Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - bcan

Sivuja: 1 ... 8 9 10 [11] 12 13 14 ... 17
301
Nyt rupee nelkuissa olemaan saman verran ilmoittautuneita kun viime kesän Jyväskylän kisassa.
Tuupit taitaa olla vielä talviunilla kun ei ole läheskään yhtä monta kuin viime kesänä.

302
Muutama päivä aikaa ilmoittautua, laitellaas ne loputkin ilmot menemään  :cool:

303
LOL! Kaappiriippukelloa odotellaan..

Mutta perjantaina normaalit testit ja makkaranpaistot taas!


On tätä jo odotettukin vaikka testiä ei ole yhtään ajettukaan..


Samalla kaavalla...
Ei vielä metriäkään ulkona, mutta tottahan toki me perjantaina ehtoolla "hiotaan" linjat kuntoon...  :cool: :wink:  :tongue:
Niin no, lahjattomat treenaa vai miten se meni...

Mutta onhan se hienoo että päästään aloittamaan kesäkausi, talvisarja on ihan hieno mut kyllä ulkoradalla on vaan niin pal hienompi kisata.

Jos ei oo ilmo lähtenyt vielä niin eikun menemään.

304
Yleinen keskustelu / Vs: Neuvoja SC radan rakentamiseen.
« : 13.05.13 - klo: 10.07 »
Joku 2,5 -3m ois hyvä olla leveyttä. Pidä hyndät maltillisina niin ei autot leijaile liikaa tuulisella kelillä. Pituutta voi hypyillä ollakkin mutta vältä korkeita ja jyrkällä lähdöllä olevia hyndiä. Profiileja on hyvä olla useita vaihtoehtoja niin ei kyllästy liian nopeasti. Muista tehdä vedelle poistumisreitit radalta. Savi on hyvä ajaa mutta kuivuu "ikuisuuden" kunnon sateen jälkeen. Jossei vakavahenkinen kilparata kyseesaä, niin kannattaa ehkä harkita hiekka tai kivituhka pintaa. Pääsee ajaa nopeesti sateen jälkeen ja helppo muokata.
Tossahan on aika pitkälti tärkeimmät asiat SC radalle. SC autoille sopii pitkät matalat hypyt mutta ei kannata panostaa pelkkiin hyppyihin, myös tasaista saa olla reilusti jossa mukana mutkia jota on helppo ajaa mutta vaikea ajaa nopeasti.

Jos haluat homman tehdä viimeisen päälle kunnolla niin käy ajamassa Suomen eri radoilla testailemassa erilaisia ratoja ja poimit niistä SC autoille parhaiten sopivat osat. Tämän kesän SC sarjan kun kierrät niin näät eri ratoja ja voit samalla kerätä kokemuksia ja mielipiteitä muilta SC kuskeilta.

Esim Jyväskylästä löytyy yksi parhaista hypyistä, Tammisaaressa on paljon SC autoille sopivaa osaa, Raisiosta kokonaisuutena ehkä yksi parhaista radoista SC autoille, Vantaalta löytyy hyviä osia ja Turusta hyviä nopeasti ajettavia tasaisia pätkiä.

305
Mikä mahtaa olla Losin sisäinen välitys?

Joko en osaa etsiä oikeilla hakusanoilla tai sitten ei vaan osu enää kohdalle.
Jostain muistan jo lukeneeni tuosta sisäisestä välityksestä.
Ilmeisesti se on 3.89/1 ja toi löyty tuolta:
http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/473164-losi-1-10-ten-scte-arr-4x4-short-course-truck-thread-1452.html (#21774)

306
Sarjasääntöihin on näköjään lisätty maininta osakilpailujen yhteydessä ajettavasta M8e -lisäluokasta. Onko nyt tavoitteena ajaa nimenomaan patterikaseilla SC-kisojen yhteydessä?

Sinänsä minusta ajatus on hyvä, ja Turussa ja Jyväskylässä tuo varmaan radan puolesta onnistuukin.
Noita patterikaseja taitaa olla sen verran että voisi olla mahdollista saada ainakin pieni erä niillä radoilla jossa noilla voi ajaa. Tänä kesänä muissa kuin lavangossa voidaan ajaa ja jos vanhat merkit paikkaansa pitää nin lavangossa on SC:lle suurin osanotto.
Mutta jos M8e ajattaminen lisää päivän pituutta liikaa niin sitten se täytyy jättää väliin.

