Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Turhala

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
91
Kilpailijoiden kanava / EFRA sähkötouring Korilista 2004
« : 19.03.04 - klo: 19.39 »
Jos korilistaa ollaan uudistamassa, ehdottaisin että listalle lisättäisiin sallituiksi hupikoreja ja muita ei-kilpailukykyisiä koreja. Ne jotka eivät aja kilpaa hampaat irvessä voisivat halutessaan ajaa jollakin yksilöllisemmän näköisellä korilla kuin se ikuinen stratus, mielestäni olisi asiallista suoda heille tämä mahdollisuus.
Käsittääkseni touring-koreilla ajetaan siksi, että ne ovat realistisen näköisiä. Autojen erilaisuus muotoilussa on myös realistista, kuinka monessa muussa autourheilusarjassa jokainen auto on muodoiltaan samanlainen?
Esimerkiksi tuskin monikaan Porschea esittävä turistikoppa on kilpailukykyinen, silti halukkaita ajajia saattaisi olla...

92
Ensinnäkin synkkä ei kaksipäiväisten kisojen puolesta, sen enemmittä perusteluitta.
Nyt kun sitten kuitenkin mennään kaksipäiväisiin kisoihin, niin äänestän järjen käytön puolesta: henkilökohtaisesti tulen kisoihin ajamaan, en haukottelemaan ja pyörittelemään peukaloita, omia tai muiden... enkä usko olevani ainut. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kerran aikaa on käytettävissä, niin se pitää käyttää kahteen asiaan, niiden parantamiseen: ajomäärän lisäämiseen ja kisojen tarpeeksi myöhäiseen aloittamiseen. Jälkimmäinen näistä on kilpailukutsun mukaan jo päätetty... valitettavasti. Ensimmäiseen kuitenkin voidaan vaikuttaa, joten toivoisin reilusti harjoituseriä. Saadaan kunnolliset kisat, kun ehtii treenata & testata kunnolla jo ennen itse alkueriä.

93
Sähköautot / hyvät vakio moottorit
« : 27.01.04 - klo: 20.12 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
...ajotaitoa treenaamalla pääsee nopeasti kertaluokkaa parempiin tuloksiin kuin isoilla kalustosatsauksilla.

Kun ajotaidon kehittymättömyyden vuoksi on 5 min erässä esim. kolme kierrosta tai 30 sek jäljessä kärkeä, ei parhaan ja kalleimman moottorin teoriassa tuoma 3 sek hyöty merkitse mitään.

Olen itse elävä esimerkki. Kuusankosken kisassa käytössäni oli kolme erilaista ja eri tehoista, käytettyinä ostamaani TJ-moottoria. Vaikka niiden välillä oli selvät erot, erieni tulokset eivät mitenkään olleet yhteydessä siihen, mikä moottori oli milloinkin käytössä. Seurasin sitä aivan erityisesti.
Siksi, että ajotaitoni puutteet, erityisesti kisatilanteessa, yksinkertaisesti jättävät moottorien erot täydellisesti piiloon.
Ajoin C-finaalissa ja olin tuloksissa 28./45, eli lähellä nykyisten TJ-kisaajien keskikastia. Jäin kärjestä 2-3 kierrosta, enkä olisi suoriutunut yhtään paremmin, olisi käytössäni ollut minkälaiset välineet tahansa.


Joo, Vesa kyllä tietää mistä puhuu

Lainaus

Lainaus
Laukaa, nopein kierros:
16 Vesa Koskivuo 13,391 Lähtö 2


Lainaus
Laukaa, sijoitus:
28 Vesa Koskivuo VAU 14 4 10



Ei ole värikkäästä, tinnerihöyryisestä rahan sävyttämästä maailmasta, tuosta korimaalarien omasta todellisuudesta, Juhon kautta saadut miljoonat kovinkaan näkyvästi tuloksen kanssa linjassa, sijoituskohde nääs väärä, ei henkilökohtaisilla pondereilla tulosta tehdä.
Taivu vaan Vesa tekopyhyyteen, tee toisin kuin puhut, osoita että näet todellisuuden, tuon todellisuuden jolla Ferrarikin viime kaudella pisti muut pyyhkimään lattiaa, autourheilun kalleimmassa sarjassa, siinä joka tarjoaa hyvin vähän katsojille, Ron Dennisille sitäkin enemmän sitä, mistä on juuri nyt puhe, ja varsin vahvasti puute täällä näppäimistön ääressä, tosin koskapa ja kellä ei ole siitä puute, vaikka minkälaiset miljoonabisnekset olisivat lähisuvun hallussa?

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4746&highlight=&sid=02ae5b8b404e9000d3075775906b97a4

Kannattaa muuten käydä koulua. Viime viikolla opin, mitä vapaus on. Vapaus, joka Suomessa periaatteessa vallitsee, ei ole vapautta, sillä vapaus tekee ihmisestä vangin, katsoessaan valinnan vapauttaan ihminen näkee olevansa kykenemätön oikeasti valitsemaan tekojaan, kykenemätön pakenemaan itseään, ollen mielensä vanki.
En siis ole vastuussa teoistani, kohta voisin painaa lähetä-nappia tai tuota ristiä ylänurkassa tai vaikka mitä tahansa, mutta koska tiedostan mitä valitsen, en pysty estämään itseäni, sillä tiedän olevani kykenemätön tekemään muuta, muuten en olisi itseni, muuten en olisi tästä todellisuudesta, jossa olen, joten vastuu tästä kirjoituksesta on Camus:n ja Sartre:n kontolla, minä olen syytön ja viaton, kaikkeen pahaan ja hyvin pahaan, mitä olen tehnyt, he ovat vastuussa niistä teoista, vastuussa kaikesta.

