Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hount

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 29
61
Sähköautot / Vs: Kyosho DBX ve
« : 31.01.12 - klo: 02.22 »
Ja laitettiin niin sanottu virta piikki vastariin.

Siis mikä?

 - Hount

62
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 28.01.12 - klo: 12.00 »
Vaihtoehto isompi spurri serpentin omissa osissa on 48t joka
tuskin kovin paljoa asiaan auttaa.

48t spurrin kanssa saat varmasti pienemmän (13t?) pinjonin ylettämään kiinni. Jolloin kokonaisvälitys nousee n. 12,5:een. Tuo auttaa jo melkoisesti etkä välttämättä tarvitse uutta konetta. Tai ainakaan mitään 1900kv arvon konetta.

 - Hount

63
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 28.01.12 - klo: 11.34 »
En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta onko jollain todennettua tietoa, siitä millaisia virtoja tällaiset liittimet käytännössä kestävät? Kiinnostaa sikäli, että olen jo monta vuotta käyttänyt noita turistissa ja ainakaan itse en ole huomannut minkäänlaista ongelmaa liittimien/virran kulkemisen suhteen.

Tietysti M8e -autoissa ja isommilla akuilla virrat on eri luokkaa, mutta siis faktat pöytään jos niitä on.

Tätä olen joskus käyttänyt etsiessäni virrankeston suhteita eri liittimien välillä. Lukemia ei kannata ottaa absoluuttisina totuuksina, vaan pelkästään liittimien välistä järjestystä etsiessä.

http://www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
tai
http://lilja.asteriski.fi/~ville/Elektromodellflug%20-%20Hochstromstecker.html
Pidän itse yllä tuota mirroria tuosta linkistä, jokin aika sitten alkuperäinen katosi netistä ja tuo on vedos Googlen välimuistitallenteesta.
EDIT: alkuperäinen sivusto taas linjoilla!

Tuolta puuttuu tuo 4mm putkiliitin, mutta tiedän kokemuksesta että tuo minun postaaman kuvan tyyppinen liitin ottaa kasikrossarikäytössä liian pieneltä pinta-alalta kiinni akun puoleiseen naarasliittimeen ja nuo jousien keskikohdat tummuu ja pahimmassa tapauksessa palaa poikki.

Castle/Neu 2650kv koneesta on mitattu ~2500W akselilta. Vähän akusta riippuen tarkoittaa n. 100-170 A virtaa.
Tosin juuri yllä kerrottiin kuinka kasikrossaria ajetaan 80 A nopeudensäätimellä. Eli tuo 2500 W teho on aika ääritilanne. Jos voimansiirrossa ei ole mitään vikaa ja välitykset on oikein, niin auto liikahtaa kyllä pienemmälläkin teholla. Sanoisinko että n. 1000-1500W on sellainen minkä jälkeen kaikki on turhaa. Eli taas akusta riippuen tarkoittaa n. 50 - 120 A virtaa.

 - Hount

64
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 28.01.12 - klo: 11.18 »
EDIT: Unohtui laittaa että 6s:än hyväksyminen siksi että sähköt kestää paremmin on mielestäni keinotekoinen perustelu. 4mm bulleteilla ja 4s/2x2s ajetaan jenkkilässä kilpaa ja käytännössä kaikki tehdastekoiset buggyt on mitoitettu 4s/2x2s lipoille, joten miksi meillä pitäisi väkisin sallia 6s lipot?

Ei se ole keinotekoinen perustelu.  Mielestäni rajoittaminen pelkästään 4S akkuihin olisi keinotekoinen rajoite koska 6S akuilla saa lajin mukavuuden kannalta selkeää hyötyä. Tosin jos halutaan lähteä heti isojen poikien malliin ja ottaa mallia jenkeistä, niin 4S akut tuo siinä mielessä hyötyä että osalta kisaajista saattaa löytyä jo valmiiksi 2 kpl samanlaisia 2S kovakuorisia akkuja. Vaikka useimmilla pienempien luokkien kuskeista nuo 2S akkusetitkin taitaa olla 1S + 1S satula-akkuja.

