Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 17
361
Sähköautot / Lataamisen laskukaavat
« : 25.03.03 - klo: 07.35 »
7min on aika ratkaisevaa, jos kilpailuerä on 5min, ja akku on valmis 7min lähdön jälkeen  :wink:

Ainoastaan kokemuksella voit sanoa kauanko tietyn akun lataamiseen menee, kaikki on kiinni akku-yksilöstä, jäljelläolevasta varauksesta (purkutavasta ja ajasta), latausvirrasta ja vielä hyötysuhteesta.

Minulla menee kisa-3300 akkujen lataamiseen 50min +/-1min.
Treeniakkujen lataamiseen menee 40min +/-1min.

362
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 12.03.03 - klo: 21.46 »
Tämä sama kaisataväli 40MHz alueella on tietääkseni ollut pitkään käytössä, 27MHz puolelle on tainut tulla lisää sallittuja kanavia, koska aikoinaan niitä oli vain 6kpl, 26.995-27.255, eli eteenpäin on menty!

Mitä sitten sallitun taajuusväliin mahtumiseen tulee, niin mielestäni melkein enemmän harmia aiheuttaa 0-päätteiset kiteet, koska ne tavallaan vievät kahden 5-päätteisen (perinteisen suomi-kiteen) paikan taulukossa, ja tätä seikkaa eivät listanlaatijat aina huomaa, ja sitten vasta soppaa syntyy.

Itse omistan 1kpl OK, laillinen kide, se sama 40.695 jota jokaisen pakista löytyy, tästä ei järjestäjälle paljoa iloa ole. Tämän lisäksi on pari "ylikanava" kidettä, joita mielellään käytän, ja näiden jatkeeksi löytyy näitä ärsyttäviä 0-päätteisiä kiteitä joiden käytön olen lopettanut "mukavuussyistä".

Ihan vain esimerkkinä, jos minulla on 40.700-kide ja merkkaan sen vapaaisiin harjoituksiin. 100% varmuudella joku käyttää 40.695-kidettä samoissa harjoituksissa, ja mistään ei tietenkään tule mitään. Tämä 40.695-kiteellä ajava on mahdollisesti katsonut listaa, ja todennut .695 olevan vapaa, ja hänen mielessä ei varmaan ole käynyt että tuo 7-alkunen kide saattaa sekoittaa koko pakan...

Nimimerkillä kokemusta on.

edit: Kattelin juuri kidekokoelmaani, minulla on 6kideparia, joista 1 on 40.695 ja 3paria on yli taajuusalueen  :?

363
Kilpailijoiden kanava / SM-sarjalle kyllä.
« : 12.03.03 - klo: 10.48 »
Ainakin itse näkisin SM-sarjan olevan mielekkäämpi vaihtoehto kuin nykyinen kerrasta poikki menetelmä, ainakin se hiukan tasottaisi mahdollisuudet kaikille, vähentämällä kotiedun ja himo-treenauksen tarjoamat hyödyt, eikä yksi epäonnistuminen vielä merkkaisi niin paljon. Tietenkin nopein voittaa joka tapauksessa...

Myös mahdolliset sään oikut vaikuttaisi vähemmän osaanottoon ja tuloksiin, ja SM:lle tulisi enemmän arvoa se osoittaessa hyvää sopeutumista eri ratoihin ja jatkuvaa nopeutta, eikä ainoastaan yhden radan suvereeni hallinta.

AKK tuskin halua myöntää erillistä matto- ja asvaltti SM samalle luokalle, joten samalla pitäisi pohtia sarjan muotoa, eli tulisiko SM-sarjan käsittää sekä matto- että asvalttikisoja, ja montako osakilpailua pitäisi ajaa.
Pitää muistaa että Touring on luokka jota ajetaan sekä matolla että asvaltilla, ja molempia pitäisi sisältää SM-arvoon.

Jos leikitään ajatuksella että nykyistä FT-sarjaa nostaisi SM arvoon, niin 6+6 kilpailua saattaisi olla hiukan liikaa, 3+3 tai 4+4 voisi olla järkevää kilpailumäärä SM-sarjassa.

