapa saada lisää kilpailijoita on hankkia lisää harrastajia ja saada harrastajat lähimmille radoille käymään enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Esimerkiksi osallistuminen kilpailuun vähän pidemmällä helpottuu kummasti kun radalla tapaa lähettyvillä asuvan ja samaan kisaan lähdössä olevan kaverin jonka autossa olisi tilaa järjestää kimppakyyti... Eikä varmasti pahenna nuorempien harrastajien mahdollisuuksia jos heidän "mekaanikot" tapaavat toisiaan ratavarikoilla :wink:

253
Tätä ketjua tavaillessani näyttää että ne jotka kisoissa ovat käyneet suosittelevat niitä kaikilla mahtavana kokemuksena ja taas aloittelijat jotka eivät vielä ole mukana olleet, ihmettelevät mitä siellä kilpailuissa oikein tapahtuu. Yksi tapa täytää tuota kuilua voisi olla esim tälle foorumille naputellut kisapäiväkirjat. Siis kilpailijoiden ihan omin sanoin kertoma tarina siitä mitä kisapäivän/-viikonlopun aikana tapahtui. Kun en vielä itsekään ole kisaamista kokeillut, niin en tiedä paljonko siinä jää aikaa moiseen, mutta lukeminen kiinnostaisi kyllä. Poistaisi varmaan tehokkaammin "mystiikkaa" tapahtumien ympäriltä kuin oppaiden lukeminen.

254
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 29.04.09 - klo: 23.14 »
Itse aloin VTR-pakettia kasaamaan viime maanantaina ja viikonloppuna sitä tuli jo useamman kerran ulkoilutettua. Suht' helppo ja huokea homma kun turistin runko oli jo olemassa. Tänä aikana minusta säännöissä ei ole mitään erityisiä muutoksia tapahtunut (esim. ruuvasin alustaa jo viime viikolla siihen 8mm). Jonkin verran tarkennuksia vaan kun autoista on kertynyt kokemuksia. Esim kun vihdoin renkaat on saatu ajettua sileäksi ja tiedetään kuinka kauan siihen kului, niin voi sitten lyödä lukkoon rengas säännön kisoja varten. Parempi kai nuo säännöt on kuitenkin tehdä kokemuksen perusteella kuin mutulla? Vintage-kumit ovat olleet säännöissä ensimmäisestä lukukerrastani lähtien, joten ei niiden hommaaminen koskaan olisi ollut hukkainvestointi.

Ottaen huomioon että ensimmäisen viestin päiväys tässä ketjussa on 4.4. eikä sen jälkeen ole ollut vielä kovinkaan monena päivänä mahdollisuutta ajella ulkona, minusta säännöt ovet rakentuneet varsin nopeasti. Itse asiassa kun tämän ketjun lueskelin läpi, näytti että eniten porua herätti se ettei moottorisääntöä muutettu...

Tottahan se on että luokka on ihan uusi, joten varmaan jonkinlaista hienosäätöä on luvassa vielä. Eli varman päälle jos haluaa pelata, niin sitten kannattanee odotella vielä vähän ennen kuin hyppää mukaan. Itse kuitenkin mielummin harjoittelen omalla kärrylläni ja tarpeen tullen voin auttaa näitä kavereita esim testaamalla vaihtoehtoisia kumeja sun muuta semmoista. Sen verran heinosti he ovat kuitenkin jo pöydän valmiiksi kattaneet.

255
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 29.04.09 - klo: 21.02 »

...kisaan sallitaan yhdet sarjat renkaat ja mikäli rengas on puhki/rikki sitä ei saa vaihtaa.


No tuota en nyt todellakaan ymmärrä, hajonnutta ei saa vaihtaa??????

Perusteluja, ja mieluiten järkeviä sellaisia, kiitos.

Jerzi luultavasti tarkoitti: "mikäli rengas EI OLE puhki/rikki sitä ei saa vaihtaa."

256
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 28.04.09 - klo: 18.22 »
Ajattelin semmoista tehdä tähän että listataan nimi/rc10 käyttäjä nimi auton merkki malli ja kori, saataisi hiukan kokonais kuvaa mitä/millä porukat meinaa kurvailla mutkissa kesällä.
Eli laita minulle YV.nä niin päivitän tätä listaa.
Jerzi
Ihan hyvä saada listaa, mutta kaikki eivät halunne heidän oikeita nimiä julkaistavan tässä foorumille. Näin muistan täältä jostain lukeneeni... Itselleni tuolla ei suurta merkitystä ole.