(ja sääntöjen pitäminen samana muun maailman kanssa on myös siinä mielessä järkevää, että jos joskus tämä laji sattuisi ottamaan tuulta alleen, niin kotimaan säännöillä kisanneet kuljettajat voisivat teoriassa viedä kaluston sellaisenaan muuttamattomana ulkomaan kisoihin)

 - Hount

65
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 27.01.12 - klo: 10.09 »
Mielestäni akkusäännöksi riittäisi:
"Tehdastekoinen kovakuorinen akku. Kahden akun kytkennässä on akkujen oltava samanlaisia"

Tehoa ei tarvitse akkusäännöllä rajoittaa. Sen toivottavasti jokainen tekee ihan itse, koska tehoa näihin peleihin saa joka tapauksessa liikaa. Turhalla akkujen rajoittamisella saadaan vain savua.

 - Hount

66
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 27.01.12 - klo: 09.30 »
Välityksistä: Mulla MMM 2200 kv kombolla 4s akuilla 44t spurrilla ja 12 t pinionilla kulkua oli jo vähintään tarpeeksi (radiossa ei epa säätöä). Onkos näiden autojen sisäisissä välityksissä eroavaisuuksia?

On eroa. Perävälityksissä on monenmoista yhdistelmää. Jos et tiedä oman autosi perävälitystä (diffien lautas- ja pinjonirattaiden hammasmäärää) niin googlaamalla löydät helposti. Kokonaisvälityksen voit laskea mm. seuraavalla tavalla:

(diffin lautasratas / diffin pinjoniratas) * (keskidiffin pääratas / moottorin pinjoni) = kokonaisvälitys.

Jos tuo kokonaisvälitys asettuu tuonne 12 yläpuolelle ja moottorin teoreettiset maksimikierrokset on alle 35000 niin voin heittää nyrkkisäännöksi että silloin on aika turvallisilla vesillä.

Tuolla 44T / 12T spurri/pinjoni -yhdistelmällä perävälitykset saa olla melkeinpä mitä tahansa ja kokonaisvälitys tulee olemaan yli 12. Vähän autosta riippuen se on jotain 12 - 16 väliltä. Ja moottorin teoreettinen suurin kierrosluku on 32560 rpm, niin jos säätimen punch ja ennakko on säädetty oikein ei pitäisi tulla mitään ongelmia ainakaan lämpöjen tai savujen karkaamisen kanssa.

 - Hount

67
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 27.01.12 - klo: 08.55 »
Ajattelin vielä laittaa hieman lisäinfoa tuosta Nokian radalla ajelusta, akuista, niiden kestosta ja moottorien lämmöistä, kun eilen käytiin hiemaan testaamassa.

Auto 1: Ansmann X8e, 3450 grammaa, 2 x 2S 5800 mAh (Intellect), Hobbywing 80A nopari + 2200 kv moottori. Pinioni 15t. Ajoaika 17 min (jonka jälkeen akkuun meni noin 3800 mAh), lämmöt moottorissa 60 astetta!

Auto 2: Serpent Cobra 811, about 3700 grammaa, Turnigyn Nanotech akut 2s+2s, 2650kv turnigyn kone ja 150A turnigyn nopari. About sama ajoaika, lämmöt 84 astetta. Latauksessa virtaa meni akkuhin noin 3250 mAh.

Jos jotain unohdin, niin Aki saa lisätä  :azn:

Johtopäätöksenä voisi kai sanoa, että 4S toimii hyvin ja sopivasti(=järkevästi) välitettynä lämmöt kyllä pysyy kurissa. Ja tuolla 15t pinionilla on ihan passelisti vauhtia pääsuoran päässä, joutuu ihan jarrua painamaan  :grin:

X8e -  (EDIT: googlasin 115000736 osanumerolla ja tuo on spurri 44 hampainen eli kokonaisvälitykseksi muodostuu (hmm.. lisää googlailua (115000735) 43/10 perävälityksillä ... -> ~12,61 A-haa. tuo perävälitys "pelastaa" paljon ja ei ole lainkaan niin paha tuo X8e:n välitys.)

