Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jt-87

Sivuja: 1 [2]
31
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 19.04.13 - klo: 09.05 »
Noniin, moottorit saatu pyörimään kauko-ohjatusti. hip hurraa...





Tuli vain tuosta omasta "noparista" sen verran epävarman oloinen laite että kai tässä nyt sitten tulee vielä kolmas tekniikkaversio ennen kuin olen tyytyväinen. Ensimmäinen jos oli porakoneet, toinen tämä sähköskootteriviritys, niin kolmas on sitten harjattomat moottorit harjattomalla pakillisella noparilla. Vain alennusvaihteet ovat myysteerio.


Eli konekarhu ver. 3:
kauko-ohjain ja vastaanotin: $23
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html
noparit: $70
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html

Nuo ovat melko varmoja tapauksia, eli toimivat. Mutta entäs moottorit?
Moottorit: $60
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22036__NTM_Prop_Drive_50_60_270KV_2400W.html

Ja alennusvaihteet ne vasta hakusessa ovatkin :undecided:


Että ei vissiin kannata ensin suunnitella kunnolla ja sitten vasta aloittaa tekeminen...


32
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 12.04.13 - klo: 12.20 »
Noh, karhua soviteltu alustalle ja täyttäjä ei ollutkaan mikään ammattilainen. Karhu painaakin siis kokonaista 20kg :grin: Tosin joutuu sitä vielä vahvistamaan kun ei tahdo pysyä kasassa paikallaan ollessakaan.

Saattaa olla varmin että tosiaan ottaa ne potikat sieltä esille että on vähemmän hajoavia osia välissä.
Alennusvaihteet muuten tulivat, välitys oli eri kuin arvelin. Arvaus oli 1:2, mutta 1:4 välittää, joten saattaa olla ensimmäisellä takaratasvaihtoehdolla vähän hidas karhu...

33
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 08.04.13 - klo: 12.31 »
Uusia kysymyksiä, joihin toivon pikaista vastausta:

Toimiiko jos minulla on tuo aloitusviestin vastaanotin ja seuraavat osat:
24v autonakkujärjestelmä antamassa virtaa
Servoina http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__33364__Turnigy_S3317B_Servo_19g_2_5kg_14sec_NL_Warehouse_.html
Ja virtaa muuntaa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31702__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly_NL_Warehouse_.html


Servoilla pyöritän sähköskootterin kaasukahvoja...

34
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 02.04.13 - klo: 19.04 »
Pitää jo vähitellen ollakin jotain valmiina, tilaajan mielestä tämän pitäisi olla valmis tällä viikolla. Ei sikäli kohtuuton pyyntö, johan tätä kuukausi on suunniteltu.

Katselin niitä e-scooterin moottoreita, tahtovat olla 24 volttisia :huh: Semmoisiin ei oikein löydy nopareita. Rattaita sen sijaan löytyy, kierroksia noissa skootterin moottoreissa on suunnilleen 2500, jolloin jopa suora välitys 11-90 riittää 23km/h nopeuteen.
Kokonainen 120w skootteri maksaa halvimmillaan 46e, mutta ainakaan se myyjä ei Suomeen toimita. Voihan se postitus onnistua jos kyselee, mutta kun tuo teho on aika pieni ja heti nousee kokonaishinta jos alkaa ostelemaan vielä 45e hintaisia moottoreita. Lisäksi tarvittaísiin pari kappaletta servoja ja jokin hieno systeemi pakille...   Pohdinta jatkukoon, ei vielä ole niin helppoa ja varmaa ratkaisua että tilaisin yhtään mitään :sad:

EDIT:
Tuollaiset vaihteistot tilasin. En tiedä välityksiä, mutta alennusvaihde se on...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=251091768648

Lisäksi tekniikka alkaa taas vaihteeksi hahmottua: Sähkömopon 250-350w 24v moottori, saman vehkeen säädin ja kaasukahva. Kauko-ohjaus servolla joka pyörittää kaasukahvaa ja samalla kytkee oikean kulkusuunnan kytkimellä. Hintaa tulee kai suunnilleen 60e/rengas...

35
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 01.04.13 - klo: 19.57 »
Joo, niitä kiinan mopoja ensin etsittiin, vaan kun ei löytynyt, tehdään kokonaan itse :smiley: Tosin se ensimmäinen alennusvaihde tulee akkuporasta, kai se kestää vähän reilummat tehot kun kuitenkin vääntö pysyy maltillisena kovista kierroksista johtuen.



