Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mika M

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Tulokset / Vs: Winter Jumps -tour 2007-2008
« : 24.01.08 - klo: 16.40 »
Täälä suunnalla on aika hiljasta krossareiden suhteen ollut. Voi olla ettei innokkaita ole riittävästi kisan järjestelemiseen. Jos on muita kisajärjestäjiä, niin siitä vaan.

Meilläkin hommaa hiukan rajoittaisi, että mattoja pitää sääliä kun niillä ajetaan pääasiassa noita slicksipyöräluokkia. Voisi ehkä ajaa vain foami vetävillä pyörillä.

 

32
Sähköautot / Vs: Mitä mattoa radalle
« : 22.12.07 - klo: 19.50 »
Luulisin, että varsinkin 1/18 puuhaan ihan hyvää mattoa saa messumatoista. Ei muutakuin kyselemään jos joku paikallinen messujärjestäjä antaisi messujen jälkeen muuten roksiin menevät matot. Ja 1/18 krossihommassahan voi osan salista jättää ilman mattoja ja ajaa pelkällä  salin lattialla. Valitsee vain renkaat niin etteivät jätä jälkiä...


33
Tulokset / Vs: BCR 2007 jälkilämmittelyt ja tulokset
« : 17.12.07 - klo: 21.25 »
Jep,

Kiitoksia kisaan tulleille ja järjesteliöille (erityisesti Vesalle ja Vesan äidille jotka ehdottomasi eniten kisan eteen töitä tekivät ja Jussille joka hoiti meille tulokset).  Oli mukava viikonloppu ja ajettua tuli niin että eiköhän nyt ilman pikkuautoja joulun yli selviä  :smiley:

Kaksi uutta luokkaa oli molemmat mielestäni mukavia.

8.5 matto on mainio luokka. En jäänyt edes kierrosta virialkuerätuloksestani. viri muistaakseni 48 lap 0 sec ja 8.5:llä 48 lap 8 sec. Vauhtia kuitenkin  tuntui olevan niin ettei ajaminen tylsää ollut. Ja oli luxusta kun mattiksellakin sai vetää pari lämmittelyläppiä eikä silti tarvinnu pelätä dumppaamista. Vaikka ajoin vuoden vanhoilla akuilla. Taidan ajaa tuolla moottorilla kerhollakin treeniä jatkossa jonkin verran...

Minillä ajelu oli myös mukavaa. Itsekkin totesin pakettiminin ilman isoa määrä viriosia kilpailukykyiseksi. Autossa oli pakettiosien lisäksi vain kuulalaakerit. Vakioiskareissa asson green slimeä. Tuolla kerkesi kohtuu helpolla kisan kakkoseksi. (Mitä nyt Janne hiukan ahdisteli välillä). Arin vauhtiin en kuitenkaan ihan kerennyt vaan ilman arin virheitä jäin hitaasti, mutta tasaisesti... Ehkä etudiffiä pitää yrittää hiukan tiukata jos sillä löytyisi puuttuvat pari kymppää tai sitten kuskin pitää vain oppia jotain.... Ajoin etudiffi aika löysällä. Vakioshimmit ja Tamiya anti-wear rasvaa. Varikolla porukka kuulosti kuitenkin kilpaa jäykistelevän diffejä. Itse en jaksanut kun oli mattiskin mekattavana... Hauska havainto oli, että minin akkuun meni yleensä aina erän jälkeen vain n. 1000mAh. Naurattikin, kun kerran unohdin pistää akun lataukseen ja sitten paukutin sen 6.4A:lla täyteen ja se täyttyi n. 10 minuutissa. Ei paljoa enempää aikaa tarvi lataamiseen kuin ajamiseen  :lol:

Edit: Jussi lisätty kiiteltävien joukkoon. Olihan tuossa aikalailla hommaa hoitaa laskenta. Varsinkin kun vehkeet ei ihan täysin aluksi pelanneet..




