Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JK

Sivuja: 1 ... 8 9 10 [11] 12
301
Nostaminen korkeasta polviasennosta. Hyvää päivää!

Ei se tuoli nostamista hidasta. Siinä vaiheessa, kun auto alkaa suorittamaan kärrynpyörää on oikea aika nostaa hanuri penkistä vaikka lopputuloksesta ei vielä ole tietoa. Penkki ei nostamista hidasta vaan väärä asenne.

Esimerkiksi Lavangossa olen vuosien saatossa toivonut nostajille tuoleja lukemattomia kertoja. Valitettavan useasti nostajat nimittäin seisovat juuri siten, että he peittävät sisämutkan. Kaikkein yleisin paikka missä näin kävi vielä jokunen vuosi takaperin oli pääsuoran alun pyöreää mutkaa edeltävä neulansilmä. Korokkeen vasemmasta reunasta ajettaessa teki useammankin kerran mieli heittää nostajaa kengällä tämän peittäessä parhaan ajolinjan vähän väliä.

302
Polttisautot / Lukko keskelle M-8:iin
« : 13.01.07 - klo: 19.50 »
Miten mahtaisi toimia, jos pistäisi lukon keskidiffin tilalle? Pitäisi tosin olla varustettu yksisuuntaisella takapäätä varten jotta takarenkaat voisivat pyöriä vaikka eturenkaat olisi jarrutuksessa lukittu.

Ilman yksisuuntaista laakerointia takapäälle on varmaan aika levoton mutkiin mentäessä.

303
Lainaus käyttäjältä: "JQ"

Toivoisin että joukosta löytyisi sellaisia joita oikeasti kiinnostaisi treenaaminen ja joilla asenne ja tavoitteet ovat kohdallaan. Ei pelkässä harrastamisessa ja hauskanpidossa oo mitään vikaa mut nyt olis siistiä jos joku panostais vähän enemmän tähän hommaan.


Useimmat nyt kuitenkin punnitsee kustannusten ja haskuuden suhdetta.
Oma innostukseni kärsi kovan kolauksen nykyisen hyppyrivillityksen rantauduttua Suomeen.

Tehokkailla moottoreilla saa kohtuuttoman edun verrattuna sporttikoneisiin. Toki tehottomallakin koneella pääsee hyppyreistä yli, jos on riittävästi kiihdytysmatkaa ja toisaalta kiihdýtyskohta ei ole liian röykkyinen. Useimmiten hyppyrit on kuitenkin hyvin pian mutkan jälkeen jolloin kiihdytysmatka on lyhyt ja useimmiten se on jauhettu tohjoksi juuri keskeltä jossa kiihdytysmatka saattaisi juuri ja juuri olla riittävän pitkä hyppyrin ylitykseen.

Osaan toki hakea ulommankin linjan, joka on riittävän sileä ja pitkä kiihdytykseen vaan valitettavasti se on useimmiten täynnä savipölyä ja -murua. Sisällekkin saan toki Josen tyyliin käännettyä. Se vaan vaatii tehokkaita jarruja juuri ennen mutkaa ja tyyriitä pannuja sekä laihaa seosta, jotta auto jaksaa lentää lyhyellä kiihdytyksellä. Millään alle 200e pannulla ei moista homma yleensä klaarata.  Lisäksi servot tuppaavat olemaan kulutustavaraa rankkojen jarrutusten myötä.

Pienokaisille muistutukseksi. 200e=1200Mk Pirun iso raha siis.

Lisää saarnaa paskoista renkaista:  :D
"Renkaat ovat ratkaisevat tämän harrasteen kustannusten kannalta. Riittävän huonoilla renkailla poistettaisiin hyöty, joka tulee tehokkaista moottoreista, paljon nitroa sisältävästä polttoaineesta ja suuresta jarruservobudjetista."

Lainasin itseäni. Muutkin saa lainata.

Ei harrastaminen olisi sen hullumpaa vaikka pitoa olisi vähemmän ja homma olisi halvempaa. Paras kuski/mekaanikko/säätäjä yhdistelmä voittaisi. Massia vain kuluisi pirusti paljon vähemmän kuin nyt.

