61
Sähköautot / Vs: Kyosho DBX ve
« : 31.01.12 - klo: 02.22 »Ja laitettiin niin sanottu virta piikki vastariin.
Siis mikä?
- Hount
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Ja laitettiin niin sanottu virta piikki vastariin.
Vaihtoehto isompi spurri serpentin omissa osissa on 48t joka
tuskin kovin paljoa asiaan auttaa.
En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.
Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta onko jollain todennettua tietoa, siitä millaisia virtoja tällaiset liittimet käytännössä kestävät? Kiinnostaa sikäli, että olen jo monta vuotta käyttänyt noita turistissa ja ainakaan itse en ole huomannut minkäänlaista ongelmaa liittimien/virran kulkemisen suhteen.
Tietysti M8e -autoissa ja isommilla akuilla virrat on eri luokkaa, mutta siis faktat pöytään jos niitä on.
EDIT: Unohtui laittaa että 6s:än hyväksyminen siksi että sähköt kestää paremmin on mielestäni keinotekoinen perustelu. 4mm bulleteilla ja 4s/2x2s ajetaan jenkkilässä kilpaa ja käytännössä kaikki tehdastekoiset buggyt on mitoitettu 4s/2x2s lipoille, joten miksi meillä pitäisi väkisin sallia 6s lipot?
Välityksistä: Mulla MMM 2200 kv kombolla 4s akuilla 44t spurrilla ja 12 t pinionilla kulkua oli jo vähintään tarpeeksi (radiossa ei epa säätöä). Onkos näiden autojen sisäisissä välityksissä eroavaisuuksia?
Ajattelin vielä laittaa hieman lisäinfoa tuosta Nokian radalla ajelusta, akuista, niiden kestosta ja moottorien lämmöistä, kun eilen käytiin hiemaan testaamassa.
Auto 1: Ansmann X8e, 3450 grammaa, 2 x 2S 5800 mAh (Intellect), Hobbywing 80A nopari + 2200 kv moottori. Pinioni 15t. Ajoaika 17 min (jonka jälkeen akkuun meni noin 3800 mAh), lämmöt moottorissa 60 astetta!
Auto 2: Serpent Cobra 811, about 3700 grammaa, Turnigyn Nanotech akut 2s+2s, 2650kv turnigyn kone ja 150A turnigyn nopari. About sama ajoaika, lämmöt 84 astetta. Latauksessa virtaa meni akkuhin noin 3250 mAh.
Jos jotain unohdin, niin Aki saa lisätä
Johtopäätöksenä voisi kai sanoa, että 4S toimii hyvin ja sopivasti(=järkevästi) välitettynä lämmöt kyllä pysyy kurissa. Ja tuolla 15t pinionilla on ihan passelisti vauhtia pääsuoran päässä, joutuu ihan jarrua painamaan
Pitkän pähkäilyn jälkeen hommasin työkalut uusiksi.
[Ostin Bosch miniMONSTER-Kit]
ja siihen täydennykseksi RC-hommiin tavallisen [ruuvivääntimen] samaa sarjaa.
Näillä olisi tarkoitus hoitaa koko talouden työt, ei pelkästään RC-juttuja.
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.
Omassa Ansmannissa (sama taitaa koskea myös Team C:n T8e:tä) akkuihin pystyy osumaan helposti toisella autolla ja aika voimakkaastikin, esim hyppyrin jälkeinen "perinteinen" autokasa, kun toinen hyppää niskaan. Kovakuorinen akku oletettavasti kestää iskun paremmin. Mitään törmäystestejä en ole tehnyt/nähnyt, ihan mutupohjalta siis tämä vastaus!
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.
5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.
Enemmän painoa ja enemmän rikkoontuvia kennoja. 4s buggyyn ja 6s truggyyn.
Itse sivusta seuranneena kohta 2v tätä luokkaa. En nää ongelmia 5s ja 6s akuissa muussa kuin liiallisessa tehossa. Onko kennot edes oikea tapa rajata asiaa? Ehkä teoreettinen RPM olisi parempi rajaus, mutta voi olla niin että 5s ja 6s setupeilla ajavat ovat ylitehoisia muutenkin ja eivät tule skaboihin vaikka akkujen puolesta saisivat kun moottori pitäisi sitten vaihtaa. Eli loppujen lopuksi ehkä se 4s rajaus onkin ihan hyvä juttu, pitää ylitehoiset poissa ja takaa turvalliset kisat.
Kannatan myös että 5s ja 6s akut sallitaan.
5 ja 6 kennoisia jo hankkineet saattaa muuten jäädä kisoista pois, vaikka muuten kalusto olisi kunnossa ja halukkaita kisaamaan.
Itselläni on kiinanakut 2x2S (5600 mAh) ja ne jaksaisivat hyvin kymmenen minuutin eränkin,
mutta ongelmana on liian tehokas moottori (2650 kv) joka lämpenee todella paljon,
eikä todennäköisesti jaksaisi kolmea 10 min A-finaalia (jos nyt ikinä A-finaaliin
pääsisin) ilman kunnon jäähdytystaukoja.
Buttenmeisterin dyno on inertiadyno ja välityssuteet ja rengaskoko vaikuttavat suoraan siihen millasta voimaa vetoakseli tuottaa vanteelle ja renkaalle. Kuten fysiikasta tiedetään momentti on voima kertaa varsi ja vääntöähän kaikki dynot mittaavat ja hevosvoimat tai kilowatit ovat vain laskennallinen suure momentista ja moottorin kierrosluvusta.
Joten tästä syystä nuo asiat ovat tärheitä. Jarrudyno olisi taas eri asia sitten. Jarrudynossa taas moottori pistetään jarrulla polvilleen ja käytäntö on erilainen. Inertiadynossa pistetään vain tarkasti tietynmääräinen massa pyörimään ja mitataan miten nopeasti sen kierrosluku muuttuu.
Billy Easton S811 GT Testing
Olet oikeassa, mutta sekään ei voi olla pielessä, koska 1/16 Revossa ei ole EPA:a
Nyt jo 4 servo menossa. Onneksi tähän asti takuu on korvannut aina.
EPA pielessä.
Katsellaas opaskirjaa...
E: No joha löytyi
p*skan vitut, ny siit oli hajonnu vastaanotin ku oli jääny virrat päälle v.lopuks! kele! roskiksee koko p*ska...
Eikös sitä diffirasvaa voi laittaa kummallekkin puolelle kumminkin on aika ''sitkeää'' tavaraa.
Pistä huomena ton losin tilaukseen. Mites auto pidetään hyvässä kunnossa pitkään? Mielummin otan losin koska siinä tuntuisi olevan hyvä varaosasaanti suomesta ja laadukas auto. Mutta kaipaisin vinkkejä tuohon autoon liittyen.
Otin etudiffistä kuvan,aika avonainen on. Voihan tuon saada pitäväksi jos laittaa jotain silikonia väliin,mut pohjalevy tulee tuohon suoraan kiinni?
Video: http://youtu.be/wTQ8Yy9-_F4
Ei oo toi ihan parhaassa kunnossa.Mun on kyl paremmassa kunnossa vaikka onkin 3 vuotta vanha.
Mun mielestä aika vaikea laittaa silikonia,eikös noi diffit ole avonaiset alapuolelta? ei oikein kestä sisällä muu kuin vaseliini tai mitälie grafiittirasvaa.
No minkäs laista silikooni öljyä ny oikein suosittelisit?
Mitä noissa diffeissä se rasva on vakiona itse veikkaisin tota.http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.96501&BildLopNr=01