Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Acumen

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 02.04.09 - klo: 18.58 »
Alias "nettijätkä" privaili tuossa ja kertoi radasta ja tästä threadistä, ja että oululaisena olisin tervetullut sinne joku kerta tulla ajelemaan ja tutustumaan rataan .. joten jos / kun näette kaverin mustassa motskaripuvussa yhdessä tommosen sporttikatupyörän (Honda CBR 600 F '2003) ja mahdollisesti vielä rc-autoista semi-innostunut avovaimo kyydissä, niin voit(te) olla melko varmoja että eräs käyttäjä Acumen on nyt kurvannut paikalle HPI Savage Flux motskarin takalaukun sisällä  :azn:

62
Älä aloita latausta jos se alkaa huutaan....ei se kyllä sitä aloittaisikaan...
Se akun balanceripiuha on aikasti tarkka laitettava siihen liittimeen eli yritä vain laittaa se uudestaan...saatto olla vielä että akun kytkentäjärjestys olis seuraava...ensin akun balanceripiuha laturiin sitten vasta se varsinainen latauspiuha akkuun kiinni. Jos balanceripiuha ei mene ihan suoraan joka nastaan samanaikaisesti toi laturi alkaa heti valittamaan...

Öö, no kyllä se herran haltuun meni, eli laitoin akun kiinni - alkoi huutamaan - mutta alkoi kyllä lataamaankin. Ja latausaika just loppui enkä kyllä mitenkään merkittäviä eroja huomannut / nähnyt latausajassa (tai muutenkaan). Koitan nyt tolla toisella akulla vielä tuota eri järjestystä kytkentöjen tekemisessä, ja katsotaan huutaako se sittenkin.

Edit: No joo, voi olla että tuolla väitteellä on perää, siis että "balancer ensiksi kiinni ja täsmälleen suorassa se balancer-liitin sisään laturiin jotta kaikki kontaktit syntyy samanaikaisesti" .. se taisi jokusen kerran olla huutamattakin nimittäin. Ja ainakin laturi kyllä näyttää "balancer connected" -viestin lataukseen ryhtyessä. Melko sovittamista tuo puuha tosin on, nimittäin niin tynkä tuo akun balancer-johto ja vielä kun lipo-pussia siinä samalla käytät niin melkoiseksi näpräämiseksi se menee.

63
Jaa, laturi alkoi heti huutamaan ja vilkuttamaan että "balancer voltage is too low" kun tuon balancer-liitännän ohjeiden mukaan laitoin kiinni laturiin. Onko se normaalia ja pitäisikö vaan lataus yrittää aloittaa tästä huolimatta (en nimittäin vielä koittanut lähtisikö se lataamaan) ?

64
Selventäen eli se balanceri-palikka-johtohässäkkä irti siitä laturista ja siihen liittimeen mistä balanceri-palikka otettiin irti, kytketään suoraan se akun balancer-liitin(3-napainen) liittimen oikeaan laitaan ja musta oikeaanreunaan ja tietysti vielä virtapiuhat kiinni(musta-musta, pun-pun) eli sulla pitäs olla semmonen latauspiuha jossa toisessa päässä ne banaanit(laturinpää) ja toisessa deans uros, johon akku kiinni)

Balanceri-palikan laturinpuoleinen liitinhän on samanlainen kuin nosramin akkujen balanceri-liitin, joskin tietysti leveämpi. Nosramin akkuja käytettäessä laturiin(Swallow EQ) ei siis tarvitse kytkeä mitään adaptereita vaan akku suoraan laturiin kiinni, kunhan sen kytkee liittimen oikeaan reunaan....liittimen vasempaan reunaan jää siis tyhjää.

No jo on esimerkilliset ohjeet, ei voi muuta sanoa kuin että kiitos - menenkin heti tästä latailemaan ensimmäisen kerran balansoiden.  :azn:

65
No juu, hankitaan ehdottomasti ja nopeasti, mutta osaako joku kertoa että mistä tällaisen tarvittavan liittimen voi ostaa (mieluiten kotimainen vaihtoehto) ?

Kuvassa akun balancer-liitin (oikealla) sekä Swallow AC/DC EQ laturin balancer-lisäpalikan tarjoamat liitännät (vasemmalla kuvassa, ja jotka ovat selvästi isommat kuin akun liitin).
Kun kyseessä on tuo swallow ja akkuna Nosram niin ei siinä mitään adaptereita tarvita, sen kun vaan tällää ton tasausliittimen suoraan laturiin kiinni(liittimen oikeaan laitaan, musta ulkoreunaan). Näin ainakin itse lataan nosramin lipoja kyseisellä laturilla. Tällä systeemillä akku ei tietysti voi olla kovin kaukana laturista, kun tuo piuha on niin lyhyt.