257
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 28.04.09 - klo: 10.26 »
En tiedä kuinka se saataisiin aikaiseksi, mutta parasta olisi laittaa ko. alueelle asfaltti. Puolet alueesta riittäisi mahtavan TSR-radan (Touring rally) tekemiseen. Mietoja nousuja ja laskuja, kallistuksia jne muotoiluja  sisältävä rata palvelisi uskoakseni monipuolisesti useita luokkia - TSR, drifting, ehkä VTR ja erilaiset RTR-kuskit ja muut sellaiset kokeilut joille iso rata ei vielä tunnu omalta.

Tuon pitäisi toimia varsin hyvin. Konttien päälle mahtuu hyvin porukkaa toiselle puolelle ajamaan TSR-rataa samalla kun polttis- ja sähkötouringit ajaa toisella puolella.
Harrastajista ei vaan taida paljon asfalttimiehiä löytyä, joten ihan talkoo voimin toteutus voi olla vaikeampi juttu.

258
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 28.04.09 - klo: 09.33 »
Ja tulee varmasti jatkossakin elämääm koska on uusi laji ja haluamme saada mahdollisemmat tasaväkiset kisat pystyyn.

Jos ovat muuttuakseen, niin tässä vaiheessa niitä sääntöjä kannattanee rukata. Ja mielummin liukkaasti. Paljon parempi nyt kuin kesken kauden alkaa niitä muuttamaan. Ja niin kauan kuin muutokset ovat lähinnä auton säätämiseen liittyviä juttuja, ei siitä ole suurempaa haittaakaan kenellekään.

259
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 28.04.09 - klo: 08.59 »
kooste videopätkä maanantain treeneistä

Kiitoksia, kun leikkelit pahimmat mokat pois  :laugh: Kokoa videolla näyttää olevan 249 Megaa. Hyvin onnistuu latailu, mutta jos äänen saa esim MP3 pakattuna niin säästyisi jokunen mega.

Incar kameralla näkyy mielenkiintoisesti kuinka paljon nuo autot oikein kallistelevatkaan. Eipä tuota ajaessa ainakaan tuolta kontin katolta minun laseillani näekään.

260
Toisaalta jostain syystä on iso kynnys heittäytyä mukaan. Hieman vielä taiteilen rajalla "katsotaan tämä kesä sivusta ja ajellaan muualla" tai "hankitaan vermeet ja kokeillaan kisaamista". On todellakin olo, että ensin pitäisi päästä jossain iltahämärissä nurkan takana treenaamaan, jotta ei aivan ensimmäiseksi nolaa itseään radalla. Mistä sitä tietää, pysyykö ollenkaan "kaiteiden välissä" ennen kuin pääsee kokeilemaan.

Paljolti on myös kyse ajasta ja harrastuspaikoista. Uudellamaalla on kaksi kerhoa ja tarjolla useita ratoja. Kustannuksia alkaa kertymään jos haluaa laajalla rintamalla tutustua harrastukseen, kuulua kerhoihin ja ajella aktiivisesti kaikkialla. Erään kokeneemmän foorumilaisen vinkki olikin ajella alkuun kertamaksuilla, katsella mikä paikka itselle sopii ja vasta sitten liittyä sopivaan jengiin.

Yhtenä mieleen tulleena kehityskohteena olisi lajin esille tuominen erilaisissa yhetyksissä. Kun nyt autoista puhutaan, lienee harrasteautotapahtumat hyvä paikka näyttäytyä.

Tutulta kuulostaa, samoja asioita tuli pähkittyä vuosi sitten.

Kukaan tuskin hyppää kilpailemaan ihan kylmiltään heti ensimmäisen auton ostettuaan. Joten harjoitusmahdollisuuksia täytyy olla. Mielellään paikassa missä olisi kokeneempaa porukkaa antamassa neuvoja, mutta kuitenkin turvallinen paikka ensi metrien kokeiluun.

Lippiksessähän oli toinen pienempi rata vieressä, missä pääsi kokeilemaan ensi alkuun jos saisi auton pysymään radalla ennen kuin meni muiden kanssa isommalle radalle. Itse käytin Rajatorpan palveluita joten en nähnyt miten homma toimi, mutta ainakin teoriassa tuon pitäisi madaltaa kynnystä. Vai?