Mutta jotta viesti ei olisi off-topicia, kai se on pakko kirjoittaa jotakin otsikkoon liittyvää, "hyvät vakio moottorit"? No sen sanon, tuohon kysymykseen ekassa viestissä, että se paras moottori on aina voittajalla. Tämä mukaviisas lausunto on selvä plagiaatti, keltä, sitä en kerro.

94
Vapaa keskustelu / vitsipalsta!!!
« : 04.01.04 - klo: 16.35 »
Eräs mies ostaa muutaman lampaan toiveissaan saada ne lisääntymään ja
sitten myydä niistä saatu villa.
Muutamien viikkojen kuluttua hän alkaa jo huolestua, kun lampaat eivät
näytä lisääntyvän. Hän soittaa eläinlääkärin paikalle tutkimaan asiaa.
Lääkäri sanoo hänelle, että hänen pitäisi kokeilla keinohedelmöitystä.
Farmarilla ei ole hajuakaan mitä se tarkoittaa, mutta ei halua osoittaa
tietämättömyyttään ja kysyykin siksi vain, mistä hän tietää, että
lampaat ovat raskaana. Eläinlääkäri kertoo hänelle, että lampaat
lakkaavat seisomasta ja makoilevat vain ruohikolla, kun ne ovat
raskaana.

Mies ajattelee muutaman päivän asiaa ja tulee siihen tulokseen, että
keinohedelmöitys tarkoittaa sitä, että hänen täytyy itse hedelmöittää
lampaat. Niinpä hän raahaa lampaat peräkärrylliseen autoonsa ja ajaa
niiden kanssa metsään. Hän harrastaa siellä seksiä jokaisen kanssa
vuorotellen ja palaa sitten niiden kanssa kotiin.

Kun hän seuraavana päivänä herää, hän katsoo ulos ikkunasta laitumelle.
Kaikki lampaat seisovat vielä tomerasti ja niinpä hän päättää kokeilla
uudestaan. Hän lastaa lampaat uudestaan autoon ja ajaa metsään. Hän
harrastaa jokaisen kanssa seksiä ja vieläpä kaksi kertaa ihan kaiken
varoiksi. Sitten hän ajaa lampaiden kanssa takaisin kotiin ja menee
nukkumaan. Aamulla herätessään hän saa huomata, että lampaat ovat
vieläkin pystyssä.

Hän päättää kokeilla vielä kerran, koska kolmas kertahan sen toden sanoo.
Farmari lastaa lampaat vielä kerran käryynsä ja ajaa niiden kanssa metsään.
Siellä hän harrastaa jokaisen kanssa koko päivän seksiä ja ajaa kotiin
vasta iltamyöhällä.

Aamulla herätessään hän on niin väsynyt, ettei jaksa edes nousta
sängystä. Hän pyytää vaimoaan katsomaan, vieläkö lampaat ovat pystyssä.
"Eivät", hän sanoo, "Ne ovat kaikki kärryssä ja yksi niistä tööttää
auton torvea".

95
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tiedän monien heittäneen Stock-koneillaan jo vesilintua, jokunen jopa periaatteellisista syistä, koska luokkaremonttia ei ole saatu aikaan.


En oikein jaksa ymmärtää tätä ongelmaa stanuluokan ajamisessa. Itse olen ajanut vakioluokassa kilpaa sen ajan mitä olen ajanut ja ajan ensi kaudellakin.
Riippumatta siitä, että tuloslistoista tehdään alle 16-vuotiaille omat listansa, riippumatta siitä että luokan nimi on Touring-Junior, riippumatta siitä, että vakioluokan kuskeista käytetään usein yhteisnimitystä juniori(t) (mielestäni sinänsä jo jonkinasteinen solvaus, niin kuin kutsuisi ei-nuorta seniiliksi), kyseessä ON vakioluokka.
Jos nuo edellämainitut syyt riittävät syyksi olla kisaamatta niin voi hyvää päivää. Kyseessä on kuitenkin vain nimi. Autovarkauskin on autovarkaus, kutsuttiin sitä sitten luvattomaksi käyttöönotoksi, lainaukseksi tai miksi muuksi tahansa, vaikka esimerkki ei aiheeseen mitenkään liitykään.
Näin kärjistetysti esitettynä.
_________________
RC-autoilu rahoitettu, koulunkäynnin lopettamisella!!!

96
Sähköautot / -
« : 02.12.03 - klo: 23.17 »
__

97
Sähköautot / Harrastajamäärien lisääminen
« : 23.11.03 - klo: 16.20 »
Pienoisautoilun kehitys ja pelkkä olemassaolo määräytyy harrastajien mukaan, joten uusien harrastajien houkutteleminen lajin pariin on tärkeimpiä asioita sen kehittämiseksi.

