Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - micsa.fi

Sivuja: 1 ... 26 27 28 [29] 30 31
841
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 11.03.12 - klo: 15.20 »
No niin. Nyt auto tallissa odottamassa akkuja. :cool:
Mitä viritys ja varaosia kannattaa hankkia tähän?

Swaybar kitti ja ilmaruuveilla varustettu iskarin korkit taitaa olla melko suosittuja

Ajettavuus on tällä hetkellä se juttu mikä kiinnostaa eniten

Puoli vuotta RS-version omistaneena suosittelisin seuraavat:

- Etupäähän RPM:n etupuskuri/pidike ja alumiinen saranatappien pidike (hinge pin brace). Voit ostaa noi myös myöhemmin kun ensimmäinen tälli tulee mutta, sitten joudut vaihtamaan todennäköisesti myös etupään bulkheadin ja pahimmassa tapauksessa koko pohjalevyn, joka on etupäästä heikko.
- Ne orggisrenkaat (JC + Asso) kannattaa säästää kesäksi, ja hommata sisälle Minipinnit.
- See RTR-paketin mukana tuleva Reedy on alhaisesta kv-arvosta huolimatta kova lämpenemään (huono hyötysuhde?), oma kävi yli 110-asteisena kun testailimme sitä Endurance-kisaan. Kannattaa hommata laatumoottori, luokkaa 8.5T-10.5T.
- Iskareiden hatut kannattaa vaihtaa ruuvillisiin, niin elämä on helpompaa.


842
Team Associated / Vs: Team Associated SC10 4x4
« : 10.03.12 - klo: 09.03 »
Nyt kun SC10 4x4 on ollut markkinoilla vuoden verran ja siitä on ehtinyt kerääntyä kokemusta, niin minkälainen tuomio tuolle hihnaveto/luistokytkin/yms -voimansiirtokonseptille annetaan? Onko kilpailijoiden käyttämä kardaaniveto + keskidiffi -konstruktio parempi?

843
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raision VVV RC-rata
« : 05.03.12 - klo: 19.08 »
Kuulin huhuja että Raision asfalttirata poistuisi käytöstä jatkossa. Onko tämä todellakin tilanne ja jos on, niin miksi näin? Tämä olisi kyllä sääli, niin mainiot puitteet Raisioon on viime vuosina rakennettu?

844
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 02.03.12 - klo: 14.49 »
Minkä kokoinen akku kotelo sc10 on?  Meinasin tilata RS mallin saksasta ja lipot kiinasta

En ole löytänyt mitään tietoa että onko noparissa 2s cutoffi?

Jos tässä noparilla tarkoitat sitä RS RTR -paketissa mukana tulevaa XP SC700-BL -säädintä, niin kyllä on. Sen cutoffin voi ohjelmoida sekä lipoille että NiMH-akuille.

Akkukoteloon menee "standardikokoiset", kovakuoriset pötköakut. Ainoa rajoite on, että akkujen johdot pitää lähteä akusta ylöspäin. Jos johdot lähtee sivulle, niin akkukoteloon pitää dremelöidä lovi johtojen kohdalle. Itselläni on Turnigy nano tech 5.3Ah -akkuja, joissa on kuoreen upotetut bullet-liittimet ja ne istuu autoon mainiosti.

845
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 22.02.12 - klo: 18.27 »
Mitäs insertteja on mini pinnin kanssa käytetty?

Kuten aiemmin todettu, SC-vanteita on kahta eri tyyppiä ("tynnyri" vs. "kartio") ja insertti pitänee valita sen mukaan.

Asson vanteissa, jotka on tynnyrimallia, olen käyttänyt Fastraxin valettuja SC-inserttejä. Samat insertit on käytössä jo toisessa rengaskierroksessa, jolloin ne ovat hieman pehmentyneet ja pito ehkä hivenen parempi.

http://www.fastrax-rc.com/rc-products.php?productId=0000005876&cat=WTA

846
Sähköautot / Vs: Noparisuosituksia
« : 22.02.12 - klo: 09.38 »
Miten olisi Hobbywing XERUN 120A? Ei ole itsellä kokemusta tuuppicorrista mutta sähkötouringissa toimii loistavasti 5,0t koneen kanssa 2S lipoilla ja täyttäisi hyvin nuo vaatimuksesi.

