Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ToniA

Sivuja: 1 [2]
31
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 17.11.08 - klo: 14.54 »
Aivan oikein. Mä olen ostanut niitä Hobbycitystä ja Aircraft Worldistä (postikulut $2.50). Kummallekin kelpaa PayPal. Aircraft World saa yleensä paketin postiin viimeistään seuraavana päivänä, Hobbycity ei ole ihan yhtä nopea. Tavallinen lentoposti tulee vajaassa viikossa, kunhan vaan pääsee liikkeelle ensin.

Ja sitten se pakollinen tullimaksuista jne: Jos paketin päällä on tullauskortti jossa paketin arvoksi on merkitty summa joka on suurempi kuin noin €45, on todennäköistä että Tulli haluaa osansa ja saat hakea paketin lähimmästä tullipostista (näitä ei ole liian tiheässä) tai maksaa postille tullauksen hoitamisesta. Maksettavaa tulee 22% arvonlisävero ja mahdollisesti tullimaksua (ei mitään käsitystä meneekö akuista jotain, yleensä nämä ovat muutamia prosentteja, pienoismallien osista 0%).

Alle €45 arvoisista paketeista ei tule mitään lisäkustannuksia.

32
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 16.11.08 - klo: 12.05 »
3s Lifen voi tosiaan ladata melkein suoraan vastuslangalla 12V lyijyakusta. Mulla on Spedessä tuollainen systeemi käytössä, akkuna 3s 2300mAh A123. Latausaika on lyhyempi kuin ajoaika...

Katso täältä lisää: http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe

Muita lataustapoja, oikean Life-latausohjelman lisäksi:
* 2s Lifen voi ladata 6V lyijyakkuohjelmalla (mä käytän Swallow Advance-laturia tähän)
* 4s Lifen voi ladata 12V lyijyakkuohjelmalla
* Katkaisulaitteen avulla voi ladata minkä tahansa Lifen, kun vaan on joku sopivasti virtaa pukkaava NiXX-laturi virtalähteenä

Lifet ladataan vakiovirralla ja lataus lopetetaan kun päästään tiettyyn jännitteeseen (3.6V per kenno). Hidasta loppulatausta lipojen tapaan ei tarvita.

Nuo lyijyakkuohjelmat jättävät akun aavistuksen vajaaksi, mutta esim. 4s 1100mAh Life jää jotain parikymmentä milliampeerituntia vajaaksi noin -> ei mitään merkitystä. Swallow Advancen tapauksessa 3s 1100mAh A123 tulee täyteen noin 22 minuutissa kun ohjelmana on 5A virta ja 12V lyijyakkuohjelma. Jos käytän katkaisulaitetta, ja Swallow'ssa 5A ja NiCd-ohjelma, niin akku tulee täyteen jo 15 minuutissa kun laturi ei himmaile loppua kohti.

33
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.11.08 - klo: 12.04 »
Mulla on omassa Spedessä Hobbycityn EZ-Run 35A nopari ja EZ-Run 4300kV mosa. Hyvin pelittää, tosin akkuna on vähän eksoottisempi 3s A123 2300mAh. Pinjonina 13-hampainen (tuo akku on nimellisesti 9.9V), muuten välityksiltään ja renkaiden kooltaan vakio XL-1 Spede.

Tuo EZ-Run mosa menee ihan heittämällä paikalle. Ja paketissa tuli liittimet ym. sälä mukana.

34
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.10.08 - klo: 08.27 »
Nyt se vihdoinkin tuli, Hobbycity on vähän hidas saamaan näitä postiin. Posti kyllä kantaa sen sitten kotiin noin viikossa.

Tuo kuvassa oleva EZ-Run romukasa maksoi noin 82€ kaikkinensa (Hobbycity Gold Member hintaan). Mutta nyt ei kyllä ehdi ruuvaamaan ennen viikonloppua.

Tuosta tulee taas mielenkiintoinen kokeilu, kun mulla ei ole juurikaan kokemusta siitä miten akkujännite, harjattoman mosan kV-arvo ja välitykset vaikuttavat autossa. Pitää löytää sellainen välitys että paikat kestää, harjamosa sai liian kovaa kyytiä 3-kennoiselta A123:lta.

No niin, auto on kasattu ja toimii hienosti. Akkuna on edelleen 3s 2300mAh A123.