Hetkinen, siis akun liitin kiinni siihen balancer-lisäpalikan antoon mikä löytyy akun oikeasta laidasta, vai sitten kun tässä on näemmä vasemmalla laidalla tuollainen 3-napainen heti sopivan kokoinen 3-nastainen ulostulo (reunalla jossa on akun virtapiuhojen / leukojen ulostulo).



66
Suosittelisin kyllä hankkimaan mahdollisimman nopeasti sen adapterin balancerin ja akun välille. Ne kennot voivat olla melko paljonkin epätasapainossa, jos niitä ei ole vielä kertaakaan tasattu.

No juu, hankitaan ehdottomasti ja nopeasti, mutta osaako joku kertoa että mistä tällaisen tarvittavan liittimen voi ostaa (mieluiten kotimainen vaihtoehto) ?

Kuvassa akun balancer-liitin (oikealla) sekä Swallow AC/DC EQ laturin balancer-lisäpalikan tarjoamat liitännät (vasemmalla kuvassa, ja jotka ovat selvästi isommat kuin akun liitin).




67
Moi! Kauanko kestää tuolla sinun laturilla ladata akut täyteen? Entä kuinka pitkä ajoaika noilla akuilla on? Olen ite kans hakemassa samalaista aloituspakettia.

Vastaan iivanan yksityisviestiin tänne, jos tietoa joku muukin kaipailisi ja siitä siten olisi enemmän hyötyä.

Laturilla menee aikalailla tarkkaan 60-70min per akku ladata tuosta "lipo cut-out" tyhjästä tilanteesta täyteen, eli kun on kaksi akkua niin n. 1 1/2 tuntia kannattaa varata lataukseen yhteensä. Ja ajoaikaa saanen n. 20-25min, ei tule juuri tuijotettua kelloon ajaessa kun auto menee kuin pieni eläin, mutta arvioisin tuon hauskuuden kestävän about tuon verran  :azn:

Aloituspaketissa ei muuten mitään vikaa tai ongelmaa, mutta akkujen balancerin liitin on erilainen mitä laturissa - joten olen lataillut akut ilman että balanceri olisi kiinni. Pitänee hankkia sopiva välikappale tuohon.

Ja on kyllä sanottava että voi veljet kyllä tämä on suurin piirtein parasta/hauskinta mitä housut jalassa voi tehdä. Aika tasoissa moottoripyöräilyn kanssa, pitää vähän verestää fiiliksiä jahka lumet Oulun korkeuksilla sen verran sulaa että saa taas kaksipyöräisen alleen, mutta aivan hullun hauskaa kurittaa tuota vehjettä  :tongue:

On se muuten iso ja painava, pakko sanoa, mä ristin tämän oman fluxini tykinkuulaksi, sillä niin lujaa se kulkee että jos tuo jalkaan napsahtaa niin efekti on varmaan verrattavissa tykinkuulaan  :cheesy:

68
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 30.03.09 - klo: 16.25 »
Tuli sitten itsekin eilen laitettua fluxi tilaukseen. Toukokuun alussa pitäis auto saada. Lisäksi tulee lipot ja pari laturia. Hintaa koko lystille tuli vain 799 euroa.

Yuntong 5000 mah 7.4 v ja saman valmistajan laturit. Näitä suositteli turun hobbylinnasta. En sitten tiedä menikö metsään akut ja laturit vai ei. Kun ei ole kokemusta noista lipo akuista. Ja onhan tää sentään eka sähköauto mulle.

Teit sitten ihan samanlaisen tilauksen kuin minä tässä aivan taannoin, ja nyt kun 2 kertaa on akut ladattu ja ajettu tyhjiin (="lipotyhjiksi") niin voi veljet kyllä tämä on suurin piirtein parasta/hauskinta mitä housut jalassa voi tehdä. Aika tasoissa moottoripyöräilyn kanssa, pitää vähän verestää fiiliksiä jahka lumet Oulun korkeuksilla sen verran sulaa että saa taas kaksipyöräisen alleen, mutta aivan hullun hauskaa kurittaa tuota vehjettä  :smiley:

On se muuten iso ja painava, pakko sanoa, mä ristin tämän oman fluxini tykinkuulaksi, sillä niin lujaa se kulkee että jos tuo jalkaan napsahtaa niin efekti on varmaan verrattavissa tykinkuulaan  :roll:

Itse sain Fluxiin toiset akut noiden Yuntongien tilalle kun ne oli loppu viikko sitten kun autoa minullepäin Hobbylinnasta läheteltiin, mutta ymmärsin että noilla akuilla kyllä auto pelaa ja liikkuu siinä missä muillakin (laatu)lipoilla.