Tuota Hobbywingiä katsoin jo aiemmin, mutta onko siinä tuki dynaamiselle ennakolle? EuroRC:n tuotesivussa ei ole mainintaa, ja valmistajan kotisivuillakaan sitä ei erikseen mainita. Toki jos ajaa 5.0T moottorilla niin eipä sitä juuri tarvitsekaan, mutta vähän miedommilla koneilla kyllä.

847
Sähköautot / Noparisuosituksia
« : 20.02.12 - klo: 21.59 »
Olisi haussa tuuppi-SC:n uusi nopeudensäädin mutta on tuottanut vaikeuksia löytää noparia joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:

- dynaaminen ennakko (säädettävissä oleva)
- tuki sekä sensorillisille että sensorittomille mootoreille
- kestää 2S-3S lipoakut
- painon puolesta sopiva 1/10 SC:hen

Olen selaillut LRP, Novakin, Castlen ja Orionin malleja, mutta sellaista säädintä joka täyttäisi noi kaikki vaatimukset ei ole löytynyt. Yllättävän monissa 1/10 kisasäätimissä on maksijännite rajattu 2S lipoihin. Myös 1/8 säädin käy, kunhan se ei painaisi 200g ;-)

848
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 08.02.12 - klo: 23.07 »
FT V2 iskarit ei vuoda niinkuin vakioiskarit tai V1. V2 iskareissa on ihan erillainen tiivistys systeemi. Myös tiivisteiden vaihto on paljon helpompaa kuin vakio- tai V1 iskareissa. Lataa Asson sivuilta FT auton manuaali niin näet miten erillaiset ne on. Ulkokaudella vakio ja V1 iskareissa öljy oli pölyn samentamaa heti yhden päivän jälkeen. V2 öljy oli selkeästi kirkkaampaa jopa useamman ajopäivän jälkeen.

Näyttäisi itse asiassa siltä että omassa RS-mallissa on uudemmat RTR V2 -iskarit joiden tiivisteet on vastaavat kuin FT V2 -iskareissa, eli pohjissa on avattavat korkit jonne O-renkaat ja holkit tulee. Näin ollen en usko että tiiveyteen saan paljonkaan apuja vaihtamalla FT V2 -iskareihin, toki niissä on kierteelliset rungot jolloin esijännityksen säätö on helpompaa. Tilasin paljon kehutut Kössin X-rengastiivisteet kokeeksi (pitäisi sopia Asson iskareihin) ja katson auttaako ne.



849
Olisko porukan mielestä hyvä idea jos testataan ensin kalustoa noitten painojen/akkujen/mottien suhteen. Mun mielestä voitais vaikka järjestää jossain välissä (mahd.pian) semmonen testirupeama, vaikka 1h "harjoituskisan" ilman mitää palkintoja tai tiukkoja pipoja ja vähän vertailtas akkujen kestoja ja lämpötiloja. Tokihan noita testejä voi tehä kukin itse salaa pimeässä omalla tahollaan, mutta mun mielestä noita vois testata ja vertailla porukalla ihan avoimesti.

Olisi hyvä idea, ja tätä ehdottelinkin tuolla kerhon omalla alueella mutta näköjään kaikkien katse oli tässä threadissa joten eipä sitä kukaan sieltä bongannut ;-)

Eli minusta voitaisiin esim. torstai-iltojen SC-kapinoissa testailla muutama pitkä lähtö, esim. 30min tai 60min. Ihan vaikka kukin omalla autollaan ilman tiimejä, niin saadaan sitä kokemusta miten kalusto kestää ja miten akunvaihdot yms. onnistuu.

