Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 ... 18 19 20 [21] 22 23 24 ... 27
601
Tulokset / Winter Jumps -tour 2007-2008 sarjatilanne
« : 03.12.07 - klo: 21.00 »
         Hyvinkää   Ylistaro   Jyväskylä   Oulu   Yhteensä
MiniCars                     
1   Jani Hovi      100   100               200
2   Kenneth Blomqvist   76   76               152
3   Joni Viljanen      72   72               144
4   Jesse Kähkönen      90                  90
5   Juha Nyrhinen         90               90
6   Tuure Auranen      82                  82
7   Tommi Sampo         82               82
8   Ari Nerg      69                  69

M2-10                     
1   Matti Eskelinen      100   100               200
2   Petri Ström      90   76               166
3   Sami Salmela      76   90               166
4   Tomi Mairue      69   82               151
5   Karri Salmela      82   63               145
6   Jami Oksanen      72   66               138
7   Jani Hovi      66   72               138
8   Tommi Sampo      60   57               117
9   Tommi Ylimäki         69               69
10   Joel Nissinen      63                  63
11   Tatu Rintamäki         60               60
12   Riku Manninen      57                  57
13   Matias Heinänen         54               54

M4-10                     
1   Harri Nyman      100   90               190
2   Tomi Mairue      69   100               169
3   Harri Kervola      82   82               164
4   Matti Eskelinen      76   72               148
5   Jami Oksanen      72   76               148
6   Kim Haapaharju      66   69               135
7   Jarno Siltanen      90                  90
8   Marko Mikama      63                  63
9   Mikko Hintsala      60                  60

602
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 02.12.07 - klo: 22.49 »
kyllä niissä säätöominaisuuksissa on jarrutoiminto olemassa. eli ensin valitaan se akkutyyppi (lipo tai nimh) ja sitten kolmannessa vaiheessa voi valita, haluaako sen jarruominaisuuden pois vai ei. tässä vielä se manuaali tuon säätimen säätämiseen:

Programming Instructions:
1. Connect your motor and receiver to the speed controller, but do not connect the battery yet.
2. Turn on your transmitter and full up the throttle stick. Please Note: Most Futaba transmitters have the throttle channel reversed by default.
3. Connect your battery and you will hear a starting beep tone. After 3 seconds, the controller will start beeping a sequence as following. All beeps only repeat once.
4. To select, move the throttle stick in off position, between Beeps repeat. Then you will hear a confirmation sound.
5. Each time when you select an option, it will exit programming menu. You may restart program again.

Options Table (for Aircraft version Normal mode):

   Beeping
   Options   
1   -,-   Cell Type:
LIPO    ESC identify the number of LIPO and set LIPO protection automatically
Cut-off voltage at 2.9V per Lipo
(option Two will be disable automatically)
2   ――,――   Cell Type:
NiMH    Select NIMH protection mode
Cut-off voltage at 60% of starting voltage
(option ONE will be disable automatically)
3   ―――,―――   Break
Enable/ Disable   Break enabled by Default

603
Tulokset / Vs: WINTER JUMPS Kisakutsu Ylistaro
« : 23.11.07 - klo: 14.56 »
Vaasan porukat ja muut crossarit, ilmoittautumisia kehiin, jotta päästään vääntämään tosissaan. Koria on jo kiillotettu ja pinjonia suurennettu kisaa varten... =)

604
Sähköautot / Vs: SMC IB 4200 akut
« : 21.11.07 - klo: 22.43 »
Sain juuri uutta tietoa SMC:lta, he kun olivat saaneet IB:lta täysin uusia kennoja testattavaksi. (Edellinen erä oli siis sitä "kuuluisaa" explosive -tavaraa)

Eli tässä SMC:n Dannyn kommentit uusista kennoista:
"We got the new cells last week and they look real good.  We
should have our first big shipment in by the end of next week.  Looking
forward to supplying cells again."

Eli näyttäisi siltä, että IB:n kennot eivät olisi enää yhtä epävarmoja tapauksia. Mutta EFRA:n kanta voi olla toinen, katsotaan nyt.