364
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Jos tulkitsen, että tuolla listalla löytyy Sanwa M-8, on tyyppihyväksytty(luvatta)ja taitaa olla myös CE leima, niin saan siis kilpailla jatkossa? tosin 40.630 kide on siirtynyt laittomien listaan...


Niin, siis jos sun radiosta löytyy se tarra "hyväksytty luvatta" tai jotain vastaavaa, tai sitten uudentyyppiset CE-merkinnät/merkintä niin kaikki on GO.

Jos radiosta taas ei löydy mitään tuonlaista merkintää, niin jotain tulisi hankkia siihen. Pelkästään se että radio on hyväksyttyjen listalla ei tarkoita että sillä saa ajaa, vaan siinä sinun yksilössä pitää olla se merkintä.
Vilkaistaan tuota jossain vaiheessa torpassa, jos on tarvetta ja muistetaan :)

Ainakin itse hommasin silloisesta THK:sta tarran omiin radioihini kun niitä olin ulkomailta ostanut.

Jos radion ostaa Suomesta niin maahantuojan/myyjän tulisi varustaa radiot tarvittavalla merkinnällä.

365
Vapaa keskustelu / raha
« : 11.03.03 - klo: 09.47 »
Ei oo kato helppoo tää elämä.

Tässä muutama vihje: Vähennä menoja. Unohda turhanpäiväiset asiat, kuten tupakka, viina, ruoka, vaatteet, omalla kulkupelillä liikkuminen kun bussikin on keksitty, älä asu vuokralla...

Tai yksinkertaisesti vaihdat työpaikkaan jossa maksetaan parempaa palkkaa ;)

366
Kilpailijoiden kanava / Peräänajon luokittelu
« : 10.03.03 - klo: 21.25 »
Varsin hyvä avaus tälle osiolle, varmasti jokainen on ollut peräänajo-tilanteessa, ja mahdollisesti saaneet stopparia, tai varoituksen, vaikka ovat omasta mielestään olleet täysin syyttömiä.

Itse taisin sortua samaan virheeseen Järvenpäässä jos oikein muistan.
Ongelmahan on tietenkin se, että perään ei saa ajaa, mutta jos edellä ajava tekee ajovirheen (jonka seurauksena tönäisee hänen autoaan), niin pitäisikö minun silti odottaa että hän selvittää ajokkinsa takaisin edelleni, jotta voitaisiin jatkaa kilvanajoa? Mielestäni ei. Mutta kaikki on siitä kiinni miten tilanne tapahtui, miten ratakiseva ajovirhe oli, miten kiire takanatulevalla on, ja rangaistuksen kannalta miten tuomari näkee tilanteen. Monesti TS-10 luokassa toimitaan esimerkillisesti päästämällä tönäisty takaisin edelle, mutta tämäkin jää kuljettajan harkinnan varaan, jos hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärin niin hän jatkaa, ja vaikka olisikin ollut väärässä niin usein stopparia ei koskaan tule.

Ja eteenkin radoilla jossa on 180° mutkia niin näitä tönäisy tilanteita syntyy hyvin herkästi, juuri pienen sladin seurauksena, jolloin ei voikaan heti kiihdyttää optimaalisesti mutkasta, vaikka takanatuleva sen pystyisikin, ja tekeekin yleensä, sillä eihän takanatulevalla ole aikaa tarkkailla edelläajavan ongelmia, tai jos ongelmia ei ole niin edelläajava saakin palkkioksi roiman etumatkan...

Stopparia jakaessa tuomarin pitäisikin olla 100% varma asiastaan, ja rikkeen pitää olla sellaista laatua että stoppari on ansaittu. Tässä tuleekin hyvän tuomarin ominaisuudet esiin, kokemus on valttia, samoin kun pelisilmä, jolla pystyy näkemään tilanteen juuri sen syntyessä, eikä vain seuraukset. Ehkä tästä syystä meillä on niin kovin vähän tuomareita...