Yksi ehdotus vähemmän pitävien renkaiden lisäksi olisi riittävät kiihdytysmatkat hyppyreihin. Silloin kuka tahansa saisi kerättyä riittävästi vauhtia hyndän ylitykseen. Taito tulisi esiin useamman hyppyrin sarjoissa ja hyndäsarjojen jälkeen olevissa mutkissa, jotka vaatisivat nopeuden sovittamista oikeaksi.

Niin ja muuten Jose voisi heittää räpättimensä hyllyyn vaikkapa elokuuksi ja lähteä kavereittensa kanssa kruisaamaan Saimaalle. Tulisi varmaan halvemmaksi.  :D

Kukaan ei sitten vedä herneitä nenään. :wink:

304
Vapaa keskustelu / Re: AARNE TENKANEN
« : 12.01.07 - klo: 22.44 »
Voisi tietysti katsoa netistä kuka Tenkanen oikein on vaan enpä jaksa. Muistelen sen olleen joku heppu joskus radiossa. Olenko totaalisen väärässä?

Ihmettelen vaan kuka menee jollekkin Salovaara liikenteessä keikalle.  :roll:

Ehkäpä vanhuksen muisti pettää.

305
Lainaus käyttäjältä: "MrOllinmaki"
löytyipäs..
M8 2007:
Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1, rata on suljettu korjaustauon ajan ja muut kuin lisäajan ottaja eivät saa huoltaa / korjata autoja (muut autot ovat pääsuoralla tai muulla suljetulla alueella). Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi 3 min lämmittely alkaa kun 10 min on kulunut.

-A-


Hanurista mielestäni ja olen siitä joskus aikaisemminkin sanonut. Jos kahdella hepulla on ongelmia, niin vain kympin ottanut saa laittaa autoaan, kun taas toinen kaveri joutuu odottamaan lämmittelyn uutta alkamista. Sitten aikaa onkin vain kolme minuuttia ennen lähtöä ja silloinkin joutuu lähtemään varikolta.

Pitäisi varmaan joskus ottaa kokeeksi kymppi kymmenen minuuttia ennen lämmittelyn alkua. Mahtaisiko kilpailun johtaja määrätä muut kuskit lopettamaan autojensa mekkaamisen?  :)

306
Vapaa keskustelu / AARNE TENKANEN
« : 12.01.07 - klo: 17.19 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Asia on edennyt tai riistäytyi kädestä eli nyt minä ja tyttöystäväni lähdemme kiertämään Suomea Tenkasen bändin kanssa.
Kuun lopussa ollaan rauma ja pori akseli.
On muuten hienoja keikkoja.
Jerzi



Muista sitten lykätä tussilla pöksyihis kännykän numero ennen kuin heität ne lavalle.  :wink:

307
Kilpailijoiden kanava / M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« : 03.01.07 - klo: 11.03 »
En nyt tarkoita pelkästään renkaiden hankinnasta tulevia säästöjä. Renkaiden pidon parannuttua ja samalla myös eliniän lyhennyttyä on myös tehon tarve kasvanut. Koneista voi ja pitää ottaa enemmän irti, jos haluaa kisoissa pärjätä. Lisääntynyt pito ja teho myös  kuluttaa autoja enemmän. Jos pitoa olisi vähemmän, voisi kisoissa käyttää lussumpia koneita ja pienempiä nitromääriä.

Eli voisihan meillä olla yksityyppirengas, joka olisi "huono" kaikkialla. Kovuus ja kuvio pitäisi vain valita siten, ettei rengas juurikaan huononisi vaikka sillä tultaisiin läpi kaikista nousuista.

Eikä kisaaminen nyt kuitenkaan niin kauhean kurjaa ollut viisi-kymmenen vuotta sitten jolloin samoilla renkailla voi ajaa pari kisaa kierrosaikojen juurikaan kärsimättä.