Ja nyt sitten ne ensimmäiset kuvat, niitähän täällä kai on odotettu:

Akseli on 20mm mustaa rautaa ja laakeripukit on tehty itse. Sorvautin holkit laakereille ja hitsasin ne kiinni lattaraudan paloihin, säästyi monta euroa valmiiseen nähden :grin:



Ohjaimeen taas tein rajoittimet, jotka estävät vipujen vääntämisen sivuille. Tässä tapauksessa kun niin ei saada mitään aikaiseksi. Samalla tein toisestakin vivusta palauttavan ottamalla jousen ja tangon sivuliikkeen palauttimesta.

36
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 01.04.13 - klo: 14.51 »
Kiitos pajatso! Jostakin nopeasti toimittavasta kaupasta nyt harjattomat moottorit 2kpl ja niille pakilliset, viiveelliset noparit :azn:

Tuo ohjaimen palautushommeli olikin jo tiedossa. Tai ainakin arvasin että sen saa muokattua palauttavaksi hyvinkin helposti. Taidan samalla lukita ohjaimet niin että niitä saa liikuteltua vain eteen ja taakse, ei sivuille ollenkaan. Käyttäjänä kuitenkin tulee olemaan eläkeikäinen ihminen, joten liian yksinkertaista siitä tuskin voi tehdä.

Ja jostakin täytyy etsiä sopivan kokoisia rattaita ja ketjuja, suunnilleen polkupyöräjäreys lie sopiva. Mistähän niitä saisi järkihintaan?

37
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 26.03.13 - klo: 21.12 »
Ei siinä porassa pakki pelaa niin helposti, erillisellä kytkimellä ainakin ulkoisesti. Kyllähän se liipasimen kanssa samassa mötikässä on, mutta pakki kytketään mekaanisesti.

Eli kahta viiveetöntä harjallista pakkinoparia saa tarjota!

38
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 26.03.13 - klo: 19.49 »
Auton akku käytössä?
Tod.näk. sitten lopulta. Nyt alkuun kuitenkin poran akuilla.

Sun noparissa ei ole pakkia. Ei se ohjaimesta johdu.
Pistä ostetaan palstalle ilmoitus että ostat pari harjallista pakillista noparia, vaikka moottoreineen.
Uusi mabuchi maksaa päälle kympin ja se sama mylly löytyy monesta akkuporakoneestakin.

Alennusvaihteen teet itse hihnavedolla.

Tuo helpotti, täytyy laittaa hankintalistalle pakilliset noparit. Miten se muuten tulkitsee että milloin täytyy pakki lyödä päälle, kun ohjaimen toisessa ääriasennossa nykyisellä noparilla moottori ei pyöri ollenkaan ja toisessa päässä taas on täyskaasu? Puolivälissä yllättäen on päällä puoliteho...

Alennusvaihdetta en vielä värkkää itse, äkkiseltään ei parilla hihnapyörällä selviä jos karhun haluaa liikkuvan max 15km/h. Ja poratkin on jo ostettu ja purettu, joten onhan niitä hyödynnettävä :roll:


Ja karhu painaa alustoineen suunnilleen 60kg ja juurikin niitä koiratestejä varten tämä on minulta tilattu.

39
Sähköautot / Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 26.03.13 - klo: 17.09 »
Tuli haaste otettua vastaan ja teen kauko-ohjatun alustan täytetylle karhulle. Eihän tässä muuten mitään hätää, mutta koskaan en ole tehnyt käytännössä mitään kauko-ohjaukseen liittyvää. Eli termit ja mahdollisuudet vahvasti hakusessa.

Tämän näköinen(tai siis tietenkin hienompi) laite olisi tulossa:


Renkaina ovat kottikärryn renkaat, joille sorvataan 20mm rautatangosta akselit. Akselit laakeroidaan kiinni kahdella pukkilaakerilla vaneri-kanttiputkialustaan varmuuden vuoksi. Renkaissa on laakerit itsessäänkin ja veto on näin aluksi tarkoitus toteuttaa suoravedolla polkupyörän dynamon tavoin. Eli moottoriin kiinni pieni kitkapyörä joka tulee rengasta vasten.

Moottorit ovat aluksi akkuporakoneesta. Tehoa omien laskujen mukaan on 60w/moottori ja niitähän tulee yksi molemmille vetäville renkaille. Jos teho ei tunnu riittävän, tilaan jostakin harjattomat moottorit.
Alennusvaihteistot ovat porakoneen, jonkin sortin tuplaplaneettapyörästö se on. Jos ne eivät mahdollisien uusien moottoreiden kanssa, joutuu kehittelemään ketju/hihnavetoisen välityksen. Tällöin vanteet lukitaan akseliin ja akselille tehty laakerointi tulee tarpeeseen.