Luullakseni suurin syy vähäisille harrastajamäärille on tietämättömyys koko lajin olemassaolosta ja aloittamisen vaikeudet – puhuttaessa siitä mitä me nykyiset harrastajat voimme tehdä asian eteen. Kisailijat tietävät kuinka touringkisat herättävät huomiota ja keräävät katsojia hyvin – nämä katsojat ovat paras mahdollisuus uusien harrastajien värväämiseen.
Eli se mihin pitää panostaa on yleisön saaminen kisoihin ja saada tämä yleisö houkuteltua itse lajin pariin. Millä keinoilla tämä toteutetaan on hyvä kysymys, sitä me voimme pohtia ja toteuttaa itse.
Ensinnäkin yleisö täytyy saada houkuteltua kisoja katsomaan, tämä tapahtuu mainostuksella. Koulujen, kauppojen, nuorisotilojen yms. ilmoitustaulut ovat ilmaisia ja hyviä mainoskohteita tähän. Hyvin suunniteltu, vetävä teksti ja jokunen sopiva kuva luovat kiinnostuksen, jonka perusteella mahdolliset tulevat harrastajat päättävät tulla katsomaan kisoja.

Toinen parantamisen kohde on paikalle saapuneen yleisön auttaminen ja informoiminen. Pitää tehdä selkeä, lyhyehkö info paperille ja papereita nivaska siitä, miten missä milloin kuinka lajiin pääsee mukaan – tämä info täytyy luoda samaten suunnitellusti ajatuksella, niin kuin kisojen mainoksetkin. Mielestäni olennaista on kertoa ainakin paikallisen kerhon treenivuorot, kertoa kustannuksista ja käytetyn kaman käyttökelpoisuudesta – ehdottomasti siitä, mitä ei pidä ostaa ettei tuloksena ole kahtakymmentä Kyoshon lelua ostanutta innokasta kisailijanalkua. Erityisesti pienoisautoilusta pitää luoda kuvaa autourheilulajina, leluautoihin kukaan ei halua panostaa eikä mainostaa lajia, enkä kyllä itsekään millään leluilla aja, vaan kilpa-autoilla. Jos en ajaisi en ajaisi ollenkaan.
Ohjeesta pitää tehdä selkeä ja tarpeeksi yksityiskohtainen, vaikka subjektiivisia mielipiteitä sisältävä niin että asiat tulevat selviksi eikä ihmettelyyn jää varaa. Hyvien mielipiteiden , vaikka subjektiivisten sellaisten - esittäminen ohjaa harrastajia alkuun oikeaan suuntaan ja kun he ymmärtävät asioista tarpeeksi tehdäkseen itse omat päätöksensä heillä on jo valmiiksi yhdenlainen hyvä suhtautuminen asioihin.

Samaten jokainen kisailija voi tehdä osansa auttaen uusia harrastajia alkuun. Itsestään selvää on että kysymyksiin pitää vastata, mutta oma-aloitteisuus olisi selkeää plussaa. Ajatellen asiaa aloittelijan näkökulmasta, varikolla on vaikka kuinka paljon porukkaa ja ihmeellisiä laitteita - mitä tuollakin tehdään, miten saisin tietoa asioista, mikä tuo on? – mikä olisi hienompaa kuin että kisailijat itse oma-aloitteisesti tulisivat kertomaan asioista ja neuvomaan? Tällainen lämmin ja avoin suhtautuminen tuntemattomien ihmisten suunnasta luo heti hyvää kuvaa ja sitä henkeä, mikä kisoissa pitää vallita. Sitä mikä on ehdoton apu alkuvaikeuksista selviämiseen, on tehdä selväksi että mitä tahansa voi kysyä eikä ongelmiensa kanssa tarvitse yksin painia.
Kisojen selostaja pystyy tekemään paljon, reilu moottoriturpa-spiikkaus on ihan niin hienoa kuinka kukin itse ajattelee sen olevan. Ja ennen kaikkea, spiikkeri on ainut joka tavoittaa koko yleisön kerralla, joten hänen tehtävänsä on kyetä saamaan ujoina katsomossa jurottavat katsojat rohkaisemaan mielensä ja tulemaan varikolle kyselemään. Juuri tähän tarvitaan avointa, mukavaa ja ilosta ilmapiiriä, karsimaan turha ujous pois ja saamaan aikaan positiivisia mielikuvia, ehdottoman tärkeitä esteitä mielestäni.

Yksi ajatus mikä tulee mieleen on telkkari-video-setti, jossa pyörisi valmiiksi kuvattu video erilaisista pienoisautoilulajeista – krossarit, polttikset, rata, maasto, jotain muutakin fiksua sisältöä mitä keksitään. Tämä setti kiertäisi kisasta toiseen. Ehkä auttaisi jonkin verran?

Pitemmällä tähtäimellä ajatellen tarpeellista olisi luoda pienoisautoilulle imago, saada laji tunnetuksi ja tunnustetuksi autourheilulajiksi. Tämän toteuttamiseen tarvittaisiin käytännössä televisioaikaa ja paljon, toteuttaminen yksittäisen henkilön kannalta mahdotonta, tarvittaisiin suhteita ja taas tuoretta, avointa ajattelutapaa.

Tällaiset asiat tuli mieleeni, mutta nämä ovat vain minun näkemyksiäni. Mielipiteitä ja luuloja avoimesti kaikki kertomaan, miten homma saataisiin Sinun mielestäsi toimimaan? Erityisesti se, mikä pienoisautoilussa kutakin kiehtoo on tärkeää, jotta näihin asioihin osattaisiin vedota. Oma näkökulmani tuli jo selväksi, mitä Sinä ajattelet?

