Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mika M

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
91
Kilpailijoiden kanava / Harjattomat vai hiilettömät ?
« : 23.09.05 - klo: 15.35 »
Vaivattomat
Kipinättömät
tai jotain muuta sellaista :)

92
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 22.09.05 - klo: 11.04 »
Tullut itse kans siirryttyä harjattomien aikakaudelle. 1/12 autossa on sphere+reedyn kone (sama kuin LRP) ja touring autossa Novak GTB ja 5.5 moottori.

Touring autoa en ole vielä kokeillut kun eilen systeemin sain, mutta 1/12 autolla tuli viimme lauantai ajeltua.

LRP systeemi toimi mattoautossa mielestäni hyvin. Ajettavuus oli hyvä ja parin akullisen totuttelun jälkeen aloin jopa tykkäämään sen loogisesta kaasu/jarru tuntumasta. Mattoautoilun rullailevalle ajotyylille tuommoinen systeemi sopii hyvin, koska moottorijarrun voi säätää niin pieneksi, että auto todella rullaa hyvin jos niin haluaa. Välitykset oli aika hatusta vedettyjä, mutta meidän pienehköllä radalla ~36mm välitys tuntui riitävältä. Niin tämä siis 4:llä kennolla

Akkujen kesto oli hiukan perinteistä parempi, mutta viimmetalven 3300 akut sain silti halutessa poljettua tyhjäksi 7:30 ajassa. Tosin tuo oli semmoista touring tyylistä ajoa täysillä koko aika. Uusilla 3700 akuilla voi jo melko huoletta polkea 8 minuuttia, mikä muuttaa hiukan mattoautoilun luonnetta. Radalla oli samaan aikaa 12 lankaisella koneella varustettu mattoauto ja kyllä harjaton arviolta hiukan sitä kovempaa meni. Ei tehoero mikään järkyttävä kuitenkaan ollut. Voi tosin olla vielä varaa mm. välityksillä vaikuttaa asiaan.

LRP:n säädin aika matalaprofiilisena sopi aika hyvin 1/12 autoon. Novak:n GTB ei ainakaan tuulettimen kanssa tule mahtumaan mattoauton korin alle. Touring autoon sen sai juuri mahtumaan järkevästi.

Novakissa kun on vielä valtava kondensaattori mukana ja paksut johdot sillekkin, niin on se melkoinen johtohässäkkä.

Tässäpä 1/12 autoilun perusteella +-

+ ihan riitävä teho ainakin harrasteluun ja kenties kisaamiseenkin (aion ajaa tuolla kisatkin talvella jos säännöt sallii, niin sitten näkee)
+ sähköä hieman säästyy
+ moottori toimii joka akullisella ihan samalla tavalla
+ sorvaus ? Mitä se on...
+ LRP systeemi tuntui toimivan 4:llä kennolla ilman vastariakkujakin.

- Piuhojen valtava määrä. Mattoautossa aiheutta hiukan enemmän harmia, kun voi haitata perän toimintaa. Touring autossa vain kosmeettinen haitta.
- Säätimet voisi olla ehkä jopa pienempiä jos ne ei tukisi harjallisiakin koneita ?

93
Kilpailijoiden kanava / Kysymys finaalien pistelaskusta
« : 14.09.05 - klo: 15.19 »
Semmosen puute tuossa olisi, että kisan voitto  olisi usein ratkaistu jo yhden finaalin jälkeen. Paalupaikkamies voittaa ekan finaalin ja se on siinä... Tosin jollain on mahd. tasapisteisiin voittamalla seuraavat joten vielä riippuu millä sitten ratkaistaan järjestys.

Mutta eiköhän ajeta erikseen alkuerät ja finaalit. Sehän on mukavaa kun on ikäänkuin kaksi erityyppistä kisaa samana päivänä.

94
Polttisautot / Kiimingin rc-autoilijat :)
« : 09.09.05 - klo: 16.13 »
On. Koko Oulun seudun harrastajakunta, jotka ajelua mattoradalla (sähkö touring & 1/12) harrastavat käyvät talvi lauantaisin Kiimingin ylä-asteella ajelemassa.

