Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ToniP

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 ... 18
361
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN
« : 07.05.08 - klo: 22.57 »
Välttääksemme neropattien viisastelun, Truggy-luokkaan ei voi osallistua sähkömoottorisella autolla vaikka siihen ruuvaisi fuilitankin. :tongue:

362
Polttisautot / Vs: Force .28 ja muut RTR .28-koneet
« : 07.05.08 - klo: 22.47 »
Juuh, todella luotettava kone ja erittäin tasainen. Kun sain säädettyä koneen, ei tarvinnut kertaakaan kajota ruuveihin. Edes vaikka vaihdoin tulpan RB:stä McCoy:hin.

Toi öljyn määrä on muuten kans yks. Ainoa vaan mitä ihmettelin, ettei kummassakaan nokkalaakerissa ollut pienintäkään sanomista purettaessa. Toisesta oli ulompi suoja lähtenyt, muttei siitä huolimatta. Toisen (kampuravikainen) runkolaakerikin oli vain aavistuksen "huriseva". Ei pienintäkään eroa klapissa verrattuna uuteen .21 laakeriin.

Kuinka paha se laakerin radiaalivälys on kun se on sökö? Aksiaalivälys on tietenkin helpompi havaita, muttei anna välttis oikeaa kuvaa kunnosta.

363
Meidän ratako sen tekee??  :tongue:
Hmm...3-4 gallonaa. Onko siinä kiertokangen laakeripusla venahtanu?

Toisesta meidän koneista meni kanki ja toisesta juurikin toi tappi poikki. Kanki katkes hiljasilla kierroksilla ja tappi pääsuoran lopussa täysillä. Molemmista koneista oli runkolaakeri vähän kärsinyt, mutta ne saattoi ihan hyvin mennä täräyksessä huonoks. Molemmista meni myös lohko puhki, mutta sain toisen paikattua.
Ajoin nimittäin eilen niistä jämistä kasatulla koneella ja kunhan sain säätöihin, kohtuu hyvin se pelas. Vähän joutu säätään laihemmalle, että rupes pelaan kunnolla. Kierrosalueet muuttu kans vähän. Nyt siinä on alakierroksetkin mutta ylhäällä vähän on/off. Parempi kuitenkin radalla kun ennen. Saa nähdä miten kauan siitä on iloa. En aio tehdä sille mitään, ellei joku tiedä sopiiko jostain toisesta koneesta kanki siihen. Hobaon RTR Mach .28 kenties?? Kiertokangen pusla ainakin on vähän väljä.

Mikähän tässä nyt on se oikea johtopäätös. Onko koneissa jotain vai olisko esim. laakerit pitäny vaihtaa ajoissa. Osaisko joku kertoa näitten kirjotusten perusteella mikä vois olla oikea syy koneiden hajoamiselle näin? Onko muissa RTR .28 koneissa samoja ongelmia? (Muutin otsikon)

364
Yleinen keskustelu / Vs: Model Expo pienoismalli messut
« : 05.05.08 - klo: 21.03 »
Pööki jo kerkeskin. Laitan kumminkin tällaisenaan...

Heitänkö yksin jos heitän haasteen kauppiaille ja lähinnä maahantuojille/valmistajille lähteä painostamaan tapahtuman järjestäjiä avaamaan pikku budjetti tälle hommalle?

Vaikka sitä miten päin laskee, puheena olleen simppelin kisan pistää pystyyn ekalla kerralla kahella- kolmella ja siitä eteenpäin noin tonnilla. Siis jos kilpailu on osanottajille ilmainen. Tänä päivänä tollainen raha ei kelpaa perusteeksi jos sillä saavutetaan se mitä sillä saavutetaan varmasti. Pelkästään paikalle tulevalle yleisölle seuraavina kuukausina myytävien autopakettien katteella maksaa jo radan kamppeet uutena.