Kääntyminen tällä laitteella hoituu telavehkeiden tyyliin vetävien pyörien keskinäisiä nopeuksia muutellen.


Sen verran on jo kokemattomuus kostautunut, että tämä ei sovellu pakittavaan karhuun:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html
Oletin että tuo ohjain toimii kuten Wanhat kunnon Nikkoautojen ohjaimet, eli tatti keskellä ei liikuta ja suuntaan tai toiseen liikuttamalla auto liikkuu eteen tai taakse päin :embarrassed:


noparit ovat toistaiseksi (muistaakseni)tällaiset:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html
Tai no yksi nopari on tuollainen, toinen taisi jo hajota kun kokeilin sen jarrutusominaisuutta. Ei ole sen jälkeen moottori pyörinyt.



Eli nyt tarvitaan apua sopivan ohjaimen löytämiseksi. Karhun tilaaja vakuutteli että ei haittaa vaikka karhu ei pakita, mutta mielestäni se vaatii pakin. Ohjain ei saisi maksaa montaa kymppiä. Kierrätysosat ovat varteenotettava vaihtoehto; Saako juurikin lelukauko-ohjattavan radio-vastaanotin yhdistelmän ohjaamaan hieman tehokkaampaa moottoria?

40
Vapaa keskustelu / Vs: Lävistykset
« : 26.03.13 - klo: 16.42 »
Vasen korva, molemmat nännit ja yksi ylläri tuolla alempana. Ei kuitenkaan navassa :wink:

41
Vaan kun ei oikein tuo rattimallin ohjain käy, tulee kahdella moottorilla veto ja kääntyminen tapahtuu vain vetomoottoreiden keskinäistä pyörimisnopeutta muuttamalla. Eli kun toinen moottoreista vetää eteen ja toinen taakse päin, pyörii vekotin paikallaan ja molempia moottoreita samaan suuntaan pyörittämällä pääsee suoraan eteen/taakse päin... Sinällään tuo lennokkiohjain olisi hyvä, kun siinä on kaksi identtistä(lähes) vipua, mutta se pakki vain puuttuu :undecided: Nyt alkaa mennä sen verran hankalaksi(kun ei se ensimmäinen suunnitelma toiminutkaan) että taidan tehdä topicin...

42
Noniin, Hobby Kingin tilaus tuli ja testit on testattu:
Ei pelaa kuten kuvittelin :sad: Sai konekarhu takapakkia...

Ja tilaushan sisälsi:
Halvin ohjain vastaanotin
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html

kaksi noparia harjalliselle(halvimpia taas):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html

Ja nyt ongelma on se että nämä yhdistettynä akkuporan moottoriin ei moottorin suunnanvaihto onnistu johtoja kääntämättä. Ohjain perusasennossa eli tatit keskellä tarkoittaa puolitehoa eikä nollaa... Oletin sen olevan kuten vanhassa kunnon Nikko-autossa: keskellä nolla ja eteen tai taakse päin vääntämällä menee eteen tai taakse päin.

Mikä meni vikaan???

43
Homma etenee, hobbykingiltä tilattu ohjain ja vastaanotin sekä kaksi nopeudensäädintä, jotka ovat harjallisille moottoreille. Purin toisen porakoneen ja totesin helpommaksi korvata alkuperäisen "noparin" pakittamiseen ja vastaanottimeen paremmin sopivaan versioon. Taidan jättää samalla koko poran muovisen kopan pois, turhaan tilaa viemässä. Eli porasta jää käyttöön moottori, alennusvaihde ja istukka. Istukkakaan ei ole pakollinen, eli saattaa hävitä välistä :roll:
Moottori on halkaisijaltaan 36mm harjallinen 3.2mm akselilla, joten korvaajia löytynee helposti jos tuntuu että ei pelaa.
Se tärkein eli alennusvaihde on tyypiltään tuplaplaneettavaihde ja rattaat ovat metallisia
Ei kellään olisi tarvetta AWD:n 12v porakoneen akuille, niitä taitaa jäädä 4kpl yli tästä projektista. Akuksi jos tulee auton/moottoripyörän akku, on ainakin liitäntöjen teko helpompaa...

44
...
Lennokin moottoreille on saatavissa planeettavaihteistoja, mutta niistäkin jää kierrosluku tähän projektiin turhan korkealle.