Välityksenä on 87-hampainen spurri ja 13-hampainen pinjoni. Pinjoni voisi kyllä olla hammasta-kahta isompikin, tuo 13-hampainen oli eka arvaus. 6 tai 7-kennoisella NiMH-akulla saa viissiin olla vielä paljon isompi pinjoni.


35
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 07.10.08 - klo: 11.17 »

No nyt se moottori sitten kärähti (käämilanka poikki ja moottori jumiin), mutta kesti se silti useita kymmeniä ajokertoja reippaasti nostetulla jännitteellä. Ja hauskaa oli... Ja nuo Bilteman halpisrenkaat näyttävät toimivan ihan hyvin, mutta ainakin takarenkaat pitäisi tosiaan liimata vanteille.

Nyt on sitten harjaton setti tulossa, mutta siitä lisää myöhemmin.

Minkälaiset setin tilasit? Olen itsekin miettinyt harjattoman tekniikan vaihtamista.

Nyt se vihdoinkin tuli, Hobbycity on vähän hidas saamaan näitä postiin. Posti kyllä kantaa sen sitten kotiin noin viikossa.

Tuo kuvassa oleva EZ-Run romukasa maksoi noin 82€ kaikkinensa (Hobbycity Gold Member hintaan). Mutta nyt ei kyllä ehdi ruuvaamaan ennen viikonloppua.

Tuosta tulee taas mielenkiintoinen kokeilu, kun mulla ei ole juurikaan kokemusta siitä miten akkujännite, harjattoman mosan kV-arvo ja välitykset vaikuttavat autossa. Pitää löytää sellainen välitys että paikat kestää, harjamosa sai liian kovaa kyytiä 3-kennoiselta A123:lta.

36
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 07.10.08 - klo: 08.43 »
Hobbycityn myymät Hextronic D9 lipot olivat oikein kuuluisia tuosta turpoamisesta. Lopulta niiden takuuvaihtokin meni niin, että riitti kun lähetti sähköpostissa kuvan turvonneesta akusta.

Mun huonoimmat lipot (LM Loong merkkisiä Hobbycitystä) ovat kestäneet hyvinä jopa 12 latausta, sen jälkeen virranantokyky on alkanut laskea (ei kestä edes 10C purkua niin että jännite olisi yli 9.3V cutoffin (kolmekennoinen)).

Yleensä lipo pullistuu ja samalla kuumenee reilusti kun sitä kuormitetaan enemmän kuin mitä se kestää. Tuon 25C 8000mAh akun pitäisi pystyä antamaan ainakin hetkellisesti 200A virtaa... Pitäisi riittää.

37
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 03.10.08 - klo: 07.52 »
ToniA, mitä tuo akkupaketti painaa? Kokoa sillä on ainakin juhlavasti :shocked:

Jotain 450 grammaa, pelkät kennot 420g, siihen johdot ja kutistesukka päälle.

Tuosta saa muuten aika juhlavasti voimaa, pakasta saa ulos 15V jännitteen vielä kun purkuvirta on 55A. Härveli on samanlainen kuin tässä, mutta tää siis sähköllä. Voima ei kyllä lopu kesken mutta akku on tyhjä 4 minuutissa. Ja taas täynnä alle 10 minuutin kuluttua.

38
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 02.10.08 - klo: 09.50 »
Yleensä litium-pohjaisten akkujen (joita siis voi rinnankytkeä, toisin kuin nikkeliakkuja) kokoonpano ilmoitetaan muodossa XsYp, jossa X on sarjaankytkettyjen kennojen määrä ja Y kertoo montako tällaista sarjaankytkettyä kennoa on kytketty rinnan. Jos X tai Y on yksi, niin se jätetään ilmoittamatta. Eli 3s A123 on 9.9V 2300mAh ja 2s2p A123 on 6.6V 4600mAh.

Rinnankytkentä (p) kasvattaa kapasiteettia ja virranantokykyä mutta jännite ei muutu, sarjaankytkentä (s) kasvattaa jännitettä mutta kapasiteetti ja virranantokyky pysyy samana. Energiamäärä kasvaa riippumatta siiten miten kennoja lisätään koska se taas on kapasiteetti kertaa jännite. Samoin käytettävissä oleva teho kasvaa kummallakin tavalla koska teho on virta kertaa jännite.

39
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 02.10.08 - klo: 08.01 »
Tossa on nyt vielä Speden runko jonka kyydissä on 3s2p A123-pakka.