308
Polttisautot / Kytkimistä..
« : 02.01.07 - klo: 20.18 »
Löytyykö kokemusta neulalaakerilla varustetuista belleistä? Neulat on kuitenkin suurempia kuin tavallisten laakerien kuulat. Vaan mahtaako tulla muita ongelmia?

http://www.hobbyman.fi/store/index.php?act=viewProd&productId=148

309
Kilpailijoiden kanava / M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« : 02.01.07 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"

Seuraavaksi rajoitetaan renkaat ja kori kuten touringissa. Toi nyt oli vitsi, mutta se ei ole vitsi että Saksassa jo puuhataan tota rengasrajoitusta. Täysin naurettavaa. Pitääkö tässä lähteä puuhaamaan omaa RC-auto organisaatiota. KYSYN VAAN


Renkaiden rajoittaminen olisi jo nyt paikallaan. Setti per kisa tyyliin. Samat ukot siellä palkintopallilla olisi silloinkin. Kustannukset vain putoaisi.

Kun kerta ralli ja formulatiimien renkaiden kulutusta rajoitetaan miljoonabudjeteista huolimatta niin ei sen luulisi olevan suuri juttu pienoisautoilussa.

310
Kilpailijoiden kanava / Kilpailukalenteri 2007
« : 02.01.07 - klo: 19.48 »
M8 luokassa ei näy osakilpailua numerolla kolme. Järjestäjistä pulaa vai silmissä vikaa?

311
Polttisautot / Kytkimistä..
« : 02.01.07 - klo: 17.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Brutales, otin auki Kyöstin kellon, kytkinpaloissa ei 1/2 tankillisen jälkeen ollut juurikaan kulumaa, palat näyttivät käytännössä uusilta. En usko että kulahtavat pidemmänkään ajon aikana... Nämä siis ne "uudet" lyhyemmät palat.


Siis 3-4 minuutin ajokokemuksen perusteella arvelet palojen kestävän??

Ei nyt mikään varsinainen kestotesti.  :D

312
Polttisautot / Kytkimistä..
« : 30.12.06 - klo: 22.43 »
Löytyykö keneltäkään kokemusta useammasta kytkintyypistä? Eli:

-Tavallisesta kolmipalaisesta alumiini ja muovipaloilla.
-Fioronin slide ja turboslide kytkimistä.
-Kyoshon vanhasta kaksipalaisesta.
Vielä jostain muusta?

Omia kokemuksia:

Kössin vanha kaksipalainen oli todella surkea. Reiät veny yhdessä kisassa pilalle. Joskus tosin jousi katkesi ennen sitä. Paloja meni vähintään yhdet per kisa. Toisinaan tuli täystuhoja. Belli atomeina, laakerit kappaleina, paloista tullut tapit läpi ja jousi poikki. Kyseessä oli tosin Kyoshon bellit jotka oli karkaistu älyttömän koviksi ja hauraiksi ainakin vielä runsaat viisi vuotta sitten.

Nykyiset kolmipalaiset toimii hyvin alumiinipaloilla. Kestää useita kisoja ainakin Mugenin paloilla. Mugenkin mustat palat pitää vaihtaa parin kisan välein. Reiät venyy. Muistaakseni jossain vaiheessa tuli mugenilta myös valkoisia paloja. Eivät juuri kummempia, kuin mustatkaan. Alumiinipalat eivät ole koskaan aiheuttaneet sammumisia. Myöskään Mugenin bellit ei ole posahtanut tai kulunut sisäpinnalta liikaa. Menevät vaihtoon hampaiden kulumisen takia jo aikaisemmin. Alumiinipaloilla meno saattaa myös jatkua vaikka laakerit olisivat vähän kärsineet.

Fioronin slide on toiminut kohtuudella. Joskus tosin on laakerit levinnyt ja kytkinpalat hypännyt pois kiskoiltaan. --> Sammuu varmasti jos renkaat lakkaa pyörimästä. Tiedä sitten mitä on tapahtunut ensin. Onko palat pyrkinyt pois kiskoiltaa ja samalla ahdistaneet belliä eteenpäin jolloin laakerit on levinnyt? Vaiko kenties laakerit vain lauenneet ja kytkipalat on sitten pompanneet pois johteiltaan, kun kerta tilaa on?