Toivottavasti saat autosi vielä siten että pääsisit lumilla sitä koittamaan (kunhan suojata sen hyvin ensiksi, which reminds me - missä täällä olikaan se jonkun threadi missä oli hyvin havainnollistavat kuvat miten sähköauton sää kätevästi kääräistyä sellofaaniin tms?)

69
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.03.09 - klo: 19.23 »

70
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.03.09 - klo: 14.25 »
Juurikin nuo Phaltlinet kannattaa hommata jos katurenkaat laittaa Fluxiin.
Noilla kahdella renkailla ero on vain vanteissa, eli täysin samat renkaat on ominaisuudeltaan.

Kannattaa siis pitää kahdet vannesetit, eli ostaa toiset renkaat vanteilla, ettei vain aina vaihdella kumeja yksille vanteille? Auton mukanahan tulee meinaan jo yksi setti vanteita, mutta taitaa olla liian työlästä vaihdella kumeja samoille vanteille ajoalustasta riippuen?

71
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.03.09 - klo: 13.38 »
Lainaus käyttäjältä: qazu
Diffi = differential = tasauspyörästö. Pinion on pieni ns. vetoratas joka on kiinni moottorissa. Spurri on taas se ratas joka on kiinni kardaanissa ja lähimmäisenä pinionia. Pinion n. 10 euroa (riippuu millasen tarvii), metallinen spurri n. 15-20 eur ja muovinen 3-6 euroa. Tasauspyörästöön myydään ratassarjoja ja niiden hinnat vaihtelee - metalliset tietenkin kestää paremmin. Peränvälitysrattaissa saatto löytyä myös pinion ja ehkä spur (joku vois vahvistaa).

RC-newbie kiittää, tänks.

Mites muuten, millaiset slicksit Sava Fluxiin kannattaisi hommata, huomasin HPI:n sivuilla ainakin parit erilaiset listattuna. Näiden keskinäiset erot eivät ihan heti ainakaan auenneet, pelkkä vanneko noissa on erilainen ja siten renkaat on käytännössä ajossa identtiset ominaisuuksiltaan?

Mounted Phaltline Tire 140x70mm On Blast Wheel Chrome
http://www.hpieurope.com/piw.php?partNo=4729&lang=fi

Mounted Phaltline Tyre 140x70mm  On Tremor Wheel Chrome
http://www.hpieurope.com/piw.php?partNo=4731&lang=fi

72
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.03.09 - klo: 12.18 »
Pieni välikyssäri, mikä on diffi ja mikä on pinjoni? Ja jos nuo hajoavat, onko edessä 1 €, 10 € vai 100 € remppa?  :shock:

73
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 24.03.09 - klo: 19.37 »
Lainaus käyttäjältä: -rcmh-
Näin Fluxin manuaalissakin kehoitetaan käyttämään vähintään 25C tai parempaa.
Viimeksi mittasin n 20min ajon jälkeen lämpötilan ja lipot oli n 18C astetta, että ei ne ainakaan pahemmin lämpene.
Joo tässä on tuo sama MMM 2200kv combo minkä HPI vain nimennyt eri nimellä.

Tarviiko noita lämpöjä jatkuvasti mittailla? .. siis pärjääkö ilman "kuumemittariakin" ton Sava Fluxin kanssa? Itse en tähän "aloittelijan pakettiini" osannut lämpömittaria vielä ostaa, mutta onko se siis puhdasta hifistelyä vai tulenko minäkin tänne viikon päästä vielä itkemään rikotun auton johdosta että "miksette p*rkeleet suositelleet mulle lämpömittaria" ?  :tongue:

74
No niin, vihdoin kaikki on valmista ja huomenna saapuu seuraava paketti Hobbylinnasta:

HPI RTR Savage Flux HP with GT-2 truck body
Swallow AC/DC EQ + virtakaapeli
2 kpl Nosram VTEC Lipo 5300 2S 25C 7.4V + Deans Ultra Plug
LIPO-SAFE lataustasku

Pitää vielä kirjoitella tänne ensikokemuksista kunhan tulee ensiksi hieman ulkoiletettua autoa  :azn:

75
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 24.03.09 - klo: 12.29 »
Kiitoksia vaan.
Nyt tuli taas laparenkaillekin käyttöä kun luntakin tuli lisää. :tongue:

Missäpäin rcmh oikein Suomea asuttaa? nm. ei tule seurattua sääennusteita :)

Exciting, huomenna toivon mukaan pitäs itsellenikin saapua tuo Sava Flux Hobbylinnasta (jonka palvelua on pakko kehaista tässä yhteydessä, sen verran hienoa vastaantuloa ja muutenkin kiireetöntä / yksilöllistä palvelua).