850
Jos porukalla on kuvia tai videoita näistä kilpailuista niin laittakaa viestiä. Kokoan gallerian tuonne LRP Areenan facebook sivuille.
t  :Mikko

Ohessa video sunnuntain SC2-10 luokan B2-finaalista.

Turku Short Course Winter Cup IV 5.2.2012 / B2 Final / SC2-10 (2wd)

Vertailin muuten tuloksia lokakuun ensimmäisen SCWC-kisaan ja eipä tuo mattojen poisto ainakaan kierrosajoissa tai tuloksissa näkynyt; päinvastoin, nyt mentiin kovempaa liukkaammalla radalla. Huomaa kyllä hyvin, että porukka on testannut ja treenannut läpi talven.

Kiitokset Turun porukoille hienoista kisoista ja SCWC-puuhamiehille hienosta talvisarjasta.

851
Miten tuota ponderisääntöä pitäisi tulkita? Kutsussa lukee sekä "1 ponderinumero" että "1 ponderi". Ts, saako alustoissa eri ponderit joissa on sama numero?

Itse ehdottaisin, että kloonipondereita ei sallittaisi ja saisi olla vain yksi ponderi joka tarvittaessa vaihdetaan autosta toiseen. Tällöin auton vaihtoa ei kannata tehdä joka akullisella ja tulisi vähän taktikointimahdollisuuksia. Ponderin vaihto ei ole ongelma, kun pistää vastariin jatkojohdon joka jonka liitos ponderiin on helpompi irroittaa kun ahtaasta vastarista.

852
Mistähän lähtien kisapäivän aamuna olisi saanut vapaasti treenailla radalla???

Tämä on ollut vallitseva käytäntö kolmessa edellisessä SC Winter Cupin kilpailussa. Mielestäni on ollut ihan toimiva käytäntö, ottaen huomioon sarjan rennomman kerhokilpailuluonteen.

853
Jos tulkitsen sunnuntain aikataulua oikein, niin 1. eräharjoituskierros alkaa klo 08.00. Olisiko mahdollista että joku aamuvirkku tulisi paikalle jo ennen seiskaa avaamaan ovet niin ehtis vähän hakea säätöjä uudistetulle radalle?

854
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 31.01.12 - klo: 10.25 »
Pidetään tätä threadia hengissä kun muuten tuntuu olevan hiljaista...

Onko muilla minkä verran ylimääräistä punttia autossa? Asson tehdaskuljettajien setuppeja ja RCTech:in keskusteluista tuntuu jäävän mielikuva, että lähes kaikilla on 4-6 unssia (113g-170g) lisäpainoja autossa, tyypillisesti pääosa siitä akun takana. Jollain kuskeilla jopa enemmän. Jossain keskusteluissa asiaa perusteltiin sillä, että SC10:n perussuunnittelu tehtiin NiMH-akkujen ympärille jonka vuoksi auto jää liian kevyeksi LiPoilla.

Itselläni on nyt "vain" 40g punttia akun takana, ja pitoa erityisesti perässä saisi olla edelleen lisää. Auto tuntuu aika rauhattomalta Tiksussa verrattuna samoilla renkailla varustetuihin Slasheisin ja Kösseihin. Taidan kokeilla lisätä painoja reilusti ja testata setuppia ennen Turun kisoja. Mulla on akku keskellä, koska taaksepäin sitä ei voi siirtää. Tämä johtuu siitä, että liponi ovat aika korkeita ja RS-mallin uusittu akkupanta ei mahdu takaiskaritornin alle jos akun pistää ihan perään.


855
Sähköautot / Vs: Marui Samurai
« : 27.01.12 - klo: 23.54 »
Enpä suosittele sillä hirveästi ajelemaan, jos kiinnostusta ajeluihin löytyy. Omassa Marui Thunderbirdissä/ Shogunissa on muovit kovettuneet siihen jamaan että hajoavat helposti, uusia osia saa enään ebaystä jos sieltäkään. Tulee kalliiksi harrastus tolla autolla. Kunnostus ja hyllyyn fiilistelyyn sanoisin minä. Maruihan siirtyi tekemään vain noita muovikuulaaseita joten osia ei ole tehty aikoihin. Jos mielenkiintoa löytyy ajoon niin vaikka Ansmann mäd monkey 60 kybällä ja sillä sitten ajelemaan.