307
Tähän vielä muutama asia joita en halunnut tuohon viralliseen sarjapostaukseen laittaa.
Eli sarjahan ajetaan kerhokilpailusarjana eli lisenssejä tms ei tarvita. SC Masters kisaan (Ei kuulu sarjaan) lisenssi tarvitaan koska kilpailu ajetaan kansallisena kisana.

SC sarjaa pyritään pitämään jatkossakin sarjana johon saadaan aloittelijat helposti mukaan kipailutoimintaan ja josta on hyvä jatkaa harrastusta isompiin luokkiin.

Muokkailen tätä postausta muutoksien tapahtuessa, joten pitäkää silmällä...

EDIT 22.5.13
- "Veteraani sarja" poistettu vähäisen kiinnostuksen vuoksi
- Palkintoja tarkennettu

308
SC Winter Cup 2012-2013 on kilpailusarja 2wd ja 4wd Short Course autoille.

Muutoksista sääntöihin tai muuhun sarjaan liittyvistä asioista tiedoitetaan erikseen tämän threadin toisessa viestissä jota päivitetään kun muutoksia tulee.

Kisapäivät ja paikat:
SC Summer Cup #1 25.5, Jyväskylä
SC Summer Cup # 8.6, Vantaa
SC Summer Cup # 29.6, Turku
SC Summer Cup # 20.7, Raisio
Short Course Masters 24.8, Vaasa (Kilpailu ajetaan kansallisena kilpailuna -> lisenssi vaaditaan, ei ole SC Cupin kilpailu)

Sarjan yhteyshenkilöt
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com
Mikko Mäkelä (micsa.fi), micsa (at) iki.fi

Facebook:
http://on.fb.me/shortcoursesummercup2012

Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Short Course:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat:
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku:
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa)

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. 2012-2013 Winter Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Summer Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Winter Cupin numerot liitteenä.

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 3-4 kertaa (Laskentatapa pistein,2/3, 2/4 )
Finaalit 3-5 kertaa (Laskenta, 2/3, 2/4 tai 3/5). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.
Kaikki finaalit ajetaan yhtä monta kertaa.
Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00, sovittaminen tehdään täyteluokista karsimalla.
Ilmoitetut täyteluokat ajetaan vain silloin kun osallistujia on vähintään 6, täyteluokat eivät aja sarjaa.

Kilpailupäivän vapaa aamuhajoittelu kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Mikäli aikatauluun ja rataan sopii niin M8e lisäluokka ajetaan kilpailupäivänä.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari pakollinen. Alkuerissä tuomarointi kilpailunjärjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur / luokka.

Palkinnot:
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Täyteluokkien palkitseminen järjestäjän päätettävissä.

Nuoria sekä aloittelevia kuljettajia tullaan palkitsemaan erikseen jokaisessa kisassa EuroRC:n lahjakortilla.
Molempien luokkien B-finaalin voittajalle EuroRC lahjoittaa Louisen renkaat. Mikäli B-finaalia ei osanottajamäärän takia ajeta, renkaat lahjoitetaan jollain muulla perusteella.

Sarjatilanne:

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY


Sarjan päätukija:


Sarjaa tukemassa myös:
Racers RC Shop
Kymppi-Katto

309
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.04.13 - klo: 23.55 »
Vettä on satanut koko viikon ni kaipa se on sen merkki että kesä lähestyy, joka tarkoittaa että kesäsarjan alkukin lähestyy  :cool:
Kesää varten sääntöjä just kattelin ja eipä siellä taida juurikaan korjattavaa olla, muutamia pieniä viilauksia lähinnä vaan. Homma on toiminut niin hyvin että ei toimivaa kannata juurikaan lähteä muuttamaan.

Mutta jos jollain on sydämellä sääntöjen suhteen niin vielä otetaan ajatuksia vastaan ennen kuin lyödään säännöt lukkoon.

Kesän kisathan on jo lyöty lukkoon, mutta tuossahan ne on kertauksen vuoksi
SCSC I, 25.5 Jyväskylä
SCSC II, 8.6 Vantaa
SCSC III, 29.6 Turku
SCSC IV, 20.7. Raisio
24.8 Short Course Masters, Vaasa

Viime kesän tapaan kirjottelen kisaraportit Lontooksi ja koitan saada ne jonnekkin julkaistavaksi.