Serpent Cobra 811e:n perävälitys puolestaan on vähän epäsuotuisampi 3,38 (44/13) ja spurrina vakiona on 46t jolloin kokonaisvälitykseksi muodostuu murhaavan pitkä 10.37949 : 1... Tähän kun lisää liian suuren kv-arvon koneen (2650) niin tuo mittaamasi 84 astetta ei pitäisi tulla yllätyksenä. Nyt äkkiä pienin mahdollinen pinjoni paikalleen ennen kuin koneen magneetit sanoo sopimuksen irti.

Itselläni oli HoBao Hyper 8.5e:ssä  52t spurri, 14t pinjoni, kaasun EPA @ ~80%, 4S ja 2200kv . Silti jouduin lisäämään tuulettimen moottoriin jos halusin ajaa kaksi akullista putkeen kun moottorin lämpö nousi lähelle kuuttakymmentä ilman tuuletinta. (kokonaisvälitys 12,28)

Ja jos 17min ajoaika söi akusta 56 Wh, eli tarkoittaa n. 76 % esim. 6S 3300 mAh akun kapasiteetista.

Tuo 80A nopeudensäädin näyttää vähän pahalta tuossa X8e:ssä.. onneksi auto itse on noin kevyt. Tuolla akulla nopeudensäätimen läpi tulee maksimissaan ~1200 W ja moottorin hyötysuhteen jälkeen luulen että jäädään n. puoleen siitä mitä esim. Castle/Neu 2650kv -koneesta on mitattu akselilta. Tosin jos auto liikkuu vikkelästi ja välitykset on oikein niin tuolla n. kilovatilla pärjää enemmän kuin hyvin. Ulkoradalle kun halutaan vähän vauhtia (välityksillä) niin sitten voi olla ettei edes ajoviiman jäähdytys riitä pitämään savuja 80 A noparin sisällä.

TeamC:n ja Ansmannin kasikrossarit alkavat näyttämään aina vaan houkuttelevammilta... Tuo perävälitys oli positiivinen yllätys. Antaa kuskille paljon vapaammat kädet säätää välitykset kohdalleen.


 - Hount

68
Vapaa keskustelu / Vs: Sähkötyökalut
« : 27.01.12 - klo: 08.46 »
Pitkän pähkäilyn jälkeen hommasin työkalut uusiksi.
[Ostin Bosch miniMONSTER-Kit]
ja siihen täydennykseksi RC-hommiin tavallisen [ruuvivääntimen] samaa sarjaa.
Näillä olisi tarkoitus hoitaa koko talouden työt, ei pelkästään RC-juttuja.

Jäi mietityttämään että tuossa miniMONSTER-kitissä tuli jo viisi erilaista ruuviväännintä, miksi halusit siihen vielä kuudennen?

Löytyykö mistään halvemmasta hintaluokasta sellaista ruuviväännintä joka olisi pelkkään RC-käyttöön passeli. En usko että tulen tarvitsemaan kuutta ruuviväännintä vaikka kokoisi kaksikin kasikrossaria putkeen. Mutta yhdessäkin kymppikrossarissa on oikean käsivarren jännetupentulehdus lähellä meikäläisen heiveröisillä kätösillä.

Eli semmoinen ruuviväännin joka kestää "isältä pojalle" ja vara-akkuja & muita varaosia löytyy tarvittaessa vielä ensi vuonnakin. Ei tarvitse kuitenkaan olla mikään aivan HC-ammattilaistyökalu, koska jonkun paneloinnin kiinnittäminen on kuitenkin vähän rajumpi homma kuin esim. rc-auton purku-kasaus.

 - Hount

69
Mikä ihmeen haloo tästä on noussut? *HOKE*:n tavoin jäin ehkä miettimään tuota sekunniksi "kah vaalimainos" ja sitten eteenpäin.

copterilta hienoa että kerrot avoimesti forumin asioista, kovin monella forumilla ei ole yhtä hyvää kanavaa palvelun ylläpitoon.
Muilla forumeilla moderaattorit suojautuvat vain "olen pelkkä moderaattori" kaavun alle.
Täällä moderaattorit, ylläpitäjä ja muut keskustelijat ottavat osaa kaikki omalla osallaan kaikki yhteisen harrastuksen eteen.