Omasta rc-harrastuksen aloituspaketista muodostui seuraavanlainen:

HPI RTR Savage Flux HP with GT-2 truck body
Swallow AC/DC EQ + virtakaapeli
2 kpl Nosram VTEC Lipo 5300mAh 2S 25C 7.4V + Deans Ultra Plug
LIPO-SAFE lataustasku

Slicks / sileitä katurenkaita ei ollut, joten ne ainakin pitää vielä hommata tässä jossain vaiheessa.

76
Lainaus käyttäjältä: qazu
Joissain latureissa on virtalähde samassa, mutta aika usein esim lipolaturit on 12v latureita jonka takia ne tarvitsee virtalähteen. Jotku tyypit sanoo että 12v laturit on oikeita latureita.

Millainen virtalähde kannattaisi ostaa Racingfactory.fi :n valikoimista tuon heidän IMAX B5:n kaveriksi? .. vai tulisiko jopa halvemmaksi ostaa suoraan virtalähteellinen laturi kuten tämä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751

Ja riittääkö auton lisäksi pelkkä akkupari + laturi + virtalähde pitkälle vai pitääkö vielä ostaa joku laturinjohto tms?

.. ja entäpä muita varusteita / varaosia / kulutusosia HPI Savage Fluxiin, kannattaisiko jotain tilata myös heti mukaan?

77
Acumen, mitenkäs siellä edistyy? Onko auto tullut, oletko tilaillut akkuja tms?

Isäni kuoli yllättäen 3.3., ja väsymyksen kautta tämä asia on vähän jäänyt siinä sivussa toissijaiseksi.

Autot näemmä tulevat ensiviikolla (http://rc10.fi/index.php?topic=34402.0) ja akuiksi mietin josko samaan tilaukseen laittaisin 2 kpl näitä lipoja (http://rc10.fi/index.php?topic=34030.0) ja tässä vielä suorempi urli noihin lipoihin (http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html). Eikös nämä sopisi tuohon autoon?

Laturiasia vielä on itselleni täysin epäselvä, enkä ymmärrä oikein laturi / virtalähde asiaa, siis kaiketi ne pitää ostaa erikseen eikä latureissa ole itsessään virtalähdettä (jota pidän hieman outona). Kaiketi IMAX B5 olisi ainakin hyvä laturi, ja mietinkin jos sen hankkisin täältä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630, mutta tuo virtalähdeseikka on itselleni vielä mysteeri.

Samoin se että meneekö noista autoista jatkuvasti joku tietty osa rikki tai muuten kuluu puhki, ja pitäisikö HPI Savage Fluxiin ostaa heti mukaan jotain tiettyä osaa varastoon (vaikka edes renkaita tms?).

78
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 01.03.09 - klo: 23.55 »
Lainaus käyttäjältä: MirkaN
Kokemuksia? Yuntong 5000mAh 7.4 lipo.kun tuo hobbylinna kirjoittelee,että sais 55 ekee zipale.ei loppupeleissä paha hinta?vai...

Presiis samaa miettii eräs toinenkin uuden HPI Savage Fluxin hobbylinnasta eilen tilannut..


79
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Eikös se niin ole, että alle 50€ tilauksista tulli ei ota alvia sun muita? ja hyvässä lykyssä yli 50€ tilauksetkaan ei jää tulliin. Itsekin ajattelin tuon 4300Mah akun tilata. Lipot eivät mitään nopeita ole lataamaan, omassa akussa menee semmoinen 160min :roll:

Onko tuolla Kiinan paikassa yhtä hyvää laturia myös tarjolla kuin mitä Medasecistä tarjoilit?

160minhän on nopeaa, itse olen tottunut paistamaan AA -akkusettejä 200mAh virralla 10-15 tuntia / 4 kpl.

Noita rcmh:n mainostamia Zippyjä en löytänyt ainakaan Medasecistä.

Tuo Kiina vaihtoehto tuntuu kyllä niin houkuttelevalle tällä hetkellä että pitänee harkita, jos vaan hyvän laturinkin sieltä löytäisi kohtuuhintaan - vaikka jäisi sitten tulliin.