Nm. Reilut 3 vuotta sitten oman Maruin kunnostanut ja hyllyyn jättänyt.

Jeb, samaa mieltä. Itse kaivoin pari kesää sitten vanhan Shogunin pahvilaatikosta ja jo parin akullisen jälkeen yksi vanne murtui. Muovi kovettuu vuosien saatossa ja muuttuu suhteellisen hauraaksi.

856
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 23.01.12 - klo: 13.37 »
Noi ilmausruuveilla varustet korkit on kivat. Nopeuttaa ja helpottaa hommaa aika paljon. Tilaa samantien 2 pakettia. Joskus niissä menee kierteet huonoks joko ilmausruuvista, tai sitten iskarinvastaisesta päästä. Älä kiristä ilmausruuvia. Väännät vain sen hellästi pohjaan.

Olen joskus myös kokeillut jonkun muun valmistajan tekemiä alumiinikorkkeja ja en niistä pitänyt. Ei ollut tiiviit ja kierteet ei tuntunut olevan kohdallaan.

FT V2 iskarit on paremmat, kuin vanhat FT V1, tai normi iskarit. Pysyy öljyt sisällä paremmin ja tuntuu muutenkin herkiltä.

Hintavathan noi V2 on. Eli jos riittää kärsivällisyyttä vaihtaa tiivisteet aina silloin tällöin niin et FT V2 iskareita tarvitse. Nyt talvellahan noi perusiskarit pelaa paremmin kun ajellaan tasamaalla, ja pöly ei pääse iskarin sisään alakautta.

Hommasin nuo ilmausruuvilliset hatut, ja ne todella helpottaa ilmausprosessia aika paljon. Perusongelmaa ne ei kuitenkaan poista, eli iskarit vuotaa edelleen erityisesti takapäässä aika paljon.

Onko tuo FT V2-iskarit oikeasti tiiviit? Vai kannattaako suosiolla ostaa Kyosho:n Velvet Coatit, kun niitä näyttäisi olevan SC10:ssä aika paljon, jopa Suomessakin. En vaan millään haluaisi maksaa iskareista 150 taalaa, kun sillä hinnalla saa jo melkein uuden rullaavan auton.

857
Yleinen keskustelu / Vs: Iskareiden öljyt
« : 16.01.12 - klo: 15.28 »
Nyt kun tuli hommattua Asson vakioiskareihin nuo ilmausruuveilla varustetut hatut, niin ilmaus ja ylimääräisen öljyn poisto on paljon helpompaa. Sen sijaan sivutuotoksena olen huomannut seuraavaa:

Kun poistan ylimääräiset öljyt työntämällä männän sisään ja tämän jälkeen männän asentoa muuttamatta suljen ilmausreiän, niin iskariin syntyy molempiin ääripäihin "reboundia". Eli kun työnnän männän täysin sisään, ja päästän irti, niin mäntä palautuu itsestään sellaisen 10mm. Vastaavasti kun vedän männän niin pitkäksi kun se tulee ja irroitan, niin mäntä vetäytyy itsestään sisään lähes puolimatkaan.

Tämä jälkimmäinen ilmiö ihmetyttää kun en ole nähnyt mainintoja missään moisesta. Muutaman akullisen jälkeen tuo ilmiö häviää kun iskari ilmeisesti vuotaa hieman alapäästä.

858
Hienot kisat jälleen Pirkanmaan porukoilta, rata on loistava ja järjestelyt sujuivat erittäin sujuvasti.

Omat kisat menivät marraskuun kisoihin verrattuna mollivoittoisesti, alkuerissä en saanut oikein rytmiä päälle. Sen verran mitä pikaisesti päivän aikana katselin tuloksia ja vertaisin marraskuulle niin kierrosajat olivat selvästi parantuneet kautta linjan. Erityisesti tuupissa "keskiporukka" on tiivistynyt ja erot kierrosajoissa aika pieniä.