Ei ole todellakaan tavatonta nähdä vaalimainoksia näin vaalien alla. Miksi tästä nyt nousi tämmöinen keskustelu?

 - Hount

70
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 26.01.12 - klo: 13.31 »
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Omassa Ansmannissa (sama taitaa koskea myös Team C:n T8e:tä) akkuihin pystyy osumaan helposti toisella autolla ja aika voimakkaastikin, esim hyppyrin jälkeinen "perinteinen" autokasa, kun toinen hyppää niskaan. Kovakuorinen akku oletettavasti kestää iskun paremmin. Mitään törmäystestejä en ole tehnyt/nähnyt, ihan mutupohjalta siis tämä vastaus!

Harvoin akkukiinnikkeet ovat riittävän leveät ja hellävaraiset suojatakseen akkua iskuilta auton pyöriessä pitkin rataa. Siksi onroad -autoissakin käytetään kovakuorisia, niin säästyy auton akkukiinnikkeiden suunnittelulta. Onroadissa kun akku ei juuri koskaan saa mitään iskuja muista autoista tai radasta, mutta kolaritilanteissa akku iskeytyy akkukiinnikkeitä vasten. Silloin on hyvä että akun kova kuori levittää iskun suuremmalle pinta-alalle. Akuissa jossa kennot ovat toisissaan ja kuorissa kiinni kaksipuolisella teipillä tai liimalla isku jakaantuu vielä tasaisemmin eikä akku pääse edes lyttääntymään kuorien sisällä.

 - Hount

71
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 20.34 »
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Ulkoradalla korin sisälle lentäneet kivet jauhavat pehmeäkuoriseen akkuun pieniä reikiä.
Jos kovakuorisilla akuilla saadaan kisapäivinä säästettyä edes yksi lipopalo koko kaudessa on se mielestäni ollut järkevä rajoite.

Mikään ei estä treenaamasta pehmeäkuorisilla, sisälle voisin ihan hyvin sallia pehmeäkuoriset akut. Saadaan vähän painoa pois ja akkujen hinnat alemmas ja valikoimaa kymmenkertaiseksi.

 - Hount

72
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 17.11 »
5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.

Enemmän painoa ja enemmän rikkoontuvia kennoja. 4s buggyyn ja 6s truggyyn.

Ei oo yhtään sen enempää painoa jos akun vattitunnit on ~samat.



Itse sivusta seuranneena kohta 2v tätä luokkaa. En nää ongelmia 5s ja 6s akuissa muussa kuin liiallisessa tehossa. Onko kennot edes oikea tapa rajata asiaa? Ehkä teoreettinen RPM olisi parempi rajaus, mutta voi olla niin että 5s ja 6s setupeilla ajavat ovat ylitehoisia muutenkin ja eivät tule skaboihin vaikka akkujen puolesta saisivat kun moottori pitäisi sitten vaihtaa. Eli loppujen lopuksi ehkä se 4s rajaus onkin ihan hyvä juttu, pitää ylitehoiset poissa ja takaa turvalliset kisat.

Tuossahan se ongelma onkin, nostetaan akun jännitettä laskematta moottorin kv-arvoa tai välitystä.
Saman n. 2500 W TEHON saa ulos autosta vaikka yhdellä 3,7 V nimellis JÄNNITTEELLÄ olevalla akulla.
Tolla 3,7 V jännitteellä saman tehon saamiseksi olisi VIRRAN oltava 675 ampeeria joka tarkoittaa jotain viisi kiloa painavaa nopeudensäädintä ja tuntuvan kokoisia johtoja.

Eli aina vaan parempi mitä korkeampi jännite. Sitä pienemmät virrat, kunhan ei lyö läpi mistään liian korkean jännitteen takia. (ei todellinen ongelma, kunhan mainitsin että jokin raja se on oltava)

Nyt ongelmaksi on tullut ettei kuljettajat tunnu ymmärtävän että tässä yhtälössä pitää vakioida auton nopeus eikä moottorin kv-arvo. Jos laitetaan 2200kv moottorille 4S akun sijasta 6S akku, niin kyllähän sen näkee jo koittamattakin että kulkee kovempaa. Mutta jos akut, nopeudensäädin ja moottori kestäisi, niin yhtä kovaa pääsisi myös 4S akulla kunhan vaan pidentää välityksiä. Mutta kun lähdetään hakemaan pienemmällä jännitteellä samaa tehoa (auton liikuttamiseen tarvittava teho kasvaa kun välityksiä pidennetään) niin virta kasvaa, moottorin hyötysuhde laskee ja moottori kuumenee, nopeudensäädin päästää savuja pihalle, liittimet hitsaa ja akut pullistuu.