Jos ratkaisu oli toimiva niin ainakin Rajatorpassa ja Tattarisuolla samanlainen järjestely olisi mahdollinen. Ei helppo järjestää, mutta mahdollinen. Rajatorpan radan vieressä on edelleen toinen huone mihin mahtuisi pikku rata ja Tattarisuolla ne kivituhka möykyt tasoittamalla ja vetämällä asfaltin päälle saisi tilaan mahtumaan pikku radan. Saman tyyppisiä mahdollisuuksia on varmaan monessa muussakin paikassa.

<OT> Lisäksi ainakin touring puolella lyhyemmille radoille tuntuisi olevan muutakin kysyntää. Minien, driftereiden ja VTR-autojen ajaminen pitkillä suorilla kun ei ole erityistä herkkua. </OT>

Harrastuspaikkojen esiintuominen ei todellakaan olisi pahitteeksi. Enoni perheineen asuu Rajatorpassa, viime talvena kerroin käyväni melkein heidän alakerrassaa ajamassa RC-autolla. Eivät olleet sitä ennen edes tienneet koko radasta. Myöskään tuonne Tattikselle ei ihan vahingossa eksy kukaan saamaan kipinää lajiin...
Ratoja tuskin saadaan tuotua kovin paljon paremmin näkyville paikoille, joten tuodaan sitten autot ja kerrotaan missä niillä pääsee ajamaan. Harrasteautotapahtumat kuulostaisi minunkin korvaan passelilta paikalta esittelylle.

Kaksi kerhoa näinkin pieniin ympyröihin ei varmastikaan tee aloittelijan valintoja yhtään helpommaksi...

Sitten itse kilpailutoimintaan osallistuminen. VTRssä on milestäni aika hyvä keppi&porkkana-systeemi. Koreja ja moottoreita saa halvemmalla kun sitoutuu osallistumaan kilpailuun. Muutaman kympin säätö saa kyllä harkitsemaan josko sinne kisapaikalle kehtaisikin lähteä vaikkei taidot vielä ihan voittoon asti riittäisikään. Samaa ideaa varmaan voisi käyttää muissakin luokissa?

Yksi asia mikä omalla kohdallani hidasti kisoihin osallistumista, on kaluston säännöt. Menin ostamaan lipot jo viime syksynä ja NiMHeihin ei sitten enää ollutkaan paluuta, eipä tarvinnut kisoihin osallistumistakaan pähkäillä kun akut eivät olleet lailliset. Tällaisia teknisiä murroksia on varmasti luvassa lisääkin, niissä tapauksissa olisi hyvä ettei uusien harrastajien tarvitsisi ostaa "vanhaa tekniikkaa" puoleksi vuodeksi päästäkseen mukaan kilpailuihin.

261
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 27.04.09 - klo: 22.32 »
Hyvä että myös Pirelli toimii niin voi käyttää sitä korvaavana renkaana reeneissä.

Tuli myös testattua Pirelliä. Kyllä se tuntuu toimivan, mutta muutti ainakin oman autoni käyttäytymistä melko reilusti. Vähemmän yllättäen, auto alkoi kääntymään kurveihin paremmin, mutta kaasun kanssa sai olla huomattavasti tarkempi. Luultavasti 26mm vintage kumit kummassakin päässä toisi saman laisen tuloksen. Perän saa varmasti pysymään aisoissa vähän säätämällä.
Kulumisesta ei vielä päästy kunnolla käsitykseen, mutta ei pirellit ainakaan pitkäikäisemmiltä vaikuttaneet. Paha kun ei ollut varmuutta oliko tuo kovemi vai pehmeämpi pirelli-setti...

262
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 27.04.09 - klo: 08.57 »
Mietin myös tuota renkaiden saatavuutta kisoihin. Ainakin Modelsport UKssa ja TowerHobbiesissa näytti olevan renkaat lopussa. RCMartissa niitä ei edes ole saataviaa. Joten Hobbylinnaan varmaan suunnataan renkaita hakemaan.