Jos jotain korjattavaa pitää keksiä, niin ehdottaisin että ajanottolinjan kohdalla olevaan pikkupöytään lisättäisiin sivulle reunaeste jotta autot eivät pääsisi tippumaan pöydältä suoraan katsojien/nostajien jaloille. Nelkkujen finaaleissa sohvan edessä seissyt pikkulapsi meinasi saada 3kg nelkun syliinsä kun autosta petti servosaveri juuri siinä kohtaa.

PS. Onko kaikki erätulokset tulossa jonnekkin ihmeteltäväksi jossain vaiheessa ?

Tilastoista tykkäävänä kaipaisin myös erätulosten liuskoja nettiin ihmeteltäväksi...

859
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 27.12.11 - klo: 08.57 »
Jos joku kaipaa valmiita setuppeja SC10:iin, niin Asson omien sivujen lisäksi petitrc:ltä näyttäisi löytyvän kohtuullinen kokoelma brittien setuppeja. Osa niistä näyttäisi olevan myös turffi/mattoradoille.

http://www.petitrc.com/setup/associated/SetupSheetsAssociatedSC10.html

860
Kiitokset Mikko L:lle ja kerhon muille puuhamiehille hyvin vedetyistä kisoista. Eiköhän osallistujien suuri joukko osoittanut, että Tikkurilan talvisarjoille on kysyntää niin kerhon omien kuskien kuin PK-seudun ulkopuolistenkin keskuudessa.

Pistikö joku merkille, että kierrosajat tippuivat kuskeilla keskimäärin sekunnin-puolitoista finaaleissa aamun aikoihin verrattuna? Toki iltapäivällä lurahti ainakin yhdet iskariöljyt radalle tuomaan lisämaustetta, mutta taisi se rata muuttua muutenkin liukkaammaksi pitkin päivää. Hienosti mentiin kuitenkin sladissa kanttareita nuollen ja kaasua säästellen.

Ohessa yksi video nelkkukorrin finaaleista:

Tikkurila Offroad Challenge II 11.12.2011 / SC4-10

861
Mihin aikaan aamulla ovet aukeaa treeniä varten?

862
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 10.12.11 - klo: 00.17 »
Mites noista RTR-version perusiskareista saisi vähän helpommin ilmattavat? Riittäiskö, jos hommaisi nuo ilmausruuvilla varustetut korkit (ASC6443) vai kannattaako ostaa suosiolla Factory Team -iskarit? Vai löytyykö tarvikevalmistajilta parempia vaihtoehtoja Assoon?

Nuo perusiskarit on aika vaikea ilmata, ja tuntuu että yhden iskariparin saaminen samanlaiseksi (saman verran reboundia ja vastusta mäntä sisällä) on aika hankalaa.

863
Kilpailijoiden kanava / Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« : 08.12.11 - klo: 14.41 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?
Taitaa itseasiassa olla kaikki nuo mainitsemat asiat. Käytännössähän tämä ei tuota ongelmaa koska melkeen kaikki akut on ROAR laillisia. EFRA lista on sitten paljon suppeampi ja sinne otetaan vaan akkuja kerran vuodessa.

Samoin EFRA/ROAR hyväksyntä on tärkeä, jotta akkut pysyvät tiettyjen standardien sisällä. Tällä valvotaan että kustannukset pysyvät kurissa.

Ihan kaikki akut eivät ole hyväksyttyjä; esim. erittäin suositut ja hinta/laatu-suhteeltaan hyvät Hobbykingin akut ei ole listoilla, vaikka HK itse muutamiin akkumalleihin "ROAR Approved" -tarran on laittanutkin. Itse en ainakaan ole löytänyt muita kauppoja, josta saisi ei-niin-vakavaan-kilpailuun sopivia akkuja 15-25$ / kappale. Tämän ovat muutkin havainneet, kun esim. Nokian SCWC-kisoissa näkyi aika paljon HK:n akkuja.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi säännöistä pitää tehdä niin tiukat, että vain listoilla olevat akut kelpaa. Turvallisuuden takaamiseksi on oleellista, että akut ladataan latauspussissa ja ettei 4,2 voltin kennokohtaista maksimijännitettä ylitetä. Turvallisuuden kannalta on sama, onko akussa ROAR-tarra päällä vai ei.