310
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 12.04.13 - klo: 23.22 »
Hei,

saako tuolla ajaa Summer Cuppia, jos sen saa menemään mittoihin ?
Onko ensi kesänä boxi, jolla nuo mitat varmistetaan?

http://www.rcm.fi/team-associated-sc8-2e-ready-to-run.html
Säännöissä on näin:
Lainaus
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Ja tuo ei oikein sovi tuohon 1/10 mittakaavan kohtaan eli ei se ole sallittu

Lähennä vaan sitä mietin, että ainut RC-luokka missä muitakin määritelmiä, kun mitat. Miten määritellään yleisesti saatavilla oleva ? Saanko ajaa autolla jota ei myydä Suomessa ? Jos olen tehdaskuski ja saan protoauton testiin. Enkö saa ajaa sillä SC sarjaa, koska se ei ole yleisesti myynnissä?
Jos jollain on ensi kesänä protoauto niin eiköhän se voida sarjassa sallia vaikka säännöissä ei erillistä mainintaa protoista olekkaan. Kaipa 1/10 SC proto perustuu kuitenkin johonkin olemassa olevaan.
Onhan että tuo(kin) kohta on hieman epäselvä. SC luokassa on kuitenkin tähän mennessä pärjätty hyvin nykyisillä säännöillä ja mikäli luokan henki pysyy samana niin pärjätään jatkossakin.

311
Onkos vieläkään tullut markkinoille yhtään TEN-SCTE:lle tarkoitettu sisäkoria?
Ei oo ainakaan omiin silmiin osunu. Kuuleman mukaan Losin 810 kori (LOSB8036) on suht sopiva sellaisenaan sisäkoriksi.

312
Onko siis samanlainen ponderiviesti kuin viime vuonna eli käytännössä lähes kaikki ajaa kahdella autolla eikä "oikea" endurance kisa yhdellä autolla  :wink:
Ihan vaan siis varmistan, luin kyllä "-Ajetaan kahdella alustalla/joukkue" kohdan.

Ja onko autojen tekniset säännöt samat kuin SC sarjassa vai onko esim painorajat alempana.

313
Omalta osalta kisat meni paremmin kuin odotin. Ennen kisoja kun nimilistaa katsoi niin B-finaalipaikka tuntui aika mahdottomalta.
Harjoitus kierrokset meni normaaliin tapaan, hyviä läppejä mutta kun joukkoon lisäsi tosi huonoja läppejä niin tulos oli mitä oli.

Eka alkuerä oli samanlaista vaihtelevaa ajoa, päivän oma bestläppi, mutta heikoin aluerätulos kertoo jo paljon. Toinen alkuerä menikin sitten aika nappiin, sen ja suht hyvän kolmannen alkuerän ansiosta tuli paikka B-finaalissa.

Finaalihin pääsikin lähtemään hyvällä fiiliksellä ja "ei mitään hävittävää" asenteella.
B-finaalit oli tosi tasaisia vääntöjä, ekassa erässä kolmanen ja seitsemännen ero oli 5 sekuntia. Kolmessa maaliin ajetussa finaalissa kaikissa 18 kierroksen tulos oli reilusti parempi mitä oli odottanut. Toisessa finaalissa oli jo 19 läppiäkin lähellä, joten ei pöllömmin tällä ajotaidolla.

Renkaat alkoi finaaleissa olemaan jo suht loppu joten läppiajat jonkin verran putosivat, mutta varmuus jostain syystä lisääntyi.
B-finaalin viimeinen sija on kokonaisuudessa hyvä tulos. Saatiin kuitenkin hyviä vääntöjä taas aikaiseksi. Ylisen Mikon kanssa oli muutamaankin kertaan hyvää vääntöä ja taidettiin me Timpankin kanssa saada perinteiset väännöt jossain vaihessa finaaleita. Timppa vaan ajelee nykyään sen verran kovaa ettei meikäläinen pysty oikeen enää haastamaan.
Ainoa tekninen ongelma koko päivänä oli kun kolmannessa finaalissa yksi moottorin johto lähti irti.