80
Lainaus käyttäjältä: kynamies
LiPo-sack on varmasti hyvä ostos, paloturvallinen suojapussukka LiPolle varmuuden vuoksi, sillä LiPo räjähtää kivasti väärin ladattuna.
Älä kuitenkaan tämän jälkeen ala pelkäämään LiPoja, oikein ladattuna niille ei käy mitään.

Ok. Kyllähän nuo AA -akutkin joskus päästää savut pihalle ja sulaa ladatessa, mutta efekti ei ole ihan noin raju mitä näillä, joten tuollainen pussukka varmaan kannattaa kyllä hankkia oman mielenrauhan takia - ja kenties ei vartioimatta kannata jättää näitä akkuja kotiin lataantumaan ollessaan itse poissa? Kauanko yksi tuollainen lipo-akku muuten suurinpiirtein latautuu, tyyliin 30min vai yön yli vai jotain siltä väliltä?

Lainaus käyttäjältä: kynamies
Edit: Löyty kiinasta erittäin halpoja lipoja! http://ecpower.com.hk/index.php , tuolta esim http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=271
LiPo-akkujen tehoon vaikuttaa suuresti purkuvirta. Akkua ostaessasi, kannattaa katsella vähintään 25C-purkuvirroilla olevia akkuja!

Hhhmmm ..

- Medasecistä 4000mAh 7,4v merkkiä MaxAmps 79 eur
- Kiinasta 4300mAh 7,4v merkkiä EC POWER 39 _dollaria_ + free worldwide shipping

Missaanko nyt jotain, onko tuo kiinalainen EC POWER ihan "suutarimerkki" vai mikä puolustaa tuollaista 2,5 kertaiseksi muodostuvaa hintaa kotimaisesta kaupasta?

Tuossa Kiinan akussahan on vielä miltei 10% enemmän virtakapasiteettiakin, ja tuo constant virta 25C kun taas Medasecin MaxAmpsissa se on 20C. Numeroiden valossa Kiinan akku on laadukkaampi / tehokkaampi.

Tietty jos on vaara että koko auto "kärähtää", niin mielummin maksan akuista "turvalisää" kun testaan miten saan laajennetun kotivakuutuksen piiriin "lasten lelun rikkoutumista" (noh sitä tuskin siis kyllä minkään maan vakuutus korvaa).

edit: jaa, Aasiasta kun tilaa niin siitähän napsahtaa tullit ja alvit päälle, mutta tuohon hintaeroon tilaus jää vielä reilusti kannattavaksi.

81
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Ulkomailta voisi saada halvemmalla, mutta suosi suomalaista :lol: Medasecistä olen tehnyt n.40% RC-hankinnoistani.

Toki, ja näin on tullut aina tehtyäkin ellei katteet ole olleet kotomaisessa vaihtoehdossa poskettoman isot. Ja jos akku maksaisi Suomessa 80 eur ja ulkomailla 60-65 eur, niin eihän se maksa usein vaivaa tilailla ulkomaisilla postikuluilla. Jos kauppatavara kuitenkin on yhtä hyvää / identtistä eikä sen suhteen tarvitse ostaa heikompaa. ~40% enempää en kotimaisessa kaupassa kuitenkaan maksaisi.

Lainaus käyttäjältä: kynamies
Minun autossa 4000mAh LiPot kestää noin 20min, ja se on täyskaasurälläystä, mutta arvelisin että savagella ei ihan täyskaasulla kokoaikaa mennä, joten luulisin että akut kestää sen puoli tuntia tai vähän yli. Akkujen täytyy olla identtiset.

Puoli tuntia ok, sehän kyllä riittää varmaan ihan hyvin työasioista irtaantumiseen. Ilmeisesti ei nyt kannata heti alkuun ostaa 2 akkuparia, vaan ostaa 1 lipo-akkupari ja latailla sitä sitten rauhassa aina uudelleen? Kauanko nuo akut muuten lataavat tuolla ko. laturilla jota mainostit, ja voiko sillä ladata 2 akkua kerralla?

Ja kannattaisiko tuolta Medasecistä nyt ostaa akkujen ja laturin kanssa samalla jotain muuta tarviketta / varaosaa jota tulen jo alussa tarvitsemaan?

p.s. jos noilla mainostamillasi lipo-akuilla ovat nuo tehot luokkaa "ensikertalaiselle aivan käsittämättömät", niin saako tuota tehoreserviä rajattua jollain keinoin esim. ohjaimesta muuten kuin etusormen liipaisimen annostuksella? Ettei menisi auto jatkuvasti täysin vailla kontrollia ympäri ja pitkin mäntyjä. Että jollain tapaa siis voisi aloittaa kevyemmällä tehoreservillä ajelut, ja sitten kun olisi taitoa enemmän niin voisi antaa akuista tulla täyden tehoreservin ulos kun kaasunamiska on ohjaimesta pohjassa.