Mä olen itse ollut tyytyväinen 3s-pakettiin. Sillä ajaa suunnilleen saman mitä 3000mAh 6-kennoisella NiMH-pakalla, mutta latausaika on reilusti alle 10 minuuttia 12V lyijyakusta. Latausvirta on aluksi yli 20A :grin: Mutta harjakone ei tosiaan pitkän päälle kestänyt, XL-1 nopari sen sijaan on ihan OK. Olisihan tuosta tietysti voinut tehdä 2s tai 2s2p pakan jolloin jännitteetkin olisivat paremmin kohdallaan, mutta sitten taas pikalataus lyijyakusta ei olisi onnistunut.

40
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 01.10.08 - klo: 08.00 »
Mitenkäs paljon Stampedeä pitää modata, että tollaisen 3s2p pakan 2300 mAh kennoilla saa mahtumaan siihen? Pelkkä 3s tarjoaa niin lyhyet ajoajat, että menee pelkäksi akun vaihtamiseksi.

3s2p on melkoisen julman kokoinen ja painoinen pakka. Kaksi A123-kennoa peräkkäin on yhtä pitkä paketti kuin tavallinen pötköakku, ja kaksi A123-kennoa rinnakkain taas on vähän leveämpi kuin tavallinen pötköakku. Eli esim. neljä kennoa ei mahdu Speden akkukoteloon nätisti. Mulla on ne kolme rumasti teipattuna kyytiin.

Kyllä kolmellakin kennolla ajelee, varsinkin kun lataus on tosiaan reilusti alle 10 minuuttia. Eikä edes tarvita kallista laturia.

41
Sähköautot / Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 30.09.08 - klo: 15.41 »
Mun Spede liikkuu tuollaisella kolmikennoisella pakalla, nyt tosin moottori antautui kun siinä on vähän liikaa jerkkua vaikka vaihdoin pinjonin 18T -> 14T :grin:

Kolmekennoinen (tai 3s2p kytkettävissä oleva kuusikennoinen) ei tarvitse laturia ollenkaan, vaan sopivan pätkän vastuslankaa jolla sen voi ladata suoraan 12V lyijyakusta riittävän suurella virralla alle 10 minuutissa. Mulla on tosin katkaisulaite tuossa, mutta se on tosiaan pelkkä ledi (josta näkee koska akku on täynnä) + latausvirran katkaisu, itse virran säädön tekee huolellisesti kalibroitu pätkä 1.5mm2 paukkulankaa.

Ostopaikkana Aircraft-World.com on hyvä, kennosta pyydetään $16.50 kappale ja postikulut ovat naurettavat $2.50. Kolme kappaletta tulee ilman tullia ja arvonlisäveroa viikossa kotiin. Hobbycityssä on näitä myös juotoskorvilla varustettuna.

http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe

42
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 29.09.08 - klo: 13.07 »
Tulipa sitten pistettyä Spede kulkemaan A123-kennoilla (lipot on kivikautisia :grin:). Mulla on kaksi vuotta vanha XL-1 säätimellä oleva Spede, muuten vakio mutta mosana on Team Orion 19x2 kun alkuperäinen kärähti jo ajat sitten.
...
 Moottori ottaa aika hyvin lämpöä, mutta vaihdetaan sitten harjattomaan settiin kun tuosta aika jättää.

No nyt se moottori sitten kärähti (käämilanka poikki ja moottori jumiin), mutta kesti se silti useita kymmeniä ajokertoja reippaasti nostetulla jännitteellä. Ja hauskaa oli... Ja nuo Bilteman halpisrenkaat näyttävät toimivan ihan hyvin, mutta ainakin takarenkaat pitäisi tosiaan liimata vanteille.

Nyt on sitten harjaton setti tulossa, mutta siitä lisää myöhemmin.

43
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 23.09.08 - klo: 10.45 »
Eikä kukaan ole todellakaan sitä vastaan vaan kyllä se on miltei pakollinen lipojen kanssa.
Ei kyllä pakko olla vaan lopettaa ajot heti kun tehossa tuntuu heikkenemistä.

Lentävissä sitä käytetään vaan vähän eri tavalla eli ei on-off tyylisesti tai muuten tulee kalusto vauhdilla tonttiin :wink:

Korkean C-arvon lipoissa on vaan sellainen ikävä ominaisuus, että varsinkin uutena ne alkavat hyytyä vasta kun ne ovat jo liian tyhjiä. Esimerkiksi mulla on (tosin lennokkikäytössä) Hyperion Litestorm VX 3s 800mAh ja siitä ei todellakaan tunne kulkupuolesta milloin olisi syytä lopettaa. Nykyinen cutoff antaa ajaa tuon vähän turhan tyhjäksi, ero on ehkä 30 sekuntia lentoajassa.