A-finalistien meno on kyllä jäätävää katsottavaa, Panden 21 läppiä ei pitäis olla mahdollista ja aika moisen vaikutuksen tekee myös Nicken alle 15 sekunnin läppi.

Kokonaissuoritus näissä kisoissa oli varmaan paras mihin olen pystynyt oli sijoitus mikä tahansa ja antaa uskoa että kun vaan jatkaa säätämisen ja ajamisen opettelua ne tuloksetkin vähitellen paranee.

Kiitokset omalle porukalle järjestelyistä, tuomareille tarkasta silmästä, Juizelle ja Jeppelle tuloslaskennasta ja Jykälle kuulutuksesta sekä Hobbylinnalle tiloista ja buffetista.

Kiitokset tietysti myös EuroRC:lle tukemisesta. Tällä kertaa jaettiin kaikki lahjakortit junioreille.
On todella hienoa katsoa kun nuoret kaverit ajavat tasaväkistä kisaa kokeneitten vanhempien kuskien kanssa, joten he ansaitsevan kaiken sen tuen mitä pystytään antamaan.

Kiitokset myös kaikille kisailijoille jälleen kerran rennosta kisafiiliksestä. Ja onnittelut voittajille.

314
Sarjan lopputulokset löytyypi tuolta http://bit.ly/XWHGp4

Pidemmät turinat sarjasta seuraa jossain vaiheessa perästä, mutta tässä vaiheessa isot kiitokset kaikille jotka on sarjaan jollain tavalla osallistunut. Kyl korrii on vaan kiva ajaa hyvässä seurassa  :cool:

315
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 07.03.13 - klo: 10.07 »
Samalla voitaisiin nyt keskustella kesäsarjan ajotavasta.
Nyt on ollut jonkun verran keskustelua alkuerien laskentatavasta ja
muutamassa viestissä on noussut esiin se että 2/4 olisi paras tapa ajaa
ajatellen kotikenttäetua ym. Neljän alkuerän ajaminen toki tarkoittaa
sitä että yksi finaali pudotetaan pois. Eli ajetaan 4 alkuerää joista lasketaan
kaksi ja 3 finaalia joista lasketaan kaksi. Itse kannatin tätä Winter Cuppiin
ja kannatan edelleen Summer Cuppia silmällä pitäen.
Toki mielestäni sellainen että esim. A-finaali ajetaan nelin kertaisena
ja muut kolmin ei oikein sovi sisäänheittoluokan ideologiaan.
Yksi parhaista ellei paras olisi jos sekä alkuerät ja finaalit saataisiin ajettua 2/4, mutta näillä kuskimäärillä päivä on hieman liian lyhyt tuohon, joten toisesta täytyy karsia. Osa tuntuu olevan sitä mieltä että finaaleja enemmän ja toiset pitäisivät siitä että alkueriä on enemmän.
Jatkossakin kaikki pääsevät ajamaan yhtä paljon finaaleja, se kuuluu luokan henkeen.

Kilpailija määrät ovat jatkaneet kasvua vieläkin joten jos sama tahti jatkuu niin luokan kasvussa kuin muissakin sarjaan liittyvissä asioissa niin sarjalle tarvitaan pidemmällä tähtäimellä selkeät pelisäännöt ettei homma leviä käsiin.

Samaa mieltä bcanin kanssa selkeistä pelisäännöistä, toki ne voidaan sopia myös ilman kansallista sarjaa.
Tuo on totta, onhan meillä säännöt nytkin, mutta ei mitään virallista tapaa käsitellä mahdollisia ongelmatilanteita. Sääntöjen virallisuus ja se että kisat ajetaan virallisena tuo mukaan sen että kilpailun johtajalla ja tuomaristolla on suurempi vastuu puuttua sääntörikkeisiin sekä keinot pahimmassa tapauksessa jakaa rangaistuksia.
En nyt tarkoita että tälle olisi ollut tähän mennessä tarvetta, mutta jos kasvu jatkuu niin riski siihen kasvaa.

Kysmyksen voisi kääntää myös toisin päin, miksi ei ajettaisi  :wink:
Ei oikeestaan voi, koska kerran on jo torpattu ajatus kansallisista kisoista.
Ei ajatusta ole torpattu, siksi SC Masterskin tullaan ajamaan kansallisena kisana. Ajatus siitä että ensi kesän sarja ajetaan virallisena torpattiin ja asiaa katsotaan ensi talven aikana uudestaan.