Enkä kyllä ymmärrä miksi sellaisen kisan pitäisi olla ilmainen kenellekään, kuskeille kuin katsojillekaan. Paitsi tietty jos siinä samalla siis myydään jotain. Sitä paitti siinä väliaikoina voi ihan hyvin ajaa pikkuautoilla huvia ihan ilmatteks kuten nytkin.

365
Polttisautot / Vs: Polttiksen boxiin akku
« : 05.05.08 - klo: 10.29 »
Ultramat 14 laturilla ei voi ladata lyijy-, eli Pb-akkuja.

366
Yleinen keskustelu / Vs: Model Expo pienoismalli messut
« : 05.05.08 - klo: 10.26 »
Model Expo Harrastemessut ovat pohjoismaiden suurimmat pienoismallien ja käsientaitojen messutapahtuma. Model Expo on järjestetty Helsingin Jäähallissa vuodesta 1981 lähtien.

Yli 200 alan näytteilleasettajaa esittelevät tuotteitaan ja toimintaansa.
Mukana tapahtumassa on alan yrityksiä, yhdistyksiä, museoita ja kerhoja,
sekä yksittäisiä alan harrastajia jotka tuovat näytteille yhteensä yli 1500 pienoismallia ja muita mielenkiitoisia harrastustöitä.


Alkuperäisestä puhtaasta pienoismalliharrastustapahtumasta, Model Expo on laajentunut ja kehittynyt käsittämään kaikkia käsien taitojen eri harrastusmuotoja. Tapahtuma on tärkeä markkinointikanava yrityksille ja korvaamaton innoituksen ja uutuuksien lähde alan harrastajalle. Model Expo on suuren yleisön ainoa tilaisuus saman katon alla tutustua käsien harrastusten laajaan ja kiehtovaan maailmaan. Yksi Model Expon tärkeimmistä tavoitteista onkin levittää harrastuskipinä mahdollisimman monelle uudelle harrastajalle.
*Lainattu tapahtuman kotisivulta.

Eiköös se olekin niin, että rc-autot ja tarvikkeet muodostaa alan kauppiaiden liikevaihdosta lähes suurimman osan nykyään? Korjatkaahan toki jos olen väärässä. Ei oikeiden rc-autolajien esittely lähes ainoassa maassamme järjestettävässä alan tapahtumassa voi olla niin vaikeaa kuin se nykyään on.

Tottahan tollainen pikkurata mahtuu vaikka yhdelle messuosastolle jos halutaan, mutta niitähän nyt muutenkin kohta on joka ostarilla. Ja se on hyvä asia kaikille. Mä meinaankin sitä, että koska eri rc-autolajeissa kilpaileminen on mahdollista niin monelle, miksei juurikin sitä tuotaisi enemmän esiin? Kuten Jose jo ihmettelikin. Jokainen joka meilläpäin tulee radalle, on peloissaan kun ruvetaan ottamaan kilpailemista puheeksi. Onko se mikään ihme, kun siitä ei ole minkään valtakunnan käsitystä muilla kuin harrastajilla.

367
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU- SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 04.05.08 - klo: 21.51 »
Lainaus
joku näki mitä?
Onko tässä selitys nopeille kierrosajoille.  :tongue:
Äh, kunhan opettelen vinoileen.

368
Polttisautot / Vs: Polttiksen boxiin akku
« : 04.05.08 - klo: 21.30 »
Tarkista mottien kunto kans. Hiilipinnat menee joskus ihan pienestäkin junnaamisesta karrelle. Varsinkin OEM-moteissa.

369
Yleinen keskustelu / Vs: Apu paikallaa
« : 04.05.08 - klo: 21.06 »
Jos se oli käynnissä ja ilmansuodatin kastui, joudut luultavasti avaamaan koneen. Se on siinä tapauksessa tehtävä vielä mahdollisimman nopeasti ettei kamat ruostu koneen sisällä.