98
Vapaa keskustelu / Maastopyörä keskustelua.
« : 22.11.03 - klo: 15.09 »
Jees, aikanaan itsekin rytyytin metsäpolkuja fillarilla, hauskaa oli silloin... sitten tajusin että 1800-luvun jälkeen niihin keksittiin pistää moottorit. Ketjua kuitenkin piisaa, turha sitä on itse pyörittää.

Mutta silti, kyllä maastossa ajaminen ja kikkailu on ihan kivaa yhä, varsinkin kun mieluummin mä keulin ympäri mankelilla kuin japanilaisella muovi-ihmeellä. Jaappanin tuotteeseen se kun sattuu enemmän.

99
Vapaa keskustelu / rc-filmi
« : 22.11.03 - klo: 15.00 »
Löytyykö mistään ratapolttisvideoita? Yritin etsiä, mutta ainut jonka löysin oli tuo ja sitä ei taida pystyä netistä imuttamaan - varmasti olisi kuitenkin mielenkiintoista töllättävää:

http://www.racing-video.de/start/wm_1_5/wm_1_5.html

100
Sähköautot / Auton alustan toiminta
« : 22.11.03 - klo: 14.56 »
Vähän enemmän luettavaa kuin Räyskän mukana tulevassa set-up-vihkosessa, mutta enemmän asiaakin:

http://users.pandora.be/elvo/

Pitää varmaan tulostaa tuo paperiksi ja lueskella sitä set-up-vihkosen sijaan kisapaikalla säätöjä miettiessä, joku saattaisi jopa luulla että mä tiedän jotain aiheesta. :)

101
Tulokset / Tampereen kerhokisat ja joulun maratontreenit
« : 17.11.03 - klo: 14.03 »
Ei Vesa, vaan ulkomaalaiset kuten brasilialaiset, kiinalaiset, ranskalaiset, teiskolaiset, mosambikilaiset, jenkkiläläiset...

Tämä sen takia, että on itsestään selvää, että turkulaiset, vantaalaiset, helsinkiläiset, oululaiset, laukaalaiset, hyvinkääläiset jne. ovat tervetulleita. Kuitenkin esim. Barry Baker tai Josh Cyrul saattaa joutua pohtimaan, onko hän tervetullut Tampereen kerhokisoihin ulkomaanelävä kun on. Kyllä on, yhtä lailla kuten esim. turkulaiset, tämä oli siis ilmoitettava.

[hymiö]

102
Tulokset / Blue Carpet After Race
« : 10.11.03 - klo: 00.33 »
Hiilikuitua:
- Pohjoisen meininki
- Aikataulu, kisat alkoi myöhään ja loppui myöhään, näin pitääkin olla
- Taistelu ykköspaikasta finaaleissa Teemun kanssa
- Tilaa tuli omissa finaaleissa varsin kauniisti
- Pizzatilaus

Muovi(a), tai pikemminkin parannusehdotu(k)s(ia):
- Pizza on kovin nopeata jäähtymään. Jos joku raahaisi mikron paikalle, ei tarvitsisi hötkyillä sen mussutuksessa.

Ja vielä, omaa pizzaani en sitten muistanutkaan maksaa eikä kukaan tullut siitä muistuttamaan. Korvausvaatimuksia odottelen.
Ja KIITOS Simolle ja Oskarille kyydeistä asema-koulu-välillä!

104
Sähköautot / tj10 pannu
« : 01.11.03 - klo: 18.37 »
Stanukonetta valittaessa kannattaa pitää mielessä, että sääntöjenmukaiset stanukoneet ovat aina hyvin rajoitettuja ominaisuuksiltaan. Avain parhaan myllyn valinnassa on ymmärrys rahan mahdista.
Minkään autossasi olevan osan ei tarvitse olla sääntöjenmukainen, kunhan kukaan ei asiaa huomaa tai välitä siitä. Lähes jokainen kisan järjestäjä on lahjottavissa, yleensä pelkkä raha on riittävä lahjontaväline.
Tässä on kuitenkin se huono puoli, että vasta tällöin moottoriurheilu tulee kalliiksi. Jos kisabudjetin on oltava lottovoiton suuruinen per kisa, laji on todellinen eliittilaji. Toisin sanoen, jos vuositulosi eivät ole kahdeksannumeroisena lukuna ilmoitettavissa, satsaa ennemmin harjoitteluun kuin kalustoon, kuten yllä jo kehoitetaan. Toisekseen, pakasta vedettynä ei yleensä saa hyviä moottoreita, vaan niitä pitää hieman viritellä, tuohon tapaan:
http://www.rccaraction.com/rc/articles/dialin_stock.asp

Ja disclaimerina: niille, jotka nukkuivat (tai eivät sellaisilla ole olleetkaan) kun äikäntunnilla kerrottiin mitä on ironia, sanon etten kannata huijaamista missään muodossa ja paheksun ankarasti niitä jotka sitä harrastavat, (moottori)urheilussa nimittäin.

105
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 01.11.03 - klo: 18.20 »
Lainaus
jos akuista toiset lämpenee ja toiset eivät niin kummat on kaput???