Moottorit jaksavat kyllä liikuttaa 80kg laitetta, kunhan alusta on tasainen, välitykset oikeat (huippunopeus noin 10km/h ja renkaissa ilmaa. Tyhjillä kottikärryn renkailla poltat helposti moottorit. :wink:

Jos kerran teet mekaanisen nopeussäätimen, niin laita yksi servo ohjaamaan myös porakoneen suunnanvaihtajaa, näin saat pakin toteutettua helposti.
Kiitokset, ei tullut turhaan ostettua porakoneita! Jos näyttää että teho loppuu kesken, täytyy vaihtaa moottorit :grin:
Ja tuohon pakkiasiaan: eipä huono vaihtoehto, halpojahan nuo servot ovat. Osaatko kertoa näppituntumaa tarvittavaan tehoon servon osalta?

45
No voe hitsi... Eli uusiks män suunnitelmat. Harjattomat moottorit ostaisin jos jostain löytyisi halvalla riittävän hitaaksi välittävä vaihteisto, mutta eipä ole näkynyt niitäkään. Eli taidan värkätä servot painamaan poran liipasinta. Se vain että onko kahdessa porassa kuitenkaan riittävästi tehoa siirtelemään n. 80kg laitosta. Vääntöä porasta luvataan 12Nm ja kierroksia 550rpm, josta tehoksi sain huimat 60w per kone kuulostaa vähältä kun katselee harjattomien moottoreiden kymmenen kertaa isompia lukuja...

46
Tuli otettua pieni haaste vastaan:

Sain tilauksen kauko-ohjattavasta karhusta ja voiko sellaisen tekemisestä kieltäytyä?
Suunnilleen tuollaisesta on kyse:




Sen verran voin sanoa että kokemusta kauko-ohjattavista on suunnilleen yhden Nikkoauton verran kun sellainen oli joskus 10-v ikäisenä. Muuten kokemusta työkaluista ja jopa niiden käytöstä on kolvista yleismittarin kautta moottorisahaan. Eli ihan pimeään ei tarvinnut heittäytyä tässä projektissa, vain tuo kaukosäätö/nopeudensäädin puoli on ihan uutta.
Normaalisti lukisin foorumin läpi uutta harrastusta aloittaessa, mutta nyt tuli otettua vain työ vastaan eikä innostus ihan riitä harrastukseksi asti. Eli ei riitä aika perehtyä niin paljon kuin olisi tarpeen :sad: Ja tietenkin minun osani on tehdä vain sähkötyöt. Eipä hätää, parin tunnin nettiselailu ja tällainen tekniikka olisi kenties tulossa:

Moottorit + akut + laturit + alennusvaihteet tulevat tällaisessa paketissa:
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Sahkotyokalut_metallin_ja_puun_tyosto/Akkuporakoneet/AWD13_AKKUPORAKONE_12V_2XAKKU_AWD

Eli oma moottori molemmille vetäville pyörille ja kolmas apupyörä on ns. villi. Ohjaus tapahtuu kahden vetävän pyörän pyörimisnopeutta/suuntaa muuttelemalla. Ihme jos ei teho riitä kahdessa akkuporassa kävelynopeuden saavuttamiseen. Veto toteutettaneen kitkapyörälllä, eli poran istukkaan kiinni 15-30mm kitkapyörä joka polkupyörän dynamon tavoin välittää vedon varsinaiselle renkaalle/vetopyörälle.
Tuossa paketissa on kaksi akkua per kone, joten jos karhulla haluaa ajella paljon, on kaksi akkua laturissa ja kaksi töissä.

Sitten se vaikea osa, eli kaukosäätö ja säätö muutenkin:
Radiopuoli olisi tällainen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8338__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_2_.html

Ja tällaista nopeudensäädintä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6459__Hobbyking_SS_Series_40_50A_ESC.html
Säädin kestää sopivasti jännitettä ja ampeeritkin näyttävät riittäviltä. Tässä tapauksessa ylimitoitus ei venettä upota :grin:


Poran omaa nopeuden säätöä ei kuulemma kannata käyttää kun ei se tiedä mitään jarrutuksesta. Pakituskin lienee helpompi tehdä erillisellä säätimellä.


Kymysys onkin että osaako tuo säädin pakittaa ja käykö se edes teoriassa yhteen poran kanssa? Radiovastaanottimeen sen pitäisi olla sopiva ja vastaanotin taitaa saada siitä tarvitsemansa virran niin ettei erillistä akkua tarvita...

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastanneille ettei unohdu kokonaan!

Sivuja: 1 [2]