Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jyke_

Sivuja: 1 2 [3]
61
Sähköautot / Asso Talk
« : 16.03.05 - klo: 23.23 »
Sulla on ns. tviikki vinossa tai iskareissa eri määrä öljyä.
Mieleen tulee vielä teorioita harituksesta... ja siitä että olompi renkas lämpeää enemmän kuin sisempi=> pitää paremmin... mutta tämä teoria kaatuukin siihen siihen että auto kääntyy jarruttaessa vastakkaiselle puolelle kuin mikä on radan nopein mutka (yleensä pääsuoralle tultaessa tai sen jälkeinen mutka)

One wayn kanssa jarrutusefekti on vain takapäässä. Eli vain takapyörät jarruttaa. Näinpä tehokas jarru toimii kuin 1:1 auton käsijarru.

Tviikki suoraan: maavara on molemmilta puolita sama.
Kannattaa tarkistaa maavara kaikista pohjalevyn kulmista ja säätää se tasan oikeaksi. Kierrettävissä iskareissa puoli kierrosta on lähellä puolta milliä maavaran muutosta ja se on tosi paljon.



Kun iskarit on hyvin tehty sieltä ei kuulu "ininää".

Asson iskarit saa helposti toimiviksi laittamalla korkkiin öljyä kierteisiin asti ja säiliöön niin että sitä on "yli" eli öljyn pintajännitys pitää sen vielä säiliössä. Nopea hatun kääntö säiliön päälle n. puolikierrosta vikasuuntaan eli vastapäivään, jotta kierteet osuu kohdilleen ja sitten kiinni. Öljyä saatta valua yli.. nah.. Toden näköisesti iskari on nyt niin täynnä ettei varsi mene sisään. Öljytippa onkin helppo poistaa kiertämällä korkkia hieman auki (tai lähes kokonaan auki) ja painamalla varsi sisään. Korkki kiinni ja pitäis olla bueno. (öljyä on helpompi poistaa kuin lisätä)
Jos eka iskarissa tuntuu olevan liikaa öljyä, tee silti toinen ja säädä molempiin yhtä paljon öljyä (öljytipan poisto). Näin saat helposti samanlaiset iskarit kummallekin puolelle.

Näin teen itse iskarini. Harvemmin epäonnistuu.

-Kommenttia...

62
Sähköautot / Asso Talk
« : 03.01.05 - klo: 14.45 »
Lainaus käyttäjältä: "seba"
Kun työnnän asso b2:sta niin yksi etu ja yksi taka vanne näytääisi kierolta siis etuvanne noin 0.3-0.4cm kiero.... Eli siis onko tästä paljon haittaa ???


Auton liukuun ei ole haittaa, ellei vanteen "sisäpuolat" hierrä laakerinkantajaan. Autoa ajettaessa siitä on haittaa mm. mutkaan ajon tarkkuudessa ja hypyissä. Tosin etuvanne ei haittaa hyppyä paljoltikaan.


Moottori jarruutta autoa ja mitä enemmän sen työntäessä jarruttaa sitä tehokkaammat magneetit siinä on ja sitä enemmän vääntöä koneessa. Se on hyvä.

63
Sähköautot / Asso Talk
« : 03.01.05 - klo: 14.45 »
Lainaus käyttäjältä: "seba"
Kun työnnän asso b2:sta niin yksi etu ja yksi taka vanne näytääisi kierolta siis etuvanne noin 0.3-0.4cm kiero.... Eli siis onko tästä paljon haittaa ???


Auton liukuun ei ole haittaa, ellei vanteen "sisäpuolat" hierrä laakerinkantajaan. Autoa ajettaessa siitä on haittaa mm. mutkaan ajon tarkkuudessa ja hypyissä. Tosin etuvanne ei haittaa hyppyä paljoltikaan.


Moottori jarruutta autoa ja mitä enemmän sen työntäessä jarruttaa sitä tehokkaammat magneetit siinä on ja sitä enemmän vääntöä koneessa. Se on hyvä.