Joskus myös kokeilin SVM:n kolmipalaista kytkintä, jossa palat oli valmiina. Otti liian myöhään kiinni ja piti huonosti. Vaikea purkaa ja kasata. Kokeilut jäi siten lyhyeen.

313
Vapaa keskustelu / Uusivuosi
« : 29.12.06 - klo: 10.12 »
Lainaus käyttäjältä: "nirppu988"
Lainaus käyttäjältä: "Bagi"
http://www.pouserinet.fi/~bagitus/pommi1.JPG   tommosia tarttu mukaan 6kpl  makso vaivaset 2e

Mitä noi o?


 :shock:

Näyttää kotitekoiselta.  :D

314
Vapaa keskustelu / Uusivuosi
« : 28.12.06 - klo: 11.12 »
Thunder king on kuulemma vesitetty pelkäksi rätinäksi. Onko kukaan kokeillut pitääkö paikkansa? Vuosi sitten muistaakseni vielä pamahtivat.

315
Yleinen keskustelu / Kyosho verkkokauppa???
« : 25.12.06 - klo: 18.54 »
http://www.kyoshoturku.net/kauppa/index.php

Aika kummallinen verkkokauppa. Vai enkö vain osaa käyttää?

Muutama tarjoustuote eikä muuta.

316
Vapaa keskustelu / Uusivuosi
« : 24.12.06 - klo: 15.34 »
Lainaus käyttäjältä: "mitmit"

Ja sitten kun oltiin jo pidemmällä iltaa, rotevat miehet iski raketit liiankin tiukkaan jäiseen lumeen joten eivät nousseet siitä sitten ollenkaan, ja mehän siinä kaikki 10-5m päässä töllisteltiin että millonkohan toi pamahtaa meitin päälle :D , ja pamahtihan se.

:


Kannattaisi varmaan kääntää naamataulu toiseen suuntaa, jos raketti ei lähde liikkeelle.  :roll:

317
Tulokset / Englannin hallikisat
« : 24.12.06 - klo: 15.25 »
Lainaus Tuukalta:

"Pihassa pojat sitten alkoi painimaan iloisen jälleennäkemisen riemussa, sillä seurauksella, että ambulanssi oli pihassa alta 5 minuutin. Asian omaiset saavat kertoa. "

Lopputulos 28 tikkiä??? :shock:

318
Tulokset / M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« : 11.09.06 - klo: 21.54 »
Mielestäni junnuille voisi laskea pinnat tuloksista kuten nykyäänkin. Tärkeämpää olisi saada myös junnuille ajoaikaa kisoissa.
Jotta ajoaikaa saataisiin tasaisemmin kaikille voitaisiin luopua nykyisestä portaittaisesta noususta ja ajaa ainoastaan yksi nousufinaalikierros.

Tehdään siis niin monta semifinaalia, kuin tarvitaan. Jokaiseen 12 kuskia tai jos menee yli tuon niin lisätään yksi semi ja tasoitetaan ukot niihin. Tarvittavien semien määrän mukaan nousee kuskeja finaaliin.

36 kuskia= 3 semiä ja semeistä neljä ensimmäistä finaaliin.
48 kuskia= 4 semiä ja semeistä kolme ensimmäistä finaaliin.
60 kuskia= 5 semiä ja semeistä kaksi nopeinta, sekä kaikkien semifinaalituloksien perusteella 2 seuraavaksi nopeinta finaaliin.
72 kuskia= 6 semiä ja semeistä kaksi nopeita finaaliin.
84 kuskia= 7 semiä ja semien voittajat, sekä semien viisi seuraavaksi nopeinta finaaliin.

Esimerkiksi tuo neljän semin kaavio olisi sopinut viikonlopun Lavangon kisoihin 30 minuutin finaaleilla.  Aikataulun mukaan ensimmäinen nousufinaali alkoi 14.00 ja viimeinen 16.15 päättyen noin 16.40.
Jos olisi ajettu neljä 30 minuutin semiä 40 minuutin starttivälillä, olisi ensimmäinen lähtenyt 14,00 ja viimeinen 16.00 päättyen noin 16.40. Päivä olisi ollut kummallakin tavalla yhtä pitkä. Ajoaikaa tulisi kuitenkin useimmille enemmän, kuin normaalilla kaaviolla.