367
Hymiöitä voi kyllä käyttää ilman tässä foorumissa olevaa graaffista esitystapaa, jota niin moni muutenkin käyttää ihan miten sattuu ;)

Ja hymiöitä on käytetty paljon ennen kun grafiikka ylipäätään sekoitettiin foorummeihin/chatteihin yms.

368
Polttisautot / mistä löytäs hobao videoo..
« : 10.03.03 - klo: 15.39 »
Ehkä ne ei halua että heidän materiaalia kopioidaan...

369
Rajatorpassa CS-27 ovat todella hyvä valinta, kestävät ajoa reilusti enemmän kun 22:t jotka hajoavat käsiin pienimmänkin sladittelun seurauksena.
Ja torpassa ajettiin A8, jolloin CS27 varmasti oli OK ;)

Itse ajoin kuusankoskella CS27 renkailla, kaikkialla muualla (paitsi torpassa) olen käyttänyt CS22 renkaat.

370
Tulokset / Järvenpään kerhokisa...???
« : 07.03.03 - klo: 15.12 »
Alue-8 kisoista ei yleensä ole kerrottu mitään tilastotietoja ennen kisoja, osittain sen takia että kyseessä on harjoituskilpailut, ja osittain siitä syystä että Lefa, joka hoitaa kierroslaskennan ja ottaa ilmoittautumiset vastaan, ei tietääkseni kovin aktiivisesti selaa tätä foorumia.

Osaanottomäärät varmasti selviää jokaiselle joka paikalle tulee.

Jos osaanottajamäärä jostain syystä on kriittinen tieto niin suosittelen soittamaan lefalle.

371
Tulokset / Järvenpään kerhokisa...???
« : 05.03.03 - klo: 14.52 »
Ovaaliako matias haluaa? Ei rataa voi tehdä ilman mutkia, ja pienessä tilassa ne tulevat yleensä suhteellisen nopeasti vastaan.

Rata näyttää mielestäni todella hyvältä!

372
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 04.03.03 - klo: 16.23 »
Tamiya HotShot II on tietääkseni kyllä ihan vain etupyörillä ohjaava, paitsi tuo minun joka on niin väljä että ei oikein tiedä mikä osa siellä ohjailee...

373
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 04.03.03 - klo: 14.29 »
Huh. Ei sitten helpompaa keksitty...
Tässä jotain äkkiä muisteltua, jotenkuten kronoloogisessa järjestyksessä. Loppupäässä menee kuitenkin hämäräksi...

Jollei muuta kohtaloa ole merkattu, niin ovat myyty eteenpäin.

- n.kpl. lelua joita en jaksa luetella, kutenkaan ei yhtään nikkoa.

Pihasudittelua, n. 1983-1990
- Tamiya HotShot II (edelleen minulla)
- Tamiya Porsche 959 Touringin esi-isä. myyty :(
- Tamiya Monster Beatle (edelleen minulla)
- Pari epämääräistä saksalaista "matto" autoa (toinen tallella)
- Tamiya Grasshopper (kadoksissa?)

Harrastuksena pienoisautoilu, n.1996-2005
- Tamiya TA-02 (Myyty. Tällä aloitin Touring-harrastuksen)
- Yokomo YR4-IISP
- muutama Yokomo YR4-II
- Yokomo YR4SP
- Yokomo YR4-M2 (jälleen minulla :) )
- Yokomo YR4-M2Jpro
- Xpress Pro 2000
- Tamiya TA-01 (edelleen minulla)
- MiniXpress (1:12 touring, edelleen minulla)
- Yokomo MX-4 (myyty)
- Yokomo MX-4 (Mökki-leluna :))
- Tamiya TA-01
- Asso RC12L (myyty)
- Tamiya TA-02 (edelleen minulla)
- Tamiya TA-03 (ralli-projekti)
- Tamiya TamTech (1:24 koppiauto, hyllyssä)
- Schumacher Cat 2000 (lasikuitu, myyty)
- Schumacher Cat 2000 (graphite, myyty)
- Schumacher Cat 2000 (graphite, kisakunnossa)
- Yokomo YR-4 (entisöity)
- Yokomo MR-4TC Special (myyty)
- HPI microRS4 (hyllyssä)
- Yokomo MR-4TC Special (Drifting autona)
- 2kpl Schumacer C-Car (1:12 mattoauto, toinen myyty)
- Asso RC12LW (ajokunnossa)
- Yokomo MR-4TC Special SSG-edition (Hyllykoriste)
- Yokomo MR-4TC SD SSD Silver
- Yokomo MR-4TC SD CGM Special (myyty)
- Yokomo 1:12 Mattoauto SM-kisoihin
- Yokomo MR-4TC BD (nykyinen kilpakalusto)