605
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 04.11.07 - klo: 09.16 »
se, että jokin kone rullaa paremmin kuin toinen voi johtua käsittääkseni parista seikasta (siis jos oletetaan, että kone on kunnossa):
1. koneissa on erilaiset roottorit. paksummalla roottorilla sen ja käämitysten väliin jäävä ilmarako on pienempi, jolloin kone ei rullaa samalla tavalla. koneissa voidaan myös käyttää joko sintrattuja tai bondattuja roottoreita, sekin vaikuttaa tuohon rullaavuuteen.
2. koneet voivat olla eri tavalla käämittyjä. tästä en ole ihan varma vaikuttaako se rullaavuuteen, mutta uskoisin, että kyllä. siis käämitys voi olla joko ns. normikäämitys tai sitten tähtikäämitys. viisaammat osaavat varmasti kertoa tarkemmin noiden eroista.

ja sillä kv-määrällähän ei ole ainoastaan tekemistä tehojen kanssa. se kertoo vain kierrosmäärän, mitä kone kiertaa yhtä volttia kohti. pienemmällä kv:llä olevaa konetta voi välittää huomattavasti reilummin. esim kv-määrät on automaattisesti pienempiä fyysisesti isommissa koneissa, koska roottorin massa on niissä suurempi. jos siis vertaa DY:n koneissa 30mm ja 40mm pitkiä koneita, niin tässä vielä kv:t:

40mm kone
12t: 4800 Kv
15t: 3800 Kv
18t: 3200 Kv
26t: 2200 Kv

30mm kone
12t: 7800 Kv
15t: 6200 Kv
18t: 5200 Kv
26t: 3600 Kv

ja jos noista otetaan esim. 40mm 12t kone (kv 4800) ja 30mm 18t kone (5200kv), niin aivan varmasti suuremmalla koneella saadaan reilusti enemmän vauhtia, vaikka kv:t ovatkin likimain samat. suuremmassa koneessa vääntö on parempi ja vastaavasti se todennäköisesti lämpiää vähemmän samassa autossa kuin 30mm kone. mambat on käsittääkseni 35mm koneita, joten ne ovat tuossa "puolessa välissä".

606
kiitokset hyvinkään porukalle rennoista kisameiningeistä ja kahveista, jarnolle ajanottolaitteiden järjestämisestä paikalle, kierroslaskentaan, teippimiehelle kuvista, kilpakumppaneille tiukoista väännöistä jne jne. seuraavassa kisassa ajetaankin sitten myös nelkkua hieman kovempaa, joten nylander (sm 5.) pistetään ylistarossa ahtaalle...

607
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 29.10.07 - klo: 18.43 »
jos siinä on RTR-vakionopeudensäädin, niin se saattaa joskus löytää kaasun ja pakin väärinpäin. eli sammuta virrat ja kytke uudelleen päälle. jos auto tekee edelleen saman, niin käännä kaasun suunnanvaihtaja toisin päin. sillä sen pitäisi asettua...

608
Tulokset / Palkinnot
« : 15.10.07 - klo: 21.41 »
Editoitu palkinto-osoita. WJ-sarjan osallistujien kesken arvotaan messeviä tavarapalkintoja. Tarkasta palkinnot topicin ekasta viestistä...

609
Sähköautot / Vs: Hiilikone kysymyksiä.
« : 12.10.07 - klo: 14.25 »
5. oikea jousi -> paras vääntö / huippukierrosyhdistelmä. joskus kuitenkin (ainakin miedoissa koneissa) periaate on sellainen, että löysempi jousi -> enemmän alapään vääntöä ja vähemmän kierroksia (johtuen kipinöinnistä). kireämpi jousi -> enemmän kierroksia, alapään vääntö kärsii hieman, mutta ainakaan kipinöintiä ei ole liikaa eikä radiohäiriöitä.

summataan: asia ei ole yksiselitteinen. liian löysällä jousella ei kuitenkaan kannata ajaa, joten medium - hard -jäykkyydestä (11 oz - 13 oz) liikkeelle mieluusti.