Akkujen kilpavarusteluun rajaamiseksi voisi vaan listata sallitut akkuteknologiat (LiPo, NiMH, etc), joka rajaisi esim. vielä kokeelliset akkutyypit pois. Lisäksi tietysti akun pitää olla kovakuorinen ja kennomäärä luokan sääntöjen mukainen.

Uskoisin, että näillä lievennyksillä saisi muutaman kisaajan virallisiin sarjoihin lisää.

864
Kilpailijoiden kanava / ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« : 08.12.11 - klo: 10.42 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?





865
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.

Eikös kesällä ole melkein nuo kaikki samat + polttikset (M8, GT8, TP-10, LS-5, 1/5 Bensakrossi). Okei SC:tä vähemmän (toivottavasti ensi kesänä yleistyy) ja mattiksia ei kesällä ajella... Ei ymmärrä miten kuskipula voisi liittyä ylitarjontaan talvella Kun kesällä on joka viikonloppu puukattu täyteen myös kisoja.
Siis pelkkiä SM arvon kisoja!

Komppaan goosia tuosta 20€ maksusta kerhokisassa.

Tuo Jannen pointti on kyllä totta, kesällä ajettavien luokkien määrä vain lisääntyy kun nitrot ja bensa-autot tulee mukaan. Ehkä muutama kuski ajaa vain kesäisin, mutta tuskin harrastajakanta niin paljon lisääntyy.

Jerzin alkuperäiseen pointtiin palaten, oliko myös kesällä havaittavissa samaa katoa turistiluokissa?

HOKE: PK-seudun tilanteesta 90-luvun alussa en tiedä, itse vaikutin Turun seudulla. Jonkun mattokisan muistan ajaneeni Vantaalla väestönsuojassa (Rajatorppa?).

866
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.

867
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 06.12.11 - klo: 14.43 »
Ajelin tänään "legendaarisella" tiksin radalla teamC renkailla, ilman pidotusta.

Alkuun oli niin älytön pito että slipperi/diffi luisti vaan, ei pystynyt edes antamaan yli 1/3 kaasua. Eipä ollut kauhean mukavaa ajoa :( . 5-10 minuuttia ajelua ja renkaat keräsivät hiukan sitä "kiiltopintaa" ja renkaista väheni pito. Nyt rengas oli ajettava ja rataa oli mukava kiertää.

Peräpää päästi sopivasti ja tultiin kahvaedella, pitoa riitti loistavasti ja pysty ajaa todella hyviä kierroksia.

Minulla on todella löysä vakioinsertti renkaassa, onko muilla mimmosia insertteja käytössä?

Ajelin myös eilen 4 tuntia putkeen tuuppi-SC:llä Tikkurilassa ja testasin iltapäivän aikana kaikki pakista löytyvät renkaat (kaikki ilman pitoainetta kun sellaista en omista):

  • Schumacher Mini Pin SC Yellow (puolikuntoiset, keskeltä piikki jo madaltunut muttei sileä; nämä toimivat vielä viikko sitten mainiosti)
  • Losi "Strike" SC rengas (sisäänajetut, muttei juuri kuluneet)
  • Asson SC10 vakiorengas #9809 (sisäänajetut, muttei juuri kuluneet)

Käytännössä millään näistä ei saanut hyvää pitoa joka olisi kestänyt viittä kierrosta pidempään. Jossain vaiheessa vaihdoin nuo jo kelvottomiksi tuomitut Asson vakiorenkaat eteen ja ehdin jo iloita hyvää pitoa, mutta 5-10 kierroksen jälken pito edestä alkoi kadota ja auto alkoi puskea rajusti. On aivan varma, että renkaiden pinta kiillottuu Tiksun laattalattialla muutaman kierroksen jälkeen jolloin pitoa ei enää löydy.