82
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Savageen tarvitsee lisäksi 2 akkua ja laturin. Alkuun pääset näillä:Nosram Team Pack 4600mAh ja laturiksi vaikka Peak-laturi 2-5A

Toisaalta laturiin ja akkuihin kannattaisi panostaa, ja jos joskus (tai vaikka nyt) haluat ostaa LiPo-akut, saisit ladattua ne samalla laturilla.

Tässä Parempi NiMH-akku, tosin tuolla hinnalla saat jo LiPon Maxamps 7,4v 4000mAh tulee vastaan kun selaat sitä sivua.

Hyviä latureita olisi täällä http://www.medasec.com/do?action=group&id=29  , heti aika ylhäällä olisi mainio LiPo-laturi (CS Ultra Space Charger), sillä balanseri on sisäänrakennettu. Hintaahan näillä on, mutta hintansa veroisia. LiPoihin tarvitsee tuon balanserin, sillä muuten kennot voivat olla eri jännitteisiä ja toinen kennoista(tai kummatkin) voi ylipurkua tai -latautua. MaxAmpsin LiPot hyväksi todettuja, itse ajelen samaisella MaxAmpsin 7,4v 4000mAh pakalla.

Noh ehdottomasti, panostan mieluusti akkuihin ja laturiin, sen jo AA -akuistakin olen oppinut että halpa ja hyvä eivät ikinä kohtaa samassa akkupatterissa tai laturissa (Ansmann on AA -akuissakin hyvä nimi, samoin esim. LaCrosse -laturina).

Miten muuten on, onko noiden autossa samaan aikaan olevien 2:n akun oltava identtiset, ja mieluiten kenties vielä samalta valmistajalta täysin identtinen pari akkuja?

Ja miten kauan tuollaiset 7,4v 4000mAh Lipot kestävät HPI Savage Fluxin kanssa ajoa (minuuteissa about) ? .. mietin siis että olisiko järkeä ostaa 2 x 2 akun setti, jotta mukana voisi taskussa pitää toista akkuparia (vaikka sitten halvempaa NiHM paria).

Kuinka kestäviä nämä Lipot ja NiMH akut yleensä ovat, kestävätkö ne esim. 100 latausta vai 1000 latausta ennenkuin ovat kelvottomia, ja menettävätkö ne ajan myötä paljonkin kapasiteetistaan ennen lopullista kuolemaansa?

Jos nyt ostan tuon LiPo-laturin (CS Ultra Space Charger) + 2 kpl MaxAmpsin 7,4v 4000mAh akkuja, niin kannattaako ne ostaa juuri tuolta Medasec.com :sta jonne linkitit vai jostain muualta, kenties tuolta Hobbylinnasta samoilla postikuluilla auton kanssa, vai jostain ulkomailta tms?

83
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Missäpäin asustelet? Tuolla sivulla taisi vilahtaa Jämsän Seudun koulutuskeskus...

Oulu, nyt jo yli 3:n vuoden ajan on kotipaikkana. Olen kotoisin Tampereen suunnilta, mm. Orivedellä olen asunut, ja olen käynyt Jämsän seudun koulutuskeskuksen media-assistentti linjan aikoinaan ja jäin siitä sitten koululle samoin tein töihin muutamaksi vuodeksi.

Jos muuten oululaisia on kuulolla, niin täällä on pian yksi aloitteleva monster-kuski vailla ajokavereita. Tässä vieressä missä asun (Kynsilehto) on mm. Hintan skeittiparkki, nuo kun näyttävät olevan varsin mukavia ja suosittuja paikkoja autojen hyppyyttämiseen.

84
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Muistahan laittaa meille kuvia kun Savage saapuu!