64
Joo Leppälahti kävi mielessä. Mutku ajo Corallya nin ei muisteltu Hämeenlinnalaista.

Juu no eipä Similän Juha ja Mika paljon ulkomaan menestyksellä voi kehuakaan (Juhalla taitaa olla MM 16 paras sija). Mutta lajin eteen tehty tutkimustyö on huikeaa.

Similän Jyristä puhumattakaan ;) NM vuonna ei tullut menestystä. Sijat tais olla 1.,2. ja 4. luokasta riippuen.

Aijoo nythän tulikin mielee eräs aivan voittamaton mattokuski. (Tyylikäs ajotyyli hälläkin) Tero..... ja sukunimeä ei muista. Ylin Vesahan sen muistaa. Tämä Tornion suuri uhka :) vuonna 95 tai joitain..

tais mennä ihan offtopikkiin tämä viesti... (vanhojen muistelot)

65
Jiri Marsalo. Mun ehdoton suosikki! Moni ei saa trinityä ajamalla niin solmuun kuin hän sai aikoinaan :) Ajotyylikin oli persoonallinen.

Miten määritellään paras?

Parasta käytöstä radalla:

Jukka Steenari, siisti ja nopee.
Juho Levänen, tarkka ja nopee.

Kumpaakaan en ole nähnyt ohittamassa törkeästi.
Mun suosikit on noi.

Jose:
Eipä moni näytä tietävän Similät-Ahoniemet akselista.

66
Jeps, jeps.
Hienot kisathan ne. Tuomaritoimitaa vain ei ollut ja ajo oli sen näköistäkin.
Nehän olikin toiset kisat mitkä ajoin  :wink: samaisella ohjelmalla.
Jos aamulla kaikki olisi mennyt kuin leffoissa olisi varmasti tulospalvelu toiminut paremmin.
Siinä kävi nimittäin niin, että vanha kunnon rappi ei tunnistanutkaan decooderia ja piti vaihtaa ohjelma. Kaikki uusiksi.
Suonen antaa itselleni ja apukilleni plussan tulospalvelun nopeudesta. :)
Ei nimittäin myöhästytty aikataulusta sen ohjelmanvaihdon takia.
Mutta kaikeksi onneksi se oli vain kerhokisa ja kaikki tulokset lopulta saatiin oikeianlaisina, eikö?

Jeps. plussat ja miinukset:
+kahvio
+fiilis ennen ajoa ja ajon jälkeen
+kiire (ei tarvinnut venailla, eikä kerennyt syömään kuin 2 leipää :))
+ymmärtäväiset kuljettajat

-Nostajien toiminta
-Tuomarien puutteesta johtunut ajotyyli. Missä se on? Reilu meininki?
-Pappaluokassa jäi yksi stoppari antamatta ja romua tuli.(siksi niitä kait etupäässä jaetaan)
-Mikä kuulutus? Mä en kuullu yhtään kuulutusta. Toisaalta oppiipahan seuraamaan aikataulua.

PS. ois näköjään pitäny huutaa ylärekisteristä. Ois seki kehittynyt..;)

67
Sähköautot / 1/18 nelivedot maastoon
« : 13.12.04 - klo: 21.02 »
Jeps. RC18T:hen tarjotaan BMI NiMH laturi kaupan päällisiksi.
1100 NiMH kennojahan voi ladata max 2,2A (2x mAh)

Laskettiin muuten huvikseen että kuinka suuren surmankierteestä auto selviäisi. arvioitu nopeus 20 km/h ja halkaisija 6metriä :D  (looppi).