610
Tulokset / Winter Jumps -tour 2007-2008
« : 09.10.07 - klo: 20.34 »
Talvikaudella 2007-2008 ajetaan jo perinteiseksi muodostunut WJ-kisasarja, joka muodostuu neljästä harjoituskilpailusta. Keväällä, kun kisat on kisattu, ynnätään pisteet yhteen (3/4), ja palkitaan menestyksekkäimmät kuskit.

Kisapäivät:
1. Hyvinkää 27.10.2007
2. Ylistaro 24.11.2007
3. Jyväskylä 15.12.2007
4. Oulu xx.04.2008

Rata:
Vähintään kahta pinnoitetta käytetään radalla. Hypyt, töyssyt ja patit ovat pakollisia, järjestäjällä kuitenkin valta päättää, millaisia kullakin radalla on.

Säännöt:
*1/10 -autot: renkaat vapaat, koneet ja akut sekä muut säännöt kesäsarjan mukaiset. Hajuttoman pitoaineen käyttö sallittu.
*1/16 ja 1/18 -kokoiset autot: renkaat, koneet ja akut vapaat. Hajuttoman pitoaineen käyttö sallittu.
*Alkuerät ajetaan kesäsarjan mukaisesti. Järjestäjällä on oikeus kokeilla esim. pistelaskuformaattia. Tästä on silloin ilmoitettava kisakutsun yhteydessä.
*Finaalit ajetaan seuraavasti: A-finaalit kolminkertaisina, B-finaalit kaksinkertaisina ja muut finaalit yksinkertaisina.

Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu:
Kisakutsussa ilmoitetulla tavalla. Osallistumismaksu 10 eur / luokka.

Palkinnot:
Jokaisessa kisassa palkitaan A-finaalin 6 parasta, B-finaalin 3 parasta ja muiden finaalien voittajat.

Edit: Kaikkien talvisarjan kuskien kesken (vähintään 3 ajettua kisaa) arvotaan HotBodies Cyclone D4 -nelivetokilpuri sekä muita tavarapalkintoja.

611
Nyt kun näitä asioita on mutusteltu jo tovin, niin näyttää, että ensi viikolla avataan virallinen WJ-tour 2007-2008 -topic, jossa kerrotaan tarkasti formaatti, säännöt, kisapäivät ja muut sellaiset. Mutta se, mikä alkaa jo olla selvää, niin se olisi tässä:

Kisapäivät:
1. Ylistaro 27.10.2007
2. Hyvinkää 24.11.2007
3. Jyväskylä 15.12.2007
4. Oulu xx.04.2008

Rata:
Vähintään kahta pinnoitetta käytetään radalla. Hypyt, töyssyt ja patit ovat pakollisia, järjestäjällä kuitenkin valta päättää, millaisia kullakin radalla on.

Säännöt:
1/10: renkaat vapaat, koneet ja akut sekä muut säännöt kesäsarjan mukaiset. Pitoaineen käyttö sallittu.
1/16 ja pienemmät autot: renkaat, koneet ja akut vapaat. Pitoaineen käyttö sallittu.

Alkuerät ajetaan kesäsarjan mukaisesti, ellei joku järjestäjä halua kokeilla esim. pistelaskuformaattia.

Jos näissä nyt on jotain erityisen pahasti pielessä, niin vielä on mahdollisuus antaa soraääniä. Tärkeää on kuitenkin, että kaikki halukkaat pääsisivät mukaan harrastamaan hyppyytystä myös talvikaudella.

612
edit

613
Jyväskylän kisapäivissä oli kaksi vaihtoehtoa ja 1.12. olisi tullut liian pikaisesti hyvinkään kisan jälkeen, joten toinen vaihtoehto 15.12. voisi olla sitten se WJ-sarjan kolmas osakisa. eli näin ollen kolme kisaa on jo merkattu, kevätpuolelle mahtuu vielä tarvittaessa ennen FT-sarjan alkua kisa tammikuulle tai sitten sarjan päätyttyä huhtikuulle.

tänään testaillaan uutta pintamateriaalia, nimeltään kevytpeite. niin pysyy lattiakin puhtaan, joten ei tarvitse kisan jälkeen luututa koko salia...