34
Sähköautot / Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 14.12.07 - klo: 15.56 »
Säännöt näyttää hyvältä. Yksi ehdotus vielä olisi jos sitä halutaan harkita. Olisi hyvä jo minimimaavara olisi matalampi. Auttaa auton käytöksessä paljon kun kaatumisherkkyys vähenee.

Olen itse pyrkinyt ajamaan vain paketin mukana tulleilla vermeillä (perusmalli) ja etsiä niille setuppia. Maavaran tiputtaminen vakiokitkakammotusiskareillakin tuonne 5mm hujakoille on mahdollista, ilmainen säätö ja iso parannus toimintaan.

Iskareiden alapään linkistä (se osa joka ruuvataan iskarinvarteen) voi mattoveitsellä napata pari milliä pois, niin jousen alalautanen putoaa tuon verran alemmaksi ja samalla myös maavara laskee. Ei maksa mitään.

Eli mun mielestä maavaraa on turha pitää hirveän korkeana mattoradoilla. Kaatuilevat vain penteleet...

35
Jonkunlainen plexi pitää kohta virittää laturin eteen, ettei ihan naamalle tuu jos ladatessa mosahtaa.

Eniten aina jännittää kun ottaa kuumat akut laturista ja alkaa teippaamaan niitä autoon. Siitä vaiheesta kun selviää on jo turvallisemmilla vesillä kun saa korin atuon päälle suojaamaan. Tuossa käsissä ja juuri kun joudut läheltä katsomaan teippailua olisi räjähdys todella ikävä.

Melkein vois olla mun mielestä ens keväänä niin, että kaikki kennot on sallittuja mitä kaupasta saa paitsi nuo räjähtelevät IB:t. Saataisiin sitten heti käyttöön mahdolliset paremmat kennot. Tuo kyllä vie edut mitkä tuolla kennolistoilla on saavutettu. Ei kyllä taida vielä kukan tietää onko esim. EP4600 tai IB4600 oikeasti luotettavampia. En kyllä tiedä voiko olla enää vaarallisempiakaan.


36
Sähköautot / Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 25.11.07 - klo: 20.42 »
Vaikka alunperin olin pitoainetta vastaan tässä luokassa,niin nyt kun ollaan noilla mineillä vähän ajettu on todettava, että pitoaine pitäisi sallia.

Auton takarenkaat kun eivät sudi lainkaan vaan pyörivät vain perässä, ne keräävät ainakin meidän radalta muiden autojen jättämää pitoaine/renkaanmurutöhkää renkan pintaan. Kun renkaan pintaan on kerääntynyt tuota töhkää katoaa peräpito täysin.

Tuolta vältyy jos
a. puhdistaa moottori/jarru kliinerillä takarenkaat joka erän jälkeen
b. käyttää pitoainetta takarenkaissa

Tuo pitoaine lienee noista helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.

Ilman pitoaineen sallimista on uudet renkaat yhden tai kaksi akullista järkyttävän paljon paremmat kuin semmoiset joilla on muutama akku ajettu ja ovat sotkeutuneet... Pitoainetta meidän radalla kannattaa nimenomaan käyttää vain takarenkaissa. Jos käyttää edessäkin ei auto enää pysy pystyssä...

37
Sähköautot / Vs: Akut paukkuu?
« : 06.11.07 - klo: 14.57 »
Muistan lukeneen myös Krossi MM raportista että sielä myös noita poksahteli siinä vaiheessa kun akut olivat jo autoissa ja niitä kannettiin radalle.

Tuolapa näytti olevan kuvakin:
http://www.oople.com/rc/photos/worldchampionships-2007/day7/

Voimaa noissa on kun räjähtävät kun on hiilikuitu akkupantakin päreinä.

Siitä ei hyvää seuraa kun akun ottaa laturista ja akku räjähtää käsissä autoon laitettaessa... Joten kannattaa olla varovainen.

38
Sähköautot / Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« : 06.11.07 - klo: 09.43 »
Sorry enklanninkielinen lainaus, mutten nyt jaksa kääntää. Norjassa herätty räjähteleviin akkuihin ja sähköautoilu on kielletty.

