Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hela

Sivuja: [1]
1
Kylläpä meinaa vaihteeksi työt häiritä harrastuksia. SideWinder3 -comboja näyttää olevan myynnissä, mutta mistähän löytyisi pelkkä nopari? Mitäs mieltä muuten ulkomailta ostamisesta? Hinnat taitaa tulla suurinpiirtein samoihin kun niihin lisätään tullit?

2
Hyvä lisäys tosiaan. Käytännössä mulla siis on auton kuskina poika 10v joten tuo suojaus on ihan hyvä argumentti. Minä vaan korjaan  :grin: SideWinder 3 vaikuttais olevan mun valinta. Täytyy vaan kerätä muutakin romua tilauksen kylkäisiksi.
Servojakin tuntuu menevän tasaiseen tahtiin eli pitää leventää ajorataa vai miten se menee  :laugh: Joku on varmasti korvannut Traxxas 2080 -servon jollain kohtuuhintaisella paremmalla?

3
8-Turn, 4000Kv lukee Traxxasin sivuilla. Edelleen suosittelen sitä Castlen Sidwinderiä ja HPI Vektor 4000kv konetta :wink: Okei siinä on pikkusen modausta että saa kiinni mutta tuo combo on toiminut minulla jo vuoden 3s lipolla ilman mitään ongelmia, tai no viikko sitte oli yks ongelma kun nopari ja vastari vilkutti punasta ja vihreetä mutta se ongelma johtui servosta. Myös Mamba Maxia ja Castlen 5700kv konetta on suositeltu 1/16 E-Revoon.

Onkos teknisesti mahdollista käyttää uutta noparia (Sidewinder tai Mamba Max) nykyisen koneen eli Velineon 380 kanssa? Ajatuksena siis, että voisin kyllä paremman koneenkin hankkia kunhan veronpalautukset on tilillä. Josko koneen hankkimisen yhteydessä siirtyisi samalla lipoihin. Siihen asti jos pärjäisi vain noparin hankinnalla.
Ja jos on mahdollista, malli noista tarkalleen ottaen olisi sopiva tai mitä ei missään tapauksessa kannata hankkia?

4
Mitä tapahtuu kun isket akun kii? liikkuuko auto mihinkää? kuuluuko mitään ääniä tai näkyykö mitään valoja?
ite epäilen että nopari palanut, itellä hajos kyseinen nopari jo 3s liposta. ja jos uuden meinaat ostaa niin ei missään nimessä kannata ostaa samanlaista vaan joku Castlen sidewinder, mamba max tai joku HPI. Myös Hobbywingillä taitaa olla joku 1/16 autoon sopiva nopari.

Ensinnäkin kiitos nopeasta vastauksesta!
Tutkittavat osat olen irrottanut pöydälle. Kokeilin seuraavalla tavalla. Ohjaimeen virta päälle -> moottori ja vastaanotin kiinni nopariin -> akku kiinni nopariin. Ensimmäisellä kerralla tässä vaiheessa ei tapahtunut mitään. Nopariin virrat, vihreä vilkahti, punainen jäi palamaan. Jos kokeilen ohjaimella eteen/taakse, alkaa moottorissa loppumaton nykiminen. Tarkoittaa 3-4/sek. Ratas ei välttämättä pyörähdä yhtään, vain nykii kevyesti. Ihan kuin jännite katkoisi tuohon tahtiin. Noparin sammuttaminen ei onnistu eli virtanapista ei tapahtu mitään.
Jos irrotan akun, kytken takaisin ja laitan nopariin virrat, moottorin nakutus alkaa heti. Johtunee ehkä siitä jännitteestä mikä nopariin on jäänyt sisään. Vähän pidemmän tauon jälkeen nykimisen aloittaminen vaatiin herätyksen ohjaimella.
Moottori tuntuu ja kuulostaa käsin pyöriteltynä ihan terveeltä, siksi epäilin tuota noparia vialliseksi. Ja moottorin hajottaminen kai vaatisi muutenkin vähän enemmän.
Tuo akkukokeilu oli ainutkertainen ja todennäköisesti se saa riittääkkin, koska vauhtia saa yhdelläkin akulla ihan riittävästi, ainakin tässä vaiheessa.

Itellä ilmeni sama ongelma ja kun vaihoin Hobbywingin noparin tilalle niin alko taas toimii. Toi on tyypillinen VXL3m noparin ylikuumentumis ogelman merkki. Niin ku s.heinonen aikasemmin mainitsiki niin suosittelen pelkän noparin vaihtoa, moottorissa en usko että mitään vikaa on.

Kiitos kommentista ja vinkistä. Ehkä uskaltaudun tilaamaan ilman enempiä testailuja. Hobbywing EzRun-25A-L on ilmeisesti tähän tilanteeseen sopiva vaihtoehto? Kiinnityksen kanssa taitaa olla omat säätämisensä(?), se ei tosin ole mikään ongelma.