Lainaus
ja kummasta nyt oli kyse.
*On se kumma miten helposti sitä pitää itsestäänselvyytenä  :tongue:

370

Onko toi siipi noin hyvä?  :cheesy:

372
Polttisautot / Vs: ?????????
« : 03.05.08 - klo: 22.09 »
Kandee heittää tankin ja kaasarin väliin vaikka tyhjä fuilifiltteri. Käy katollaan paljon pidempään, varsinkin jos laitat sellasen isokokoisen.
Esim. tällainen riittää jo hyvin. Ton vetoisuus on noin 1ml. Tohon sun letkuun mahtuu nykyisellään noin puoli ml.

373
Vapaa keskustelu / Vs: 10.000 kirjoitusta napshtaa kohta
« : 03.05.08 - klo: 20.24 »
http://rc10.fi/index.php?action=mlist;sort=posts;start=0
Tosta näkee kirjoittajat viestien määräjärjestyksessä.

Laatuhan se tosiaankin on mikä ratkaisee. Noin puolentoista vuoden kokemuksella tältä foorumilta voin sanoa ettei Mikan kirjoitukset todellakaan ole mitään soosia tai spämmiä olleet. Mutta onhan siinä vähän reeniäkin takana, heh.

374
Lainaus
Mites on takuun laita tämän toimenpiteen jälkeen?
Valmistajan takuu päättyy kun laitteen kansi avataan. Tosin he eivät sitä tiedä kun kantta ei ole sinetöity. Tässä tapauksessa siis takuu loppuu siihen kun (jos) laitetta muutetaan. Tosin veikkaan että lasiputkisulakkeen pelkkä vaihtaminen ei takuuta katkaise, vaikka juotetun sulakkeen tilalle asentaisi vastaavan. Itse työn tehdessäni takaan sen että laite on mukavampi käyttää tämän muutoksen jälkeen. Ja tietenkin takaan myös työni.

Lainaus
Tosin ei taida mennä muutenkaan takuuseen jos itse olet sen saanut rikottua.
Itse asiassa jos kiinteäasenteinen sulake palaa vaikka ylijännitepiikin takia, mielestäni maahantuojan takuun pitäisi kattaa korjaus. Sehän on helppo kysyäkin.

Lainaus
Ja se että siellä on aikuisten oikeesti rakenteellinen vika niin eikös sille pitäisi jotain tehdä noin niinkun valmistajan puolelta??
No siis vika ja vika. Rakenteellinen vikahan se on jos laitteen joutuu viemään huoltoon sulakkeen vaihdon takia. Suunnittelun kömmi tai tuotannollinen säästö joka aikanaan johtaa asiakkaan käyttökulujen huomattavaan kasvuun. Veikkaan jälkimmäistä vaikka laite muuten onkin todella laadukas.

375
Graupner Ultramat 14 laturissa on 12V syöttölinjassa rakenteellinen vika. 5A lasiputkisulake on juotettu piirilevyyn kiinteästi. Tämä kun kossahtaa, joutuu laitteen avaamaan ja uuden sulakkeen juottamaan paikalleen. Seuraavassa on ohjeet ulkopuolisen sulakepesän asentamiselle.

Sulake palaa joskus melkein itsestään jos 12V jännitelinjaan tulee esim. jännitepiikki tai kytket akun vääriin napoihin tms.

Laitteen korjaamisen ja voi suorittaa seuraavien ohjeiden avulla:

Tarvitset:
- Paneeliasennettava sulakepesä lasiputkisulakkeille. (Yleiselektroniikka 3101.0015)
- 5A nopea lasiputkisulake. (Yleiselektroniikka 5x20-5A-F)
- 0.50-0.75mm johdinta 2x15cm.
- Juotostarvikkeet.
- Tinaimuri tai tinaimulankaa.
- Torx10 avaimen. Lyhyt riittää, esim kärkipala.
- Osien hinta on noin 3€.

Toimet:
- Irrota kaikki johdot virtalähteistä ennen kuin avaat kotelon.
- Tarkasta onko lasiputkisulake palanut poikki. Ellei ole, toimita laitteesi alan huoltoliikkeeseen tai unohda koko juttu.

