583
« : 06.06.03 - klo: 13.02 »
Koeajoraportti
No niin, lastasin mukaan Pajeron ja pullollisen ykkösolutta ja suuntasin kohti kallioita. Laitoin diffin lukkoon jo valmiiksi koska arvelin että se on paras vaihtoehto. Mutta...ensimmäinen tuntuma oli pettynyt, tuntui ettei auto mene laisinkaan sellaisesta röpelöstä kuin Tycon halpismaasturi, voimaa ei tuntunut riittävän ja auto näytti siltä kuin se kaatuisi koko ajan. Voimaan auttanee pienempi pinjoni, tällä hetkellä kiinni vakiona paikoillaan oleva, joka taitaa olla ratassarjan toiseksi pienin.
Mitä tulee kaatumiseen, olin väärässä. Hieman lisää kaasua tilanteisiin ja hurjan näköisestä menosta huolimatta maasturi pysyi renkaillaan. Tässä on se ero Tycoon, siinähän ei ole portaattomia kontrolleja, joten täysi voima oli heti käytössä. Ja kun nyt pohtimaan alettiin niin onhan se niin ettei auto/moottoripyörä-trialiakaan mönkimällä ajeta, vaan harkituilla ajolinjoilla ja sopivalla voiman/nopeuden annostelulla. Terävillä lyhyillä kiihdytyksillä pajero selvitti kyllä melko hankalatkin paikat ja riittävällä tilannenopeudella auto menee käpyjenkin yli. Hauskimmillaan laite on melko sileällä kalliolla jolla on lyhyttä kuivaa sammalta ja hiekkaa, hypyt auto hoitaa mallikkaasti ja kaatuminenkin useimmiten korjaantuu sillä että kaasu väännetään täysille auton kellahtaessa, useimmiten se hakeutui takaisin kumeilleen.
Laite on vihkosen mukaan tarkoitettu sisäkäyttöön, ja jenkkien foorumilta löytyykin kasapäin kavereita jotka vannovat etteivät koskaan vie autoaan maastoon...mutta sanonpa vain että pelkästään sisällä ajettaessa overland on sama asia kuin saisi syntymäpäiväksi rynnäkkökiväärin ja ammuskelisi sillä ikänsä vain leukalaukauksia olohuoneessa. "laukaus, laukaus!"
Moottori lämpenee hämmästyttävän paljon, vaikka ajo olikin rauhallista ja katkonaista. Akut kestävät melkoisen tovin, johtuen samaisesta syystä. Tycon pajeroon muuten menee 2 x AA-akut, 2000 mahhisilla sormiakuilla laite kulki tolkuttoman kauan, mutta riittävä on Overlandinkin ajoaika.
Hämmästellä täytyy jälleen kerran paitsi Kyoshon laatimaa hankalahkoa rakennetta, akselivälin vaihtaminen vie vuoden, myös viritysosien suunnittelua. Overiin on jälleen kerran saatavana vaikkapa teräksisiä kingpinejä, mutta minkäänlaista lift-kitiä tai monsterikonversiota ei ole näköpiirissä. Tuotekehittelyosaston kannattaisi suunnata katseensa kohti miniz-racerin foorua ja katsoa millaisia viritelmiä heidän asiakkaansa rakentavat itse kovalla rahalla overeihinsa, koska valmistaja ei niitä tarjoa.
Omalla hankintalistalla voisi olla leveämmät renkaat sekä neodyniumit moottoriin väännön lisäämiseksi. Muuten auto on kyllä alkuperäisessä asussaan melko valmis ajettavaksi.
Raceriin Overia on huono verrata, mutta jos tykkää ajaa kilpaa, ja siihen on mahdollisuudet, on racer näistä kahdesta parempi vaihtoehto edelleen. Overland on tosiaan tuollainen jokapaikan höylä eikä välttämättä vaadi seuraa ajeluun, joskin jonkinlaista trial-kilpaa voisi kehitellä kunhan autoja alkaa seudulle ilmestyä?
Jälkikirjoitus
Välirattaasta hammas poikki. Ratas on aivan liian kovaa muovia.