Loppuiltapäivästä sain goos:lta lainaksi (kiitokset vielä kerran!) nuo aiemmin mainitut Team C -renkaat, joissa oli paras pito koko päivän aikana. Silmiinpistävää noissa renkaissa oli erittäin löysä/pehmeä insertti. Valitettavasti en ehtinyt ajaamaan renkailla kovin pitkään kun Asson taka-akselista napsahti roll pin poikki.

868
Kysely vaikka se ei tänne kuullukkaan.

Ketkä eivät missään nimessä halua ajaa pitoaineella ja ketkä haluaa ajaa vain pitoaineella???


Itse en halua ajaa pitoaineella, ja mielestäni olisi toivottavaa että Tiksussa sitä ei käytettäisi. SC-luokan henkeen ei kuulu moiset kemikaalit, ne on turistipuolen touhuja.

Mielestäni viimeisten viikkojen aikana radalle on muodostunut riittävä pitoura jotta siellä voi ajaa ilman myrkkyjä. Testasin viimeksi tiksussa SC-tuupissa sekä Schumin minipinniä, ja Losin Strikeä, ja molemmilla pystyi ajamaan ilman pitoainetta. Ainakin pitouralla pitoa on enemmän kuin 1,5 viikkoa sitten Nokialla.


869
Tuolla SC renkaat osiossa Jerzi kyseli mahdollisuutta yksityyppirenkaisiin.

http://rc10.fi/index.php?topic=52075.msg565727#new

Nyt meillä on jo muutama rengas jotka toimii käsitykseni mukaan kaikilla radoilla? Olisiko järkevää kustannusten madaltamiseksi miettiä jos olisi 1-2 rengasta sallittuina kisoissa? Uusia renkaita tulee kun sieniä sateella ja rengaskierros ei ole mikään edullinen investointi, sitten vielä testaamiset mikä rengas on nopein milläkin radalla.

Mielipiteitä?

Ehdoton yksityyppirengassääntö on siinä mielessä huono, että se ei mahdollista aloittelijoiden osallistumista niillä renkailla jotka RTR-paketissa sattuu olemaan. Eli tältä osin sääntöön tarvittaisiin ainakin poikkeus jolla sallitaan niillä renkailla ajaminen jotka RTR-autossa on.

Ehdotuksen tarkoituksena on varmasti pitää rengaskustannukset kurissa, mutta jos yksityyppirenkaaksi valitaan krossin tapaan Schumin Minipin, niin en tiedä palveleeko se tarkoitusta. Minipinneistä on paras pito käytetty yhden kisapäivän jälkeen,  Losin Strikeillä tai Traxxaksen renkuloilla mennään helposti monta kisaa ja treeniä päälle.

870
Kiitokset Nokian puuhamiehille hienoista skaboista uudella MegaNIRK:llä. Rata oli hieno ajaa ja sopi myös tuuppi-SC:lle mainiosti. Kisajärjestelyt toimivat loistavasti ja 5 alkuerällä + triplafinaaleilla saatiin ajoaikaa kaikille huimasti.

Oma suoritus parani Turun kisoista mainiosti mutta virheitä (=kaatoja) tuli edelleen sarjatulella. Asso tuntui olevan suhteellisen nopea, mutta finaaleissa alkoi takapään pito olla kadoksissa. Viimeisen finaaliin revin takavakaajan irti, vaihdoin etu- ja takarenkaat päittäin ja siirsin painopistettä taakse joka auttoi hieman. Jäipähän tammikuun kisaan petrattavaa.

Oheisessa listassa puhelimen kameralla kuvattuja alkueriä (päivittyy sitä mukaan kun saan upattua):

http://www.youtube.com/playlist?list=PLAAFE07BF5D95F0F1

Sivuja: 1 ... 26 27 28 [29] 30 31