Ja edelleenkään lentohärvelit (edes helikopterit) eivät putoa hallitsemattomasti taivaalta moottorin sammuessa, ellei sitten olla hankalassa asennossa hyvin matalalla. Ainoa ongelma on siinä, että jos lasku menee pitkäksi niin ei saa toista yritystä.

44
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.09.08 - klo: 09.56 »
Cutoff ja lepojännite ovat kaksi eri asiaa. Yleistäen mitä pienempi C-arvo akussa on, sitä pienempää cutoff-jännitettä pitäisi käyttää. Joskus ennen vanhaan 10C akuilla 2.7V per kenno oli ihan hyvä, ja nyt taas uusimpien akkujan kanssa olisi syytä käyttää jopa 3.3-3.4V per kenno. Tarkoitus on valita cutoff niin, että se on riittävän korkea ettei tule vahingossa ajettua akkua tyhjäksi, mutta kuitenkin niin matala ettei se vaikuta ajoon (eli pätki turhaan) silloin kun akku ei ole tyhjä. Cutoff on silloin sopiva, kun akussa on vähintään 3.7V per kenno lepojännitettä ajon jälkeen, siis akku irroitettuna ja hetken levänneenä. Jos menee alle, niin kennojen epätasapaino kasvaa ja elinikä lyhenee tarpeettomasti.

Lennokki/helikopteri ei tarvitse ajastinta siihen että sen saisi laskuun, ekan cutoffin jälkeen on vielä aikaa ajaa nätisti alas eikä voima lopu kesken. A123-kennoilla tosin loppuu kuin seinään :grin: Mulla on nykyään aivan pienimpiä lennokkeja lukuunottamatta vain A123-akkuja lennokeissa ja autoissa.

45
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.09.08 - klo: 08.22 »
Lennokkipuolen kokemus sanoo, että lipo on liian tyhjä jos sen lepojännite yli viisi minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7V per kenno. Eli esim. jos kaksikennoinen näyttää alle 7.4V tai kolmekennoinen alle 11.1V laturiin kytkettäessä. Ei sinä muuten mitään, mutta sapettaa kun laadukas akku menee pilalle alle 30 latauksella. Mun huonoin halpislipo on kestänyt 15 lataussykliä...

Mä käytän nykyään ajastinta sen sijaan että luotan säätimen cutoffiin. Yhdessäkin säätimessä mulla on 9.5V cutoff ja silti uusi kolmekennoinen Hyperion Litestorm VX menee sillä liian tyhjäksi jos ajaa cutoffiin asti.

46
Sähköautot / Vs: Sidewinder, joka ei kestänyt vettä.
« : 09.09.08 - klo: 14.06 »
Harjaton säädin ei hajoa siihen että moottorin virtapiuhojen välissä on vähän vettä. Vaan siihen, että moottorin kunkin vaihekarvan kummallakin puolella on FET, eli jänniteohjattu kytkin sekä maan (-) että virran (+) puolelle. Säätimen toimiessa näistä kytkimistä vähintään toinen on aina auki. Jos kumpikin on kiinni samaan aikaan, syntyy oikosulku -> FETeillä on hyvin pieni resistanssi -> virta kasvaa hyvin suureksi -> toimintasavu pääsee ulos.

Harjattomat säätimet ovat hyvin herkkiä tuolle koska FET on jänniteohjattu kytkin. Pieni määrä kosteutta FETin hilan johtimelle riittää siihen että FET menee väärään tilaan ja se riittää.

Mä olen itse polttanut pari harjatonta lennokkisäädintä kastelemalla ne perusteellisesti järvessä, lennokissa ponttoonit alla.

47
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.09.08 - klo: 14.59 »
Spede oli nyt viikonloppuna mökillä ja eipä ole tullut aikoihin ajettua noin paljon. Aina ennen jarruna on ollut se, että ajoakkuja oli 3 (joista yhdessä on yksi huonoksi mennyt kenno). Swallow Advance ei 50W tehoisena pysty pukkaamaan 3000mAh akkua täyteen alle 40 minuutissa joten ajokertoja tulee aika harvakseltaan.