Jotain saattoi unohtua, mitään selvää kirjaa ole pidetty...

374
Tulokset / Kiimingin kisatunnelmat
« : 03.03.03 - klo: 18.11 »
Kiitos minunkin puolestani :)

Kisat oli ihan hyvät ja järjestelyt pelas.

+ Kisatunnelma :)
+ Tilava Varikko.
+ Profiili tilaan nähden.
+ Oikaisuesteet, ja teippaukset.
+ TS-luokassa keskimäärin siistiä ajoa!
+ Ruoka ja kahvi :)

- Syheröinen rata, ei sopinut meikäläiselle (tarvis oppii ajaa)
- Pitkä matka...
- Majoitus. Olematon äänieristys ja lätkää pelattiin puoleen yöhön asti, jonka jälkeen ajettiin jääkonetta. (mitäs otit halvimman vaihtoehdon...)

Kisoista jäi hyvä fiilis vaikka matka olikin pitkä. Kiitos!

375
Sähköautot / miten liittyä HELSINKI MINIRACING:iin
« : 27.02.03 - klo: 16.41 »
VAU:n tilille pitää tietenkin maksaa, mutta ensiks sinun pitää täyttää sen mainitsemani jäsenanomuskaavakkeen, ja tämän jälkeen pitäisi postiluukusta tipahtaa lasku.

Hiekkaharjun radalla voit ajaa millä tahansa, vaikka nikolla, neppisautoa en suosittele, muut saattavat ajaa sen yli...

Rajatorpassa mikä tahansa 1:10 touring tai 1:12/1:10 mattoauto on ihan OK, tietenkin myös krossarilla voi ajaa, mutta krossarissa EI nappularenkaita.

376
Sähköautot / miten liittyä HELSINKI MINIRACING:iin
« : 27.02.03 - klo: 13.48 »
VAU:n maksut:

Junnut (alle 16v) Liittyminen n.20e, jäsenyys n.20e/vuosi
Aikuiset (16v täyttäneet) Liittyminen n. 35e, jäsenyys n.35e/vuosi

Ratamaksu VAU:n jäseniltä 34e/vuosi, EI VAU:n jäsen 68e/vuosi

Ratamaksua peritään ruokakunnalta, eli saman perheen jäsenet voivat ajaa yhdellä ratamaksulla.

Ratamaksu on voimassa 1.1-31.12, kaikilla VAU:n PA-radoilla.

Liittyessä joudut maksamaan: Liittymismaksun, jäsenmaksun, ja ratamaksun. Siis rahaa menee jonkun verran :|

VAU:n jäsenmaksut ovat vuosien varrella nousseet, ratamaksu ei.

Ja ennen kun alkaa suunnaton äänestäminen, niin VAU seurana perii nuo liittymis ja jäsenmaksut, ei Pienoisautojaos.
Ratamaksuja joudutaan valitettavasti perimään koska radat jatkuvasti vaativat ylläpitoa, joka taas ei ole ilmaista.

Edit: Hinnat korjattu.