Pirellin käyttö varmaan helpottaisi tilannetta. En vaan havainnut sitä 31mm versiona HPIn sivuilla, joten taitaa muuttua pirssi aika erilaiseksi ajettavaksi niillä. Tosin sopinevat kuin nenä päähän noihin Retroracingin koreihin. Näitä ei varmaan tarvitse edes leikellä niiden vanteille sopivaksi. Noita Pirellejä näyttää tosin olevan pari eri vaihtoehtoa, Coumpound D ja S... S lienee pehmeä? Ainakin noiden vintage kumien lämmittäminen kestää sen verran pitkään, että pehmeämmästä renkaasta voi olla isokin hyöty alussa. Saattavathan ne tosin "sulaa alle"... Mutta tuo selvinnee testailemalla.

263
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 26.04.09 - klo: 09.34 »
Joo mä yritän tulla. Ehkä se on tuo radan leveys joka tekee vaikutelman lentokentästä.
Onko tätä muuten ajateltu aloittelija/pappaluokaksi? Jos näin niin minusta autot voisi kulkea hitaamminkin.

Itse olen tuossa muutamia kuukausia ajellut rajatorpassa enemmän tai vähemmän prostock kalustolla ja sen jälkeen kokeilin tätä luokkaa. Joten pitäisin itseäni vielä aika vihreänä tässä lajissa. Autot on huomattavasti helpompia ajaa kuin prostockit, koska noilla kumeilla ja koreilla pitoa ei ole ylen määrin ja autot ovat aika aliohjavia. Siitä johtuen taas varsinkaan kurveissa rata ei tunnu mitenkään liian leveältä minulle  :azn: Tunne saattaa tietenkin muuttua kunhan tähän ulkona ajamiseen pääsee paremmin kiinni.

Kovin paljon noita autoja ei kyllä voi hidastaa, muuten nykyisen radan saa ajaa melkein kokonaan kaasu pohjassa.

Tarkoitus taisi olla luoda näyttävä luokka minien ja prostockin väliin. Niihin kriteereihin tämä kyllä tuntuu istuvan erittäin hyvin.

264
Vapaa keskustelu / Vs: Mediamaksu
« : 26.04.09 - klo: 09.13 »
Mainoskanavat saivat poistettua itseltään korvaukset ylelle.

Eikös tuo mennyt niin että jakeluverkko siirrettiin Digitalle kun digi-aikaan siirryttiin. Ja nyt YLE maksaa lähetyksistä Digitalle ihan samalla tavalla kuin mainosrahoitteiset kanavatkin. Saa korjata jos muistan väärin... Pointti vaan se ettei mainoskanatavat tästä mitään hyödy.

Omasta mielestäni YLElle on kyllä paikkansa. Sitä kautta kuitenkin tulee muutakin kuin tosi-tvtä ja jenkkiläistä saippuaa. Mutta niiden näkemisestä maksan jo joka kerta kaupassa käydessäni tuotteiden mukana (sinnehän ne mainoskulut päätyy), joten en enää halua verojani siihen käytettävän. Siis ALVn lisäksi (korkeampi hinta -> useampi ALVi euro).

Progressiivisesti tulojen mukaan muuttuva YLE-vero on kyllä reilumpi vaihtoehto. Tuo sama hinta kaikille tulee väkisin aiheuttamaan kuluja monessa muussa paikassa... Lisää töitä kelaan esim kun pitää tutkia kenelle kela korvaa tuon maksun ja kenelle ei. No joo, tuohon varmaan voi käyttää niitä "työttömäksi" jääviä tv-lupa tarkastajia.

Minusta YLEn rooli on enemmänkin sisällön tuottaja kuin jakelija, joten miksi heidän pitää omistaa kanavia? Jos lisättäisiin vain mainosrahoitteisten kanavien toimilupiin pykälä jolla taataan YLElle lähetysaikaa (siis muutakin kuin klo 02-06). Toimilupaan sitten alennuksia sen mukaan millaisia sloteja YLE saa käyttää. Saattaisi toimia pinemmille mainosrahoitteisille kanaville varsin hyvin kun he saisivat monipuolisempaa ohjelmistoa listoilleen.

Telkkaria en ole 10 vuoteen omistanut, mutta piakkoin sellaisen hankita taitaa tulla ajankohtaiseksi. Silloin on oikeastaan ihan ok että maksu on vähän pienempi (kunhan pysyykin). 10 vuotta sitten tilanne olisikin ollut ihan toinen...