5
Vianetsintää!

Ensimmäistä oikeaa rc-autoani korjaamassa. Kyseessä 1/16 E-Revo VXL. Vaikuttaa siltä, että liiallinen (2xPowerCell series 1 sarjassa) lämpeneminen aiheutti vikaa ja tuo vika pitäisi nyt saada korjattua. Poistuneen savun lähdettä en saanut paikallistettua, mutta vialliseksi kohdaksi epäilen noparia (Velineon VXL3m). Miten tuon voisi ensin varmistaa ja tilata uuden vasta sitten? Toinen vaihtoehto voisi olla moottori (Velineon 380 Brushless). Miten moottorin toimivuuden voisi varmistaa erillisenä komponenttina (esim syöttämällä jännitettä tiettyyn kohtaan)?
Kokemuksia / hyviä ideoita?

NiMh akuilla ko ajelit? 14.4 v on melkein max.mitä nopari kestää ja ratastukset oltava melko laimeat koska revossa on isot renkaat. Moottori sekä nopari joutuu suuresta vääntömomentista johtuen kovalle rasitukselle. Kovat jarrutukset aiheutta myös ylikuumentumesen näillä akuilla. Mitä välitykset sulla on revossa?

Välityksiin en ole tutustunut, mutta kyseessä on ihan vakio RTR-setti. Ohjekirjan mukaan tuota kokeilin, ajoaikaa kertyi ehkä kaksi minuuttia, minkä jälkeen vaikutti lähes syttyvän tuleen. Aloittelijastakin jännite tuntui aika kovalta kun kuitenkin oli kaksinkertainen siihen tavalliseen. Mutta tässähän sitä opetellaan.

6
Mitä tapahtuu kun isket akun kii? liikkuuko auto mihinkää? kuuluuko mitään ääniä tai näkyykö mitään valoja?
ite epäilen että nopari palanut, itellä hajos kyseinen nopari jo 3s liposta. ja jos uuden meinaat ostaa niin ei missään nimessä kannata ostaa samanlaista vaan joku Castlen sidewinder, mamba max tai joku HPI. Myös Hobbywingillä taitaa olla joku 1/16 autoon sopiva nopari.

Ensinnäkin kiitos nopeasta vastauksesta!
Tutkittavat osat olen irrottanut pöydälle. Kokeilin seuraavalla tavalla. Ohjaimeen virta päälle -> moottori ja vastaanotin kiinni nopariin -> akku kiinni nopariin. Ensimmäisellä kerralla tässä vaiheessa ei tapahtunut mitään. Nopariin virrat, vihreä vilkahti, punainen jäi palamaan. Jos kokeilen ohjaimella eteen/taakse, alkaa moottorissa loppumaton nykiminen. Tarkoittaa 3-4/sek. Ratas ei välttämättä pyörähdä yhtään, vain nykii kevyesti. Ihan kuin jännite katkoisi tuohon tahtiin. Noparin sammuttaminen ei onnistu eli virtanapista ei tapahtu mitään.
Jos irrotan akun, kytken takaisin ja laitan nopariin virrat, moottorin nakutus alkaa heti. Johtunee ehkä siitä jännitteestä mikä nopariin on jäänyt sisään. Vähän pidemmän tauon jälkeen nykimisen aloittaminen vaatiin herätyksen ohjaimella.
Moottori tuntuu ja kuulostaa käsin pyöriteltynä ihan terveeltä, siksi epäilin tuota noparia vialliseksi. Ja moottorin hajottaminen kai vaatisi muutenkin vähän enemmän.
Tuo akkukokeilu oli ainutkertainen ja todennäköisesti se saa riittääkkin, koska vauhtia saa yhdelläkin akulla ihan riittävästi, ainakin tässä vaiheessa.

7
Vianetsintää!

Ensimmäistä oikeaa rc-autoani korjaamassa. Kyseessä 1/16 E-Revo VXL. Vaikuttaa siltä, että liiallinen (2xPowerCell series 1 sarjassa) lämpeneminen aiheutti vikaa ja tuo vika pitäisi nyt saada korjattua. Poistuneen savun lähdettä en saanut paikallistettua, mutta vialliseksi kohdaksi epäilen noparia (Velineon VXL3m). Miten tuon voisi ensin varmistaa ja tilata uuden vasta sitten? Toinen vaihtoehto voisi olla moottori (Velineon 380 Brushless). Miten moottorin toimivuuden voisi varmistaa erillisenä komponenttina (esim syöttämällä jännitettä tiettyyn kohtaan)?
Kokemuksia / hyviä ideoita?

Sivuja: [1]