631
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« : 07.09.10 - klo: 00.35 »
Olen itse sähkötouringin osalta sitä mieltä että 3+3 ( tai 2+2 ) ennemmin kuin kerrasta poikki SM. Sarjoissa yhteensä viiden (tai neljän) kisan pisteet, siten että pelkällä sisä tai ulko-osallistumisella ei voi saada "helppoja pisteitä". Eli esim. 3+2 parhaan tuloksen pisteiden laskeminen yhteen. Pointtina tässä on se että ei voisi olla saada SM hyviä SM pisteitä vain pärjäämällä sisällä tai ulkona. Vaihtoehdot siis mistä pisteet lasketaan kuljettajalle:
a) 3 (sisä) + 2 (ulko)
b) 3 (ulko) + 2 (sisä)
Tällä laskentakaavalla sekä ulko, että sisäkisojen arvostus on "taattu". Tämän vuoden 6/8 laskentatavassahan jotkut saattoivat saada pisteet menestymällä kesällä, tai sisällä.
Sinänsä vuoden 2009 pistemenettelyssä ei mielestäni ole mitään väärää, omahan mokahan se on jos ei ole kaikissa kisoissa tai menesty joka paikassa. (ts. En ajattele asialla omaa etua jälkikäteen koska SM TOP10 sijoitus ei ole omalla kohdalla muutenkaan niin tärkeä, vaan osallistuminen on.)
SM kisoista järjestäjien käteen jää selvästi vähemmän rahaa kuin ennen. Syynä on pitkälti lisääntyneet kulut (lähinnä tilakustannukset). Suomessa kisojen järjestäminen on sinänsä haastavaa, että kaikki asiat pitää olla kunnossa ja koneistolta vaaditaan paljon. Jos joku pieni, mutta oleellinen asia, on päin honkia kyllä negatiivinen palaute on taattu.
SM:n järjestämistä varten lajiryhmä tietääkseni suunnitteleekin jo osallistumismaksujen korottamista mikä on hyvä juttu järjestäjän kannalta.
EFRA:n uudesta Indoor touring EM:stä taisin kuulla talven aikana, että koko sisä EM idea ei ehkä elä pitkälle Efran puolesta jos osallistujia on niin vähän kesän kisoihin nähden. En muista kuulinko tämän sivuteitse, lähteenä kumminkin taisi olla Efran Dallas (?).
Eli harrastajat arvostavat sisä EM kisaa selvästi vähemmän kuin ulko EM. Toki tämän myös näkee tiimien osallistumisessa, selvästi panostetaan enemmän ulko EM kisaan.
Sähkökrossiin toivoisin kilpailuja, jotka ajetaan radoilla jotka on suunniteltu sähkökrossareille paremmin kuin radat joilla kierroksen ajaminen muistuttaa selviytymistä.
Kunnes sähkökrossareille paremmin sopivia ratoja löytyy lisää, onko syytä vaihtaa juuri tähän kerrasta poikki SM:n, toinen toisella radalla ja toinen toisella? Voiko olla kerta SM vuonna 2011, ja taas sarja SM vuonna 2012 jossei järjestäjiä ole? En tiedä onko AKK:n puolesta estettä tähän.
Tosin kaudella 2011 mahdollisesti SM kisojen pitämistä varten uusia paikkoja olisi Sotkamo ja Oulu (?), jos he haluavat&pystyvät järjestämään.
TP-10, M8 ja LS-5 SM sarjoihin en ota kantaa ilman kokemusta.
a) 3 (sisä) + 2 (ulko)
b) 3 (ulko) + 2 (sisä)
Tällä laskentakaavalla sekä ulko, että sisäkisojen arvostus on "taattu". Tämän vuoden 6/8 laskentatavassahan jotkut saattoivat saada pisteet menestymällä kesällä, tai sisällä.
Sinänsä vuoden 2009 pistemenettelyssä ei mielestäni ole mitään väärää, omahan mokahan se on jos ei ole kaikissa kisoissa tai menesty joka paikassa. (ts. En ajattele asialla omaa etua jälkikäteen koska SM TOP10 sijoitus ei ole omalla kohdalla muutenkaan niin tärkeä, vaan osallistuminen on.)
SM kisoista järjestäjien käteen jää selvästi vähemmän rahaa kuin ennen. Syynä on pitkälti lisääntyneet kulut (lähinnä tilakustannukset). Suomessa kisojen järjestäminen on sinänsä haastavaa, että kaikki asiat pitää olla kunnossa ja koneistolta vaaditaan paljon. Jos joku pieni, mutta oleellinen asia, on päin honkia kyllä negatiivinen palaute on taattu.
SM:n järjestämistä varten lajiryhmä tietääkseni suunnitteleekin jo osallistumismaksujen korottamista mikä on hyvä juttu järjestäjän kannalta.
EFRA:n uudesta Indoor touring EM:stä taisin kuulla talven aikana, että koko sisä EM idea ei ehkä elä pitkälle Efran puolesta jos osallistujia on niin vähän kesän kisoihin nähden. En muista kuulinko tämän sivuteitse, lähteenä kumminkin taisi olla Efran Dallas (?).
Eli harrastajat arvostavat sisä EM kisaa selvästi vähemmän kuin ulko EM. Toki tämän myös näkee tiimien osallistumisessa, selvästi panostetaan enemmän ulko EM kisaan.
Sähkökrossiin toivoisin kilpailuja, jotka ajetaan radoilla jotka on suunniteltu sähkökrossareille paremmin kuin radat joilla kierroksen ajaminen muistuttaa selviytymistä.
Kunnes sähkökrossareille paremmin sopivia ratoja löytyy lisää, onko syytä vaihtaa juuri tähän kerrasta poikki SM:n, toinen toisella radalla ja toinen toisella? Voiko olla kerta SM vuonna 2011, ja taas sarja SM vuonna 2012 jossei järjestäjiä ole? En tiedä onko AKK:n puolesta estettä tähän.
Tosin kaudella 2011 mahdollisesti SM kisojen pitämistä varten uusia paikkoja olisi Sotkamo ja Oulu (?), jos he haluavat&pystyvät järjestämään.
TP-10, M8 ja LS-5 SM sarjoihin en ota kantaa ilman kokemusta.