Jos ne toiset akut lämpenevät, ne eivät ole akkuja. Pääsääntöisesti akut eivät lämpene itsestään, mutta jos ne kuitenkin lämpenevät niin yksi vaihtoehto on, että ne saattavat olla ns. James Bond-kamaa, pienoisgeneraattoreita.
Olennaista on, miten ne lämpenevät. Itsestään ne eivät lämpene, sen aiheuttaa jokin ilmiö. Aika-avaruusjatkumon rikkoutuminen aiheuttaa hassuja ilmiöitä, jotka saattavat subjektiivisesti tarkastellen olla hyvin ihmeellisiä, mutta objektiivisen silmälinssin takana ymmärrettäviä.
Luultavasti tässä tapauksessa akut lämpenevät siksi, että Linnunradan keskustassa olevassa mustassa aukossa avautuvassa toisessa ulottuvuudessa on tapahtunut jonkinlainen ulottuvuusportin aukaisemisyritys. Tämä portti aukeaa siis akkuusi, jolloin sinne lähetetään jotakin materiaa sieltä toisesta ulottuvuudesta, joka aiheuttaa ylipainetta ja lämpölaajenemisen takia kitkaa, joka lämmittää akkua.
Muitakin mahdollisia selityksiä on, vaikkei juuri nyt tule yhtään mieleen. Ne ovat kuitenkin aika epätodennäköisia. Ja mikäli tämä arvaus osuu oikeaan, kyseiset akut ovat joko käyttökelvottomat tai sitten sinne lähetetty materia vedetään aikanaan pois, jolloin akku toimii taas. Vaikeaksi asian tekee se, että aika on suhteellista, kuten suhteellisuuskin (?), joten on hankalaa sanoa kuinka kauan toisen ulottuvuuden ristiretki kestää, jos se on koskaan loppumassakaan.

On myös mahdollista kuten edellä mainittu, että sinulle on jotenkin päätynyt James Bondille kuuluvat erikoisakut. Tässä tapauksessa lämpeneminen on merkki laitteen siirtymisestä toimintavalmiuteen. On kaksi todennäköistä vaihtoehtoa: joko akku on pommi tai sitten se on laserase.
Ensimmäisessä tapauksessa kannattaa akku viedä pikaisesti vaikkapa koulun sisäänkäyntiaulaan, jolloin sen räjähtäessä aula sortuu ja koulu määrää pakkolomautuksen kaikille oppilaille. Tosin onko tämä pakkolomautus kun pakkoa ei tarvita, siitä voivat filosofit ja psykologit keskustella, itse en ole kumpaakaan, ainakaan virallisesti joten en ota kantaa aiheeseen.
Toisessa vaihtoehdossa kannattaa olla varovainen. Ase ampuu joko jonkinlaisen salanapin tai äänilähteen vaikutuksesta. Jos kyseessä on salanappi, kannattaa viedä akku vaikkapa "lempi"opettajalle lahjaksi, jos tämä vahingossa onnistuisi lomauttamaan itsensä. Jos kyseessä on ääniaktivointi, kannattaa akku viedä vaikkapa koulun auditorioon videoprojektoriin, mikä myöskin saattaisi aiheuttaa "pakko"lomautuksen auditoriossa järjestettävistä tunneista.

Joka tapauksessa, jos et ole varma mitä teet niin hankkiudu akuista eroon. Koska minulla on asiantuntemusta tällaisista tapauksista ja olen muutenkin avulias ihminen, voin vapaaehtoisesti ottaa ne akut vastaan ja tehdä vaarattomiksi, ihan vaan auttamisen ilosta.

106
Kyllä kusisivat nämä nykyajan bomberit ym. housuihinsa, jos joutuisivat elämään 70-luvun alun.
Silloin pistettiin IC:t ja Jawat navetanvintille ja otettiin alle uudet CB Hondat ja RD Jammut. Siinä mylläkässä kuoli ukkoa kuin pipoa. Tuli "vähän" yllätyksenä nuo tehon lisäykset tuolla sorateillä.
Eikä kypäröistä ja nopeusrajoituksista ollut tuolloin tietoakaan alanmiesten keskuudessa.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli pöpelikkö tutuksi joka jätkälle.

Kusisivat nämä nykyajan nahkaliiviukotkin housunsa pyykkikuntoon 70-luvun alussa.
Ei ollu nahkaliivejä millä herrastella, vaan piti leikata vanhasta p*skanajossa ja rankametässä käytetystä sarkatakista kerihtimillä hihat vittuun ja maalata punamullalla selkään että "Vittujen kevät!" tai "Roisto".
Ja singoista ei oltu kuultukkaan. Nyrkeillä piti pärjätä. Joskus hyvinä aikoina saattoi saada hyppysiinsä koivuhalon.
Mainekaan ei tullut kuten manulle illallinen. Lehtiotsikoihin ei päässy kirveelläkään. Miestä piti kaataa kuin heinää jos meinas että edes jotenkin noteerattaisiin! Poliisien lahtaaminen hirvikiväärillä kotipihan lumihankeen oli arkipäivää. Ja sittenkin pidettiin seinähulluna eikä koviksena.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli pöpilä tutuksi joka jätkälle.

Kusi roiskuisi myös nykyisiltä matkamotoristeilta 60...70-lukujen taitteessa.
Kun kuormasi akan, tuvantäydellisen kersoja, motin halkoja ja anopin vanhan jaavan pukille niin korvat eivät aina siirtyilleet suupieliin.
Eikä ollut sivulaukkuja, tankki- ja muista laukkukotkotuksista puhumattakaan. Tukkiköysi toimitti mustekalojen virkaa.
Gore-texistä eivät uneksineet edes tiedemiehet siihen aikaan. Mitästä helevettiä, kun nahkakamppeetkin olivat ylellisyyttä! Jos oli oikein varoissaan saattoi ostaa päähineeksi lentäjänlakki-tyylisen nahkakötöstyksen. Visiirin virkaa toimitti pahvitötterö.
Ja lähtöä ei arvottu ihmettelemällä viikkokausia että sataako vai paistaako. Ärjänteeseen ja pakkaseen työnnyttiin vaikka kusi olisi kaarelle jäätynyt!
Stereoita ja muita lapsellisuuksia ei pyöristä löytänyt koirienkaan kanssa! Jos halusi musiikkia saattoi henki huuruten yrittää vihellellä eldankajärvenjäätä ajoviiman sekaan...
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli raaja-amputaatio tutuksi joka jätkälle.