Eli riittävän pieni kv-arvo ja riittävän suuri jännite -> pidemmät ajoajat, vähemmän savua korin alla ja hauskempi mieli SAMALLA TEHOLLA!

Keräsin nyt allekirjoitukseeni tämän hieman hajautuneen M8e keskustelun. Pahoittelen tinyurlia, mutta 200 merkin rajoitus allekirjoituksessa koskee myös piiloon jääviä merkkejä.

 - Hount


73
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 12.14 »
Kannatan myös että 5s ja 6s akut sallitaan.
5 ja 6 kennoisia jo hankkineet saattaa muuten jäädä kisoista pois, vaikka muuten kalusto olisi kunnossa ja halukkaita kisaamaan.

En usko että kellään on vielä 5 tai 6 kennoisia kovakuorisia akkuja... varsinkaan siinä määrin että se muodostuisi kynnyskysymykseksi kisaamiselle.

5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.

 - Hount

74
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 11.53 »
Akut:
Itse olen 6S akkujen sallimisen kannalla. Kunhan pidetään edelleen kovakuorisena.

Markkinoilla näyttäisi olevan tilausta 3S ~3300 mAh ~40C kovakuoriselle akulle irroitettavilla liittimillä.

En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Kaikissa 3S kovakuorisissa akuissa tuntuu nykyisellään olevan balansointi ja muut johdot kiinteästi kiinni. Se sopii kyllä pihasuttaajille, mutta kisa-autoon en haluaisi mitään tuommoisia viritelmiä.

Erän pituus:
Joku voisi vähän valaista minua että miksi nykyisin esim. 1/10 krossilla ajetaan vain 5min eriä? Niissäkin kun akut kestäisi helposti 10min ajot.
5 min on mielestäni vähän liian lyhyt. Tykkään polttiskrossista sen takia koska mitä vaan voi tapahtua, ei ole kiveen kirjoitettu etteikö erän aikana pienen virheenkin jälkeen voisi vielä nousta kärkeen. 5min erässä pieninkin virhe tarkoittaa automaattisesti häntäsijoja. Tosin kun erän pituuden kanssa vaakakupissa on kaluston kestävyys, niin ehkä 7 min olisi sopiva kompromissi?

Paino:
Minimipaino on ihan hyvä pitää tuossa 3200g ettei kukaan lähde rakentelemaan tällaista: http://www.nitrohouse.com/a53/Tim-Bump's-Hyper-9e-Light/article_info.html


 - Hount

75
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: M8e-kisat 18.2.2012
« : 23.01.12 - klo: 20.55 »
Itselläni on kiinanakut 2x2S (5600 mAh) ja ne jaksaisivat hyvin kymmenen minuutin eränkin,
mutta ongelmana on liian tehokas moottori (2650 kv) joka lämpenee todella paljon,
eikä todennäköisesti jaksaisi kolmea 10 min A-finaalia (jos nyt ikinä A-finaaliin
pääsisin) ilman kunnon jäähdytystaukoja.

Ei ole "liian tehokas" moottori, vaan liian suuri KV-arvo auton välityksiin nähden. Ison kv-arvon moottori ei väännä niin paljoa ja auttamatta enempi tehoa hukkuu moottorin huonontuneena hyötysuhteena.

esim. Castle/Neu koneissa 2650kv on huomattavasti tehottomampi kuin 2200kv malli. Kannun pituus jo kertoo karua kieltään ja tuon 2200kv:n voi huoletta välityksellä säätää samoille huippunopeuksille kuin kevyemmän ja lyhyemmän sisarmallinsa.