614
mukaan halutaan päästää myös mini inferno -kuskit, joten heillähän on normaalistikin käytössä 9.6V patterit.

niin, miten se nyt haluttaisiin rajata? radat kyllä ovat varmastikin sellaisia, joissa liiallisilla tehoilla ei saa kuin lisäsekunteja kierrosaikoihin... =)

mutta voisihan tuosta vielä tietenkin keskustella, että kuinka noiden kanssa toimitaan.

615
niin, tuntuu nyt siltä, että säännöt alkavat tosiaan olemaan jo paketissa noilla rengasrajoituksilla. eli siis muuten maastosarjasäännöt, paitsi rengas ja pitoaineet vapaat takatuupparin eturengasta lukuunottamatta, joka siis pitää olla mallia kumi (ei solukumi).

ja 1/16-1/18-autoilla moottorit ja akut vapaat, samoin renkaat ja pitoaineet.

tuo rallicrossisäännötys voisi viedä formaattia hieman turhan kevyeen suuntaan. mielenkiintoistahan se varmastikin olisi, mutta jos ei kuitenkaan mentäisi liian kauas normaaleista sarjasäännöistä. formaatti voisi olla se alkuerien pistelaskusysteemi (2/4), mutta jos ajetaan vain 3 alkueräkierrosta, niin olisiko se turhan raaka, jos siinäkin otettaisiin 2 erää mukaan? olisiko silloin kuitenkin parempi ajaa joko pisteillä 1/3 ja tasatuloksissa paras tulos ratkaisee vai ihan vain pelkällä tuloksella kuten maastosarjassakin?

616
Kilpailijoiden kanava / pohojanmaan kisat
« : 07.09.07 - klo: 18.20 »
taitaa nyt olla, että joku turistipoikien kerhokisa on päivätty tuolle 20. päivälle lokakuuta (20.-21.10. Rebellion Race Mäntsälän Mini Racing). eli jos laitettaisiin se lokakuun kisa vaikka 27.10, miltä kuulostaa? turistipoijatkin pääsisivät nautiskelemaan kunnon kisailusta halutessaan...

617
joo, eiköhän nyt laiteta ne kisaviikonloput kuitenkin sillein, että mahdollisimman paljon saadaan porukkaa kisoihin. ja tuo ideaparkin touringkisa olisi varmasti verottanut porukkaa jonkin verran itse jumps-kisasta.

eli tuo hyvinkään kisapäivä voisi olla jo lopullinen, muiden kisojen paikkaa vielä säädellään. mites ylistaro, olisiko toiveita tai mitä mahdollisuuksia salin suhteen sille kisapäivälle?

618
loistavaa. kukas selvittelisi tuota ideapark-mahdollisuutta? onko jollain pikkuautoilijalla jo jalka vahvasti oven välissä sinne suuntaan?

619
jee, eilen illalla juttelin jarnon kanssa ja kuulin tuosta mahdollisuudesta ehkä saada kisat tuonne ideaparkiin. eli jos hyvinkään kisalle vain löytyisi jokin toinen ajankohta, niin se olisi hienoa. ja sitten tietenkin ylistaron ja jyväskylän kisojen paikat pitäisi löytää sen jälkeen kalenterista siten, ettei päällekäisyyksiä tulisi muiden kisojen kanssa.

620
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jyväskylässä ratoja?
« : 04.09.07 - klo: 11.28 »
tänään mennään taas radalle pystyttämään aitaa ja reunaputkia. talkoot alkavat klo 17-17.30 aikoihin.

olemme yrittäneet etsiskellä kohtuuhintaista (tai ilmaista) ajajakoroketta radalle, mutta vielä ei ole sellaista vastaan tullut. eli hakusessa olisi laivakontti tai kestävä työmaaparakki, jonka katolta voisi autoja ajella. eli jos joku tuntee jonkun, joka tietää, mistä sellaisen saa, niin kertokaa toki siitä vaikka yv:llä.

radan pinta tuntuu olevan todella priimassa kunnossa, kun savi on nyt tampattu ja se on hieman kuivunut. eli siinä on ainakin onnistuttu kohtuu hyvin.

mutta katsotaan taas tänään, mitä saadaan aikaan..