- Poraa 13mm (tarkka) asennusreikä kotelon kansiosaan oikean puoleiseen päätyyn. Ks. kuva. Reikä on oltava tarkalleen kohdallaan ettei se naarmuta piirilevyllä olevaa kelaa. Parasta on laittaa kelan päälle sähköteippiä suojaksi.
- Asenna sulakepesä asennusreikään sopivan kireälle. Voit estää myöhemmän löystymisen tipalla pikaliimaa kauluksen ja kotelon välissä.

- Nosta piirilevy varovasti paikaltaan ja aseta se tukevasti pystyasentoon.
- Irrota vanha sulake paikaltaan kolvilla ja ime vanhat tinat pois liitoksista jotta saat reiät auki. HUOM! Varo poistamasta plus-johtimen (pun) juotosta.
- Juota nyt johtimet piirilevyn reikiin ja edelleen varo sulattamasta plus-johtimen liitosta.

- Asenna piirilevy takaisin paikalleen ja juota johtimien toiset päät sulakepesän liittimiin. Napaisuudella ei ole merkitystä. Voit käyttää myös 4.8mm lattaliittimiä. Tarkista johtimien oikea kulku kotelossa.
- Kokoa laite ja asenna sulake paikalleen pesään ja savun hälvettyä tarkista kytkennät.  :cheesy:

Jos homma tuntuu hankalalta tai et ole kokenut kolvin kanssa, voin tehdä homman puolestasi. Veloitan työstä osineen 20€. Vanhan sulakkeen voi kolvata suoraan piirilevyllekin, jolloin työ on helpompi tehdä, mutta sen joutuu aina tekemään uudestaan kun sulake palaa.

376
Polttisautot / Vs: ?????????
« : 03.05.08 - klo: 15.19 »
Se taitaa olla siinä satkun paikkeilla vissiin kun lexan-muovi rupee pehmenemään. Pillistä tuleva hönkä taitaa olla juuri tätä luokkaa riippuen koneen käyntilämmöistä. Ei se pakokaasu sillä matkalla paljoa jäähdy. Leikkaat vaan sopivan kolon pillin kohdalle, mutta koita saada jäämään pyöreät muodot. Lexan repeää helpoimmin terävistä nurkista.

377
Yleinen keskustelu / Vs: Apu paikallaa
« : 02.05.08 - klo: 16.47 »
Jaa että kastuu koneesta vuotavasta polttoaineesta vai kastuu esim sadevedestä tai vastaavasta vai miten tarkalleen kastuu märäks?

Jos polttiskone "kastuu", eli saa liikaa polttoainetta eikä käynnisty. Ota tulppa irti ja pyöritä konetta jonkin verran joko boksilla tai narusta nykien.
Jos polttiskone kastuu päältä, se ei haittaa. Ilmansuodatin ei saa kastua märäksi vedestä eikä siihen saa joutua polttoainetta tai muuta liuottavaa ainetta vähääkään. Jos se filtteri kuitenkin kastuu, vaihda se heti uuteen. Muista rasvata se oikeaoppisesti.
...ja käytä myös foorumin hakua...

378
Totta, totta...
.28 konehan on millä tahansa radalla tietyssä mielessä parempi kuin .21. Se vääntää alhaalta hieman paremmin jolloin mutkasta lähtö on ripeämpi. Olettaen että pitoa on tarpeeksi. (Kisa)Kireämpi .21 taas ottaa varmasti suoralla sen takaisin, mitä mutkissa jää. Itse IGT autoa (vielä) ajamattomana voin kuvitella miten paljon mutkaisen osuuden ajaminen nopeammin (ykkösellä) saa aikaan isommat erot kuin ne huippunopeudet suoralla (kakkosella). Tietenkin välitykset on säädettävä koneen mukaan, mutta ei niihinkään varmasti ole montaa vaihtoehtoa.