Tuskinpa välttyisivät kusenpidätysongelmilta crossi- ja endurokuskitkaan 70-luvun alkupuolella.
Siihen aikaan kun pyörää käytettiin muuhunkin kuin joutavointiin. Sunnuntai-iltana lähdettiin viikoksi töihin tiettömien taipaleiden takana oleville tukkikämpille. Työmatka ei koostunut monikaistaisista moottoriteistä tai rantabulevardeista vaan synkistä kuusikoista, kivilouhikoista ja rimpisoista. Parhaillaan saattoi saada ajettavakseen kärrytienpätkän.
Jousituksesta ei sen ajan pyörissä voinut juuri puhua. Pyörä tuntui joko täryjyrältä tai vaihtoehtoisesti pystyyn p*skannetulta lapamadolta.
Maavara pyörärievuissa oli olematon. Matalinkin kanto kääntyi pyörän alla juurikkaaseen ja öljypohjan jääminen kivelle oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Myöskään teho-painosuhde ei kehuja kestänyt; jyrkimmät ylämäet tai muuten pahat paikat piti ylittää kantamalla itse koko hemmetin hökötystä.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli selkävaivat tutuiksi joka jätkälle.

60-70 -luvun taite saisi myös nykyiset supermoto-, streetfighter- ja muut grillinkulmakurvailijat erittämään virtsaa hallitsemattomasti.
Ensinnäkään ei edes ollut grillejä minkä kulmilla kurvailla. Jostain isommasta kylästä tai kaupungista saattoi löytyä pahainen nakkikoppi. Porukka paisteli makkaraa pontikkahuuruissaan kyläkaupan pihassa grillin virkaa toimittavassa vanhan kaivonrenkaan sisällä hehkuvassa hiilloksessa.
Asfalttia millä suditella ei löytynyt edes kaikilta pääteiltä saati pienistä kyläpahasista. Ja läheskään kaikilla sen ajan pyörillä kumi ei palanut kuin nuotioon heitämällä.
Eikä pyörien tuning-hiluilla, viritysosilla tai teemamaalauksilla elvistelty. Pyöriä tunattiin kiinnittämällä irtoilevia osia rautalankalla. Viritysosa oli kun paikallinen kyläseppä takoi uuden männän rikkoutuneen tilalle. Pöpeliköissä ja kivikoissa kolhiintuneet ja ruosteen raiskaamat pyörät eivät olleet muutenkaan mieltä ylentävää katseltavaa.
Ja kun joka jannulla oli lähes samanlainen pyörä navetanvintillä tai mökkipahansa räystästipussa niin p*skaisen naurunhan he olisivat päästäneet jos joku olisi innostunut leikkimään kulkuvälineellään. Pahimmassa tapauksessa mielipuoli olisi saanut sakin hivutuksen.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli itsetunnonkohotusongelmat tutuiksi joka jätkälle.

Myöskään nykyiset museopyörätyypit eivät pääsisi elämään 60-70 –luvun taitetta kusettomin housuin.
Pyörien museoimisesta ei oltu kuultukaan. Niillähän piti ajaa. Ei niitä oltu tehty homehtumaan lasikaapeissa tai pumpulissa. Niin vanhaa pyörää ei ollutkaan että olisi ollut varaa jättää kulkupeli pelkästään ihmeteltäväksi.
Jos jollain oli puolikaan tuntia ylimääräistä aikaa päivässä ei mieleen tullut pyörän hinkkaaminen tai kiillottelu vaan elintärkeä tulppien kunnon tarkastus tai ilman pumppaaminen vuotavaan takakumiin.
Kun pyörä ei lopulta pysynyt kasassa enää rautalangallakaan meni se kierrätykseen; renkaat otettiin maitokärryyn ja loppu raato heitettiin navetantauslepikkoon. Ei kenelläkään ollut aikaa tai varoja alkaa ihmettelemään värikarttoja tai tilailemaan harvinaisia osia rapakon takaa.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli käyttöaste-käsitys tutuksi joka jätkälle.

Kyllähän 70-luvun alussa joka ainoalta nykyään motoristiksi itseään nimittävältä kusi valuisi kinttuja pitkin virtanaan ja pääsisipä vielä p*ska housuihin palan painikkeeksi!
Silloin moottoripyörät olivat alitehoisia louskuja maastoon nähden ja hengenvaarallisen ylitehoisia ominaisuuksiinsa nähden. Ylihintaansa nähden ne olivat halpoja paskoja.
Pyörien ajo-ominaisuudet, laatu, varaosien saatavuus, huollettavuus, luotettavuus, varustelu ja viimeistely olivat terveestä.
Pyörät olivat rumia hökötyksiä, ällöttävän värisiä ja niiden valmistukseen oli käytetty outoja ja luotaantyöntäviä materiaaleja. Tekniset ratkaisut olivat järjettömiä!
Niillä ajaminen oli jokapäiväistä työtä. Se oli tuskallista, hankalaa, vastenmielistä, halveksittua ja hengenvaarallista touhua.
Kuljettajalta vaadittiin huippumekaanikon taitoja, mielikuvitusta, kovaa henkistä ja fyysistä kuntoa, eskimon kylmänkestävyyttä, tappajan luontoa ja teräksisiä hermoja. Lisäksi hänen tuli olla järjiltään ja hyvän itsetuhovietin omaava.
Oli ne vaan kovia aikoja kerpele! Tuli elämän maku tutuksi joka jätkälle.