17.9. ja siitä eteenpäin ollaan launtait Kiimingin yläasteen liikuntasalissa ajelemassa. Käy kurkkaan.

Aijoo tää olikin polttisvoorumi. Polttiksiakin kiimingissä varmaan on, mutta ajopaikat Oulussa. Raksilassa asfaltti ja Iinatissa krossirata...

95
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 22.08.05 - klo: 10.42 »
Eilin käsiteltiin lava kertalleen. Kiitokset osallistuneille !

Tänään pitää käydä vielä pinta tekemässä yläpuolelta kertaalleen. Se on pieni homma ja innokkaat pensselöijät voivat soittaa Ristolle jos haluavat mukaan.

Radalla EI saa kuitenkaan AJAA ennen KESKIVIIKKOA, että yökosteuksineen kaikkineen lava kerkeää hyvin kuivua !

96
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 21.08.05 - klo: 11.32 »
SIIRRETÄÄN TALKOOT ALKAMAAN 17.30 !

Lava vielä hiukan kostea paikoin, joten odotetaan, että aurinko ja tuuli sitä hiukan kuivattaa.

Eli siis tänään sunnuntaina 17.30 kaikki jotka kerkee paikalle !

97
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 15.08.05 - klo: 14.13 »
! TALAKOOT !

Viimmeiset PAKOLLISET talkoot radalla sunnuntaina 21.8 kello 14- !

Ajolava tarvii käsitellä puunsuoja-aineella, jos haluamme, että siitä on iloa seuraavinakin vuosina.

Kertsillä on pensseleitä muutamille, mutta jos löytyy niin leveitä pensseleitä mukaan.

Kaikki paikalle ! Lavan toinen puoli kasattiin 3:n hengen voimin ja meinas voimat kyllä loppua. Nyt vois olla vähä enempi sakkia.

Hommalla luonnollisesti säävaraus. Tuota hommaa ei sateella tehdä. Mutta peruutusilmo tulee ainakin tänne jos näyttää pahalta keli.

Lisätalkoiden tarve on sitten kiinni siitä miten hyvä radasta halutaan. Mutta tuo homma on kuitenkin pakko tehdä jos halutaan jatkossa edes ajaa...

98
Yleinen keskustelu / Iiinatin rata - talkoot 14.7.
« : 11.07.05 - klo: 19.46 »
Hep,

Jatketaampa taas pitkästä aikaa tuon rata-alueen kunnostamista.

TORSTAINA 14.7 KELLO 11.00 alkaen kaikki kykenevät kuskit paikalle rakentamaan ajolavan toinen puolikas. Mukaan vasarat, sahat, mitat ja vesivaa'at jos moisia löytyy. Kerstillä on myös joitain työkaluja, joten ilmankin kannatta ja täytyy tulla.

Sitten voitaisiin myös piakkoin maalailla rengasmollia valkomustiksi ja hiukka koikeilla tasoitella radan erityisesti suoria...

Mika

99
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 10.06.05 - klo: 12.04 »
Ollaan ainakin osittain Hyvinkäällä sutimassa kilpaa...

Ja sunnuntaina ei varmaan ajamaan pääsis, kun taitaa olla jokkiskisat? Jos kisat on niin meidänkin radallepääse vain maksamalla jokkiskisan pääsymaksun :) Tietty kisojen jälkeen pääsee...

100
Vapaa keskustelu / vesiraketti
« : 08.06.05 - klo: 15.54 »
Muistelin että täällä oli joskus tämmöinen ihme aihe ja haullahan se löytyi. Ei mulla muutakuin löysin vaan sattumalla aiheeseen liittyvän videon. Ei muuta kuin kokeilemaan...

http://www.wimp.com/compressed/

101
Hep,

Tarkoitus on tulla kisaamaan ainakin parin hengen voimin täältä pohjoisestakin.

Kisa kun on suununtaina, niin tuossa lauantaina olis tarkoitus olla jo paikalla hiukka ottamassa tuntumaa. Siihen liittyen kysymyksiä.

Onko radalla sähköä aina (=lauantaina) saatavilla. Ja jos niin mistä?