Pointtini on tämä. Asvalttiradalla kokematon kuski saa paremmat tulokset aikaan luultavimmin IGT:n RTR .28 koneella kuin vastaavan tasoisella .21 koneella. Kokemuksen kartuttua ja/tai päivityskoneen ollessa kireä kisakone tämä ero häviää ja kone menettää merkityksensä. Nyt voidaankin spekuloida, että jos tämä sarja alkuun päästyään saa jatkuvasti uusia kuskeja mukaan, vakiopannu on varmasti kaikille paras vaihtoehto. Jos taas tämä jää vain muutaman jannun keskinäiseksi touhuksi, aika näyttää, pannuja tullaan varmasti sallimaan muitakin. Ihmisluonne taitaa olla sen verran utelias  :wink:

379
Lainaus
Meinasitkos samantien sähköksi muuttaa, kun kerran nyt tänne sähköautopuolelle kirjoitit?
Tässä nyt kaikkea voi huomata  :tongue:
Juuen todellakaan vaihda sähköön. Naapurin jehun kans ollaan hakattu yhdessä jo yli 600€ E-Maxxiin vaikka se on vasta vakiosähköillä ilman alukilkkeitä. Ei hyvä!

Lainaus
Forcehan on vanha rc merkki, joka tekee hyviä moottoreita.
Niinpä. Kone on tosiaankin ollut mun ajooni sopiva. Kuten jo tossa aiemmin kerroin, .28 on loistava aloittelevalle kuskille jolle kaikki tehoetu pienissä nopeuksissa on ratkaisevaa. Kun nopeutta radalla saa kehitettyä, kannattaa vaihtaa koneeksi 21. Koitan tässä pyhien aikana jos noista kahdesta hajonneesta sais yhden jotenkin toimivan vielä reenikoneeksi. Sitten onkin aika tilata .21.

380
Polttisautot / Force .28 ja muut RTR .28-koneet
« : 30.04.08 - klo: 08.14 »
  Viime lauantaina (26.4.) Tampereen Lahdesjärvellä kaksi vannoutunutta polttisharrastajaa koki melkoisen pettymyksen. Suurin osa syystä voidaan kuitenkin langettaa ihan itselle.

  Olin viimeiseksi edellisenä iltana napsauttanut rajussa kaadossa muovisen taka-aurauspalan poikki. Ja eikun pakista tarvittavat kilkkeet ja paikalleen. Mitä hemmettiä, vetarikin on poikki. Eikun täh, se puuttuu. Koiranluut! Kas kun en moista ollut huomannut edes ajatella. Tietenkin RTR autossa on koiranluita vetareina. Samon tein nivelvetareita penkomaan ja paikalleen. Pikkuisen harmitti kun en ollut eilen huomannut. Tässäkin tapauksessa olisin vissiin löytänyt pudonneen vetarin edellisenä päivänä, vaan ei enää kun eilisen muistijäljet katkes johonkin.

  Olen ajanut tällä autolla noin 6 gallonaa ilman minkäänlaisia murheita. Ajettavuus on huippu, tästä kiitos auton loistavalle geometrialle ja pro-ukkojen setupille. Varaosien tarve on käsittämättömän pieni. Olen kaatojen takia ruuvannut 1kpl mukana tulleen muovisen aurauspalan, 1kpl alumiininen vastaava ja ne nivelvetarit joista aiemmin kerroin. Parit laakerit kytkimeen ja nyt vetarien yhteydessä varmuuden vuoksi uudet takapyörien laakerit. Ohjaukseen olen päivittänyt laakeroidun servosaver-tangon ja paremman ohjausservon, jotka ei ole lainkaan pakollisia ellei meinaa kisata. Olen ollut autoon kaiken aikaa erittäin tyytyväinen.

  Forcen .28 konehan on loistava siinä mielessä että se on erittäin luotettava ja helppo säätää. RTR koneeksi siis hyvä valinta. Ajoin koneen viime syksynä kunnolla sisään. Olin riemuissani huomatessani koneen potentiaalin. Koko ajan kuitenkin alitajunnassa oli pieni ajatus että tämä ei ole paras mahdollinen moottori buggyyn. Eikä olekaan jos haluaa vaikka kilpailla kunnolla. Koneessa on reilu alavääntö ja noin 30000rpm max. Alavääntö helpottaa hyppyjä ja auto on mutkasta lähdettäessä loistava, mutta häviää suoralla kisakoneille jonkin verran.