316
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 06.03.13 - klo: 22.00 »
Kysmyksen voisi kääntää myös toisin päin, miksi ei ajettaisi  :wink:

Kun SC sarjan ajamisesta kansasllisena sarjana ensi kesänä keskusteltiin niin ajatus sai suhteellisen paljon vastustusta joten se ajataus kuopattiin. Mutta sen keskustelun perusteella näkisin että ainakin osa kansallisen sarjan vastustajista vastustaa tuota hieman vääristä syistä.
Joten ehdotin että Vaasan SC Masters ajettaisiin kansallisena kisana jotta saataisiin ainakin niille kuskeille jotka ovat aiemmin ajaneet vain kerhosarjoja osoitettua että ei se oikeasti muuta kovinkaan paljon asioita kisailijan kannalta. Järjestäjälle tuosta tulee hieman enemmän työtä, mutta koska tämä sopi kisajärjestäjälle niin kisa päätettiin ajaa kansallisena.

Yhden kisan ajamisesta kansallisena kisana ei pelkästään anna tulevaisuuteen mitään hyötyä, mutta saadaan kuitenkin kokemusta SC luokan ajattamisesta viralisena.
Kilpailija määrät ovat jatkaneet kasvua vieläkin joten jos sama tahti jatkuu niin luokan kasvussa kuin muissakin sarjaan liittyvissä asioissa niin sarjalle tarvitaan pidemmällä tähtäimellä selkeät pelisäännöt ettei homma leviä käsiin.

En Turnigyn A-Spec akkua ROAR:in listalta löytänyt.

317
Pidettäiskö tää topikki ihan vaan SC Winter Cup info/sääntö topikkina jooko ?

Väännöt erilaisten ratojen pidoista ja niitten vaikutuksista ajamiseen voi varmaa laittaa jonnekkin muualle.

318
ps. tulis jo kesä, ni loppuis lätinä...  :evil:
Sit lätisee vaan vesi kun sataa taivaan täydeltä ja radalla pääsis veneellä paremmin  :cry:

319
Rikun laskelmaa kun katsoo niin suurimmmalla osalla on korkeintaan kahden sijan heittoja 1/3 tai 2/3 laskentatavoissa. Muutamalla on useamman sijan heitto, mutta pääsääntöisesti näyttää kuitenkin siltä että ei tuolla 1/3 mitään sen suurempaa eroa saada aikaiseksi.
Täytynee koittaa saada aikaiseksi sama vertailu Nokian kisasta ja Turun kisastaa kunhan se vain saadaan ensi ajettua. Tuo auttaisi kyllä ensi kesän formati suunnittelussa. Jos jollain on jotain valmiita taulukoita tms tuon laskentaan niin valmiitkin tulokset kelpaa mulle :wink: Mutta eipä tuolla niin kiire ole, kesän kisoihin on kuitenkin vielä jonkin verran aikaa.

Mikon statistiikan kun ottaa huomioon niin aika selkeästi tulee läpi se että kotietua on ollut viime kisassa. Toki PKSRCA:n kuljettajat ovat yleisestikin olleet korkeammilla sijoilla tänä talvena kuin aiemmissa sarjoissa ja hyvä niin, mutta onhan lopputulos kuitenkin aika selvä. Nähtäväksi jää toistuuko sama Turussa. Ja taisi Nokiallakin olla paikalliset tuloslistoilla korkeammalla kuin ovat Tiksin kisoissa olleet.

Sarjaa on ajettu menestyksekkäästi pari kautta ennen tätä talvea ilman suurempia ongelmia alkuerä formatin tai muidenkaan asioiden suhteen.
En usko että SC sarjan rentous on tulos ajoformatista, ajopaikasta tai misään erityisestä sääntöpyläkästä vaan siitä että iso osa kuskeista ajaa sarjaa rennolla fiiliksellä jolloin sillä sijoituksella ei ole niin hirveästi väliä.