Tottahan se on kyllä ettei oo kivaa jos porukka alkaa räjäytellä sormia irti ja silmiä puhki nykypäivän "huippu" akuilla... Jotain tarttis tehdä.

Tuosta on myös norjan "AKK":n sivulla: http://www.motorsykkel.no/rc/t2.asp

Lainaus (Oople foorumilta):

Norwegian federation closes down all electric races and training

--------------------------------------------------------------------------------

Norwegian federation NMF closed today down all organized practice and all races with all electric classes due to battery problems.

Last weekend 3 (!) batteries blew up when charging in a 1/10 track national.
Due to this problem and similar problems around europe they choose to close down all events imidiatly.

rumors say that from april 1.st 2008, EFRA will change their battery list and none of todays batteries will be allowed in 2008.
__________________
Tom Erik Kirkerud
Bergen og omegn modellbilklubb, Norway
Mugen MBX-5 Prospec (RB-C6), Lazer ZX-5 (LRP brushless).

39
Tulokset / Vs: Kapina keskustelua + tulokset ym....
« : 22.10.07 - klo: 10.21 »
Ei näemmä kaverit tehneet pitkää reissua turhaan täältä Oulusta. Hyvin veditte noista tuloksista päätellen  :smiley:


40
Tulokset / Vs: Blue Carpet Race 2007 15.-16.12. 2007
« : 17.10.07 - klo: 10.09 »
Tuostä pitää varmaan kilpailun juryn kokoontua viralliseen miitinkiin ja saunailtaan.

Olisihan tuo mun mielestä toisaalta kiva että olisi mahdollisimman paljon minejä kisoissa. Kunhan ovat vain kutakuinkin tasaväkisiä.

Meillä kerholla pyritään pitämään minit vakioina, että aloittelijat saa halvalla kaupasta samanlaisen auton kuin muillakkin/kokeneemmilla kuskeilla. Eli paikkalliset tulee ainakin vetämään aika pakettiautoilla (laakerit lisätty ja ehkä joillain iskarit) tuola kisoissa.

Tuommoisille hifi ministereille jos kisaan päästetään keksitään sitten kisassa joku erikois "valtioVarainMinisteri" palkinto  :evil:

41
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 10.10.07 - klo: 09.57 »
Tommosen LiIon tai Lipo akulla tuo auto ei pysy pystyssä ollenkaan. Tarvii mahdollisimman painavan akun tai kasan lyijyä pohjalle, että pysyy pystyssä. Kevyellä akulla painopiste on tuossa järjettömän korkealla.

Kasailin omani myös ja tuosta diffin jäykistämisestä tein havainnon, että sitä voisi tarkistaa vain niinkin yksinkertaisesti, että kun hitaasti pyörittää toista etupyörää pitää toisen pyöriä jonkin vastakkaiseen suuntaan.Tämä ilman että voimansiirtoa mitenkään lukitaan. Kun kaikilla on samat koneet niin tuo asettuu samalle tasolle kaikilla kun koneen magneetit määrittelee myös tuon miten tiukalla diffi saa olla ennenkuin ankkuri alkaa pyörimään, eikä diffi.

Itse pistin diffin kartiorattaisiin Tamiyan paksua anti-wear rasvaa, joka sitä jäykisti jonkin verran, mutta edelleen tuo diffi menisi juuri läpi tuolla testillä. Tuo rasva on tod.näk. muutenkin tuonne erittäin hyvää kun paksuna ja tarttuvana pysyy rattaissa eikä lentele pitkin seiniä...

42
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 01.10.07 - klo: 14.55 »
The Mini luokka
Sallitut viriosat
 - kuulalaakerit
Muuta
 - Diffitoimintaa pitää olla. Ratasdiffiä ei saa pistää "kempin" lukkoon :)
 - Vain vakiorenkaat
 - Ei pitoaineita
 - Vakiokone (auton mukan tullut Mabuchi)

K.I.S.S.