No se kyllä onnistuu, kamerat ja valokuvaus kun on suurelta osin ammattini  :smiley:
http://www.amusa.fi/fin/kulttuurin_tekijat/?id=450


85
HPI Savage Flux on nyt sitten tilattu  :shocked: .. voi jestas, avopuoliso kiittää ja kumartaa teille jampat vielä pitkään kun tuo HBX:n X-Missilen jo suuren suurelta tuntunut 240 euron hinta muuttua pompsahti 600 euron autoon ja mitä vielä 200-300 euroa sen päälle oleviin latureihin ja akkuihin  :grin: .. eihän tässä touhussa ole päätä eikä häntää, eikö teistä muista ikinä tunnu siltä? Ja älkää kertoko, monstereiden ylläpito maksaa tietenkin vielä toiset 1 000 euroa vuodessa  :shock:

Ajavatko tyttöystävänne teidän monstereilla vai miten saatte selitettyä homman järjellisyyden heille? (puhun nyt siitä 4-pyöräisestä karvattomasta monsteristanne)  :laugh:

86
Siirsin sivulta 1 viestini tähän jotta olisi joku chance että joku vielä vastailisi / selventäisi joitain epäselvyyksiä  :shock:

Lainaus käyttäjältä: rautalapio
Mutta, olit päätymässä 4wd monsteriin harjattomilla, joten: http://www.hobbylinna.com/savage-flux-with-truck-body-p-19457.html Tuossa siis harjattomat valmiina, siitä tuo korkeampi hinta. Kokemuksia autosta: http://rc10.fi/index.php?topic=31893.0

Voi vitsi, no mutta tuohan peli (HPI Savage Flux) vaikuttaisi aika mukavalta kaikin puolin, ja ymmärtääkseni tuo HPI merkkinä ja Savage mallina on jopa laadukkaampi mitä Traxxas E-REVO ? Ja tuossa olisi vakiona jo sen verran hyvät osat sun muut moottorit ettei ihan heti tarvitsisi ruveta virittelemään?

Lähinnä siis 4WD:tä ajattelin siksi että kukaan ei ole sanonut että 2WD olisi jossain asiassa parempi, ja harjatonta siksi että se lienee parempi ja tehokkaampi kuin harjallinen ja siten aina se "ykkösvaihtoehto". Ja monsteria siksi että se lienee paras tuollaiseen all-around menoon erinäisissä maastoissa, joskin tuo E-REVO näyttää hitusen enemmän sellaiselta peliltä joka sopisi minun ajeluihin (matalampi painopiste), toi HPI Savage näyttää kovin laatikkomaiselta ja korkealta nimittäin - vai onko se vain tuon korkeamman kuoren tuomaa illuusiota?

Siinäkin mielessä siis vielä mietin että olenko enemmän "buggy" ihminen kuin "monster", vai kenties truggy-ihminen, sillä nuo monsterit (Savage + E-REVO) vaikuttavat niin kiikkeriltä menopeleiltä että menevät liian helposti nurin. Onko monstereilla tarkoitus pääasiassa vain hyppiä? - sillä jos näin olisi niin se ei olisi sitten se minun "kilparyhmä", mutta ajoittainen hypyyttely näyttää kyllä hauskalta puuhalta, mutta enemmän ihan tasamaan ajoa tulisin varmasti harrastaneeksi. Minusta olisi mukava että autolla pystyisi vetämään pitkässä sivuluisussa rantahietikolla, ja mietin kovasti että onko näistä monstereista lainkaan siihen tai kenties vain tuosta E-REVO:sta.

.. mutta jos tämän 599 eur tarjouksen nyt hyödyntäisin tuosta HPI Savage Fluxista (http://rc10.fi/index.php?topic=33866.0) niin mitä tuohon vielä tarvii ostaa lisäksi että pääsee alkuun? Akut ja laturi vai onko ne jo tossa paketissa, ja pärjääkö noilla yleensä mukana tulevilla "vakio-ohjaimilla" ihan hyvin ainakin alkuunsa?

Lainaus käyttäjältä: qazu
Muistathan vielä että yleensä monsteriin kuluu kaksinverroin rahaa verrattuna muihin autoihin.

Mihin tämä fakta(ko?) muuten perustuu? Akkuja menee joihinkin autoihin tuplamäärä "normaaliin" verrattuna, mutta nehän eivät ole kuitenkaan kertakäyttöisiä ja ei kai vielä ihan sen takia voida puhua että monsterit ovat 2x kalliimpia ylläpitää?