A123-kennoilla sai todellakin ajaa ihan niin paljon kuin vain viitsi, akku kesti suunnilleen saman mitä 6-kennoinen 3000mAh ja suoraan ajosta lataukseen, lataus on valmis alle 10 minuutissa ja taas ajoa :grin: Noita ei tarvitse yhtään säästellä, akku kun ei tule kunnolla edes kädenlämpöiseksi ajon aikana eikä latauksessa lämpene yhtään lisää. Latauspiuhaa pitää tosin vielä lyhentää kun lataus lähtee liikkeelle 16A virralla ja laskee siitä sitten loppua kohti.

48
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 28.08.08 - klo: 14.48 »
Siinä on siis kolme A123 kennoa sarjassa, kapasiteetti 2300mAh ja nimellisjännite 9.9V -> energiasisältö nimellisesti 22.8Wh. Tavallisella 3000mAh 6-kennoisellahan se on vastaavasti 21.6Wh. Mikään ei estä laittamasta kennoja rinnan jolloin kapasiteetti tietysti kaksinkertaistuu, mutta kun tuossa on jo kolme sarjassa (jos tehoa haluaa nostaa on parempi nostaa jännitettä kuin virtaa) niin rinnankytkennästä tulisi jo iso ja painava kuusikennoinen möykky. Kaksi sarjaan - kaksi rinnan olisi ihan OK, mutta jännite putoaa hiukan siitä mitä 6-kennoinen NiMH antaa -> tehon nostamiseksi virtaa pitäisi kasvattaa vielä enemmän kuin käytettäessä 6-kennoisia NiMH-akkuja.

Nuo akut eivät lämpene käytössä, eli saa pistää latinkiin heti ajosta. Nytkin saa sen verran ajoaikaa että kahdella pakalla ajaisi jatkuvasti. Harjallinen moottori käy kyllä kuumana.

Tärkein syy kolmen kennon käyttöön on se, että laturi on todella yksinkertainen. Koko laturin ydin on sopiva pätkä 1.5mm2 piuhaa ja 12V auton/vapaa-ajan lyijyakku.

49
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 28.08.08 - klo: 08.33 »
Tulipa sitten pistettyä Spede kulkemaan A123-kennoilla (lipot on kivikautisia :grin:). Mulla on kaksi vuotta vanha XL-1 säätimellä oleva Spede, muuten vakio mutta mosana on Team Orion 19x2 kun alkuperäinen kärähti jo ajat sitten.

Hupikerroin nousi kyllä ihan eri sfääreihin, kun nyt ei enää tarvitse odotella akkujen latautumista jos tekisi mieli ajaa, ei muuta kuin latauspiuha kiinni auton akkuun ja 8 minuutin päästä on valmista :evil:

Tuossa on nyt kolme A123-kennoa sarjassa, eli nimellinen jännite on 9.9V, eikä nopari ole tykännyt tuosta pahaa. Pinjoni piti vaihtaa, kun alkuperäinen 18-hampainen on ihan liian iso kovemmalle jännitteelle, 14-hampainen näyttäisi olevan aika lailla OK ja 13-hampaistakin voisi kokeilla. Moottori ottaa aika hyvin lämpöä, mutta vaihdetaan sitten harjattomaan settiin kun tuosta aika jättää.

Oikeastaan kaikki tarpeellinen tieto on täällä: http://wiki.lennokit.net/index/LiFe

Mitkä muuten olisivat hyvät renkaat sepelipihalle, nyt se on aika holtiton ajettava vakiorenkailla?

50
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 28.08.08 - klo: 08.23 »
Tähän on ihan selvät säännöt, kaikki EU:n veroalueen ulkopuoliset tilaukset ovat veronalaisia ja veroa joutuu maksamaan jos summa on 10€ tai yli.
  • Pienoismalleista ja niiden osista ei mene tullimaksua, eli tulli on 0%
  • Arvonlisävero 22% menee aina
  • Veron joutuu maksamaan myös postimaksun osuudesta
  • Alle 10€ veroa ei peritä

Käytännössä tuo toimii niin, että alle noin 45€ arvoiset paketit tulevat suoraan kotiin/lähimpään postiin eikä tarvitse maksaa mitään. Tuota arvokkaammat pitää käydä tullaamassa tullipostissa (näitä ei ole kovin tiheässä, esim. mun lähin on Turun satamassa ja aukioloajat eivät ole kovin hyvät) tai antaa postin tullata se maksua vastaan, joskus toki arvokkaampikin lähetys menee vahingossa läpi tulleitta. Tullipostiin kannattaa ottaa tilausvahvistus ja maksukuitti mukaan (esim. printti Visa-laskusta).

Sivuja: 1 [2]