  Noin gallona sitten avasin kannen hioakseni päältä kaatojen naarmuja pois. Kanteen kannattaa laittaa nippareilla fuililetkua suojaksi. Kun alun perin säädin konetta, ajattelin että tottahan se saa laulaa kunnolla. Monet radalla sanoivat samaa. Väärin. Tällainen kone ei voi kestää samoja kierroslukuja kuin .21 kisakoneet koska männän massa yksinkertaisesti on liikaa kampiakselille ja laakereille. Olen sitä mieltä että konetta ei kannata säätää ihan tappiin jos haluaa siitä pitkäikäisen.

  En ole tehnyt koneelle mitään koko aikana. Tiedän, että laakerit olisi pitänyt vaihtaa aikanaan. Väänäsen truggyssä sama kone kilahti noin 4 gallonaa ajettuna. Hänkään ei ollut koko aikana tehnyt koneelle mitään huoltoja. Tästä puolen tunnin kuluttua pääsuoran päässä omani stumppasi. Ihmettelin stumppia koska minkäänlaisia ongelmia ei koko aikana ole ollut. Multa leikkasi runkolaakeri kiinni jumittaen kampiakselin runkoon. Tämän takia akslin tappi leikkaantui poikki ja halkaisi lohkon. Väänäseltä katkesi pelkästään kiertokanki. Väänänen tuli siinä vaiheessa kertomaan ettei koneeseen toimiteta varaosia. Nonni, tuli kalliit vaihtamattomat laakerit.

  Olen tässä miettinyt että jos me molemmat olisimme säätäneet koneet niin ettei ne laula ihan tapissa, olisko ne vielä kunnossa. Toisaalta koska mulle ei ole tähän mennessä tullut mieleeni vaihtaa laakereita, olisiko se koskaan tullut mieleeni. Oppia ikä kaikki. Voisin tässä vaiheessa lämpimästi suositella kaikille RTR-koneiden omistajille, vaihtakaa ne laakerit viimeistään(!) kolmen gallonan jälkeen. Kannattaa ainakin tarkistaa ne siihen mennessä. En moiti tässä itse konetta, monet on jo sanonut että on itse asiassa ihan hyvin jos kone kestää huoltamatta kuusikin gallonaa.

  Mitä olen itse kokenut ja muiden kanssa keskustellut, HongNor X1CR ja X1CRT sekä kaikki niiden variaatiot ovat mielestäni erittäin laadukkaita autoja, geometria toimiva ja säädettävä ja voisin vaikka vannoa että ainakin M8 ja T8 luokissa ehdotonta kärkeä kestävyydessä, myöskin RTR versioina. Päivitettävää ei juurikaan ole, alkuun pääsee loistavasti RTR:ssäkin mukana tulevilla kilkkeillä. Jos aikoo kilpailla, kannattaa vaihtaa aurauspalat ja runkojäykkärit alumiiniseksi, muu ei ole välttämätöntä. Niin paitsi ne laakerit tietysti!  :smiley:

Tekstiä muokattu vastaamaan paremmin mielipiteitäni ja muutenkin selkeämmäksi.

381
Juuh, vissiinkin se on helpoin tapa kun teippaa. Harjattomien antama ylimääräinen vauhti tietysti on se mitä en huomannut aiemmin ajatella.

Mites paljon auttais kun hommaa kovat insertit ja kovaa seosta olevat renkaat. Tuli muuten mieleeni, että voihan sinne vulkanoida siimaakin. Glemmi nurin ja siimaa ympärille jokunen kierros, vulkanoimalla sais vissiin sen parhaiten kiinnitettyä kumiin. Minkä merkkistä vulkanoimisainetta aiot käyttää?