Jos jotain halutaan alkaa sallimaan niin ehkä iskarit ja tuo diffi, mutta tuommoisella hyvin rajoitetulla olisi kiva kokeilla. Muissa luokissa saa viritellä hienoja hiilikuitutitaanihärveleitä. 

43
15.12 ajetaan ratakisaa Oulussa joten täältäpäin ei valitettavasti päästä. Mielenkiintoinen juttu tuo kevytpeite...

44
Sähän voit Haze käyä pokkaan mitalin matkalla kotiin... Siinä sopivasti reitin varrella :)

Saattaa tuo hyvinkää olla meille pohjoisille krossaajille hiukan kaukana talvella, mutta varmaan ainakin jyväskylässä voin käydä ja myös eteläpohjanmaalla... Ihme hepuli pitää iskeä että hyvinkälle asti jaksaa lähteä :)

45
Pojilla on aikakin Jyväskylässä ollut maanvaranmittauspalat (rimat) mattojen alla. Tulee mitattua maavarat joka kierros. Liian matalat pomppaa katolleen :)

46
Kerkesin kans aivan ok poikien kyydissä kumipyörilläkin vimpassa winter jumpsissa viimme talvella. Taidettiin kisaajan kanssa tosiaan ainoina vetää kumipyörillä. En kokenut juuri renkaissa häviäväni.

Jos rata olisi pelkkää mattoa olisi vamasti etua foameista.

47
Yleinen keskustelu / Vs: Iinatin rata
« : 07.08.07 - klo: 12.45 »
Kävin eilen ajaan pari akkua sähkövehkeellä. Rata oli ajettava mutta paikoin hiukan pomppuinen sähkövehkeelle. Oli alkanut jo paikoin myös vähän pölyyntymään.

Kannattaa nyt ajella, koska rataa ei tule enää ensi vuonna Iinatissa olemaan. Alkavat kasaamaan maavuorta siihen päälle syksyllä... Alle jää meidän pikkuautorata ja se speedwayrata.

Uudesta paikasta on keskusteluja menossa...

48
Sähköautot / Vs: Tamiya TRF 501X setuppeja ja tipsejä
« : 15.07.07 - klo: 21.06 »
Kiitoksia kentech:lle Hupo:n setupista.

Kävin tuota myös muutaman akun Oulun radalla kokeilemassa, kun en oikein uskonut, että diffillä voi saada auton kääntymään riittävästi. Väärässä olin. Tuo setuppi tuntui kääntyvän ihan hyvin ja oli kiva ajaa. Tuosta jatketaan.

Noista jousista ei kyllä ollut mitään hajua, että mitä jäykkyyttä nuo Kyoshon keltaiset ovat. Onko jollain ?. Mulla oli takana AE hopea ja edesä ajoin Tamiyan keltaisilla ja sinisillä. Siniset teki autosta liian puskevan. Keltaiset oli hyvät.

Diffin suojauksesta vielä semmoinen, että olen myös painelaakerin suojannut pölyltä leikkaamalla halki iskarin hattuun tulevan foamin, niin että on vain puolet alkup. paksuudesta ja tunkenut tuon ulostuloon. Pitää painelaakerin puhtaana. Diffi pysyy hyvänä vielä pidempään.


49
Tulokset / Vs: Winter Jumps II tulokset ja jälkipuinnit
« : 15.06.07 - klo: 12.23 »
Voin mä Teemun kanssa 2. paikan jakaa. Olemmehan kaikki samanarvoisia :)

Hyvä video. Siitä näki miten hauskaa tuo homma oli. Rata oli jumpsihistorian ehdottomasti paras ja meno radalla sujuvaa verrattuna aiempiin joissa taisteltiin radan teknisyyttä eikä toisia kuskeja vastaan...

50
Yleinen keskustelu / Vs: Iinatin rata
« : 14.06.07 - klo: 22.12 »
Tänään on rata käyty lanaamassa tasaiseksi.

Nyt radalla ei saa ajaa ennekuin sade hiukan pintaa kiinteyttää. Huomenna toivottavasti sataakin jo.