87
Lainaus käyttäjältä: kynamies
Heei, Savan mukana tulevaan säätimeen saa castle linkin! Ja Boot Camp sulta löytyy joten säätimen säätämisessä ei mitään ongelmaa :smile:

Nooh, askel kerrallaan, mä olen nyt oppinut vasta mitä eroa on buggyllä ja monsterilla, en tee mitään millään Castle Linkeillä varmaan vielä pariin vuoteen  :p

88
Ohjainta ei tule, mutta satasella saat 2.4gHz-radiolaitteet, jotka ovat häiriövapaat. Servon joutuu ehkä vaihtamaan tehokkaampaan. Moottori on kyllä harjaton :wink: Ja nopeudensäädin tuossa ei misään huonoimmast päästä ole, jos ostat siihen Castle Link-kaapelin, voit säätää kaikkea aina jarrutehoista moottorin ennakkoon ja rajoitettuun kiihdytykseen. Toisaalta, jos sinulla on jokin muu kuin Windows-käyttöjärjestelmä tietokoneessasi, tästä kaapelista ei ole mitään hyötyä (nimim. -käyttäjä ((joo, on se Boot Camp olemassa))

Nooh, mä jotenkin oon kyllä nyt mieltynyt nyt tohon HPI Savage Fluxiin, varsinkin kun se näyttäis olevan aika valmis paketti varustelu-virittelyn suhteen. Ellei joku noihin edelläolleisiin pohdintoihini (ja kysymyksiini) hirveästi sano vastaan, niin voisin tilata tuon 599 euron setin joka on vielä tämän illan tarjouksessa.

nimim. myöskin 2:n -konetta + Boot Camp / Parallels -asennukset

89
-- siirsin tästä viestini sivulle 2 --

90
Lainaus käyttäjältä: LaNi5
Auton hinta on noussut päivän aikana reilusti, 240->349e :mrgreen:

Tuosta on tarjous yhdessä suomalaisessa verkkokaupassa tuohon 240 e hintaan, mutta sekin on nyt osoittautunut aivan liiaksi tuon ko. valmistajan laadusta.

Lainaus käyttäjältä: LaNi5
..nyt on aika hankkia toinen auto (onhan kyseessä isä-poika harrastus eli autojen min. määrä on kaksi) ja etsin tosissaan ns. normaalilaatuista nelivetomonsteria kokoluokassa 1:10. Näitä en kuitenkaan löytänyt yhtään hintaluokassa alle 300e. Nyt on tulossa Traxxas Stampede VXL eli vetotavasta piti tinkiä, jotta sai tässä hintaluokassa kestävän maineessa olevan. Tämän harjallista versiota saa mielestäni edullisesti:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Traxxas/Traxxas-Stampede-XL-5-RTR-103050
Autossa on moni asia paremmin, kuin kiinalaisissa esim. kuulalaakerit pyörissä jne.
Akun puuttuminen on vain hyvä asia, kun pakettiin tulevat akut tuntuu olevan hyvin edullisia (huonoja).

Olen itse päätymässä nyt varsin samaan, joskin minulla ei ole tarkkaa / tiettyä budjettia - mutta sama vanha sääntö tässäkin harrastuksessa näemmä pätee että "köyhällä ei ole varaa halpaan" ja että halvemmaksi tullee ostaa heti kunnon peli. Ja jos harrastus taas ei kantaisi, niin sittenpähän joku tämän foorumin käyttäjistä saa vähän käytetyn pelin halvalla  :lol:

Ilmeisesti 2wd vehje ei millään tapaa ole hauskempi / parempi kuin 4wd, joten siksi hyppäisisin suoraan 4WD luokkaan.

Eli tuollainen 4WD auto merkkiä Traxxas ja mallia E-REVO tai E-MAXX harjattomalla moottorilla olisi se minun valinta, varsinkin kun ne vaikuttavat olevan hyvin sääsuojattuja jo factory-defaultteina. Nyt vain tunnustelen että onko harrastuksen aloittamisessa mieltä ja järkeä, ja ettei vain kiinnostus lopahtaisi heti alkuunsa. Ja kokona tuo 1:10, pienempiä ei ilmeisesti kannata harkita - päinvastoin jopa 1:5 tai 1:6 voisi olla mielekkäin vaihtoehto.

Tunnistan itsestäni ehdottomalla varmuudella tuollaisen crossi-monster-autoilijan, en missään nimessä katu / slicks / touring vehjettä halua, sitä varten minulla on 600cc katupyörä jonka päälle itse pääsen, nyt olisi haussa siis pikemminkin "motocrossia ilman pyörän päälle kipuamisen tarvetta ja loukkaantumisen vaaraa". Ja voihan näitä 4WD monster-autojakin kaiketi asfalttiradalla ajattaa jos siihen tilaisuus aukeaa? - toki tarjoten ilmeisesti sivullisille siinä samalla hieman hymyilemisen aihetta.

qazu:lle kiitos luokkien / merkkien selityksistä, eivät olleet tuttuja entuudestaan. Samoin kaikille muille tähän asti asiassa avustaneille ja asioita aukiselittäneille  :smiley:

Sivuja: 1 2 [3] 4