Akuista: tässä topicissa taidetaan puhua vain noista kisalaillisista 4S akuista, mutta muutoin kannattaa puhua ennemmin akun vattitunneista, kuin milliampeereista. Esim. 6s 3300mAh on aika samoissa 4s 5000mAh akkujen kanssa sillä erotuksella että 6s akuilla säädin ei käy lähellekään niin kuumana pienemmästä virrasta johtuen (Sillä oletuksella että moottori, välitykset ja tehot on säädetty ~samaan kiihtyvyyteen / huippunopeuteen akuista riippumatta.

Siksi pidän vähän outona että täällä Suomessa pidetään niin kiinni tuosta max 4S akuista, kuin jo 3s akuilla on mahdollista repiä autosta samat tehot kuin 6s akuilla, mutta jälkimmäisellä virta ei tapa säädintä. Toki 6S tai 3s kovakennoiset akut on aika harvassa. Varsinkin kun 6s akustolla yksittäisen kennon kapasiteetti täytyy olla tuo n. 3000-3500mAh ettei akun paino taas kasva liian suureksi.

Toivottavasti Team C:n T8e tyyppinen akkujen sijoittelu yleistyy, niin voi alkaa käyttämään järkevästi isojakin 6S akkuja (3+3) pilaamatta täysin painojakaumaa. Moottorin kv pitää olla sitten paaaljon alle 2000.

Castle/Neu (a'la HPI) 2200kv koneella. MMM säätimellä ja 4S 5000mAh Turnigyn akuilla täydestä akusta cutoffiin on n. 15-18 minuuttia. (Cutoff 3,2V / kenno) Auton paino 4kg. Tuosta voi vähän laskea kuinka pitkiä eriä tulevaisuudessa pystytään ajamaan kun ihmiset oppivat säätämään autonsa oikein niin että kamat ei kuumene.
Auton painosta kun tiputtaa 500 g pois niin ajoaika kasvaa heti silmissä (itselläni oli kytkin, jarruservo ja kaikkea omaa pientä viritelmää auton kyydissä) Moottorissa olisi varaa keventää aika paljon, eikä yhdellä servolla tarvitse edes BEC:iä, niin 3,5 kg on ihan todennäköinen M8E:n paino.

 - Hount

76
Buttenmeisterin dyno on inertiadyno ja välityssuteet ja rengaskoko vaikuttavat suoraan siihen millasta voimaa vetoakseli tuottaa vanteelle ja renkaalle. Kuten fysiikasta tiedetään momentti on voima kertaa varsi ja vääntöähän kaikki dynot mittaavat ja hevosvoimat tai kilowatit ovat vain laskennallinen suure momentista ja moottorin kierrosluvusta.

Joten tästä syystä nuo asiat ovat tärheitä. Jarrudyno olisi taas eri asia sitten. Jarrudynossa taas moottori pistetään jarrulla polvilleen ja käytäntö on erilainen. Inertiadynossa pistetään vain tarkasti tietynmääräinen massa pyörimään ja mitataan miten nopeasti sen kierrosluku muuttuu.

Ahaa, eli tuolla dynolla saadut tulokset on saman välityssuhteen ja renkaiden myötä vertailukelpoisia. Mutta eri autojen välillä ei niinkään. Kätevä esim. moottorin säätämisessä, mutta ilman ennen-jälkeen vertailupohjaa ei kerro juuri mitään.

 - Hount

77
Nyt pitää kysyä sama asia mikä jäi vaivaamaan tuossa Buttenmeisterin MCD Onroad -projektissa.

Siellä kun oli dynotettu tuota onroad ja offroad autoa. Lopputuloksena oli että auton kokonaisvälitys ja renkaiden koko vaikutti renkailta mitattuun tehoon... Mimmoinen dyno se semmoinen on mikä ei mittaa tehoa?

Sainkin aikoinaan pienen selvityksen tuosta että miksi 30,5 kuutiosentin virtetty kone voitti vain nippa-nappa tuon MCD Offroadin "vakiokoneen" Mutta jäi vähän kaivelemaan hampaankoloon että mitä tehoja siinä nyt sitten mitattiin jos ei otettu huomioon renkaan sädettä ja sitämukaa kulmanopeutta.