Ainiin muuten nää minit on mukavia siitäkin ettei ne jätä lattiaan viivaa jos painaa hanaa (äiti/vaimo tykkää ;))

68
Sähköautot / Asso Talk
« : 13.12.04 - klo: 20.54 »
ylempi setup on ilm. TC4:seen?

69
Sähköautot / RC-18T Suomessa!
« : 08.12.04 - klo: 20.21 »
Jippii! Sieltähän se viimein saapui.
Asson RC-18T
Testattu on. Vauhti oli mahtava yllätys.
Kardaaninelari jää harvempaan paikkaan kiinni.
Testasin jo saunaillassakin.
Mikäs sen hauskempaa kuin laittaa tyhjät jaffapullot matolle jonoon ja ottaa aikaa kuka kiemurtelee ne nopeiten edestakaisin ja pakittaa maaliin. Kaverit innostuivat oitis ja pääasia meinasi vallan unohtua.
Menee ketterästi kynnysten yli ja tehoa löytyy vaativallekin kuskille.
Kuuladiffit, täyskuullalaakerointi, öljyiskarit(silikoniöljy). Akku on 1100 mAh NiMH. Ehkä hienoin ominaisuus on radiossa kaasukäyrän HI ja LOW säätö. Voi siis "tehoa" ja näinpä oma poikakin voi ajella.

Hintaahan tuolle lelulle kertyi 249,- RC Pisteestä. Laturi on vain ongelmallinen (110VAC amerikan mallia)

PS. Sitä paitsi se on söpö.

70
Yleinen keskustelu / Minkä ikäisenä?
« : 08.11.04 - klo: 16.09 »
Siitä on kuvan kun ajan 4 vuotiaana Ultiman jollain takavetoisella (isovelun auto).

Ja vaikka ei nikoista puhutakaan niin voitin sellaisen arpajaisissa muistaakseni 7v. Äitini kanssa hyvän sopparin tehtyäni sain ensimmäisen assoni, kultapohjainen RC-10, niin ei se aivan org. ollut.

Yhtään polttista en ole omistanut. tosin ajanut 1:5 1:8 1:10 kokoisilla. 1:5 roks!

71
Sähköautot / antenni poikki!
« : 01.11.04 - klo: 18.01 »
Lainaus

GolluB kirjoitti:

Lainaus

Jyke_ kirjoitti:

Eli jos tahtoo uuden antennijohdon täytyy tietää entisen johdon resistiivisyys. Se saadaan vanhan johdon pituudesta ja resistanssista. Se on tärkeä muuten ottaa häikkää. Autollakaan ei ole väliä kunhan ei ole Nikko tai QD



yrityksistäni huolimatta en löydä mitään kaavaa tuolle resistiivisyyden merkitykselle, vaan kaikki yleiset antenninpituus-suunnitelmat ottavat huomioon vain taajuuden ja antennin tyypin, eli esim 1/2 aaltoantennin jne... kerrotko tuosta lisää?

toki tuo voi vaikuttaa, mutta ei mielestäni merkittävässä määrin rc-auton tapauksessa.


Otetaanpa vähän sanoja takaisin.:oops:

Jeps ihan oikein. Tarkistin asian. Resistiivisyys ei ole merkittävä.
Eli aivan sama minkä verran johto sisältää kuparia, vain pituudella on väliä.

72
Tuli vain heti oitis mieleen että RC-autoilusta pitäisi tehdä juttu Motor Forumiin.. tai edes pieni sähke. Viimeksi ohjelmassa oli maininta "Pienoisautoilun saavutuksen ura-auto puolelta" (vapaa lainaus)

73
Sähköautot / Diffi
« : 31.10.04 - klo: 16.02 »
Joops. Juurikin näin

Lainaus
Ja se kiristys tapahtuu nii et kiristät sen pitkän ruuvin (joka pitää sen diffin kasas) nii tiukalle ku menee ja sit 1/8 auki. Siis jos on kyseessä metalli diffi. Näin mulle kapinoissa neuvottii (eikä luista).


Tuo siis metallidiffille. Muovidiffi on muuten sama mutta 1/2 kierrosta auki. Se saattaa jäädä hieman tahkeaksi mutta heatin jälkeen se on kuin ammattilaisen käsistä. Muista myös tarkistaa ekan heatin jälkeen suttaako se! Ja tietysti aika ajoin.

Ja kun kiristetään niin ei tietenkään niin että pallon kuviot jää diffilevyihin vaan sillai että se on "kiinni" ihan sormissa riittää se kirisistys.