Sarjaa kun on tässä jokusen kauden vetänyt niin trendi on selkeästi vakavampaan suuntaan SC kisailussa. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta koitetaan pitää mielessä että yksi sarjan tavoitteita on saada uusia harrastajia lajin pariin. Ja jos homma menee liikaa vääntämiseksi jo ennen kisoja niin se ei anna oikeaa kuvaa lajista kokonaisuutenakaan.

Joten se että ajetaanko alkuerät 1/3 tai 2/3 on suhteellisen pieni asia koska kaikki ajaa samalla formatilla. Ja jos eri kisoissa ajetaan eri formatilla niin se on hyvä, koska silloin oppii ajamaan alkuerät eri tavalla. Enkä usko että kisamista aloitteleva juurikaan välittää miten alkuerät lasketaan.

Itse kun tuloslistan loppupäässä olen tottunut majailemaan niin katsoisin että 2/3 on parempi koska silloin ei tarvitse näillä taidoilla yrittää saada sitä yhtä kovaa tulosta mitä tehdessä tulee kuitenkin paljon virheitä.
Mutta kun koittaa ajaa kolme alkuerää tasaisesti ilman virheitä niin se tuloskin on kokonaisuudessaan parempi kun kolmesta tasaisesta erästä otetaan vielä se huonoin pois. Tämä siis vain oma mielipide eikä välttämättä päde muihin joilla on paremmat kisahermot :tongue:

Ensi kesän sääntöihin teen tarkennuksia useaankin kohtaan, osa osa ehkä toimivampia kuin toiset mutta pointti on se että sarjasäännöt määrää sen minkä rajojen sisällä mennään kuluva kausi vaikka ne olisivatkin huonot.

Alla ote AKK:n sääntökirjasta kohdasta 3.6.2. ALKUERÄT (joka on muuten heti SC kohdan jälkeen, kannattaa lukea samalla SC:n virallinen sääntökohta)
Lainaus
Tapa 1. (EFRA “Round by Round”)
Pisteet Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne.
Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100
pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan erä-
kierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet)
ratkaisee. Jos sama, niin parhaan alkueräsijoituksen
tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne.
Jos alkuerät tai kilpailu joudutaan keskeyttämään
pakottavasta syystä ennen 3. alkuerän loppua, huomioidaan tuloksiin pisteet 1/1 tai 1/2.
Tapa 2. (EFRA “Fastest Time”)
Alkuerien / aika-ajon paras tulos, tasatuloksissa toiseksi
paras tulos, jne ratkaisee finaaleihin pääsyn.
Ajotapa tulee mainita kilpailukutsussa.

320
Järjestäjä päättää kisaformatin sarjasääntöjen pohjalta.
En kuitenkaan tarkoita sitä etteikö muutoksia voisi ehdoittaa. Täytyy kuitenkin kunnioittaa kulloisenkin kisajärjestäjän päätöksiä.

321
Sarjasäännöissä on puitteet sille missä formatissa kisat ajetaan. Järjestävä seura on kuitenkin se joka tekee päätökset tarkasta formatista. Näin on toimittu kaikissa SC Cupin kisoissa, tänä talvena, viime kesänä ja taisi olla jopa viime talvenakin. Ensi kesän suhteen täytynee jotain tarkennusta laittaa tähän(kin) asiaan.

Rataa on Turussa muutettu jonkin verran viime torstaina, esim. helpotettu röykkysuoraa jotta se ei antaisi niin suurta kotietua.

Tikkurilassa ajettiin tänä talven kaksi kisaa koska Jyväskylässä ei ollut tarpeeksi ajoissa varmuutta siihen että saadaanko sinne rata. Siinä vaiheessa mieli teki ottaa Turkuun kaksi kisaa mutta halusin välttää mahdolliset puheet siitä että vedän kotiinpäin niin kisat annettiin Tikkurilaan koska sielläkin kiinnostusta oli järjestää toinen kisa ja oli odotettavissa että siellä saadaan suuri osallistuja määrä (miten kävikin, kiitos siitä)

Henkilökohtaisesti minulla ei ole väliä montako alkuerää tai finaalia lasketaan kunhan siinä on vaan jotain järkeä.
Kotietua on aina ja joka radalla ja jonkin verran pitääkin olla omasta mielestä. LRP Areenalla tehtiin torstaina muutosta, en ollut talkoissa kun oli muuta menoa mutta kun lauantaina pari akkua olin ajanut niin vauhti oli jo suht samaa mitä se oli ennen muutosta. Tuon kun suhteuttaa minun suhteellisen huonoon ajotaitoon niin tuo muutos ei paljoakaan vaikuttanut omaan ajooni. Toki muutokset eivät koskeneet koko rataa ja ne lähinnä helpottivat kokonaisuutta, mutta silti.