Toivottavasti tässä projektissa saadaan vertailukelpoista dataa moottorin tehoista (renkailta mitattuna) ilman ettei kokonaisvälitys, renkaan koko ja muut epäolennaiset tekijät vaikuta mukaan yhtälöön.

 - Hount

78
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.01.12 - klo: 10.06 »
Billy Easton S811 GT Testing

Tulee vähän samanlainen fiilis kun on joskus nähnyt  miekkavalaan uiskentelevan delfiinialtaassa.

 - Hount

79
Polttisautot / Vs: MIKSI MOOTTORI AINA SAMMUU?
« : 20.01.12 - klo: 12.45 »
Veikkaus:
Kone ei sammu sen takia että tankki on puolillaan, vaan sen takia että kone on väljä ja käy liian kuumana. Kone ei lähde käymään ennen kuin se on jäähtynyt taas riittämiin.

 - Hount

80
Noiden ylläolevien ohjeiden lisäksi radio pitää olla sellainen jossa on EPA-säätö ja uuden servon paikalleen laittamisen jälkeen EPA pitää säätää tarkasti kumpaankin suuntaan siten ettei linkistö rajoita servon liikerataa vaan servo pystähtyy ennen renkaiden ja linkistön ääriasentoa.

 - Hount

81
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 12.01.12 - klo: 19.07 »
Vähän menee ohi aiheen, mutta nukkumasa tokaisi ensimmäiseksi:

Lainaus
Olet oikeassa, mutta sekään ei voi olla pielessä, koska 1/16 Revossa ei ole EPA:a

Sehän on silloin lähtökohtaisesti niin pielessä kuin olla voi. Jos ko. auton radiossa ei ole EPA:a, niin äkkiä radion vaihto sellaiseen josta kunnollinen EPA löytyy. En usko että harrastusta aloittelevalla on kuitenkaan innostusta lähteä säätämään puuttuvaa EPA:a linkeistä, koska usein servon liiallista liikerataa on likimain mahdotonta kompensoida. Servovarresta ei löydy riittävän sisältä reikää jne.

Eli jos jonkin auton mukana tulleessa radiossa ei olisikaan EPA:a, niin ei se tarkoita ettei kyseinen auto sitä tarvitsisi. Puuttuva (tai säätämätön) EPA on servojen tappaja oli kyseessä mikä auto tahansa.

 - Hount

82
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 12.01.12 - klo: 11.35 »
Nyt jo 4 servo menossa. Onneksi tähän asti takuu on korvannut aina.

EPA pielessä.


Katsellaas opaskirjaa...

E: No joha löytyi

Ei tarvitse ihmetellä miksi toisinaan halvalta vaikuttavan osan hinta on niin korkea, kun kauppiaan on sisällytettävä hintaan myös käyttäjän hajoittamat osat.

(huom. yllä ei siis koko lainaukset, ns. valitut palat)

 - Hount

83
Polttisautot / Vs: mikä moottori vanhaan läjään?
« : 10.01.12 - klo: 10.06 »
p*skan vitut, ny siit oli hajonnu vastaanotin ku oli jääny virrat päälle v.lopuks! kele! roskiksee koko p*ska...

Ei se vastaanotin siitä pitäisi hajota että virrat jää päälle. Korkeintaan akku tyhjenee (ja jos on lipoakku tai väsähtänyt nimh, niin voi se vastaanottimen akkukin kuolla)

 - Hount

84
Kyosho / Vs: Kyosho DBX / DST
« : 09.01.12 - klo: 12.45 »
Eikös sitä diffirasvaa voi laittaa kummallekkin puolelle kumminkin on aika ''sitkeää'' tavaraa.

Toi Kyoshon "Diff Grease" on juurikin semmoista rasvaa jolla ei tee muuta kuin voitele diffiä sisältä. Ajo-ominaisuuksiin tai diffin optimaalisen toiminnan kannalta tuo rasva on yhtä tyhjän kanssa. Ehkä takadiffissä se juuri ja juuri voi menetellä auton hallintaan totuttelevalle kuljettajalle. Ei niitä silikoniöljyjä turhaan käytetä "kaikissa" ratasdiffeissä.