Säädön jälkeen tietysti tarkistetaan herkkyys ja vieläkö diffi suttaa. eli sopivat avaimet hahloihin ja pyöritetään ratasta. Ei saa liikkua, no ehkä vähän jos on riskimpi kaveri. ;)

Jos diffi rohisee tai on "kulmikas" kun sitä pyöritetään saattaa avaus ja puhdistus auttaa kummasti.
Jos käyttää liukulaakeita ja keskikaseli (rattaan kohdalla oleva uloke johon laakeri laitetaan) näyttää hioutuneelta niin ensiapuna voi veitsellä raapia hieman ja varovasti akselin pintaa. Ei liikaa huom.

Jos diffilevyt ovat uurteiset niin kääntä puolelta toiselle. tai laittaa uudet. Jos kasauksen jälkeen tuntuu että se rohisee tai on "kulmikas" kannattaa vaihtaa kuulat.

Ja vielä, diffihän kasataan aina ohjekirjan kanssa jottei mene osat väärinpäin tai muuta mukavaa... muutoin tulee ihmeellisiä ongelmia.  :wink:

Siinä tais.. korjatkaa muut jos on virheitä.

74
Tulokset / Onnitelut!
« : 31.10.04 - klo: 15.20 »
Hienoa Juho! Tuo on mieletön suoritus!
Eipähän mennyt tiukka treenikausi hukkaan!  :D

Sellaista hajontaa oli finaalierien tuloslistoissa, että taisi olla tiukkaa vääntöä finaaleissa. :shock:

75
Sähköautot / Vastari on vastaus.
« : 29.10.04 - klo: 13.28 »
Eli jos tahtoo uuden antennijohdon täytyy tietää entisen johdon resistiivisyys. Se saadaan vanhan johdon pituudesta ja resistanssista. Se on tärkeä muuten ottaa häikkää. Autollakaan ei ole väliä kunhan ei ole Nikko :) tai QD  :shock:

76
Tulokset / Nostajan toiminta.
« : 21.10.04 - klo: 17.56 »
Luin tuon oppaan kilpailun alottamisesta. Selasin sen läpi aika nopeasti ja hyvältähän tuo näyttää. Myöhäiset kiitokset siitä VesaK:lle.

Pysähdyin siinä lukemaan tarkemmin nostovuoro kohdan. Sekin on hyvä. Mieleeni nousi monta tapausta auton laitosta radalle.

Liian monta kertaa näkee kun joku laittaa auton väärälle puolelle rataa. Miten on mahdollista, nostaja ei suorita tehtäväänsä edes sen verran mallikkaasti että kuljettajan ei tarvitse hypätä autolla riman yli takaisin radalle tai kääntää auto u-käännöksellä, jotta voisi jatkaa matkaa.

Tietysi tähän nostajan aktiivittomuuteen on syynä monikin asia. Päällimmäisenä tulee mieleen keskustelu kaverin kanssa tai vielä pahempaa toisen nostajan kanssa, kilpailukaverin auton tiivis seuraaminen. Tätävastoin notajanhan kuuluisi seurata radasta vain niitä autoja jotka kuuluvat "nostoalueeseen". MM kisoissa nostoalueet ovat jopa määritelty.

En tiedä mutta pidän itseäni nopeana nostajana. Lähden yleensä liikkeelle jo ennenkuin auto edes lentää tai jää kiinni. Perustan toimintani reiluun kilpailuhenkeen. Sama juttu kuin se, jos teen kuljettajana virheen ja tarvitsen nostajan apua, jota en sitten saa "ajoissa". En rupea huutamaan että "Nostaja" tai pahempaa "puusilmä". Itsepähän tein virheen.

Ajolavalla puhuminenkin on yksi asia johon sietäisi puuttua. Se on vaan niin että jos joku karjuu nostajaa tai on muuta tähdellistä ilmoitettavaa esim mekaanikolle niin muut lavalla olijat kärsii. Tai jos kertoo vitsin niin menee kyllä ajo aivan piloille, tämäkin on koettu... :)

77
Sähköautot / Asson T18 Suomeen
« : 14.10.04 - klo: 14.41 »
RC Piste tilasi RC-18 T suomeen. Tulossa siis lähiaikoina.
Varaosia myöten, tietysti.