377
Sähköautot / miten liittyä HELSINKI MINIRACING:iin
« : 27.02.03 - klo: 11.17 »
Ja niihin puolapuihin sitten ei tarvitse ajaa, kuten ei rajatorpan seinäänkään  :roll:

Edelleen, jos VAU:n jäseneyys kiinnostaa, niin pistä minulle mailia, tai tule juttelemaan torppaan, tai jos sattumalta olen hiekkaharjussa, niin silloinkin sopii tulla juttusille. Yleensä on jäsenanomuskaavakkeita mukana.
Aakella pitäisi myös olla niitä minun printtaamia kaavakkeita, mutta viimeksi kun kuulin niin se oli vissiin löytänyt niille parempaakin käyttöä :?

Ja TIETENKIN voi käydä torpassa ja hiekkaharjussa ihan vain katselemassa :!:

378
Sähköautot / miten liittyä HELSINKI MINIRACING:iin
« : 26.02.03 - klo: 14.58 »
VAU, eli Vantaan AutoUrheilijat on seura joka toimii Vantaalla :)

Talvisin ajetaan rajatorpassa, keskiviikkoisin 17-21 ja lauantaisin 11:00-17:30 Suomen ainoalla kiinteällä mattoradalla.
Ja vielä tämän kevään ajan aloittelijat pääsevät nauttimaan heille pyhitetystä harjoittelupaikasta, Hiekkaharjun koululla, jossa ajetaan sunnuntaisin 16:00-20:00.

Kesäisin Vantaan vauhtikeskuksessa on Crossirata, ja asvalttiajot keskitetään toistaiseksi tattarisuon radalle.

Liittyminen, kuten jäsenyys, harrastaminen, ja kaikki muukin tässä elämässä, maksaa  :|

379
Sähköautot / miten liittyä HELSINKI MINIRACING:iin
« : 26.02.03 - klo: 13.46 »
Ja valitettavasti VAU:lla ei tietääkseni ole webbisivuja, mutta jos VAU:n jäsenyys kiinnostaa niin mailaa vailla: nappe.fager@pp.inet.fi

380
Vapaa keskustelu / charz on poissa...
« : 24.02.03 - klo: 09.33 »
Otan osaa.  :(

381
Tulokset / Ennakko: BotniaTrack 2003 19.4.2003
« : 23.02.03 - klo: 10.33 »
Anteeksi, mutta ihan uteliaisuudesta, webbisivuilla (ja täälllä) mainitaan että "Radan materiaali maalattua betonia, jossa lähinnä hiekkapaperin tuntuinen pinta."

Taas webbisivujen kisakutsussa mainitaan "Rata: 150 x 3 m, Asfalttipintainen "
Tarkoittaako tämä että pohja on tuota betonia/asfalttia ja siihen päälle matot, vai ajetaanko suoraan tuon betonin/asfaltin päällä?

Jos ajetaan suoraan betonilla/asfaltilla, niin onko siellä ajettu aikasemmin, eli onko tietoa renkaiden toimivuudesta sillä alustalla? Asfaltti nyt on suhteellisen tuttu materiaal, mutta betonilla en ole akaisemmin ajanut kilpaa...

Jos ajetaan matoilla niin annattehan anteekis tyhmää kysymystäni  :?

382
Tulokset / Suomalaiset arvokisamitalistit (1986-2002)
« : 23.02.03 - klo: 10.19 »
DHI-cup ei ole arvokisa.

383
Sähköautot / Laakerit?
« : 21.02.03 - klo: 13.43 »
Laakerit on keskimäärin kestorasvattu.

Jos puhdistat laakerit cleanerilla, niin saat olla tiputtamassa niihin öljyä ennen jokaista ajokertaa, muuten kuluvat nopeasti.

Parhaat laakerit on ne mitkä autoon sopii, eipä ole kovin paljon valinnanvaraa. Laakerikaupassa maksaa aika paljon enemmän kuin PA-kaupassa.

Tiedoksi, RC-piste toimittaa myös postitse, ja tämä palvelu toimii todella hyvin.

384
Tulokset / Tuomarointi
« : 21.02.03 - klo: 13.39 »
Niin, asian vierestä vielä sen verran että en ole nähnyt Cai:n virallisesti toumaroivan "omaa" erää (paitsi ehkä omassa mielessään), ehkä sitten olen puusilmä.