Noilla 30 minuutin semeillä yhden semin lisäys jatkaisi päivää 40 minuutilla. Silloin kuitenkin kilpailu vetäisi jo 60 kuskia ja kaikki saisivat sentään kohtuullisesti ajoaikaa nykyiseen verrattuna.

(Ja ennen kuin tulee pahasti murmotusta. Jep! Tiedän kyllä, että myöhemmistä semeistä on useimmiten vaikeampi nousta, jos aika ratkaisee. Elämä on!)

319
Polttisautot / RB
« : 07.09.06 - klo: 17.43 »
Myykö kukaan Rb:n myllyjä ja osia Suomessa nykyisin? Löytyykö netistä hinnastoa miltään puljulta? Ruotsin Kyoshon sivut on ainakin aivan p****t.  Niille on kuitenkin linkki Rb:n sivuilta.

320
Yleinen keskustelu / Lähes 70 vuotias rc "auto"
« : 06.09.06 - klo: 16.55 »
http://www.youtube.com/watch?v=ohDWlbONWwM

Toivottavasti linkki toimii.

321
Kilpailijoiden kanava / AKK:n tiedote 5/2005
« : 25.02.06 - klo: 23.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
M-8 korjausaika:

Korjaustauon aikana muiden kuin korjausajan ottaneen autot laitetaan riviin pääsuoralle tai Parc Ferme alueelle, jolloin ei ole mahdollisuutta korjaamiseen.



Tästäpä tuleekin todella kiva juttu, jos useampia autoja on yhtäaikaa työn alla. Yksi heppu ottaa kympin ja muut juoksuttaa kasan ruuveja ja autonkappaleita pääsuoralle.

Lämmittelyn alkaessa aloitetaan silppujen poimiminen radalta, jonka jälkeen juostaa taas varikolla ja yritetään olla pudottelematta palikoita matkalle.

Sitten yritetään saada auto nippuun vajaassa kolmessa minuutissa, jonka jälkeen pinkaistaan taas radalle.

Tulee mielenkiintoista. Ja varmasti tullaan näkemään melkoista taktikointia kymppien kanssa.

322
Yleinen keskustelu / Rälläkän vaihde
« : 13.11.05 - klo: 10.47 »
Onkos kukaan avannut kulmahiomakonetta tai onko muuten tietoa kapistuksen sisuskaluista? Mahtaako se kulmavaihde kääntää vain akselin suunnan vai vaikuttaako se kierrosnopeuteen nostavasti tai laskevasti? Ja mikä mahtaa olla alennus, jos jotain sattuu olemaan? 1/2, 1/4?

323
Kilpailijoiden kanava / AKK:n tiedote 5/2005
« : 10.11.05 - klo: 19.11 »
"Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1, rata on suljettu korjaustauon ajan ja muut kuin lisäajan ottaja eivät saa huoltaa / korjata autoja (muut autot ovat pääsuoralla tai muulla suljetulla alueella). Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi 3 min lämmittely alkaa kun 10 min on kulunut. "

Alkaakos tuo kymmenen minuuttia kulumaan välittömästi, kun se on otettu? Niinhän se on ollut perinteisesti, joten sen ottaminen on kannattanut jättää viimetinkaan.
Vaan entäs, jos joku tekee kepposen ja ottaa sen kymmenen minuuttia ennen erän lähtöä. Pitääkö muiden sitten lopettaa autojensa mekkaaminen ja jatkaa sitä vasta, kun finaalin lämmittely alkaa?