Painopiste on pidetty matalana kuten kuvista huomaa. Ei kiikkaa ja kokemuksista päätellen sekin on ihan ajettava, kuten kaikki muutkin assot tähän asti.

Solukumit alle ja kerhoihin!! Rok.

78
Sähköautot / Vika vastarissa
« : 20.09.04 - klo: 14.10 »
Radiohäikät kallistuu aika usein "henkimaailman hommiksi"
Eli mikä tahansa sähkölaite voi aiheuttaa vian. Tai sitten rungon ja ajopinnan muodostama hankaussähkö.

Joskus häiriö ei liity mitenkään vastariin. Esim tehokas servo voi ajaa säätimen (BEC) jännitteen kyykkyyn. Tällöin servo syö vastarin toiminta virtaa ja syntyy häiriö. BEC riittää kun arvot on 6V/3A (Novak Dually Dual ja D7 vai mikä se oli)

Jep, pitemmittä puheitta yleisohjeena on että

~vastari niin ylös kuin saa. Pois akun ja moottorin johdoista (voimajohtoja). 5mm siirto auton sisällä tekee kummia!
~Antennijohto suoraksi, ei rullalle/nipulle auton pohjaan. EI SAA leikata poikki.
~kidepuoli ylöspäin
~vastari on puhdas sisältä. Mitä useammin vastarin puhdistaa sitä pitkäikäisempi se on.
~Moottorissa häiriönpoisto konkat, yleensä tehdas laittaa 2 (plussasta kannuun ja siitä miinukseen) mutta kolmella tehostetaan (kolmas laitetaan plussasta miinukseen)
~Antennijohto on ehjä eikä se tee turhan jyrkkiä mutkia.
~servon johto on ehjä
~säätimestä lähtevä vastarinjohto on ehjä
~joissakin autoissa antennijohto kiertää pohjan kautta. (assossa ainakin). Puhkaisee varovasti pienen antennijohdon mentävän reiän antennipilliin ja laittaa johdon siitä. Nyt ei vaan saa kaataa autoa nurin koska pilli meneepi nyt melko herkästi poikki.


Kikkoja vielä vastarin säilyttämiseen
~3x kakspuolista teippiä vastarin pohjaan vaimentamaan tärinää
Enempää ei mieleen tule. Muut lisäilköön ihan surutta. Kyseenalaistuskin on sallittua. ;)

79
Tulokset / Bonderi
« : 14.09.04 - klo: 18.43 »
Se on aika raakaa kieltää ajo erässä, sille joka on jättänyt bonderin autostaan pois. Oli syy mikä hyvänsä.

En ymmärrä miten bonderittomasta autosta tulee yhtäkkiä holtiton toikkaroija. Radan ainoa toikkamagneetti. Ja jos mokaakin niin hyvä kuski osaa väistää vaikka suoran päässä.
Kilpailemisen ensimmäisiä opeteltavia asioitahan on oppia seuraamaan mitä oman auton lähimaastossa tapahtuu.

Lainataan vielä isojen poikien leikkejä. Rallissa, jos ajaa ulos saa kilpailija jatkaa seuraavana päivänä tuhoten radan pintaa seuraavilta(tosin ei huippukuskeilta).

Mutta pointtini on se, että kun on yritetty kaikin keinoin säästää rahaa ja saada kilpailemista edullisemmaksi. (lyhennetty päivää, yksipäiväiset kisat, rajoitetaan renkaita ja koreja etc.) Niin nyt sitten yhtäkkiä RAJOITETAAN ajokertoja inhimillisestä mokasta. Kun se kilpailuun osallistuminenkin on jo kallista.
Itse ainakin testasin erilaisia säätöjä aina erissä ennen finaalia. Eli siitä olisi ollut SUPERiso etu vastustajalle jos esim. minut olisi hylätty pois bonderittomuuden takia.

Sivuja: 1 2 [3]