322
Ajokaavio:
- Alkuerät 3-4 joista lasketaan 2
- Finaalit 4 kertaa, joista lasketaan 2
Alkuerät 2/3 tai 2/4.

323
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 03.03.13 - klo: 14.19 »
SC Masters kisa Vaasassa tullaan ajamaan kansallisena kisana. Eli tarkoittaa sitä että kisaan tarvitaan lisenssi. Muut kalenterissa olevat SC kisat ajetaan kerhokisoina eli niihin ei lisenssiä tarvita.

Akuista on ollut paljon juttua jo aiemmin ja kuten todettu, iso osa akuista on hyväksyttyjä. Esim. paljon käytetyt nanotech akut ovat hyväksyttyjä jos ovat samalla kuorella kuin ne nanotech akut joissa on ROAR:in merkinä.
Koko kauden pienoisautoilu lisenssi maksaa 27€ ja kertalisenssi yhteen kisaan maksaa 14€, joten rahallisesti tuo ei toivottavasti ole liian suuri sijoitus.

Kilpailun kulkuun, henkeen tai siihen onko kisassa kivaa virallisuus ei vaikuta. Se että kisa ajetaan virallisena kilpailuna ei myöskään vaikuta siihen että kaikki ovat tervetulleita, niin kokeneemmat kuin aloittelijatkin.

324
Videonpätkä radasta muutosten jälkeen

LRP Areena 2.3.2013

325
Eurorc.com / Vs: EuroRC ja Team Losi
« : 01.03.13 - klo: 14.26 »
Onko joku laskenut kuinka monta Losi kuskia kiertää SC kisoja?
Mulla tulee heti mieleen n.10. Miten EuroRc kiertää kisoissa mukana?

Muistaakseni Sabelta oli aikoinaan varaosasetti Turkulaisten mukana kisoissa.
Tänä talvena kisoihin on osallistunut 17 eri nelkku losia ja muutama tuuppi. Osa noista ei kierrä koko sarjaa.
Turkulaisten mukana kiersi viime talvena ja kesälläkin vielä varaosa-auto.

Hienoa olisi jos saataisiin varaosat kisapaikoille, niin ei olisi tarvetta pitää isoa varaosa kokoelmaa omassa pakissa.

326
Onhan kaikki huomannut että ilmoittautumisaika loppuu perjantaina :wink:

327
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 20.02.13 - klo: 10.46 »
Näyttäis siltä että viimeinen kisa 20.7 ajetaan Raisiossa.
Eli ens kesän "virallinen" SC kalenteri kokonaisuudessaan on:

SC Cup I 25.5 Jyväskylä
SC Cup II 8.6 Vantaa
SC Cup III 29.6 Turku
SC Cup IV 20.7 Raisio

Short Course Masters 24.8, Vaasa

328
Profiiliin tehdään melko varmaan jotain muutosta, katotaan mitä ratamestarit keksii  :wink:
Ovet aukee kisa-aamuna varmaan noin tuntia ennen kisan alkua eli eppäilisin että noin 7:00- 7:30 ja rata on auki aamulla ellei ratarempaa tarvtse tehdä.
Perjantaina rata on auki niin kauan kun saa paikallisia on paikalla.

329
Sarjatilanne päivitetty: http://bit.ly/XWHGp4
Toivittavasti tällä kertaa meni laakista oikein  :wink:

330
Kilpailukutsut / Vs: SC Winter Cup III - Vantaa 16.2
« : 15.02.13 - klo: 10.06 »
Mulla jää kisat väliin kun toivun vielä influenssasta. Nätisti sanottuna "harmittaa vietävästi" kun en pääse osallistumaan, sen verran paljon porukkaa on tulossa että varmaan hyvät kisat odotettavissa.

Mutta ajakaahan kovaa mutta reilusti ja pitäkää hauskaa.

Sivuja: 1 ... 8 9 10 [11] 12 13 14 ... 17