107
Matematiikan tehtävä 1950-luvulta:
Metsuri myy kuorman puutavaraa 100 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 4/5 hinnasta. Paljonko hän saa voittoa?

Matematiikan tehtävä 1960-luvulta:
Metsuri myy kuorman puutavaraa 100 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 4/5 hinnasta eli 80 markkaa. Paljonko hän saa voittoa?

Matematiikan tehtävä 1970-luvulta:
Metsuri vaihtaa joukon P puutavaraa joukkoon R rahaa. Joukossa P on 100 alkiota. Jokaisen alkion arvo on 1 mk. Piirrä 100 pistettä kuvaamaan joukkoa P. Tuotantokustannusten joukossa K on 20 alkiota vähemmän kuin joukossa P. Esitä joukko K joukon P osajoukkona ja vastaa seuraavaan kysymykseen: Montako alkiota on voittoa kuvaavassa joukossa V?

Matematiikan tehtävä 1980-luvulta:
Metsuri myy kuorman puutavaraa 100 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 80 markkaa ja voitto 20 markkaa. Tehtävä: Alleviivaa luku 20.

Matematiikan tehtävä 1990-luvulta:
Kaatamalla puut kauniista metsästä metsuri ansaitsee 20 markkaa. Mitä mieltä olet tälläisestä tavasta hankkia elatus Keskusteluaihe luokalle tehtävän suorittamisen jälkeen: Miltä metsän linnuista ja oravista tuntui, kun metsuri kaatoi puut?

Matematiikan tehtävä 2000-luvulta:
Monitoimikone kaatoi tukkeja 100 eurolla. tuotantokustannukset olivat 120 euroa. Miten tilintarkastaja pystyy näyttämään voitoksi 60 euroa?

108
Nykyinen rengassääntö on siis tehty kyselyn perusteella, jota ei voi pitää luotettavana? Uusi äänestys siis tarvitaan.

Mäntsälän kapinat: 35+17 ilmoittautunutta jo tähän mennessä, aktiivikisaajia, aikaa kisoihin 2 ja puoli viikkoa.
Jos vaikka ilmoittautumisen yhteydessä jaetaan kaikille lomake, jossa kysyttäisiin mielipiteitä rengasasiasta (miksei samalla muistakin sääntöasioista) samaan tapaan kuin Tumpin aikanaan teettämässä kyselyssä ja jonka saa palauttaa vasta palkintojen jaon yhteydessä. Siinä olisi kaikille aikaa pohtia monta tuntia, jos ei halua mielipiteellään vaikuttaa niin ei tarvitse palauttaa paperia. Ja kyselyryhmä on varmasti oikea.

Mitä sitten lomakkeessa kysyttäisiin, miten ja kuka sen laatisi ja huolehtisi siitä? 2 1/2 viikkoa aikaa pohtia sitä.

109
Kilpailijoiden kanava / RC-pienoisautoilu vuonna 2008
« : 04.10.03 - klo: 00.22 »
Oli claustrolta aika hyvä provo.

Touringin kehitystä:
- Erien lähettämiseen on tullut vakiintunut tapa lähettää äänimerkillä. Samaten on vakiintunut tapa käyttää samaista äänimerkkiä ilmaisemaan koska erän aika on loppunut eikä kuskien tarvi täten vääntää viittä kierrosta ylimääräistä, kun ei voi tietää onko erä jo loppunut vai ei.

- Stanussa on löydetty oikea suunta: akuissa on kapasiteettia yhä vain enemmän ja moottori on tehottomampi & paremman hyötysuhteen omaava, jolloin ajoajat on + 10 minuuttia.

Lisäys:
- Kisat ei enää ala ennen kukonlaulua ja lopu niin,  että varmasti ehtii Inarista Helsinkiin tullut kisailija vielä kotiin katsomaan BumtsiBumin. Kapinaluontoisista kisa-aikataulukokeiluista tulleen positiivisen palautteen myötä systeemiksi on vakiintunut, että kisat alkavat huomattavasti siedettävämpään aikaan kuin joskus muinoin 2003.

110
Vapaa keskustelu / RC toiminta Joensuussa???
« : 22.09.03 - klo: 19.54 »
Pienoismallin kerholista vihjaa seuraavasta:

"3005 JOENSUUN UA (JoeUA)
r Harri Väänänen, Taivaanpankont 17, 80910 Kulho
k.013-891336
t.0500378140
k/f. 013-891336"

Soita ja kysy.

111
Sähköautot / Team Losi talk
« : 22.09.03 - klo: 19.51 »
Ei kukaan tiedä, että mistä saisi Street Weaponiin varaosia?

112
Sähköautot / Kilpailun aloittaminen?
« : 22.09.03 - klo: 19.50 »
Ensimmäiseksi kannattaa ehdottomasti mennä paikalliseen kerhoon tutustumaan. Rc-maailman linkkilistasta löytyy Hämeenlinnan UA, mutta linkki ei toimi...