 - Hount

85
Polttisautot / Vs: Monsteri vai truggy?
« : 07.01.12 - klo: 22.24 »
Pistä huomena ton losin tilaukseen. Mites auto pidetään hyvässä kunnossa pitkään? Mielummin otan losin koska siinä tuntuisi olevan hyvä varaosasaanti suomesta ja laadukas auto. Mutta kaipaisin vinkkejä tuohon autoon liittyen.

Jokaista ajotuntia kohden vähintään tunti tai pari huoltoa. Siinä on hyvä lähtökohta. Myös kokeneempien harrastajien konsultointi ihan livenä ei ole pahitteeksi. Vaikka olisi kuinka kokemusta rc-autoista, niin uusi polttisauto tuo mukanaan aina omat juttunsa mitkä oppii vain kantapään kautta tai kokeneempia kuuntelemalla.

 - Hount

86
Kyosho / Vs: Kyosho DBX / DST
« : 07.01.12 - klo: 22.19 »
Otin etudiffistä kuvan,aika avonainen on. Voihan tuon saada pitäväksi jos laittaa jotain silikonia väliin,mut pohjalevy tulee tuohon suoraan kiinni?

Otit kuvan diffistä ulkopuolelta.
Diffin sisälle tulee silikoniöljyä, tuohon sinun kuvasi osoittamaan paikkaan diffin lautasrattaaseen voit laittaa sitä vaseliinia.

 - Hount

87
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 07.01.12 - klo: 17.15 »
Video: http://youtu.be/wTQ8Yy9-_F4

2:01 kohdalla (ja koko video siitä loppuun) keltasiipisessä autossa on jotain pahasti vialla. Tekee pahaa kuunnella kun ajoa jatkettiin. Voimansiirrossa jotain häikkää, pinjoni tai pääratas kadottanut hampaita?

 - Hount

88
Kyosho / Vs: Kyosho DBX / DST
« : 07.01.12 - klo: 16.21 »
Ei oo toi ihan parhaassa kunnossa.Mun on kyl paremmassa kunnossa vaikka onkin 3 vuotta vanha.

Auton iällä ei ole näissä piireissä mitään merkitystä. Joku toinen voi ajaa kuukaudessa enemmän kuin sinä kolmessa vuodessa. Hyvä ja ennakoiva huolto pitää taas paljonkin ajetun auton kuin uudenveroisena.

 - Hount

89
Kyosho / Vs: Kyosho DBX / DST
« : 07.01.12 - klo: 16.17 »
Mun mielestä aika vaikea laittaa silikonia,eikös noi diffit ole avonaiset alapuolelta? ei oikein kestä sisällä muu kuin vaseliini tai mitälie grafiittirasvaa.

Diffin sisälle silikoniöljyt. Ulkopuolelle käy vaseliini.

No minkäs laista silikooni öljyä ny oikein suosittelisit?

En löytänyt kristallipalloani, niin joudun nyt arvuuttelemaan kumpi topicin auto sinulla on.

DBX huonopitoisella alustalla: eteen 7k - taakse 1k
DBX hyväpitoisella alustalla: eteen 10k - taakse 3k

DST huonopitoisella alustalla: eteen 10k - taakse 1k
DST hyväpitoisella alustalla: eteen 15k - taakse 3k

Tosin aika tuhraa näitä tähän laitan koska nämä on pelkkiä arvauksia. Seuraava asia on että huomaatko ajossa mitään eroa? Tuskin. Ja toisekseen jos diffissä on nyt edes jotain sisällä, niin anna niiden olla ja keskity iskareiden säätämiseen. Ei liian isoa palaa kerrallaan.

 - Hount

90
Kyosho / Vs: Kyosho DBX / DST
« : 06.01.12 - klo: 22.41 »
Mitä noissa diffeissä se rasva on vakiona itse veikkaisin tota.http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.96501&BildLopNr=01

Tai sit laitat sinne vaan tasauspyörästöihin tarkoitettavaa silikoniöljyä ja jätät tommoiset vedontappajat sinne kaupan hyllylle. Okei lukeehan tossa joo 1000, mutta ton pikku purkin hinnalla saat useemman ison pullon diffiöljyä.

 - Hount

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 29