265
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 26.04.09 - klo: 06.21 »
Tuosta moottorista on taas saatu kokemusta lisää ja se ei todellakaan lämpenä ja vautia riittää.

Juu, perjantai-iltana noin 15min ajon jälkeen moottorilla ei pystynyt edes kohmeisia sormia lämmittämään. Silloin tosin käytössä 4.9 välitys. Eilen 4.6 välityksillä suurin piirtein saman pituisen session jälkeen kone oli lämmin muttei kuuma.


Minun renkaat alkaa olla pikku hiljaa sliksit ja nyt katsotaan onko asia niin että kuin renkaat tulee sileäksi niin tuleekos lisää pitoa vai ei.

Sanoisin oikeastaan, että toivottavasti ei tule pitoa lisää. Nykyisellään ainakin Tattiksella pito tuntuu olevan aika passeli. Joka paikkaan ei voimennä hanat tiskissä, mutta ajaminen on kuitenkin aika helppoa edelleen.
Pitoa on itse asiassa sen verran paljon, että vähän lisää tehojakin menettelisi. Ja sitä varmaan saisi helposti laittamalla autoon paremmat akut, nykyiset 4000mAh/20C. Koska rajoituksia ei ole muita kuin voltit ja hardcase, tästä voi muodostua kohtalainen kuluerä jos muiden perässä pysyäkseen saattaa joutua hommaamaan parhaimmat mahdolliset akut...

266
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 25.04.09 - klo: 22.04 »
Muistatkos mikä oli ikkuna noitten välitysten suhteen. Muistan kuulleeni että alle 5,1 ei pääse, olenko väärässä.
Jerzi

Kyse oli siis Tamiyan TT-01n välityksistä jos oikein ymmärsin. Tässä välitykset taulukossa, näyttäisi pääsevän 4.83 asti vähän soveltamalla. Oikeiden pinioneiden ja spurrien metsästys tuon toteutukseen saattaa sitten olla asia erikseen.

267
Sähköautot / Vs: Sähköt vanhaan autoon?
« : 25.04.09 - klo: 10.33 »
Lainaus
Ja nyt kun näitä osia alkaa ostelemaan (todennäköisesti käytettynä täältä palstalta) niin täytyykö jotain erityistä ottaa huomioon, esim. jotkut eivät sovi keskenään yhteen tms.?

  Kuten qazu tuossa sanoi, harjattomat on huolettomia, joten sellaista suosittelisin itsekin. Samalla saanee vähän enemmän ajoaikaa verrattuna saman tehoiseen harjalliseen versioon. Yhteensopivuus pitäisi olla varsin hyvä kunhan sekä nopeudensäädin että moottori ovat kummatkin joko sensorillista tai sensoritonta mallia. Sama merkki voi vielä helpottaa asioita, mutta aika hyvin nämä tuntuvat olevan yhteen liitettävissä pienellä liittimien juottelulla tai adapterikaapelin käytöllä.

  Nopeudensäätimillä on myös rajoitukset minkä tehoisia moottoreita niillä voi ohjata. Tästä kannattaa lueskella tarkemmin tuosta qazun antamasta osoitteesta.

  Et maininnut minkä tyyppistä autoa olet ostamassa. Se tietenkin vaikuttaa valintaan. Corssi- ja Touring-autot tykkäävät kiertävämmästä setistä, monsterit ja crawlerit taas vääntävämmästä.

  Niin ja asennus autoon ei pitäisi olla ongelma koska nopeudensäädin tulee kiinni kaksipuolisella teipillä. Joten kunhan säädin mahtuu autoon, niin homman pitäisi olla ok. Joissain ammerungolla varustetuissa autoissa nopeudensäätimelle ei välttämättä ole tilaa kaikkein suurimmille harjattomien moottoreiden nopeudensäätimille. Tuo on kyllä harvinainen ongelma ja siitäkin yleensä pääsee yli pienellä mielikuvituksen tai dremelin käytöllä (nimim. kokemusta on).

  Ohjaimeksi ei kannata ihan halvinta mahdollista hankkia. Vähän paremmissa ohjaimissa löytyy paremmin säätöjä joilla voi esimerkiksi rajoittaa kaasua, niin ettei auto lähde heti poikien lapasesta. Ja sitten vähitellen "vapauttaa reserviä" kun taidot karttuu. Voit siis myös ostaa vähän tehokkaamman moottorin ja välttää päivityksen myöhemmin.
  Jos tälläkin foorumilla seuraat myyntipalstaa vähän aikaa, niin huomaat että 2.4Ghz radiot menee yleensä saman tien. Joten sellaisen ostaminen on sikäli hyvä valinta että siinä pätodennäköisessä tilanteessa  :wink: ettei harrastus kiinnostakaan pidempään, radion saa kyllä myytyä uudelle omistajalle.