382
Tuo Nokian ratahan taitaa olla sen Pyryn uuden motocrossiradan alueella. Siis juurikin speedway radan tuntumassa. Testiradantie 50, Nokia taitaa osottaa oikeeta kohtaa karttaohjelmassa.

PRCA:han on aikeissa tehdä sinne uuden radan sitten (jos) Lahdesjärveltä tulee lähtö syksyllä. Aiheesta on keskustelu prca:n foorumilla.

383
Ainakin nämä seuraavat henkilöt tunnetaan Vammalan seutukunnalla asustavina rc-autoilijoina.

1. Toni, Paavo ja Tuomo Pietilä, Vammala
2. Mikko & the boys Santanen, Kiikka
3. Timo Santanen, Vammala
4. Touko Laakso, Vammala
5. Jari Lindgren, Kiikka
6. Vesa ja Tapio Alho, Vammala
7. Tapio Kranni, Vammala
8. Jouni Pesonen, ?
9. Lasse Miettinen, Siurå
10. Ville Syrjä, Siurå

Nämä herrat siis ainakin ovat jostain kautta joutuneet mun listalle.
On se muuten kummallista että meitä on pelkästään Vammalan alueella heti kymmenen hemmoo. En tiedä ovatko kaikki aktiivisiesti mukana harrastuksessa mutta sehän selviää kun saamme porukan koolle.

Ilmoitelkaa pikaisesti yhteystietojanne vaikka mulle mailiin, laittelen sitten koottua listaa kaikille halukkaille eteenpäin. Aiheesta keskustelua myös prca:n foorumilla.

384
Hommaa jäykemmät foamit. Se on ainoa kunnolla toimiva keino saada renkaat toimimaan. Tietenkin kumit tulee olla vanteilla tasapainossa, jottei muodostu kovia värinöitä. 1:8 krossari sietää melkoista epätasapainoa renkaissa ajo-ominaisuuksien merkittävästi muuttumatta. Tietenkin on aina parempi, mitä paremmin renkaat ovat tasapainossa.

Joskus olen nähnyt jollain alustan säädöt niin, että linkit oli tosi alhaalla, eli maavara tosi korkealla. Tällöin jos vielä käyttää pehmeitä foameja, voisin kuvitella auton olevan todellakin kiikkerä vauhdissa. Alustan säädöistä enemmän muissa aiheissa (käytä hakua) ja crossirenkaiden foameista vois oikeen vaikka perustaa topicin.

Teippivirityksetkin kaiketi toimivat jotenkin, vissiin samalla tavalla kuten 1:1 autojen vyörenkaissakin, en kuitenkaan tunne ketään kokenutta kuskia joka käyttäisi moisia konsteja. Voihan se tietty olla että ne teippailee salaa  :lipsrsealed:
Kuinkahan on...hmmm...

385
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tampere Lahdesjärven rata
« : 22.04.08 - klo: 11.27 »
Mites on, kerkeekö kukaan keskiviikkoiltamiin?
Ite en pääse kun jumitan täällä Järvenpäässä viikot. La tuun kuitenkin.

386
  Korteni tähän kekoon: http://www.wikipedia.org/.
  Jokainen voi (vielä) kirjoittaa, se sitten hyväksytään yleisesti tai sitten ei. Jos kirjoituksesi on wikissä, linkitä siihen niin ei tarvi selittää kahta kertaa mitään.

  Kyllä ne asiantuntijat tässäkin harrastuksessa on jo selvillä, mielestäni se onkin yksi tän homman idea ja suola, että saa tutustua ihmisiin ja saa kavereita ja on tuttuja saman henkisiä tyyppejä ympärillä. Ei siihen tarvita mitään luokitussysteemiä tai tietokantaa, wiki toimii sellaisena nykyisellään loistavasti. Tarvii myöskin uskaltautua ulkoilmaan ja tutustumaan ihmisiin. Vastauksia ihan satelee kun ajopaikoilla pyörii.