Se joka ensimmäisenä on radalla ajamassa joutuu nyt laittamaan matot takaisin paikoilleen, missä ovat oollet.

Mikäli tässä nyt sadetta tulee ja sunnuntaina taas ei sada niin sunnuntaina about 11-16 olemme sähköautoilemassa radalla. Otan sähköpiuhat paikalle, joten kaikki sähköautoilijat silloin paikalle.

51
Juu ei taida iho palaa... Sähkölaitteet ja kuskien käämit ehkä.

Ehkä tuota vanhaa B4 ruoskaa vois pieksää vaikka märkää onkin. Uutta nelkkua ei vitti ehkä ruveta uittamaan ainakaan kovin karuissa oloissa. Mutta katotaampa miltä lauantaina sää näyttää. Kahden mutapaakun nysvääminen ei houkuttele.

52
Vähän harmillista että kisat on edelleen vain yhtenä päivänä. Siinä taas hippulat vinkuu ja autot jää säätämättä kun kahta luokkaa yrittää kisata. Mutta ei auta ku kumpaakin haluaa ajaa.

Siihen voisi jo etukäteen erälistoja tehdessä varautua, että voisi vapauttaa nostovelvollisuuksista kahden luokan ajajat. (tosin niitä voi olla monia näin EM vuonna). Jos pitää reilun tunnin erävälillä ajaa kaksi erää ja nostaa kaksi erää ja mekata kaksi autoa on homma jo mahdoton ja sitten täytynee luovuttaa takatuupparirintamalla.


53
Yleinen keskustelu / Vs: Iinatin rata
« : 03.05.07 - klo: 18.08 »
Ollaan aiempina vuosina aikalailla sähköautoporukalla tuola talkoiltu. Tosi hyvä homma jos muitakin kuin me innostuu pitämään rataa kunnossa. Me olemme myös rataa aktiivisesti kunnostomassa jos vain pyritään pitämään se siinä kunnossa, että voidaan myös sähköhärveleillä sielä kunnolla ajaa. Muuten ei jaksa...

Nyt lauantaina ei tosin kukaan sähkökrossailijoista pääse paikalle, koska ajamme vielä sisätiloissa lauantaisin. Katsotaan ilta esim ensi viikolta jos voitaisiin jälleen porukalla käydä vähän Iinattia fixaamassa ja tarkistelemassa tilannetta. Mutta tietenkin kaikki muut jotka kynnelle kykenee niin menkäähän lauantaina Tikkerin avuksi!

Rata lienee nyt hyvässä pehmeässä kunnossa työstettäväksi. Ajaminen kannattaa tosin aloittaa vasta pinnan kuivettua ja kovetuttua.

Jos jollakin on suhteita ja mahdollisuuksia saada satunnaisesti jostain lainaan edukkaasti täryä tai puutarhatraktoria lanan vetoon niin voi ilmoittautua. Keventäisi talkoilua huomattavasti.

54
Tulokset / Vs: C-12 EM Ruotsi, Eskilstuna
« : 31.03.07 - klo: 18.50 »
Tämän päivän erät ajettu. Aaamulla vielä yksi AE jäljellä.

4.sakke
5.simo
9.vesa
24.tony
38.joni
42.ari
52.nappe
58.matti
84.teppo

55
Tulokset / Vs: C-12 EM Ruotsi, Eskilstuna
« : 30.03.07 - klo: 15.01 »
kolmet treenit näyttäisi olevan nyt takana. Vesa ja V-edition näyttäisi olevan hyvässä vireessä...

5. Vesa
6. Simo
10. Teemu
11. Sakke
23. Tony
30. Joni
36. Ari


56
Tulokset / Vs: C-12 EM Ruotsi, Eskilstuna
« : 30.03.07 - klo: 13.04 »
2 treeniä takana ja näytti olevan

1.Simo
8.Vesa
10.Sakke
19.Tony
20.Joni
22.Teemu
41.Ari S

Loput suomalaiset on kadonneet jonnekkin ? Nuo harjoitustulokset on järjestetty näköjään parhainden 5:n peräkkäisen kierroksen mukaan.