Ja onko karting radan kahvio auki myös lauantaisin ? Vai pitääkö ottaa oma kahvinkeitin :)

Kyselee tuore M2 ja M4 kaahaaja...

102
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 01.06.05 - klo: 09.22 »
Talkooo RAKSILAN touring radalla 18:00 tänään !

Tiedän että väärä topic, mutta tätä Oululaiset varmaan vilkuilee.
Irrotetaan myrskyn kaatamasta ajolavasta katto ja nostetaan lava pystyyn.

Tarvitaan jonkinverran pitkiä johtoja, että saadaan sähköä lavalle asti. Tarvitaan poralle, koska katto on kasattu ruuveilla.

Tarvitaan porukkaa etä jaksetaan nostaa lava pystyyn.

103
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 27.05.05 - klo: 12.30 »
TALKOOT LA 28.5 17:30 !!!!

SRC kisojen tauottua talkoot Iinatin radalla.

Upotetaan autontrenkaita sisäkurveihin "molliksi" joten lapioita yms. mukaan. Myös radan pintaa voidaan hiukan hoitaa jos keretään.

Hommia vielä tiedossa lähitulevaisuudessa:
- Rengasmollien maalaus
- Ajolavan toisen puoliskon rakennus
- Ajolavan käsittely
- Paloletkujen täyttö lekasoralla

Nyt mukaan kaikki jotka ovat talkoissa ja ajamassakin olleet ja erityisesti ne jotka eivät vielä ole talkoisiin ehtineet !

104
Tulokset / Reedy Race 2005
« : 27.05.05 - klo: 11.45 »
Tuo tamiya kyllä näyttää ihan kuninkaalta! Näyttää myös osien laadusta ja tamiya lookista päätellen siltä että tulee mahdollisesti joskus myyntinkin...

Geometriat/ripustukset tuon kuvan perusteella näyttää samalt kuin nykyisessä, mutta painopistettä on pudotettu kyllä
vielä parilla pykälällä...

Ja diffit ja keskiakseli näyttäisivät olevan irrotettavissa purkamatta koko autoa.

105
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 20.05.05 - klo: 13.53 »
Huomenna lauantaina 10:15 talkoot radalla !!

Ei muutakuin heti vaan talkoot pystyyn. Viikonloppuna on kuitenkin parhaiten aikaa.

Nikkarointivälineistöä mukaan. Sirkkeliäkin saadaan paikalle sunnuntaiksi, joten varsinaisesti varmaan rakennamme sunnuntaina.

Ensimmäisiä tehtäviä on inventaario mitä meillä on ja mitä pitää vielä käydä ostamassa ja sitten suunnitelman teko miten/minkälaisen radan rakennamme.

Saatais ainakin homma alkuun heti huomenna.

106
RC-kerhot ja -radat / putket
« : 09.05.05 - klo: 10.50 »
Moro,

Mitä ovat tyypiltään nuo valkeat reunaputket ? Ovatko kestävämpää materiaalia kuin perinteiset salaojaputket ? Mitä luokkaa hinta ?

nimim. Pohjoiset radanrakentajat

107
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 03.05.05 - klo: 16.42 »
Torstaina kello 12:00 alkaen talkoot radalla kestäen niin kauan kuin miehet kestää!

Mikäli materiaalit ovat saapunet rakennamme ajolavaa ja fiksaamme rataa.

Mikäli materiaaleja ei ole, niin keskitymme radan rakentamiseen. Eli saven siirtelyyn sieltä missä sitä liikaa sinne missä tarvitaan lisää. Lisäksi poistetaan kivet ja tasoitellaan kuoppia.

Jos omistat nikkarointityökaluja niin ne mukaan. Sahat, vasarat, mittanauha, vesivaaka ja jos joltakin löytyisi sirkkeli, niin olisi kova sana.

Radan rakennukseen käteviä työkaluja olisi jos löytyy niin ainakin lapiot, metalliharavat (semmoiset kova ja harvapiikkkiset) ja kottikärryt.

Tässäpä mitä minä tällähetkellä tiedän. Jos jollain lisäinffoa, niin tänne vaan. Lavametriaalitilanne varmaan selviää myös enne talkoita.