Entäs, jos kaksi tai useampi kuskia on vaiheessa auton rakentamisen kanssa? Yksi heistä saa mekata autoaan ja muut ei? Tässä olisi erittäin tärkeä tietää mistä teknisen kympin laskenta alkaa. Onko se automaattisesti kymmenen minuuttia lisää aikatauluun vaiko alkaako sen laskenta välittömästi, kun sitä joku pyytää.  Tässä on se ongelma, että mitä myöhemmäksi jätät teknisen kympin pyytämisen sitä enempi saatat saada korjausaikaa, mutta toisaalta saatat menettää lopunkin käytössä olevan ajan, jos joku muu ottaa kympin. :roll:

324
Hyvä idea

325
Yleinen keskustelu / Digiservon ohjelmointi
« : 01.08.05 - klo: 18.28 »
Rattaat on karboniittia, nopeus 0,08 sek ja vääntö 8kg/cm

Karboniittia...?
Mitäs kummaa tuo mahtaa olla?

326
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 01.07.05 - klo: 21.28 »
Baana on aikalailla kuiva.
Ja korokkeen portaat on fiksattu.
Minnekköhän on muuten vasarat hävinny?

327
Tulokset / Kisat turun seudulla?
« : 24.06.05 - klo: 10.33 »
Eikös AKK ole lähinnä yhdistys? Joten sillä ei ole minkäänlaista sananvaltaa ihmisten tekemisiin siinä mitä maamme lakeihin tulee.

Olen tässä viimevuosina vähän hämmästellytkin AKK:oon  valtaa rahastaa pienoisautoilijoita joka raossa. Vastikkeeksi ei mielestäni kovin kummoisia ole saatu.
Olisi melkeinpä toivottavaa, että joku alkaisi pyörittämään kilpailevaa SM sarjaa jossain luokassa.

Se mitä sitten laisäädäntö sanoo kaikenlaisten häppeninkien järjestämisestä on sitten toinen juttu, mutta kuvittelisi ettei poliisi ole kovinkaan kiinnostunut mistään pienoisautokisoista vaikkei moiselle mitään huvilupaa tai vastaavaa hankkisikaan.

Suomi on vapaa maa, joten kisat pystyyn vaan. Jos joku haluaa jollain perusteella rahastaa niin se on sen rahastajan asia perustella asiansa oikeutus ja ottaa yhteyttä.

328
Polttisautot / Lavangon M-8 radan ajoajat
« : 13.06.05 - klo: 10.13 »
Koskeekohan samat aikataulut nyt myös viereistä kartingrataa? Se heidän pihalle tekemänsä rataosuus on ainakin minun havaintojeni mukaan ainoa melunlähde, josta ääni kuuluu sataa metriä kauemmaksi.

329
Yleinen keskustelu / Ratojen ilkivalta
« : 13.06.05 - klo: 09.51 »
Radalla mopoilun ja fillaroinnin voi estää tai ainakin vähentää sitä kohtuullisen edullisesti sijoittamalla muutamaan kohtaa radan ylittävän puomin. Sopiva korkeus puomille lienee puolesta metristä metriin. Autojenhan pitää päästä ali ja nostajien tarvittaessa yli. Parempi ja vähän työläämpi vaihtoehto olisi sellainen jonka poikkipuomi olisi lukoilla kiinni.  Sen voisi ottaa kisoihin irti niin ei nostajat kellahtaisi nenälleen.  Ei ole kovin kallis, kun ostaa romikselta teräsputket josta hitsaa kasaa ja kestää kohtuudella ilkivaltaakin. Turussa muistaakseni käytettiin aikanaan noita puomeja.
Tukeva aitahan on aina hyvä, mutta valitettavasti se maksaa kauheasti.

330
Tämä ehdotus tulee aika viimetinkaan, mutta eikö alkuerät voitaisi ajaa toisinpäin, eli kovat kuskit ajaisivat vikoissa erissä ja vähemmän kovat alkupään erissä. Silloin näille vähempi kokeneille jäisi enempi aikaa ennen finaaleja. Hehän kuitenkin aloittavat finaalitaipaleensa luultavasti 1/16 tai 1/8 finaaleista.
Enkä usko tämänhetkisten ykkös- ja kakkoserän kuskienkaan pahastuvan muutoksesta. Heillehän on varattu aikamoinen huoltotauko, jos he sattuvat ajamaan suoraan semeihin niinkuin luultavasti käy.

Sivuja: 1 ... 8 9 10 [11] 12