268
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 21.04.09 - klo: 09.52 »
Lainaus
Siinähän menee pääsuoralla Nikkojen kanssa ohi

Eli nopeus kuulostaa minulle just sopivalta  :laugh:

Kaiken kaikkiaan erittäin kiinnostavan näköinen luokka. Tällä luokalla pitäisi olla potentiaalia tuoda rutkasti lisää harrastajia lajin pariin. Jonkin lainen VTR-10 näytös 70-luvun amerikkalaisten kärryjen kopilla olisi soveltunut kuin nenä päähän tuon muutaman viikon takaisen American Car Shown ohjelmanumeroksi. RetroRacingin koreilla taas saisi aika paljon kiinnostusta herätettyä RC-autoilua kohtaan ralli-kisojen väliajalla.

Minua ainakin tässä luokassa viehättää autojen ulkonäkö, vähän muutakin kuin Mazdoja radalla, ja se on varmasti asia joka uppoaa myös yleisöön. Joten kannattaisiko kisoissa myös antaa jokin pikku palkinto parhaimman näköiselle autolle? Kannustaisi käyttämään vähän enemmän aikaa maalaillessa ja toimisi varmaan koko lajin eduksi.

Luulin jo olevani nopea. Kuulin luokasta sunnuntaina. Ei ole tullut lueskeltua foorumia kovin aktiivisesti viime aikoina, eikä oikein ehtinyt ajelemaankaan. Nyt on koppa, renkaat ja moottori tilauksessa, mutta en kuitenkaan taida ehtiä vielä viikonvaihteessa kisaan. Joten se siitä nopeasta toiminnasta  :cheesy:  Eli ensimmäinen kilpailuun osallistumiseni jäänee seuraavaan kertaan.

269
Lainaus
Mitä te RC-harrastajat muuten teette autojenne kanssa?  .. siis ajatteko te jossain kilpaa vai ulkoilutatteko te rc-autojanne siinä samalla missä koiriannekin pihamaillanne / pyöräteiden varsilla?

Hyvä kysymys jota kannattaa miettiä autoa valittaessa. Esim itselläni sähköturistin valintaan vaikutti se että parin kilometrin päässä kotoa on rajatorpan touring-rata. Eli kun RC-kärpänen pääsee puraisemaan, niin lähettyvillä on hyvä olla rata missä pääsee autoa ulkoiluttamaan. Radalla ajaminen on ainakin omasta mielestäni kuitenkin paljon mielekkäämpää kuin parkkiksilla/pihoilla sudittelu.

Sanomisistasi päätellen auto saisi olla aika huoltovapaa ja ulkonäölläkin on väliä. Noihin kriteereihin touring tai drifting sopisi kuin nenä päähän, mutta kummatkin luokat vaatii tasaisen alustan. Siitä johtuen osia hajoaa vähemmän ja ajopaikat ovat yleisesti ottaen aika puhtaita, joten putsaustakin on vähemmän. Säädettävää tosin riittää reilusti. Lisäksi touring autoihin saa todellä näyttäviä ja/tai aidon näköisiä koreja.

Eli kannattaa tutkia mitä mahdollisuuksia lähistöltä löytyy ja jos mahdollista, niin käydä katsomassa paikan päällä. Tähän aikaan vuodesta voi tosin olla vähän vaikea päästä katsomaan mitään autoluokkia millä kesällä ajelisi omalla pihalla...

270
Varsinkin mustat raamit saa aika helposti leikkaamalla suikaleet pois ikkunamaskeista. Musta kun kuitenkin tulee yleensä koriin ensimmäisenä maalina, niin kehykset tulee ensimmäisen värin yhteydessä eikä ikkunamaskista poistettuje suikaleita tartte millään maskata erikseen. Tietysti jos korista on tulossa yks värinen (muu kuin musta) niin silloin joutuu maskaamaan koko muun korin, muutenhan sen joutuu tekemään joka tapauksessa...

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11