Kaikki ketkä meinaavat radalla ajaa, niin mukaan talkoisiin. Ja myös muut vapaaehtoiset!

108
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 01.05.05 - klo: 21.52 »
Hyvä homma. Kävinkin tuossa ohimennen siellä paikanpäällä ja hyvännäköinen radan aihio siellä oli. Kallistettu kaarre on asiallinen :) On vielä töitä radalle tehtävä, mut itellä ainakin jo työkinttaat valmiudessa kun nakki iskee.

Radan tasoitusta ja kaikkea semmoista siellä on aikalailla, mut mitä ahkerampia ollaan sitä pikemmin ajetaan.

Tosiaan kuten Yippo tuolla kirjoittelikin, niin radalla ei kannata/saa ajaa ennekuin päätetään että se on valmis siihen.

109
Tulokset / Tulokset: C12 SM YLISTARO + jälkipelit
« : 21.03.05 - klo: 10.30 »
Jepjep.

+ Paikka
+ Järjestelyt huomioiden organisaation koon
+ Rento meno
+ Lihasoppa
+ Kenties viimmeinen C-12 kisa, jossa tartti sorvata ankkureita :) (Jenkeissä iso mattokisa juuri samana viikonloppuna voitettu LRP/Reedy harjattomalla. Toivottavasti meilläkin ens vuonna)

- Kuskit puuttui
- Mokasin vimpas finaalis itteni ja Jonin pihalle. Stop & go loppuvuodeksi.

110
Mitenkäs perjantain tilanne. Onko reeniä vaiko eikö ? Tietää suunnitella matka-aikatauluja ja poissaoloja töistä.

111
Kiitokset kaikille järjestelyissä mukana olleille ja erityisesti niille, jotka olivat toimihenkilöinä paikalla osallistumatta kisaan !

Erityiskiitos täytyy antaa Sepolle, joka lupautui tulemaan lauantain kilpailujohtajaksi ja veti homman huikean hyvin :)

112
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 18.01.05 - klo: 09.54 »
Nyt se on sitten selvää et noilla ajetaan kesällä. Siis TS kuskit. C-12 EM:ssäkin ovat käytettävissä.

http://www.efra.se/news/download/2005%20Mike%20Haswell%20Battery%20List%20130105.pdf

113
Sähköautot / 4 kennoa 1:10 touringiin?
« : 31.12.04 - klo: 13.41 »
Meillä kertsillä about vuosi sitten taisi pari virikuskia tuota kokeilla yhdet akulliset. Tekemättä muita säätöjä kuin heittämällä mattoautoakut tursitiin, niin 12 koneilla ajoivat muistaakseni semoisia huippu stanukuskien aikoja.

Eli kyllä autot kuitenkin eteenpäin menivät. Kireempää konetta niin helpottais kulkua...

114
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 22.12.04 - klo: 13.44 »
Kiitoksia etsiville! Tuo on ihan hyvä. Ei tarvi edes kokeilla olisko ne 1/12 luokassa parempi vaihtoehto. On näistä listoista hyötyäkin :)

115
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 22.12.04 - klo: 13.32 »
Mä uskon että GP tekee nuo 3700 kennot ihan samoilla koneilla kuin nykyiset 3300 kennot. Itseasiassa ovat varmaankin valmisutskustannuksiltaan lähes/aivan samanhintaisia. Kenties jotain pientä osa-aluetta valmistuksessa on pystytty parantamaan.

Ja tyhmää olisi takoa koneilla huonompia/halvempia tuotteita kun voi tehdä parempiakin samalla rahalla ja samassa ajassa.

En usko, että GP juuri välittää RC autoilun säännöistä parantaessaan kennojaan ja tuotantomenetelmiään. Jos välittäisivät ja optimoisivat homman kunnolla olisivat tietysti käyttäneet vielä samaa ulkoasua kennoille, että olisivat laillisia :)

Mutta asiasta toiseen. Osaako joku jo varmuudella sanoa, että saako suomessa käyttää Sanyo 3600 kennoja koska ? Ensi talvikaudella ? Vois muuten olla melkein sääntökirjoissa tai jossain paikassa netissä koostettuna kaikki vehkeet joilla saa ajaa. Ei tarvitsisi penkoa ympäri maailmaa.