621
Sähköautot / Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« : 03.09.07 - klo: 15.46 »
muistelisin, että 90-luvun alkupuolella ja puolessa välissä noita ERP:n koneita tuotiin maahan ainakin 14-17-kierroksisina, saattoipa niitä olla ihan 12-lankaisiinkin saakka. kun avaat koneen, niin ankkurissa pitäisi olla merkintä noista käämikierroksista. jos taas kyseessä on vakiomoottori, niin sen aikaiset koneet olivat "kiinteäpäätyisiä", eli silloin et saa sitä ihen helposti avattua. ja jos nuo 1400mAh akut ovat myös siltä aikakaudelta, niin silloin lisätehoja saat reilusti vaihtamalla akut tuoreempiin kennoihin.

622
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jyväskylässä ratoja?
« : 31.08.07 - klo: 22.44 »
noniin, rataan on nyt saatu savet ja ne on tärytetty tiiviiksi paketiksi. seuraavat talkoot on sunnuntaina 2.9. ko 12.00 alkaen. silloin jatketaan aitatolppien pystytystä ja aidan asentamista radalle. tähän hommaan tarvitaan vasaroita ja työvoimaa.

ja radalle laitetaan samaan aikaan reunaputket, siihen on jo olemassa tarvikkeet, joten muutama kaveri tarvittaisiin siihenkin hommaan. ja ainahan radalla tarvitaan lapioita ja muita perustyökaluja.

623
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 27.08.07 - klo: 19.36 »
mustaa kangasväriä esim dylonia kattilaan ja sitten vain keittelemään vanteita. väri on ja pysyy kiinni vanteissa...

624
RC-kerhot ja -radat / uudet talkoot
« : 21.08.07 - klo: 16.54 »
seuraavat talkoot pidetään torstaina 23.8. klo 17.30 alkaen. paikalla on kalustoa ja tarviketta kaikenlaiseen puuhasteluun (mm. tärylätkät), mutta omia lapioita ym. työkaluja voi silti ottaa mukaan.

625
RC-kerhot ja -radat / seuraavat talkoot
« : 17.08.07 - klo: 14.18 »
seuraavat talkoot on jo huomenna lauantaina 18.8. klo 12.00 alkaen. eilisissä talkoissa saatiin jo hieman kovettunut savikakku jyrsittyä murusiksi ja huomisissa talkoissa on tarkoitus täryttää savi muovien kanssa tiiviiksi ratapinnaksi. ilmeisesti paikalle saadaan *edit yksi* tärylätkä, mutta jos jollain löytyy nurkista vastaava /vastaavia, niin ota toki se mukaan.

aita-asiaa on myös mietitty hieman uudelleen. alueella rullalla oleva vahva verkkoaines saattaa olla mahdotonta saada pystytettäviin tolppiin kiinni siististi ja suoraan. tuossa keskusteluissa tuli esille sellainen vaihtoehto, että jos valmiit puutolpat hakattaisiin maahan ja niihin vedettäisiin ketju / vaijeri estämään mopopoikien käynti radalla. ja alareunaan voitaisiin hommata jotain muoviverkkoa, joka estäisi autojen karkailut alueelta. mutta tästä voidaan jutella lisää huomisissa talkoissa.

626
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 16.08.07 - klo: 14.11 »
...vahingossa ruuvasin ne iskarit väärään asentoon...