Ehkä tämä laji ei tarvitse kilpailioitakaan.

385
Ainakin Pk.seudulla ajetaan nykyään enemmän polttisCrossia kuin sähköCrossia. Sähköllä voit ajaa talvella sisällä, polttiksella ei.

Ainakin polttiscrossi-kisoissa on ollut ihan mukavasti porukkaa, sähköcrossista en osaa sanoa kun en ole oieastaan sähköcrossikisoissa käynyt, kerta omistan vain nelkun ja niillä harvemmin ajeta kisaa, paitsi meillä vantaalla kerhokisat :)

386
Tulokset / Tuomarointi
« : 20.02.03 - klo: 15.24 »
Cai: Valitettavasti hoidan yleensä kierroslaskentaa jos en itse aja.

Kuis nyt noin henkilökohtaisesti otit tuon kommentin :?:  :?:

387
Vapaa keskustelu / Digikamera
« : 19.02.03 - klo: 22.27 »
Kuten tuon kameran mainostextissä sanotaan, niin tuo varmasti sopii parhaiten nettikuvien julkaisuun, 640x480 resoluutiolla ei kovin kummoisia kuvia tehdä :( 800x600 Interpoloitu resoluutio, tuon laadusta on vaikea ennustaa mitään... Myöskin tuo vähäinen muisti, 2M (8kuvaa) tarkoittaa että kameralla ei paljoa kuvata ennen kuin joutuu purkaamaan kuvat jonnekin. Toki voidaan laajentaa muistia MMC-kortilla, mutta nekin maksavat rahaa...

Itse kameran laadusta en mene sanomaan mitään, mutta itse en kyllä noin pientä resoluutiota omaavaa kameraa ostais. Hinnassa ei kylläkään ole mitään vikaa :)
Riippuu vähän että mitä hakee. Toiselle tuo voi olla juuri oikea, satunnaiseen kuvaamiseen jossa kuvan tarkkuudella ei nyt oleellista merkitystä ole, toiset ei edes harkitsis tuon ostamista... Meitä on onneksi moneen junaan :)

Joskus aikoinaan isällä oli digikamera jossa oli juuri tuo 640x480 reso, ja se oli aivan sairaan hieno kapistus siihen eikaan... Niin ne ajat muuttuu...

Ja ihan yleistietona, jos joku ei sattuis tietämään:
Digitaalikameran IDEA on että kuvat voidaan siirtää tietokoneelle, näinollen kameroiden mukana yleensä toimitetaan tähän tarkoitukseen sopivaa johtoa ja tarvittaessa ohjelma.

388
Tulokset / Tuomarointi
« : 19.02.03 - klo: 10.38 »
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...

389
Tulokset / Rajatorpan treenit ajanotolla la 22.02.
« : 17.02.03 - klo: 16.08 »
Niin, ajanotto tapahtuu tuttuun tapaan AMB-laitteistolla, ja kierrosajat/tulokset printteinä seinälle, kuten kisoissakin.

390
Sähköautot / Hiilikuidun sähkön johtavuus
« : 17.02.03 - klo: 13.34 »
Nyt pitää tietenkin muistaa että Asson/Yokomon/Losin/muiden nykyisten "Graphite" autojen hiili-muovi-mössö-rungot eivät ole mitenkään verrattavissa HIILIKUITUSIIN runkoihin, kuten corallyt, Xrayt ja muut vanhat levyrunkoiset. Se hiili-muovi puriste josta nämä ammerunkoiset autot on tehty ei taida johtaa sähköä kovinkaan hyvin, jos ollenkaan.

Ongelmia siis voi syntyä jos auton runko on aitoa hiilikuitua, ja akut (joissa paljasta metallia esillä) ovat kosketuksessan siihen hiilikuituseen runkoon (josta vielä on kulunut pois lakka/epoxy pinta niin että hiilikuidut ovat paljaana).

Myyntinimi Graphite EI ole sama asia kun hiilikuitu.

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 17