116
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 22.12.04 - klo: 09.01 »
Joo näinhän se on. Kesäksi varmaan joutuu jokatapauksessa ainakin akut osteleen jos meinaa kisata. Olisi sama ostaa noita, jos niitä saisi. Loppuvuonna voi ainakin olla jo 3300 akut tiukassa jos nuo vaikka satuttaisiin pistään GP:n toimesta myyntiin jo alkuvuonna. Eiköhän kaiken järjen mukaan aikalailla samalla hetkellä 3300 valmistus lopu.

Joko 2006 kun akut on aikankin tuota luokka ja harjatttomat koneet parempine hyötysuhteineen on käytössä kasvatettais erien pituuksia...

Mika

117
Vähän off-topikkia, mutta

"Tammikuussa C-12 SM kisoissa ajetaan täytteenä TSS ja TSP luokat joten tervetuloa" ja kalenterissa lukee:
5.2 Mäntsälä

Siis tammi vai helmikuussa ? Pitääkö kilpailijoiden kanavalla oleva kalenteri vielä kutinsa ?

Mika

118
Kilpailijoiden kanava / 3.5.2. KORI - sääntö 2005
« : 26.10.04 - klo: 14.16 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"
EDIT: Saa noita koreja nykyään jo tietysti tuolta jenkkilästä suoraan valmistajalta tilattua:
http://www.cefx.net/products/bodies/C-LMP900/


No ei tossa listassa mun mielesä mitään C-LMP900 mallia vaan ainoa yhtenäisyys on CEFX?


Tuota koria tuo kuitenkin tarkoittanee. Taitaa olla euroopan listoilla eri merkkisenä, että Haswellkin on ollut tyytyväinen. Miten lie sitten tulkitaan. CEFX sivut monesakin paikassa mainostaa, että vuoden alusta tuo kori on tullut EFRA lailliseksi. Tuolloin on tuo CEFX ilmestynyt tuohon listaan. Mulla on tommonen keväällä hommattu pussissa kotona. Katompa huvikseni mitä siinä pussissa lukee kun pääsen kotiin. Samoilla koreilla oli ajettu ainakin EM kisoissa.

Ei sikäli, että onhan siinä katsastajat ihmeissään, että millä koreilla saa ajaa ja millä ei. Taitaa mennä katsastajille melkein kaikki läpi tuossa 1/12 luokassa kun kisaajatkaan ei tiedä millä saa ajaa.

Muistan ihan samat jutut jo viimmevuodelta. Ja kuskeja jäi sitten SM kisoista pois kun ei ollut koreja ja kisoissa laittomiakin koreja nähtiin. Mut kun ei niillä ihan kärjessä ajettu ei kukaan sanonut mitään ja katsastajat ei voinu tietää eikä ehkä kuskitkaan. Tärkeintä et porukka sai ajaa.

Tää on jo varma syksyn merkki kun ainakin minä ja Vesa valitetaan mattoautojen korisäännöstä täällä :)

119
Kilpailijoiden kanava / 3.5.2. KORI - sääntö 2005
« : 26.10.04 - klo: 10.44 »
No niimpä onki. Oli sitten ennenaikaiset juhlat... Höh

Tuosta 1/12 listasta voitais ihan oikeasti poiketa. Johan konesäännössä ja painossakin jos en väärin muita on poikettu EFRA säännöistä.

Tuo sääntö ei oikeesti auta ketään. Korisääntö on hyvä kun se rajoittaa tarvittavien korien määrää. Mutta kun ainoat hvät korit listalla on semmoisia joita ei KAIKKI helpolla saa ei tuossa ole järkeä.

EDIT: Saa noita koreja nykyään jo tietysti tuolta jenkkilästä suoraan valmistajalta tilattua:
http://www.cefx.net/products/bodies/C-LMP900/

120
Kilpailijoiden kanava / 3.5.2. KORI - sääntö 2005
« : 26.10.04 - klo: 08.59 »
#1607 – Bentley Speed 8

Jihuu. Nyt on 1/12 listallakin hyvä kori jota voi jostain saadakkin...

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6