387
Polttisautot / Vs: Moottori huutaa viimestä päivää
« : 20.04.08 - klo: 03.42 »
  Ota nyt ihan aluks hihasta kii jotain kaveria joka on jo ainekin kerran ajanut polttiksella ja mielellään ajanut sisään jonkun koneen. Sit koitatte yhessä kattoo että miks luisti on auki tai onko koneen seosruuvit ees suunnilleen niinkun niitten pitäis, tehdassäätöihin kun ei voi luottaa liikaa. Jos nää on kunnossa, katotte yhessä että onko kaasarissa pahoja ilmavuotoja tms. josta kone sais ilma seokseen huomattavan määrän. Jos nää kaikki oli kunnossa, käytätte järkeenne ja sen toisen kokemusta ja ari-pekan rc-sivustoa ja googlea selvittääksenne ongelman, koska siinä tapauksessa se on ongelma.

  Polttiskoneen käyttö on opeteltava. Siitä ei tule vahingossa koittamalla mitään ja jos ei ole tietoa, se täytyy hankkia ennen kuin aloittaa. Muuten tulee romua kalliista vehkeistä.

  Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta sitä auttaa kun tietää perusasiat ennen aloittamista. Nämä polttikset on melko simppeleitä laitteita kunhan tietää muutaman perusasian. Aloittelevasta kuskista voi tuntua hassulta, mutta rc-autoilun koko historian aikana ei ole montaakaan niin kummallista vikaa ilmennyt, etteikö niitä ole saaneet selvitettyä ihan tavalliset harrastajat, erikoisosaamista ei näissä juurikaan kaivata, perustiedot riittää lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen.

388
Lahdesjärvellä Tampereella on Pirkanmaan rc-autoilijat ry:n rc-auto crossirata. Siellä voi ajella kaikenlaisilla rc-laitteilla. Lisätietoa radasta löydät esim. täältä. Myös täällä rc10:ssä keskustellaan Lahdesjärven radasta.

389
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tampere Lahdesjärven rata
« : 20.04.08 - klo: 03.05 »
  Nyt sain korjattua meitinkin foorumin rekisteröintiongelman. Elikkäs EI tarvi rekisteröityä lukeakseen esim. tossa aiemmin mainittua ratatalkoot-topikkia.

  Tervetuloa vaan kaikki ajamaan. Varsinkin la-su on ajelijoita paikalla ja keskiviikko-iltaisin pidämme kerho iltoja ajelun merkeissä. Huom, omat makkarat mukaan.

  Radasta tietoa myös www.prc-autoilijat.com - ratainfo.

390
  Joo, täällähän minä asustelen. Heitäpäs vaikka mailiin yhteystietosi, katotaan jos yhessä päästäis ajamaan. Olen huomennakin (su 20.4.) menossa Lahdesjärvelle ajamaan ja vähän "talkoilemaan". Olis hauskaa jos voitais tavata jossain vaiheessa.

  Olenkin jo ajatellut että meitin tarttis pitää jonkinlainen kokoontumisajot Vammalan suunnalla asuvien harrastajien kesken. Mites jos heti sovittais että vappuna (1.5. klo 12.00) kokoonnuttais jossain päin seutukuntaa ja vaikka siitä lähettäis Lahdesjärvelle ajelemaan. Sopiva paikka vois olla vaikka Würthin piha koska siinä on tilaa ja tiedän että siinä saa ajaakin häiritsemättä ketään. Muitakin paikkoja vois harkita, kuten esim. Kaalisaaren kenttää. Sinne pääsee autolla lähimmäs kun ajaa uudelta Sokkarilta "alas" rantaan ja hiukan enne kun on eturenkaat vetessä, käännös vasemmalle. Siinä on sellanen pikkuparkkis jossa voitas kokoontua.

 Tällä puheella mulle voi ilmottautua jos on tulossa, sovitaan sit kyydeistä ja muusta tarkemmin. Laitan tästä vielä PRCA:n foorumillekin.

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 ... 18