627
Sähköautot / B4 setupit
« : 15.08.07 - klo: 18.47 »
Tässäpä lyhyesti setupit, joilla auto kulki liukkaasti Vaasan em- ja sm-kisoissa. Eli lähtökohtana oli B4 vakiosetuppi ja tässä tarkennuksia:

*edessä 30wt öljy, ruskea jousi ja mäntä 1
*iskarit alapäästä kiinni sisimmäisissä rei'issä (I), ylhäältä keskellä (2)
*caster 30 astetta
*eturengas PL 8176 M3

*takana 25wt öljy, vihreä jousi ja mäntä 2
*iskarit alapäästä kiinni sisimmäisissä rei'issä (I), ylhäältä myös sisimmäisissä (1)
*anti squat 0 astetta
*takarengas 8184 M3, inserttinä PL firm

*akkuina 5-kennoinen SMC IB4200WC, koneena Putnam TI 9*2 (ennakko 4mm); välitys 22t / 81t
ja muista eroista isojen poikien autoihin voisi vielä mainita Venomin B4 -korin

Eli tällä setupilla pitää lähteä sitten ensi kevään kisoihin...

628
RC-kerhot ja -radat / talkoot
« : 15.08.07 - klo: 15.26 »
seuraavat talkoot radalla on huomenna torstaina 16.8. klo 17.30 alkaen. tarkoitus olisi levitellä ja tasata savi, tehdä siihen ratalayout (putkilla), pystyttää aidat ja tarkastella koroketilannetta. väliaikaista koroketta varten löytyy jonkin verran puutavaraa, joten kätevät kaverit voivat ottaa sitä varten mukaan nikkarointivehkeitä (vasaroita, sahoja, nauloja / ruuveja jne.). muuten talkoisiin tarvittaisiin lapioita, hakkuja, kottikärryjä ym. saven levittämistä ja tasaamista varten.

asiasta on jo ilmoitettu ydinporukalle puhelimitse, mutta toivotaan, että tällä kertaa paikalle saataisiin kaikki kynnelle kykenevät talkoomiehet (ja -naiset).

629
Kilpailijoiden kanava / ajankohdat ym.
« : 13.08.07 - klo: 21.58 »
oli kiva huomata viimeisessä SM-kisassa, että porukka on puheiden mukaan keskittynyt kesän aikana vain pitämään ajotuntumaa yllä talvikautta varten, ei siis menestymään kesäkisoissa. hyvää (WJ-kautta) kannattaa odottaa... =) pari asiaa tuossa tuli mieleeni, joista voisi sopia:

*ajankohdat kisoille ja halukkaat järjestäjät?
halukkaita järjestäjiä näyttäisi tällä hetkellä olevan ainakin jyväskylä, hyvinkää, ylistaro ja oulu (?). neljä kisaa siis voitaisiin saada ajeltua mattokaudella. ja mikäli vielä viideskin halukas löytyisi, niin eikun mukaan vaan. vai pitääkö kisapaikkojen määrä rajata johonkin tiettyyn vai ajella ensi kausi kaikilla paikkakunnilla, jotka ottavat kisat järjestääkseen?

*radan pintamateriaali ja hypyt? jos yritettäisiin välttää sitä, että radasta ei tulisi liian puhtaasti mattorata, niin yhtenä sääntönähän voisi olla, että radassa on oltava vähintään kahta pintaa sekä näyttäviä hyppyjä. se pitäisi varmastikin meiningin riittävän hauskana ja haasteellisena. toinen pintamateriaali voisi siis olla paljaan lattian sijaan esim. muovipressua, laattaa tms.

eli tällaista tällä kertaa...

630
Kilpailijoiden kanava / myssy päässä ???
« : 09.08.07 - klo: 10.51 »
onkos Haze tullut kiristettyä pipalakkia liiaksi? =) WJ-kauteen on vielä hyvin aikaa, joten ei tässä hätää ole. ja enpä usko, että sillä foamieturenkaalla saa juurikaan etua pelkillä matoilla ajettaessa. se rengas kun on hypyissä kohtuullisen hankala ajettava. edelleenkin olisin itse sen vapaan rengastuksen kannalla, niin ei tarvitse liikaa niitä rajailla. maavaraa autossa taas pitää olla jo luonnostaan jonkin verran, jos hyppyjä aiotaan rakennella. eli tämän vuoksi en itse menisi laittamaan mitään maavararajoituksia. kukaan ei kuitenkaan tule ajamaan ihan matalalla autolla, koska se ei vain toimi radalla...

Sivuja: 1 ... 18 19 20 [21] 22 23 24 ... 27