Kyseessä vasta 2. treenit, joten paljon voi muuttua kisan kuluessa.

57
Hoplaa,

Huhtikuu olisi paras, että saisi lopullisesti sijoittaa radiolaitteet krossareihin ja heittää rata-autot nurkkaan. Voisi olla myös isommalla porukalla poltetta päästä ajamaan krossia kun kesäkausi olisi jo ovella.

Ehdotan, että viikko tai kaksi laukaan kisojen jälkeen...

Ratatoiveena on, että sen pääsuoran puolenradanlevyisen vanerihyppyrin kun saisi pois niin kaikki muu saisikin olla niinkuin ennen. Tuo vanerihyppy vähän tappaa kilvanajoa (ja autoja), kun siihen mahtuu yksi auto kerrallaan. Joko ei sitä ollenkaan tai sitten vasataava koko radan levyisenä...

58
JepJep. Hokasin tuossa aamulla, että kun kiirellä lähdimme kohti pohjoista, niin mulle oli tullut TSP-10 C finaalin voittopysti mukaan vaikka pitäs olla TSM. Nyrhisen Juha saa multa oikean pystin eteläpohojanmaan kisois... Mun palkinnolla ei niin väliä kun noita on jo riittävästi autotallissa... Vaikka täytyy antaa positiivistä palautetta, että nuo kuusankosken pystit on parhaasta päästä ja ne on päässet hyllyyn kun ovat hiukan erilaisia.

59
Yleinen keskustelu / Crossi rata Jyväskylä(ssä/än)
« : 04.01.07 - klo: 16.33 »
Rata sekä sähkö ja polttisautoille ei tule toimimaan. Siitä tulee huono molemmille. Liian pieni polttiksille ja ei pysy järkevällä työmäärällä riittävässä kunnossa sähköautoille. En suosittele. Täälä Oulussa on tuommoinen tilanne.

Savirata pitää olla vain jommille kummille kamppeille.

Jos rata olisi enkkutyyppiin vaikka tekonurmesta siinä voisi molemmilla ajaakkin ainakin keston puolesta.

Jos molemmilla haluatte ajaa niin tehkää niin että ajolavan toisellepuolelle voi tehdä pienen sähköcrossibaanan ja toiselle puolle aakeen perunapellon hyppyreineen polttiskorssareille ja monstereille...

60
Kilpailijoiden kanava / 1/12 stanuluokka
« : 05.12.06 - klo: 14.49 »
Samaa mieltä Vesan kanssa asiasta. Tätä asiaa jo lennolla Ouluun sunnuntaina vähän mietittiinkin.

Kun ruotsissa ja suomessakin katsoo C-12 luokan osallistujia niin huomaa, ettei sinne uusia kavereita ole juuri tullut vaikka kuskimäärät kasvussa onkin. Lähes kaikki ovat vanhoja kuskeja jotka ovat palamaassa lajiin.

Uudelle harrastajalle ja myös muista luokista siirtyville harrastajille C-12 luokan ajamisen aloittaminen menestyksekkäästi on nykytehoilla todella vaikeaa.

Autot on vaikea saada toimimaan hyvin kireillä koneilla ja huonosti toimivalla mattoautolla tulee vain kolaroitua, jonka jälkeen se yleensä toimii vielä huonommin.

Kaiken pitää olla viimmeisenpäälle kunnossa mattoautoissa, että niillä yleensä voi ajaa kireillä koneilla. Tursitiautot on tässä suhteessa paljon anteeksiantavampia, että niillä voi sentään jotenkin ajaa vaikka säädöt vähän keturallaan ovatkin. Lisäksi turistissa on hyvät aloitusluokat, ettei tarvi hypätä suoraan viriin venkoilemaan...

Tarvitaan sisääntuloluokka myös mattoautoille. Ne kun olisi muuten halpoja ja kivoja harrastuskamppeita myös aloitteleville kuskeille.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6