Pienoismalli-lehden kotisivuilta löytyy "vain hieman vanha" kerholista:

http://www.pienoismalli.com/kerhorca.htm

Siitä vaan katsomaan, löytyy

"9002 HÄMEENLINNAN SRK (SSK)
u Marko Lehtinen, Ilvesjärvenkj 7B9 13500 Hämeenlinna
k.03-6335033
t/f.03-6184838
k.0505932559"

"5007 HÄMEENLINNAN UA (HmlUA)
r Mika Ruusila, Vuorik 4as9, 13100 Hämeenlinna
k.03-6125310"

Kokeile soittaa ja kysyä, jos nuo numerot ja seurat olisivat vielä olemassa. Ei nyt tule parempiakaan ideoita mieleen, että mistä selvittää Hämeenlinnan seudun kerhotilanne (paitsi jos joku asiasta tietävä kertoisi).

113
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 22.09.03 - klo: 19.30 »
Eikö anodisoitu ja eloksoitu ole sama asia?

114
Vapaa keskustelu / Rc ruohonleikkuri
« : 01.08.03 - klo: 04.18 »
Miten niin ylipainoinen kansa?

115
Vapaa keskustelu / RC-autoilun kustannukset
« : 01.08.03 - klo: 04.16 »
Kolme kisaa yhdellä rengassetillä. Moottori vaihtoon kun kollektori kuluu puhki (tai mahdollisesti pelkkä ankkurin vaihto). Varaosia ei tarvi, kun ei riko mitään, kulutusosia tosin menee pakostakin.

Kyllä se vähän niin on, että harrastaminen on suunnileen niin kallista kuin haluaa sen olevan. Kohtuullisen halvallakin pääsee kohtuullisesti, vielä kun pystyy myöntämään että huonollakin kalustolla vauhti on enemmän kiinni taidosta kuin kalustosta, niin ei tule kalliiksi...

116
Tulokset / -
« : 26.07.03 - klo: 23.44 »
--

117
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 15.07.03 - klo: 02.38 »
Lainaus käyttäjältä: "WRC206"
Minulla ainakin pelko olisi että olen huomattavasti muita hitaampi...

Onko kisat pääasiassa sähköautoille vai järjestetäänkö myös polttis autoille asfalttikisoja yhtä paljon?

Oma autoni on LandMax2 ja kiinnostaisi tietää kelpaako se johonkin luokkaan. Onko aloittelijoille oma sarja vai joutuuko heti "ammattilaisten" kanssa samalle viivalle?

Jos kisaaminen alkaa todella kiinnostamaan niin kannattaisiko hankkia joku toinen auto jolla kisaa (sellainen jolle kisoja on tarjolla useasti) koska olen seurannut jonkin verran kilpailu ilmoituksia ja tuloksia ja huomannut että pienemmille autoille kisoja on useammin, korjatkaa jos olen väärässä.


Riippumatta siitä, sopiiko autosi jonkun luokan sääntöihin vai ei, ns. kerhokisoissa luultavasti pääset ajamaan kilpaa. En tiedä miten Espoon suunnalla on kerhokisoja, luulisin että Cruisaajan yllä mainitsemat Vau:n kerhokisat olisivat se minne kannattaa mennä... joku Vau:lainen tietää paremmin, miten asiat on...

118
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 15.07.03 - klo: 02.24 »
Lainaus
Tääl on paljon pieniä miesten alkuja joita pitä opastaa
tässä harrastuksessa minä itse ainakin toivoisin pääseväni johonkin kerhotoimintaan mukaan ja sitä kautta tahtoisin oppia lisää myös itse tästä hienosta harrastuksesta


Eli hakeudut lähimmälle kerholle. Kerholista löytyy:
http://www.pienoismalli.com/kerhorca.htm

Ei muuta kuin puhelin käteen ja soittelemaan yhteyshenkilölle. Kysy missä tavataan treenata ja milloin ja hakeudut paikalle ilmoitettuun aikaan. Rohkeesti vaan kyselemään vaikka tuntemattomia kasvoja ovatkin, siitä se lähtee.

119
Vapaa keskustelu / Arvostelu- osio foorumiin...
« : 28.06.03 - klo: 23.25 »
Mitä olen joitakin "laitearvosteluja" lukenut, niistä usein paistaa läpi "oma paras"-mentaliteetti. Vähätellään vehkeen huonoja puolia ja korostetaan hyviä, vieläpä usein ilman vertailupohjaa. Tai jos kovasti ollaan suututtu laitteelle, tehdään päinvastainen. Mitä hyötyä on tälläisistä arvosteluista?
Mainoslehtisiä saa jokainen ihan niin paljon kuin haluaa, vieläpä ilmaiseksi. Hyviä sytykkeitä yleensä...

120
Mahtaako kisaajia riittää kolmeen touring-luokkaan (+ touringralli)?

Henkilökohtaisesti ihmetyttää koko juniori-käsite. Miten 10-vuotias ja 40-vuotias aloittelija eroavat toisistaan?
Christer ainakin todistaa, että ei ikä ajotaitoa ratkaise, lahjakkuus ja kokemus sen sijaan kyllä. Vanhemmilla kisaajilla todennäköisesti on enemmän kokemusta, mutta hehän ajavat viritettyä luokkaa. Tuskin monikaan joka osaa ajaa tarpeeksi hyvin pärjätäkseen virissä ajaa stanua?

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6